BBS02B i ograniczenie do 250W

Tematy związane z wszelką instalacją elektryczną w konwersjach rowerów
Awatar użytkownika
pxl666
Forumowicz
Posty: 5765
Rejestracja: 27 cze 2018, 23:05
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: BBS02B i ograniczenie do 250W

Post autor: pxl666 »

Mówiłem żebyś zapytał agenta od oc .
Napisz jak będziesz na kupnie i jak np dojdzie . Opisz wrażenia
KyokushinPL
Forumowicz
Posty: 58
Rejestracja: 14 mar 2021, 3:42

Re: BBS02B i ograniczenie do 250W

Post autor: KyokushinPL »

pxl666 pisze:
02 kwie 2021, 19:03
Mówiłem żebyś zapytał agenta od oc .
Napisz jak będziesz na kupnie i jak np dojdzie . Opisz wrażenia
Wysłałem zapytanie do PZU, opisując to co Wam - rower technicznie jest rowerem, ale nie ma naklejki EPAC - dam znać jak będę miał odpowiedź.

W sumie moderator mógłby podzielic temat na dwa od tego posta:
viewtopic.php?p=89924#p89924
bo to w sumie już dwie rzeczy, jedna roweru z bbs02, a druga innego roweru z koszernym silnikiem ale bez naklejek/norm.
tkoko
Forumowicz
Posty: 4925
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: BBS02B i ograniczenie do 250W

Post autor: tkoko »

Tu masz aktualną instrukcję rowerów EPAC/Pedelec itd. Merida

https://d2lljesbicak00.cloudfront.net/m ... web.pdf?p3

i ostrzeżenie o konsekwencjach prawnych wynikających ze zmiany mocy 250 wat, prędkości wspomagania 25 km/godz, itd czyli niezgodności z normami w tym "EPAC", EN 15194, ISO EN 4210-2.
Załączniki
Merida2.JPG
miki
Forumowicz
Posty: 1390
Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46

Re: BBS02B i ograniczenie do 250W

Post autor: miki »

Wynika z tego niezbicie, że jeśli ktoś ogarnięty z forum zrobi fajny, mocny rower, a kupi go jakiś debil i spowoduje wypadek jadąc np. 60km/h (dzisiaj był taki wątek), to ten co rower zbudował/zmodyfikował jest wspólnikiem przestępcy i odpowiada karnie. Niedługo zabronią noszenia gumy w kalesonach bez rejestracji w Centralnym Urzędzie Gum. A wszystko to ma napędzić sprzedaż drogich w zakupie i eksploatacji markowych rowerów ze zgniłego zachodu. Ta brukselka zaczyna być k... przewidywalna.
Awatar użytkownika
pxl666
Forumowicz
Posty: 5765
Rejestracja: 27 cze 2018, 23:05
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: BBS02B i ograniczenie do 250W

Post autor: pxl666 »

miki pisze:
02 kwie 2021, 21:17
Wynika z tego niezbicie, że jeśli ktoś ogarnięty z forum zrobi fajny, mocny rower, a kupi go jakiś debil i spowoduje wypadek jadąc np. 60km/h (dzisiaj był taki wątek), to ten co rower zbudował/zmodyfikował jest wspólnikiem przestępcy i odpowiada karnie. Niedługo zabronią noszenia gumy w kalesonach bez rejestracji w Centralnym Urzędzie Gum. A wszystko to ma napędzić sprzedaż drogich w zakupie i eksploatacji markowych rowerów ze zgniłego zachodu. Ta brukselka zaczyna być k... przewidywalna.
mysle ze nawet rudolf giuliani nie udowodnił by w sądzie że jestem współwinny wypadku który spowodowałeś na rowerze który ci sprzedałem przeznaczonym na wystawy i do jazdy na torze ...
KyokushinPL
Forumowicz
Posty: 58
Rejestracja: 14 mar 2021, 3:42

Re: BBS02B i ograniczenie do 250W

Post autor: KyokushinPL »

To przedruk z jakiejś niemieckiej gazety, w Polsce może być inaczej w sensie prawnym, natomiast jeżeli rower przestaje być rowerem, no to nie jest już rowerem tylko motorowerem - w kwestii manetki czy prędkości 25km/h. Fajnie byloby mieć ten limit konfigurowalny z displaya, 25km/h to prawdę mówiąc niska szybkość - można by sobie ściągać na drogi niepubliczne albo po prostu na nieryzykowne miejsca.
Wiem że silniki DEPU mają taką możliwość, Bafang M500 i każdy inny europejski silnik nie - to już flash firmware na inny region.
Awatar użytkownika
pxl666
Forumowicz
Posty: 5765
Rejestracja: 27 cze 2018, 23:05
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: BBS02B i ograniczenie do 250W

Post autor: pxl666 »

Paradoksalnie ja w swoich rowerach wrzuciłem limit do 25kmh i jakoś mnie nie boli. Pedałuje sobie na luzie i jest całkiem spoko . Na pewno zwiększy się zasięg na ładowaniu. Wrzucam również blaty 34t co znacznie redukuje vmax ale bardzo poprawia moment na wspinaniu i z tego też jestem zadowolony. Nawet zauważyłem że dzięki temu mogę sobie jechać i jedynie zrzucam z 11 na 13 i śmiało podjeżdżam wzniesienia gdzie na blacie 44 musiałem często redukować kilka koronek kasety .
KyokushinPL
Forumowicz
Posty: 58
Rejestracja: 14 mar 2021, 3:42

Re: BBS02B i ograniczenie do 250W

Post autor: KyokushinPL »

No to taki limit że jak jedziesz to tragedii nie ma, ale bez sensu jest to że normalnym rowerem praktycznie każdy jeździ szybciej, a tu masz elektryczny i nie możesz nim dopedałować szybciej, tzn możesz, ale to bez sensu bo jest cięższy i ciężej kręci, więc zwykłym rowerem łatwiej pojedziesz szybciej niż takim, natomiast takim łatwiej jechać 25 przez długi czas niż normalnym, na baterii 800Wh i maksymalnym wspomaganiu pewnie kilkadziesiąt kilometrów bez większego zmęczenia.

