Kiedy ładować e-bike, jak długo?

Tematy związane z wszelką instalacją elektryczną w konwersjach rowerów
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3337
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Kiedy ładować e-bike, jak długo?

Post autor: WojtekErnest »

tkoko pisze:
14 maja 2021, 22:02
..Ponieważ prąd jest jednakowy dla każdego "P", to "P" które jest najgorsze, ma mniejszą pojemność, ma największe RW itd, najszybciej osiągnie napięcie "graniczne", wyłączające dalsze ładowanie aku (zabezpieczenie przed przeładowaniem).
Dokładnie,,

@Dede napisał "Nawiecej dowiemy sie o akumulatorze jeśli zostanie wyładowany do zera i odczytaniu napięć."
Dokladnie,,
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
tkoko
Forumowicz
Posty: 4995
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Kiedy ładować e-bike, jak długo?

Post autor: tkoko »

Golcu jeszcze ostrzeżenie. Ponieważ nie znasz silnika, i nic o nim nie wiesz, a z mocy 1.5 kW można wnioskować że jest przewatowany, kontroluj jego temperaturę, szczególnie przy podjazdach pod górki w kierunku Tych i Pszczyny. Mam nadzieję że silnik ma zabezpieczenie termiczne.
tkoko
Forumowicz
Posty: 4995
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Kiedy ładować e-bike, jak długo?

Post autor: tkoko »

Dede pisze:
14 maja 2021, 22:19
Może nie witać spadku napięcia po paru godzin na sekcji ale brakowało dobre ponad 10~16Ah na sekcji więc musi byc cos nie sprawnego.
Dalej wydaje mi się ze bedzie uszkodzone jedno ogniwo które ma tendencję do wyładowania całej sekcji tylko pobór jest taki niski ze po paru godzinach nie witać spadku napięć a zauważmy na pewno po paru dniach.

Nawiecej dowiemy sie o akumulatorze jeśli zostanie wyładowany do zera i odczytaniu napięć.
Niekoniecznie jest coś uszkodzone. Jeżeli poprzedni właściciel faktycznie "trzymał się" czterech godzin ładowania dla tej baterii ładowarką o prądzie 3.5A, to jeździł praktycznie na rozładowanej baterii (ósmym "P"). Opór ósmego "P" w pobliżu 3 V był zapewne większy niż pozostałych "pięter P", i część energii/prądu "wyparowywała" w postaci ciepła. Tak wiec za każdym takim wyłączeniem w okolicy 3 V, to "P" startowało z coraz mniejszego napięcia, a skoro prąd był jednakowy dla wszystkich "P", to ósme "P" miało coraz mniejszą pojemność (co sugerowałem wcześniej). Prawidłowy czas ładowania dla tego aku ładowarką którą ma Golcu, to 7.5 godz CC, i 2.5 godz CV czyli razem DZIESIĘĆ GODZIN
Golcu
Forumowicz
Posty: 43
Rejestracja: 02 maja 2021, 17:00

Re: Kiedy ładować e-bike, jak długo?

Post autor: Golcu »

