Czas na mój e-pojazd - potwierdzenie zestawu

Tematy związane z wszelką instalacją elektryczną w konwersjach rowerów
ODPOWIEDZ
Garibaldi
Nowicjusz
Posty: 29
Rejestracja: 07 kwie 2020, 12:32

Czas na mój e-pojazd - potwierdzenie zestawu

Post autor: Garibaldi »

Ciao,
W końcu zdecydowałem się pójść w elektryki. Zacząłem od douczenia się co nieco i przypomnienia co to prąd i napięcie : D. Nie będzie to e-rower, koła będą motocyklowe, całość będzie ważyć obstawiam z 60 kg.
Pewnie napiszę za długi post, ale wyjaśnię ile się da i łatwo da się odnieść do punktów, które byście chcieli mi pomóc naprostować. : )
Założenia:
1. Obecnie prędkość jaka mnie interesuje to w 90% do 25 km/h, maks jeszcze nie wiem, ale może 60 km/h za pół roku? - teraz zbędne
2. Stabilne i płynne operowanie gazem przy małych prędkościach obrotowych <25 km/h -> czyli rozumiem, manetka przyspieszenia na halowym sensorze na 5V będzie OK.
3. Chcę mieć e-lock, tzn. bezpieczne odłączanie zasilania.
4. Bateria:
Model baterii: Sony VTC5
3,6 V, 2,6 Ah, 20 A, 44,3 g
Pakiet: 14S 9P
Napięcie: 50,4 V
Pojemność: 23,4 Ah <--- pamiętając, że będzie około 10% mniej od tej wartości
Energia: 1,179 kWh
Max. ciągły prąd rozładowania: 180 A
Liczba sztuk: 126
Masa: 5,582 kg
Sprawdziłem i przy praktycznie niewielkich różnicach w pojemności te Sony ważą praktycznie najmniej.
5. Sterownik:
-zakładam sobie pobór prądu na 90A co pozwoli wykorzystać połowę dostępnego max prądu rozładowania, a to z kolei rozłoży się na połowę rozładowania pojedynczego ogniwa, czyli zgodnie z zaleceniami
-sterownik musi a) pozwolić mi na te 50 czy tam 48V napięcia b) podawać min 5V na manetkę gazu c) mieć opcję na e-lock d) sinusoidalny oraz? najlepiej wektorowy e) mieć dobre wsparcie techniczne/obsługę/sterowniki f) móc obsłużyć 90A g) mieć opcję przełączania mocy "pierwszy raz na e-rowerze" oraz "daj k..e miodu"/maksymalny bezpieczny poziom
Po wejściu na forum odkryłem istnienie Barmala :) także jestem przekonany, żeby wziąć jego sterownik, teraz nie wiem, który XA2 czy XA3... zobaczymy.
6. Silnik:
  • 3kW
  • Jest jeszcze jedna firma, ale póki co odpisali raz, więc raczej nie liczę na nich.
  • Na pewno na hallowych sensorach
  • Czyli Barmalowy sterownik da radę
7. Jak zbudować akumulator już się douczyłem, spróbuję sam. : ) hej przygodo - moją baterię i jej schematy połączeń pokażę później, jak już wykonam ostateczny szablon na miodowych koszykach
8. Stosunek zębatek na wale silnika do tych na kole N = 2,5
9. Czytając pracę zespołu z Uniwersytetu Olsztyńskiego dla ich pojazdu pobór mocy przez silnik 3kW/72V/80A wyszło około 24 Wh/km.

Pytania:
1. Czy jak silnik jest na 48V, ja zapodam te 50 powiedzmy, to sterownik to wytraci jako ciepło, czy wykorzysta co dostarczę?
2. Czy potrzebuję kontaktora przy 48V?
3. Jak chcę pobierać 90A z baterii to do głównego plusa i minusa muszę mieć te min 9 mm2 średnicy kabla, tak? Jak to przylutować... będzie potrzeba dużo taśmy niklowej chyba na tym przyłączu, tak?
4. Widziałem silniki 3kW Cyclone, ale one są chyba zbyt głośne, żebym jego użył jako zewnętrzny z inną zębatką na trzonie.
5. Wydaje mi się, że patrząc po różnych zebranych danych - pojemność mojej baterii powinna wystarczyć na około 3,5 godziny przy sprawności silnika 90%, dla tych 25 km/h, no 3 godziny liczmy. Tak/nie?
6. Założyłem sobie 90A poboru prądu, ale hm... jak silnik ma 3kW = 48V * 62A to czy nie powinienem jednak zejść do poboru 60A i wybrać inne akumulatorki?

Dobra tyle teraz. Dzięki za poświęcony czas na przeczytanie i odpisanie [oby] 'ojej jaki dzban' :P
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3337
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Czas na mój e-pojazd - potwierdzenie zestawu

Post autor: WojtekErnest »

Nie możesz zakladac ze dla 9P, bedzisz mial ciaglego pradu 180A. W scisnietym zrownoleglonym pakiecie podziel tę wartosc przez 3.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
Awatar użytkownika
Umbur
Moderator
Posty: 1346
Rejestracja: 27 kwie 2017, 11:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Re: Czas na mój e-pojazd - potwierdzenie zestawu

Post autor: Umbur »

