Zimowanie roweru
-
- Forumowicz
- Posty: 64
- Rejestracja: 27 maja 2018, 12:45
Zimowanie roweru
No przyszła pora roku której chyba nigdy nie zaakceptuje. Dla mnie obecne temperatury -1 to już dramat. Nie mówię że dla funu z raz czy dwa się nie przejadę zimą ale generalnie prosiłbym o info jak ten rower przezimowac, chodzi mi oczywiście o możliwie najlepsze warunki dla baterii. Szanse że rower spędzi zimę w pomieszczeniach z temperaturą dodatnią są ale marne więc przyjmijmy że spędzi zimę biorąc na klate te mrozy. Co mam zrobić, jak go przygotować, czy go,, przepalać " doładować, rozładowywac zimą?
- GiantTrance3KW
- Forumowicz
- Posty: 174
- Rejestracja: 04 maja 2017, 14:10
- Lokalizacja: Kołobrzeg
Re: Zimowanie roweru
Najkrócej i ogólnie mówiąc to podobnie jak z klimą w samochodzie - czyli czasem normalnie używać również w zimę - im częściej tym lepiej Wtedy nie powinno być problemów, co do samego "leżakowania" pojazdu czy aku przez dłuższy czas, masz wszystko na blogu u Tasa, na forum też chyba był już ten temat.
-
- Forumowicz
- Posty: 64
- Rejestracja: 27 maja 2018, 12:45
Re: Zimowanie roweru
Faktycznie zapomniałem o blogu :
http://ebike.nexun.pl/mrozy-i-zima-rower-elektryczny/
Ale mam dwa pytania dodatkowe :
1 - Ile będzie to 50% w moim przypadku 48V 54,4V.
2- nie bardzo widzę u siebie opcje odłączenia sterownika czy czegokolwiek. Czy to bardzo źle? Czy wystarczy że będę obserwował te zadane 50% i ewentualnie doladowywał do tej wartości.
3 - Jaka jest jakaś minimalna granica V naładowania do której nie zamorduje baterii nadmiernym rozładowania?
Używam jedynie ładowarki 5a
http://ebike.nexun.pl/mrozy-i-zima-rower-elektryczny/
Ale mam dwa pytania dodatkowe :
1 - Ile będzie to 50% w moim przypadku 48V 54,4V.
2- nie bardzo widzę u siebie opcje odłączenia sterownika czy czegokolwiek. Czy to bardzo źle? Czy wystarczy że będę obserwował te zadane 50% i ewentualnie doladowywał do tej wartości.
3 - Jaka jest jakaś minimalna granica V naładowania do której nie zamorduje baterii nadmiernym rozładowania?
Używam jedynie ładowarki 5a
- Inc0
- Forumowicz
- Posty: 873
- Rejestracja: 28 lut 2018, 19:46
Re: Zimowanie roweru
zdaje sie że ostatnio gdzies na forum Tas zalecał trzymanie pakietu na 100% i regularne doładowywanie co 2 tygodnie żeby bms panował nad rozjazdami ogniw w pakiecie, opcja 50% raczej dla pojedyńczych ogniw. a od siebie dopytam zimowanie pakietu najlepiej w jakiej temperaturze zniosa pakiety li-ion ?
Lepsze jest największym wrogiem dobrego.
- GiantTrance3KW
- Forumowicz
- Posty: 174
- Rejestracja: 04 maja 2017, 14:10
- Lokalizacja: Kołobrzeg
Re: Zimowanie roweru
Dokładnie
Na kanale Tasa są filmiki - "pogadanki" na temat akumulatorów i po zimie i w ogóle
Z punktu doświadczenia serwisowego jest nowa szkoła jak dbać o akumulator, warto to wszystko oblukać i posłuchać
Ja żeby nie mieć dylematów i nie komplikować sobie życia wolę używać rower tez zimą, ale z różnych powodów (np choroba czy wyjazd) może być tak że nagle musimy odstawić pojazd na dłużej, z tego co już zgłębiłem wiedzę to akusy nie lubią leżeć zbyt długo ani rozładowane do samego dołu (bms) ani naładowane na full, bo wtedy się degradują w jakimś tam % Więc jeśli musimy odstawić nagle pojazd na 2-3 mce to może jednak zrobić to według starej szkoły i oscylować delikatnie powyżej połowy pojemności i monitorować jeśli to możliwe.. (?) Co do temperatur to chyba lepiej też wypośrodkować, niż skrajne wartości.
Ale lepiej niech wypowie się nasz specjalista
Na kanale Tasa są filmiki - "pogadanki" na temat akumulatorów i po zimie i w ogóle
Z punktu doświadczenia serwisowego jest nowa szkoła jak dbać o akumulator, warto to wszystko oblukać i posłuchać
Ja żeby nie mieć dylematów i nie komplikować sobie życia wolę używać rower tez zimą, ale z różnych powodów (np choroba czy wyjazd) może być tak że nagle musimy odstawić pojazd na dłużej, z tego co już zgłębiłem wiedzę to akusy nie lubią leżeć zbyt długo ani rozładowane do samego dołu (bms) ani naładowane na full, bo wtedy się degradują w jakimś tam % Więc jeśli musimy odstawić nagle pojazd na 2-3 mce to może jednak zrobić to według starej szkoły i oscylować delikatnie powyżej połowy pojemności i monitorować jeśli to możliwe.. (?) Co do temperatur to chyba lepiej też wypośrodkować, niż skrajne wartości.
Ale lepiej niech wypowie się nasz specjalista
- Inc0
- Forumowicz
- Posty: 873
- Rejestracja: 28 lut 2018, 19:46
Re: Zimowanie roweru
ok oscylujac miedzy 50-75% zostajemy bez mozliwosci balansowania przez bms i rozjazdy zdaje sie beda sie pogłebiac ale włąsnie niech wypowiedza sie ci którzy maja wiedze większa niż amatorzy
Lepsze jest największym wrogiem dobrego.
- GiantTrance3KW
- Forumowicz
- Posty: 174
- Rejestracja: 04 maja 2017, 14:10
- Lokalizacja: Kołobrzeg
Re: Zimowanie roweru
Zgadza się Ewentualne rozjazdy to jeden problem a degradacja ogniw o której tyle wszędzie piszą to drugi, ciężko znaleźć złoty środek przecież jak zostawimy na full to bms wyrówna ale potem aku utrzymuje dane napięcie (wysokie) przez dłuższy czas, bms dawno skończył pracę tak na logikę biorąc
Niech doradzają eksperci, odpowiedzialność spada na nich
- Inc0
- Forumowicz
- Posty: 873
- Rejestracja: 28 lut 2018, 19:46
Re: Zimowanie roweru
ładowarka/balanser i mozna chyba trzymać recznie balans na dowolnym poziomie naładowania?
