Koń na miejską dżunglę - dobór silnika i sterownika

Tematy związane z wszelką instalacją elektryczną w konwersjach rowerów
ODPOWIEDZ
los12
Nowicjusz
Posty: 10
Rejestracja: 13 sty 2019, 20:53

Koń na miejską dżunglę - dobór silnika i sterownika

Post autor: los12 »

Cześć wszystkim!

Jako że jest to mój pierwszy post na forum to się przywitam!

Jestem z Krakowa i buduję swój pierwszy rower elektryczny. Zgadza się, buduję go, nie przerabiam!
Mam obecnie kolarzówkę, więc nie za bardzo jest sens przeróbki, dlatego postanowiłem zbudować rower od podstaw.

Od jakiegoś choruje na rower miejsko/podróżniczy w stylu:
- Super73 od Lithiumcycles https://www.lithiumcycles.com/collectio ... 3-s1-white
albo
-Buzzraw X od CoastCycles https://www.coastcycles.com/buzzraw-x-series.
Ze względu na ich cenę, problemy z gwarancją i słabe silniki na Europę, kompletnie się nie opłaca.

Mam już wstępnie zrobiony projekt ramy, dobrany osprzęt, ale niestety (albo i stety) uczę się dopiero o całej elektryfikacji rowerów, dlatego zwracam się o pomoc w doborze silnika, sterownika i baterii.

Czytałem to forum, blog Tas'a, jego filmiki i innych. Niby wszystko wiadomo i tylko zamawiać, ale jako, że jest to dość nietypowy rodzaj roweru nie do końca wiem jaki dobrać sprzęt. Wiem dokładnie jakie ma spełniać wymagania dlatego poniżej przedstawię dokładnie czego oczekuje i jaki wstępnie zestaw wybrałem.

Oczekiwania/charakter jazdy:
- Głównie miasto (Kraków i okolice,) czasami do lasu
- Duży moment obrotowy, aby sprawnie się poruszać po mieście, po górkach, w zimie po śniegu
- Max. prędkość do 50 km/h
- Koła Fat bike 20 x 4.0

Zestaw:
Silnik: Mxus v3 3k turbo 45H (16x4)
Sterownik: Sabvoton ML60/65 Wektorowy (60A)
Bateria: 20s+ (20-30Ah) + BMS (z bluethooth) - robiony na zamówienie

Dodatkowo przetwornica na 12V i 5V (5V pod RasberyPi - mam mały pomysł jak zrobić "smart-rower")

I teraz mam pytanie czy ten sterownik (i silnik) nie będzie za mocny do takiego roweru? Zależy mi na dobrym momencie obrotowym, ale czy przypadkiem nie będzie mi wyrywał kierownicy na tych koła 20 calowych? Można ustawić sterownik na mniejszą moc? Tylko czy jej sens kupować tak mocny sterownik i go w pełni nie wykorzystywać, ale z drugiej strony nie będzie się aż tak zgrzać. I czy ten silnik ma wbudowany czujnik temperatury? Czy obejdzie się bez rozkręcania?

Proszę o poradę czy odpowiednio dobrałem zestaw po ten rodzaj roweru. Jak będę budować, na pewno podzielę się każdym krokiem w dziale swoje konstrukcje. Dzięki wszystkim! :)
Awatar użytkownika
Zxc843
Forumowicz
Posty: 665
Rejestracja: 30 gru 2018, 16:11
Lokalizacja: Kraków

Re: Koń na miejską dżunglę - dobór silnika i sterownika

Post autor: Zxc843 »

Witam , również buduję ebike i rownież jestem z Krakowa :D Dobrze ,że masz podłoże wiedzy.
KRAKÓW
Awatar użytkownika
Maran_hand
Forumowicz
Posty: 956
Rejestracja: 02 maja 2017, 22:04
Lokalizacja: Warszawa - Dolny Mokotów

Re: Koń na miejską dżunglę - dobór silnika i sterownika

Post autor: Maran_hand »

