Jazda zaraz po odłączeniu ładowarki?
-
- Nowicjusz
- Posty: 6
- Rejestracja: 18 cze 2019, 18:55
Jazda zaraz po odłączeniu ładowarki?
Witam, coś mi się obiło o uszy że ogniwa po naładowaniu do pełna powinny jeszcze jakiś czas ( ile?) pozostać ( podłączone do ładowarki ?) lub nie uzytkowane aby napiecie się wyrównało ?
Co jeśli nie mamy zbyt dużo czasu i naprzykład w połowie ładowania odepnę ładowarkę ? Czy wówczas są jakieś zalecenia dla utrzymania lepszej kondycji baterii ,np odczekać chociaż minimalny czas?
Z góry dziękuje za podpowiedzi.
Co jeśli nie mamy zbyt dużo czasu i naprzykład w połowie ładowania odepnę ładowarkę ? Czy wówczas są jakieś zalecenia dla utrzymania lepszej kondycji baterii ,np odczekać chociaż minimalny czas?
Z góry dziękuje za podpowiedzi.
-
- Forumowicz
- Posty: 2089
- Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
- Lokalizacja: Ruda Śląska
Re: Jazda zaraz po odłączeniu ładowarki?
Można jechać jeśli masz równe napięcia na wszystkich celach to żadnego problemu nie będzie.
Baterie można doładować trochę i od razu jechać.
Jeśli masz problemy z baterią i nie równo pracuje i różne napięcia masz na celach to nie polecam często trochę doładować.
Jeśli nie będziesz ładować do pełna to będziesz miał większy rozjazdy na celach bo balancer uruchamia i wyrównuje napięcia końcowej fazie ładowania i trochę czasu trwa balasowanie ogniw.
Ile czasu moze byc parę minut do nawet godziny kwestia jakiej kondycji masz akumulator najlepiej sprawdzić diody led jak świecą to jeszcze pracuje jak nie świecą to juz skończył pracę balancer.
Baterie można doładować trochę i od razu jechać.
Jeśli masz problemy z baterią i nie równo pracuje i różne napięcia masz na celach to nie polecam często trochę doładować.
Jeśli nie będziesz ładować do pełna to będziesz miał większy rozjazdy na celach bo balancer uruchamia i wyrównuje napięcia końcowej fazie ładowania i trochę czasu trwa balasowanie ogniw.
Ile czasu moze byc parę minut do nawet godziny kwestia jakiej kondycji masz akumulator najlepiej sprawdzić diody led jak świecą to jeszcze pracuje jak nie świecą to juz skończył pracę balancer.
-
- Nowicjusz
- Posty: 6
- Rejestracja: 18 cze 2019, 18:55
Re: Jazda zaraz po odłączeniu ładowarki?
Jak rozpoznać czy mam równe napięcia na wszystkich celach? Czy złe (nierówne) napięcia się jakoś objawiają ?
i jeszcze pytanie odnośnie kolejności włączania ładowarki - Załączając to najpierw wtyka do baterii i potem gniazdo 230V? Czy Najpierw 230V i potem gniazdko baterii ? Domyślam się że odłaczając ładowanie będzie analogicznie odwrotnie.. Tylko co najpierw ?
- genjusz
- Forumowicz
- Posty: 127
- Rejestracja: 22 lut 2018, 17:23
Re: Jazda zaraz po odłączeniu ładowarki?
ja najpierw włączam ładowarkę a dopiero potem podłączam wtyczkę do gniazda ładowania w rowerze.
Po naładowaniu wpierw odpinam wtyczkę a dopiero potem odłączam ładowarkę od 220V.
Po naładowaniu wpierw odpinam wtyczkę a dopiero potem odłączam ładowarkę od 220V.
Univega Alpina 500 analog / Falcon QS205
- WojtekErnest
- Forumowicz
- Posty: 3337
- Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Jazda zaraz po odłączeniu ładowarki?