Lepsze jest największym wrogiem dobrego.
-
- Forumowicz
- Posty: 2089
- Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
- Lokalizacja: Ruda Śląska
Re: Zimowanie roweru
Najlepsza opcja dla lipo jest storange więc 3,7V dla jednej celi. Kiedyś nie używałem opcji storange i zawsze ładowałem na 100% Po sezonie zimowej bateria lipo spuchła ale dalej napięcie było koło 4,1v na cele. Bateria działała i była sprawna jeszcze ale kupiłem nowa bo strach mieć domu opuchniętą baterie lipo.
Dla ogniw Li-ion jest też opcja storange 3,6V i ja osobiście będę używać opcji 3,6V na cele i zastanawiam czy nie kupić aktywnego balansera to zawsze będą równe cele.
Dla ogniw Li-ion jest też opcja storange 3,6V i ja osobiście będę używać opcji 3,6V na cele i zastanawiam czy nie kupić aktywnego balansera to zawsze będą równe cele.
-
- Forumowicz
- Posty: 515
- Rejestracja: 26 wrz 2018, 19:19
Re: Zimowanie roweru
Jakiej firmy miałeś te spuchnięte Li-Po?Dede pisze: ↑25 lis 2018, 19:40Najlepsza opcja dla lipo jest storange więc 3,7V dla jednej celi. Kiedyś nie używałem opcji storange i zawsze ładowałem na 100% Po sezonie zimowej bateria lipo spuchła ale dalej napięcie było koło 4,1v na cele. Bateria działała i była sprawna jeszcze ale kupiłem nowa bo strach mieć domu opuchniętą baterie lipo.
- tas
- Administrator
- Posty: 2995
- Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
- Lokalizacja: Żywiec
- Kontakt:
Re: Zimowanie roweru
zaktualizowałem bloga
Tak, przez ten czas praktyka (serwisowa i użytkowa) zweryfikowała te bzdury o trzymaniu pakietu naładowanego do 50%
Jest to w ogólnym rachunku szkodliwe dla akumulatora, powoduje degradacje i rozjazdy, potrzebę serwisowania aku
Tak, przez ten czas praktyka (serwisowa i użytkowa) zweryfikowała te bzdury o trzymaniu pakietu naładowanego do 50%
Jest to w ogólnym rachunku szkodliwe dla akumulatora, powoduje degradacje i rozjazdy, potrzebę serwisowania aku
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
-
- Forumowicz
- Posty: 64
- Rejestracja: 27 maja 2018, 12:45
Re: Zimowanie roweru
Czyli wychodzi wygodniej i tak jak zapewne większość z nas użytkuje czyli rower mam zawsze naładowany gotowy do zabawy.
Pytania dodatkowe w trosce o żywotność baterii :
Czy można zrobić coś więcej w stylu rower non stop podłączyć do ładowarki ( zwykłej 5A) lub innej jakieś mądrzejszej co by to jakoś polepszylo temat. Co roku tak trzymam akumulator od skutera wodnego z takim mądrzejszym prostowniki i w zasadzie to pewnie działa ala co z tego jak i tak co roku zmieniam akumulator bo wstrząsy na falach są mordercze i się psują tak w połowie sezonu.
Czy wskazane jest rozładować chociaż częściowo baterie zimą i potem znów naładować. W zimie może jeździć nie muszą ale akurat z braku miejsca mój rower sobi wisi więc może sobie tak wisząc na tempomacie kręcić. Inna sprawa że nie wiem ile by to trwało bez obciążenia przy średniej prędkości - ale za to sposób rozładowania bardzo płynny.
Pytania dodatkowe w trosce o żywotność baterii :
Czy można zrobić coś więcej w stylu rower non stop podłączyć do ładowarki ( zwykłej 5A) lub innej jakieś mądrzejszej co by to jakoś polepszylo temat. Co roku tak trzymam akumulator od skutera wodnego z takim mądrzejszym prostowniki i w zasadzie to pewnie działa ala co z tego jak i tak co roku zmieniam akumulator bo wstrząsy na falach są mordercze i się psują tak w połowie sezonu.
Czy wskazane jest rozładować chociaż częściowo baterie zimą i potem znów naładować. W zimie może jeździć nie muszą ale akurat z braku miejsca mój rower sobi wisi więc może sobie tak wisząc na tempomacie kręcić. Inna sprawa że nie wiem ile by to trwało bez obciążenia przy średniej prędkości - ale za to sposób rozładowania bardzo płynny.
-
- Forumowicz
- Posty: 2089
- Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
- Lokalizacja: Ruda Śląska
Re: Zimowanie roweru
Miałem Turnigy RC 5000mAh S3 niebieski z etykietą szarą użyte 8 razy a na sezon zimowy naładowane do pełna a na wiosnę zauważyłem że spuchła.
Druga baterie co miałem lipo nano-tech 3300mAh S3 to pożyczyłem i kolega mi wyładował za mocno i straciła na pojemności później spuchła.
Trzecia bateria mam od 2 lat kupiłem też nano-tech 3300mAh S3 i była tylko ładowana przed użyciem po zabawie dawałem opcje storange 3,7V na cele ani razu nie była wyładowana poniżej 3V mimo tego jedna cela szybciej wyładowuje ruznica napięcia i straciła z tego powodu na pojemnośći zastanawiam czy następny sezon przeżyje.
Znajomi co też używają lipo też dużo razy słyszałem że spuchła bateria więc żywotność średnia około 2 do 4 lat przy dobrym traktowaniu.
Więc Li-ion ma lepszą żywotność i większą ilość cykli.
Racej mocniej odporna na przechowywanie ale mimo tego będę używał storange 3,6V na ogniwo jak nie będę używać na sezon zimowy.
Druga baterie co miałem lipo nano-tech 3300mAh S3 to pożyczyłem i kolega mi wyładował za mocno i straciła na pojemności później spuchła.
Trzecia bateria mam od 2 lat kupiłem też nano-tech 3300mAh S3 i była tylko ładowana przed użyciem po zabawie dawałem opcje storange 3,7V na cele ani razu nie była wyładowana poniżej 3V mimo tego jedna cela szybciej wyładowuje ruznica napięcia i straciła z tego powodu na pojemnośći zastanawiam czy następny sezon przeżyje.
Znajomi co też używają lipo też dużo razy słyszałem że spuchła bateria więc żywotność średnia około 2 do 4 lat przy dobrym traktowaniu.
Więc Li-ion ma lepszą żywotność i większą ilość cykli.