Cześć. To co chcesz zrobić, to jest właśnie MID. Duży prąd na taki akumulator. Duży prąd na taki silnik. W 60kg na kołach motocyklowych się nie zmieścisz. Wyważasz otwarte już drzwi. Poczytaj trochę forum, zobaczysz czego nie robić. ;)
Awatar użytkownika
AST034
Forumowicz
Posty: 1090
Rejestracja: 20 mar 2018, 20:04
Lokalizacja: Edynburg, Szkocja

Re: Czas na mój e-pojazd - potwierdzenie zestawu

Post autor: AST034 »

Uzyj VTC5A - to sa lepsze ogniwa od VTC5. Po drugie to musisz miec rame - czy to ma byc rower z pedalami czy motocykl to decyzja nalezy do Ciebie. Przy pradzie chwilowym ok 90A, bateria (14S9P) powinna Ci wystarczyc na jakies... 40-60 kilometrow. Chociaz bardziej stawiam na 40-50 maksymalnie :P

Tak jak pisze umbur - wyważasz otwarte drzwi :)

A co do Barmala to wszystko fajnie, ale wszystkie jego sterowniki są już sprzedane, przynajmniej tyle mi powiedzial miesiac temu ;)
Garibaldi
Nowicjusz
Posty: 29
Rejestracja: 07 kwie 2020, 12:32

Re: Czas na mój e-pojazd - potwierdzenie zestawu

Post autor: Garibaldi »

Łaaa, jesteście mega za te szybkie odpowiedzi :D
1. Oczywiście poczytam więcej, dopiero tydzień temu zacząłem tutaj zaglądać.
2. Nie chcę ciągnąć 180A - w moim zestawie to teoretyczne maksimum, którego wiem, żeby nie brać pod uwagę.
Załącznik pobórprądu14s9p.PNG nie jest już dostępny
3. OK, czyli robię MIDa, ale chciałbym jednak większy silnik jak ten, który podałem ze średnicą około 18 cm - wydaje mi się, że będzie cichszy niż te małe rowerowe. ALE POCZYTAM O MIDACH.
4. Patrząc na krzywe, o ile dobrze to interpretuję, ten silnik pobierze max 90A, czyli o ile dobrze rozumiem połowę oferowaną przez moje 9p. [dane po prawej Max_Pout] 4,1kW przy prądzie ok. 97A i wydajności 89%.
https://www.goldenmotor.com/hubmotors/h ... 0Curve.pdf
Punkt_2
Punkt_2
pobórprądu14s9p.PNG (9.69 KiB) Przejrzano 4225 razy
5. VTC5A hm... no tak, max ciągły na papierze 405A, ale to chyba za dużo jak na moje potrzeby, utrzymywanie 60 km/h docelowo byłoby krótkotrwałe.
6. Za dużo Terminatora we mnie chyba, skoro piszecie, że wywalam te drzwi :D
7. "powinna Ci wystarczyc na jakies... 40-60 kilometrow. Chociaz bardziej stawiam na 40-50 maksymalnie" - ok, czyli wychodzi podobnie jak sobie policzyłem mniej więcej 3 godziny na 25 km/h = 75 km pzrebiegu w labolatorium ;)
8. Widzę tematy odnośnie XA... hem... Barmaluluniu by mnie nie wciągnął na listę, mam chory ząb a nie można do dentysty :P [nie no jakbyście mi potwierdzili ostateczny zestaw napięciowo-prądowy to po prostu zgłoszę się do Barmala w kolejkę o dany model, ewentualnie odkupię od kogoś poprzedni jakby chciał wymienić na nowszy, np. XA2 dla mnie, a ktoś chce XA3, bo inaczej zbudowany].
10. Tak, rama już gotowa, pedałów nie będzie.
11. Fakt, bliżej będzie pewnie 80 kg masy. Poniżej wykres poboru mocy. 78kg pojazd, 72kg kierujący, 20s11p 84V - 27,5 Ah.
Punkt_11
Punkt_11
Awatar użytkownika
Umbur
Moderator
Posty: 1346
Rejestracja: 27 kwie 2017, 11:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Re: Czas na mój e-pojazd - potwierdzenie zestawu

Post autor: Umbur »

MIDy do najcichszych nie należą. Sporo hałasu robi łańcuch. Zacznij od tego co chcesz osiągnąć. Jaki to ma być pojazd, po czym jeździć, w jakich warunkach, jak daleko, z jaką prędkością docelową? Półśrodki są bez sensu. Lepiej mieć zapas, który się ogranicza i można w każdej chwili odblokować, niż kombinować potem z rozbudową. Nie wszystko to co na papierze ma przełożenie w rzeczywistości.
Piszesz o chęci budowy motocykla jeżdżącego 25km/h, ale ja tego nie kupuję. ;)
Awatar użytkownika
AST034
Forumowicz
Posty: 1090
Rejestracja: 20 mar 2018, 20:04
Lokalizacja: Edynburg, Szkocja

Re: Czas na mój e-pojazd - potwierdzenie zestawu

Post autor: AST034 »

