Strona 1 z 1

Bateria 14S5P

: 13 sie 2019, 14:03
autor: piwko7
Witam,
Przez problemy z backu-upem forum mój wątek znikł.
Opisywałem tam problemy z "przerywaniem" ebika (po około 15 minutach jazdy, odcinało wspomaganie, nie wyswietlał się żaden error na LCD KT3)
Padały różne odpowiedzi.
Po wymianie halli, sterownika padło na baterie.
I okazuje sie ze ona jest przyczyną. Podpiąłem inna baterię i okazało się, że ona jest przyczyną. Wymiana BMS z działającej baterii do zesptuje wykluczyła BMS. Zgrzewy sprawdzałem, są ok.
Testowałem pojemność baterii pod obciążeniem aktywnym (20A) i wyszła blisko nominalnej, dziś jeszce raz powtórzę test żeby się upewnić.
Jednak po takim rozładowaniu ogniwa był bardzo gąrące, parzyły w palce. Przy konfiguracji 14S5P na Sanyo GA chyba nie powinno aż tak być ?
Podczas uzytkowania prąd max wynosił 25A dla pakietu (5A na ogniwo).
Czy ogniwa mogły się uszkodzić ? Wzrosła ich Rw ?
Czy może być tak, że same ogniwa przestają oddawać energie ?
Dziwne jest to, że pod obicązeniem aktywnym oddaje cały czas energię bez problemu, a w ebike "przerywa"

Re: Bateria 14S5P

: 13 sie 2019, 14:15
autor: Umbur
Jak wygląda ten aku? Ilość taśmy, zgrzewy? Skąd ogniwa? Były mierzone przed zgrzaniem? Wrzuć jakieś zdjęcia.

Re: Bateria 14S5P

: 13 sie 2019, 14:24
autor: piwko7
Aku wyglada tak:
https://photos.app.goo.gl/dEwZgAtcm8vrZang9

Mostkow miedzy sekcjami nie brakuje. tasma 0,2 x 8 niklowana.
Ogniwa z baterie18650 od Klausa, nigdy z nimi problemu nie mialem.
Były równe napięcia. Obecnie też nie ma rozjazdów między celami

Re: Bateria 14S5P

: 13 sie 2019, 14:29
autor: Umbur
Może BMS "wariuje". Jakiś przewód balansujący może przerywać poprzez drgania i odcinać BMS. Sprawdź dokładnie wszystkie połączenia.

Re: Bateria 14S5P

: 13 sie 2019, 14:37
autor: piwko7
Wydaje mi się że nie.
Lutowałem od nowa nowy bms z nowymi kablami i dalej ten problem.

Re: Bateria 14S5P

: 13 sie 2019, 14:45
autor: Goliath
piwko7 pisze:
13 sie 2019, 14:24
Aku wyglada tak:
https://photos.app.goo.gl/dEwZgAtcm8vrZang9
Na moje oko... to aku w konfiguracji 13S5P ;)
Jakie napięcie ma ładowarka ?? Czy aku grzeje się przy ładowaniu ??

Re: Bateria 14S5P

: 13 sie 2019, 14:54
autor: Mariusz_p
Rozłączanie to raczej BMS, albo rozjeźdza się jakaś sekcja pod obciążeniem.
Podłącz baterię naładowaną i zrób testy w rowerze z ominięciem BMS-a.
Same ogniwa nie maja jak odłączyć, no bo jak niby. Chyba, że leci napięcie na celi przy dużym poborze i rozłącza BMS, bo "widzi" wyładowaną sekcję. Ale takie coś działo by się przy końcówce pakietu.
5A ciągłego w takim pakiecie zagrzeje dość mocno ogniwa jak wyładujesz je do zera.

Re: Bateria 14S5P

: 13 sie 2019, 15:48
autor: piwko7
Z tym ładowaniem to nie wiem, sprawdzę dziś. Ładuję łądowarką 4A.
Ok bedę jeszcze szukać przyczny

Re: Bateria 14S5P

: 13 sie 2019, 17:22
autor: WojtekErnest
Czy kable BMS - a są po środku sekcji ? Przy dużym prądzie (a 25A dla 5P to (za) duzy prąd), może być różnica kilkunastu mV na brzegach szyny prasowej. Wtedy komparator BMS-a może 'glupiec'

Re: Bateria 14S5P

: 13 sie 2019, 19:03
autor: slow
A możesz mierzyć napięcie na każdej sekcji podczas tego rozładowywania prądem 20A?
Usterka identycznie się objawia zarówno na naładowanym akumulatorze jak i bliskim rozładowania?

