BBS02B i ograniczenie do 250W

Tematy związane z wszelką instalacją elektryczną w konwersjach rowerów
KyokushinPL
Forumowicz
Posty: 58
Rejestracja: 14 mar 2021, 3:42

BBS02B i ograniczenie do 250W

Post autor: KyokushinPL »

Cześć,

Mam taki problem i nie wiem jak to ogarnąć, może będziecie w stanie coś doradzić.

Otóż kupiłem sobie fajny rower, który świetnie jak dla mnie jeździ, ma manetkę, 750W i bardzo mi się podoba wizualnie - chciałbym móc nim się legalnie poruszać po ścieżkach i móc sobie go również przekonfigurowac czasami na jakiś piach.


I tu zaczynają się schody, otóż generalnie bez OC nie jeżdżę nawet zwykłym rowerem - żaden koszt a wolę mieć, rower przyszedł wszystko fajnie, chciałem ograniczyć sobie na ścieżki do 25km/h, z licznika łatwo to zrobić, zdjąć manetkę no i został temat mocy i tutaj w razie W, odpukać jakbym na kogoś wpadł czy uderzył w wóz, zaczęło by się drążenie że silnik za mocny. Może działam trochę zachowawczo, na zasadzie ‘co jeśli’ – worst case scenario - wyjeździłem ok 10 lat na motocyklach, ponad 20 lat w samochodach i nie chciałbym w głupi sposób sobie problemów narobić.

Silnik jaki tam jest to bbs02b, i ma on 750W, bateria 48V, wyświetlacz colorful 860C.
Prawdę mówiąc naczytałem się tych ustaw o elektromobilności (PL/EU) i finalnie rower…. Oddałem.

Nie wiem czy dobrze czy źle, ale mogą go mi znowu wysłać jak zechcę, znowu mogę kupić i tak myślę cały czas o nim bo wybitnie mi się wizualnie podobał i dobrze się po prostu na nim czułem – dokładnie to co chciałem mieć – mam krótko mówiąc teraz niesmak.
Oczywiście, są lepsze rowery i można złożyć coś samemu, ale mi się ten spodobał - szanuję ludzi składających, ale nie mam czasu i wiedzy żeby robić od zera, a jedynie żeby sobie coś przy tym podłubać.

Zacząłem przeglądać 250W jakieś 80-90Nm (Lovelec, ecobike), ale faktycznie żaden mi się tak bardzo nie podoba a jestem wzrokowcem, podobały mi się rozmiary tego roweru, kolor i fajne szerokie kapcie, bieżnik po wbiciu większej ilości powietrza dobry na asfalt czy ścieżki.

I tu pytanie: czy da się jakoś ogarnąć ten silnik, żeby to w razie W było legalne – niby mógłbym to olać, jeździć i się cieszyć – ale jak mówię – gdzieś z tyłu głowy by mi to chyba przeszkadzało.

W kwestii legislacji niestety raczej tematy idą w stronę ograniczeń, nie poluzowań (mogliby na ścieżki wpuścić np. do 1kW jak w Belgii, ale tego nie zrobią, bo to taki kraj, żebyś musiał pedałować i się umęczyć zawsze po uszy, a powinien być wybór – ktoś chce niech kręci, ktoś nie – niech sobie jedzie na manetce rozsądnie) – i technicznie taki bike jest motorowerem (rejestracja, oc, brak homologacji więc trzeba ją zrobić) a nie rowerem, co znowu – w razie W generuje całą masę problemów – jak mam OC na rower – ubezpieczyciel powie że to motorower. Jak masz na motorower, to nikt nie uzna, bo co robiłem na ścieżce?

Nawet sama rejestracja dla mnie to nie problem, mogę mieć tablice, ale motorowerem nie wolno jeździć po ścieżkach. W usa czy chinach można (rower na rynek usa jest), ale w EU i Polsce nie a tu żyjemy i będę tu nim jeździł.

Czytałem o przeprogramowaniu go i np. ograniczeniu mu prądu, ale jak ograniczę mu prąd na 5A (żeby zejść poniżej 250W), to będę miał moc szczytową 5A i pewnie w ogóle to nie pojedzie, nawet 250tki mają moc szczytową ~600-700W, a nawet w tym przypadku nadal po numerach silnika to będzie bbs02 750W a nie 250W, więc nawet wiem czy taki manewr byłby legalny.

Ten bike dla mnie ‘to jest to’. Czy inny lub 250 będzie? Nie wiem.

Może ludzie jakoś wiecie jak ogarnąć ten temat?
Ostatnio zmieniony 18 wrz 2021, 14:35 przez KyokushinPL, łącznie zmieniany 1 raz.
tkoko
Forumowicz
Posty: 4985
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: BBS02B i ograniczenie do 250W

Post autor: tkoko »

Co chcesz żeby Ci doradzić.
Prawo jest jakie jest, i jest znane od dawna. Większość ludzi, a na tym forum, zapewne wszyscy, w mniejszym lub większym stopniu "łamią" to prawo by móc jeździć swoimi "maszynkami". Jak chcesz być w pełni legalny, kup sobie rower z "legalnym" osprzętem i będziesz miał problem z głowy. Na 250 watach również da się spokojnie jeździć w każdym terenie. Jeżeli tak bardzo zależy Ci na tym rowerze, a jednocześnie na "legalności" roweru, zapytaj sprzedawcę o możliwość montażu silnika 250 - 350 wat.
Awatar użytkownika
pxl666
Forumowicz
Posty: 5838
Rejestracja: 27 cze 2018, 23:05
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: BBS02B i ograniczenie do 250W

Post autor: pxl666 »