Garibaldi pisze:
08 kwie 2020, 12:02
Łaaa, jesteście mega za te szybkie odpowiedzi :D
1. Oczywiście poczytam więcej, dopiero tydzień temu zacząłem tutaj zaglądać.
2. Nie chcę ciągnąć 180A - w moim zestawie to teoretyczne maksimum, którego wiem, żeby nie brać pod uwagę.
pobórprądu14s9p.PNG
3. OK, czyli robię MIDa, ale chciałbym jednak większy silnik jak ten, który podałem ze średnicą około 18 cm - wydaje mi się, że będzie cichszy niż te małe rowerowe. ALE POCZYTAM O MIDACH.
4. Patrząc na krzywe, o ile dobrze to interpretuję, ten silnik pobierze max 90A, czyli o ile dobrze rozumiem połowę oferowaną przez moje 9p. [dane po prawej Max_Pout] 4,1kW przy prądzie ok. 97A i wydajności 89%.
https://www.goldenmotor.com/hubmotors/h ... 0Curve.pdf
krzywe3kW.PNG
5. VTC5A hm... no tak, max ciągły na papierze 405A, ale to chyba za dużo jak na moje potrzeby, utrzymywanie 60 km/h docelowo byłoby krótkotrwałe.
6. Za dużo Terminatora we mnie chyba, skoro piszecie, że wywalam te drzwi :D
7. "powinna Ci wystarczyc na jakies... 40-60 kilometrow. Chociaz bardziej stawiam na 40-50 maksymalnie" - ok, czyli wychodzi podobnie jak sobie policzyłem mniej więcej 3 godziny na 25 km/h = 75 km pzrebiegu w labolatorium ;)
8. Widzę tematy odnośnie XA... hem... Barmaluluniu by mnie nie wciągnął na listę, mam chory ząb a nie można do dentysty :P [nie no jakbyście mi potwierdzili ostateczny zestaw napięciowo-prądowy to po prostu zgłoszę się do Barmala w kolejkę o dany model, ewentualnie odkupię od kogoś poprzedni jakby chciał wymienić na nowszy, np. XA2 dla mnie, a ktoś chce XA3, bo inaczej zbudowany].
10. Tak, rama już gotowa, pedałów nie będzie.
11. Fakt, bliżej będzie pewnie 80 kg masy. Poniżej wykres poboru mocy. 78kg pojazd, 72kg kierujący, 20s11p 84V - 27,5 Ah.
daneUniwerek.PNG
Przede wszystkim max prad ciagly w PAKIECIE zlozonym z VTC5 to ok 72A, bo potem sie zagrzeja. A silnik Ci nie pobierze 90A dopoki kontroler tyle nie pobierze :)
Generalnie polecam blog Tasa o podstawach tego w jaki sposob liczymy prad maksymalny z aku, ile wytrzyma silnik... za duzo masz wykresow ktore nie maja zadnego odniesienia do rzeczywistosci :P
I jeszcze jedno - jakbys pobral 405A z pakietu na VTC5A to by sie zapalił po chwili :D Licz ok 10A/ogniwo.
Garibaldi
Nowicjusz
Posty: 29
Rejestracja: 07 kwie 2020, 12:32

Re: Czas na mój e-pojazd - potwierdzenie zestawu

Post autor: Garibaldi »

Dobraa... pół dnia szukałem, czytałem co podpowiedzieliście i odpowiedzi nie znalazłem, ale i tak się dużo dowiedziałem. :)
1. Chcę zabawkę na ''podwórko'', nie potrzebuję dużych prędkości, żeby wbić się w ścianę :) To ma być trening dla mnie, więc 25 jest naprawdę dokładnie i świadomie to, co będę chciał 90 procent czasu, nie będę jeździł na drogach. Te 50 km na podwórku zasięgu, to jak biec maraton wokół domu :D wystarczająco kółek da się nakręcić i jobla dostać hehe.
2. Na forum MIDy to głównie do rowerów i maks 1000W są. Cyclone... on ma wewnętrzną przekładnię planetarną i ona chyba daje więcej hałasu niż łańcuch - no nie podchodzi mi w ogóle... ale te 3kW ma.. niemniej na filmikach z jazd - słuchowy dramat.
3. Przejrzałem blog Tasa i nie znalazłem nic o tym zagrzaniu... TZN. pisał, żeby brać najleipej połowę max z jednego paluszka i że pojemność całego akumulatora będzie mniejsza niż ich suma na papierze o około 10 procent.

Jak na papierze mają 180A, ja chciałem pobierać 90 to już na dzień dobry jest połowa, a VTC5 mają 20A. A ja bym brał 9 [90 / 9p]... przy czym chyba zmieniam zdanię i...
4. ...i nie brałbym 90A na sterownik, tylko 62 np. bo 48V jakie chcę z 14s to będzie 48V/około 50V * 62 da mi właśnie w maksie 3 kW na silniku.
5. Na sterowniku Barmala nawet ustawiłbym właśnie maks te 62A poboru i już. Dzięki temu 9p to byłoby niecałe 7A z VTC5, które ma 20A, całkiem spokojnie dla baterii, nie?
6. Sterownik Barmala ma potencjał. Czyli mógłbym iść tylko w górę z prądem, ale i tak nie pójdę. Ale bufor jest.

Czyli co, idź pierwszy a my cię pomścimy, czy dobrze to obliczyłem:
3kw silnik, sterownik zdławiony na 62/90A, zasilanie 48V, bo nie chcę prędk. max dużej, zasięg około 50 km., pobór z jednego paluszka VTC5 przy jego 20A -> 9A lub 7A co jest poniżej połowy maksa.
Ostatnio zmieniony 08 kwie 2020, 22:12 przez Garibaldi, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
tas
Administrator
Posty: 2986
Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
Lokalizacja: Żywiec
Kontakt:

Re: Czas na mój e-pojazd - potwierdzenie zestawu

Post autor: tas »

