TranzX 250W 36V

Tematy związane z wszelką instalacją elektryczną w konwersjach rowerów
Bach
Forumowicz
Posty: 79
Rejestracja: 28 mar 2020, 11:03
Lokalizacja: Uniejów

TranzX 250W 36V

Post autor: Bach »

Witam, jestem posiadaczem silnika tranzx 250w 36v na przednie koło 26'' i na nim chciałem zbudować elektryka na ramie od pegasusa e-bike. Mam kilka pytań czy instalację mogę wykonać we własnym zakresie ze sterownikiem powiedzmy KT 36/48W i 17 do 20 A czy mogę zastosować do tego silnika czujnik PAS jeśli tak to jaki ile magnesowy Diplaya zastosować oryginalnego tranzxa czy może być np. LCD3. Jaką dać baterię aby uzyskać prędkość do 40 km w plaskim terenie. Rozchodzi mi się o długie trasy do 100km. A może zastosować całą oryginalną instalację tranxa.Co lepiej? Bardzo proszę o ocenę i pomoc w tym temacie.Pozdrawiam.
miki
Forumowicz
Posty: 1390
Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46

Re: TranzX 250W 36V

Post autor: miki »

Wyświetlacz zależy od użytego kontrolera, jak dasz klasyczny kontroler KT to LCD3 będzie z nim współpracował. Co do tej prędkości przelotowej to chyba bym nie był takim optymistą. O prędkości decyduje kilka spraw, m.in. rodzaj silnika (bezpośredni czy przekładniowy), w przekłądniowym (jak ten Twój) stopień przełożenia, itd. Bateria to raczej zadecyduje o możliwym do pokonania dystansie.
Bach
Forumowicz
Posty: 79
Rejestracja: 28 mar 2020, 11:03
Lokalizacja: Uniejów

Re: TranzX 250W 36V

Post autor: Bach »

Ok Miki, a który kontroler twoim zdaniem jest lepszy oryginał czy klasyczny? Mam możliwość kupienia niedrogo zestawu od tranxa.
miki
Forumowicz
Posty: 1390
Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46

Re: TranzX 250W 36V

Post autor: miki »

Właśnie składam swój pierwszy rower na takim silniku. I mam do tego kontroler KT Sinus 36/48V z lekkim nadmiarem mocy na przyszłość (12/25A) + LCD3. W wyświetlaczu na razie ustawiłem połowę prądu, dla bezpiecznych testów. Fajnie to kręci, ale nie mam temperatury na wyświetlaczu, mimo że niby jest biały przewód we wiązce Hall'i.
Bach
Forumowicz
Posty: 79
Rejestracja: 28 mar 2020, 11:03
Lokalizacja: Uniejów

Re: TranzX 250W 36V

Post autor: Bach »

Ale ten silnik ma tylko trzy przewody wyjściowe myślę że to są fazy, a czy w ogóle ma halle, no i czujnik temperatury?
miki
Forumowicz
Posty: 1390
Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46

Re: TranzX 250W 36V

Post autor: miki »

E tam, mam go na stole właśnie, trzy fazy i sześć cienkich (plus, masa, 3 czujniki Hall'a i biały niby od temperatury). Pokaż na fotce co tam masz? Silnik i wiązkę z wtyczką.
miki
Forumowicz
Posty: 1390
Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46

Re: TranzX 250W 36V

Post autor: miki »

Mój właśnie tłucze pierwsze kilometry kołami w górę :-)
Bach
Forumowicz
Posty: 79
Rejestracja: 28 mar 2020, 11:03
Lokalizacja: Uniejów

Re: TranzX 250W 36V

Post autor: Bach »

Zgadza się,jestem stary i ślepy(70) nie dojrzałem cieniutkich sześciu pinów. Potrzebna chyba jest oryginalna druga połowa złączki.Jeśli pozwolisz to będę się wzorował na tobie. Powiedz gdzie kupowałeś sterownik, na alliexpresie czy na allegro i czy zastosowałeś czujnik PAS jeśli tak to ile magnesowy?
Ostatnio zmieniony 03 kwie 2020, 22:09 przez Bach, łącznie zmieniany 1 raz.
miki
Forumowicz
Posty: 1390
Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46