Zawsze lepiej mieć zapas niż ma brakować. Tak z ciekawości, ile masz wzrostu? I oczywiście witam :)
Pytam dlatego że ten super 73 faktycznie jest na 20 dlatego ogólnie jest strasznie mały. W google znalazłem jego wymiary. Osoba o przeciętny posturze dość dziwnie na nim wygląda co zapewne wiąże się z komfortem jazdy
Dede
Forumowicz
Posty: 2083
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Koń na miejską dżunglę - dobór silnika i sterownika

Post autor: Dede »

Witam.
Według projektu ramy czy sprawdziłeś ile sztuk bateri będziesz miał?
Bo jeszcze sterownik BMS i przetwornica wiec wizualnie nie bedzie wyglądać jak na foto ze sklepu bo będzie duża skrzynia na to wszytko.
Ja bym się zastanowił i kupił inną ramę coś co ma amortyzator z tyłu i przodu ale to już twój wybór i daj znać czy jesteś pewien wyboru tej ramy?
Rama co nie ma amortyzatora prędkość 50km/h po polskich dziurach może nie będzie jazda komfortowa i bezpieczna.
Awatar użytkownika
Goliath
Forumowicz
Posty: 1320
Rejestracja: 25 lut 2018, 1:02
Lokalizacja: Izabelin-Dziekanówek

Re: Koń na miejską dżunglę - dobór silnika i sterownika

Post autor: Goliath »

los12 pisze:
27 sty 2019, 23:03
(5V pod RasberyPi - mam mały pomysł jak zrobić "smart-rower")
Co Ci chodzi po głowie ?? :D i oczywiście witamy ;)

Koledzy Maran_hand & Sietas właśnie pracują nad podobnym projektem... zwą go "Zielony" :D
Znajdziesz go w dziale konstrukcje własne.
los12
Nowicjusz
Posty: 10
Rejestracja: 13 sty 2019, 20:53

Re: Koń na miejską dżunglę - dobór silnika i sterownika

Post autor: los12 »

@Zxc843 - to elegancko, można się kiedyś spotkać i pogadać o elektrykach

@Maran_hand - 178 cm - wiem, że jest mały i dziwnie się na nim wygląda, wymiary to potwierdzają, ale te rowery są mega popularne, dużo osób na nich jeździ, całkiem sporo jest filmików o tym jakie są super (np. Casey dlatego się zdecydowałem na ten typ roweru. Btw, siedziałem w sklepie na "zwykłym elektryku" na 20 calach w sklepie (o podobnych wymiarach) i całkiem spoko się siedziało.

@Dede - oczywiście, że nie. Mam zamiar wypełnić całą przestrzeń w ramie (a jest jej całkiem sporo) - poza tym będzie jeszcze trochę miejsca pod siedzeniem.

EDIT:

@Goliath - przygodę z Rasberry też dopiero zaczynam, ale chciałbym żeby był jeden większy wyświetlacz z mapą, wszystkim wartościami (zamiast mieć wyświetlacz + telefon) + parę innych mniej przydatnych bajerów - ale to wszystko jak zrobię rowerem pierwsze 100 km :D

Widziałem, mój będzie trochę krótszy i mam nadzieje lżejszy, bo tylko na 1 osobę :D

W tym wątku nie chodzi o rozmiary roweru, czy się wszystko pomieści i że nie będzie wyglądał tak jak na obrazku - mam wstępny szkic ramy, dobieram silnik, sterownik (+ projekt baterii, którą zamówię) i jak to będę miał (wszystkie wymiary + rzeczy dodatkowe), wtedy będę wszystko dopasowywał do ramy w AutoCadzie - ale o tym będzie w innym wątku o mojej budowie) - na dzień dzisiejszy proszę o pomoc w doborze silnika, sterownika i baterii.
Awatar użytkownika
Umbur
Moderator
Posty: 1346
Rejestracja: 27 kwie 2017, 11:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Re: Koń na miejską dżunglę - dobór silnika i sterownika