Masz gniazdo serwisowe ? W nim mialbys dostęp do napiecia kazdego segmentu 4,2V.
Ps. Poczytaj o aku li'ion.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...
-
- Nowicjusz
- Posty: 6
- Rejestracja: 18 cze 2019, 18:55
Re: Jazda zaraz po odłączeniu ładowarki?
Ogólnie na zewnątrz skrzynki nic podobnego nie widać, chyba że po ściągnięciu pokrywy było by takie gniazdo?WojtekErnest pisze: ↑22 cze 2019, 18:10Masz gniazdo serwisowe ? W nim mialbys dostęp do napiecia kazdego segmentu 4,2V.
Ps. Poczytaj o aku li'ion.
Wówczas pewnie umiał bym sobie to pomierzyć.
Domyślam się że zmierzyć można by tylko te "gałęzie" zgrzane szeregowo?
-
- Forumowicz
- Posty: 2089
- Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
- Lokalizacja: Ruda Śląska
Re: Jazda zaraz po odłączeniu ładowarki?
Naj lepiej mieć BMSa z wyświetlaczem lub z bluetooth.
Jak nie masz wyświetlacza lub bluetooth to zostaje ręcznie sprawdzić raz do czasu napięcia ogniw i maja mieć wszytkie podobne napięcia a jakie to zależy od stopnia naładowania akumulatora.
Jak jest ruznica powyżej 0,05V od innych ogniw to juz możemy sie martwić o nie równej pracy.
A ruznica powyżej 0,1V to radziłbym ładować do pełna i czekać na wyrównanie napięcia.
-
- Forumowicz
- Posty: 2089
- Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
- Lokalizacja: Ruda Śląska
Re: Jazda zaraz po odłączeniu ładowarki?
Napiecia idzie sprawdzić przez wtyk balancera.arek1194 pisze: ↑22 cze 2019, 18:18Ogólnie na zewnątrz skrzynki nic podobnego nie widać, chyba że po ściągnięciu pokrywy było by takie gniazdo?WojtekErnest pisze: ↑22 cze 2019, 18:10Masz gniazdo serwisowe ? W nim mialbys dostęp do napiecia kazdego segmentu 4,2V.
Ps. Poczytaj o aku li'ion.
Wówczas pewnie umiał bym sobie to pomierzyć.
Domyślam się że zmierzyć można by tylko te "gałęzie" zgrzane szeregowo?
-
- Nowicjusz
- Posty: 6
- Rejestracja: 18 cze 2019, 18:55
Re: Jazda zaraz po odłączeniu ładowarki?
"Napiecia idzie sprawdzić przez wtyk balancera"
No tak, wtyczkę jak się domyślam znajdę po otwarciu obudowy.
Sprawdzać po naładowaniu czy bardziej po jakimś tam obciążeniu.
Jakie różnice w woltach powinni mnie zaniepokojić? (sprawdzę przy okazji)
No tak, wtyczkę jak się domyślam znajdę po otwarciu obudowy.
Sprawdzać po naładowaniu czy bardziej po jakimś tam obciążeniu.
Jakie różnice w woltach powinni mnie zaniepokojić? (sprawdzę przy okazji)
-
- Forumowicz
- Posty: 2089
- Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
- Lokalizacja: Ruda Śląska
Re: Jazda zaraz po odłączeniu ładowarki?
Jeśli chcesz sprawdzić czy pakiet równo pracuje to lepiej sprawdzić na wyładowanym 3V do 3,5V lub trakcie ładowania powyżej 3,9V do 4,1V i wtedy wychodzi czy ogniwa równo pracują.
Bo od 3,6 do 3,8V napięcie utrzymuje miarę równo i nie zauważymy dużej różnicy rozjazdach na celach.
Bo od 3,6 do 3,8V napięcie utrzymuje miarę równo i nie zauważymy dużej różnicy rozjazdach na celach.
-
- Nowicjusz
- Posty: 6
- Rejestracja: 18 cze 2019, 18:55
Re: Jazda zaraz po odłączeniu ładowarki?