Re: TranzX 250W 36V

Post autor: miki »

Sterownik + LCD3 z Chin, z czujnikiem PAS czeka mnie trochę walki, mam w rowerku support Octalink, piszą że najgorszy :-) Próbuj trafić na przewód przedłużający z taką wtyczką, na jego drugim końcu dolutujesz sobie kontroler i będzie gitara. Jak się domyślam masz koło z krótkim zagiętym przewodem i wtyczką na wcisk. Szkoda ciąć ten wtyk, przy ew. naprawie dętki na bank się przyda.
miki
Forumowicz
Posty: 1390
Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46

Re: TranzX 250W 36V

Post autor: miki »

Ja na razie manetką go ruszam, uaktywniłem tempomat i się samo kręci. Zobaczę jak kontroler odcina (przy jakim napięciu). Ale PAS zrobię na pewno, tylko muszę jakiś własny patent wyrzeźbić.
miki
Forumowicz
Posty: 1390
Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46

Re: TranzX 250W 36V

Post autor: miki »

A może wiesz, gdzie są do kupienia te kółka zębate (tzw. zestaw naprawczy)? Mogą się przydać, nie wiadomo ile te silniki już przejechały kilometrów.
miki
Forumowicz
Posty: 1390
Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46

Re: TranzX 250W 36V

Post autor: miki »

Kontroler bierz sinus i najlepiej taki na więcej tranzystorów MOSFET (nie standardowe 6, ale np. 9), wtedy nie będzie się tak grzał (będzie miał rezerwy). Tylko wtedy ograniczasz ilość prądu, jaka z niego wychodzi, żeby nie rozjuszyć silnika :-)
Bach
Forumowicz
Posty: 79
Rejestracja: 28 mar 2020, 11:03
Lokalizacja: Uniejów

Re: TranzX 250W 36V

Post autor: Bach »

Wielkie dzięki za przekazani mi swojej wiedzy jest to dla mnie bardzo pomocne. Ten ebik to również mój pierwszy w życiu projekt, Składałem rowery ale zwykłe trekingowe.Co do kółek to przykro ale nic ci nie pomogę bo sam na razie nie wiem. Ja kto mówią okaże się w praniu.
miki
Forumowicz
Posty: 1390
Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46

Re: TranzX 250W 36V

Post autor: miki »

Ja robię trekking na asfalty, też na dystanse, a nie do wygłupów motocrossowych. Po prostu do jazdy. Wrzuć mi fotkę tego Twojego wyjścia przewodu (wtyku), to Ci to może opiszę.
Bach
Forumowicz
Posty: 79
Rejestracja: 28 mar 2020, 11:03
Lokalizacja: Uniejów

Re: TranzX 250W 36V

Post autor: Bach »

Mam trudności ze skopiowaniem zdjęcia, nie wiem czy przeszło.
Załączniki
tranzx
tranzx
Bach
Forumowicz
Posty: 79
Rejestracja: 28 mar 2020, 11:03
Lokalizacja: Uniejów

Re: TranzX 250W 36V

Post autor: Bach »

Jednak przeszło,czy to dobre ujęcie?
Ostatnio zmieniony 05 kwie 2020, 15:22 przez Bach, łącznie zmieniany 1 raz.
miki
Forumowicz
Posty: 1390
Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46

Re: TranzX 250W 36V

Post autor: miki »

Dobre. Masz prawdopodobnie ten sam układ przewodów. Kombinuj ten kabelek z pasującym wtykiem. W tej wiązce znajdziesz:

trzy grubsze przewody fazowe (green, yellow, blue)

sześć cienkich przewodów:

od czujników Hall'a (green, yellow, blue)
zasilanie (red +5V, black to masa)
chyba czujnik temperatury, tego nie jestem pewien (white).

