Podłączenie lampki tylnej + światło stop

Tematy związane z wszelką instalacją elektryczną w konwersjach rowerów
Dede
Forumowicz
Posty: 2065
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Podłączenie lampki tylnej + światło stop

Post autor: Dede »

Moja propozycja schematu.
Jakieś pytania lub sugestie poprawki ulepszenia?
Załączniki
20190307_214649.jpg
Dede
Forumowicz
Posty: 2065
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Podłączenie lampki tylnej + światło stop

Post autor: Dede »

zeeltom pisze:
08 mar 2019, 3:25
Co do transoptora, to próbowałem tak zrobić w hulajnodze wykorzystując prąd płynący przy zwarciu klamki do zasilenie diody świecącej, ale to nie zadziałało, dlatego potrzebny jest układ z tranzystorem.
Pod jaki sterownik próbowałeś?
Jeśli to był sterownik który sterowany jest minusem to nie będzie działać.
Tu jest sterowany sygnał załączenie z plusa 5V wiec powinno działać.
Jest jeszcze pytanie czy te 5V jest stabilny czy czasem nie idzie przez jakiś rezystor który ograniczy prąd.
Dede
Forumowicz
Posty: 2065
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Podłączenie lampki tylnej + światło stop

Post autor: Dede »

Inna propozycja schematu co byście powiedzieli na dwa nie zależne sterowanie na dwa przekazniki?

Tylko kwestia czy przełaczniki daja radę uruchomic przekaźnik jakis model który pobiera mało prądu.

Lub zrobić sterowanie przekaźników na mosfecie lub tranzystorach.
Załączniki
Screenshot_20190308-180906_Quick Copper.jpg
mr_x
Forumowicz
Posty: 515
Rejestracja: 26 wrz 2018, 19:19

Re: Podłączenie lampki tylnej + światło stop

Post autor: mr_x »

Takie połączenie z dwoma przekaźnikami jest dziwne. Są przekaźniki 48V z dwoma parami styków, to tak abstrahując od powyższego połączenia. Brakuje też zaporowej diody z cewkami (po jakimś czasie miniaturowy łuk szybciej zużyje styki w klamkach).
Dede
Forumowicz
Posty: 2065
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Podłączenie lampki tylnej + światło stop

Post autor: Dede »

mr_x pisze:
08 mar 2019, 18:24
Takie połączenie z dwoma przekaźnikami jest dziwne. Są przekaźniki 48V z dwoma parami styków, to tak abstrahując od powyższego połączenia. Brakuje też zaporowej diody z cewkami (po jakimś czasie miniaturowy łuk szybciej zużyje styki w klamkach).
Mozna użyć na 48V z dwoma parami kwestia poszukania modelu odpowiedniego do projektu.

Styki sa słabe dla tego zastanawiam czy zrobić sterowanie z mosfeta dla przekaźnika.
To by było przełocznik hamulcowy steruje mosfeta,
a mosfet steruje przekaźnik,
A przekaźnik daje sygnał do sterownika i lampy stop na dwa nie zależne połoczenia z przekaźnika.
Dede
Forumowicz
Posty: 2065
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Podłączenie lampki tylnej + światło stop

Post autor: Dede »

zeeltom pisze:
08 mar 2019, 19:20
Jeszcze wrócę do tego wejścia. Na wejście procesora podawane jest napięcie od zera do 5V. Czy to potencjometrem, czy hallotronem. Co mu będzie szkodziło, jeśli będzie pobierana próbka napięcia z takiego potencjometru ze ślizgacza przez jakiś opornik do dodatkowego tranzystora? Ani to nie obciąży zasilania 5V, ani nie wpłynie na sygnał doprowadzany do wejścia kontrolera. No... mogą być jakieś mV różnicy, ale to nie będzie miało znaczącego wpływu na całość. Chyba, że na luzie, na wejściu do procesora jest już jakieś napięcie, które zmyli tranzystor. Ale to by nie miało sensu, skoro do uruchomienia wejścia potrzebne jest 5V. Może mi ktoś wytłumaczyć, gdzie robię błąd w moim rozumowaniu tego układu, skoro jest kategoryczny sprzeciw podłączaniu tam czegokolwiek, To i potencjometru też nie można podłączyć, bo to cośkolwiek właśnie, łącznie z hallotronem.
Tak 5V ale jeśli bedzie ograniczenie przez rezystor np 1k to ograniczy prąd do 5mA
Więc juz mamy problem bo do procesora wystarczy taki prąd ale juz dla optoizatora który ma 10mA juz nie.
Tylko czy jest na wyjściu 5V ograniczenie prądu czy nie mamy?
Jeśli nie będzie ograniczenia to powinno działać.