Więc rowerem który ma lepszą trakcję i lepsze hamulce jest trudno jeździć szybciej niż takim który ma te rzeczy gorsze. Typowy paradoks UE.
miki
Forumowicz
Posty: 1390
Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46

Re: BBS02B i ograniczenie do 250W

Post autor: miki »

Ja też mam ustawową prędkość i moc silnika. I szczerze mówiąc przy blatach 44T-11T brakuje mi większej patelni z przodu. Sporadycznie w dłuższych trasach podniosę Vmax do 35km/h (w małym przekładniowcu generalnie nie ma sensu jazda powyżej 32km/h) i wtedy zaczyna być kłopotliwie. Przy tych 25km/h jeszcze idzie kręcić, ale już przy 32-33 robię motorek i - uwierzcie - nie da się tak pedałować nawet 5 minut. To oczywiście jazda po asfaltach, niby wzniesienia są, ale to na pewno nie góry i nie pogórze. Generalnie myślę nad wymianą przedniego blatu na 50/52T, może wtedy używałbym więcej przełożeń tylnych (obecnie 3 najmniejsze, ale głównie 11T i 13T. Takie sprawy mają znaczenie na trasach, gdzie uzyskanie średniej prędkości 25km/h oznacza jazdę z prędkością ok. 30km/h. Jeżeli kręcisz 25km/h, średnia z reguły wychodzi ok. 20km/h. No i przy 100km dystansu robi się godzina różnicy.

Nawiasem mówiąc to podniesienie Vmax w trasy skutkuje wspomaganiem od niższego progu prędkości (i późniejszym odcinaniem przy osiąganiu maksymalnej wspomaganej prędkości dla danego poziomu wspomagania), tu nie chodzi o większe prędkości maksymalne. Co innego w silniku bez plastikowych kółek zębatych.
KyokushinPL
Forumowicz
Posty: 58
Rejestracja: 14 mar 2021, 3:42

Re: BBS02B i ograniczenie do 250W

Post autor: KyokushinPL »

Przy 100km tak, ale chyba nie będę robił tego typu odległości. W zasadzie to sam nie wiem gdzie będe jeździł, ten ebike jest bardziej na zasadzie chcenia, pewnie mix - głównie ddr i okoliczne wertepy.. Mam prawo jazdy kat. A (w siodle w sumie 10 lat)/B (22 lata), uwielbiam jednoślady, rowerem jeżdżę od 35 lat bo lubię, ale 90% to samochód bo żaden jednoślad nie był dla mnie użyteczny na codzień, ale rekreacyjnie - ebike da mi po prostu większe odległości, przy pewnie wyższej średniej, bez większego zmęczenia jadąc na maks wspomaganiu, jednocześnie bez zakładania wszystkich tych zbroi wjadę sobie wszędzie tam, gdzie nie mogłem motocyklem czy samochodem, różne parki etc.

Obecny rower, nie ebike mam od 1998 r :) I ten też kupuję dopóki się rozpadnie. Z rodziną będę jeździł zwykłym bo mnie zachlastają jak będę miał za lekko :P, ebike na samotne wycieczki.

A co do właśnie legalności jazdy nim - nie chce mi się bawić w ciuciubabkę, na zasadzie że mnie zatrzyma straż miejska albo odpukać rzeczywiście komuś wóz zarysuję, czy wpadnie na mnie inny rowerzysta i będzie jakaś krzywa akcja że nagle jadę statkiem kosmicznym, nie rowerem, i że co gorsza jeszcze ktoś będzie miał rację.

Z ciekawostek - Bafang M500 jest bliźniaczy do Bafanga M600 (500W) - jest ta sama rama, więc hipotetycznie 'gdyby' się zmieniło prawo na mniej restrykcyjne (co raczej jeżeli nastąpi, to tylko w drugą stronę), dozwolone były wieksze moce i szybkości, można sobie będzie w tą samą ramę wrzucić Bafanga M600, bez zmiany całego roweru.
Awatar użytkownika
pxl666
Forumowicz
Posty: 5765
Rejestracja: 27 cze 2018, 23:05
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: BBS02B i ograniczenie do 250W

Post autor: pxl666 »

W razie draki prawnik będzie szukać winnego a nie pojazdu. Udział silnika w prędkości nie jest kluczowy. Ma moje to w zła dziurę się wpatrujesz . Jeśli ty wjedziesz w kogoś to nawet na flamingu twoja wina . Jak ktoś w Ciebie wjedzie to nikt nie będzie wnikać który znaczek CE masz naklejony. To nie będzie miało znaczenia .
KyokushinPL
Forumowicz
Posty: 58
Rejestracja: 14 mar 2021, 3:42

Re: BBS02B i ograniczenie do 250W

Post autor: KyokushinPL »

To się też zgadza jak najbardziej, natomiast ludzie nie są nieomylni, swojej nieomylności też nie zakładam, głupio było by np kogoś niechcący potrącić czy stłuc lusterko, a następnie mieć 'niedziałające' OC i jeszcze jakieś problemy z jazdy 'motorowerem' albo jakimś pojazdem 'niedopuszczonym' w ruchu po ścieżce rowerowej w związku z całym zdarzeniem. Oczywiście to już jakaś sytuacja z gatunku Yeti - niby nigdy nikt nie widział, ale jednak podobno można spotkać.
tkoko
Forumowicz
Posty: 4925
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: BBS02B i ograniczenie do 250W

