Strona 1 z 1

Dylemat - 48V czy 60V

: 16 paź 2020, 20:30
autor: Bary_Ldz
Witam wszystkich :)


Planuje elektryfikacje roweru, jest to hardtail Kross A4.

Mam dylemat z napięciem instalacji, czy wybrać pojemniejsza baterie 48V czy jednak 60V.

Mieszkam w Łódzkim tak więc teren płaski. Rower będzie służył do rekreacyjnych wycieczek w “koło komina” max do 100-120km kilka razy w roku.

Prędkości max jakie preferuje to do 40-45km/h max, przy 40km/h czuje już strach na tym sprzęcie :D.

W terenie nie jeżdżę, w górach tym bardziej. Tak więc zamiast prędkości wolę większy moment. A nie ważę też mało bo 117kg… :)


Zastanawiam się na 13s10p lub 16s8p na ogniwach Sanyo GA lub LG MJ1.

Do 60V planowałem sterownik KT 45A.

Re: Dylemat - 48V czy 60V

: 16 paź 2020, 21:38
autor: Yasiu77
Jakiej wielkości masz koło i czy planujesz już jakiś konkretny silnik? Na 26" i 13s przy normalnym nawoju np mxus 30h 10x6 powinieneś osiągać nawet 50km/h. Lepiej mieć więcej "p" bo mniej obciążasz baterię. Zamiast 5,6A w 16s będą dostawać max 4,5A na ogniwo w 13s i pakiet dłużej pożyje :)

Re: Dylemat - 48V czy 60V

: 16 paź 2020, 21:42
autor: Bary_Ldz
Koło to standardowe 26', silnik planuje QS 205 35H 1000W.

Re: Dylemat - 48V czy 60V

: 16 paź 2020, 22:02
autor: Tooropek
Ilość watogodzin jest ta sama przy 13S10P i 16S8P zakładając, że ogniwa są te same więc tu nie będzie żadnej różnicy jeśli chodzi o przejechany dystans z tą samą prędkością przelotową. Jeśli planujesz dynamiczniej się przemieszczać sugeruję instalacje 16S, gdyż te kilka km/h będziesz miał więcej a moment obrotowy będzie z pewnością większy przy wyższym napięciu bo jak wiadomo moc określa się przez mnożenie napięcia przez prąd.

Z drugiej strony jak Yasiu wspomniał lepiej jest iść w większą ilość ogniw równolegle bo pakiet będzie miał dłuższą żywotność przez odciążenie ogniw, a jak nie zależy Ci na vmaxie to 13S będzie lepszym rozwiązaniem.

Stoisz przed wyborem dłuższej żywotności pakietu vs lepszym momentem obrotowym i większą prędkością maxynalną.

Może ktoś jeszcze coś doda do tematu, więc wstrzymaj się z decyzją jeszcze trochę...

Re: Dylemat - 48V czy 60V

: 16 paź 2020, 22:58
autor: Yasiu77
na 13s10p przejedzie z 2 km dalej niż na 16s8p ;)

Re: Dylemat - 48V czy 60V

: 17 paź 2020, 14:52
autor: Mateusz78721
16s większa sprawność silnika :)

Re: Dylemat - 48V czy 60V

: 17 paź 2020, 14:53
autor: Piotrek7231
Lepiej 60v

Re: Dylemat - 48V czy 60V

: 18 paź 2020, 0:24
autor: gienek333
Mateusz78721 pisze:
17 paź 2020, 14:52
16s większa sprawność silnika :)
13S większa sprawność i żywotność aku ;)

Re: Dylemat - 48V czy 60V

: 18 paź 2020, 6:52
autor: WojtekErnest
A dotego warto dodać ze nie tylko większa żywotność aku, ale co idzie w parze mniejsze przysiadanie napiecia pakietu pod obciazeniem. Czyli mniejszy SAG, dluzej , stabilniej jedziemy z max prędkością po naladowaniu. Tym bardziej że jak piszesz, 40-45 km/ to Twoje max podyktowane rozsądkiem. Ja bym stawial na 13S10P

Re: Dylemat - 48V czy 60V

: 18 paź 2020, 10:47
autor: zdzban
Może zacznij na jakich ogniwach planujesz tą baterie, wtedy coś koledzy wiecej doradzą

Re: Dylemat - 48V czy 60V

: 19 paź 2020, 10:25
autor: Piotrek7231
Co ty gadasz, im większe napięcie tym większa sprawność silnika :D :D

gienek333 pisze:
18 paź 2020, 0:24
Mateusz78721 pisze:
17 paź 2020, 14:52
16s większa sprawność silnika :)
13S większa sprawność i żywotność aku ;)