Co do podłączenia tranzystora powinno działac ale jest tu problem jeśli tranzystor uszkodzi dostanie przebicia i pójdzie napięcie strone sterownika prosto z akumulatora?
Jesli wszytko jest dobrze zaprojektowane i zabezpieczone powinno działać ale z góry juz mówią ze nie wolno, bo nie wiadomo kto co chce podpiąć i jak.
Dla tego lepiej zabronić szczególne ze nie mamy całego schematu sterownika i niewiadomo jak jest zaprojektowany.
A my tylko sie zastanawiamy jak to ugryźć żeby działało.
Dede
Forumowicz
Posty: 2065
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Podłączenie lampki tylnej + światło stop

Post autor: Dede »

Jesli nie ma zabezpieczenia ograniczenia prądu dla 5V to powinno działać.

Tak dioda zabezpieczy jednym kierunku ale w drugą stronę juz nie, impulsy minusowe sa dla układu niebezpieczne.

Przykład jeśli BMS wyłączy minus i ponownie załącza może postać różnicę napięć na sterowniku czas załączenia przetwornicy i wyłączenia itp.

Jesli mamy stabilne napięcia i nie bedzie impulsów napięć lub skoków napięć do procesora to bedzie działać długo i bez awaryjnie.

Przykład innego połoczenia BMSa z sterownikiem przez czujnik prędkości halla tez jest sterowany tranzystor i tez jest dioda kutra ma zabezpieczyć jak u Ciebie na schemacie a mimo wszytko układ idzie uszkodzić bo juz pare osób tak miało.
Dede
Forumowicz
Posty: 2065
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Podłączenie lampki tylnej + światło stop

Post autor: Dede »

zeeltom pisze:
09 mar 2019, 0:14
A jak się łączy BMS ze sterownikiem przez czujnik halla? Tego nie kumam.
Ja łączę zazwyczaj po prostu przewodami.
BMS z wyświetlaczem który pokazuje prędkość łączymy przewodem do sterownika ten niebieski kabelek który idzie bezpośrednio od czujnika halla przez sterownik sabvotona.
Nie ma znaczenia czy łączymy prosto z czujnika halla czy niebieskim od sterownika bo to ten sam przewód od czujnika.
Wiec są dwa urządzenia do odczytu i czujnik halla który wysyła sygnał od 5V do 0V to tych urządzeń.

Schemat bardzo podobny do Twojego ale ruznica ze odczytuje odwrotnie napięcie, powinno wszytko działać ale sa awarie sterowników.

W załączniku jest schemat wejścia sygnału do BMSa z funkcją prędkości ktury odczytuje sygnal 5V do 0V.
Jak witać sygnał idzie przez diode rezystor tranzystor do basy wyście z tranzystora idzie do układu odczytu.
Teraz pytanie dla czego są awarie sterowników?

Jedynie mogę podpowiedzieć ze awaria są trakcie odcięcia minusa lub powrotu minusa do sterownika więc tym kierunku należy szukać.

Zastosować Twój schemat powinno działać ale co bedzie jak BMS wyłączy minus dla sterownika będę jakieś przepięcia od tranzystora kierunku sterownika?
Załączniki
20190309_022217.jpg
Dede
Forumowicz
Posty: 2065
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Podłączenie lampki tylnej + światło stop

Post autor: Dede »

Jak juz pisałem będzie działać ale należy brać pod uwagę ze elektronika jest awaryjna.
Dede
Forumowicz
Posty: 2065
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Podłączenie lampki tylnej + światło stop

Post autor: Dede »

Propozycja schematu juz poprawiony. Nalezy poszukać jakiś model przekaźnika na 48V i wyliczyć wartości rezystorów.
Ma ktoś pomysły coś poprawić lub zmienić czy zostawić tak jak teraz jest według schematu?
Załączniki
Screenshot_20190310-111357_Quick Copper.jpg
Dede
Forumowicz
Posty: 2065
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Podłączenie lampki tylnej + światło stop

Post autor: Dede »

R1 jest zbędna dla czego?
Według mnie bez rezystora to baza tranzystora wisi w powietrzu to nie przewodzi,ale tranzystor jest strasznie czuly nawet dotkniecie bazy powoduje jego przewodzenie więc czuły na zakończenia lub jak dostanie sie woda do przełącznika hamulca spowoduje uruchomienie przekaźnika.
Dla tego będzie lepsze rozwiązanie rezystor do masy ktury eliminuje problemy czułością tranzystora na zakłócenia.

A tak ciekawości o jakich wad przekaźnika chodzi?

Jak byś mógł narysować schemat z transoptorem to będą dwa rozwiązania do wyboru.