Post autor: tkoko »

KyokushinPL pisze:
03 kwie 2021, 2:42
To się też zgadza jak najbardziej, natomiast ludzie nie są nieomylni, swojej nieomylności też nie zakładam, głupio było by np kogoś niechcący potrącić czy stłuc lusterko, a następnie mieć 'niedziałające' OC i jeszcze jakieś problemy z jazdy 'motorowerem' albo jakimś pojazdem 'niedopuszczonym' w ruchu po ścieżce rowerowej w związku z całym zdarzeniem. Oczywiście to już jakaś sytuacja z gatunku Yeti - niby nigdy nikt nie widział, ale jednak podobno można spotkać.
Tyle że w praktyce, z OC to tak nie działa. Dwa lata temu "przywaliłem" przy ~40 km/godz w mur tunelu pod "1", na której w tym czasie były roboty drogowe (ekrany), bo w trakcie ulewy zmyło piasek do tunelu (warstwa z 10 cm grubości). Rower zniszczony, ja poturbowany (relatywnie niegroźnie ale jednak). Zgłoszenie zdarzenia do zarządcy drogi, czyli Urzędu Miejskiego. Odesłanie zgłoszenia do Zarządcy dróg krajowych i autostrad. Odesłanie zgłoszenia do wykonawcy robót. Zgłoszenie do ubezpieczyciela z ubezpieczenia OC wykonawcy. Stanowisko ubezpieczyciela, odmowa wypłaty OC; brak jednoznacznego dowodu na to że warstwa piasku jest winą wykonawcy (to była przecież gwałtowna ulewa), i jak się nie podoba to do sądu. Dla 1000 zł czy nawet 2000 zł. szkoda nerwów i pieniędzy.
miki
Forumowicz
Posty: 1390
Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46

Re: BBS02B i ograniczenie do 250W

Post autor: miki »

Typowe zagrywki oszustów banksterskich. Kasę wziąć to chętnie, ale płacić raczej nie za bardzo. Trzeba publikować wszelkie ich odmowy, nagłaśniać w mediach, może to trochę ostudzi to ich silne lobby.
KyokushinPL
Forumowicz
Posty: 58
Rejestracja: 14 mar 2021, 3:42

Re: BBS02B i ograniczenie do 250W

Post autor: KyokushinPL »

Tak, kombinują jak mogą złodzieje i właśnie dlatego chcę być 'na prawie'.
tkoko
Forumowicz
Posty: 4925
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: BBS02B i ograniczenie do 250W

Post autor: tkoko »

miki pisze:
03 kwie 2021, 9:33
Typowe zagrywki oszustów banksterskich. Kasę wziąć to chętnie, ale płacić raczej nie za bardzo. Trzeba publikować wszelkie ich odmowy, nagłaśniać w mediach, może to trochę ostudzi to ich silne lobby.
Jest takie powiedzenie;
"punkt widzenia zależy od punktu siedzenia"
Masz ubezpieczyciela który zastanawia się, jak ten piasek dostał się do tunelu, i jaki to ma związek z wykonawcą którego ubezpiecza. Zgodnie z logiką, ten piasek powinien spłynąć rowem odwadniającym drogę, do pobliskiej rzeki, A NIE DO TUNELU. Skoro piasek spłynął do tunelu, odpowiedzialny jest już inny ubezpieczyciel, teoretycznie ten od drogi "1", bo to jego zły układ odwadniający zalewa tunel (zresztą wcześniej wielokrotnie). Tak więc dlaczego z OC wykonawcy mają być wypłacane pieniądze skoro to właściwie nie jego wina.
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3335
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: BBS02B i ograniczenie do 250W

Post autor: WojtekErnest »

To są właśnie przykłady na to że współcześnie nie ma prostych umów, jednoznacznych zapisow lecz szereg zapisów dodatkowych, które powodują ze zespóły prawników są w stanie tak zdefiniować zarzuty lub obronę że warto być ostrożniejszym w przekonaniu że na pewno mamy racje bo na displeju jest ogranicznik, 25 km/godz itp.
Ps. Wygląd ma znaczenie......czyli czy prowokujemy kłopoty.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
TerryFox
Forumowicz
Posty: 162
Rejestracja: 05 gru 2019, 12:10

Re: BBS02B i ograniczenie do 250W

Post autor: TerryFox »

KyokushinPL pisze:
03 kwie 2021, 1:25
Przy 100km tak, ale chyba nie będę robił tego typu odległości. W zasadzie to sam nie wiem gdzie będe jeździł, ten ebike jest bardziej na zasadzie chcenia, pewnie mix - głównie ddr i okoliczne wertepy..
Wierz mi, bedziesz ;) Ja w zeszlym sezonie pojezdzilem tylko kilka miesiecy elektrykiem, kupilem go na posezonowej wyprzedazy wlasciwie juz jesienia. I tu pojawil sie ciekawy paradoks - majac rower wspomagany (bo normalnie trzeba pedalowac, nie ma manetki), udalo mi sie w kilka miechow wyszlifowac najlepsza forme w zyciu. Przyszlo jakos samo, sporo jazdy - bo ogolnie lubie jezdzic rowerem, i jakos tak co wyjazd to mniej tego wspomagania, i coraz slabsze, a wiecej wlasnej nogi. A rower wazy 22kg, co robi "swoje" przy pedalowaniu. Skonczylo sie tak ze jadac na wyprawy wlaczalem wspomaganie tylko na podjazdach zeby nie palic nog i "zaoszczedzic" energii, ktora zamiast wydawac na podjazd wkladalem w dystans calej wycieczki. I kondycja zbudowana na tym "rowerze dla leniuchow" jak najbardziej na to pozwalala. Ostatni wyjazd w zeszlym sezonie to bylo prawie 86 km po lasach i wertepach - co jest moim rekordem zyciowym w jezdzie offowej, na tej trasie zuzylem.. 2 segmenty baterii, z 5 - wiekszosc czasu jechalem wlasnymi silami wspomagajac sie silnikiem tylko na podjazdach czy innych blotnistych odcinkach. I nogi jakos specjalnie nie bolaly, za to d..sko calkiem konkretnie ;) Wiec teoretycznie do zrobienia jest 150 km co zamierzam sprawdzic w tym sezonie. Wiec wydaje mi sie ze i Ty szybko do tej stowki dystansu dojdzesz jak zobaczysz jaki to fun.