Re: Dylemat - 48V czy 60V

: 19 paź 2020, 12:11
autor: tkoko
Piotrek7231 pisze:
19 paź 2020, 10:25
Co ty gadasz, im większe napięcie tym większa sprawność silnika :D :D ....
Z czego wynika ta "większa sprawność" silnika przy wyższym napięciu. Tak dla porównania testuję teraz silniki z wolnobiegiem, TranzX 24V, przewoltowany do 36V, z silnikiem DXF 135 z nominalnym napięciem 36V. Silnik TranzX pobiera ponad 1A przy ~380 RPM (36km/godz dla 20"), podczas kiedy DXF 135 pobiera zaledwie 0.8A przy tym samym RPM. Który z tych silników ma większą sprawność, i o ile procent :D

Re: Dylemat - 48V czy 60V

: 19 paź 2020, 17:21
autor: Wojtek
Przecież to dwa różne napędy i co tu porównywać? Mają taki sam nawój, przełożenie przekładni, są zaprojektowane do zasilania takim samym przebiegiem?

Re: Dylemat - 48V czy 60V

: 19 paź 2020, 18:24
autor: tkoko
Wojtek pisze:
19 paź 2020, 17:21
Przecież to dwa różne napędy i co tu porównywać? Mają taki sam nawój, przełożenie przekładni, są zaprojektowane do zasilania takim samym przebiegiem?
Mówisz że nie da się porównać sprawności obu silników w zależności od mocy/napięcia/prądu to proszę porównanie obu silników tym samym sterownikiem.

________TranzX______________DXF____________________
PAS 3 - 12 km/godz - 0.21 A / 12 km/godz -0.24 A - sprawność TranzX większa o ~14%
PAS 4 - 16 km/godz - 0.37 A / 16 km/godz -0.42 A - sprawność TranzX większa o ~14%
PAS 5 - 20 km/godz - 0.49 A / 20 km/godz -0.58 A - sprawność TranzX większa o ~19%
PAS 6 - 23 km/godz - 0.59 A / 23 km/godz -0.68 A - sprawność TranzX większa o ~16%
PAS 7 - 27 km/godz - 0.68 A / 27 km/godz -0.71 A - sprawność TranzX większa 0 ~5%
i nagle cud
PAS 8 - 31 km/godz - 0.81 A / 31 km/godz -0.75 A - sprawność DXF większa 0 ~8%
PAS 9 - 36 km/godz - 1.10 A / 36 km/godz -0.81 A - sprawność DXF większa 0 ~36% !!!

Jak więc widzisz TranzX zasilany do ~28V, czyli na swoje nominalne napięcie, ma większą sprawność niż DXF, przy tej samej predkości. Powyżej 30V wygrywa DXF bo jego nominalne napięcie to 36V.
Że "swobodne" podnoszenie mocy/prądu/napięcia na silniku zmniejsza sprawność KAŻDEGO silnika masz przykład w tabeli poniżej. Tabela dotyczy silnika szczotkowego, ale podobna zależność dotyczy każdego silnika, nie tylko elektrycznego. Jak widzisz podwyższanie mocy/prądu/napięcia powyżej 50 - 60% jego mocy nominalnej (w tym wypadku 200 wat) skutkuje spadkiem sprawności silnika.

Re: Dylemat - 48V czy 60V

: 28 paź 2020, 9:29
autor: Dede
Każdy silnik największą sprawność ma nominalny wartościach który był skonstruowany.
Z drugiej strony silnik QS205 o mocy 3000W kto jeździ na takiej mocą? Zazwyczaj dostarczamy nawet 12000W do silnika sprawność jest mała ale nikt na to nie patrzy na sprawność.

A napięcie czym większe to szybciej pojedziemy.
Problem jest ze czym szybciej sie jedzie to większe użycie energi więc na mniejszym napięciu dalej pojedziemy bo nie osiągniemy dużej prędkości.

Jeśli miałbym wybierać to wolałbym 16S bo większa prędkość uzyskania a na dalekie wycieczki planowane to ograniczyć prędkość i nie rozpędzić za mocno to bedzie małe użycie energi na km.

Re: Dylemat - 48V czy 60V

: 23 godziny temu (wczoraj, 11:47)
autor: Bary_Ldz
Bardzo dziekuje wszystkich za pomoc, wybór padł na 16S :).