Codo zasady ty lub twój prawnik może dowodzić że jechałeś na pierwszym stopniu ograniczenia które masz ustawione na 250w nominalnie czyli np W połowie zakresu mocy . Bo moc nominalna to nie maksymalna . W praktyce bardzo trudno będzie cokolwiek udowodnić, silnik musiałby mieć logowanie mocy w jakimś epromie a to niemożliwe. Możesz mieć legalny fabryczny rower i tak w razie wypadku strony będą się doszukiwać dziur chyba że jest czyjąś ewidentna wina . Jak gość w Ciebie wjedzie to nie będzie istotne czy twój rower ma silnik czy nie . Póki nie wygląda jak motor i jeździsz z głową to nie masz się czego obawiać
rezystor1990
Forumowicz
Posty: 167
Rejestracja: 17 wrz 2020, 11:14

Re: BBS02B i ograniczenie do 250W

Post autor: rezystor1990 »

Potrzebujesz wyświetlacz Eggrider https://eggrider.com/. Posiada między innymi dla bafang dwa trypy street i off-road, które robią to co byś chciał mieć.
tkoko
Forumowicz
Posty: 4985
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: BBS02B i ograniczenie do 250W

Post autor: tkoko »

rezystor1990 pisze:
14 mar 2021, 15:32
Potrzebujesz wyświetlacz Eggrider https://eggrider.com/. Posiada między innymi dla bafang dwa trypy street i off-road, które robią to co byś chciał mieć.
To robi każdy wyświetlacz do dowolnego roweru, i nazywa się to "poziom wspomagania" :D
A tak na marginesie, cały temat "pachnie" mi reklamą roweru. :D
rezystor1990
Forumowicz
Posty: 167
Rejestracja: 17 wrz 2020, 11:14

Re: BBS02B i ograniczenie do 250W

Post autor: rezystor1990 »

O tuż nie, poświeć 5 min na zaznajomienie się z tematem a zobaczysz że to nie "zwykły" wyświetlacza. Tryb "uliczny" wyłącza możliwość sterowania manetką, ogranicza moc do 250W i prędkość do 25km/h inaczej mówiąc silnik bafang ustawia w tryb legalny dodatkowo istnieje możliwość zablokowania z poziomu telefonu możliwości wyłączenia trybu ulicznego. To nie jest zwykły poziomo wspomagania (to również występuję) ale przełączanie między legalnym a mniej legalnym trybem działa to tak samo jak MPE ale MPE nie podepniesz pod Bafanga. W MPE nie ma chyba możliwość w razie kontroli zablokowania trybu legalnego tak jak w Eggrider. Kończąc wywód to nie żadna reklama tylko zwyczajna pomoc dla kolegi z forum, przechodziłem przez analogiczne rozterki i nadal się zastanawiam nad zakupem.

Pooglądaj od 9:20

tkoko
Forumowicz
Posty: 4985
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: BBS02B i ograniczenie do 250W

Post autor: tkoko »

A czym się różni zgodność z prawem tego trybu "ulicznego", "wiejskiego" czy jak sobie go nazwiesz, od tego samego trybu tylko nazwanego "PAS", przy silniku na którym pisze "jak byk" 750 wat, i który z definicji jest "niezgodny" z prawem (Kodeksem Drogowym). :D
rezystor1990
Forumowicz
Posty: 167
Rejestracja: 17 wrz 2020, 11:14

Re: BBS02B i ograniczenie do 250W

Post autor: rezystor1990 »

Nie wiem czego dalej nie rozumiesz. Autor tematu pytał czy jest możliwość aby ten silnik pracował w dwóch trybach w pełni legalnym i off road. Tak jest taka możliwość ale trzeba dokupić ekran EggRider. Zwykły wyświetlacz nie potrafi wyłączyć manetki, ograniczyć mocy do 250W i prędkości do 25km/h oraz nie potrafi zrobić tego w taki sposób aby osoba postronna nie mogła zwiększyć mocy.

Prawo nic nie mów nic o nalepkach na silnikach tylko mocy ciągłej generowanej przez silnik. Więc gdyby zaszła sytuacja prób na hamowni w celu wykazania generowanej mocy przez biegłego rower będzie w pełni legalny na zwykłym wyświetlaczu tego nie osiągniesz. Nalepkę zawsze można zgubić lub mieć taką która Cię zadowoli.
Załączniki
250W.jpg
tkoko
Forumowicz
Posty: 4985
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: BBS02B i ograniczenie do 250W

Post autor: tkoko »

Rozumiem że według Twojego twierdzenia, samochód z zablokowaną skrzynią biegów i zablokowanym gazem osiągający prędkość poniżej 25 km/godz, tak jak twierdzisz w przypadku roweru el, może bez rejestracji, ubezpieczenia, praw jazdy itd jeździć po drodze, jest przecież pojazdem wolnobieżnym spełniającym "wszystkie" kryteria "pojazdu wolnobieżnego" :D
Załączniki
wolnobieżny.JPG
rezystor1990
Forumowicz
Posty: 167
Rejestracja: 17 wrz 2020, 11:14

Re: BBS02B i ograniczenie do 250W

Post autor: rezystor1990 »

Tak trzeba tylko załatwić sobie ubezpieczenie OC. https://e-prawnik.pl/porady-prawne/poja ... iezny.html

Porozmawiajmy o erowerach, szastasz tak przepisami to proszę przedstaw takie które mówią że taki ebike jest nie legalny jeżeli spełnia w 100% definicję roweru elektrycznego? Może jakieś orzecznictwo w tej sprawie po za własnymi fantazjami?
tkoko
Forumowicz
Posty: 4985
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: BBS02B i ograniczenie do 250W

Post autor: tkoko »

