Kilka pytań odnośnie przerobienia roweru

Tematy związane z wszelką instalacją elektryczną w konwersjach rowerów
ODPOWIEDZ
gooz
Nowicjusz
Posty: 17
Rejestracja: 01 sie 2019, 16:52
Lokalizacja: Mielec

Kilka pytań odnośnie przerobienia roweru

Post autor: gooz »

Jako, że to mój pierwszy post witam wszystkich. Od kilku lat "choruję" na mocniejsze jednoślady ale, że mam zakaz od żony na motocykle to wybór padł na ebike (mniejsze prawdopodobieństwo, że zginę ;). Sprzedałem swój stary rower z "komunii" i zakupiłem na giełdzie nowy (używany), udało się znaleźć fulla na dobrym osprzęcie(XT) i z dużym trójkątem w ramie. Sporo już się dokształciłem odnośnie budowy mojego pierwszego ebike ale mam jeszcze kilka pytań, na które nie znalazłem odpowiedzi. Na podstawie produktów ze sklepu nexun wybrałem wstępnie:

silnik: Mxus 30H (7x9) Tył KASETA
sterownik: KT36/48SVPRCL, 36-48V, 30A (sinus)
pojemność skrzynki 210 ogniw, także jest spory zapas
bateria będzie 48V, 13s8p(lub 9p)

teren płaski, głównie miejski, moja waga około 80kg

Skoro mam dużą przestrzeń na baterie to pomyślałem, że zrobię sobie od razu baterię przystosowaną pod wyższy prąd (45A). Tzn tak żeby był niski pobór per jedno ogniwo(45A/9=5A) i jak będę chciał więcej mocy to nie będę budować baterii od nowa. Jak będzie potrzeba lub zalecenie od budującego baterie to i 10p się zmieści.

Teraz pytanie odnośnie sterownika i silnika:
1) czy na którymkolwiek sterowniku da się ustawić prąd (A). Np. kupuje mocniejszy sterownik jeden z dwóch: KT48SVPRCK-JLS02, 48V, 45A (sinus) lub Sabvoton ML45 (wektorowy, 45A) i na początku ustawiam sobie go na 30A, a jak już stwierdzę, że mi brakuje mocy to sobie ustawie na 45A. Czy jednak muszę kupić najpierw sterownik 30A i potem wymienić go na 45A.

2) czy ten silnik, który wybrałem jest odpowiedni i nie będzie się zbytnio grzał przy sterowniku 45A i ewentualnie przy, którym ze sterowników z punktu 1, będzie się mniej grzał.

Dodatkowe pytania odnośnie skrzynki:
3) jak szeroka jest bateria po jej zbudowaniu, bo samo ogniwo ma około 6,5 cm, a zalecana szerokość skrzynki to wg poradników tas'a 10cm.
Nie ukrywam, że skoro mam pojemność 205 ogniw to wolałbym zrobić sobie mniej szeroką skrzynkę np 8,5-9 cm. Co stoi na przeszkodzie w zrobieniu smuklejszej skrzynki?

4) ile otworów technicznych(tam gdzie wychodzą przewody) ma/powinna mieć skrzynka. Domyślam, się jeden na dole ale jak się mylę to mnie poprawcie.
Awatar użytkownika
Umbur
Moderator
Posty: 1346
Rejestracja: 27 kwie 2017, 11:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Re: Kilka pytań odnośnie przerobienia roweru

Post autor: Umbur »

Cześć.
Ad.1 Każdy sterownik ma możliwość ustawienia ograniczenia 3 speed i można nim regulować prędkość maksymalną, ale na tych tanich małych sterownikach nie zrobisz tego w prosty sposób. Na ogół można to rozwiązać przez zmianę rezystancji drutu oporowego w sterowniku, ale prostszym sposobem jest sprzedaż starego sterownika i kupno mocniejszego. ;)
Ad.2 Ten silnik spokojnie da radę na prostych drogach, ale przy tych parametrach będziesz miał dość niską prędkość max (zapewne koło 30km/h). Nie wiem w jaką celujesz.
Ad.3 Zwykle na górę pakietu ląduje BMS, przewody, przetwornice, itp. Dlatego lepiej mieć więcej miejsca, zwłaszcza, że 10cm szerokości w niczym nie przeszkadza.
Ad.4 Zależy jak poprowadzisz przewody i gdzie umieścisz sterownik. Samo wyjdzie w trakcie prac. Wywiercić otwór nie jest problemem. ;)