Aktualnie doceniam inna ceche pedeleca. Jestem po kontuzji i naprawie kolana - zerwane wiezadla. Zamiast krecic w domu czy tam w szpitalu rehabilitacje na rowerku stacjonarnym, za zgoda lekarza wyciagam z garazu swojego 22 kg klocka, i robie koleczka po okolicznych lasach stopniowo zmniejszajac wspomaganie (czyli zwiekszajac obciazenie). Efekty sa bardzo dobre.

Tak ze ten.. bedziesz zadowolony, i juz ukladaj 100 kilometrowe trasy :)
KyokushinPL
Forumowicz
Posty: 58
Rejestracja: 14 mar 2021, 3:42

Re: BBS02B i ograniczenie do 250W

Post autor: KyokushinPL »

WojtekErnest pisze:
03 kwie 2021, 13:03
To są właśnie przykłady na to że współcześnie nie ma prostych umów, jednoznacznych zapisow lecz szereg zapisów dodatkowych, które powodują ze zespóły prawników są w stanie tak zdefiniować zarzuty lub obronę że warto być ostrożniejszym w przekonaniu że na pewno mamy racje bo na displeju jest ogranicznik, 25 km/godz itp.
Ps. Wygląd ma znaczenie......czyli czy prowokujemy kłopoty.
Tak, a czasy są takie że ślimak jest rybą - stąd moje drążenie tematu, czy rower który chce kupić będzie rowerem, bez głupiej naklejki EPAC/EN15194.
Wysłałem też zapytanie do mubi.
Awatar użytkownika
pxl666
Forumowicz
Posty: 5765
Rejestracja: 27 cze 2018, 23:05
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: BBS02B i ograniczenie do 250W

Post autor: pxl666 »

Nawet jak będziesz miał haja za 17k to w razie draki prawnik może chcieć Cię udupić
Za cokolwiek innego . Moim zdaniem jeśli rower a nie jakiś falkon Moto czy kona ważąca 50kg to nikt nie będzie szukać w definicji czy spełnia czy nie . Winy będą się doszukiwać w tobie lub tym drugim i tyle . Chyba że znasz taki przypadek
KyokushinPL
Forumowicz
Posty: 58
Rejestracja: 14 mar 2021, 3:42

Re: BBS02B i ograniczenie do 250W

Post autor: KyokushinPL »

Nie znam ani jednego takiego przypadku. Zobaczymy co mi odpowiedzą ubezpieczyciele. Fakt że rower ma CE jako takie, naklejkę, jako CE wjeżdża do Polski, więc z tej strony na brak CE nikt przynajmniej się nie doczepi.

Jedyne co czytałem to że w niemcowni ubezpieczyciele zaczynają robić problemy z odszkodowaniami jak ebike ma zdjęty limit szybkości.
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3335
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: BBS02B i ograniczenie do 250W

Post autor: WojtekErnest »

KyokushinPL pisze:
03 kwie 2021, 14:09
...
Jedyne co czytałem to że w niemcowni ubezpieczyciele zaczynają robić problemy z odszkodowaniami jak ebike ma zdjęty limit szybkości.
A co w tym dziwnego ? Przestal byc tym produktem który ubezpieczano, czyli kalkulowano ryzyko. A nadto to najczęściej ingerencja w produkt fabryczny ktora powoduje utratę gwarancji i jakąś odp producenta.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
Awatar użytkownika
pxl666
Forumowicz
Posty: 5765
Rejestracja: 27 cze 2018, 23:05
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: BBS02B i ograniczenie do 250W

Post autor: pxl666 »

jak już powiedziałem , imho z igły widły . rower z silnikiem M pewnie będzie ograniczony do tych 25kmh , może będzie się dało zdjąć kaganiec , może nie . jak chcesz mieć święty spokój zostawiasz kaganiec i jeździsz , jeździsz z głową to prawdopodobieństwo wypadku z ewidentnie twojej winy jest znikome (chyba ze jeździsz jak debil) , trudno mi wyobrazić sobie sytuacje gdzie kluczowe znaczenie dla winy będzie mieć "rowerowość" takiego roweru.
naturalnie jak zdejmiesz kaganiec i polecisz 55kmh i po śladach na asfalcie policja stwierdzi ze jechałeś szybciej jak ci baba z wózkiem weszła na drogę
to może być problem , ale bez silnika można polecieć tyle w sprzyjających warunkach . myślę ze pewnym zabezpieczeniem będzie rejestrator na kasku albo na kierze , najlepiej z pomiarem prędkości . może uratować dupę jak ci specjalnie taksiarz zahamuje żebyś mu zafundował nowy lakier na dupie
KyokushinPL
Forumowicz
Posty: 58
Rejestracja: 14 mar 2021, 3:42

Re: BBS02B i ograniczenie do 250W

Post autor: KyokushinPL »

Znalazłem jeszcze jednego chińczyka, który daje zgodność z EN/EPAC, i teraz tak, ten co daje jest minimalnie tańszy ale ma baterie 13 Ah 48V, a ten co nie daje ma 17.5Ah 48V, czyli 620Wh vs 840Wh. Oba Bafang M500.