Tyle tylko że w polskim prawie istnieje określenie na temat pojazdu dwukołowego z silnikiem, nie będącego rowerem, ani motocyklem :D

https://www.policja.pl/pol/aktualnosci/ ... eczni.html

A teraz odnośnie tematu "legalizacji" roweru z BBS02.
Po pierwsze; ten silnik z konstrukcyjnie może jeździć bez manetki. Wystarczy kręcić minimalnie korbą 5 - 10 RPM, by rower jechał z maksymalną prędkością.
2. możemy zamiast manetki założyć przycisk, lub nawet włącznik w miejsce manetki. Przy mocach do 1 kW, i tak w praktyce jeździ się na maksymalnej mocy silnika (ja tak mam). Jeżeli już jednak koniecznie chcemy manetkę, to na czas "legalizacji" roweru wystarczy ją wypiąć z gniazda.
3. każdy aktualnie produkowany LCD, ma możliwość ustawienia limitu prędkości , aktywacji/dezaktywacji manetki, czy blokadę dostępu do wyświetlacza (patrz zdjęcie poniżej). zmiana tych parametrów, to kwestia 10 - 30 sekund.
Jest tylko jedno ale dotyczące takiej "legalizacji", w razie wypadku/kolizji/ofiar W KK taki rower o mocy silnika 750 wat i tak przestanie być "rowerem", bo takiej definicji nie ma w KK, tylko stanie się zapewne pojazdem, bo tylko taka definicja występuje w KK. :D
Załączniki
PAS 1.jpg
KyokushinPL
Forumowicz
Posty: 58
Rejestracja: 14 mar 2021, 3:42

Re: BBS02B i ograniczenie do 250W

Post autor: KyokushinPL »

Niby w motocyklach też stosuje się blokady programowe silnika i można nimi jeździć dzięki temu z kategorią A2.

Co do wyświetlacza - wybranie PAS ustawionego wcześniej w bafang configuratorze (czy jak zwał) robi dokładnie to samo, i ogranicza 'current limit', czyli ścina moc do 250W jak ustawimy 5A, czyli rower będzie miał również moc chwilową 250W, tyle że nadal to będzie silnik 750W.

A wg PoRD rower to też pojazd

Moje pytanie dotyczy czy w legalny sposób można sobie z tym poradzić czy nie? jestem nowy w temacie, a przecież od iluś lat ludzie jeżdąą, składają mocne rower - nie wiem, czy iść w ten właśnie rower (podoba mi się), czy dać sobie spokój, kupić coś 250W co mozna sobie np odblokować na 40km/h (np Lovelca).
Ostatnio zmieniony 15 mar 2021, 16:57 przez KyokushinPL, łącznie zmieniany 1 raz.
tkoko
Forumowicz
Posty: 4985
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: BBS02B i ograniczenie do 250W

Post autor: tkoko »

KyokushinPL pisze:
15 mar 2021, 16:00
....... Co do wyświetlacza - wybranie PAS ustawionego wcześniej w bafang configuratorze (czy jak zwał) robi dokładnie to samo, i ogranicza 'current limit', czyli ścina moc do 250W jak ustawimy 5A, czyli rower będzie miał również moc chwilową 250W, tyle że nadal to będzie silnik 750W........
Sam sobie odpowiadasz na pytanie i wątpliwości. Dopóki nie wymienisz "fabrycznego" (o znanych i ogólnie dostępnych parametrach) silnika 750 wat, na "fabryczny" silnik 250 wat, czyli bez ingerencji w silnik i oprogramowanie jak najbardziej zgodny z kodeksem, dopóty wszelkie "czarowane" sposoby "legalizacji" roweru są wątpliwe. Chcesz mieć w pełni "legalny" rower, kupujesz dopuszczony w EU rower, z odpowiednimi papierami, badaniami, zgodny z Dyrektywami EU itd. Jeżeli chcesz korzystać z dobrodziejstw "żółtych rączek", kupujesz to co oferują, mając świadomość że w skrajnym przypadku mogą być problemy, chociaż w najbliższym czasie jest to mało prawdopodobne, a za 5 - 10 lat z tych rowerów i tak pozostanie wspomnienie. :D
KyokushinPL
Forumowicz
Posty: 58
Rejestracja: 14 mar 2021, 3:42

Re: BBS02B i ograniczenie do 250W

Post autor: KyokushinPL »

No wiesz, mój obecny rower mam 22 lata - długo rzeczy trzymam.

Fakt faktem nie widzę jakoś światła w tunelu jakoby mieli zmienić przepisy na mniej restrykcyjne - raczej to zmierza w tym kierunku żeby ograniczyć jakąkolwiek prędkość przemieszczania się do zera, wszystkim.

Unia wprowadziła coś takiego jak L1e-A (25km/h, do 1kW), ale nigdzie to nie może oficjalnie po ściezkach rowerowych jeździć. No i to L1e-A wymaga homologacji, certyfikacji, tak że póki co tylko jedna firma (bez powodzenia) to próbuje robić (radbikes czy coś takiego).
W Polsce natomiast w ogóle nie bawili się w półśrodki i po prostu 1kW tak samo jak 4kW jest motorowerem.

Pojazd wolnobieżny - 25km/h tu by dało się to podciągnąć, ale znowu pojazd wolnobieżny ze ścieżek rowerowych nie może korzystać, i w przypadku W na ścieżce, OC by pewnie nie zadziałało.
Ostatnio zmieniony 15 mar 2021, 17:09 przez KyokushinPL, łącznie zmieniany 1 raz.
tkoko
Forumowicz
Posty: 4985
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: BBS02B i ograniczenie do 250W

Post autor: tkoko »

Dlatego od samego początku twierdzę, chcesz mieć "legal" kupujesz rower z "papierami", i w razie problemów wysyłasz wszystkich do producenta.
Awatar użytkownika
pxl666
Forumowicz
Posty: 5838
Rejestracja: 27 cze 2018, 23:05
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: BBS02B i ograniczenie do 250W

Post autor: pxl666 »

Amen
KyokushinPL
Forumowicz
Posty: 58
Rejestracja: 14 mar 2021, 3:42

Re: BBS02B i ograniczenie do 250W

Post autor: KyokushinPL »

A rower bez naklejki en15194 /epac (po prostu chińczyk na zamówienie), ktory ma legitne 250W (Bafang M500), ograniczenie 25km/h, nie ma manetki, jest legalny czy nie jest?