Taka dobra rada od ludka co już wszystko widział.
Nigdy nie mów "kupie mocniejszy sterownik ale go ogranicze i tak bedę jeździć"
Otóż to działa przez 2 dni, 3 dnia będzie...
Obrazek
Skoro celujesz w 60A kup sterownik 60A
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
Garibaldi
Nowicjusz
Posty: 29
Rejestracja: 07 kwie 2020, 12:32

Re: Czas na mój e-pojazd - potwierdzenie zestawu

Post autor: Garibaldi »

Whoa, Tas mi odpisał :D są odznaki za to? Naklejki na baterię? :D Dzięki, idę poszperać na nexunie. I tak muszę skompletować wysyłkę w końcu...
Awatar użytkownika
AST034
Forumowicz
Posty: 1090
Rejestracja: 20 mar 2018, 20:04
Lokalizacja: Edynburg, Szkocja

Re: Czas na mój e-pojazd - potwierdzenie zestawu

Post autor: AST034 »

To co Tas napisał, to niestety szczera prawda. Kupić sterownik 60A i tak nie wystarczy, bo znajdziesz artykuł o podlewaniu bocznika cyną, albo o ruskim modzie w sabvotonie i potem zamiast 60A leci 90 albo wiecej 😆

A co do Twojej konstrukcji - 7A na ogniwo bedzie ok, ale wrzuć opis konkretnie jakiego silnika chcesz użyć? Do takiego motocykla wystarczy Ci niewielki silnik, bo 3kW to nie jest jakas ogromna moc. Predkosc tez chcesz ograniczyc do 25 km/h? Bo bez tego to na pewno bedzie jezdzic szybciej :)
Garibaldi
Nowicjusz
Posty: 29
Rejestracja: 07 kwie 2020, 12:32

Re: Czas na mój e-pojazd - potwierdzenie zestawu

Post autor: Garibaldi »

podlewanie cyną widziałem, na blogu ruski-tri-paloski-hardbass mod widziałem :D
3kW chcę, bo jednak ma potencjał na rozpędzenie się np. na prostej 50 m, żeby poczuć wiatr
Z silnikiem mam problem... jedna firma z Anglii nie odpisuje chyba przez wirusa, są teraz pod dana.com - a to już przemysł wielki i raczej jednego silnika mi nie sprzedadzą...
Został mi na liście z goldenmotor.com 3 kWatowy - ludzie na tym budowali sprawdzone konstrukcje, 8 kg, na hall sensorach, z tego, co czytałem w internecie, mieli problemy ze sterownikami bardziej niż z samym silnikiem - jest trochę firm, które go oferują, nawet w Polsce. Inny to http://www.cnqsmotor.com/en/article_rea ... e/612.html - może nie z tej strony, ale jak to chińczykami, 10 stron różnych i niewiadomo, która uczciwa :roll:
2 tryby co najmniej - szybki/wolny na switchu, gdzie mogłoby być 25km/h na wolnym.
Awatar użytkownika
AST034
Forumowicz
Posty: 1090
Rejestracja: 20 mar 2018, 20:04
Lokalizacja: Edynburg, Szkocja

Re: Czas na mój e-pojazd - potwierdzenie zestawu

Post autor: AST034 »

Ten drugi jak to napisales chinski to QS138 70H. Mysle, ze za ciezki i za duzy jesli serio chcesz tylko 3kW. Ten silnik znosi 12-15kW, a widzialem film z gokartem z tym wlasnie silnikiem gdzie sterownik pompowal w niego 28kW. Sam silnik wazy ok 15kg wiec przemysl czy az tak mocnego motoru Ci potrzeba, a przypominam - silnik 3kW nie znaczy, ze on ma 3kW

Edit: Znalazlem film:

Awatar użytkownika
Umbur
Moderator
Posty: 1346
Rejestracja: 27 kwie 2017, 11:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Re: Czas na mój e-pojazd - potwierdzenie zestawu

Post autor: Umbur »

Garibaldi pisze:
08 kwie 2020, 22:03
"10. Tak, rama już gotowa, pedałów nie będzie."

"1. Chcę zabawkę na ''podwórko'', nie potrzebuję dużych prędkości, żeby wbić się w ścianę :) To ma być trening dla mnie"
Czegoś tu nie kumam. :D

Może doprecyzuj w końcu co chcesz osiągnąć.
Wg mnie najlepszy dla Ciebie byłby jednak HUB.
Garibaldi
Nowicjusz
Posty: 29
Rejestracja: 07 kwie 2020, 12:32

Re: Czas na mój e-pojazd - potwierdzenie zestawu

Post autor: Garibaldi »

dzień dobry :)
1. Tak, QS za duży jednak.
2. Już wiem, że 3kW to tylko umowne bezpieczne maks.
3. Chcę małe e-moto. Hub mi o dziwo skomplikuje budowę.
4. Wow, odezwali się do mnie z Anglii i ponadto są blisko mnie z tej "dany'', jakiś ich sprzedawca dał mi znać. :eyes:

Można powiedzieć, że wchodzę w nieznane terytorium z tym innym niż wszystkim powszechnie znane silniki i używane modele. No, ale to forum pojazdy elektryczne, więc będzie inaczej :) Myślę, że tu podają wersje maks, zobaczę, co mi odpiszą na moją opcję, może inne komponenty wsadzą.
Duży potencjał.
Duży potencjał.
Patrząc na wasze odpowiedzi, to zestaw baterii ok, sterownik... ciąglę walczę z myślami :) i teraz mi się wyjaśnia sprawa silnika w momencie pisania postu, dobry gościu, nie zwleka z odpowiedziami :D. Jeszcze nie powiedział ceny :joy:
Awatar użytkownika
AST034
Forumowicz
Posty: 1090
Rejestracja: 20 mar 2018, 20:04
Lokalizacja: Edynburg, Szkocja

