czujnik PAS do mocnych customów na Sabkach

Tematy związane z wszelką instalacją elektryczną w konwersjach rowerów
dawidombra
Forumowicz
Posty: 64
Rejestracja: 27 maja 2018, 12:45

czujnik PAS do mocnych customów na Sabkach

Post autor: dawidombra »

Taki temat chciałbym rozkminić . Czy komuś na forum zdarzyło się zbudować czy używać mocniejszej konstrukcji typu Falcon czy Spark pędzonych sterownikami SubVoton 72080 lub 72150 ale z czujnikiem PAS . Błagam nie piszcie że to bez sensu bo ciągle to słyszę ostatnio .No mi tego brakuje strasznie i jakkolwiek to słabo zabrzmi lubię sobie pedałować :) ale bez PASa to lipa - jak dla mnie . Który z w/w sterowników ma opcję PASa ? Jeśli nie można ze sterownika to pozostaje MPe (lub inny twór) . Jak by to zadziałało w sensie płynnie jak w lżejszych konstrukcjach z sinusikiem od KT czy jakoś gwałtownie 0-1kowo (bo takie zdania też słyszałem) i że wręcz niebezpiecznie .Jeśli jest opcja z któregoś Subka to którego i jak działą , jeśli ktoś przebrnął przez temat dodając MPe to też jestem ciekaw działania bo kolejna teoria z jaką się spotkałem ( opcja MPE ) że zamuli nieco to co daje nam goły sterownik , w sensie mam fajne uderzenie ze startu to zostanie to mocno wyłagodzone przez MPE .
Awatar użytkownika
AST034
Forumowicz
Posty: 1090
Rejestracja: 20 mar 2018, 20:04
Lokalizacja: Edynburg, Szkocja

Re: czujnik PAS do mocnych customów na Sabkach

Post autor: AST034 »

Albo MPe albo EVComputer. Sabki nie mają obslugi PAS. Sygnal musialby byc wygladzony, badz ograniczony na tyle, zeby PAS podawal max 20-30 procent mocy bo nie wyobrazam sobie walniecia 6-12kW na koło w momencie kiedy zaczniesz pedalowac.
Awatar użytkownika
EV-Maniak
Forumowicz
Posty: 3031
Rejestracja: 21 lut 2018, 9:45
Lokalizacja: Lublin

Re: czujnik PAS do mocnych customów na Sabkach

Post autor: EV-Maniak »

Nowy BARMAL dla Monster Bike będzię miał raczej wyjście na PAS i na pewno zmianę profilu . Także można sobie będzie przestawić jak komu pasuje.
Też chyba dam w nowej konstrukcji PAS tylko z wyłącznikiem na off-road 👍😉
Awatar użytkownika
Vegasnight9
Forumowicz
Posty: 565
Rejestracja: 04 cze 2018, 0:10
Lokalizacja: Żary

Re: czujnik PAS do mocnych customów na Sabkach

Post autor: Vegasnight9 »

Ja też nie wyobrażam sobie ebike'a bez PAS. Niestety ułomność sabvoton ów sprawia że jest to element odradzany przy budowie mocnego roweru. A przecież obsługa z LCD3 jest bajecznie intuicyjna i prosta. I można wszystko ustawić pod swoje preferencje. Szkoda że inne sterowniki nie mają takich możliwości jak seria KT.
Jeżdżę na HT Viper GTS 3kW :arrow: viewtopic.php?f=30&t=1243
dawidombra
Forumowicz
Posty: 64
Rejestracja: 27 maja 2018, 12:45

Re: czujnik PAS do mocnych customów na Sabkach

Post autor: dawidombra »

Czyli że na dzień dzisiejszy to jakby się nie da :( A ten FOC Bramal to istnieje ma być , dajcie linka do producenta już piszę się spytać :)
Rozumiem że mod by Mpe to zamulenie pewne ? No niby to urządzenia tylko elektryczno - elektroniczne plus soft a taki problem że słabsze konstrukcje z KT mają wszystko a mocne tylko manete . Fakt w kategorii funkcjonalność KT nie do pobicia , wszystko intuicyjne po chwili każdy ogarnia w customie manetka potem jekieś przyciski najczęściej od kierunkowskazu ( czy inna chińska rączka z hulajnogi ) co że niby tryby pracy mamy 1,2,3 .
Jakby konstruktorem nie jestem ale myślałem sobie że fajny byłby układ uniwersalny podpinający PAS jakby pod manete , taki emulator manetki sterowany PASem.
Awatar użytkownika
Marcin
Nowicjusz
Posty: 18
Rejestracja: 09 gru 2019, 23:08

Re: czujnik PAS do mocnych customów na Sabkach

Post autor: Marcin »

Według mnie lepiej jest zastosować w mocnych konstrukcjach ala’tempomat. Trzymasz manetkę na tyle ile potrzebujesz i blokujesz to przyciskiem. Resztę dopełniasz nogami. Jak za mało to więcej wychylasz manetę
dawidombra
Forumowicz
Posty: 64
Rejestracja: 27 maja 2018, 12:45