Co myślicie?
Czy Bateria 620Wh będzie OK czy za mała i lepiej iść w 840Wh. Tzn wiem że większa lepsza, ale czy warto poświęcić te 220Wh dla zgodności z EN.

Ten drugi, z 13Ah (w aukcji jest że 36V, ale zrobią 48V):
https://www.alibaba.com/product-detail/ ... 66916.html
tkoko
Forumowicz
Posty: 4925
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: BBS02B i ograniczenie do 250W

Post autor: tkoko »

KyokushinPL pisze:
03 kwie 2021, 15:32
Znalazłem jeszcze jednego chińczyka, który daje zgodność z EN/EPAC, i teraz tak, ten co daje jest minimalnie tańszy ale ma baterie 13 Ah 48V, a ten co nie daje ma 17.5Ah 48V, czyli 620Wh vs 840Wh. Oba Bafang M500.

Co myślicie?
Czy Bateria 620Wh będzie OK czy za mała i lepiej iść w 840Wh. Tzn wiem że większa lepsza, ale czy warto poświęcić te 220Wh dla zgodności z EN.

Ten drugi, z 13Ah (w aukcji jest że 36V, ale zrobią 48V):
https://www.alibaba.com/product-detail/ ... 66916.html
Widzę że nadal nie rozumiesz tego co napisałem wcześniej. Rower bez naklejki jest tak samo "LEGALNY" jak ten z naklejką. Brak naklejki nie jest przestępstwem. Jest to tylko łatwiejszy sposób udowodnienia że rower (bez ingerencji) jest zgodny ze stanem faktycznym, nic poza tym w Twoim przypadku. Gdybyś był importerem/sprzedawcą to musiałbyś je kleić. Sam rower bez silnika takiej naklejki nie potrzebuje w ogóle, natomiast silnik z oprzyrządowaniem jako niskonapięciowe układy, również nie podlegają pod restrykcyjne przepisy. Jedynie bateria ma ostrzejsze wymagania.
Ostatnio zmieniony 03 kwie 2021, 16:08 przez tkoko, łącznie zmieniany 1 raz.
KyokushinPL
Forumowicz
Posty: 58
Rejestracja: 14 mar 2021, 3:42

Re: BBS02B i ograniczenie do 250W

Post autor: KyokushinPL »

No tak, ale czy jak kupuję go z chin to nie staję się importerem?
tkoko
Forumowicz
Posty: 4925
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: BBS02B i ograniczenie do 250W

Post autor: tkoko »

Już pisałem wcześniej, jeżeli rower oficjalnie jest oclony w EU (wymóg ustawowy dotyczący firm/importerów spoza EU), staje się "legalnie" wprowadzony do obrotu na terenie EU. Co do bycia "Importerem". Po pierwsze musiałbyś mieć firmę/działalność gospodarczą, po drugie handlować tymi rowerami. W przypadku indywidualnego/jednorazowego zakupu, Urząd Celny by Cię poinformował o braku stosownych "papierów/certyfikatów/itd", oraz o konieczności przeprowadzenia badań.
KyokushinPL
Forumowicz
Posty: 58
Rejestracja: 14 mar 2021, 3:42

Re: BBS02B i ograniczenie do 250W

Post autor: KyokushinPL »

To jest ciekawe zobaczcie, z tym cłem i vatem to chyba nie jest tak do końca:
https://www.mountainbusiness.eu/post/im ... robi%C4%87

Niby nadal ja tego nie sprzedaje, ale czy to nie zmienia czegoś w kwestii legalności poruszania sie tym?

Czy jest jakaś sytuacja, kiedy możemy się zgodzić na warunki DDP?

Tak. Jest to sytuacja kiedy importujemy jako osoba prywatna. Towaru nie chcemy i nie będziemy wprowadzać do obrotu. W takim przypadku nawet jeśli towar przeszedł "gray customs" nam nie robi to większej różnicy. Oczywiście, przy dostawie może się okazać, że będziemy musieli dopłacić podatek VAT. Lecz cła już nie.
Po przeczytaniu tego nie mam już pewności czy mimo zapewnień oni to wprowadzają do obrotu, z tego co tu jest napisane, to nadal to nie jest wprowadzone do obrotu, albo źle coś rozumiem?

Im dalej w las, tym więcej drzew.
Awatar użytkownika
pxl666
Forumowicz
Posty: 5765
Rejestracja: 27 cze 2018, 23:05
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: BBS02B i ograniczenie do 250W

Post autor: pxl666 »

Musisz mieć jakieś mega chody na alibabie bo mnie chińczyk dał 500usd na transport tego roweru ...