Chodzi o to czy można się zgodnie z prawem poruszać takim rowerem?
Ta norma to nie jest homologacja, ale pytanie, czy można legalnie jeździć.
tkoko
Forumowicz
Posty: 4985
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: BBS02B i ograniczenie do 250W

Post autor: tkoko »

KyokushinPL pisze:
01 kwie 2021, 19:36
A rower bez naklejki en15194 /epac (po prostu chińczyk na zamówienie), ktory ma legitne 250W (Bafang M500), ograniczenie 25km/h, nie ma manetki, jest legalny czy nie jest?

Chodzi o to czy można się zgodnie z prawem poruszać takim rowerem?
"Zgodnie z prawem" możesz poruszać się nawet Falconem 10 kW, nikt Ci nie broni tak jeździć :D
KyokushinPL
Forumowicz
Posty: 58
Rejestracja: 14 mar 2021, 3:42

Re: BBS02B i ograniczenie do 250W

Post autor: KyokushinPL »

Nie no tak :D Na działce można pewnie i czołgiem jeździć.

Ale chodzi mi legalną jazdę po ścieżkach rowerowych takim rowerem który spełnia warunki PoRD, ale nie ma tej naklejk i normy.
tkoko
Forumowicz
Posty: 4985
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: BBS02B i ograniczenie do 250W

Post autor: tkoko »

Jeszcze raz powtórzę, tak długo jak tym rowerem (z nalepką czy bez) będziesz jeździł zgodnie z przepisami, to nic Ci nie grozi. "Mocne" rowery są w ofertach i w użyciu "na pęczki", i jeszcze nie słyszałem o "karnych" problemach przy ich użytkowaniu :D
KyokushinPL
Forumowicz
Posty: 58
Rejestracja: 14 mar 2021, 3:42

Re: BBS02B i ograniczenie do 250W

Post autor: KyokushinPL »

Nie nie, case jest już inny - tamten rower oddałem.

Mowa teraz o rowerze do 250W z Bafangiem M500 (legitny silnik zrobiony z myślą o Europie), legitne ograniczenie do 25, i bez manetki, taki rower jaki ma spełniac wymagania ustawy.

I pytanie, czy taki rower musi spełniać też te normy żeby był w pełni legalny, czy wystarczy że spełnia powyższe trzy warunki.
Chodzi o to że jest inny fajny rower do kupienia z chin, który spelnia nasze warunki, ale nie ma naklejki z normą, i pytanie - czy w ogóle taki rower musi spełniać tę normę żeby był legalny, czy nie musi.

Po prostu jak będę coś kupował, to chciałbym żeby było legalne i nie było problemu z jazdy tym. Tutaj oferta jest korzystna bo jest fajny full za ok 9k, podczas gdy np Trek czy Haibike, coś podobnego to już 15k. Na marce mi nie zależy, mogę mieć fajnego chińczyka, tylko chciałbym 'na prawie' jeździć.

Wiem że moge kupić np Lovelca hardtaila, albo Ecobike, ale wolałbym fulla :) I pytanie po prostu czy takie coś będzie legal czy nie.
tkoko
Forumowicz
Posty: 4985
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: BBS02B i ograniczenie do 250W

Post autor: tkoko »

Więc powtórzę po raz kolejny to co napisałem dotychczas.

Kodeks Drogowy
Co to jest rower wg prawa?

Odnosząc się do przepisów, jest to pojazd o szerokości nieprzekraczającej 0,9 m poruszany siłą mięśni osoby jadącej tym pojazdem. Co ważne w kontekście dużego rozwoju rynku jednośladów elektrycznych, rowerem może być też pojazd wyposażony w silnik elektryczny. Ograniczeniem jest fakt, że ma się on uruchamiać naciskiem na pedały i być jedynie pomocniczym napędem. Elektryczne wspomaganie może być zasilane prądem o napięciu nie wyższym niż 48 V o znamionowej mocy ciągłej nie większej niż 250 W. Jego moc wyjściowa ma się zmniejszać stopniowo i spadać do zera po przekroczeniu prędkości 25 km/h.

Jak widzisz nie ma tam żadnego dodatkowego zapisu że rower musi mieć jakieś naklejki, badania, itd.
Dopóki rower spełnia to co jest napisane wyżej jest W PEŁNI zgodny z prawem
Co dodatkowo potrzebujesz by być zgodny z prawem masz poniżej.

https://portal.bikeworld.pl/artykul/por ... y_rowerowe

https://www.centrumrowerowe.pl/blog/przepisy-rowerowe/
KyokushinPL
Forumowicz
Posty: 58
Rejestracja: 14 mar 2021, 3:42

Re: BBS02B i ograniczenie do 250W

Post autor: KyokushinPL »

Dzięki też wydaje mi się że masz racje, natomiast naczytałem się tego

https://www.certios.pl/forum-certios/in ... ce-czy-bez
https://ebike-mtb.com/en/build-your-own-e-mtb/ i tego
tkoko
Forumowicz
Posty: 4985
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: BBS02B i ograniczenie do 250W

Post autor: tkoko »

Ale tam Ci pisze wyraźnie

"Wyroby, które nie podlegają pod tematykę znaku CE muszą spełnić wymagania dyrektywy o ogólnym bezpieczeństwie produktów 2001/95/WE. Nie przewiduje ona obowiązkowych badań wyrobów. Przewiduje szerokorozumiane zapewnienie przez producenta bezpieczeństwa takich urządzeń."

to dotyczy każdego wyrobu dostępnego w sprzedaży, nie tylko roweru.
Awatar użytkownika
pxl666
Forumowicz
Posty: 5838
Rejestracja: 27 cze 2018, 23:05
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: BBS02B i ograniczenie do 250W

Post autor: pxl666 »

Poka tego fulla za 9k
KyokushinPL
Forumowicz
Posty: 58
Rejestracja: 14 mar 2021, 3:42

Re: BBS02B i ograniczenie do 250W

Post autor: KyokushinPL »

to to, można wziać z Bafangiem M500, wychodzi 2500 usd (rower, wysyłka do drzwi, cła etc) z rst titan 150mm, baterią 48/17.5Ah na samsungu, duże możliwości własnych zmian.
Manetkę mogą zdjąć, dodać, limit mogą założyć na 25, 32, 45, zdjąć, jak chcesz.
tkoko pisze:
01 kwie 2021, 22:29
Ale tam Ci pisze wyraźnie

"Wyroby, które nie podlegają pod tematykę znaku CE muszą spełnić wymagania dyrektywy o ogólnym bezpieczeństwie produktów 2001/95/WE. Nie przewiduje ona obowiązkowych badań wyrobów. Przewiduje szerokorozumiane zapewnienie przez producenta bezpieczeństwa takich urządzeń."

to dotyczy każdego wyrobu dostępnego w sprzedaży, nie tylko roweru.