Re: czujnik PAS do mocnych customów na Sabkach

Post autor: dawidombra »

trochę nie do końca bezpieczne , przy odrobinie ,,szczęścia" odpoczywasz sobie bez trzymanki i spadniesz z roweru w wydawałoby się bezpiecznych warunkach nie tykając hamulca -dalej nie kończę ,jeśli przyjmiemy że taka przelotowa jeszcze z szansą na pedałowanie to ok 34km/h .Pomysł dobry ale musiałaby być taka jakby zrywka jak mam w skuterze wodnym no beze mnie dalej nie płynie .
Awatar użytkownika
EV-Maniak
Forumowicz
Posty: 3031
Rejestracja: 21 lut 2018, 9:45
Lokalizacja: Lublin

Re: czujnik PAS do mocnych customów na Sabkach

Post autor: EV-Maniak »

Panowie,
Mam taki PAS, który kabel do czego ? Jest schemat , ale nie zaznaczony kolorami. Pomóżcie 😉
Załączniki
Screenshot_20200204-203414.png
IMG_20200205_102257-1560x2080.jpg
tkoko
Forumowicz
Posty: 4925
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: czujnik PAS do mocnych customów na Sabkach

Post autor: tkoko »

Czerwony to zapewne będzie "+", niebieski prawdopodobnie "-", żółty to zapewne "sygnał". Dla pewności zmierz omomierzem "przejścia" między wszystkimi przewodami w obu kierunkach. Przewody "zasilające" (+ i -) powinny mieć "mniejszy" opór w jednym kierunku.
Awatar użytkownika
zero79
Forumowicz
Posty: 151
Rejestracja: 19 mar 2018, 21:45
Lokalizacja: Stargard

Re: czujnik PAS do mocnych customów na Sabkach

Post autor: zero79 »

Trzeba sprawdzić, ale raczej niebieski to sygnał - przynajmniej w tych przypadkach w których miałem takie PASy tak było.
tkoko
Forumowicz
Posty: 4925
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: czujnik PAS do mocnych customów na Sabkach

Post autor: tkoko »

zero79 pisze:
05 lut 2020, 14:18
Trzeba sprawdzić, ale raczej niebieski to sygnał - przynajmniej w tych przypadkach w których miałem takie PASy tak było.
Niebieski "sygnałowy" jest najczęściej razem z czarnym i czerwonym, i wówczas nie ma problemu. Przy innych kolorach jest to loteria, ale jasno niebieski (z czerwonym) jest najczęściej minusem w chińskich sterownikach (oczywiście oprócz czarnego). "Sygnałowe" w PAS, to najczęściej zielone, ciemno niebieskie, żółte.
Załączniki
sterownik.jpg
Davvvi
Forumowicz
Posty: 216
Rejestracja: 08 lis 2019, 20:19

Re: czujnik PAS do mocnych customów na Sabkach

Post autor: Davvvi »

Witajcie. Posiadam właśnie taki PAS jak na foto kolegi. Zrobiłem pomiar ohmomierzem i o to wyniki
. Czerwony i niebieski 14.5KOhm w obu kierunkach.
Czerwony i żółty 2.6MOhm w drugą stronę 5 MOhm.
Niebieski i żółty pomiar dokładnie taki sam jak czerwony i żółty. Więc który to sygnałowy?
tkoko
Forumowicz
Posty: 4925
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: czujnik PAS do mocnych customów na Sabkach

Post autor: tkoko »

Na 99.99%, żółty to "sygnałowy", Czerwony i niebieski zasilające "+" i "-". :D
Davvvi
Forumowicz
Posty: 216
Rejestracja: 08 lis 2019, 20:19

Re: czujnik PAS do mocnych customów na Sabkach

Post autor: Davvvi »

Podłączyłem niebieski jako sygnał . Podłaczenie tak. Żołty GND , czerwony zasilanie. Sonda czarna miernika do GND a czerwona do Sygnałowego niebieskiego. Kręcąc kołem magnesowym raz mam 5V a raz 0V. Czyli chyba ok?
tkoko
Forumowicz
Posty: 4925
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: czujnik PAS do mocnych customów na Sabkach

Post autor: tkoko »

Davvvi pisze:
05 lut 2020, 20:01
Podłączyłem niebieski jako sygnał . Podłaczenie tak. Żołty GND , czerwony zasilanie. Sonda czarna miernika do GND a czerwona do Sygnałowego niebieskiego. Kręcąc kołem magnesowym raz mam 5V a raz 0V. Czyli chyba ok?
W mojej ocenie takie połączenie nie będzie działać. Przy oporze na wejściu między żółtym a czerwonym 2.6 - 5 MOhm, da prąd zasilania przy 5V, na poziomie 0.2 mikroA !!!, a na wyjściu sterującym jeszcze mniej. Wg mnie, tylko zasilanie między niebieskim a czerwonym, da sensowny prąd zasilania na poziomie 3 -3.3miliA, i prąd sterujący 1 - 2 mA, ale aby to sprawdzić trzeba podpiąć czujnik do sterownika z silnikiem.
Davvvi
Forumowicz
Posty: 216
Rejestracja: 08 lis 2019, 20:19