W tym moim kontrolerze wszystkie kolory się zgadzały, czyli kolor do koloru łączyłem. To duży plus, ponieważ kontrolery sinus (wg mojej wiedzy) nie mają funkcji samonauki i gdyby kolory fazowe, albo od Hall'i się nie zgadzały, trzeba by szukać właściwej kombinacji połączeń. Jest na to pewna tabelka, ale najlepiej jak się wszystko zgadza od razu. No, mój motorek pokonał na "sucho" 60 km, nic się nadmiernie nie grzeje, nie ma żadnych dziwnych odgłosów. Zastanawiam się, czy go nie rozebrać i nie przesmarować...
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3335
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: TranzX 250W 36V

Post autor: WojtekErnest »

Zestaw naprawczy w PL. Np tu :
https://sklepebike.pl/pl/searchquery/Ze ... ,naprawczy
Sprawdz czy w Twoim silniku jest 36z oraz czy grubosc jest 10 czy 12 mm.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
Bach
Forumowicz
Posty: 79
Rejestracja: 28 mar 2020, 11:03
Lokalizacja: Uniejów

Re: TranzX 250W 36V

Post autor: Bach »

A od czego wziąłeś drugą połowę wtyczki czy oryginalną od tranzxa czy pasuje inna.
miki
Forumowicz
Posty: 1390
Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46

Re: TranzX 250W 36V

Post autor: miki »

Bach pisze:
04 kwie 2020, 11:11
A od czego wziąłeś drugą połowę wtyczki czy oryginalną od tranzxa czy pasuje inna.
Trafiłem silnik z tym przewodem, ale wiem, że można go kupić za 20-30zł, popytaj u sprzedawców tych silników.
miki
Forumowicz
Posty: 1390
Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46

Re: TranzX 250W 36V

Post autor: miki »

WojtekErnest pisze:
04 kwie 2020, 10:32
Zestaw naprawczy w PL. Np tu :
https://sklepebike.pl/pl/searchquery/Ze ... ,naprawczy
Sprawdz czy w Twoim silniku jest 36z oraz czy grubosc jest 10 czy 12 mm.
Dzięki bardzo. Czyli jak rozumiem, wystarczy się skupić na wymiarach tych kółek i ilości zębów? Sądziłem, że są zestawy dedykowane dla tych silników.
Bach
Forumowicz
Posty: 79
Rejestracja: 28 mar 2020, 11:03
Lokalizacja: Uniejów

Re: TranzX 250W 36V

Post autor: Bach »

Miki, a jakie masz koło czy sam wyplatałeś? rozchodzi mi się o długość szprych.
miki
Forumowicz
Posty: 1390
Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46

Re: TranzX 250W 36V

Post autor: miki »

Ja trafiłem całe zaplecione koło, byłem leniwy :-) Jak musisz zaplatać od nowa, masz w internecie kalkulatory długości szprych, możesz też zadzwonić tutaj, oni dorabiają je na wymiar:

https://maxev.pl/k34,szprychy-na-wymiar.html
Bach
Forumowicz
Posty: 79
Rejestracja: 28 mar 2020, 11:03
Lokalizacja: Uniejów

Re: TranzX 250W 36V

Post autor: Bach »

O kalkulatorze to wiem, chciałem iść trochę na skróty, aczkolwiek może skorzystam z linku przesłanego przez ciebie.Pozdrawiam.
miki
Forumowicz
Posty: 1390
Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46

Re: TranzX 250W 36V

Post autor: miki »

Z tego, co pamiętam, masz chyba koła 26", więc moje szprychy od obręczy 28" są innej długości.
Bach
Forumowicz
Posty: 79
Rejestracja: 28 mar 2020, 11:03
Lokalizacja: Uniejów

Re: TranzX 250W 36V

Post autor: Bach »

Czy to dobry zestaw do mojego tranzxa?
https://pl.aliexpress.com/item/32972931 ... cvQic&mp=1
miki
Forumowicz
Posty: 1390
Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46

Re: TranzX 250W 36V

Post autor: miki »