Możesz się tu pobawić z ustawieniami dobierając coś o konkretnych parametrach:
viewtopic.php?f=5&t=2134
chrisoft
Nowicjusz
Posty: 27
Rejestracja: 25 maja 2018, 18:38

Re: Kilka pytań odnośnie przerobienia roweru

Post autor: chrisoft »

Ad 2. Mam
silnik: Mxus 30H (7x9) Tył KASETA
sterownik: KT36/48SVPRCL, 36-48V, 30A (sinus)
bateria 13s10p
na kole 28 max 40km/h
temp. silnika przy dużym obciążeniu 74 (testowane w upalny dzień przy temp. zew. 35)
Awatar użytkownika
Inc0
Forumowicz
Posty: 873
Rejestracja: 28 lut 2018, 19:46

Re: Kilka pytań odnośnie przerobienia roweru

Post autor: Inc0 »

w mojej "bryczce" na kole 26" NC 7x9 z bateri 13s10p sterownik GT1500 rozwija na samej manetce 39-40km/h przy bardzo fajnym przyspieszenieu ( swiatła beda twoje ;P )jesli chcesz szybciej klepnij pakiet 16s10p
Lepsze jest największym wrogiem dobrego.
gooz
Nowicjusz
Posty: 17
Rejestracja: 01 sie 2019, 16:52
Lokalizacja: Mielec

Re: Kilka pytań odnośnie przerobienia roweru

Post autor: gooz »

Umbur: czemu tylko 30km/h?
chrisoft: jaka masz wage? ja mam kolo 26 więc pewnie osiągnąłbym trochę mniej
Inc0: jaka masz wage? jak grzeje się silnik - nie ma problemów z temperaturą? ten NC to cos podobnego jak MXUS ?

Na prędkości mi bardzo nie zależy, 40 km/h w zupełności wystarczy.
chrisoft
Nowicjusz
Posty: 27
Rejestracja: 25 maja 2018, 18:38

Re: Kilka pytań odnośnie przerobienia roweru

Post autor: chrisoft »

Moja waga to ok. 80kg + sakwa (może 5kg)
Awatar użytkownika
Inc0
Forumowicz
Posty: 873
Rejestracja: 28 lut 2018, 19:46

Re: Kilka pytań odnośnie przerobienia roweru

Post autor: Inc0 »

NC 2809 to odpowiednik mxusa 30H i tak jak mówiłem kolegę z pracy w jego BMW seri 3 2.0 Diesel zostawiłem z tyłu na swiatłach był zaskoczony że "TO" sie tak zbiera XD, masa mojej trajki wraz z bagażem "podręcznym" i kierującym waha sie miedzy 140-150kg i taki zestaw rozwija na manetce około 40kmh nogami wiele sie dołożyć do tego nie da bo trzeba powyzej tej predkosci walczyc z silnikiemmi max wyszło na płaskim max 44km/h z wielkim naprawde wielkim bólem :P . Nie mam wklejonego termika choc miałem zamiar go zapodać nawet kupiłem i gdzieś lezy w szufladzie zarzucony bo uskuteczniając moje wycieczki i dojazdy do pracy ( sypie ile sie tylko da po drodze 35-40 ograniczam sie jedynie na chodnikach max 20 i ścieżkach rowerowych 25 ..jak nikt nie patrzy 30;P)okolice Rzeszowa nie udaje mi sie tego silnika zagrzać wyżej niz na ( na moje odzcucie reka) 50C i to w upalne dni ( podejrzewam że sporo z tego zebrała czarna obudowa silnika od słońca , w chłodne poranki i dni jest dużo chłodniej ofc nie ma silnika nie do spalenia moj pojazd jest pomyślany dla asfaltowych względnie szutrowych dróg ale raz mnie poniosło 2-3km stromym podjazdem po tłuczniu wiec nie zdołałem utrzymać prędkości powyżej 15km/h ze wzgledu na sztywne zawieszenie przedniej osi i wtedy sie zagrzał mocno na szczycie był gorący
Lepsze jest największym wrogiem dobrego.
wwojciech
Forumowicz
Posty: 266
Rejestracja: 20 lut 2018, 7:03

Re: Kilka pytań odnośnie przerobienia roweru

Post autor: wwojciech »