Post autor: Umbur »

Odnośnie tematu.
Powstał właśnie po to konfigurator dla początkujących.
<LINK>

Silnik jak najbardziej OK. Lepiej mieć zapas. Co do sterownika, to zobaczyłbyś, że to trochę za dużo do zwykłej ramy. Zwłaszcza przy 20s. Wychodzi przy naładowanym do pełna akumulatorze 5000W. Nie ma co przeginać. Już 45A spokojnie Ci starczy, a to i tak za dużo. Jeżeli prędkość ma być do 50km/h, to daj aku 16s. To standardowa i sprawdzona konstrukcja. Przy 16s aku będzie mniej obciążony i przedłużysz jego żywotność.
Dede
Forumowicz
Posty: 2083
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Koń na miejską dżunglę - dobór silnika i sterownika

Post autor: Dede »

los12 pisze:
27 sty 2019, 23:03
I czy ten silnik ma wbudowany czujnik temperatury? Czy obejdzie się bez rozkręcania?
Nie ma. Należy rozkręcić i zamontować przed przegrzaniem 150°C
Awatar użytkownika
tatar
Forumowicz
Posty: 2556
Rejestracja: 19 lut 2018, 12:42
Lokalizacja: Warszawa

Re: Koń na miejską dżunglę - dobór silnika i sterownika

Post autor: tatar »

Nareszcie ktoś z moim ulubionym kołem 20'' :D Jeżeli na miasto,zrób koła z obręczy moto 16'' i wykorzystaj opony moto.Koła będą dużo mocniejsze,opony dużo grubsze ,więcej gumy,większy wybór bieżnika i taniej.Zastanów się tylko nad rodzajem bieżnika,jeżeli założysz slick,pozbawisz się możliwości wycieczek do lasu i hamowanie na mokrym przy małej masie nie jest bezpieczne,więc bardziej uniwersalnie/najlepiej z drobna kostką/.Rozmiar moto 16'' jest odpowiednikiem rowerowej 20-ki.Z sabvotonem oczywiście ruszanie z manetki i super jazda.Bateria 16s w zupełności wystarczy przy pojemności 45Ah.Mały,krótki i zwinny rower na miasto to jest to.Pomyśl jednak o amortyzacji przodu,jej brak z czasem staje się dokuczliwy,bo mimo wszystko duży balon nie załatwia na nierównych miejskich drogach wszystkiego.Niedopompowanie stwarza ryzyko złapania gumy i opory toczenia większe.Mam coś w tym stylu.Zobacz ,,konstrukcje własne'' temat właśnie ,,COŚ'' :D
Awatar użytkownika
EV-Maniak
Forumowicz
Posty: 3031
Rejestracja: 21 lut 2018, 9:45
Lokalizacja: Lublin

Re: Koń na miejską dżunglę - dobór silnika i sterownika

Post autor: EV-Maniak »

Bardzo fajny projekt się zapowiada.
Jeśli chodzi o dobór zestawu:

Silnik: Mxus v3 3k turbo 45H (16x4)
Sterownik: Sabvoton ML60/65 Wektorowy (60A)
Bateria: 20s+ (20-30Ah) + BMS (z bluethooth) - robiony na zamówienie

Uważam, że jest spoko.

A tą ramę będziesz sam spawał? Rób na fulla - amortyzacja przód i tył.

POWODZENIA!

Witamy serdecznie na naszym forum!

:)
los12
Nowicjusz
Posty: 10
Rejestracja: 13 sty 2019, 20:53

Re: Koń na miejską dżunglę - dobór silnika i sterownika

Post autor: los12 »

Dzięki wszystkim za wsparcie!