Racej mocniej odporna na przechowywanie ale mimo tego będę używał storange 3,6V na ogniwo jak nie będę używać na sezon zimowy.
-
- Forumowicz
- Posty: 2089
- Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
- Lokalizacja: Ruda Śląska
Re: Zimowanie roweru
A tak ciekawości ekspert od akumulatorów li-ion ktury współpracuje z Tesla poleca ładowanie aktualnie max 70% wczesniej było 80% dla wydłużenia żywotności ogniw 18650.
http://elektrowoz.pl/porady/ekspert-od- ... ojemnosci/
Więc dziekawe czy przy samochodzie przy ilości tysięcy paluszków 18650 ładowanie do 70% powoduje degradacje i rozjazdy, potrzebę serwisowania aku?
Jeśli tesla daje gwarancję na 8lat na akumulator to jak udało im się to wykonać przy takim ilości sztuk bez rozjazdu ogniw? Co dziekawe nie poleca ładować do 100%
http://elektrowoz.pl/porady/ekspert-od- ... ojemnosci/
Więc dziekawe czy przy samochodzie przy ilości tysięcy paluszków 18650 ładowanie do 70% powoduje degradacje i rozjazdy, potrzebę serwisowania aku?
Jeśli tesla daje gwarancję na 8lat na akumulator to jak udało im się to wykonać przy takim ilości sztuk bez rozjazdu ogniw? Co dziekawe nie poleca ładować do 100%
- tas
- Administrator
- Posty: 2995
- Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
- Lokalizacja: Żywiec
- Kontakt:
Re: Zimowanie roweru
Odpowiedź jest prostsza niż ci się wydaje i nie ma nic wspólnego z techniką.
Aby dac gwarancję 8 lat (pewnie 99 bezawaryjności) MUSISZ ładować do 70%. To jest wymóg ekonomiczny dla firmy.
Nie da się na akumulator patrzeć z klapkami na oczach, tylko żywotność i żywotność. Jasne, że walka o cykle jest istotna ale na drugiej stronie jest rozsądek ekonomiczny, funkcjonalność, serwisowalność, przestoje.
Aby dac gwarancję 8 lat (pewnie 99 bezawaryjności) MUSISZ ładować do 70%. To jest wymóg ekonomiczny dla firmy.
Nie da się na akumulator patrzeć z klapkami na oczach, tylko żywotność i żywotność. Jasne, że walka o cykle jest istotna ale na drugiej stronie jest rozsądek ekonomiczny, funkcjonalność, serwisowalność, przestoje.
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
-
- Forumowicz
- Posty: 279
- Rejestracja: 01 mar 2018, 12:59
- Lokalizacja: Poznań
Re: Zimowanie roweru
Poprawcie mnie jeśli się myle, ale ładowanie do 70% można też przeprowadzać wyższym prądem niż do 100, dzięki temu lepiej wyglądają statystyki ile czasu zajmuje ładowanie do pełna samochodu. Supercharger nie będzie ładował do 100% bo odcinek 70-100 zajmie mu więcej czasu niż 20-70%. Kosztem zasięgu masz szybsze ładowanie, jak w smartfonach.
- WojtekErnest
- Forumowicz
- Posty: 3337
- Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Zimowanie roweru
Moim zdaniem tak własnie jest. Ale nie możemy ślepo porównywać zalecen np. Tesli dot ich pakietu z ich BMS. Nasze zabawki a w tym działanie BMS-a ma niewiele wspólnego z tym, co centralny komputer robi z sterowaniem BMS-AMI i chłodzeniem ogniw w TESLI.ximad pisze: ↑26 lis 2018, 9:38Poprawcie mnie jeśli się myle, ale ładowanie do 70% można też przeprowadzać wyższym prądem niż do 100, dzięki temu lepiej wyglądają statystyki ile czasu zajmuje ładowanie do pełna samochodu. Supercharger nie będzie ładował do 100% bo odcinek 70-100 zajmie mu więcej czasu niż 20-70%. Kosztem zasięgu masz szybsze ładowanie, jak w smartfonach.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...
-
- Forumowicz
- Posty: 558
- Rejestracja: 03 maja 2017, 9:37
- Lokalizacja: Kęty
Re: Zimowanie roweru
Bierzcie ten pod uwagę że tesla ogranicza prędkość ładowania po pewnym czasie. Na początku ładuje ponad 100 kw a później już ciężko 90kw osiągnąć i ta moc spada. A ile innych mechanizmów tego typu jest zaimplementowane, aby aku mógł żyć te 8lat gwarancji.
Budowa pakietów lion, rowerów elektrycznych (Falcon, vektor, E-kross itp.)
Kontakt 513388355
Kilka moich konstrukcji
viewtopic.php?f=30&t=399
Kontakt 513388355
Kilka moich konstrukcji
viewtopic.php?f=30&t=399
-
- Forumowicz
- Posty: 2089
- Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
- Lokalizacja: Ruda Śląska
Re: Zimowanie roweru
To tylko przykład dałem tesli, obojętnie czy to samochód czy powerbank czy smartfon polecają nie ładować do 100% jeśli bateria nie ma być używana.
A przy Lipo to już zabronione ładowanie do 100% I pozostawić nie używaną bo paru miesięcy będzie puchła.
Przekonałem się osobiście i znajomi co nie używali storange też mieli ten problem przy lipo. Ale też sporo idzie znaleźć sieci na forum z modelami RC.
Ale nie mamy co porównywać do naszego roweru bo to inne urządzenia.
Ale każdy ma wybór niech robi co uważa.
A powracając do tematu odpinania sterownika i innych urządzeń. Wie ktoś ile pobiera energii mA sterownik lub przetwornica napięcia?
Jeśli będzie coś pobierać energię o mocy tylko 16mA to po 2 miesięcy wyładowuje akumulator 23Ah więc jest to bardzo dużo.
A przy Lipo to już zabronione ładowanie do 100% I pozostawić nie używaną bo paru miesięcy będzie puchła.
Przekonałem się osobiście i znajomi co nie używali storange też mieli ten problem przy lipo. Ale też sporo idzie znaleźć sieci na forum z modelami RC.
Ale nie mamy co porównywać do naszego roweru bo to inne urządzenia.
Ale każdy ma wybór niech robi co uważa.
A powracając do tematu odpinania sterownika i innych urządzeń. Wie ktoś ile pobiera energii mA sterownik lub przetwornica napięcia?
Jeśli będzie coś pobierać energię o mocy tylko 16mA to po 2 miesięcy wyładowuje akumulator 23Ah więc jest to bardzo dużo.