Re: Bateria 14S5P

: 13 sie 2019, 19:27
autor: Yasiu77
Goliath pisze:
13 sie 2019, 14:45
piwko7 pisze:
13 sie 2019, 14:24
Aku wyglada tak:
https://photos.app.goo.gl/dEwZgAtcm8vrZang9
Na moje oko... to aku w konfiguracji 13S5P ;)
Jakie napięcie ma ładowarka ?? Czy aku grzeje się przy ładowaniu ??
Na moje oko też. Nie przeładowujesz czasami tych ogniw do 4,5V ?

Re: Bateria 14S5P

: 13 sie 2019, 21:27
autor: WojtekErnest
Yasiu77 pisze:
13 sie 2019, 19:27

Na moje oko też. Nie przeładowujesz czasami tych ogniw do 4,5V ?
Na 100% to 13S....
@Piwko Napisałes "Podczas uzytkowania prąd max wynosił 25A dla pakietu (5A na ogniwo). "
Poczytaj tu viewtopic.php?f=19&t=183&p=17185&hilit= ... go.#p17185

Re: Bateria 14S5P

: 13 sie 2019, 21:32
autor: piwko7
Tak, wrzuciłem złe zdjęcie.
Mam 14S, łąduje do 58,8 czyli 4,2V na ogniwo na pewno

Re: Bateria 14S5P

: 14 sie 2019, 8:15
autor: piwko7
https://photos.app.goo.gl/Xj9nUpWJYPoUkXRM7
Tak to wygląda w termowizji, testowane obciązeniem aktywnym na 15A - 17 Ah pojemnośći.
Chyba mam za mało taśmy w niektorych miejscach

Re: Bateria 14S5P

: 14 sie 2019, 8:32
autor: AdrianJ
Wrzuć normalne zdjęcie baterii 14s. Obciążyłbym baterię przez kilka minut bez BMSa i sprawdzał napięcie na sekcjach, wyjdzie czy któraś szybciej się rozładowywuje

Re: Bateria 14S5P

: 01 wrz 2019, 22:05
autor: Simgbad
Dlatego zawsze lepiej dac ogniwa 10a

Re: Bateria 14S5P

: 02 wrz 2019, 15:39
autor: Yin
WojtekErnest pisze:
13 sie 2019, 21:27
Yasiu77 pisze:
13 sie 2019, 19:27

Na moje oko też. Nie przeładowujesz czasami tych ogniw do 4,5V ?
Na 100% to 13S....
Ano jak by nie liczyć 13s :)
piwko7 pisze:
13 sie 2019, 21:32
Tak, wrzuciłem złe zdjęcie.
Mam 14S, łąduje do 58,8 czyli 4,2V na ogniwo na pewno
Wygląda na to że ładujesz aku 13s jak aku 14s przeładowując ogniwa do 4,52v na ogniwie. Jak aku jeszcze żyje to ładuj ładowarką na 13s i zobacz czy wtedy aku będzie się grzał przy rozładowaniu. No i prąd rozładowania na ogniwko też wypadało by zmniejszyć.

Re: Bateria 14S5P

: 02 wrz 2019, 15:53
autor: WojtekErnest
No cóż, ja też "naiwnie" zakładam że ładując pakiet użytkownik ma pełną świadomośc czy ma 13 czy 14 S i czy ma odpowiednią ŁADOWARKĘ do tego.
Chyba że zakłada, że wystarczy mu informacja o Wh pakietu, lekceważąc parametry FIZYCZNE pakietu czy napięcie nominalne i maksymalne.
Skutek wiadomy...

Re: Bateria 14S5P

: 02 wrz 2019, 16:35
autor: piwko7
Wrzuciłem zdjecie starej baterii. Co ciekawe problemem okazała się wtyczka XT60, kupiłem kiedyś na allegro jakoś taniej.
Także nie warto na tym oszczędzać o czym się boleśnie przekonałem.
Po wymianie XT60 na inny ebike działa bez problemu

Re: Bateria 14S5P

: 02 wrz 2019, 16:46
autor: Mariusz_p
Przerabialem podobny temat. Po takiej wtyczce powinno być widać ślady okopcenia złącza. Niektóre wtyczki z allegro są luźne. Co skutkuje takimi właśnie problemami.

Re: Bateria 14S5P

: 11 wrz 2019, 10:47
autor: Simgbad
W srodku gniazda robi sie sniedz nalot i niema przewodzenia pradu

Re: Bateria 14S5P

: 11 wrz 2019, 13:39
autor: scuda
Ciekaw jestem tego zdjęcia termowizyjnego, możesz dać zdjęcie normalne pakietu, żeby zobaczyć i porównać dlaczego to miejsce się tak grzeje i podać jakiego paska niklu używałeś ?