Wydaje się, że tak. Kontroler powinien mieć w indeksie opis SVPRM, co oznacza sinusa. Ja do tego brałem LCD3, w komplecie wyszło taniej. No i musisz dobrać PAS, który nie daje impulsów przy kręceniu korbą do tyłu, ja właśnie z tym walczę :-)
Ostatnio zmieniony 09 kwie 2020, 23:26 przez miki, łącznie zmieniany 1 raz.
miki
Forumowicz
Posty: 1390
Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46

Re: TranzX 250W 36V

Post autor: miki »

Na tym kontrolerze na razie ograniczyłem prąd o połowę (konfiguracja w LCD3), dzięki czemu na pewno nie spalę silnika. Jak już będzie możliwość jeżdżenia, sprawdzę i wykalibruję prędkościomierz oraz prawdopodobnie lekko podniosę ten prąd (np. do 67% wartości maksymalnej sterownika). W sieci masz polski opis sterownika KT-LCD3, popatrz w parametry konfiguracyjne.
Bach
Forumowicz
Posty: 79
Rejestracja: 28 mar 2020, 11:03
Lokalizacja: Uniejów

Re: TranzX 250W 36V

Post autor: Bach »

Mój kontroler: KT36/48SVPRM-SJT01L 25/12 A, idzie już drugi tydzień może niedługo przyjdzie. Jestem na etapie baterii, obliczyłem według wydrukowanego schematu 1:1 że w obudowę zmieszczę do 108 ogniw. Mam pytanie jakie ogniwa kupić aby zrobić baterię na długie wyjazdy.Jaki pakiet wykonać ?
miki
Forumowicz
Posty: 1390
Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46

Re: TranzX 250W 36V

Post autor: miki »

Z Chin będzie leciał 5-6 tygodni.
Bach
Forumowicz
Posty: 79
Rejestracja: 28 mar 2020, 11:03
Lokalizacja: Uniejów

Re: TranzX 250W 36V

Post autor: Bach »

Czy lutować bezpiecznik między akumulatorem a sterownikiem? Aku 36V ,31,5,Ah, 1134Wh.
miki
Forumowicz
Posty: 1390
Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46

Re: TranzX 250W 36V

Post autor: miki »

Bach pisze:
26 cze 2020, 19:59
Czy lutować bezpiecznik między akumulatorem a sterownikiem? Aku 36V ,31,5,Ah, 1134Wh.
Tak, najlepiej zaraz za akumulatorem.
Bach
Forumowicz
Posty: 79
Rejestracja: 28 mar 2020, 11:03
Lokalizacja: Uniejów

Re: TranzX 250W 36V

Post autor: Bach »

Właśnie tak wstawiłem ,samochodowy 35A.
miki
Forumowicz
Posty: 1390
Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46

Re: TranzX 250W 36V

Post autor: miki »

No, jak mam 30A, choć pewnie i 20A przy tym silniku i moim stylu jazdy wystarczy. No i kilka bezpieczników w kieszeni na zmianę warto mieć :-)
Bach
Forumowicz
Posty: 79
Rejestracja: 28 mar 2020, 11:03
Lokalizacja: Uniejów

Re: TranzX 250W 36V

Post autor: Bach »

Podłączyłem dzisiaj baterie ,kontroler ,silnik , sterownik kt lcd3,manetkę ,pas. wydaje mi się że powinno być dobrze bo kabelki zgodnie z kolorami i co, kicha. Silnik lekko drygnął i cisza. Przekładam fazy zamieniam halle i nic. Proszę o pomoc.
miki
Forumowicz
Posty: 1390
Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46

Re: TranzX 250W 36V

Post autor: miki »

Bach pisze:
27 cze 2020, 16:49
Podłączyłem dzisiaj baterie ,kontroler ,silnik , sterownik kt lcd3,manetkę ,pas. wydaje mi się że powinno być dobrze bo kabelki zgodnie z kolorami i co, kicha. Silnik lekko drygnął i cisza. Przekładam fazy zamieniam halle i nic. Proszę o pomoc.
A wcześniej chodził? Jaki to dokładnie sterownik?
Awatar użytkownika
AST034
Forumowicz
Posty: 1090
Rejestracja: 20 mar 2018, 20:04
Lokalizacja: Edynburg, Szkocja