Ja prosty chłop jestem, to ma to wpływ na legalność takiego roweru czy nie?
Ostatnio zmieniony 18 wrz 2021, 14:36 przez KyokushinPL, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
pxl666
Forumowicz
Posty: 5838
Rejestracja: 27 cze 2018, 23:05
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: BBS02B i ograniczenie do 250W

Post autor: pxl666 »

Ponoć silniki z linii m są na canbusie i nie można im podać dowolnej baterii oraz nie można się podpiąć komputerem . Badales temat ?
tkoko
Forumowicz
Posty: 4985
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: BBS02B i ograniczenie do 250W

Post autor: tkoko »

KyokushinPL pisze:
01 kwie 2021, 22:56
...... Ja prosty chłop jestem, to ma to wpływ na legalność takiego roweru czy nie?
1. KAŻDY ROWER DOPUSZCZONY W EU DO UŻYTKOWANIA JEST LEGALNY.
2. ROWER ZE WSPOMAGANIEM ELEKTRYCZNYM, KTÓRY MA PAS (WSPOMAGANIE URUCHAMIANE KORBĄ), OGRANICZENIE WSPOMAGANIA DO 25 KM/GODZ, BATERIĘ DO 48V, I MOC SILNIKA DO 250 WAT, JEST LEGALNY
3. ZA LEGALNOŚĆ ROWERU ODPOWIADA PRODUCENT, JEŻELI ROWER JEST FABRYCZNY I SPEŁNIA WYMAGANIA OPISANE W "PUNKCIE 2", WÓWCZAS JEST LEGALNY
4.JEŻELI ROWER JEST FABRYCZNY, TO PRODUCENT ODPOWIADA W EUROPIE ZA ZGODNOŚĆ Z DYREKTYWAMI EU, Z OZNAKOWANIEM TOWARU, Z DOPUSZCZENIEM GO DO OBROTU I UŻYTKOWANIA NA TERENIE EU ITD. JEŻELI PRODUCENT SPEŁNIA TE ZOBOWIĄZANIA, I WPROWADZIŁ ROWER DO OBROTU NA TERENIE EU ROWER JEST LEGALNY

co jeszcze nie rozumiesz :D
KyokushinPL
Forumowicz
Posty: 58
Rejestracja: 14 mar 2021, 3:42

Re: BBS02B i ograniczenie do 250W

Post autor: KyokushinPL »

Punkt 2 się zgadza.

Ale punkty 1 i 4 nie, ponieważ rower jest fabryczny, ale producent nie robił tych certyfikatów i ma jedynie certyfikat CE i nie mogą oznaczyć roweru jako EPAC.

I co w takim przypadku jak masz taki rower? Więc rower spełnia wymagania, ale nie jest to potwierdzone, i pytanie czy bez tego potwierdzenia jazda nim jest legalna, to jest właśnie clue sprawy i o to pytam.
Ja wiem żak ma naklejki i jest legalny to jest legalny.
pxl666 pisze:
01 kwie 2021, 23:45
Ponoć silniki z linii m są na canbusie i nie można im podać dowolnej baterii oraz nie można się podpiąć komputerem . Badales temat ?
Trzeba używać BESST - i tu są schody żeby uzyskać dostęp, można też zmienić kontroler na Archon X2.
Awatar użytkownika
pxl666
Forumowicz
Posty: 5838
Rejestracja: 27 cze 2018, 23:05
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: BBS02B i ograniczenie do 250W

Post autor: pxl666 »

te linki co podales wygladaja niezle , aczkolwiek chińczyk pakuje tam duży blat oraz mała kasetę co przy ograniczeniu do 25kmh jest bez sensu , bo to rower terenowy a nie szosowy... ale - cena obejmuje vat , podatek i shipping ? bo cena na alibabie to najczęściej sam produkt...
co do sterownika i baterii - jak ci padnie bateria od chińczyka to jaki masz plan ? jaki jest koszt tego alternatywnego kontrolera ?

a w temacie legalności - skoro chcesz ubezpieczyć to pogadaj z agentem . mysle ze przy ewidentnie fabrycznym rowerze nie będą się niczego czepiać , zwlaszcza ze mozna go do 25kmh ograniczyć , zreszta wiekszosc fabrycznych elektryków ma zdjęte kagańce i nikt z tego nic sobie nie robi ...jeśli wystąpi jakiś brak papiera to zapewne dostaniesz wyższą składkę i tyle ...
TerryFox
Forumowicz
Posty: 162
Rejestracja: 05 gru 2019, 12:10

Re: BBS02B i ograniczenie do 250W

Post autor: TerryFox »

