Bateria 14S5P

Tematy związane z wszelką instalacją elektryczną w konwersjach rowerów
ODPOWIEDZ
piwko7
Forumowicz
Posty: 115
Rejestracja: 06 mar 2018, 14:52

Bateria 14S5P

Post autor: piwko7 »

Witam,
Przez problemy z backu-upem forum mój wątek znikł.
Opisywałem tam problemy z "przerywaniem" ebika (po około 15 minutach jazdy, odcinało wspomaganie, nie wyswietlał się żaden error na LCD KT3)
Padały różne odpowiedzi.
Po wymianie halli, sterownika padło na baterie.
I okazuje sie ze ona jest przyczyną. Podpiąłem inna baterię i okazało się, że ona jest przyczyną. Wymiana BMS z działającej baterii do zesptuje wykluczyła BMS. Zgrzewy sprawdzałem, są ok.
Testowałem pojemność baterii pod obciążeniem aktywnym (20A) i wyszła blisko nominalnej, dziś jeszce raz powtórzę test żeby się upewnić.
Jednak po takim rozładowaniu ogniwa był bardzo gąrące, parzyły w palce. Przy konfiguracji 14S5P na Sanyo GA chyba nie powinno aż tak być ?
Podczas uzytkowania prąd max wynosił 25A dla pakietu (5A na ogniwo).
Czy ogniwa mogły się uszkodzić ? Wzrosła ich Rw ?
Czy może być tak, że same ogniwa przestają oddawać energie ?
Dziwne jest to, że pod obicązeniem aktywnym oddaje cały czas energię bez problemu, a w ebike "przerywa"
Awatar użytkownika
Umbur
Moderator
Posty: 1346
Rejestracja: 27 kwie 2017, 11:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Re: Bateria 14S5P

Post autor: Umbur »

Jak wygląda ten aku? Ilość taśmy, zgrzewy? Skąd ogniwa? Były mierzone przed zgrzaniem? Wrzuć jakieś zdjęcia.
piwko7
Forumowicz
Posty: 115
Rejestracja: 06 mar 2018, 14:52

Re: Bateria 14S5P

Post autor: piwko7 »

Aku wyglada tak:
https://photos.app.goo.gl/dEwZgAtcm8vrZang9

Mostkow miedzy sekcjami nie brakuje. tasma 0,2 x 8 niklowana.
Ogniwa z baterie18650 od Klausa, nigdy z nimi problemu nie mialem.
Były równe napięcia. Obecnie też nie ma rozjazdów między celami
Awatar użytkownika
Umbur
Moderator
Posty: 1346
Rejestracja: 27 kwie 2017, 11:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Re: Bateria 14S5P

Post autor: Umbur »

Może BMS "wariuje". Jakiś przewód balansujący może przerywać poprzez drgania i odcinać BMS. Sprawdź dokładnie wszystkie połączenia.
piwko7
Forumowicz
Posty: 115
Rejestracja: 06 mar 2018, 14:52

Re: Bateria 14S5P

Post autor: piwko7 »

Wydaje mi się że nie.
Lutowałem od nowa nowy bms z nowymi kablami i dalej ten problem.
Awatar użytkownika
Goliath
Forumowicz
Posty: 1317
Rejestracja: 25 lut 2018, 1:02
Lokalizacja: Izabelin-Dziekanówek

Re: Bateria 14S5P

Post autor: Goliath »

piwko7 pisze:
13 sie 2019, 14:24
Aku wyglada tak:
https://photos.app.goo.gl/dEwZgAtcm8vrZang9
Na moje oko... to aku w konfiguracji 13S5P ;)
Jakie napięcie ma ładowarka ?? Czy aku grzeje się przy ładowaniu ??
Awatar użytkownika
Mariusz_p
Forumowicz
Posty: 373
Rejestracja: 18 sie 2018, 10:28

Re: Bateria 14S5P

Post autor: Mariusz_p »

Rozłączanie to raczej BMS, albo rozjeźdza się jakaś sekcja pod obciążeniem.
Podłącz baterię naładowaną i zrób testy w rowerze z ominięciem BMS-a.
Same ogniwa nie maja jak odłączyć, no bo jak niby. Chyba, że leci napięcie na celi przy dużym poborze i rozłącza BMS, bo "widzi" wyładowaną sekcję. Ale takie coś działo by się przy końcówce pakietu.
5A ciągłego w takim pakiecie zagrzeje dość mocno ogniwa jak wyładujesz je do zera.
piwko7
Forumowicz
Posty: 115
Rejestracja: 06 mar 2018, 14:52