Re: TranzX 250W 36V

Post autor: AST034 »

Bach pisze:
27 cze 2020, 16:49
Podłączyłem dzisiaj baterie ,kontroler ,silnik , sterownik kt lcd3,manetkę ,pas. wydaje mi się że powinno być dobrze bo kabelki zgodnie z kolorami i co, kicha. Silnik lekko drygnął i cisza. Przekładam fazy zamieniam halle i nic. Proszę o pomoc.
Mozliwe ze sterownik to kwadrat i trzeba go przepuscic przez samonauke, zeby zaczal pracowac :)
Bach
Forumowicz
Posty: 79
Rejestracja: 28 mar 2020, 11:03
Lokalizacja: Uniejów

Re: TranzX 250W 36V

Post autor: Bach »

Miki, nie miałem możliwości wcześniej sprawdzić bo nie miałem baterii,u mnie to jest pierwsze podłączenie.KT36/48SVPRM-SJT01L 25/12 A,Coś mi się wydaje z wcześniejszej korespondencji że masz taki sam zestaw.
miki
Forumowicz
Posty: 1390
Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46

Re: TranzX 250W 36V

Post autor: miki »

To jest sterownik sinus (o czym świadczy fraza SVP) i nie ma samonauki. Tutaj trzeba pokombinować z fazami. Czy po podłączeniu całości sprawdzałeś jakieś napięcia? Czy włącza Ci się KT-LCD3? Trzeba dłużej przytrzymać środkowy przycisk sterujący ekranem. Możesz włączyć wszystko np. bez manetki i czujnika PAS i ekran musi się włączyć.

Zdobyłeś przewód przedłużający między silnikiem, a sterownikiem?

Generalnie po kolei zrobiłbym tak:

1. Podłączam zasilanie (przez bezpiecznik) do kontrolera (z podłączonym LCD3),
2. LCD-3 musi być włączone (stacyjka lub mała kostka ze zworką/zworkami uruchamiającymi pracę sterownika),
3. Potem reszta.
Bach
Forumowicz
Posty: 79
Rejestracja: 28 mar 2020, 11:03
Lokalizacja: Uniejów

Re: TranzX 250W 36V

Post autor: Bach »

Napięć nie sprawdzałem , miałem to zamiar zrobić.KT-LCD3 się włącza, działają wszystkie funkcje. Przewód kupiłem oryginalny. Tak dokładnie podłączyłem jak piszesz no i nic.Znalazłem na ebike blogu schemat możliwości podłączenia faz i przewodów halla, według tego schematu będę próbował,może się uda.Obrazek
Załączniki
podłączenie silnika.jpg
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3335
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: TranzX 250W 36V

Post autor: WojtekErnest »

Sterowniki sinus nie zawsze poprawnie dzialaja z niektoeymi silnikami - impedancja uzwojen, tolerancją ustawienia hali itp. Upewnij sie u producenta czy ma liste kompatybilnych silnikow, z ktorymi ma potwierdzenie ze dziala,
Bo może nie ma zadnego błędu połączeń??
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
tkoko
Forumowicz
Posty: 4925
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: TranzX 250W 36V

Post autor: tkoko »

Bach pisze:
27 cze 2020, 22:51
Napięć nie sprawdzałem , miałem to zamiar zrobić.KT-LCD3 się włącza, działają wszystkie funkcje. Przewód kupiłem oryginalny. Tak dokładnie podłączyłem jak piszesz no i nic.Znalazłem na ebike blogu schemat możliwości podłączenia faz i przewodów halla, według tego schematu będę próbował,może się uda.Obrazek
Na początek sprawdź czy silnik i hale są OK.
1. https://ebike.nexun.pl/
2. https://ebike.nexun.pl/diagnostyka-silnika/
przy sprawdzaniu silnika z wolnobiegiem, kręcisz BARDZO WOLNO "do tyłu" (powinien być opór).
3. Jeżeli silnik będzie OK, przejdź do;
https://ebike.nexun.pl/silnik-sterownik ... przewodow/
miki
Forumowicz
Posty: 1390
Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46