Re: czujnik PAS do mocnych customów na Sabkach

Post autor: Davvvi »

tkoko pisze:
06 lut 2020, 15:48
Davvvi pisze:
05 lut 2020, 20:01
Podłączyłem niebieski jako sygnał . Podłaczenie tak. Żołty GND , czerwony zasilanie. Sonda czarna miernika do GND a czerwona do Sygnałowego niebieskiego. Kręcąc kołem magnesowym raz mam 5V a raz 0V. Czyli chyba ok?
W mojej ocenie takie połączenie nie będzie działać. Przy oporze na wejściu między żółtym a czerwonym 2.6 - 5 MOhm, da prąd zasilania przy 5V, na poziomie 0.2 mikroA !!!, a na wyjściu sterującym jeszcze mniej. Wg mnie, tylko zasilanie między niebieskim a czerwonym, da sensowny prąd zasilania na poziomie 3 -3.3miliA, i prąd sterujący 1 - 2 mA, ale aby to sprawdzić trzeba podpiąć czujnik do sterownika z silnikiem.
Zrobiłem test podłączając czerwony plus ,niebieski GND, żółty sygnał. Reakcja jest taka ,że napięcie zmienia się między 0.5V a 0.0V. Tak też może być?
tkoko
Forumowicz
Posty: 4925
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: czujnik PAS do mocnych customów na Sabkach

Post autor: tkoko »

Davvvi pisze:
06 lut 2020, 16:06
.....Zrobiłem test podłączając czerwony plus ,niebieski GND, żółty sygnał. Reakcja jest taka ,że napięcie zmienia się między 0.5V a 0.0V. Tak też może być?
Typowy prąd zasilania halla to ~3mA, z tego na sygnał "starcza" ~1mA. 3 mA "zasilania" popłynie tylko przez czerwony z niebieskim (jeżeli twoje pomiary są prawidłowe i jest tam 14.5kOm). Ale aby to na 100% potwierdzić, musisz podpiąć czujnik do sterownika z silnikiem, a nie przez bezpośredni pomiar "impulsu", ale nawet tu masz bardziej "prawdopodobny" pomiar dla niebieskiej masy, gdyż zwykłym miernikiem, raczej nie uzyskasz 5V z pierwszego pomiaru (między niebieskim a żółtym). Pomiar napięcia wyjściowego (impulsowego), jest możliwy jedynie oscyloskopem.
Załączniki
hall.JPG
KrzysiekEV
Forumowicz
Posty: 261
Rejestracja: 18 lut 2018, 14:33
Lokalizacja: Częstochowa

Re: czujnik PAS do mocnych customów na Sabkach

Post autor: KrzysiekEV »

Żółty - masa , Czerwony - zasilanie 5v , niebieski - sygnał . Tak u mnie było prawie na pewno (nie mam pod ręka żeby sprawdzić) . Musiałem prze lutować bo w KT sterowniku kolorki pomylone . Żeby sprawdzić pas bez sterownika trzeba do wyjścia dać diodę świecąca szeregowo z opornikiem 1 - 4 kom do zasilania. Albo mierzyć miernikiem pomiędzy wyjściem a plusem zasilania bo hale cyfrowe są "open collector" i na wyjściu do masy nie dają napięcia (są wyjątki). Albo wyjście-masa miernikiem na teście diody , też powinien pokazać 0.6v i max skokowo.
Awatar użytkownika
zero79
Forumowicz
Posty: 151
Rejestracja: 19 mar 2018, 21:45
Lokalizacja: Stargard

Re: czujnik PAS do mocnych customów na Sabkach

Post autor: zero79 »

Davvvi pisze:
05 lut 2020, 20:01
Podłączyłem niebieski jako sygnał . Podłaczenie tak. Żołty GND , czerwony zasilanie. Sonda czarna miernika do GND a czerwona do Sygnałowego niebieskiego. Kręcąc kołem magnesowym raz mam 5V a raz 0V. Czyli chyba ok?
Tak to jest ok

Żółty - masa , Czerwony - zasilanie 5v , niebieski - sygnał
Awatar użytkownika
kinats
Forumowicz
Posty: 89
Rejestracja: 23 kwie 2019, 4:06

Re: czujnik PAS do mocnych customów na Sabkach

Post autor: kinats »

W Barmalu PAS zdaje się działa, jako odblokowanie manetki, a nie jak "tempomat" aktywowany kręceniem pedałami.
dawidombra pisze:
26 sty 2020, 19:51
Błagam nie piszcie że to bez sensu bo ciągle to słyszę ostatnio .No mi tego brakuje strasznie i jakkolwiek to słabo zabrzmi lubię sobie pedałować :) ale bez PASa to lipa - jak dla mnie
:roll: a nie zastanawiałeś się dlaczego "ciągle to słyszysz" ? ;)
Przy mocniejszej konstrukcji PAS rozkręcony na maxa to dopiero lipa będzie. Zablokuj manetkę w pozycji max, i przejedź się sterując rozpinaniem klamką hamulcową. Będziesz miał pogląd jak to by mogło działać, przy założeniu że fajne uderzenie zostaje/