- tatar
- Forumowicz
- Posty: 2556
- Rejestracja: 19 lut 2018, 12:42
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Zimowanie roweru
I zapewne w naszych bateriach przechowywanie bądż ładowanie do 70%,to wykluczenie roli BMS,więc rozjazdy aku prawie pewne/?/
-
- Forumowicz
- Posty: 2089
- Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
- Lokalizacja: Ruda Śląska
Re: Zimowanie roweru
Tu masz rację dla tego chyba kupię sobie aktywny balanser to nie będą rozjazdy.
Tylko że on pobiera energię 6mA spoczynku a jak pracuje to 10mA to średnio niech będzie 8mA po 2 miesięcy 11,5Ah
Jak jeszcze będzie sterownik pobierał energię około 5mA i przetwornica 5mA to się okaże że po 2 miesięcy wyładowuje około 26Ah z akumulatora.
Jak ktoś jeszcze ma aktywny moduł powiadomienia GSM i alarm z GPS to co chwilę będzie ładować.
Tylko że on pobiera energię 6mA spoczynku a jak pracuje to 10mA to średnio niech będzie 8mA po 2 miesięcy 11,5Ah
Jak jeszcze będzie sterownik pobierał energię około 5mA i przetwornica 5mA to się okaże że po 2 miesięcy wyładowuje około 26Ah z akumulatora.
Jak ktoś jeszcze ma aktywny moduł powiadomienia GSM i alarm z GPS to co chwilę będzie ładować.
-
- Forumowicz
- Posty: 2089
- Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
- Lokalizacja: Ruda Śląska
Re: Zimowanie roweru
Jaki masz akumulator bo chyba nie li-ion lub lipo?dawidombra pisze: ↑25 lis 2018, 21:06
Czy można zrobić coś więcej w stylu rower non stop podłączyć do ładowarki ( zwykłej 5A) lub innej jakieś mądrzejszej co by to jakoś polepszylo temat. Co roku tak trzymam akumulator od skutera wodnego z takim mądrzejszym prostowniki i w zasadzie to pewnie działa ala co z tego jak i tak co roku zmieniam akumulator bo wstrząsy na falach są mordercze i się psują tak w połowie sezonu.
Wracając do ładowania myślałem nad automatyczną ładowarka coś jak storange dla sezon zimowy.
Do ładowarki podłączony modół XH-M602 zaprogramowany od 40% ładowanie do 70% miał by włączyć ładowanie jak spadnie pojemność do 40% ponownie ładuję.
Żeby nie było rozjazdów to musi być balanser aktywny przy baterii.
-
- Forumowicz
- Posty: 64
- Rejestracja: 27 maja 2018, 12:45
Re: Zimowanie roweru
Jeśli chodzi o baterie to jest dokładnie taka:
Bateria 21Ah, 13s6p z ogniw samsung 35e Li-ion.
Wracając do tematu głównego to przyznam że trochę zgłupiałem bo wstępnie było 50%, potem Tas zmienili na 100%, rozpoczęła się dyskusja na temat Tesli z którą notabene miałem kiedyś przyjemność i jest zajebista i nie mówię tu z perspektywy jakiegoś ekoświra bo to mi wisi tylko fana motoryzacji - no zap.... strasznie, trochę trakcyjnie słabiej bo czuć że ciężka.
Wróćmy do zimowania e- Bike.
1 - To ile w końcu ładować 100% czy 70% czy 50%.O ile 100% to wyjdzie dosyć prosto to ile w moim przypadku 54,5V (48V) to 70 czy 50%
2 - Czy wskazane jest ewentualne rozładowania w trakcie zimy, może niekoniecznie jadąc raczej na ścianie tempomatem
3 - grzebać w rowerze nie zamierzam, nic nie podłączam nie rozłączam mam tylko ładowarkę 5A czy jest sens ja podłączyć na stałe? Obawiam się trochę o jej żywotność i ogólnie mieć tą całą chinszczyznę pod prądem przez kilka miesięcy.
Bateria 21Ah, 13s6p z ogniw samsung 35e Li-ion.
Wracając do tematu głównego to przyznam że trochę zgłupiałem bo wstępnie było 50%, potem Tas zmienili na 100%, rozpoczęła się dyskusja na temat Tesli z którą notabene miałem kiedyś przyjemność i jest zajebista i nie mówię tu z perspektywy jakiegoś ekoświra bo to mi wisi tylko fana motoryzacji - no zap.... strasznie, trochę trakcyjnie słabiej bo czuć że ciężka.
Wróćmy do zimowania e- Bike.
1 - To ile w końcu ładować 100% czy 70% czy 50%.O ile 100% to wyjdzie dosyć prosto to ile w moim przypadku 54,5V (48V) to 70 czy 50%
2 - Czy wskazane jest ewentualne rozładowania w trakcie zimy, może niekoniecznie jadąc raczej na ścianie tempomatem
3 - grzebać w rowerze nie zamierzam, nic nie podłączam nie rozłączam mam tylko ładowarkę 5A czy jest sens ja podłączyć na stałe? Obawiam się trochę o jej żywotność i ogólnie mieć tą całą chinszczyznę pod prądem przez kilka miesięcy.
-
- Forumowicz
- Posty: 2089
- Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
- Lokalizacja: Ruda Śląska
Re: Zimowanie roweru
Nie ma idealnego rozwiązania dla wszystkich kwestia kto jaką baterie używa.
Przy lipo powinno używać funkcji storange 3,7V na cele nie powinno ładować do pełna i przechowywać.
Kwestia jak pilnować żeby cele były równe.
Li-ion masz już parę możliwości kwestia techniczna jaka jest możliwość.
Wygodną dla użytkownika ładować do 100% I wyłączyć ładowarkę kwestia małej utraty pojemności pomijamy.
Dla fanów idealnych warunków dla bateri to utrzymywać baterie naładowaną 40-70%
Kwestia techniczna czy masz aktywny balanser lub ręcznie pilnować żeby cele były równe.
Sterownik i inne urządzenia pobierają energię i należy pilnować napięcie jak spadnie poniżej 40% należy doładować baterie. Kwestia automatycznej ładowarki idzie zrobić z modułem XH-M602 kontroluje napięcie jak za mocno spadnie załącza ładowarkę i automatycznie wyłącza.
Ładowarka podpięta 24H to zabójstwo dla baterii jak nie ma automatycznego wyłączenia.
Przy lipo powinno używać funkcji storange 3,7V na cele nie powinno ładować do pełna i przechowywać.
Kwestia jak pilnować żeby cele były równe.
Li-ion masz już parę możliwości kwestia techniczna jaka jest możliwość.
Wygodną dla użytkownika ładować do 100% I wyłączyć ładowarkę kwestia małej utraty pojemności pomijamy.