KyokushinPL - mysle ze racja jest tu po stronie tkoko. Mialem identyczne "rozkminki" jak Ty - podobaja mi sie potworne rowery kolegow, ale z drugiej strony jako ze sprzet sluzy mi rowniez do dojazdow do pracy, chcialem byc legit. Tym bardziej ze kawalek trasy prowadzi przez geste centrum Katowic, wiec ten tego.. Tez jezdze motocyklem i doswiadczenie pokazuje ze wypadki chodza po ludziach, wolalem byc po bezpiecznej stronie.
Skonczylo sie tak ze kupilem legalny rower, produkowany w europie, sprzedawany w legalnej, oficjalnej europejskiej dystrybucji, placac za to jak za zboze. I ten full legal rower, pelnoprawny pedelec ze wszystkimi ograniczeniami z tego wynikajacymi.. nie ma zadnych naklejek dopuszczajacych itd. Po prostu jest pedelecem z definicji, spelniajac zalozone wymagania techniczne.
Ostatnio zmieniony 03 kwie 2021, 12:59 przez TerryFox, łącznie zmieniany 1 raz.
KyokushinPL
Forumowicz
Posty: 58
Rejestracja: 14 mar 2021, 3:42

Re: BBS02B i ograniczenie do 250W

Post autor: KyokushinPL »

Tzn mi na OC tylko zależy.
Cena obejmuje wszystkie cła, shipping, rower, dostarczenie pod drzwi - taką wynegocjowałem.
Jak padnie bateria - regenerować w PL, ten alternatywny kontroler póki co drogi jest - ok 400 usd.

Rower który chce kupić jest pedelcem z definicji, nie ma naklejek, ale nie jest z sieci dystrybucji europejskiej.
I ten ostatni punkt mnie niepokoi - nie mówię o power bike czy kombinowaniu z silnikiem. Wszystko jest 'jak trzeba', tylko producent nie jest europejski, więc mimo że na pewno rower wszystkie normy spełnia, to nie ma tej certyfikacji (nie homologacji, a homologacja dopuszcza do rejestracji, której rowery nie wymagają,jak i pedelce nie wymagają homologacji), i pytanie czy użytkowanie takiego roweru jest z prawnego punktu dopuszczone.

Tak więc rower jest pedelcemz definicji, ale producent nie może poświadczyć że nim jest - nie ma takiej naklejki.
W zasadzie dla mnie jest idealny - nie zależy mi na szybkości - zależy mi na dużej baterii, której degradacja pozwoli mi zachować w przyszłosci rozsądna pojemność, i ten rower ma 840Wh co wychodzi fajnie.
tkoko
Forumowicz
Posty: 4985
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: BBS02B i ograniczenie do 250W

Post autor: tkoko »

KyokushinPL pisze:
02 kwie 2021, 8:53
Punkt 2 się zgadza.
Ale punkty 1 i 4 nie, ponieważ rower jest fabryczny, ale producent nie robił tych certyfikatów i ma jedynie certyfikat CE i nie mogą oznaczyć roweru jako EPAC........
ROWER zgodny z prawem i dyrektywami EU, nie podlega CERTYFIKATOM. To producent decyduje czy rower spełnia definicję ROWERU. i karnie za to odpowiada, składając odpowiednia deklarację że rower spełnia dyrektywy EU.
Z tak "precyzyjnych" wątpliwości, domyślam się że zamierzasz sprowadzać/handlować tymi rowerami z Chin. Odpowiem więc następująco. Możesz sam, jako importer/sprzedawca, przed wprowadzeniem towaru na rynek, przeprowadzić certyfikację EPAC tych rowerów, jak i inną dowolną certyfikację, jak już chcesz być zupełnie "czysty" i zgodny z prawem. Po takiej "zewnętrznej" certyfikacji, to nie ty będziesz karnie odpowiadał za sprowadzony towar :D
KyokushinPL
Forumowicz
Posty: 58
Rejestracja: 14 mar 2021, 3:42

Re: BBS02B i ograniczenie do 250W

Post autor: KyokushinPL »

Nie, nie zamierzam tym handlować, chcę kupić rower dla siebie i nim jeździć, jedną sztuke. Pytałem producenta co może - to tylko nakleić znak CE.

I clue jest takie, czy ktoś będzie mógł mi powiedzieć że jest nielegalny i nie moge nim jeździć, albo odmówić wypłaty OC, dlatego że rower nie ma tych naklejek i nie pochodzi z europy, mimo że spełnia techniczne warunki bycia pedelcem.
tkoko
Forumowicz
Posty: 4985
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: BBS02B i ograniczenie do 250W

Post autor: tkoko »

Nie przeczytałem Twojej odpowiedzi.
Więc skoro Ty sprowadzasz rower bez deklaracji producenta że rower spełnia wszystkie Polskie normy, Ty za niego odpowiadasz i to Ty deklarujesz że rower spełnia wszystkie Polskie normy. Nie sądzę że Urząd Celny zakwestionuje wprowadzenie roweru na rynek EU/Polski a to on praktycznie decyduje czy to co sprowadzasz jest zgodne z Dyrektywami EU, i jeżeli będzie miał wątpliwości co do zgodności z Dyrektywami EU, każe Tobie takie badanie przeprowadzić przed dopuszczeniem do ruchu. Z chwilą jak rower fizycznie dostaniesz, będzie on w pełni LEGALNY
KyokushinPL
Forumowicz
Posty: 58
Rejestracja: 14 mar 2021, 3:42

Re: BBS02B i ograniczenie do 250W

Post autor: KyokushinPL »

Urząd celny ze mną styczności nie ma - dostaję rower pod drzwi, oni na to mówią DDP.
https://pl.wikipedia.org/wiki/DDP_(spedycja)
tkoko
Forumowicz
Posty: 4985
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: BBS02B i ograniczenie do 250W

Post autor: tkoko »

KyokushinPL pisze:
02 kwie 2021, 12:19
Urząd celny ze mną styczności nie ma - dostaję rower pod drzwi, oni na to mówią DDP.
https://pl.wikipedia.org/wiki/DDP_(spedycja)
Skoro formalności celne są "w ofercie", i rower spełnia normy, zarówno europejskie jak i polskie, do wprowadzenia towaru na rynek wspólnoty EU, więc rower jest "LEGALNY", i ma europejskie "CE" jak poniżej.
KyokushinPL
Forumowicz
Posty: 58
Rejestracja: 14 mar 2021, 3:42

Re: BBS02B i ograniczenie do 250W

Post autor: KyokushinPL »

Nie wiem jak oni to mówiąc wprost przemycają, ja po prostu dostaję rower. Dużo rzeczy które nie mają znaku CE tak jest przerzucana.
Rower spełnia, ale nie jest to nigdzie napisane ani potwierdzone nalepkami czy tym dokumentem zgodności.