Powiedzcie proszę jeszcze, jak to jest z tym odłączaniem ładowarki po naładowaniu.
Chodzi o to że nie zawsze mogę odłączyć ładowarke po naładowaniu (rower trzymam w pomieszczeniu oddalonym trochę od domu)
Np wczoraj podłączyłem ładowarke ale dzisiaj jestem już od wczesnego rana do wieczora w pracy (nie było czasu rano jej odłączyć). Ktoś uczulał mnie aby nie zostawiać połączonej ładowarki.
Ja najwcześniej mogę odłączyć ją dopiero dzisiaj wieczorem (czyli około 24 godz. Pod prądem) Czy w ten sposób bardzo szkodze ogniwom?? Coś tam kminie z elektroniki i jeśli to by miało pomóc i miało by to sens, to rozłączanie obwodu mogę wysterować zdalnie np poprzez sms-a (mam gdzieś taki moduł z przekaźnikiem) Jakie Wasze zdanie - bardzo bateria cierpi? (podczas tak długo włączonej ładowarki)
Chodzi o to że nie zawsze mogę odłączyć ładowarke po naładowaniu (rower trzymam w pomieszczeniu oddalonym trochę od domu)
Np wczoraj podłączyłem ładowarke ale dzisiaj jestem już od wczesnego rana do wieczora w pracy (nie było czasu rano jej odłączyć). Ktoś uczulał mnie aby nie zostawiać połączonej ładowarki.
Ja najwcześniej mogę odłączyć ją dopiero dzisiaj wieczorem (czyli około 24 godz. Pod prądem) Czy w ten sposób bardzo szkodze ogniwom?? Coś tam kminie z elektroniki i jeśli to by miało pomóc i miało by to sens, to rozłączanie obwodu mogę wysterować zdalnie np poprzez sms-a (mam gdzieś taki moduł z przekaźnikiem) Jakie Wasze zdanie - bardzo bateria cierpi? (podczas tak długo włączonej ładowarki)
- cyklista
- Forumowicz
- Posty: 204
- Rejestracja: 27 maja 2019, 11:14
- Lokalizacja: Rzeszów, gg:7481912
Re: Jazda zaraz po odłączeniu ładowarki?
Wcale nie cierpi jak dobra łądowarka, bo przecież jak naładuje to się wyłacza i więcej prądu nie daje
-
- Forumowicz
- Posty: 97
- Rejestracja: 22 cze 2019, 18:50
Re: Jazda zaraz po odłączeniu ładowarki?
Pozwolę sobie o coś zapytać co mnie nurtuje,ale to wynika pewnie z braku wiedzy,a mianowicie:
Chodzi o słynne powiedzenie "Z pustego i Salomon nie naleje"
Ładujemy pakiet ,powiedzmy że jest trochę rozjechany,jedne ogniwa osiągną górny próg ładowania , BMS uzna że jest już full i wyłączy, a inne nie zostaną w pełni naładowane.Teraz powinien nastąpić proces balansu wszystkich ogniw, te niedoładowane powinny zostać doładowane.
Ale jak ma to uczynić skoro od razu po naładowaniu zaświeci się zielona lampka na ładowarce ,a my ją wyłączymy.
Chodzi o słynne powiedzenie "Z pustego i Salomon nie naleje"
Ładujemy pakiet ,powiedzmy że jest trochę rozjechany,jedne ogniwa osiągną górny próg ładowania , BMS uzna że jest już full i wyłączy, a inne nie zostaną w pełni naładowane.Teraz powinien nastąpić proces balansu wszystkich ogniw, te niedoładowane powinny zostać doładowane.
Ale jak ma to uczynić skoro od razu po naładowaniu zaświeci się zielona lampka na ładowarce ,a my ją wyłączymy.
- WojtekErnest
- Forumowicz
- Posty: 3337
- Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Jazda zaraz po odłączeniu ładowarki?