1. Czyli zmiana na Sabvotona 45 przy 45A, a bateria 16s o dużej pojemności.

2. Czujnik temp do zamontowania w kole - albo spróbuję sam albo komuś zlecę.

3. "Coś" widziałem i mój będzie podobny

4. Opony - opcję moto rozważę, bo to nie jest głupi pomysł, na pewno wybór jest większy i łatwiej dostępne, ale myślałem nad grubymi fat'ami, tubeless i niskie ciśnienie (do lasu), bo na miasto to szkoda zajeżdżać baterii. Bieżnik w krostę, żeby mieć lepszą przyczepność.

5. Rama i amortyzacja - Ramę będę sam spawał u znajomego albo zlecę (najmniejszy problem, ale będzie dużo zabawy) - na początek bez amortyzatorów, żeby jak najszybciej sobie pojeździć ale plan jest na fulla tak jak jest BuzzRaw X https://www.coastcycles.com/buzzraw-x-series, amortyzator z przodu prawie taki sam jak @Maran_hand w swoim zielonym.

Podzespoły dobrane, to tylko zamawiać. Będę zamawiać na stronie nexun.pl - ze wględów, że blisko i to co Tas sprzedaje to na bank przyjdzie nowe i bez ew. wad. Tylko na tej stronie jest napisane, że ten silnik ma czujnik temp pod dwa sterowniki w tym dla Sabvotona. To w końcu muszę dawać ten czujnik, czy on tam jest?? https://nexun.pl/pl/p/Mxus-v3-3K-Turbo- ... x4-Tyl/378
Awatar użytkownika
Umbur
Moderator
Posty: 1346
Rejestracja: 27 kwie 2017, 11:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Re: Koń na miejską dżunglę - dobór silnika i sterownika

Post autor: Umbur »

Jest czujnik temperatury, a nie wyłącznik termiczny. Albo dajesz wył. term. przez stacyjkę, albo podłączasz czujnik temp. pod coś co przy odpowiedniej temp. wyłączy - czyli w tym przypadku 150°C.
Awatar użytkownika
Maran_hand
Forumowicz
Posty: 956
Rejestracja: 02 maja 2017, 22:04
Lokalizacja: Warszawa - Dolny Mokotów

Re: Koń na miejską dżunglę - dobór silnika i sterownika

Post autor: Maran_hand »

A testowałeś już ten rodzaj amortyzatorów?
los12
Nowicjusz
Posty: 10
Rejestracja: 13 sty 2019, 20:53

Re: Koń na miejską dżunglę - dobór silnika i sterownika

Post autor: los12 »

@Umbur - aa no tak. To ma sens.

@Maran_hand - nie, bo nie ma jeszcze roweru :D Na początku zrobię ramę, wstawię sztywny widelec, i amortyzator na tył. Nic nie testowałem, bo nie mam jeszcze czego, będę na bieżąco (chyba mam podobne podejście jak ty). Zrobię projekt w Cadzie na przykładzie BuzzRaw X, jak im to działa i wyszło to dlaczego mi miało nie pójść. Na przód planuję zrobić podobnie jak ty, customa springera. Zobaczymy jak wyjdzie.
Awatar użytkownika
Maran_hand
Forumowicz
Posty: 956
Rejestracja: 02 maja 2017, 22:04
Lokalizacja: Warszawa - Dolny Mokotów

Re: Koń na miejską dżunglę - dobór silnika i sterownika

Post autor: Maran_hand »