Dla fanów idealnych warunków dla bateri to utrzymywać baterie naładowaną 40-70%
Kwestia techniczna czy masz aktywny balanser lub ręcznie pilnować żeby cele były równe.
Sterownik i inne urządzenia pobierają energię i należy pilnować napięcie jak spadnie poniżej 40% należy doładować baterie. Kwestia automatycznej ładowarki idzie zrobić z modułem XH-M602 kontroluje napięcie jak za mocno spadnie załącza ładowarkę i automatycznie wyłącza.
Ładowarka podpięta 24H to zabójstwo dla baterii jak nie ma automatycznego wyłączenia.
- WojtekErnest
- Forumowicz
- Posty: 3337
- Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Zimowanie roweru
Ja co do zasady zawsze zostawiam rowery/aku naładowane. Mają byc zawsze gotowe, tym bardziej w zimę gdy pojemność i generalnie odporność na prąd jest gorsza. ALE te egz które niejako z załozenia 'zimują' to po prostu po ostatniej jeżdzie go już nie ładuję. Taki stoi kilka mies często w mrozie.
Działa nadal z 70-80 % pojemności od 6 lat...
Działa nadal z 70-80 % pojemności od 6 lat...
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...
-
- Forumowicz
- Posty: 279
- Rejestracja: 01 mar 2018, 12:59
- Lokalizacja: Poznań
Re: Zimowanie roweru
Jak uważacie, czy to nie szkodzi mojemu aku. Jeżdze zimą, parkuje ebike w garażu blaszanym, nieocieplonym, jest tam kilka stopni, w duże mrozy spada poniżej 0. Po powrocie podłączam ładowarke, ładuje do full, codziennie bo na 1 podróż do pracy i z powrotem trace ok 60% aku. No i zostawiam ładowarke podłączoną na noc w temperaturach koło 0. Czy to nie grozi jakąś awarią? Powinienem po naładowaniu odłączać koniecznie ładowarke? Ładowanie kończy się ok 22 wiec nie zawsze mi się chce.
Teoretycznie ładowarka po naładowaniu zapala zieloną diodę i już nie powinna doładowywać sama z siebie przez całą noc? Standardowa ładowarka z nexuna 2a.
Teoretycznie ładowarka po naładowaniu zapala zieloną diodę i już nie powinna doładowywać sama z siebie przez całą noc? Standardowa ładowarka z nexuna 2a.
- Inc0
- Forumowicz
- Posty: 873
- Rejestracja: 28 lut 2018, 19:46
Re: Zimowanie roweru
właśnie nikt się nie odważył odpowiedzieć na pytanie w jakiej temperaturze optymalnie zimować pakiet ..wiec coś od siebie dodam a mianowicie co zaobserwowałem: akusy zdjąłem z trajki ponad 2 tygodnie temu i wówczas je naładowałem do pełna oraz ulkokowałem w nieogrzewanym murowanym budynku ( temperatury około 5C ). wczoraj stwierdziłem że może warto by je doładować żeby bms sobie popracował i zonk ładowarki odmówiły załadunku pod pretekstem że akusy są na 100% naładowane
Lepsze jest największym wrogiem dobrego.
-
- Forumowicz
- Posty: 99
- Rejestracja: 21 mar 2018, 16:06
- Lokalizacja: Iława
Re: Zimowanie roweru
Ja mam dwa rowery elektryczne, jeden na akumulatorach lipo drugi li-ion i zawsze ładuję akumulator do pełna, nawet przy mrozach dochodzących w garażu do -5℃(garaż blaszak), i często pozostawiam ładowarkę podłączoną na całą noc. Rano a czasami jak zapomnę to po 18-24 godzinach odłączam ładowarkę, akumulator ładnie zbalansowany i nic się nie dzieje.
Tak ładuję już około dwóch lat.
Tak ładuję już około dwóch lat.
-
- Forumowicz
- Posty: 4994
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: Zimowanie roweru
Odpowiedź jest banalnie prosta, SamsungInc0 pisze: ↑27 lis 2018, 18:30właśnie nikt się nie odważył odpowiedzieć na pytanie w jakiej temperaturze optymalnie zimować pakiet ..wiec coś od siebie dodam a mianowicie co zaobserwowałem: akusy zdjąłem z trajki ponad 2 tygodnie temu i wówczas je naładowałem do pełna oraz ulkokowałem w nieogrzewanym murowanym budynku ( temperatury około 5C ). wczoraj stwierdziłem że może warto by je doładować żeby bms sobie popracował i zonk ładowarki odmówiły załadunku pod pretekstem że akusy są na 100% naładowane
3.14 Storage Temperature
1 year : -20~25℃(1*)
3 months : -20~45℃(1*)
1 month : -20~60℃(1*)
Note (1): If the cell is kept as ex-factory status (50% of charge),
the capacity recovery rate is more than 80%.
jak widzisz, im niższa temperatura tym lepiej, nawet do -20*C
-
- Forumowicz
- Posty: 2089
- Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
- Lokalizacja: Ruda Śląska
Re: Zimowanie roweru
Jak zapala zielona lampka i ładowarka wyłącza automatycznie to nic nie będzie jak zostanie do rana.ximad pisze: ↑27 lis 2018, 14:35Jak uważacie, czy to nie szkodzi mojemu aku. Jeżdze zimą, parkuje ebike w garażu blaszanym, nieocieplonym, jest tam kilka stopni, w duże mrozy spada poniżej 0. Po powrocie podłączam ładowarke, ładuje do full, codziennie bo na 1 podróż do pracy i z powrotem trace ok 60% aku. No i zostawiam ładowarke podłączoną na noc w temperaturach koło 0. Czy to nie grozi jakąś awarią? Powinienem po naładowaniu odłączać koniecznie ładowarke? Ładowanie kończy się ok 22 wiec nie zawsze mi się chce.
Teoretycznie ładowarka po naładowaniu zapala zieloną diodę i już nie powinna doładowywać sama z siebie przez całą noc? Standardowa ładowarka z nexuna 2a.
Nie polecam tej metody jeśli ładowarka nie wyłącza automatycznie.
Co do przechowywania akumulatora to lepiej jak ma zimniej niż za ciepło ale na to nie mamy dużego wpływu jakie panują temperatury.
Jak ktoś chce używać akumulatora zimą to jest odwrotnie na nie korzyść mniejsza pojemność i sprawność.