A z artykułu wynika że możesz tak brać dla siebie a nie na handel . Tzn możesz wystawić na olx jako używkę...
tkoko
Forumowicz
Posty: 4925
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: BBS02B i ograniczenie do 250W

Post autor: tkoko »

KyokushinPL pisze:
03 kwie 2021, 16:31
To jest ciekawe zobaczcie, z tym cłem i vatem to chyba nie jest tak do końca:
https://www.mountainbusiness.eu/post/im ... robi%C4%87

Niby nadal ja tego nie sprzedaje, ale czy to nie zmienia czegoś w kwestii legalności poruszania sie tym?
......
Jeżeli rower ma odprawę celną EU, to jest "LEGALNY". Podatek VAT (i wszystkie inne podatki US) to zupełnie inna bajka. Tak jak np. od samochodu który kupujesz od kogoś, musisz zapłacić podatek mimo tego że wcześniej ten właściciel już zapłacił podatek od tego samochodu, tak i tu US musi "ściągnąć" od kogoś VAT. Wystarczy zgłosić to w US. System podatkowy jest, w wielu wypadkach, wręcz niewykonalny, np. podatek od ślubnych czy komunijnych prezentów, albo podatek od darmowego programu komputerowego używanego w pracy, więc aby być w zgodzie z prawem, wystarczy zgłosić rower do opodatkowania (jeżeli taki wymóg istnieje). Niezgłoszenie roweru do opodatkowania, w praktyce jest "niewykrywalne/nie karalne" chyba że rodzina Ciebie zadenuncjuje w US. :D
KyokushinPL
Forumowicz
Posty: 58
Rejestracja: 14 mar 2021, 3:42

Re: BBS02B i ograniczenie do 250W

Post autor: KyokushinPL »

pxl666 pisze:
04 kwie 2021, 10:15
Musisz mieć jakieś mega chody na alibabie bo mnie chińczyk dał 500usd na transport tego roweru ...
Zapytałem czy zrobi za 2500 ze wszystkim (rower, dostawa, clo, vat) usd i sie zgodzili (chyba tylną przerzutke zrobił na niższy model)
tkoko pisze:
04 kwie 2021, 11:15

Jeżeli rower ma odprawę celną EU, to jest "LEGALNY". Podatek VAT (i wszystkie inne podatki US) to zupełnie inna bajka. Tak jak np. od samochodu który kupujesz od kogoś, musisz zapłacić podatek mimo tego że wcześniej ten właściciel już zapłacił podatek od tego samochodu, tak i tu US musi "ściągnąć" od kogoś VAT. Wystarczy zgłosić to w US. System podatkowy jest, w wielu wypadkach, wręcz niewykonalny, np. podatek od ślubnych czy komunijnych prezentów, albo podatek od darmowego programu komputerowego używanego w pracy, więc aby być w zgodzie z prawem, wystarczy zgłosić rower do opodatkowania (jeżeli taki wymóg istnieje). Niezgłoszenie roweru do opodatkowania, w praktyce jest "niewykrywalne/nie karalne" chyba że rodzina Ciebie zadenuncjuje w US. :D
No właśnie po przeczytaniu nie wiem czy przeszedł czy nie. Niby przeszedł bo by go nie było gdyby nie przeszedł. Wynika z tego że one przechodzą jako coś innego - czyli coś ktoś płaci, ale pewnie wg, niewłaściwych rubryk w isztar, no i nie wiadomo czy oni płacą ten vat za to - a papierów celnych nikt nikomu ni chce dać, zaś klient zostaje z chinską fakturą z którą nic nie może zrobić.
Z rowerem bez EN/EPAC przecież nie da sie przejść odprawy celnej jako normalny człowiek z ulicy, potrzebne są te certyfikaty i dokumentacja, w przypadku nie przejścia, 'towar przepada'.

Z drugiej strony, jak się zamawia towar i opłaca te rzeczy samemu, to nie da sie odebrać towaru i nie opłacić cła i vatu.
tkoko
Forumowicz
Posty: 4925
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: BBS02B i ograniczenie do 250W

Post autor: tkoko »

KyokushinPL pisze:
04 kwie 2021, 11:59
.........
Z rowerem bez EN/EPAC przecież nie da sie przejść odprawy celnej jako normalny człowiek z ulicy, potrzebne są te certyfikaty i dokumentacja, w przypadku nie przejścia, 'towar przepada'.

Z drugiej strony, jak się zamawia towar i opłaca te rzeczy samemu, to nie da sie odebrać towaru i nie opłacić cła i vatu.
Mylisz "pojęcia", ten Twój tzw. "certyfikat" na rower, to "CE". Jeżeli rower go ma, to znaczy że spełnia wymogi roweru. EN/EPAC/ISO to są normy, wg których dokładnie wiadomo co taki rower powinien mieć, i jakie kary są przewidziane przy ich braku. Cytat z poniższego linku.

https://www.certios.pl/forum-certios/in ... ce-czy-bez

"3) ROWERY ELEKTRYCZNE BEZ HOMOLOGACJI - ZNAK CE I DEKLARACJA ZGODNOŚCI WYMAGANA.

ten znaczek, oczywiście jeżeli jest "LEGALNY", decyduje czy rower jest "LEGALNY". Norma EN/ISO/EPAC i dowolna inna jest tylko "technicznym dodatkiem/uzupełnieniem" dzięki któremu wiadomo jakie badania zostały przeprowadzone na rowerze, w tym; elektryczne, mechaniczne, zakłóceniowe, chemiczne, itd. EPAC jest tylko jedną z norm roweru, których jest co najmniej kilka, jeżeli nie kilkanaście, które nie są opisywane przy rowerach elektrycznych, np normy dotyczące baterii.
EPAC to w skrócie; PAS, wspomaganie max 25 km/godz, bateria 48V, silnik 250 wat i na to wystarczy CE bo to jest równoznaczne z normą EPAC.
KyokushinPL
Forumowicz
Posty: 58
Rejestracja: 14 mar 2021, 3:42

Re: BBS02B i ograniczenie do 250W

Post autor: KyokushinPL »

