BMS balansowanie "równoległe"

Tematy związane z wszelką instalacją elektryczną w konwersjach rowerów
ODPOWIEDZ
mm79
Nowicjusz
Posty: 29
Rejestracja: 07 mar 2019, 16:32

BMS balansowanie "równoległe"

Post autor: mm79 »

Witajcie,
mam problem ze zrozumieniem jak BMS ma być cudownym środkiem dla naszym baterii.
Mianowicie, jestem w stanie zrozumieć jak BMS się zachowa w przypadku pierwszym.
balansowanie_szeregowe.jpg
balansowanie_szeregowe.jpg (21.77 KiB) Przejrzano 2899 razy
O tyle nie jestem w stanie zrozumieć, jak ma pomóc w przypadku drugim, kiedy jest rozjazd pomiędzy poszczególnymi "celami" w sekcjach równoległych.
balansowanie_równoległe.jpg
balansowanie_równoległe.jpg (22.69 KiB) Przejrzano 2899 razy
Nie chcę tutaj się rozwodzić nad tym że cela z napięciem 3.9 przypuszczalnie jest to wymiany, bardziej mnie zastanawia dlaczego jedna "słaba" cela doprowadzi kolejne cele w sekcji równoległej także do uszkodzenia (BMS będzie próbował osiągnąć w sekcji 4.2V, czyli jedna bateria będzie miała 4.3V druga natomiast 4.1V )
Jeśli tak faktycznie jest, to wyjściem byłoby zastosowanie osobnego BMSa dla każdej serii (połączenia szeregowego).

Sprostujcie proszę jeśli się mylę.
Dzięki i pozdrawiam
tkoko
Forumowicz
Posty: 4995
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: BMS balansowanie "równoległe"

Post autor: tkoko »

Taką sytuację (4.1V / 3.9V) masz tylko w momencie złączenia ogniw o różnym napięciu, lub przy złym kontakcie (stykach) obu baterii połączonych równolegle (zły lut/zgrzew, duży opór styku). Przy prawidłowym kontakcie miedzy bateriami napięcie wyrówna się automatycznie do ~4.0V.
mm79
Nowicjusz
Posty: 29
Rejestracja: 07 mar 2019, 16:32

Re: BMS balansowanie "równoległe"

Post autor: mm79 »

tkoko pisze:
03 maja 2019, 20:23
Taką sytuację (4.1V / 3.9V) masz tylko w momencie złączenia ogniw o różnym napięciu, lub przy złym kontakcie (stykach) obu baterii połączonych równolegle (zły lut/zgrzew, duży opór styku)
Takiej dyskusji właśnie chciałem uniknąć.
tkoko pisze:
03 maja 2019, 20:23
Przy prawidłowym kontakcie miedzy bateriami napięcie wyrówna się automatycznie do ~4.0V.
Mógłbyś nieco sprecyzować ?
Z tego co wiem to tylko baterie Ni-MH i Ni-Cd się "samo-balansują"
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3337
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: BMS balansowanie "równoległe"

Post autor: WojtekErnest »

mm79 pisze:
03 maja 2019, 20:37

Takiej dyskusji właśnie chciałem uniknąć.
Bo ??
Rys nr 2 z założenia jest teoretyczny, jesli mówimy o działaniu BMS w PAKIECIE.
Bo jeśli połaczysz równolegle dwa ogniwa o róznym napięciu, to natychmiast popłynął miedzy nimi prądy wyrównawcze (zniszczeniowe lub nie) a BMS nic z tym nie może zrobić.
Co nie jest jasne w działaniu BMS-a ? Dla BMS-a czy ogniwa sa pojedyńcze czy jest tam 20P to BMS widzi tylko + i - oraz RW całego układu.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
mm79
Nowicjusz
Posty: 29
Rejestracja: 07 mar 2019, 16:32

Re: BMS balansowanie "równoległe"

Post autor: mm79 »