Poprzedni rower miał za duży silnik, i też mi tak wyslała inna firma, żadnego znaku CE nie miał, ale odesłałem.
miki
Forumowicz
Posty: 1412
Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46

Re: BBS02B i ograniczenie do 250W

Post autor: miki »

Wiele z tych "rzeczy" ma łudząco podobny znaczek CE (China Export). Chinole opanowali kłamstwo handlowe do perfekcji.
tkoko
Forumowicz
Posty: 4985
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: BBS02B i ograniczenie do 250W

Post autor: tkoko »

KyokushinPL pisze:
02 kwie 2021, 14:06
Nie wiem jak oni to mówiąc wprost przemycają, ja po prostu dostaję rower. Dużo rzeczy które nie mają znaku CE tak jest przerzucana.
Rower spełnia, ale nie jest to nigdzie napisane ani potwierdzone nalepkami czy tym dokumentem zgodności.

Poprzedni rower miał za duży silnik, i też mi tak wyslała inna firma, żadnego znaku CE nie miał, ale odesłałem.
Jeżeli jest to rower LEGALNY zgodny z prawem EU, musi mieć gwarancję, instrukcję obsługi (teoretycznie po polsku). W instrukcji powinna być deklaracja zgodności i odpowiednie oznakowanie.
Jeżeli tego nie ma to jest duże prawdopodobieństwo że rower jest "przemycony", ALE NIE NIELEGALNY. To Ty jako "importer" bierzesz za niego odpowiedzialność i w razie czego, większe kary mogą Ci grozić za "przemyt" niż za zgodność roweru z dyrektywami EU, bo te rower zapewne spełnia.
Załączniki
4 CE TUV.JPG
KyokushinPL
Forumowicz
Posty: 58
Rejestracja: 14 mar 2021, 3:42

Re: BBS02B i ograniczenie do 250W

Post autor: KyokushinPL »

Instrukcji ani deklaracji zgodności nie ma, natomiast znak CE (ten legalny) ma owszem. Z tego co sie dowiedziałem fabryka ma ten certyfikat, i mogą go nakleić.

Ogólnie ciekawe z tym przemytem, bo faktycznie ktoś kto to kupuje nic niczego nie przemyca - zamawiasz towar, on przechodzic przez cło, granicę, i go masz.
Teoretycznie do usera końcowego idzie towar z magazynu w EU, a sprawy celne są na sprzedającym.
Awatar użytkownika
pxl666
Forumowicz
Posty: 5838
Rejestracja: 27 cze 2018, 23:05
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: BBS02B i ograniczenie do 250W

Post autor: pxl666 »

słyszałem ze działa to na zasadzie strefy eksterytorialnej , jakby magazyn na terenie eu jest terytorium chrl i clą dopiero jak z niego coś wychodzi ... ale to może być bzdura (bo takie mi sie to wydaje ...)

jeśli kupisz ten rower to mam nadzieje ze opiszesz jak to lata bo jestem bardzo ciekawy tego silnika i ogólnej jakości wykonania
jaki termin obiecuje chinczyk?
miki
Forumowicz
Posty: 1412
Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46

Re: BBS02B i ograniczenie do 250W

Post autor: miki »

tkoko pisze:
02 kwie 2021, 14:44
KyokushinPL pisze:
02 kwie 2021, 14:06
Nie wiem jak oni to mówiąc wprost przemycają, ja po prostu dostaję rower. Dużo rzeczy które nie mają znaku CE tak jest przerzucana.
Rower spełnia, ale nie jest to nigdzie napisane ani potwierdzone nalepkami czy tym dokumentem zgodności.

Poprzedni rower miał za duży silnik, i też mi tak wyslała inna firma, żadnego znaku CE nie miał, ale odesłałem.
Jeżeli jest to rower LEGALNY zgodny z prawem EU, musi mieć gwarancję, instrukcję obsługi (teoretycznie po polsku). W instrukcji powinna być deklaracja zgodności i odpowiednie oznakowanie.
Jeżeli tego nie ma to jest duże prawdopodobieństwo że rower jest "przemycony", ALE NIE NIELEGALNY. To Ty jako "importer" bierzesz za niego odpowiedzialność i w razie czego, większe kary mogą Ci grozić za "przemyt" niż za zgodność roweru z dyrektywami EU, bo te rower zapewne spełnia.
O właśnie. Te dwa prawie identyczne znaczki powinni pokazywać w TV codziennie przed Teleekspresem, żeby uświadomić ludziom jaki szwindel robią żółtki.
miki
Forumowicz
Posty: 1412
Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46

Re: BBS02B i ograniczenie do 250W

Post autor: miki »

KyokushinPL pisze:
02 kwie 2021, 14:56
Instrukcji ani deklaracji zgodności nie ma, natomiast znak CE (ten legalny) ma owszem. Z tego co sie dowiedziałem fabryka ma ten certyfikat, i mogą go nakleić.