Jeśli lubisz pedałować, rozglądnij się za tensometrem, ktoś na Barmalu odpalał już takie coś.
dawidombra pisze:
26 sty 2020, 19:51
jeśli ktoś przebrnął przez temat dodając MPe to też jestem ciekaw działania bo kolejna teoria z jaką się spotkałem ( opcja MPE ) że zamuli nieco to co daje nam goły sterownik , w sensie mam fajne uderzenie ze startu to zostanie to mocno wyłagodzone przez MPE .
Po to MPE ma "softstart" zrobiony nie tylko na starcie, żeby to "fajne" uderzenie wyeliminować, bo może i to fajne jak z manetki sterujesz, i albo odkręcasz nerwowo i masz, albo odkręcasz łagodnie i nie masz, lub jest lżejsze, ale w czasie jazdy, niekontrolowane, przy każdym wznowieniu po rozpięciu klamką czy wznowieniu pedałowania, to fajne już takie raczej nie będzie.
tkoko
Forumowicz
Posty: 4925
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: czujnik PAS do mocnych customów na Sabkach

Post autor: tkoko »

kinats pisze:
07 lut 2020, 10:30
... :roll: a nie zastanawiałeś się dlaczego "ciągle to słyszysz" ? ;)
Przy mocniejszej konstrukcji PAS rozkręcony na maxa to dopiero lipa będzie. Zablokuj manetkę w pozycji max, i przejedź się sterując rozpinaniem klamką hamulcową. Będziesz miał pogląd jak to by mogło działać, przy założeniu że fajne uderzenie zostaje/
.....
Odpowiednio "zestrojony" i prawidłowy PAS, uniemożliwia zero-jedynkowe działanie, i w mojej ocenie jest bezpieczniejszy od manetki, którą wystarczy "tknąć" by rower wyleciał jak z procy, nawet na 250 watach :D
PAS mimo wszystko wymaga kręcenia pedałami, a jeżeli ustawisz maksymalną moc z PAS na poziomie 120 -140 RPM korby, to bez osiągnięcia takiego RPM, silnik nigdy nie da Ci pełnej mocy, a aby takie RPM osiągnąć i utrzymać przez dłuższy czas, musisz mieć niezłego "kopa". :D
Awatar użytkownika
kinats
Forumowicz
Posty: 89
Rejestracja: 23 kwie 2019, 4:06

Re: czujnik PAS do mocnych customów na Sabkach

Post autor: kinats »

tkoko pisze:
07 lut 2020, 10:51
Odpowiednio "zestrojony" i prawidłowy PAS, uniemożliwia zero-jedynkowe działanie, i w mojej ocenie jest bezpieczniejszy od manetki, którą wystarczy "tknąć" by rower wyleciał jak z procy, nawet na 250 watach :D
PAS mimo wszystko wymaga kręcenia pedałami, a jeżeli ustawisz maksymalną moc z PAS na poziomie 120 -140 RPM korby, to bez osiągnięcia takiego RPM, silnik nigdy nie da Ci pełnej mocy, a aby takie RPM osiągnąć i utrzymać przez dłuższy czas, musisz mieć niezłego "kopa". :D
No ale on z tego co pisze, chce mieć kopa, a żeby był kop, to niby jak by to miało byś "zestrojone"? musiało by być ustawione z max moc od momentu zadziałania PAS jakiegokolwiek. Pomijając to, jak wyobrażasz sobie ustawienie pod kadencję? Jak czymś takim ruszyć? Bo raczej wyjdzie tak, że albo będziesz się męczył, żeby jakąkolwiek moc uzyskać, i nie koniecznie się uda, bo nie rozpędzisz roweru do prędkości, przy której kadencja będzie odpowiednia, albo ruszysz raz pedałami na miękkim przełożeniu z oporem, i od razu kręcenie w powietrzu. W takiej wersji jak mówisz, to by może było, gdyby łańcuch ściągnął, bo na postoju mógłby w momencie zakręcić te 100-120 RPM, żeby ostro ruszyć np. Im większa moc dostępna i większa masa sprzętu, problem się pogłębia.
Sterowanie mocą na podstawie kadencji jest nie do końca intuicyjne. Jak jeździłem na analogu, to jak chciałem mocno przyłożyć i szybko się rozpędzić, to nie wrzucałem przełożenie na którym na starcie miałem kadencję 80-100, tylko raczej cięższe, żeby było się jak odepchnąć.
Dlatego uważam, że dla osób lubiących pedałować, układ z tensometrem jest jak najbardziej wskazany. Naturalne odczucia, chce więcej mocy, mocniej cisnę, proste.
tkoko
Forumowicz
Posty: 4925
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: czujnik PAS do mocnych customów na Sabkach

Post autor: tkoko »

kinats pisze:
07 lut 2020, 14:06
...
No ale on z tego co pisze, chce mieć kopa, a żeby był kop, to niby jak by to miało byś "zestrojone"?......
Odpowiednie przełożenia, tak jak w każdym "klasycznym" rowerze. Przy braku przełożeń, jest to niemożliwe, nawet z tensometrem :D
Co do "kopa", jak sam zauważyłeś, wystarczy "miękkie" przełożenie. Przy maksymalnej prędkości, "twarde" przełożenie, jak chcesz pedałować, i się zmeczyć, "miękkie" jeżeli chcesz tylko jechać na silniku.
Awatar użytkownika
kinats
Forumowicz
Posty: 89
Rejestracja: 23 kwie 2019, 4:06