WojtekErnest pisze:
03 maja 2019, 21:30
Bo ??
Bo chciałem tylko i wyłącznie prosić o wyjaśnienie działania BMSa, pod kątem czego nie mogę zrozumieć.
WojtekErnest pisze:
03 maja 2019, 21:30
Rys nr 2 z założenia jest teoretyczny, jesli mówimy o działaniu BMS w PAKIECIE.
To tak jak teoretyczne jest zepsucie się samochodu z tej samej linii produkcyjnej, jednego po 20tys kilometrów, a drugiego po 200tys.
WojtekErnest pisze:
03 maja 2019, 21:30
Bo jeśli połaczysz równolegle dwa ogniwa o róznym napięciu, to natychmiast popłynął miedzy nimi prądy wyrównawcze...
O proszę, człowiek się uczy całe życie.
WojtekErnest pisze:
03 maja 2019, 21:30
Dla BMS-a czy ogniwa sa pojedyńcze czy jest tam 20P to BMS widzi tylko + i - oraz RW całego układu.
I to jest chyba potwierdzenie mojego rozumienia działania BMSa.

Dzięki.
Awatar użytkownika
Yasiu77
Moderator
Posty: 1324
Rejestracja: 20 mar 2018, 20:17
Lokalizacja: Szczyrk

Re: BMS balansowanie "równoległe"

Post autor: Yasiu77 »

nie ma czegoś takiego w takim połączeniu równoległym dwóch ogniw że jedna ma 4.1V a druga 3.9V. Od razu się między nimi wyrównuje napięcie do ok 4.0V. Mocniejsze podciąga słabsze do tego samego napięcia. Jak będzie spora różnica napięcia to jest ryzyko uszkodzenia/ zapalenia i dla tego ogniwa 18650 nie powinno się zrównoleglać z różnicą większą niż 0.1V. Można połączyć równolegle z większymi różnicami napięć ale tylko przez rezystor który spowolni proces wyrównywania. We wszystkich bateriach tak to działa, ale w tych słabszych jak np ni-mh ta różnica w napięciu wyrównywania może być większa. Balansowanie to wyrównywanie napięć w ogniwach połączonych szeregowo a połączenia równolegle balansują czyli wyrównują się między sobą same. Uchh nie wiem czy to zrozumiale napisałem :)

Edit: Wojtek wyżej sensowniej odpowiedział ale już nie kasuję moich wypocin :P
mm79
Nowicjusz
Posty: 29
Rejestracja: 07 mar 2019, 16:32

Re: BMS balansowanie "równoległe"

Post autor: mm79 »

Yasiu77 pisze:
03 maja 2019, 21:44
nie ma czegoś takiego w takim połączeniu równoległym dwóch ogniw że jedna ma 4.1V a druga 3.9V. Od razu się między nimi wyrównuje napięcie do ok 4.0V. Mocniejsze podciąga słabsze do tego samego napięcia. .... Uchh nie wiem czy to zrozumiale napisałem :)
Tak, jasno napisałeś, dzięki.
Po prostu nigdy nie słyszałem że przy Li-Ion takie zjawisko wystepuje. Ale z ogromną ciekawością to sprawdzę.
Jeszcze raz dzięki,
pozdrawiam
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3337
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: BMS balansowanie "równoległe"

Post autor: WojtekErnest »

mm79 pisze:
03 maja 2019, 21:48

Po prostu nigdy nie słyszałem że przy Li-Ion takie zjawisko wystepuje. Ale z ogromną ciekawością to sprawdzę.
Jeszcze raz dzięki,
pozdrawiam
To nie jest zjawisko typowe dla Li-ion ale dla kazdych ogniw łączonych równolegle.
Przy 'sprawdzeniu' uwazaj na ogniwa o duzo rózniących się napięciach.. Bo taki sprawdzian już nie jednemu skończył się pożarem, który
trudno ugasić... Wodą nie próbuj. Poczytaj raczej zanim zaczniesz je łączyć i sprawdzać co z tego wyniknie.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
tkoko
Forumowicz
Posty: 4995
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: BMS balansowanie "równoległe"