Re: Czas na mój e-pojazd - potwierdzenie zestawu

Post autor: AST034 »

Ale do takiej mocy jaka planujesz nie potrzebujesz sterownika wektorowego. Problemem jest niska indukcyjnosc cewek w uzwojeniu takiego silnika. Zazwyczaj silniki centralne są nawiniete szybko czyli kv<40( obrotow na volt zasilania). To powoduje, ze sterownik wektorowy(sabvoton, barmal itd) nie zadzialaja z nim. Rozwiazaniem jest sterownik blokowy l, najlepiej z funkcja soft startu. I w Twoim przypadku polecam mniejszy silnik niz tu podales, np BHT Big Block znany z forum endless-sphere. Nominalnie 800W, 3-4kW zniesie bez problemu.
Posluchaj moich rad jesli nie chcesz sie uczyc na bledach, czasem kosztownych :)
Garibaldi
Nowicjusz
Posty: 29
Rejestracja: 07 kwie 2020, 12:32

Re: Czas na mój e-pojazd - potwierdzenie zestawu

Post autor: Garibaldi »

Dzięki, no to tego w ogóle nie brałem pod uwagę. Dobrze wiedzieć. A angielski silnik odpada, jego średnica jest za duża. Teraz na celowniku mam jeszcze silniki marki Benevelli - wyglądają obiecująco, mają właśnie nawet mniejsze silniki jak piszesz @AST034... Czekam aż przedstawiciel mi odpisze, czy da radę skombinować mniejszy, niż ma u siebie na stronie. Będę naturalnie informował. Z tym blokowym to trochę czuję się zmartwiony, bo na dzień dobry będzie głośniejszy. Chociaż do modelu goldenmotor oferują pod swoją marką sinus kontroler... i ten ich 3kW współpracuje. Ok, teraz moje zasoby umysłowe kieruję na silnik. Mając silnik i baterię sterownik to będzie najmniejszy problem, bo od was już wiem, że wybór mam duży a z silnikiem aktualnie może 2 opcje.
Awatar użytkownika
Umbur
Moderator
Posty: 1346
Rejestracja: 27 kwie 2017, 11:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Re: Czas na mój e-pojazd - potwierdzenie zestawu

Post autor: Umbur »

Garibaldi pisze:
09 kwie 2020, 13:13
Z tym blokowym to trochę czuję się zmartwiony, bo na dzień dobry będzie głośniejszy
Łańcuch będzie tak hałasował, że nie usłyszysz buczenia silnika. :D
Awatar użytkownika
tas
Administrator
Posty: 2986
Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
Lokalizacja: Żywiec
Kontakt:

Re: Czas na mój e-pojazd - potwierdzenie zestawu

Post autor: tas »

4k RPM buczy jak szlifierka, 8k RPM jak wiertło u dentysty, z kilkunastu metrów + łańcuch... :)
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
Awatar użytkownika
AST034
Forumowicz
Posty: 1090
Rejestracja: 20 mar 2018, 20:04
Lokalizacja: Edynburg, Szkocja

Re: Czas na mój e-pojazd - potwierdzenie zestawu

Post autor: AST034 »

Silnik chinski BHT BB, zebatki 13/68, lancuch 6mm, ponad 5 tys obrotow max, to co slychac na filmie generuje silnik. Sterownik kwadrat, a roznicy miedzy wektorem/sinusem nie uslyszysz w tym halasie :D

Garibaldi
Nowicjusz
Posty: 29
Rejestracja: 07 kwie 2020, 12:32

Re: Czas na mój e-pojazd - potwierdzenie zestawu

Post autor: Garibaldi »

zdawało mi się, że widziałem motorka :D tak, na pewno widziałem motorka

hm... no dobra, to ciul z sinusoidalnym, ale i tak będę drążył :P a gościu, z którym pisze ma mniejsze benevelli i okazało się, że angielskie mniejsze też :) Z tym, że jutro ma wolne i pogadamy we wtorek.
Garibaldi
Nowicjusz
Posty: 29
Rejestracja: 07 kwie 2020, 12:32

Re: Czas na mój e-pojazd - potwierdzenie zestawu

Post autor: Garibaldi »

Dzień dobry, nie po to zarejestrowałem się na forum, żeby mi przyklaskiwać i nie zmieniać swojej wizji :) Piszecie, ja czytam i przetwarzam. W związku z tym, przychylam się do montażu mida przez otwarte drzwi :) Tzn.
1. Poczytałem o Cyclone 3000 - jednak jego głośność nie jest tak dramatyczna jak tego, co ja chciałem użyć.
2. Jest mały, ale jego wady: nie podoba mi się jego sposób sprzedaży i wsparcia, przeczytałem dużo o nim i działa, sprawuje się, ale szału nie ma z otoczką wokół niego.
3. X1 PRO Gen 2 motor with gearbox - teraz to jest w moim zainteresowaniu. Sam silnik. Lub bez przekładni - muszę ogarnąć, jaką zaletę ma skrzynia.
Tylko mam duży problem z nim: czy da się zmienić łożyska, tak, żeby wał mógł się kręcić w obie strony? :? Napisałem do nich pytanie, ale może szybciej byście mi tutaj odpowiedzieli, podejrzewam, że tak... w końcu trzeba go otworzyć, zdjąć stare łożysko i już, nie? Dajcie mi merytoryczną nadzieję :P
c.d.n.
Awatar użytkownika
AST034
Forumowicz
Posty: 1090
Rejestracja: 20 mar 2018, 20:04
Lokalizacja: Edynburg, Szkocja