-
- Forumowicz
- Posty: 225
- Rejestracja: 19 lut 2018, 16:28
- Lokalizacja: Kraków
Re: Zimowanie roweru
Trzymam rower w garażu, dzisiaj temperatura w nim była 12*. Jechałem 10 min na ograniczeniu mocy, potem część drogi bez ogranicznika ale nie na full, potem znów ogranicznik. Po 30km zużycie wyniosło ok 30% aku, niemal tak samo jak w lecie przy podobnej temperaturze
Odkurzyłem go po 2 tygodniach, napięcie spadło o 0,1V przez ten czas, więc bez stresu, ładuje do pełna i odkładam znów na ok 2 tygodnie (brak czasu ;( )
Odkurzyłem go po 2 tygodniach, napięcie spadło o 0,1V przez ten czas, więc bez stresu, ładuje do pełna i odkładam znów na ok 2 tygodnie (brak czasu ;( )
- Batory
- Forumowicz
- Posty: 133
- Rejestracja: 22 lut 2018, 19:34
- Lokalizacja: Gorzów Wlkp
Re: Zimowanie roweru
Czyli instrukcja Bosch-a na temat przechowywania baterii na dłuższy okres pisze nie prawdę?
https://rower.com.pl/download/instrukcj ... -bosch.pdf
I co ma teraz zrobić zwykły użytkownik? Zostawić baterię tak jak pisze Bosch, czy tak jak pisze Tas?
https://rower.com.pl/download/instrukcj ... -bosch.pdf
I co ma teraz zrobić zwykły użytkownik? Zostawić baterię tak jak pisze Bosch, czy tak jak pisze Tas?
Zestaw S1000 silnik przekładniowy od Glebora, bateria 48V 13S8P 23Ah Samsung, sterownik kwadrat 48V 25A, wyświetlacz C500B
-
- Forumowicz
- Posty: 266
- Rejestracja: 20 lut 2018, 7:03
Re: Zimowanie roweru
Tas zapobiegawczo zaleca ładować do 100% z racji ze mniejszą szkodą dla aku jest stan naladowania 100% niż 0% które nadal się rozladowuje i jest to groźne dla ogniw . Zalecenia Boscha wymuszają na użytkowniku pamiętanie o rowerze i doladowywanie go raz w miesiącu. Jeśli zależy nam na aku to trzeba stosować się do zaleceń Boscha oraz pamiętać o okresowych kontrolach stanu napięć na celach.
- tas
- Administrator
- Posty: 2995
- Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
- Lokalizacja: Żywiec
- Kontakt:
Re: Zimowanie roweru
Batory, pozwól, że rozbiję na 2 czesci punkt w instrukcji na jaki się powołujesz z wwojciechem:
No wiec zastanówmy się jak to wygląda od strony praktycznej. Ich aku mają najczęściej około 10Ah pojemności i ładowarkę, zgaduję, około 2A
Doradzają aby aku ładować tylko 2-3h po używaniu, zatem osoba robiąca wycieczki ponad 5Ah nie doładuje nigdy aku do pełna. Czy jest to dobra czy zła rada? No ale to akurat 'mniej ważne', skupmy sie na czymś innym.
Po drugie:
Sugerują aby przed zimą wyładować aku do 50% a następnie CO MIESIĄC ładować aku 2-3h ładowarką 2A. Przetłumaczę to na liczby. Co miesiąc dobijać do aku 4-6Ah, do aku NIE UŻYWANEGO.
Październik: koniec sezonu, 50% naładowania
Listopad: Doładowanie do pełna 100%
Grudzień: 100%
Styczeń: 100%
Luty: 100%
Marzec: 100%
Kwiecień: otwieramy sezon
Nie, Bosh mówi dokładnie to samo co Tas, tylko ja to doradzam w 1 prostym zrozumiałym zdaniu, a oni to piszą jak widać...
Jeśli bateria wymaga przechowania przez dłuższy okres czasu jej stan powinien być utrzymywany w okolicach 50% naładowania (albo ładować baterię 2-3 godziny po używaniu)
Po pierwsze:Bateria powinna być doładowywana przez 2-3 godz w miesięcznych cyklach
No wiec zastanówmy się jak to wygląda od strony praktycznej. Ich aku mają najczęściej około 10Ah pojemności i ładowarkę, zgaduję, około 2A
Doradzają aby aku ładować tylko 2-3h po używaniu, zatem osoba robiąca wycieczki ponad 5Ah nie doładuje nigdy aku do pełna. Czy jest to dobra czy zła rada? No ale to akurat 'mniej ważne', skupmy sie na czymś innym.
Po drugie:
Sugerują aby przed zimą wyładować aku do 50% a następnie CO MIESIĄC ładować aku 2-3h ładowarką 2A. Przetłumaczę to na liczby. Co miesiąc dobijać do aku 4-6Ah, do aku NIE UŻYWANEGO.
Październik: koniec sezonu, 50% naładowania
Listopad: Doładowanie do pełna 100%
Grudzień: 100%
Styczeń: 100%
Luty: 100%
Marzec: 100%
Kwiecień: otwieramy sezon
Nie, Bosh mówi dokładnie to samo co Tas, tylko ja to doradzam w 1 prostym zrozumiałym zdaniu, a oni to piszą jak widać...
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
- WojtekErnest
- Forumowicz
- Posty: 3337
- Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Zimowanie roweru
Dodam do tego informację, że zarówno Bosch jak i wielu innych producentów rowerów/akumulatorów do ebajków, mieli/mają stały kłopot z klientami (w EU) którzy b. często zostawiali na koniec sezonu słabo naładowane albo prawie rozładowane akumulatory, a na wiosnę standardowa ładowarka nie była w stanie wznowić tak rozładowanego aku. Więc wiosną był/jest zalew klientów do sklepów, które im sprzedało i REKLAMOWALI akumulatory jako niesprawne. Wielu żądało natychmiastowej wymiany na nowy a nie czekanie na naprawę w serwisie producenta. Nadto konflikty na linii sprzedawcy - serwis producenta były poważne i sprzedawcy pisali o dużych stratach jakie z tego tytułu ponoszą. O krążeniu takich nowych/naprawianych aku nie wspomnę, bo tak ratowano sytuację aby rower w ogóle ruszył.
Więc nie dziwmy się zapisom które z jednej strony nakazują zostawiać aku naładowane do 50 % (ale nie nizej) a zdrugiej i tak je regularnie doładowywać.
Więc nie dziwmy się zapisom które z jednej strony nakazują zostawiać aku naładowane do 50 % (ale nie nizej) a zdrugiej i tak je regularnie doładowywać.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...
- tatar
- Forumowicz
- Posty: 2556
- Rejestracja: 19 lut 2018, 12:42
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Zimowanie roweru
Zgadza się .Sam przywiozłem z servisu Boscha 6 aku rozładowanych w ten sposób..Po podładowaniu śmigają jak nowe.