Re: Bateria 14S5P

Post autor: piwko7 »

Z tym ładowaniem to nie wiem, sprawdzę dziś. Ładuję łądowarką 4A.
Ok bedę jeszcze szukać przyczny
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3335
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Bateria 14S5P

Post autor: WojtekErnest »

Czy kable BMS - a są po środku sekcji ? Przy dużym prądzie (a 25A dla 5P to (za) duzy prąd), może być różnica kilkunastu mV na brzegach szyny prasowej. Wtedy komparator BMS-a może 'glupiec'
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
slow
Forumowicz
Posty: 522
Rejestracja: 16 mar 2018, 14:41
Lokalizacja: podkarpackie

Re: Bateria 14S5P

Post autor: slow »

A możesz mierzyć napięcie na każdej sekcji podczas tego rozładowywania prądem 20A?
Usterka identycznie się objawia zarówno na naładowanym akumulatorze jak i bliskim rozładowania?
Awatar użytkownika
Yasiu77
Moderator
Posty: 1319
Rejestracja: 20 mar 2018, 20:17
Lokalizacja: Szczyrk

Re: Bateria 14S5P

Post autor: Yasiu77 »

Goliath pisze:
13 sie 2019, 14:45
piwko7 pisze:
13 sie 2019, 14:24
Aku wyglada tak:
https://photos.app.goo.gl/dEwZgAtcm8vrZang9
Na moje oko... to aku w konfiguracji 13S5P ;)
Jakie napięcie ma ładowarka ?? Czy aku grzeje się przy ładowaniu ??
Na moje oko też. Nie przeładowujesz czasami tych ogniw do 4,5V ?
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3335
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Bateria 14S5P

Post autor: WojtekErnest »

Yasiu77 pisze:
13 sie 2019, 19:27

Na moje oko też. Nie przeładowujesz czasami tych ogniw do 4,5V ?
Na 100% to 13S....
@Piwko Napisałes "Podczas uzytkowania prąd max wynosił 25A dla pakietu (5A na ogniwo). "
Poczytaj tu viewtopic.php?f=19&t=183&p=17185&hilit= ... go.#p17185
Ostatnio zmieniony 13 sie 2019, 21:35 przez WojtekErnest, łącznie zmieniany 2 razy.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
piwko7
Forumowicz
Posty: 115
Rejestracja: 06 mar 2018, 14:52

Re: Bateria 14S5P

Post autor: piwko7 »

Tak, wrzuciłem złe zdjęcie.
Mam 14S, łąduje do 58,8 czyli 4,2V na ogniwo na pewno
piwko7
Forumowicz
Posty: 115
Rejestracja: 06 mar 2018, 14:52

Re: Bateria 14S5P

Post autor: piwko7 »

https://photos.app.goo.gl/Xj9nUpWJYPoUkXRM7
Tak to wygląda w termowizji, testowane obciązeniem aktywnym na 15A - 17 Ah pojemnośći.
Chyba mam za mało taśmy w niektorych miejscach
AdrianJ
Forumowicz
Posty: 39
Rejestracja: 24 kwie 2019, 19:23
Lokalizacja: Warszawa, Ochota

Re: Bateria 14S5P

Post autor: AdrianJ »

Wrzuć normalne zdjęcie baterii 14s. Obciążyłbym baterię przez kilka minut bez BMSa i sprawdzał napięcie na sekcjach, wyjdzie czy któraś szybciej się rozładowywuje
Simgbad
Nowicjusz
Posty: 13
Rejestracja: 01 wrz 2019, 20:29

Re: Bateria 14S5P

Post autor: Simgbad »

Dlatego zawsze lepiej dac ogniwa 10a
Awatar użytkownika
Yin
Forumowicz
Posty: 959
Rejestracja: 19 lut 2018, 18:17
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

Re: Bateria 14S5P

Post autor: Yin »

WojtekErnest pisze:
13 sie 2019, 21:27
Yasiu77 pisze:
13 sie 2019, 19:27

Na moje oko też. Nie przeładowujesz czasami tych ogniw do 4,5V ?
Na 100% to 13S....
Ano jak by nie liczyć 13s :)
piwko7 pisze:
13 sie 2019, 21:32
Tak, wrzuciłem złe zdjęcie.
Mam 14S, łąduje do 58,8 czyli 4,2V na ogniwo na pewno
Wygląda na to że ładujesz aku 13s jak aku 14s przeładowując ogniwa do 4,52v na ogniwie. Jak aku jeszcze żyje to ładuj ładowarką na 13s i zobacz czy wtedy aku będzie się grzał przy rozładowaniu. No i prąd rozładowania na ogniwko też wypadało by zmniejszyć.
Album rowerów poziomych i nietypowych:
pl.pinterest.com/jessecuster77/recumbent-bike/
pl.pinterest.com/jessecuster77/rower/
http://forum.poziome.pl
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3335
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Bateria 14S5P