Re: Bateria 14S5P

: 11 wrz 2019, 19:02
autor: Radowit
Przy okazji, czy mógłby ktoś wytłumaczyć dlaczego grzeją się połączenia równoległe, a nie mostki(połączenia szeregowe)?

Poniżej fotka mojej baterii 16s11p, mostków pod dostatkiem ale wszystko na jednej warstwie 0.15
IMG_20190911_191511.jpg

Re: Bateria 14S5P

: 11 wrz 2019, 19:59
autor: slow
No bez jaj. Przy jakim prądzie? W każdej sekcji w miarę jednakowo??

Re: Bateria 14S5P

: 11 wrz 2019, 20:56
autor: Wojtek
Na moje, to cele się grzeją bardziej z jednej strony i oddają ciepło przez nikiel.

Re: Bateria 14S5P

: 11 wrz 2019, 23:44
autor: Radowit
@slow, u mnie będzie prąd 52A (Samsung 35e 16s11p), będzie bo dopiero składam. Podwojone mam tylko główny plus i minus.
@Wojtek, możliwe że plusy mniej nagrzane bo są odsunięte na tych wypustkach?

Re: Bateria 14S5P

: 12 wrz 2019, 5:10
autor: WojtekErnest
Bo są relatywnie długie. Czyli segment P jest rozciagniety. Znacznie korzystniej byłoby gdyby segment P byl kwadratem, szesciokat, wtedy połączenia byłyby najkrótsze. A poza tym nie wiemy jaka jest jakość tego zgrzewu punktowego.
Moze poprawi sytuacje 2 szyny mosiężne, lutowane na zakonczenia pakietu minus i osobno plus ? Moze to zniweczy problem długich, cienkich połączeń ?

Re: Bateria 14S5P

: 12 wrz 2019, 11:39
autor: Radowit
Nadal jednak nie rozumiem jaki prąd generuje takie grzanie, jaki prąd płynie w poprzek Aku? Dotąd sądziłem że połączenia równoległe rozkładają/rozdzielają natężenie prądu na więcej ogniw i umożliwiają pracę balansera.

Re: Bateria 14S5P

: 12 wrz 2019, 12:27
autor: WojtekErnest
W Twoim układzie masz zrównoleglenie szyny szeregowej w 11-tu pktach (odcinakach blachy). Ale połączenie RÓWNOLEGLE to zaledwie jedna DLUGA blaszka od lewej do prawej. Więc ona nie wytrzymuje obciążenia, szczególnie skrajne czyli PLUS i MINUS, bo nie łączy się z kolejną sekcją.
Tam wg mnie jest najwyższa temperatura, która przekazuje to ciepło w głąb pakietu.
Porównaj drut lub skretkę miedzianą która by wytrzymała 50A (czyli około 4 mm2) do średnicy Twojej pojedyńczej blaszki o długości około 18 cm.
Nawet 5A na blaszkę/styki zgrzewane + nagrzewanie się pojedyńczego ogniwa pod wpływem takiego prądu, też podnosi temperaturę całości.

Re: Bateria 14S5P

: 12 wrz 2019, 14:57
autor: Wojtek
Ni hu hu, nie zgadzam się. Każda cela w szeregu ma indywidualne połącznie swojego plusa z następnym minusem. I na dobrą sprawę to wystarczyło by zrobić jeszcze tylko solidny mostek zbierający prąd ze skrajnych plusów i minusów by bateria zadziałała w rowerze. Pozostałe, wewnętrzne zrównoleglenia można by zrobić np. kynarem i przy sprawnych, równych celach nie powinno to się upalić. Proponował bym zrobić eksperyment: pakiecik próbny 3s2p połączyć pięcioma bezpiecznikami np. 3A zamiast niklu (skrajny minus i plus oczywiście zrównoleglić blaszką), obciążyć go i poczekać, które bezpieczniki przepalą się pierwsze. Na moje, powtórzę, grzeją się aku i minusami przez nikiel oddają ciepło. W sumie ciekawym eksperymentem mogło by być też obciążenie jednej sztuki i obsorwowanie jej biegunów kamerką.

Re: Bateria 14S5P

: 12 wrz 2019, 15:23
autor: WojtekErnest
Dlatego wcześniej napisałem "Moze poprawi sytuację 2 szyny mosiężne, lutowane na zakończenia pakietu minus i osobno plus "
W każdym razie proponuję unikać długich ciągów, a starać się by część P była o jak najmniejszym promieniu. Czyli kwadrat, sześciokąt.
Generalnie jak najkrótsze połączenia.

Re: Bateria 14S5P

: 13 wrz 2019, 11:00
autor: Radowit
@piwko7 czy mógłbyś zdradzić na które bieguny sekcji przypada wyższa temperatura?