Inc0 pisze:
03 sie 2019, 20:07
NC 2809 to odpowiednik mxusa 30H i tak jak mówiłem kolegę z pracy w jego BMW seri 3 2.0 Diesel zostawiłem z tyłu na swiatłach był zaskoczony że "TO" sie tak zbiera XD, masa mojej trajki wraz z bagażem "podręcznym" i kierującym waha sie miedzy 140-150kg i taki zestaw rozwija na manetce około 40kmh nogami wiele sie dołożyć do tego nie da bo trzeba powyzej tej predkosci walczyc z silnikiemmi max wyszło na płaskim max 44km/h z wielkim naprawde wielkim bólem :P . Nie mam wklejonego termika choc miałem zamiar go zapodać nawet kupiłem i gdzieś lezy w szufladzie zarzucony bo uskuteczniając moje wycieczki i dojazdy do pracy ( sypie ile sie tylko da po drodze 35-40 ograniczam sie jedynie na chodnikach max 20 i ścieżkach rowerowych 25 ..jak nikt nie patrzy 30;P)okolice Rzeszowa nie udaje mi sie tego silnika zagrzać wyżej niz na ( na moje odzcucie reka) 50C i to w upalne dni ( podejrzewam że sporo z tego zebrała czarna obudowa silnika od słońca , w chłodne poranki i dni jest dużo chłodniej ofc nie ma silnika nie do spalenia moj pojazd jest pomyślany dla asfaltowych względnie szutrowych dróg ale raz mnie poniosło 2-3km stromym podjazdem po tłuczniu wiec nie zdołałem utrzymać prędkości powyżej 15km/h ze wzgledu na sztywne zawieszenie przedniej osi i wtedy sie zagrzał mocno na szczycie był gorący
Warto zrobić jakiś podgląd temperatury z wnętrza silnika(uzwojenia). Np NTC10k i tablicowy termometr do CO za kilkanaście zł. Widac wtedy fajnie że uzwojenie dogrzewa się bardzo szybko a obudowa z dużym opóźnieniem. 50℃ na obudowie a wewnątrz moze juz byc spokojnie 130℃.
Awatar użytkownika
Inc0
Forumowicz
Posty: 873
Rejestracja: 28 lut 2018, 19:46

Re: Kilka pytań odnośnie przerobienia roweru

Post autor: Inc0 »

ponad rok tak uskuteczniam jazde nawiniete na licznik 5k km z okładem i raczej nic nie zmienię chyba że przy jakiejś okazji bede otwierać silnik to wtedy włożę ten termik z szuflady
Lepsze jest największym wrogiem dobrego.
Awatar użytkownika
Umbur
Moderator
Posty: 1346
Rejestracja: 27 kwie 2017, 11:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Re: Kilka pytań odnośnie przerobienia roweru

Post autor: Umbur »

gooz pisze:
03 sie 2019, 9:23
Umbur: czemu tylko 30km/h?
Miałeś tam gdzieś napisane, że 36V, wywnioskowałem więc, że to będzie 10s. Teraz widzę, że masz tam 13s, więc będzie na pewno lepiej. ;)
Wrzucisz dane w ten kalkulator, do którego dałem Ci linka, to wszystko wyjdzie.
gooz
Nowicjusz
Posty: 17
Rejestracja: 01 sie 2019, 16:52
Lokalizacja: Mielec

Re: Kilka pytań odnośnie przerobienia roweru

Post autor: gooz »

Ja jestem już po drugiej warstwie żywicy na skrzynce. Robię epoksydową, bo zostało mi trochę z remontu balkonu.

Co do kalkulatora to korzystałem już niego wcześniej. Nie ma tam możliwości wybrania moich rozmiarów hamulców przod 180/ tyl 160 - ale to chyba nie ma większego znaczenia. Brak też podanego poboru prądu per ogniwo. Poza tym jest ok - wygląda, że to co wybrałem do 40km/h się rozpędzi.


Poczytałem w międzyczasie o sterowniku sabvoton mini 7245. Głównie instrukcje użytkownika i możliwości oprogramowania. Wygląda, że jest tam pole którym ustawia się limit poboru prądu w [A].

