Strona 1 z 1

Sinus czy vector?

: 13 cze 2019, 9:04
autor: noel841106
Witam, mam obecnie sterownik LH500. Max napięcie 61V, prąd 31A. Mam baterię 14s i silnik 7x9.
Ogólnie wszystko gra, ale chciałbym zmienić sterownik by nie mieć drgań i brzęczącego dźwięku silnika.
Do tego mocno potrzebny mi jest wsteczny i dobrze, żeby był tempomat. Zdaje się, że idelanie pasowałby ML-45, ale trochę drogi.
Teraz przechodzę do właściwego pytania. Jak działa blokowiec chyba wiem. Na podstawie położenia wirnika (z halli) sterownik przełącza prąd na uzwojeniach i podaje tam pwm. W sinusie jest to samo, tylko, że chyba pwm jest dozowany jeszcze od dokładnej pozycji więc przebieg na uzwojeniach przypomina sinus, a nie trapez. A czym się różnic FOC od sinusa? Czytam tu i gdzieś po googlach i nie mogę ogarnąć. Z punku widzenia użytkownika foc od sinusa czym się różni? Na obu silniki pracują cicho i płynne. Na obu moment jest większy i mniejsza prędkość max w stosunku do blokowca.
Mógłby mi ktoś łopatologicznie wyjaśnić jak kiedy i dlaczego foc podaje na uzwojenia to co podaje i czym się w użytkowaniu różni foc od sinusa?
Dzięki.

Re: Sinus czy vector?

: 13 cze 2019, 11:31
autor: slow
W użytkowaniu to nie różną się niczym. naciskasz gaz i jedziesz.
Natomiast równica w działaniu wektorowego (FOC) od skalarnego jest taka że te pierwsze mają stały moment niezależnie od obrotów a te drugie nie mają stałego momentu (rośnie wraz z obrotami).

Re: Sinus czy vector?

: 13 cze 2019, 13:50
autor: noel841106
To już są jakieś konkrety. A czy to prawda, że foc na bardzo wysokich obrotach nie traci tak momentu jak zwykły sinus? Gdzieś tak wyczytałem.

Re: Sinus czy vector?

: 14 cze 2019, 18:01
autor: grafffik

Re: Sinus czy vector?

: 14 cze 2019, 21:25
autor: tatar
grafffik pisze:
14 cze 2019, 18:01
tu masz to ładnie opisane
https://elektronikab2b.pl/technika/3484 ... dukcyjnymi
Może i ładnie,ale ja jako laik czytając ten artykuł na portalu branżowym naprawdę nie kumam o co w tym chodzi :D A możesz nam wyjaśnić to prościej?

Re: Sinus czy vector?

: 14 cze 2019, 21:58
autor: Mariusz_p
Stały moment obrotowy oznacza liniowy wzrost mocy silnika wraz ze wzrostem obrotów. Jak zderzysz to z rosnącymi oporami powietrza uzyskasz dużo bardziej liniowe przyspieszenie dla sterownika FOC niż pozostałych. Tak jak auto z turbina. Jak już turbo zaskoczy auto lepiej przyspiesza od spodu niż z auto bez turbo..

Re: Sinus czy vector?

: 15 cze 2019, 15:40
autor: noel841106
Przeczytałem, trochę zrozumiałem i już wiem więcej. Czyli lepiej się jeździ i silnik ma wyższą sprawność. Dzięki.