Post autor: tkoko »

mm79 pisze:
03 maja 2019, 21:48
Po prostu nigdy nie słyszałem że przy Li-Ion takie zjawisko wystepuje. Ale z ogromną ciekawością to sprawdzę.
Jeszcze raz dzięki,
pozdrawiam
To zjawisko najłatwiej zaobserwujesz na przeźroczystym przewodzie paliwowym :D
Wystarczy wygiąć go w "U", zablokować przepływ wody na środku, i napełnić wodą oba końce; 3.9cm i 4.1cm. Następnie usuwasz blokadę i masz "automatyczny balans" każdego ogniwa w praktyce :D
Wojtek
Forumowicz
Posty: 179
Rejestracja: 02 maja 2019, 9:48

Re: BMS balansowanie "równoległe"

Post autor: Wojtek »

"Po prostu nigdy nie słyszałem że przy Li-Ion takie zjawisko wystepuje. Ale z ogromną ciekawością to sprawdzę."
Jak chcesz eksperymentować z li-ion w mieszkaniu to zaopatrz się w coś takiego:https://swiatnarzedzi.pl/pl/p/Koc-gasni ... WsQAvD_BwE
Przyda się. I obowiązkowo 👓!
mm79
Nowicjusz
Posty: 29
Rejestracja: 07 mar 2019, 16:32

Re: BMS balansowanie "równoległe"

Post autor: mm79 »

No dobra Panowie, dosyć tego straszenia :-)
Albo mi proszę wytłumaczcie albo pokierujcie do jakiejś literatury, dlaczego "ładowanie" jedną baterią o napięciu 4.1V drugiej , której napięcie jest niższe ma być takie niebezpieczne.
Bo chyba dobrze rozumuje prawda, że można to porównać do ładowania baterii. Tylko że tutaj zamiast napięcia ~4.2V z "inteligentnego" źródła zasilania, dajemy napięcie niższe, z innej baterii...
Dziwi mnie tylko fakt, że wcześniej tego niebezpiecznego zjawiska nie zaobserwowałem, gdyż mam sporo urządzeń w domu przerobionych pod 18650 (wkrętarki, lampy solarne, zabawki dla dzieci...) Większość bazuje na koszykach i swobodnej wymianie poszczególnych ogniw, czyli powinienem już z taką sytuacją się spotkać, gdyż wielokrotnie wymieniam pojedyncze ogniwa podczas gdy inne są średnio rozładowane.
Awatar użytkownika
Marek
Forumowicz
Posty: 73
Rejestracja: 02 maja 2018, 19:40
Lokalizacja: Gdynia

Re: BMS balansowanie "równoległe"

Post autor: Marek »

Im większy jest rozjazd między napięciami tym większy prąd popłynie z jednego ogniwa do drugiego w momencie ich złączenia. Łatwo w ten sposób przekroczyć dopuszczalny prąd ładowania ogniwa.
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3337
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: BMS balansowanie "równoległe"

Post autor: WojtekErnest »

Jesli tego nie zaobserwowales tzn ze a) ogniwa byly slabe o wysokim RW czyli rezystancji wlasnej.
b) roznica napiec byla niewielka
c) nie zwracales uwagi na wzrost temperatury ogniwa 'ladowanego'.
Zreszta styki koszykow (zaleznie od modelu) wprowadzaja dodatkową opornosc rzedu 30-50 miliOhm co również ograniczy uderzeniowy prąd.
My 'straszac' Cię mówimy o ogniwach wysokopradowych które stosujemy w pakietach rowerowych, o malym RW rzedu 15-40 miliOhm a nie np.polaptopowych ktore maja 100 i wiecej miliOhm. A to zasadnicza roznica gdy zwierasz lub b.obciazasz takie ogniwo.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
ODPOWIEDZ