Te niedoładowane nie będą ładowane. Balanser BMS obnizy napięcia tych naładowanych ma max lub przeładowanych.
Czyli po czasie gdy ponownie podłaczysz ładowarkę, będzie znów ładowanie wszystkich segmentów, ale bedzie to trwało krótko.
Dlatego wczesniej warto rozładowac pakiet o kilka Volt i wznowić ładowanie /powtarzać taki proces/.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...
-
- Forumowicz
- Posty: 97
- Rejestracja: 22 cze 2019, 18:50
Re: Jazda zaraz po odłączeniu ładowarki?
Dziękuję bardzo.
Bo myślałem że jeśli w BMS jest balanser,to powinien to wszyściutko ładnie wyrównać,takie miałem skojarzenia z ładowarką modelarską.
Czyli to w tęn sposób działa ,jest to jednak jakieś tam utrudnienie.Dlatego wczesniej warto rozładowac pakiet o kilka Volt i wznowić ładowanie /powtarzać taki proces/.
Bo myślałem że jeśli w BMS jest balanser,to powinien to wszyściutko ładnie wyrównać,takie miałem skojarzenia z ładowarką modelarską.
- WojtekErnest
- Forumowicz
- Posty: 3337
- Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Jazda zaraz po odłączeniu ładowarki?
Balanser BMS-a tylko minimalnie koryguje końcowe róznice napięć segmentów, poprzez obnizanie tych największych, przekraczających próg. BMS to również bezpiecznik ładowania i rozładowania w zalezności od napięć i prądów sumarycznych. Nie słuzy do naprawy pakietu i z założenia 'broni' pakiet przed nierozsądnym/niebezpiecznym rozbalansowaniem ogniw, które są wynikiem ich nierównomiernego zużycia lub notorycznego przeciązania prądowego i temperaturowego.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...
- EV-Maniak
- Forumowicz
- Posty: 3031
- Rejestracja: 21 lut 2018, 9:45
- Lokalizacja: Lublin
Re: Jazda zaraz po odłączeniu ładowarki?
Dobry nawykiem też jest doładowanie baterii tuż przed wyjazdem . Wówczas ogniwa są ładowane małym , wyrównującym prądem . Oczywiście jest jeszcze lepiej jak takie ogniwa są ładowane systemem 90%.
BMS z aplikacją do podglądu cel , to dzisiaj podstawa . Bardzo fajna sprawa. Można monitorować aku na bieżąco
BMS z aplikacją do podglądu cel , to dzisiaj podstawa . Bardzo fajna sprawa. Można monitorować aku na bieżąco
-
- Forumowicz
- Posty: 97
- Rejestracja: 22 cze 2019, 18:50
Re: Jazda zaraz po odłączeniu ładowarki?
Dziękuję.
Tu jest coś o czym nigdzie nie wyczytałem :
Tu jest coś o czym nigdzie nie wyczytałem :
,czyli tu chodzi o to że nie ładujemy ogniwa do końca.Oczywiście jest jeszcze lepiej jak takie ogniwa są ładowane systemem 90%.
-
- Forumowicz
- Posty: 515
- Rejestracja: 26 wrz 2018, 19:19
Re: Jazda zaraz po odłączeniu ładowarki?
Pod warunkiem, że masz dostosowaną ładowarkę (niższe napięcie) i odpowiednio ustawiony BMS (programowalny), a Henio takie ma. Inaczej BMS nigdy by nie mógł działać poprawnie (balansować).
Ostatnio zmieniony 28 cze 2019, 14:19 przez mr_x, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Forumowicz
- Posty: 97
- Rejestracja: 22 cze 2019, 18:50
Re: Jazda zaraz po odłączeniu ładowarki?
No tak.
Coś za coś.
Jak widzę i w tych BMS też postęp na wypas postępuje a cena w górę.
Coś za coś.
Jak widzę i w tych BMS też postęp na wypas postępuje a cena w górę.