Re: czujnik PAS do mocnych customów na Sabkach

Post autor: kinats »

no ale jak ruszyć z pełną mocą z miejsca? jak mieć dużo mocy i dokładać pedałami jeszcze pod np. lekkie wzniesienie ?
Tensometr ustawiasz/kalibrujesz, a później jedziesz tak jak na klasycznym analogu. Na rowerze bez przełożeń, też byś wysterował do momentu w którym by tego przełożenia nie zabrakło.
A jeśli chodzi o "kopa". Przy ruszaniu go nie poczujesz, bo musiał byś łańcuch zrzucić, a gdybyś chciał pomóc na samym starcie, to masz do wyboru, , względnie łatwe ruszenie na miękkim przełożeniu i kręcenie po sekundzie czy dwóch w powietrzu w zasadzie, i pełną moc silnika, albo wydajne pedałowanie i ograniczona moc silnika, gdzie ruszenie jest mocno problematyczne i wiąże się z mieszaniem przełożeniami. Przy opcji, chcę na maksa przycisnąć i mieć maks moc na starcie, raczej ciężko. Tensometr załatwia taką sytuację beż żadnego problemu, z bardzo naturalnym odczuciem, a przy mocnych konstrukcjach, ze względnie sensowną kontrolą mocy, która jest dość mocno intuicyjna, chcesz więcej, ciśniesz mocniej, chcesz mniej, ciśniesz słabiej, kadencja bez znaczenia, nie zajmujesz się tym, czy na danym przełożeniu będzie taka dostępna czy nie
tkoko
Forumowicz
Posty: 4925
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: czujnik PAS do mocnych customów na Sabkach

Post autor: tkoko »

kinats, jak myślisz, dlaczego silnik w F1 ma osiem biegów. Jego moc 750 kM / ~500 kW (do być może 1000 kM / 700~kW) napędza 620 kg samochód (z paliwem, kierowcą), czyli 1kW na ~1.5 kg wagi, a mimo to startują z jedynki :D
Awatar użytkownika
AST034
Forumowicz
Posty: 1090
Rejestracja: 20 mar 2018, 20:04
Lokalizacja: Edynburg, Szkocja

Re: czujnik PAS do mocnych customów na Sabkach

Post autor: AST034 »

Znaczy taki PAS ktory daje pelna moc przy nawet szybszym pedalowaniu to jak stryczek na szyje, kiedy 150A walnie w silnik to krecimy salto na plecy i to niezaleznie od predkosci, takze albo tensometr i jakies ograniczenie mocy albo igranie z ogniem.
Awatar użytkownika
kinats
Forumowicz
Posty: 89
Rejestracja: 23 kwie 2019, 4:06

Re: czujnik PAS do mocnych customów na Sabkach

Post autor: kinats »

tkoko pisze:
07 lut 2020, 15:55
kinats, jak myślisz, dlaczego silnik w F1 ma osiem biegów. Jego moc 750 kM / ~500 kW (do być może 1000 kM / 700~kW) napędza 620 kg samochód (z paliwem, kierowcą), czyli 1kW na ~1.5 kg wagi, a mimo to startują z jedynki :D
Dobra, ja wyraziłem swoją opinię na ten temat, w dużym skrócie, osobiście uważam, że opieranie sterowania mocą silnika (tym bardziej mocnego) na kadencji, to nie jest naturalna sytuacja przy jeździe rowerem (rozważając oczywiście to w kategoriach chęci pedałowania), tensometr w takim przypadku zwłaszcza przy mocnym rowerze, sprawdzi się znacznie lepiej (rozwiązanie droższe, bardziej problematyczne, ale robi robotę).
Nie chce za bardzo wdawać się w jakieś idiotyczne dyskusje z przykładami z du..y u kogoś w temacie.
Pozdrawiam :)
Davvvi
Forumowicz
Posty: 216
Rejestracja: 08 lis 2019, 20:19

Re: czujnik PAS do mocnych customów na Sabkach

Post autor: Davvvi »

A więc tak . Aby mieć pas używam ev computer. Podłączyłem tak czerwony +,żółty GND, niebieski sygnał i pas działa. Problem mam inny, jak obracam korbami do tyłu to pas także uruchamia silnik. Tak powinno być?
tkoko
Forumowicz
Posty: 4925
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: czujnik PAS do mocnych customów na Sabkach

Post autor: tkoko »

Davvvi pisze:
09 lut 2020, 18:01
A więc tak . Aby mieć pas używam ev computer. Podłączyłem tak czerwony +,żółty GND, niebieski sygnał i pas działa. Problem mam inny, jak obracam korbami do tyłu to pas także uruchamia silnik. Tak powinno być?
Nie, prawidłowo działający PAS działa tylko w jednym kierunku, zależnym od ustawienia magnesów w tarczy.
Awatar użytkownika
elektrotonus
Forumowicz
Posty: 1259
Rejestracja: 19 lut 2018, 15:53
Lokalizacja: Warszawa

Re: czujnik PAS do mocnych customów na Sabkach

Post autor: elektrotonus »

Mam info od producenta EV Computer, że niestety ale komputer nie rozróżnia kierunku kręcenia pedałami. Trzeba wyrobić nawyk trzymania klamek hamulcowych podczas postoju by niechcący nie ruszyć. Ten Typ Tak Ma. Bardzo mnie to martwi gdyż zdecydowałem się na EV akurat dla PASa.
- Wheller DD 250 W - w planowanej modernizacji :-) https://tiny.pl/tnmmg
- Rockrider MID 750 W - "Srebrna Strzała" ;-) https://tiny.pl/tnmmh
- Samurai DD 3500 W - prawie gotowy :) https://tiny.pl/tnmxv
tkoko
Forumowicz
Posty: 4925
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: czujnik PAS do mocnych customów na Sabkach