Dc limit current - Max dc limit current in nomal mode - According the controller

It limit the max dc input current to controller ,that setting is according to controller type;
For example :
SVMC 72250 setting is no more that 250A;
SVMC 72150 setting is no more than 150A;
SVMC 72100 setting is no more than 100A;
SVMC 7280 setting is no more than 80A;
SVMC 7260 setting is no more than 60A;
SVMC 7245 setting is no more than 45A

Czyli, że teoretycznie będę mógł ustawić prąd na wejściu do sterownika, ale nie większy niż podałem wyżej. Teraz pytanie do osób, które już używały sabvotona, czy to można ustawić i to działa ? jak zmienia się pobór ? płynnie czy skokowo.

Generalnie skłaniam się ku temu sterownikowi widząc jakie ma możliwości konfiguracji w porównaniu do braku konfiguracji w tych podstawowych sterownikach KT i sabvoton ML. Niestety cena odstrasza - za cene saba SVMC mam dwa inne sterowniki i jeszcze na dobrą łyche zostaje ;)
Awatar użytkownika
Hurczak
Forumowicz
Posty: 87
Rejestracja: 14 maja 2018, 8:48
Lokalizacja: Poznań

Re: Kilka pytań odnośnie przerobienia roweru

Post autor: Hurczak »

gooz pisze:
02 sie 2019, 13:54
1) czy na którymkolwiek sterowniku da się ustawić prąd (A). Np. kupuje mocniejszy sterownik jeden z dwóch: KT48SVPRCK-JLS02, 48V, 45A (sinus) lub Sabvoton ML45 (wektorowy, 45A) i na początku ustawiam sobie go na 30A, a jak już stwierdzę, że mi brakuje mocy to sobie ustawie na 45A. Czy jednak muszę kupić najpierw sterownik 30A i potem wymienić go na 45A.
Na tym sterowniku KT 45A możesz ustawić nawet mniejszy prąd, jeśli masz wyświetlacz kt-lcd3. Można wybrać 50, 60, 70, 80, 90 i 100% mocy.
Awatar użytkownika
AST034
Forumowicz
Posty: 1090
Rejestracja: 20 mar 2018, 20:04
Lokalizacja: Edynburg, Szkocja

Re: Kilka pytań odnośnie przerobienia roweru

Post autor: AST034 »

gooz pisze:
06 sie 2019, 9:04
Ja jestem już po drugiej warstwie żywicy na skrzynce. Robię epoksydową, bo zostało mi trochę z remontu balkonu.

Co do kalkulatora to korzystałem już niego wcześniej. Nie ma tam możliwości wybrania moich rozmiarów hamulców przod 180/ tyl 160 - ale to chyba nie ma większego znaczenia. Brak też podanego poboru prądu per ogniwo. Poza tym jest ok - wygląda, że to co wybrałem do 40km/h się rozpędzi.


Poczytałem w międzyczasie o sterowniku sabvoton mini 7245. Głównie instrukcje użytkownika i możliwości oprogramowania. Wygląda, że jest tam pole którym ustawia się limit poboru prądu w [A].

Dc limit current - Max dc limit current in nomal mode - According the controller

It limit the max dc input current to controller ,that setting is according to controller type;
For example :
SVMC 72250 setting is no more that 250A;
SVMC 72150 setting is no more than 150A;
SVMC 72100 setting is no more than 100A;
SVMC 7280 setting is no more than 80A;
SVMC 7260 setting is no more than 60A;
SVMC 7245 setting is no more than 45A

Czyli, że teoretycznie będę mógł ustawić prąd na wejściu do sterownika, ale nie większy niż podałem wyżej. Teraz pytanie do osób, które już używały sabvotona, czy to można ustawić i to działa ? jak zmienia się pobór ? płynnie czy skokowo.

Generalnie skłaniam się ku temu sterownikowi widząc jakie ma możliwości konfiguracji w porównaniu do braku konfiguracji w tych podstawowych sterownikach KT i sabvoton ML. Niestety cena odstrasza - za cene saba SVMC mam dwa inne sterowniki i jeszcze na dobrą łyche zostaje ;)
Podpinasz kabel usb albo adapter bluetooth i programujesz z dokladnoscia 1A przez komputer lub smartfon.
gooz
Nowicjusz
Posty: 17
Rejestracja: 01 sie 2019, 16:52
Lokalizacja: Mielec

Re: Kilka pytań odnośnie przerobienia roweru

Post autor: gooz »

Dzięki wszystkim za odpowiedzi, już wiem więcej sporo więcej. Jeszcze jedno pytanie:
Czy silnik MXUS 30H,a dokładniej jego czujnik temperatury jest kompatybilny z sabvotonem 7245 ?
ODPOWIEDZ