Fajne by było zrobic uniwersalny schemat zeby działało nie tylko na 48V ale tez przy 90V lub nawet na 110V.
Bo tez mi jest potrzebny rozwiązanie dla pakietu 26S możliwość sterowania światłem stop.
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3335
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Podłączenie lampki tylnej + światło stop

Post autor: WojtekErnest »

Jesli nie będzie R1, to przy duzym h21 tranzystora i dlugich kabelkach do hamulców, zadzialają jak antena. I blisko silnych nadajników, po prostu tranzystor zacznie przewodzic. Dlatego dla stabilnosci rezystor w bazie do masy powinien ZAWSZE być.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
Awatar użytkownika
Wojtas
Forumowicz
Posty: 613
Rejestracja: 24 lut 2018, 19:42
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Re: Podłączenie lampki tylnej + światło stop

Post autor: Wojtas »

Fajnie jakby Barmal skomentował bo ja już zgłupiałem. Dzięki serdecznie za pomoc panowie!
Kands Maestro 29er
Mxus XF40C 8x8, ML7245 ~1600W
13S8P LGMJ1 ~48V
MPe v6
Erider T9
Awatar użytkownika
Wojtas
Forumowicz
Posty: 613
Rejestracja: 24 lut 2018, 19:42
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Re: Podłączenie lampki tylnej + światło stop

Post autor: Wojtas »

Panowie a czy ten schemat jest ok (bez świateł stopu) ?
Oba światła mają się załączać z jednego przycisku.
bitmap.png
Kands Maestro 29er
Mxus XF40C 8x8, ML7245 ~1600W
13S8P LGMJ1 ~48V
MPe v6
Erider T9
Dede
Forumowicz
Posty: 2065
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Podłączenie lampki tylnej + światło stop

Post autor: Dede »

Wojtas pisze:
11 mar 2019, 20:24
Panowie a czy ten schemat jest ok (bez świateł stopu) ?
Oba światła mają się załączać z jednego przycisku.
bitmap.png
Wszystko dobrze powinno działać.
Tylko przełocznik powinien być dobrej jakości pamiętaj.
Dede
Forumowicz
Posty: 2065
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Podłączenie lampki tylnej + światło stop

Post autor: Dede »

zeeltom pisze:
11 mar 2019, 19:55
O w.cz. nie pomyślałem. Może się tak zdarzyć, ale mam dość silny nadajnik w Żyrardowie, przejeżdżałem nie raz w jego okolicach i światła stopu mi się nie włączały :) Dla w.cz. to lepiej kondensator zastosować.
Po co kondensator chcesz zrobic z niego przekaźnik czasowy?
Stosują rezystory tak jest naj lepiej i poprawnie, po co poprawić coś co od dawna jest sprawdzone.
Awatar użytkownika
Wojtas
Forumowicz
Posty: 613
Rejestracja: 24 lut 2018, 19:42
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Re: Podłączenie lampki tylnej + światło stop

Post autor: Wojtas »

Dede pisze:
11 mar 2019, 20:30
Wojtas pisze:
11 mar 2019, 20:24
Panowie a czy ten schemat jest ok (bez świateł stopu) ?
Oba światła mają się załączać z jednego przycisku.
bitmap.png
Wszystko dobrze powinno działać.
Tylko przełocznik powinien być dobrej jakości pamiętaj.
Włącznik jest kiepski (typowy chiński). Może przed wlacznik wstawić rezystor 5W 0.5R i zrobić taki jakby soft start dla świateł, który będzie ochranial kiepski włącznik?
Kands Maestro 29er
Mxus XF40C 8x8, ML7245 ~1600W
13S8P LGMJ1 ~48V
MPe v6
Erider T9
mr_x
Forumowicz
Posty: 515
Rejestracja: 26 wrz 2018, 19:19

Re: Podłączenie lampki tylnej + światło stop

Post autor: mr_x »

W przypadku świateł nie ma takiej potrzeby.
Awatar użytkownika
Wojtas
Forumowicz
Posty: 613
Rejestracja: 24 lut 2018, 19:42
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Re: Podłączenie lampki tylnej + światło stop

Post autor: Wojtas »

A jak mogę ochronić ten włącznik? To taki typowy, chyba z nexuna go mam.
Kands Maestro 29er
Mxus XF40C 8x8, ML7245 ~1600W
13S8P LGMJ1 ~48V
MPe v6
Erider T9
Dede
Forumowicz
Posty: 2065
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Podłączenie lampki tylnej + światło stop

Post autor: Dede »

mr_x pisze:
11 mar 2019, 20:58
W przypadku świateł nie ma takiej potrzeby.
Raczej nie ma potrzeby bardziej chodziło mi żeby unikać mikro przełączników bo będę awaryjne.

Bezpiecznik ma 2A na schemacie przy 48V to spodziewam ze instalacja zrobiona do 98Wat poboru mocy.

Jak będzie używał tych kolorowych dużych na kierownicy to sa dobre jakościowo.
Awatar użytkownika
Wojtas
Forumowicz
Posty: 613
Rejestracja: 24 lut 2018, 19:42
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Re: Podłączenie lampki tylnej + światło stop

Post autor: Wojtas »

Proszę o zamknięcie tematu z powodu braku jednoznacznej odpowiedzi. Zrezygnowałem ze światła stop. Dziękuję wszystkim zaangażowanym!
Kands Maestro 29er
Mxus XF40C 8x8, ML7245 ~1600W
13S8P LGMJ1 ~48V
MPe v6
Erider T9
Zablokowany