Post autor: tkoko »

W mocnej konstrukcji, jest to proszenie się o kłopoty.
Awatar użytkownika
AST034
Forumowicz
Posty: 1090
Rejestracja: 20 mar 2018, 20:04
Lokalizacja: Edynburg, Szkocja

Re: czujnik PAS do mocnych customów na Sabkach

Post autor: AST034 »

tkoko pisze:
10 lut 2020, 7:39
W mocnej konstrukcji, jest to proszenie się o kłopoty.
O tyle dobrze, ze podczas dzialania PAS mozna sobie poprzez EVComputer ustawic max prad i max moc. Czyli wtedy gdy wlaczymy PAS to rower moze miec np max 250W a wtedy nam nie wyleci spod nóg, bo ja jak ustawie prad 10A na sterowniku (pakiet 20S) to bez pomocy pedalami nawet nie ruszy z manetki :P
Awatar użytkownika
EV-Maniak
Forumowicz
Posty: 3031
Rejestracja: 21 lut 2018, 9:45
Lokalizacja: Lublin

Re: czujnik PAS do mocnych customów na Sabkach

Post autor: EV-Maniak »

Jak nowy Barmal XA3 obsłuży QS 273 i będzie miał opcję "zmiana profilu" to na bank zakładam PAS. Na off-road będę go sobie wyłączał. 👍😊
dawidombra
Forumowicz
Posty: 64
Rejestracja: 27 maja 2018, 12:45

Re: czujnik PAS do mocnych customów na Sabkach

Post autor: dawidombra »

No właśnie tak sobie to wyobrażałem technicznie , jakby odłączany Pas lub tryb Pas - technicznie nie mam pojęcia jak to zrobić ale byłoby super jak idę na manetce po lesie to PAS niech będzie martwy ale jak sobie chce pokręcić to spokojnie może nawet nie być manetki ale niech będzie tryb PAS nawet i z soft startem .Czyli coś jakby mocny custom w trybie offroad i lub w trybie ,,Z MPE " czyli PASEM itd . Powtarzam technicznie pojęcia nie mam jak to zrobić ale jest to możliwe żeby mieć takie dwa właśnie tryby jakby .
tkoko
Forumowicz
Posty: 4925
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: czujnik PAS do mocnych customów na Sabkach

Post autor: tkoko »

elektrotonus pisze:
10 lut 2020, 0:24
Mam info od producenta EV Computer, że niestety ale komputer nie rozróżnia kierunku kręcenia pedałami. ....
To czujnik PAS, nie sterownik, decyduje czy da się kręcić korbą w obu kierunkach. W czujnikach widocznych poniżej, a z takimi głównie miałem do czynienia. kierunek obrotów jest nawet zaznaczony na tarczy z magnesami. Jeżeli np zmienisz miejsce usytuowania czujnika, z lewej strony supportu, na prawą stronę, musisz automatycznie zmienić i tarczę o 180*, w przeciwnym wypadku, PAS będzie działał jedynie kręcąc korbą "do tyłu". Mało tego jeżeli obrócisz sam czujnik o 90*, to czujnik przestanie działać całkowicie. Obracając sam czujnik o 180*, odwrócisz i kierunek obrotów PAS, tak że konieczne jest równoczesne obrócenie tarczy z magnesami. Możesz również obrócić stronami same magnesy w tarczy. Dziwi mnie fakt że podobny czujnik działa w obie strony.

Przykład kierunku obrotów, ostatnie zdjęcia montażu tarczy;
https://sklepebike.pl/pl/p/CZUJNIK-PAS-10M/101
Załączniki
PAS.jpg
Davvvi
Forumowicz
Posty: 216
Rejestracja: 08 lis 2019, 20:19

Re: czujnik PAS do mocnych customów na Sabkach

Post autor: Davvvi »

tkoko pisze:
11 lut 2020, 14:37
elektrotonus pisze:
10 lut 2020, 0:24
Mam info od producenta EV Computer, że niestety ale komputer nie rozróżnia kierunku kręcenia pedałami. ....
To czujnik PAS, nie sterownik, decyduje czy da się kręcić korbą w obu kierunkach. W czujnikach widocznych poniżej, a z takimi głównie miałem do czynienia. kierunek obrotów jest nawet zaznaczony na tarczy z magnesami. Jeżeli np zmienisz miejsce usytuowania czujnika, z lewej strony supportu, na prawą stronę, musisz automatycznie zmienić i tarczę o 180*, w przeciwnym wypadku, PAS będzie działał jedynie kręcąc korbą "do tyłu". Mało tego jeżeli obrócisz sam czujnik o 90*, to czujnik przestanie działać całkowicie. Obracając sam czujnik o 180*, odwrócisz i kierunek obrotów PAS, tak że konieczne jest równoczesne obrócenie tarczy z magnesami. Możesz również obrócić stronami same magnesy w tarczy. Dziwi mnie fakt że podobny czujnik działa w obie strony.