Post autor: WojtekErnest »

No cóż, ja też "naiwnie" zakładam że ładując pakiet użytkownik ma pełną świadomośc czy ma 13 czy 14 S i czy ma odpowiednią ŁADOWARKĘ do tego.
Chyba że zakłada, że wystarczy mu informacja o Wh pakietu, lekceważąc parametry FIZYCZNE pakietu czy napięcie nominalne i maksymalne.
Skutek wiadomy...
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
piwko7
Forumowicz
Posty: 115
Rejestracja: 06 mar 2018, 14:52

Re: Bateria 14S5P

Post autor: piwko7 »

Wrzuciłem zdjecie starej baterii. Co ciekawe problemem okazała się wtyczka XT60, kupiłem kiedyś na allegro jakoś taniej.
Także nie warto na tym oszczędzać o czym się boleśnie przekonałem.
Po wymianie XT60 na inny ebike działa bez problemu
Awatar użytkownika
Mariusz_p
Forumowicz
Posty: 373
Rejestracja: 18 sie 2018, 10:28

Re: Bateria 14S5P

Post autor: Mariusz_p »

Przerabialem podobny temat. Po takiej wtyczce powinno być widać ślady okopcenia złącza. Niektóre wtyczki z allegro są luźne. Co skutkuje takimi właśnie problemami.
Simgbad
Nowicjusz
Posty: 13
Rejestracja: 01 wrz 2019, 20:29

Re: Bateria 14S5P

Post autor: Simgbad »

W srodku gniazda robi sie sniedz nalot i niema przewodzenia pradu
scuda
Forumowicz
Posty: 747
Rejestracja: 24 lut 2018, 21:49
Lokalizacja: Stalowa Wola

Re: Bateria 14S5P

Post autor: scuda »

Ciekaw jestem tego zdjęcia termowizyjnego, możesz dać zdjęcie normalne pakietu, żeby zobaczyć i porównać dlaczego to miejsce się tak grzeje i podać jakiego paska niklu używałeś ?
Radowit
Forumowicz
Posty: 83
Rejestracja: 17 maja 2019, 22:38
Lokalizacja: Kostrzyn nad Odrą

Re: Bateria 14S5P

Post autor: Radowit »

Przy okazji, czy mógłby ktoś wytłumaczyć dlaczego grzeją się połączenia równoległe, a nie mostki(połączenia szeregowe)?

Poniżej fotka mojej baterii 16s11p, mostków pod dostatkiem ale wszystko na jednej warstwie 0.15
IMG_20190911_191511.jpg
slow
Forumowicz
Posty: 522
Rejestracja: 16 mar 2018, 14:41
Lokalizacja: podkarpackie

Re: Bateria 14S5P

Post autor: slow »

No bez jaj. Przy jakim prądzie? W każdej sekcji w miarę jednakowo??
Wojtek
Forumowicz
Posty: 179
Rejestracja: 02 maja 2019, 9:48

Re: Bateria 14S5P

Post autor: Wojtek »

Na moje, to cele się grzeją bardziej z jednej strony i oddają ciepło przez nikiel.
Radowit
Forumowicz
Posty: 83
Rejestracja: 17 maja 2019, 22:38
Lokalizacja: Kostrzyn nad Odrą

Re: Bateria 14S5P

Post autor: Radowit »

@slow, u mnie będzie prąd 52A (Samsung 35e 16s11p), będzie bo dopiero składam. Podwojone mam tylko główny plus i minus.
@Wojtek, możliwe że plusy mniej nagrzane bo są odsunięte na tych wypustkach?
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3335
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Bateria 14S5P

Post autor: WojtekErnest »

Bo są relatywnie długie. Czyli segment P jest rozciagniety. Znacznie korzystniej byłoby gdyby segment P byl kwadratem, szesciokat, wtedy połączenia byłyby najkrótsze. A poza tym nie wiemy jaka jest jakość tego zgrzewu punktowego.
Moze poprawi sytuacje 2 szyny mosiężne, lutowane na zakonczenia pakietu minus i osobno plus ? Moze to zniweczy problem długich, cienkich połączeń ?
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
Radowit
Forumowicz
Posty: 83
Rejestracja: 17 maja 2019, 22:38
Lokalizacja: Kostrzyn nad Odrą

Re: Bateria 14S5P

Post autor: Radowit »