Deklaracja zgodności to własnie ta EN15194 jest, domyślam sie że żadnych kwitów do roweru nie dają - ale może warto o to zapytać.
Producent pisał że mają CE i taki znak mogą na rower nakleić, i że jest tez na pudełku. Do europy ponoć już wysyłali rowery i jestem pierwszym który o to pyta.
Ostatnio zmieniony 04 kwie 2021, 13:38 przez KyokushinPL, łącznie zmieniany 1 raz.
tkoko
Forumowicz
Posty: 4925
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: BBS02B i ograniczenie do 250W

Post autor: tkoko »

Tu masz w miarę pełny opis, jakim obowiązkom i normom podlega "LEGALNY" rower z oznaczeniem CE. :D

https://www.compliancegate.com/e-bikes- ... ean-union/

tak na marginesie, myślę że 90% sprzedawanych w Polsce "LEGALNYCH" rowerów miałoby kłopot z pełną zgodnością z dyrektywami i normami. :D
KyokushinPL
Forumowicz
Posty: 58
Rejestracja: 14 mar 2021, 3:42

Re: BBS02B i ograniczenie do 250W

Post autor: KyokushinPL »

Może i tak, ale to już sprzedający za to odpowiada, a tujaj się ten rower ściąga, i jest to po stronie "importera".

Niby producent znak CE daje.
tkoko
Forumowicz
Posty: 4925
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: BBS02B i ograniczenie do 250W

Post autor: tkoko »

KyokushinPL pisze:
04 kwie 2021, 13:37
Deklaracja zgodności to własnie ta EN15194 jest....
Deklaracja zgodności to:
Rowery elektryczne:
Dyrektywa maszynowa
Dyrektywa RoHS
Dyrektywa EMC
Dyrektywa niskonapięciowa (LVD)
Dyrektywa UE w sprawie baterii
Normy EN
Oznakowanie CE
Dokumentacja CE
Symbol WEEE
Krajowe normy / przepisy dotyczące rowerów elektrycznych w UE
Inne informacje

jak widzisz to EN15194 nie jest deklaracją zgodności tylko jedną z NORM
Ostatnio zmieniony 04 kwie 2021, 18:00 przez tkoko, łącznie zmieniany 2 razy.
KyokushinPL
Forumowicz
Posty: 58
Rejestracja: 14 mar 2021, 3:42

Re: BBS02B i ograniczenie do 250W

Post autor: KyokushinPL »

Racja. To powinno być jakoś w instrukcji roweru opisane?
tkoko
Forumowicz
Posty: 4925
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: BBS02B i ograniczenie do 250W

Post autor: tkoko »

KyokushinPL pisze:
04 kwie 2021, 14:03
Racja. To powinno być jakoś w instrukcji roweru opisane?
W instrukcji obsługi/gwarancji powinno teoretycznie być;
* ogólne warunki użytkowania oraz obsługi i to w języku odbiorcy
* stosowne oznakowania, jeżeli nie ma ich na rowerze: to np. CE, kosz przekreślony, kosz podkreślony, RoHS itd.
* Deklaracja zgodności WE/UE
* dane producenta/importera/przedstawiciela który odpowiada za zgodność powyższych danych.
Jeżeli wyrób wymaga przeprowadzenia zewnętrznych certyfikatów, dane tych certyfikatów i firmy która te certyfikaty nadała.
KyokushinPL
Forumowicz
Posty: 58
Rejestracja: 14 mar 2021, 3:42

Re: BBS02B i ograniczenie do 250W

Post autor: KyokushinPL »

Sporo tego. Sprzedawać roweru nie będę, czy potrzebuję tego jak kupuję dla siebie? Warto w ogóle to to iść jeżeli np znak CE jest niby na rowerze, ale okaże się że nie ma tej deklaracji zgodności? (zapytałem sie chinczyka)...


I pytanie np co jeśli ktoś sobie z USA przywozi swój rower, który technicznie ma 250W <25, 48, też potrzebuje znaku CE i EN/epac żeby nim jeździć?
Ostatnio zmieniony 18 wrz 2021, 14:34 przez KyokushinPL, łącznie zmieniany 1 raz.
tkoko
Forumowicz
Posty: 4925
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: BBS02B i ograniczenie do 250W

Post autor: tkoko »

1. Powtórzę jak dziecku jeszcze raz. Jeżeli cały rower tak mechanicznie jak i elektrycznie ma "LEGALNY" znak CE, i deklarowane parametry dla tego znaku, czyli przeszedł fabryczne badania że się nie załamie pod Tobą przy pierwszej jeździe, bateria nie wybuchnie po pierwszym ładowaniu, sąsiedzi będą mogli oglądać telewizję jak będziesz jeździł tym rowerem po ulicy itd. to taki rower "JEST LEGALNY".
2. Jeżeli rower legalnie ma znak CE, to powinien mieć i deklarację zgodności WE/UE i nie powinno być problemu z uzyskaniem tak instrukcji jak i gwarancji z taką deklaracją. Firmy które ją mają wręcz pokazują ją na pierwszej stronie wraz ze stosownymi badaniami.
3. Nic nie stoi na przeszkodzie by ten rower, nawet bez deklaracji zgodności kupić i używać. Już pisałem że możesz na Siebie wziąć odpowiedzialność za "Deklarację zgodności" roweru. Nawet wtedy to ubezpieczyciel musi udowodnić Tobie że rower nie spełnia wymogów CE. Brak "papierów" roweru nie jest równoznaczne z tym że rower jest "NIELEGALNY", tak jak brak np. przeglądu auta, nie jest równoznaczny z "nielegalnym autem".
KyokushinPL
Forumowicz
Posty: 58
Rejestracja: 14 mar 2021, 3:42

Re: BBS02B i ograniczenie do 250W

Post autor: KyokushinPL »

Spokojnie tkoko, rozumiem co piszesz i dzięki za cierpliwość w wyjasnieniach :) Zapytałem się chińczyka jak to wygląda - ale domyslam się że znak CE naklei (bo jakiś tam mają cert do tego), a czy w instrukcji będzie coś miał? Prawdę mówiąc wątpię - pytanie dotyczy takiej właśnie sytuacji.