Przykład kierunku obrotów, ostatnie zdjęcia montażu tarczy;
https://sklepebike.pl/pl/p/CZUJNIK-PAS-10M/101
Czujnik który mam właśnie taki jest. Na tarczy jest zaznaczony kierunek obrotu a mimo wszystko silnik uruchamia się przy pedałowaniu w obie strony. Może jeszcze sprubuję zrobić przewód żółty jako sygnałowy.
Awatar użytkownika
elektrotonus
Forumowicz
Posty: 1259
Rejestracja: 19 lut 2018, 15:53
Lokalizacja: Warszawa

Re: czujnik PAS do mocnych customów na Sabkach

Post autor: elektrotonus »

Informację mam od producenta ev komputerka, więc z pierwszej ręki. Mój egzemplarz jeszcze nie jest uruchomiony. Będzie dodatkowy włącznik obsługi PAS by ręczni aktywować podczas jazdy.
- Wheller DD 250 W - w planowanej modernizacji :-) https://tiny.pl/tnmmg
- Rockrider MID 750 W - "Srebrna Strzała" ;-) https://tiny.pl/tnmmh
- Samurai DD 3500 W - prawie gotowy :) https://tiny.pl/tnmxv
Awatar użytkownika
AST034
Forumowicz
Posty: 1090
Rejestracja: 20 mar 2018, 20:04
Lokalizacja: Edynburg, Szkocja

Re: czujnik PAS do mocnych customów na Sabkach

Post autor: AST034 »

elektrotonus pisze:
11 lut 2020, 17:31
Informację mam od producenta ev komputerka, więc z pierwszej ręki. Mój egzemplarz jeszcze nie jest uruchomiony. Będzie dodatkowy włącznik obsługi PAS by ręczni aktywować podczas jazdy.
Przeciez mozesz aktywowac PAS wcisnieciem dwoch przyciskow na evcomputerze, nie trzeba zadnych przyciskow.
Davvvi
Forumowicz
Posty: 216
Rejestracja: 08 lis 2019, 20:19

Re: czujnik PAS do mocnych customów na Sabkach

Post autor: Davvvi »

Witajcie. Dziś zrobiłem test z PAS z zamienionymi przewodami czyli dałem niebieski jako GND i żólty jako sygnał. PAS nie działa wcale. Czyli w tym czujniku żółty to GND,niebieski to sygnał i w tej kombinacji działa poprawnie.
miki
Forumowicz
Posty: 1390
Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46

Re: czujnik PAS do mocnych customów na Sabkach

Post autor: miki »

Jakie to szczęście, że te czujniki mają diodę zabezpieczającą na wejściu zasilania... Żółty kolor jako masa, dobre...
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3335
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: czujnik PAS do mocnych customów na Sabkach

Post autor: WojtekErnest »

Żółty jako minus spotyka sie np gdy jest to minus Ladowania dla BMS-a. Ale minus jako czysta MASA to obowiązkowo powinien byc czarny. Chyba ze to egz z bedami produkcyjnymi bo montowano je po przerwie swiatecznej w Chinach rękami nowych pracowników. Podobno takie dziwne partie roznych produktów, działające ale jednak nieprawidlowo zmontowane nie są w tych okresach rzadkością..
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
miki
Forumowicz
Posty: 1390
Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46

Re: czujnik PAS do mocnych customów na Sabkach

Post autor: miki »

WojtekErnest pisze:
21 mar 2020, 21:08
Żółty jako minus spotyka sie np gdy jest to minus Ladowania dla BMS-a. Ale minus jako czysta MASA to obowiązkowo powinien byc czarny. Chyba ze to egz z bedami produkcyjnymi bo montowano je po przerwie swiatecznej w Chinach rękami nowych pracowników. Podobno takie dziwne partie roznych produktów, działające ale jednak nieprawidlowo zmontowane nie są w tych okresach rzadkością..
Masa to czarny, ew. niebieski, plus zasilania z reguły czerwony, ew. żółty. Cała reszta tęczy to chiński bełkot, przy braku dokumentacji człowiek na minie siedzi. Na jasny ... badania z kolorową książeczką dla elektroników.
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3335
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: czujnik PAS do mocnych customów na Sabkach

Post autor: WojtekErnest »

Za nimi nie trafisz. Bo tam różni podwykonawcy, zmiany pracownikow itp. Juz b.wiele lat temu nie moglem wyjsc ze zdumienia ze ten sam produkt przychodzi z innymi kolorami kabli, niz poprzedni i to wbrew powszechnym zasadom ktore stosuja elektrycy czy elektronicy. W moim rozumieniu kultury technicznej tak przy produkcji seryjnej jest to niedopuszczalne. Ale czym innym jest np sprzedaż po b.obnizonej cenie takiej partii która ma takie błędy montazowe ale produkt dziala. Wtedy trafia to do innego obiegu, do tych co np serwisuja, demontuja itp.
Kiedys mialem nawet taki drobiazg w reku jak partie koszykow do ogniw, gdzie kabel plusowy byl czarny a minusowy czerwony. Ale dzialalo :-)
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
tkoko
Forumowicz
Posty: 4925
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: czujnik PAS do mocnych customów na Sabkach

Post autor: tkoko »

Tylko ze akurat w tym przypadku, to połączenie działa, ale połowicznie (czujnik działa w obie strony). Wygląda na to że "działa" tylko jeden hall, co powoduje obrót w obie strony. Tak wiec, w mojej ocenie, albo czujnik jest uszkodzony, źle podłączony, lub sterownik reaguje nieprawidłowo na sygnał wysyłany z czujnika. W "normalnym" sterowniku, nie da się podłączyć czujnika tak by działał w obie strony.
slow
Forumowicz
Posty: 522
Rejestracja: 16 mar 2018, 14:41
Lokalizacja: podkarpackie

Re: czujnik PAS do mocnych customów na Sabkach

Post autor: slow »

Pasy D12 i V12 nie dają żadnych sygnałów przy kręceniu pedałami do tyłu. 0v na kablu sygnałowym.
Innych pod ręką nie mam.