Nadal jednak nie rozumiem jaki prąd generuje takie grzanie, jaki prąd płynie w poprzek Aku? Dotąd sądziłem że połączenia równoległe rozkładają/rozdzielają natężenie prądu na więcej ogniw i umożliwiają pracę balansera.
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3335
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Bateria 14S5P

Post autor: WojtekErnest »

W Twoim układzie masz zrównoleglenie szyny szeregowej w 11-tu pktach (odcinakach blachy). Ale połączenie RÓWNOLEGLE to zaledwie jedna DLUGA blaszka od lewej do prawej. Więc ona nie wytrzymuje obciążenia, szczególnie skrajne czyli PLUS i MINUS, bo nie łączy się z kolejną sekcją.
Tam wg mnie jest najwyższa temperatura, która przekazuje to ciepło w głąb pakietu.
Porównaj drut lub skretkę miedzianą która by wytrzymała 50A (czyli około 4 mm2) do średnicy Twojej pojedyńczej blaszki o długości około 18 cm.
Nawet 5A na blaszkę/styki zgrzewane + nagrzewanie się pojedyńczego ogniwa pod wpływem takiego prądu, też podnosi temperaturę całości.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
Wojtek
Forumowicz
Posty: 179
Rejestracja: 02 maja 2019, 9:48

Re: Bateria 14S5P

Post autor: Wojtek »

Ni hu hu, nie zgadzam się. Każda cela w szeregu ma indywidualne połącznie swojego plusa z następnym minusem. I na dobrą sprawę to wystarczyło by zrobić jeszcze tylko solidny mostek zbierający prąd ze skrajnych plusów i minusów by bateria zadziałała w rowerze. Pozostałe, wewnętrzne zrównoleglenia można by zrobić np. kynarem i przy sprawnych, równych celach nie powinno to się upalić. Proponował bym zrobić eksperyment: pakiecik próbny 3s2p połączyć pięcioma bezpiecznikami np. 3A zamiast niklu (skrajny minus i plus oczywiście zrównoleglić blaszką), obciążyć go i poczekać, które bezpieczniki przepalą się pierwsze. Na moje, powtórzę, grzeją się aku i minusami przez nikiel oddają ciepło. W sumie ciekawym eksperymentem mogło by być też obciążenie jednej sztuki i obsorwowanie jej biegunów kamerką.
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3335
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Bateria 14S5P

Post autor: WojtekErnest »

Dlatego wcześniej napisałem "Moze poprawi sytuację 2 szyny mosiężne, lutowane na zakończenia pakietu minus i osobno plus "
W każdym razie proponuję unikać długich ciągów, a starać się by część P była o jak najmniejszym promieniu. Czyli kwadrat, sześciokąt.
Generalnie jak najkrótsze połączenia.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
Radowit
Forumowicz
Posty: 83
Rejestracja: 17 maja 2019, 22:38
Lokalizacja: Kostrzyn nad Odrą

Re: Bateria 14S5P

Post autor: Radowit »

@piwko7 czy mógłbyś zdradzić na które bieguny sekcji przypada wyższa temperatura?

Wychodziłem z założenia, że to właśnie mostki powinny być jak najkrótsze, bo to właśnie drogę - + pokonuje prąd. Tas na blogu mówił o przepustowości do 10A na taką blaszkę ale faktycznie słabym punktem są zgrzewy punktowe. Masło maślane :D
Nie rozumiem skąd takie parcie na jak najbardziej zbite sekcje równoległe? Chodzi tylko o ogniwa odsunięte od mostków?
u mnie skrajne plus i minus są podwojone a przewody wyprowadzone z dwóch odsuniętych punktów
minus.jpg
scuda
Forumowicz
Posty: 747
Rejestracja: 24 lut 2018, 21:49
Lokalizacja: Stalowa Wola

Re: Bateria 14S5P

Post autor: scuda »

W zaznaczonym miejscu wg mnie jest za mało niklu bądź zacynowałbym troche, bo tam płynie prąd z 3 ogniw czyli pewnie ponad 15A. Najlepiej to całą sekcje wzmocnić przy końcowych biegunach blaszką miedzianą lub mosiężną.
Załączniki
bateria.jpg
piwko7
Forumowicz
Posty: 115
Rejestracja: 06 mar 2018, 14:52

Re: Bateria 14S5P

Post autor: piwko7 »