To z doświadczenia Ci powiem, że jak już robić to docelowo :) bo. 1. Mocno wzrastają koszty 2. W moim przypadku dochodzę do wniosku, że lepiej było zostawić już przetestowaną / jeżdżącą ramę bo wszelkie przeróbki zajmują tyle czasu że budowa nowej ramy byłaby chyba bardziej opłacalna. 3. Jak wsiądziesz, pojeździsz to nigdy nie znajdziesz czasu na przeróbki :) 4. Ja mam ebajka dlatego też i pewnie trochę więcej cierpliwości ;)
Pytałem o Twoje doświadczenie z zawieszeniem "które planujesz zrobić podobnie jak ja" bo nie znalazłem jeszcze żadnego roweru na tym konkretnym zawisie który ja zastosuję. Mało tego, nigdy na żywo nie widziałem motocyklach z tym zawieszeniem i dlatego strasznie ciekaw jestem odczuć z jazdy. Ale Springer to zupełnie co innego.. ;)
P.S. ja liczyłem że uda mi się skończyć wozidło na zlot - ten co był. Teraz nie wiem czy wyrobię na ten co będzie :) Długa droga przed Tobą choć przecież to tylko rower w sumie prosta rzecz :)
Przemyśl sprawę przedniego hamulca. Z tarczowym przy ramie robionej "z ręki" jest duuuży problem bo stal podczas spawania pracuje. Polecam bęben "od Komarka"
Awatar użytkownika
tatar
Forumowicz
Posty: 2556
Rejestracja: 19 lut 2018, 12:42
Lokalizacja: Warszawa

Re: Koń na miejską dżunglę - dobór silnika i sterownika

Post autor: tatar »

UWAGA: Silnik posiada 2 RÓŻNE czujniki temperatury. Pierwszy komplet halli posiada czujnik KTY-83 dla sterowników Sabvoton, drugi komplet czujników halla posiada przewód od czujnika NTC10k dla sterowników sinus. Dzięki temu silnik może być użytkowany w pełni z oboma typami sterowników. Aby rozróżnić który z białych przewodów czujnika temperatury idzie do której jego wersji dokonaj pomiaru rezystancji między tym białym przewodem a czarnym GND czujników halla. Jesli pomiar wykaże rezystancje ~1kR = KTY83, jeśli ~10kR to jest to NTC10k. Białe przewody czujników temperatury nie są przypisane do konkretnych zestawów czujników halla, można używać jednego zestawu halli oraz czujnika z drugiego zestawu.


Jak widzisz jest to opisane na stronie Nexun :)
Dede
Forumowicz
Posty: 2083
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Koń na miejską dżunglę - dobór silnika i sterownika

Post autor: Dede »

Są dwa czujniki silniku KTY83 I NTC10k ale czy model sterownika Sabvoton ML60 lub ML45 działa na tych czujnikach?
I jest możliwość programowania temperatury czy ma już stały zakres pracy?
sky
Forumowicz
Posty: 225
Rejestracja: 19 lut 2018, 16:28
Lokalizacja: Kraków

Re: Koń na miejską dżunglę - dobór silnika i sterownika

Post autor: sky »

Skoro to pierwszy elektryk, to jeśli chcesz sprawdzić jak jeździ zwykły hardtail na kołach 26" na 16s i zwykłym sinusie 30A to daj znać ;) Bo może się okazać, że nie potrzebujesz dużo mocy a wtedy koszta niższe. Ja zanim zbudowałem swojego to ciągle czytałem o watownicy, a po przejechaniu 2500km na swoim czasem uważam że 2kW to i tak za dużo ;)
Awatar użytkownika
leszcz
Forumowicz
Posty: 767
Rejestracja: 02 maja 2017, 22:39
Lokalizacja: Rumia

Re: Koń na miejską dżunglę - dobór silnika i sterownika

Post autor: leszcz »

Święte słowa sky. Najłatwiej na zlocie. Już nie długo. Ja też się wybieram bo poza Leśnikiem (wół roboczy) myślę o drugiej, mocniejszej konstrukcji i zlot daje okazję właśnie na dopasowanie swoich oczekiwań do możliwych opcji.
Moja przygoda z ebike od 2017:
Damka 28" https://cutt.ly/7e8jyMJ
Dla syna 26" https://cutt.ly/Fe8juR3
Dla syna 24" https://cutt.ly/ue8ju03
Full 29" MXUS 30H 1500W https://cutt.ly/3e8jiaG

Od 2019 100% bezprąd :) https://cutt.ly/ge8jop2
ODPOWIEDZ