Re: TranzX 250W 36V

Post autor: miki »

WojtekErnest pisze:
27 cze 2020, 23:20
Sterowniki sinus nie zawsze poprawnie dzialaja z niektoeymi silnikami - impedancja uzwojen, tolerancją ustawienia hali itp. Upewnij sie u producenta czy ma liste kompatybilnych silnikow, z ktorymi ma potwierdzenie ze dziala,
Bo może nie ma zadnego błędu połączeń??
Wojtek, u mnie ten sam zestaw (kontroler + silnik) działa wzorowo.
miki
Forumowicz
Posty: 1390
Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46

Re: TranzX 250W 36V

Post autor: miki »

Bach pisze:
27 cze 2020, 22:51
Napięć nie sprawdzałem , miałem to zamiar zrobić.KT-LCD3 się włącza, działają wszystkie funkcje. Przewód kupiłem oryginalny. Tak dokładnie podłączyłem jak piszesz no i nic.Znalazłem na ebike blogu schemat możliwości podłączenia faz i przewodów halla, według tego schematu będę próbował,może się uda.Obrazek
Mamy ten sam silnik i ten sam kontroler (jeśli ufać oznaczeniom chinoli). U mnie podłączyłem Hall'e i fazy kolorami (żółty-żółty, zielony-zielony, niebieski-niebieski) i motor ruszył. Spróbuj na wszelki wypadek przywrócić ustawienia fabryczne w LCD3, może coś się tam pochrzaniło. I jeszcze ten przewód... ja bym sprawdził multimetrem ciągłość wszystkich przewodów.

Skoro działa Ci LCD3, to znaczy że ma wiązce kontrolera różowy-czerwony masz zworkę lub stacyjkę. To pierwszy dobry znak.
Bach
Forumowicz
Posty: 79
Rejestracja: 28 mar 2020, 11:03
Lokalizacja: Uniejów

Re: TranzX 250W 36V

Post autor: Bach »

Poustawiałem parametry w KT- LCD3 i udało mi się uruchomić ,puki co to chodzi.
miki
Forumowicz
Posty: 1390
Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46

Re: TranzX 250W 36V

Post autor: miki »

Bach pisze:
29 cze 2020, 15:52
Poustawiałem parametry w KT- LCD3 i udało mi się uruchomić ,puki co to chodzi.
Moje gratulacje, nic tak nie cieszy, jak sukces poprzedzony lekkim trudem :-)
Bach
Forumowicz
Posty: 79
Rejestracja: 28 mar 2020, 11:03
Lokalizacja: Uniejów

Re: TranzX 250W 36V

Post autor: Bach »

Dziękuję za gratulację Miki , dziękuję również wszystkim i każdemu z osobna za pomoc i włączenie się w rozwiązanie mojego problemu.
Bach
Forumowicz
Posty: 79
Rejestracja: 28 mar 2020, 11:03
Lokalizacja: Uniejów

Re: TranzX 250W 36V

Post autor: Bach »

Mam problem z czujnikiem PAS - 12 magnesów, wygląda jak by nie działał. Jak można sprawdzić czy jest sprawny. Kupiony był nowy.
GrzegorzS
Forumowicz
Posty: 359
Rejestracja: 23 lut 2018, 0:14
Lokalizacja: Lubliniec

Re: TranzX 250W 36V

Post autor: GrzegorzS »

Musisz zmienić ustawienia w lcd-ku.
miki
Forumowicz
Posty: 1390
Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46

Re: TranzX 250W 36V

Post autor: miki »

U mnie taki 12-magnesowy PAS wymagał ustawienia wartości (w konfiguracji, nie paietam która to konkretnie komórka konfiguracyjna) na 6-8. Wartości 1-3 nie działały.
ODPOWIEDZ