Re: Czas na mój e-pojazd - potwierdzenie zestawu

Post autor: AST034 »

Wrzuc zdjecie ramy i powiedz, dlaczego nie chcesz uzyc silnika hub?
Garibaldi
Nowicjusz
Posty: 29
Rejestracja: 07 kwie 2020, 12:32

Re: Czas na mój e-pojazd - potwierdzenie zestawu

Post autor: Garibaldi »

HUB nie zmieści mi się w kole, to nie będzie rower.
rama.PNG
Awatar użytkownika
Umbur
Moderator
Posty: 1346
Rejestracja: 27 kwie 2017, 11:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Re: Czas na mój e-pojazd - potwierdzenie zestawu

Post autor: Umbur »

Jak chcesz, to mam silnik, który możesz wykorzystać.
<OLX>
Garibaldi
Nowicjusz
Posty: 29
Rejestracja: 07 kwie 2020, 12:32

Re: Czas na mój e-pojazd - potwierdzenie zestawu

Post autor: Garibaldi »

O, dzięki za propozycję, ale tak mnie kręci ten x1 pro v2... Odpisali, że normalnie da się kręcić w obie strony. Hm...To już jestem blisko finiszu, jeszcze tylko baterię zmontować i kontroler wybrać... Tak bym chciał Barmalowy, ale pewnie Sabvoton lub KLS wpadnie. Bu.
Awatar użytkownika
AST034
Forumowicz
Posty: 1090
Rejestracja: 20 mar 2018, 20:04
Lokalizacja: Edynburg, Szkocja

Re: Czas na mój e-pojazd - potwierdzenie zestawu

Post autor: AST034 »

Garibaldi pisze:
14 kwie 2020, 16:36
O, dzięki za propozycję, ale tak mnie kręci ten x1 pro v2... Odpisali, że normalnie da się kręcić w obie strony. Hm...To już jestem blisko finiszu, jeszcze tylko baterię zmontować i kontroler wybrać... Tak bym chciał Barmalowy, ale pewnie Sabvoton lub KLS wpadnie. Bu.
Powodzenia z sabvotonem, spalisz go a nie pojedziesz przy takim silniku.

Ogolnie to jestem ciekaw co Ci z tego wyjdzie, bo motocykl z silnikiem rowerowym moze byc ciekawy :D
Garibaldi
Nowicjusz
Posty: 29
Rejestracja: 07 kwie 2020, 12:32

Re: Czas na mój e-pojazd - potwierdzenie zestawu

Post autor: Garibaldi »

Chciałem być pierwszym w tym co robię, ale zupełnie przypadkowo ktoś równolegle idzie moją ścieżką i jest jakieś 2 miesiące do przodu :joy: Nie fair... :D Po cichu kibicuję, ale palmę pierwszeństwa prawdopodobnie przegrałem :P 2 miesiące to ja się uczyłem, co to jest e-bike, silniki, problemy, obliczenia...
Widziałem sabvotony na 150A poboru, ja bym brał tylko 60-90 i napięcie 48V. Czytałem na ES jakieś posty i palili kontrolery jeden za drugim, no ale walili w niego bez rozumu :)
Garibaldi
Nowicjusz
Posty: 29
Rejestracja: 07 kwie 2020, 12:32

Re: Czas na mój e-pojazd - potwierdzenie zestawu

Post autor: Garibaldi »

Sytuacja jest rozwojowa. Aktualnie Barmal twierdzi, że do tego silnika cycek v2 jego sterownik byłby nieodpowiedni, natomiast ja uważam, że jest jak najbardziej. Chodzi o prędkości obrotowe. Pomóżcie mi go przekonać haha... aktualnie w wyścigu po Barmalowy sterownik wyglądam mniej więcej tak :D :
Awatar użytkownika
AST034
Forumowicz
Posty: 1090
Rejestracja: 20 mar 2018, 20:04
Lokalizacja: Edynburg, Szkocja

Re: Czas na mój e-pojazd - potwierdzenie zestawu

Post autor: AST034 »

Garibaldi pisze:
21 kwie 2020, 9:12
Sytuacja jest rozwojowa. Aktualnie Barmal twierdzi, że do tego silnika cycek v2 jego sterownik byłby nieodpowiedni, natomiast ja uważam, że jest jak najbardziej. Chodzi o prędkości obrotowe. Pomóżcie mi go przekonać haha... aktualnie w wyścigu po Barmalowy sterownik wyglądam mniej więcej tak :D :
Prosta sprawa, pisalem Ci wyzej, ze ani sabvoton ani barmal sie nie nada. Niska indukcyjnosc cewek silnika i jego wysokie erpm (ilosc obrotow elektrycznych) spowoduja, ze cos sie sfajczy w sterowniku. Albo mosfety, albo inne elementy. Jesli konstruktor sterownika tak twierdzi to zapewne nie chce potem reklamacji, ze przeciez dzialalo, a nie dziala ;)
Garibaldi
Nowicjusz
Posty: 29
Rejestracja: 07 kwie 2020, 12:32

Re: Czas na mój e-pojazd - potwierdzenie zestawu

Post autor: Garibaldi »

Rozumiem obawy, jeednak dokumentacja tego cycka mówi
cycv2.PNG
także Hm... Do tego, moja zębatka na wale byłaby nieco większa 16T, przełożenie na tył N = 2,5...