Co do samej realizacji tej funkcji z tematu postu to bardzo prosto to zrobić na jakimś mikrokontrolerze.
Do tego 2 przyciski góra, dół, lub jakiś przełącznik 3 pozycyjny jak w niektórych kontrolerach.
miki
Forumowicz
Posty: 1390
Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46

Re: czujnik PAS do mocnych customów na Sabkach

Post autor: miki »

slow pisze:
22 mar 2020, 12:26
Pasy D12 i V12 nie dają żadnych sygnałów przy kręceniu pedałami do tyłu. 0v na kablu sygnałowym.
Innych pod ręką nie mam.

Co do samej realizacji tej funkcji z tematu postu to bardzo prosto to zrobić na jakimś mikrokontrolerze.
Do tego 2 przyciski góra, dół, lub jakiś przełącznik 3 pozycyjny jak w niektórych kontrolerach.
To cenna informacja, czyli PAS sam akceptuje tylko jeden kierunek. Można to osiągnąć:
a. stosując jakieś "fajne" modele czujników Hall,
b. stosując bramki TTL/CMOS,
c. stosując mikrokontroler w samym czujniku.

Wszystkie możliwości są realne, chociaż patrząc okiem chińskiego księgowego, robiłbym wg punktu A. Jeżeli jakiś cyfrowy czujnik Hall (przypomnę: z wbudowaną diodą zabezpieczającą na plusie, z bramką Schmitta na wyjściu i nie wiem, co oni tam jeszcze dodali) potrafi podać na wyjściu impuls tylko przy obrocie w jakimś kierunku, lub impulsy z dwóch takich Hall'e są potem poddane logice Boyle'a, to nie trzeba wcale angażować mikrokontrolera.
tkoko
Forumowicz
Posty: 4925
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: czujnik PAS do mocnych customów na Sabkach

Post autor: tkoko »

To wszystko jest proste, dopóki nie zechcesz tego zrobić :D
Tu masz ogólny opis działania poszczególnych rodzajów PAS, możesz kombinować, skoro to takie proste, a następnie podziel się swoimi osiągnięciami na forum. Masz już nawet przetłumaczony oryginał. Dodam jeszcze, że ważniejszy jest sterownik, który te sygnały z czujnika odpowiednio zinterpretuje, bo jak widać sygnały maja różne wartości i "kadencję".

https://translate.google.com/translate? ... rev=search
https://www.ebikes.ca/learn/pedal-assist.html
https://www.ebikes.ca/getting-started/p ... as-sensors
miki
Forumowicz
Posty: 1390
Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46

Re: czujnik PAS do mocnych customów na Sabkach

Post autor: miki »

tkoko pisze:
22 mar 2020, 13:36
To wszystko jest proste, dopóki nie zechcesz tego zrobić :D
Tu masz ogólny opis działania poszczególnych rodzajów PAS, możesz kombinować, skoro to takie proste, a następnie podziel się swoimi osiągnięciami na forum. Masz już nawet przetłumaczony oryginał. Dodam jeszcze, że ważniejszy jest sterownik, który te sygnały z czujnika odpowiednio zinterpretuje, bo jak widać sygnały maja różne wartości i "kadencję".

https://translate.google.com/translate? ... rev=search
https://www.ebikes.ca/learn/pedal-assist.html
https://www.ebikes.ca/getting-started/p ... as-sensors
Ten materiał już widziałem :-)
Awatar użytkownika
Sławek
Forumowicz
Posty: 53
Rejestracja: 08 mar 2020, 9:47

Re: czujnik PAS do mocnych customów na Sabkach

Post autor: Sławek »

Aby to zrealizować, trzeba dwóch czujników hall i kodu Graya - to działa analogicznie jak enkoder obrotowy, wtedy można wykrywać kierunek obrotu. Na jednym czujniku nie da się tego zrobić.
https://pl.wikipedia.org/wiki/Kod_Graya

Pozdr
Awatar użytkownika
kinats
Forumowicz
Posty: 89
Rejestracja: 23 kwie 2019, 4:06

Re: czujnik PAS do mocnych customów na Sabkach

Post autor: kinats »

Sławek pisze:
24 mar 2020, 10:02
Aby to zrealizować, trzeba dwóch czujników hall i kodu Graya - to działa analogicznie jak enkoder obrotowy, wtedy można wykrywać kierunek obrotu. Na jednym czujniku nie da się tego zrobić.
https://pl.wikipedia.org/wiki/Kod_Graya

Pozdr
A jeden czujnik i magnesy obok siebie z odpowiednio ustawionymi biegunami ?
ODPOWIEDZ