Hej niestety teraz juz nie jestem w stanie sprawdzic na których biegunach się to działo.
Ale znalazłem co było problemem. Myslalem ze to wtyczka XT60, ale okazuje sie ze problemem jest sterownik.
Miałem z nexuna:
https://nexun.pl/pl/p/Sterownik-KT3648S ... -sinus/543
I teraz z aliexpress:
https://pl.aliexpress.com/item/32961946 ... 5c0fSR8bu9
I znamionowe napiecie dla nich to 13S, ale kiedys było info na nexunie ze mozna dac 14S.
W moim przypadku niestety obydwa nie radziły sobie z pełnym napieciem (objawy na samej gorze posta). Dopiero od napieca 55V działa normalnie.
Pytanko, kojarzy ktoś moze sterownik na z serii KT 20-30A (wazne zeby nie był wiekszy niz ten z nexuna) i obsuługjacy normalnie 14S ?
Awatar użytkownika
Mariusz_p
Forumowicz
Posty: 373
Rejestracja: 18 sie 2018, 10:28

Re: Bateria 14S5P

Post autor: Mariusz_p »

U mnie zarówno KT 30A jak i 45A działa prawidłowo na 14S.
piwko7
Forumowicz
Posty: 115
Rejestracja: 06 mar 2018, 14:52

Re: Bateria 14S5P

Post autor: piwko7 »

Kurde, ja juz 3 sterownik i żaden mi na 14s nie dziala prawidlowo
Awatar użytkownika
Mr.Freeman
Forumowicz
Posty: 67
Rejestracja: 16 maja 2019, 10:45
Lokalizacja: Podkarpacie

Re: Bateria 14S5P

Post autor: Mr.Freeman »

A może jakieś ustawienia w komputerku są tego przyczyną a nie sterownik?
piwko7
Forumowicz
Posty: 115
Rejestracja: 06 mar 2018, 14:52

Re: Bateria 14S5P

Post autor: piwko7 »

Nie sądze, w komputerku jest tylko dolny próg odciecia
Awatar użytkownika
Yasiu77
Moderator
Posty: 1319
Rejestracja: 20 mar 2018, 20:17
Lokalizacja: Szczyrk

Re: Bateria 14S5P

Post autor: Yasiu77 »

Mariusz_p pisze:
02 paź 2019, 9:44
U mnie zarówno KT 30A jak i 45A działa prawidłowo na 14S.
Kolega na sinusie kt 45A od tasa jeździ na 14s i też jest ok :|
Awatar użytkownika
Mariusz_p
Forumowicz
Posty: 373
Rejestracja: 18 sie 2018, 10:28

Re: Bateria 14S5P

Post autor: Mariusz_p »

To dziwna sprawa. Przejechałem jakieś 1000km na tych sinusach. Zero problemów generalnie.
Awatar użytkownika
Goliath
Forumowicz
Posty: 1317
Rejestracja: 25 lut 2018, 1:02
Lokalizacja: Izabelin-Dziekanówek

Re: Bateria 14S5P

Post autor: Goliath »

Zestawy przekładniowe S1000R i podobne od Michała/Glebora też bez problemów śmigają na 14S
piwko7
Forumowicz
Posty: 115
Rejestracja: 06 mar 2018, 14:52

Re: Bateria 14S5P

Post autor: piwko7 »

Kurde, mam chyba nie fart :)
Mógłbyś podać model sterownika ? Zamowie od chinczyka i zobacze czy cos sie poprawiło.
Btw. macie porównanie sinus vs kwadrat na silniku przekładniowym ? Głównie chodzi mi o kulture pracy
Awatar użytkownika
Mr.Freeman
Forumowicz
Posty: 67
Rejestracja: 16 maja 2019, 10:45
Lokalizacja: Podkarpacie

Re: Bateria 14S5P

Post autor: Mr.Freeman »

Kultura lepsza zawsze na sinus, slychac wtedy tylko odglos przekladni.
piwko7
Forumowicz
Posty: 115
Rejestracja: 06 mar 2018, 14:52

Re: Bateria 14S5P

Post autor: piwko7 »

https://pl.aliexpress.com/item/32824444 ... 2470132dd3
Zamówiłem tego, powinien banglac w wersji na 52V
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3335
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Bateria 14S5P

Post autor: WojtekErnest »

W handlu pokazały się nowe typy blaszek do montażu pakietów. Blaszki posiadają 'sprytne' zakończenie kontaktu do zgrzewu lub lutowania plusa. Czyli mamy szynę prądową i odgałęzienia do plusów, które pełnią rolę bezpieczników. Dwa w jednym, mnie się podoba.
Szerzej, wraz z testem
Załączniki
Blaszki_z_bezpiecznikiem.JPG
Blaszki_z_bezpiecznikiem_ZG1.JPG
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
ODPOWIEDZ