Przy prędkości 25 km/h tylne koło obracałoby mi się:
R_koła = 0,24 m
l = 1,51 m

V = 25 km/h = 7 m/s = 420 m/min

420 / 1,51 = 278 obr/min koła

przy N = 2,5 na wale silnika miałbym około 695 obrotów na minutę.

Skrajnie 70 km/h -> 19,6 m/s = 1176 m/min -> 779 obr/min koła -> 1947 obr na wale silnika.

Co liczę źle? :thinking:

Edytowane: a co jeśli bym po prostu wziął sterownik od nich... https://www.cycmotor.com/product-page/3 ... nsor-input
Awatar użytkownika
AST034
Forumowicz
Posty: 1090
Rejestracja: 20 mar 2018, 20:04
Lokalizacja: Edynburg, Szkocja

Re: Czas na mój e-pojazd - potwierdzenie zestawu

Post autor: AST034 »

Garibaldi pisze:
21 kwie 2020, 10:13
Rozumiem obawy, jeednak dokumentacja tego cycka mówi
cycv2.PNG

także Hm... Do tego, moja zębatka na wale byłaby nieco większa 16T, przełożenie na tył N = 2,5...

Przy prędkości 25 km/h tylne koło obracałoby mi się:
R_koła = 0,24 m
l = 1,51 m

V = 25 km/h = 7 m/s = 420 m/min

420 / 1,51 = 278 obr/min koła

przy N = 2,5 na wale silnika miałbym około 695 obrotów na minutę.

Skrajnie 70 km/h -> 19,6 m/s = 1176 m/min -> 779 obr/min koła -> 1947 obr na wale silnika.

Co liczę źle? :thinking:

Edytowane: a co jeśli bym po prostu wziął sterownik od nich... https://www.cycmotor.com/product-page/3 ... nsor-input
Wygoogluj roznice miedzy obrotami elektrycznymi a mechanicznymi. Sabki i inne wektorowe są dobre do sterowania HUBa ktory osiaga 800-900 rpm, Twoj silnik ma w dokumentacji 6500 rpm, sprawdz liczbe magnesow i policz ile erpm osiaga. Sabvoton niby daje rade do 30 tys, a naprawde najlepiej polowe tego.
Juz samo to, ze sie do takich obrotow kreci oznacza, ze jest nawiniety grubym drutem, kilkoma zwojami. Sterownik musi miec pewien opor na przewodach fazowych, jesli go nie ma to albo nie ruszy, albo upalisz cos w srodku, najprawdopodobniej mosfety. I to nie są obawy, tylko fakty testowane osobiście, na moich sprzętach.
To wszystko pisze na przykladzie innego przelozenia, bo taki silniczek potrzebuje minimum 1:6 albo 1:7 zeby taka wage ruszyc z miejsca i sie nie przegrzac, przy 1:2.5 mialbys grzalke z silnika i kontrolera.
Garibaldi
Nowicjusz
Posty: 29
Rejestracja: 07 kwie 2020, 12:32

Re: Czas na mój e-pojazd - potwierdzenie zestawu

Post autor: Garibaldi »

OK. Dzięki! W takim razie biorę się za edukację.
Garibaldi
Nowicjusz
Posty: 29
Rejestracja: 07 kwie 2020, 12:32

Re: Czas na mój e-pojazd - potwierdzenie zestawu

Post autor: Garibaldi »

Tak, powiem wam, że forum i ludzie tutaj, to jest złoto. Obejrzałem trochę filmów o tym cycku i tak, ja brałem pod uwagę tylko obroty mechaniczne, natomiast widzę wszędzie, że obroty erpm w nim to właśnie lecą w kosmos.
Wracam do pierwotnej wersji, tzn. silnika benevelli
https://benevelli-group.com/docs/SMAC-1 ... asheet.pdf
albo ten
https://benevelli-group.com/docs/SMAC-0 ... asheet.pdf
Tutaj obroty ma 3000, do tego, peak mocy bezpieczny to 2,5 albo 3,7kW - co w sumie pasuje pod moje zachcianki, jadąc wolno nie użyję maksa, peak to na prostej, żeby się wygłupić i tyle.
W takiej kombinacji Barmal powinien być zadowolony no i np. AST034 :) Przełożenie też zmienię na większe.
c.d.n. - poczekam na wiadomość Barmala i sprzedawcy silnika.
Garibaldi
Nowicjusz
Posty: 29
Rejestracja: 07 kwie 2020, 12:32

Re: Czas na mój e-pojazd - potwierdzenie zestawu

Post autor: Garibaldi »

Post pod postem, ale trudno. Intensywny dzień analiz :P
OK - benevelli jednak odpada - nie ma hall sensorów a koder? sin/cos - sterowniki do tego mają ceny NASA. A ja się dowiedziałem dopiero teraz, że jeszcze w taki sposób można mierzyć obroty. Szkoda.
AST034 przerabiał podobny temat z małym silnikiem, no to nie będę szedł na upartego w małego cycka. Szkoda, bo fajny mały.

Wybrałem silnik, który miałem na samym początku, tzn. GoldenMotor 3kW / 48V, na hall sensorach. W internecie widziałem, że ludzie tego używają, chinole też, więc... no i zmieści mi się w ramie.