-
- Forumowicz
- Posty: 266
- Rejestracja: 20 lut 2018, 7:03
Re: Zimowanie roweru
Strona producentów jest zrozumiala, bo ponoszą koszty ale patrząc szerzej, jaki sens jest w zapisie instrukcji to 50% na początku? Może elektronika w spoczynku jest w stanie pobrać te 4-6Ah przez miesiąc, co spowoduje że doladuje się znowu do 50%.
Prad spoczynkowy wynoszący tylko 8mA spowoduje w ciągu miesiąca zjedzenie 6Ah.
Prad spoczynkowy wynoszący tylko 8mA spowoduje w ciągu miesiąca zjedzenie 6Ah.
- EV-Maniak
- Forumowicz
- Posty: 3031
- Rejestracja: 21 lut 2018, 9:45
- Lokalizacja: Lublin
Re: Zimowanie roweru
W zimie jak sie nie jezdzi, to raz w tygodniu kolo w gore na porzadnym stojaku lub pasach i 15 min pracy silnika na speed 3, a nastepnie naladowac i po problemie. Taka symulacja dobrze zrobi ebajkowi.
Tylko nie wiem, czy 15 min starczy, czy moze 30 ? Albo podpiac jakis odbiornik by voltow nie marnowc.
Dobrze mysle?
Tylko nie wiem, czy 15 min starczy, czy moze 30 ? Albo podpiac jakis odbiornik by voltow nie marnowc.
Dobrze mysle?
- tas
- Administrator
- Posty: 2995
- Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
- Lokalizacja: Żywiec
- Kontakt:
Re: Zimowanie roweru
nie trzeba, ładowarka się uruchomić powinna, w końcu BMS się w ten czas dość napracował i ogniwom zbił napięcie poprzednim razem
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
-
- Forumowicz
- Posty: 4994
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: Zimowanie roweru
Ponadto dodam, że gdyby BOSCH'owi, naprawdę zależało na "optymalnym" utrzymaniu baterii podczas przechowywania, to "zautomatyzowałby" swoje zalecenia w ładowarce, i nie byłoby problemu jak przechowywać aku, a tak w razie problemu, zawsze można zwalić na klienta, że źle "konserwował" (przechowywał) akumulator.
-
- Forumowicz
- Posty: 2089
- Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
- Lokalizacja: Ruda Śląska
Re: Zimowanie roweru
Podsumowanie moje
Naładowany akumulator od 40-70% nie tracimy pojemności po paru latach ale problem z rozjazdem cel i serwisowanie.
Można ładować co 2 tygodnie akumulator do pełna ale minimalnie tracimy na pojemności akumulatora ale za to ułatwia obsługę.
Teraz pytanie ile traci pojemności % akumulator po 5lat użytkowania przy ładowaniu co 2 tygodnie do pełna?
Naładowany akumulator od 40-70% nie tracimy pojemności po paru latach ale problem z rozjazdem cel i serwisowanie.
Można ładować co 2 tygodnie akumulator do pełna ale minimalnie tracimy na pojemności akumulatora ale za to ułatwia obsługę.
Teraz pytanie ile traci pojemności % akumulator po 5lat użytkowania przy ładowaniu co 2 tygodnie do pełna?
- tas
- Administrator
- Posty: 2995
- Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
- Lokalizacja: Żywiec
- Kontakt:
Re: Zimowanie roweru
wiekszosc z nas laduje przez 10 miesiecy do pelna codziennie a nie raz na 2 tyg i co, swiat sie konczy, aku padaja jak muchy?
nie robmy sobie sami problemow to sie naprawde wygodniej zyje
nie robmy sobie sami problemow to sie naprawde wygodniej zyje
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
- tatar
- Forumowicz
- Posty: 2556
- Rejestracja: 19 lut 2018, 12:42
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Zimowanie roweru
Wydaje mi się,że więcej traci na pojemności akumulator pracujący w cyklu rozładowanie-ładowanie,aniżeli li tylko cyklicznie doładowywany
- WojtekErnest
- Forumowicz
- Posty: 3337
- Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Zimowanie roweru
A na pewno w cyklu ładowanie i rozładowanie z na tyle dużym prądem że ogniwa są często gorące.To jest ewidentnie degradujace wyraznie więcej niż proste przechowywanie o napieciu blisko 90% max. Jak będzie stal to i tak najczęściej jakaś elektronika na czuwaniu, go będzie 'zsala'.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...
-
- Forumowicz
- Posty: 2089
- Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
- Lokalizacja: Ruda Śląska
Re: Zimowanie roweru
Ale nikt z wasz nie odpowiedział na moje pytanie.
Ile procent będzie ubytku po 5lat jak co 2 tygodnie będę ładować do pełna?
Ja co dzień nie będę jeździł więc będzie mało używany.
I zastanawiam się ile procent będzie ubytku pojemności.
Bo co 2 tygodnie ładować na 100% to bateria będzie jak zasilacz UBS niby bateria nie używana ale baterie należy wymienić co parę lat.
Ile procent będzie ubytku po 5lat jak co 2 tygodnie będę ładować do pełna?
Ja co dzień nie będę jeździł więc będzie mało używany.
I zastanawiam się ile procent będzie ubytku pojemności.
Bo co 2 tygodnie ładować na 100% to bateria będzie jak zasilacz UBS niby bateria nie używana ale baterie należy wymienić co parę lat.
- tatar
- Forumowicz
- Posty: 2556
- Rejestracja: 19 lut 2018, 12:42
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Zimowanie roweru
[quote=Dede post_id=25917 time=1543514239 user_id=636]
Ale nikt z wasz nie odpowiedział na moje pytanie.
Ile procent będzie ubytku po 5lat jak co 2 tygodnie będę ładować do pełna
Daj mi trzy tygodnie do namysłu
Ale nikt z wasz nie odpowiedział na moje pytanie.
Ile procent będzie ubytku po 5lat jak co 2 tygodnie będę ładować do pełna
Daj mi trzy tygodnie do namysłu
-
- Forumowicz
- Posty: 266
- Rejestracja: 20 lut 2018, 7:03
Re: Zimowanie roweru
Temat jest o zimowaniu aku i temu jak postępować żeby bylo dla niego jak najlepiej. Więc omawiajmy tutaj plusy i minusy, a ocenę czy warto komus walczyć o jak najlepszy stan aku niech zostanie dla odbiorcy(ebikerowca).
I tak w zależności od wielkości aku czy 5aH czy 50aH będzie zależało czy podłączone komponenty wyczerpia go szybko czy tez nie.
Jeśli aku jest ze starych ogniw również należy częściej go dogladac z racji większego samorozladowania.
Wysoki poziom napięcia powoduje degradację ogniwa, czym wyższy tym gorzej. (Poziom storage 3,6V).