Wychodziłem z założenia, że to właśnie mostki powinny być jak najkrótsze, bo to właśnie drogę - + pokonuje prąd. Tas na blogu mówił o przepustowości do 10A na taką blaszkę ale faktycznie słabym punktem są zgrzewy punktowe. Masło maślane :D
Nie rozumiem skąd takie parcie na jak najbardziej zbite sekcje równoległe? Chodzi tylko o ogniwa odsunięte od mostków?
u mnie skrajne plus i minus są podwojone a przewody wyprowadzone z dwóch odsuniętych punktów
minus.jpg

Re: Bateria 14S5P

: 13 wrz 2019, 22:00
autor: scuda
W zaznaczonym miejscu wg mnie jest za mało niklu bądź zacynowałbym troche, bo tam płynie prąd z 3 ogniw czyli pewnie ponad 15A. Najlepiej to całą sekcje wzmocnić przy końcowych biegunach blaszką miedzianą lub mosiężną.

Re: Bateria 14S5P

: 02 paź 2019, 8:59
autor: piwko7
Hej niestety teraz juz nie jestem w stanie sprawdzic na których biegunach się to działo.
Ale znalazłem co było problemem. Myslalem ze to wtyczka XT60, ale okazuje sie ze problemem jest sterownik.
Miałem z nexuna:
https://nexun.pl/pl/p/Sterownik-KT3648S ... -sinus/543
I teraz z aliexpress:
https://pl.aliexpress.com/item/32961946 ... 5c0fSR8bu9
I znamionowe napiecie dla nich to 13S, ale kiedys było info na nexunie ze mozna dac 14S.
W moim przypadku niestety obydwa nie radziły sobie z pełnym napieciem (objawy na samej gorze posta). Dopiero od napieca 55V działa normalnie.
Pytanko, kojarzy ktoś moze sterownik na z serii KT 20-30A (wazne zeby nie był wiekszy niz ten z nexuna) i obsuługjacy normalnie 14S ?

Re: Bateria 14S5P

: 02 paź 2019, 9:44
autor: Mariusz_p
U mnie zarówno KT 30A jak i 45A działa prawidłowo na 14S.

Re: Bateria 14S5P

: 02 paź 2019, 9:49
autor: piwko7
Kurde, ja juz 3 sterownik i żaden mi na 14s nie dziala prawidlowo

Re: Bateria 14S5P

: 02 paź 2019, 10:24
autor: Mr.Freeman
A może jakieś ustawienia w komputerku są tego przyczyną a nie sterownik?

Re: Bateria 14S5P

: 02 paź 2019, 10:42
autor: piwko7
Nie sądze, w komputerku jest tylko dolny próg odciecia

Re: Bateria 14S5P

: 02 paź 2019, 20:34
autor: Yasiu77
Mariusz_p pisze:
02 paź 2019, 9:44
U mnie zarówno KT 30A jak i 45A działa prawidłowo na 14S.
Kolega na sinusie kt 45A od tasa jeździ na 14s i też jest ok :|

Re: Bateria 14S5P

: 02 paź 2019, 21:51
autor: Mariusz_p
To dziwna sprawa. Przejechałem jakieś 1000km na tych sinusach. Zero problemów generalnie.

Re: Bateria 14S5P

: 03 paź 2019, 9:37
autor: Goliath
Zestawy przekładniowe S1000R i podobne od Michała/Glebora też bez problemów śmigają na 14S

Re: Bateria 14S5P

: 03 paź 2019, 10:13
autor: piwko7
Kurde, mam chyba nie fart :)
Mógłbyś podać model sterownika ? Zamowie od chinczyka i zobacze czy cos sie poprawiło.
Btw. macie porównanie sinus vs kwadrat na silniku przekładniowym ? Głównie chodzi mi o kulture pracy

Re: Bateria 14S5P

: 03 paź 2019, 12:25
autor: Mr.Freeman
Kultura lepsza zawsze na sinus, slychac wtedy tylko odglos przekladni.

Re: Bateria 14S5P

: 04 paź 2019, 12:31
autor: piwko7
https://pl.aliexpress.com/item/32824444 ... 2470132dd3
Zamówiłem tego, powinien banglac w wersji na 52V

Re: Bateria 14S5P

: 12 mar 2020, 10:30
autor: WojtekErnest
W handlu pokazały się nowe typy blaszek do montażu pakietów. Blaszki posiadają 'sprytne' zakończenie kontaktu do zgrzewu lub lutowania plusa. Czyli mamy szynę prądową i odgałęzienia do plusów, które pełnią rolę bezpieczników. Dwa w jednym, mnie się podoba.
Szerzej, wraz z testem