Model: HPM3000B -- High Power BLDC Motor
1. Voltages: 48/72V
2. Rated power: 2-3KW
3. Peak power: 6KW
4. Speed: 3000-5000rpm
5. Rated torque: 10 Nm
6. Peak torque: 25 Nm
7. Efficiency: >90%

Teraz tylko potwierdzenie ze strony Barmala - ok, do tego ci sprzedam. Jak nie to Sabvoton na pewno da radę.
Pozostanie mi zbudowanie baterii.
Awatar użytkownika
AST034
Forumowicz
Posty: 1090
Rejestracja: 20 mar 2018, 20:04
Lokalizacja: Edynburg, Szkocja

Re: Czas na mój e-pojazd - potwierdzenie zestawu

Post autor: AST034 »

Jestes bardzo odporny na wiedze ;)

Ale buduj, ja czekam na zdjecia i relacje jak to jezdzi, powodzenia :D
Garibaldi
Nowicjusz
Posty: 29
Rejestracja: 07 kwie 2020, 12:32

Re: Czas na mój e-pojazd - potwierdzenie zestawu

Post autor: Garibaldi »

Wiecie co? :joy: Życie to nie film i wyważanie otwartych drzwi grozi zajebistą kontuzją...
Chcę jednak hub jak wy tu wszyscy macie i jeździcie i uśmiechacie się i w ogóle fajna drużyna :D
Wobec tego: zdecydowałem się na QS Motor 3500W - LEPIEJ??? :D
Jeśli tak -> to kurde bajabongo i lecimy z tym do przodu :)
Garibaldi
Nowicjusz
Posty: 29
Rejestracja: 07 kwie 2020, 12:32

Re: Czas na mój e-pojazd - potwierdzenie zestawu

Post autor: Garibaldi »

Dzisiaj podejmę decyzję, 1500 czy 2000W - biorę pod uwagę rzeczywiste 2/3 mocy na kole... - wersja V4 wychodzi na to, że najnowsza a każda kolejna ulepsza wedlug QS parametry...
https://www.aliexpress.com/item/3300007 ... 5a29F0d1AK

Hm... tylko czy aliekspress to zaufane źródło na taką kwotę? :P Niby QS i przy wersji silnika 1500 na dole strony dali logo Nexuna...
https://www.aliexpress.com/item/3306171 ... 5a29F0d1AK
Awatar użytkownika
AST034
Forumowicz
Posty: 1090
Rejestracja: 20 mar 2018, 20:04
Lokalizacja: Edynburg, Szkocja

Re: Czas na mój e-pojazd - potwierdzenie zestawu

Post autor: AST034 »

A to kola 12 cali zakladasz?
Garibaldi
Nowicjusz
Posty: 29
Rejestracja: 07 kwie 2020, 12:32

Re: Czas na mój e-pojazd - potwierdzenie zestawu

Post autor: Garibaldi »

Tak dokładnie, 12x3.5 cala - pisałem, że to będzie mały e-moto do treningów. :)
btw. - jakbym wziął cycka... ale bym miał probleemóóów...
Garibaldi
Nowicjusz
Posty: 29
Rejestracja: 07 kwie 2020, 12:32

Re: Czas na mój e-pojazd - potwierdzenie zestawu

Post autor: Garibaldi »

Chińczyk pyta się mnie, jak mają przygotować silnik, domyślnie jest 72V i 70 km/h.
Ja chcę 48V bo nie chcę mieć więcej baterii teraz, mam miejsca, ale ja chcę mniej. Nie da się potem "przeskalować" silnika na 72?
72V silnik nie ruszy na 48V? :eyes: Jestem ciekaw, bo jakby co dalej wolę być przy 48V.
Nastawiłem się na 48V :D Nie chcę mi się teraz lutować więcej bateryjek :P

aktualizacja: dostałem na czacie wiadomość, że może być 72V a ja dam 48 i tyle :) Czyli zachowam potencjał jak znudzi mi się wolna jazda.
Garibaldi
Nowicjusz
Posty: 29
Rejestracja: 07 kwie 2020, 12:32

Re: Czas na mój e-pojazd - potwierdzenie zestawu

Post autor: Garibaldi »

Witam po przerwie, nie pisałem aktualizacji, bo po prostu muszę/musiałem czekać długo na części a i tak dalej nie mam wszystkiego... Jestem właśnie po próbie lutowania baterii... zrobiliśmy tylko jedno P... do tego jednak potrzeba zgrzewarki punktowej. Jak wróce do domu to muszę przejść przez forum i dowiedzieć się, jaka jest najlepsza opcja na taką zgrzewarkę :eyes:

Barmalowy sterownik - jeny, jak to dobrze wygląda :D i ta mała wielkość. No nic... mega opóźnienie, ale nic nie zrobię, teraz priorytet to zgrzewarka...

Do później! :)
Garibaldi
Nowicjusz
Posty: 29
Rejestracja: 07 kwie 2020, 12:32

Re: Czas na mój e-pojazd - potwierdzenie zestawu

Post autor: Garibaldi »

Cześć,
robię testy z uruchomieniem silnika. Mam taki problem, że albo nie chce kręcić, albo raz udało mi się, że kręcił, ale tak jakby "skokowo" i to dopiero jak ruszyłem kołem trochę. Ktoś się z tym spotkał, czy muszę otwierać silnik i spojrzeć w bebechy? Sprawdzałem wszytkie kolejności przewodów fazowych i tylko na jednej kombinacji własnie udało się, że kręcił ale tak dziwnie.
ODPOWIEDZ