Złożoność instalacji (ile bajerów popodlaczanych) słynie na szybsze rozladowanie.
Wysokie napięcie to dużo ładunku zgromadzonego w aku, a z tym związany większy problem w momencie awarii-rower się przewraca, trochę pecha i mamy bum.
Z drugiej strony osoby które używają roweru tylko jak jest +20℃ i nie chcą zaglądać przez całą zimę do roweru. Rozładowanie się poniżej progu 3V i nizej grozi padnieciem na amen ogniw. W dolnym zakresie bardzo mocno rozjezdzaja się poziomy napięć między sekcjami przez co czesc moze zaliczyć śmierć.
Siła rzeczy poziom storage jest bliższy do zera % niz Max% do zera. Czyli na korzyść dla Max stan.
Jesli mamy duże ubytki poziomu- jak wyzej trzymanie storage staje się bardziej uciążliwe- czesciej trzeba doladowywac.
Niema złotej reguły jak postępować z aku bo jest to indywidualna kwestia. Jest wiele wariantów, i trzeba sobie zdecydować czy bardziej pilnować aku i on się odwdzieczy czy założyć ze raz w miesiącu laduje na full i zapominam o temacie.
I tak w zależności od wielkości aku czy 5aH czy 50aH będzie zależało czy podłączone komponenty wyczerpia go szybko czy tez nie.
Jeśli aku jest ze starych ogniw również należy częściej go dogladac z racji większego samorozladowania.
Wysoki poziom napięcia powoduje degradację ogniwa, czym wyższy tym gorzej. (Poziom storage 3,6V).
Złożoność instalacji (ile bajerów popodlaczanych) słynie na szybsze rozladowanie.
Wysokie napięcie to dużo ładunku zgromadzonego w aku, a z tym związany większy problem w momencie awarii-rower się przewraca, trochę pecha i mamy bum.
Z drugiej strony osoby które używają roweru tylko jak jest +20℃ i nie chcą zaglądać przez całą zimę do roweru. Rozładowanie się poniżej progu 3V i nizej grozi padnieciem na amen ogniw. W dolnym zakresie bardzo mocno rozjezdzaja się poziomy napięć między sekcjami przez co czesc moze zaliczyć śmierć.
Siła rzeczy poziom storage jest bliższy do zera % niz Max% do zera. Czyli na korzyść dla Max stan.
Jesli mamy duże ubytki poziomu- jak wyzej trzymanie storage staje się bardziej uciążliwe- czesciej trzeba doladowywac.
Niema złotej reguły jak postępować z aku bo jest to indywidualna kwestia. Jest wiele wariantów, i trzeba sobie zdecydować czy bardziej pilnować aku i on się odwdzieczy czy założyć ze raz w miesiącu laduje na full i zapominam o temacie.
-
- Forumowicz
- Posty: 2089
- Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
- Lokalizacja: Ruda Śląska
Re: Zimowanie roweru
Znalazłem obszerny temat o Li-ion o badaniu ich o żywotność
https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic3461853.html
Rysunek 6 przedstawia wyniki testów dynamicznych (DST), które odzwierciedlają utratę pojemności ogniwa w funkcji cykli definiowanych różnym poziomem naładowania i rozładowania. Na wykresie, największa utrata pojemności występuje kiedy w pełni naładowany akumulator jest rozładowywany do 25% początkowego stanu (linia czarna). Strata będzie jeszcze większa, gdy zostanie rozładowany do końca. Operowanie między 85% a 25% (kolor zielony) pozwala uzyskać większą trwałość, niż w przypadku ogniwa ładowanego do 100% i rozładowanego do 50% (ciemny niebieski). Najmniejszą utratę pojemności uzyskuje się ładując ogniwo do 75% pojemności i rozładowując do 65%. Ale takie użytkowanie nie wykorzystuje w pełni akumulatora. Wysokie napięcia i ekspozycja na podwyższoną temperaturę niszczy akumulator szybciej niż cykle ładowania w normalnych warunkach
https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic3461853.html
Rysunek 6 przedstawia wyniki testów dynamicznych (DST), które odzwierciedlają utratę pojemności ogniwa w funkcji cykli definiowanych różnym poziomem naładowania i rozładowania. Na wykresie, największa utrata pojemności występuje kiedy w pełni naładowany akumulator jest rozładowywany do 25% początkowego stanu (linia czarna). Strata będzie jeszcze większa, gdy zostanie rozładowany do końca. Operowanie między 85% a 25% (kolor zielony) pozwala uzyskać większą trwałość, niż w przypadku ogniwa ładowanego do 100% i rozładowanego do 50% (ciemny niebieski). Najmniejszą utratę pojemności uzyskuje się ładując ogniwo do 75% pojemności i rozładowując do 65%. Ale takie użytkowanie nie wykorzystuje w pełni akumulatora. Wysokie napięcia i ekspozycja na podwyższoną temperaturę niszczy akumulator szybciej niż cykle ładowania w normalnych warunkach
-
- Forumowicz
- Posty: 2089
- Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
- Lokalizacja: Ruda Śląska
Re: Zimowanie roweru
Podwyższona temperatura przyspiesza trwałą utratę pojemności. Należy pamiętać, że nie wszystkie ogniwa zachowują się w ten sposób.
Większość akumulatorów litowo-jonowych ładuje się do 4,20V/ogniwo. Przyjmuje się, że każde zmniejszenie napięcia szczytowego o 0,10V/ogniwo pozwala 2-krotnie wydłużyć trwałość akumulatora. Na przykład, ogniwo Li-ion ładowane do poziomu 4,20V wytrzymuje 300-500 cykli. Jeżeli będzie ładowane do 4,10V, wtedy wytrzyma 600-1000 cykli. Przy 4,00V powinno wytrzymać 1200-2000 cykli, a przy 3,90V powinno wytrzymać 2400-6000 cykli.
Większość akumulatorów litowo-jonowych ładuje się do 4,20V/ogniwo. Przyjmuje się, że każde zmniejszenie napięcia szczytowego o 0,10V/ogniwo pozwala 2-krotnie wydłużyć trwałość akumulatora. Na przykład, ogniwo Li-ion ładowane do poziomu 4,20V wytrzymuje 300-500 cykli. Jeżeli będzie ładowane do 4,10V, wtedy wytrzyma 600-1000 cykli. Przy 4,00V powinno wytrzymać 1200-2000 cykli, a przy 3,90V powinno wytrzymać 2400-6000 cykli.
- TomaS
- Forumowicz
- Posty: 932
- Rejestracja: 03 maja 2017, 10:00
- Lokalizacja: Trójmiasto