Ogólnie ciekawe z tym przemytem, bo faktycznie ktoś kto to kupuje nic niczego nie przemyca - zamawiasz towar, on przechodzic przez cło, granicę, i go masz.
Teoretycznie do usera końcowego idzie towar z magazynu w EU, a sprawy celne są na sprzedającym.
W takim razie naklejasz, a wszelkich pytających odsyłasz do sprzedawcy/producenta.
KyokushinPL
Forumowicz
Posty: 58
Rejestracja: 14 mar 2021, 3:42

Re: BBS02B i ograniczenie do 250W

Post autor: KyokushinPL »

pxl666 pisze:
02 kwie 2021, 15:10
słyszałem ze działa to na zasadzie strefy eksterytorialnej , jakby magazyn na terenie eu jest terytorium chrl i clą dopiero jak z niego coś wychodzi ... ale to może być bzdura (bo takie mi sie to wydaje ...)

jeśli kupisz ten rower to mam nadzieje ze opiszesz jak to lata bo jestem bardzo ciekawy tego silnika i ogólnej jakości wykonania
jaki termin obiecuje chinczyk?
Teraz do dwóch miesięcy - 15-20 dni składają i ok 20 dni może "koleją jechać". Oczywiście dam znać jak się zdecyduję i będe miał.
Ten Bafang M500 to taka topowa (95Nm) wersja silnika Bafanga .... z segmentu legalnego w Europie na 250W, przeznaczona do MTB.
Mocniejsza wersja M600 ma 500W i idzie na stany. Ogólnie same dobre rzeczy o nich czytałem.
Wiem że M400 (80Nm) ma szczytową moc na poziomie 750W (nominalna oczywiście 250W), ile ma M500 - nie wiem, ale domyślam się że nie jest słabszy.
tkoko
Forumowicz
Posty: 4985
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: BBS02B i ograniczenie do 250W

Post autor: tkoko »

KyokushinPL pisze:
02 kwie 2021, 14:56
.... Teoretycznie do usera końcowego idzie towar z magazynu w EU, a sprawy celne są na sprzedającym.
Jeżeli towar został dopuszczony do obrotu w EU (ma CE, deklarację zgodności i cło), to jest LEGALNY. Jeżeli w EU importer/producent nie ma siedziby/przedstawicielstwa, czyli nie ma osoby z imienia odpowiedzialnej za towar/rower (patrz deklaracja zgodności), wówczas Ty jesteś importerem i odpowiadasz za towar.
Miki, Europa wymyśliła sobie "swoje" oznaczenie, Chiny "swoje". Które było wcześniej trudno powiedzieć. Najprościej byłoby gdyby cały świat używał "międzynarodowego ISO, wówczas nie byłoby problemu. :D
Bafang ma swoje fabryki w Europie, nawet w Polsce, stąd musi mieć odpowiednie deklaracje zgodności na swoje silniki.
KyokushinPL
Forumowicz
Posty: 58
Rejestracja: 14 mar 2021, 3:42

Re: BBS02B i ograniczenie do 250W

Post autor: KyokushinPL »

Czyli wygląda na to że taki rower jest nielegalny, bo ma CE, ma cło, ale nie ma deklaracji zgodności, bo producent takiej nie ma.

I teraz rozumiem że takim rowerem mogę jeździć legalnie? Nadal jest to rower i spełnia definicję e-roweru.

O co mi chodzi - chodzi o to żeby w razie W się ubezpieczyciel nie wykręcił, na zasadzie że używany był rower ktory nie był potwierdzony jako rower w myśl np normy eu, bo nie ma naklejki.
Ostatnio zmieniony 02 kwie 2021, 17:52 przez KyokushinPL, łącznie zmieniany 1 raz.
miki
Forumowicz
Posty: 1412
Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46

Re: BBS02B i ograniczenie do 250W

Post autor: miki »

tkoko pisze:
02 kwie 2021, 16:07
...Europa wymyśliła sobie "swoje" oznaczenie, Chiny "swoje". Które było wcześniej trudno powiedzieć...
No wcale nie trudno. Chinole w ten sposób zapragnęli lekko ominąć proces certyfikacji, a przynajmniej wywołać u potencjalnego klienta wrażenie, że produkt posiada ten europejski certyfikat. Poza datami wprowadzenia tych znaczków należy zauważyć ich prawie identyczny wygląd. Masz jakiś pomysł, dlaczego one są tak łudząco podobne?
tkoko
Forumowicz
Posty: 4985
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: BBS02B i ograniczenie do 250W

Post autor: tkoko »

KyokushinPL pisze:
02 kwie 2021, 16:45
Czyli wygląda na to że taki rower jest nielegalny, bo ma CE, ma cło, ale nie ma deklaracji zgodności, bo producent takiej nie ma.

I teraz rozumiem że kim rowerem mogę jeździć legalnie? Nadal jest to rower i spełnia definicję e-roweru.

O co mi chodzi - chodzi o to żeby w razie W się ubezpieczyciel nie wykręcił, na zasadzie że używany był rower ktory nie był potwierdzony jako rower w myśl np normy eu, bo nie ma naklejki.
1. powtórzę po raz kolejny, rower z 250 watowym silnikiem, baterią 48V, PAS'em i ograniczeniem wspomagania do 25 km/godz, JEST W PEŁNI LEGALNY. Deklarację zgodności możesz sobie jako "importer" sam napisać i podpisać, przyjmując na Siebie odpowiedzialność karną za np. spalenie domu sąsiada. W innym przypadku nikogo deklaracja zgodności nie będzie interesowała.
2. w przypadku ubezpieczyciela OC, to on ma obowiązek udowodnić Tobie że rower o podanych wyżej parametrach nie spełnia dyrektyw EU, i polskich norm, a te rower o podanych parametrach spełnia. Deklaracja zgodności dotyczy głównie producentów/importerów/ handlowców gdyż w EU ktoś imiennie (karnie) musi odpowiadać za niezgodność towaru z przepisami i normami EU (np. przed UOKIK). Oczywiście, w skrajnym przypadku, ubezpieczyciel może łapać się różnych prawnych "sztuczek", niemniej jednak, w mojej ocenie", podpisując umowę OC, ubezpieczyciel opisze parametry roweru i niejako "zalegalizuje" rower, więc trudno mu będzie po czasie udowodnić że rower był "nielegalny".
KyokushinPL
Forumowicz
Posty: 58
Rejestracja: 14 mar 2021, 3:42

Re: BBS02B i ograniczenie do 250W

Post autor: KyokushinPL »

W sumie to wyczerpuje temat, dzięki :)
ODPOWIEDZ