Czy w ogóle jest coś co 'dopuszcza rowery do ruchu', poza tymi podstawowymi wymaganiami dotyczącymi odblasków i wartości silnika? Żeby np nie było sytuacji takiej ze ktoś uzna że nie ma znaku CE albo nie ma EPAC to jest niedopuszczony do ruchu - o takie coś mi chodzi.
tkoko
Forumowicz
Posty: 4925
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: BBS02B i ograniczenie do 250W

Post autor: tkoko »

KyokushinPL pisze:
04 kwie 2021, 20:25
....... Czy w ogóle jest coś co 'dopuszcza rowery do ruchu', poza tymi podstawowymi wymaganiami dotyczącymi odblasków i wartości silnika? Żeby np nie było sytuacji takiej ze ktoś uzna że nie ma znaku CE albo nie ma EPAC to jest niedopuszczony do ruchu - o takie coś mi chodzi.
1. nie ma (jak na razie) "instytucji" która dopuszcza ROWERY do ruchu.
2. CE, EPAC, PN, EN, ISO itd. to tak naprawdę kompetencje handlowe i tutaj organem kontrolującym i karającym jest Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, a nie drogówka.
3. drogówkę (i zapewne ubezpieczyciela) obowiązuje Kodeks Drogowy, a w nim definicja ROWERU
47) rower - pojazd o szerokości nieprzekraczającej 0,9 m poruszany siłą mięśni osoby jadącej tym pojazdem; rower może być wyposażony w uruchamiany naciskiem na pedały pomocniczy napęd elektryczny zasilany prądem o napięciu nie wyższym niż 48 V o znamionowej mocy ciągłej nie większej niż 250 W, którego moc wyjściowa zmniejsza się stopniowo i spada do zera po przekroczeniu prędkości 25 km/h;
4. jeżeli naprawdę masz tak wielki problem z z tym CE i EPAC, wydrukuj sobie dowolną naklejkę na papierze/folii samoprzylepnej, ze wszystkimi znakami i normami jakie są dostępne w specyfikacjach różnych rowerów elektrycznych. W razie jakiejś kontroli i wątpliwości, kupiłeś rower na OLX jako w pełni "LEGALNY". Jako użytkownik roweru, na drodze masz obowiązek znać jedynie ART 2. punkt 47 Kodeksu Drogowego, a rower ten paragraf spełnia.

http://wrower.pl/prawo/kodeks-drogowy-d ... ystow.html
Awatar użytkownika
pxl666
Forumowicz
Posty: 5765
Rejestracja: 27 cze 2018, 23:05
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: BBS02B i ograniczenie do 250W

Post autor: pxl666 »

Amen
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3335
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: BBS02B i ograniczenie do 250W

Post autor: WojtekErnest »

Tym bardziej ze to CE częściej w rzeczywistości oznacza China Export.....
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
Awatar użytkownika
pxl666
Forumowicz
Posty: 5765
Rejestracja: 27 cze 2018, 23:05
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: BBS02B i ograniczenie do 250W

Post autor: pxl666 »

WojtekErnest pisze:
05 kwie 2021, 11:20
Tym bardziej ze to CE częściej w rzeczywistości oznacza China Export.....
Ten temat już był tu poruszany
Awatar użytkownika
pxl666
Forumowicz
Posty: 5765
Rejestracja: 27 cze 2018, 23:05
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: BBS02B i ograniczenie do 250W

Post autor: pxl666 »

hej i jak sytuacja ? zamówiłeś coś ?
KyokushinPL
Forumowicz
Posty: 58
Rejestracja: 14 mar 2021, 3:42

Re: BBS02B i ograniczenie do 250W

Post autor: KyokushinPL »

Tak - miesiąc temu, będzie myślę na koniec maja. Wziąłem z M500/48V i baterią 17.5Ah.
Fajny osprzęt nawet, Deore 10 biegów, RST Titan 150mm, do tego załatwią mi BESST toola i dostępy.

Tak czy owak, pewnie będę w Polsce jedną z bardzo niewielu osób z Bafangiem M500, jeżeli nie jedyną.
Ostatnio zmieniony 18 wrz 2021, 14:35 przez KyokushinPL, łącznie zmieniany 7 razy.
Awatar użytkownika
pxl666
Forumowicz
Posty: 5765
Rejestracja: 27 cze 2018, 23:05
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: BBS02B i ograniczenie do 250W

Post autor: pxl666 »

wziąłeś jednego z tych linków co podawałeś wcześniej?
KyokushinPL
Forumowicz
Posty: 58
Rejestracja: 14 mar 2021, 3:42

Re: BBS02B i ograniczenie do 250W

Post autor: KyokushinPL »

Tak, tylko silnik mi wsadzą M500 nie M600.
Awatar użytkownika
pxl666
Forumowicz
Posty: 5765
Rejestracja: 27 cze 2018, 23:05
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: BBS02B i ograniczenie do 250W

Post autor: pxl666 »

jaka max koronka kasety ? i jaki blat z przodu będzie ? zdradzisz cenę finalną ? chińczyk obiecał DDP?
filmikiem bym się nie przejmował , nie wierze jutuberom tego pokroju , bardzo jestem ciekaw pracy zawieszenia i trwałości aku .
ty chyba jesteś gdzieś z północy polski ?
ODPOWIEDZ