WojtekErnest pisze:
14 maja 2021, 20:48
Szybciej się laduje, a właściwie ma wyższe napiecie w trakcie ladowania, odcina go BMS i napięcie mu spada, poniżej pozostalych. To typowe.
Wg. mnie to założenie jest nieprawdziwe. Właśnie dlatego dopytałem czy BMS ładuje przez złącze wielopinowe, wtedy mógłby odłączyć tylko te piętro a resztę ładować dalej.
WojtekErnest pisze:
14 maja 2021, 20:48
odcina go BMS i napięcie mu spada, poniżej pozostalych. To typowe.
Też miałem takie podejrzenie i dlatego przed ładowaniem 8 piętra ładowarką 1S, ładowałem całą noc dedykowaną ładowarką całość.
Golcu pisze:
10 maja 2021, 9:25
Zamówłem ładowarkę na micro USB 1A automatyczną. Podłącze na noc i zobaczę rano jaki będzie efekt. Po naładowaniu całego aku wszystkie piętra mają 4,2 V a to jedno 3,7 V.
Gdyby było tak jak piszesz, to napięcie na 8 piętrze było by jednakowe z pozostałymi i dopiero później by spadło. Bądź też było by zupełnie odwrotnie: 8 piętro naładowało by się najszybciej osiągając napięcie maksymalne i BMS odłączył by ładowarkę nie doładowując pozostałych pięter.
W moim przypadku po naładowaniu całości i podłączeniu ładowarki 1S można w przybliżeniu przyjąć, że 8 piętro przyjęło z 7-10 Ah podczas gdy inne były już pełne.
Golcu pisze:
12 maja 2021, 7:32
Dzięki za pomoc Na razie ładuję to jedno piętro i zobaczymy co z tego wyniknie. Podłączyłem wczoraj o 18:00 przy napięciu 3,85. O 23:00 sprawdzałm ostatni raz, to było już 4,01 V i cały czas szedł 1 A. Rano o 5:30 4,18 V i 0,5 A - dalej ładuje
Nie wiem dokładnie kiedy ta ładowarka przeszła z trybu CC na CV, bo rano ładowała już 0,5 A więc ile dokładnie naładowała nie policzę. Może ktoś bardziej doświadczony może przybliżyć ile Ah mógł przyjąć pakiet 1S9P startując z napięcia 3,85V :)
Ok, Dede już policzył :)
Dede pisze:
14 maja 2021, 22:19
brakowało dobre ponad 10~16Ah na sekcji
WojtekErnest pisze:
14 maja 2021, 20:48
napięcie mu spada, poniżej pozostalych. To typowe.
Żeby to podejrzenie wykluczyć po naładowaniu 8 piętra zostawiłem akumulator z odłączonym BMSem na 24h i wiemy, że napięcie 8 piętra samo nie spada. Było jeszcze podejrzenie zwarcia tranzystora w balanserze i to wykluczyłem po kolejnych 24h ;)

Ale dzięki za poradę, temat jest dla mnie nowy i inspirujący, więc go drążę z zapałem :D
tkoko pisze:
15 maja 2021, 7:27
Niekoniecznie jest coś uszkodzone. Jeżeli poprzedni właściciel faktycznie "trzymał się" czterech godzin ładowania dla tej baterii ładowarką o prądzie 3.5A, to jeździł praktycznie na rozładowanej baterii (ósmym "P"). Opór ósmego "P" w pobliżu 3 V był zapewne większy niż pozostałych "pięter P", i część energii/prądu "wyparowywała" w postaci ciepła. Tak wiec za każdym takim wyłączeniem w okolicy 3 V, to "P" startowało z coraz mniejszego napięcia, a skoro prąd był jednakowy dla wszystkich "P", to ósme "P" miało coraz mniejszą pojemność (co sugerowałem wcześniej). Prawidłowy czas ładowania dla tego aku ładowarką którą ma Golcu, to 7.5 godz CC, i 2.5 godz CV czyli razem DZIESIĘĆ GODZIN
O! To wg. mnie najbardziej prawdopodobne wytłumaczenie tego co się stało. I najbardziej mi pasujące :D Tym bardziej potwierdzał by to ostatni pomiar:

Wczoraj wieczorem troszkę pojeździłem (na ile czas pozwolił, więc niedługo), ale zrobiłem 8,6 km na samej manetce starając się jechać non stop na pełnej mocy. Napięcie na watomierzu spadło do 53.06 (bez obciążenia) Poniżej pomiary:
______A_____B_____C__|__D_____E_____F___|__G__
01: 4,19__4,19__4,19_|_4,18__4,16__4,15_|_4,04
02: 4,20__4,20__4,20_|_4,18__4,17__4,16_|_4,05
03: 4,19__4,19__4,19_|_4,18__4,17__4,17_|_4,05
04: 4,19__4,18__4,18_|_4,17__4,16__4,15_|_4,05
05: 4,20__4,20__4,20_|_4,19__4,18__4,16_|_4,05
06: 4,19__4,20__4,19_|_4,18__4,17__4,16_|_4,05
07: 4,19__4,19__4,19_|_4,18__4,16__4,15_|_4,05
08: 4,17__4,16__4,16_|_4,15__4,15__4,15_|_4,03
09: 4,19__4,19__4,19_|_4,18__4,16__4,15_|_4,05
10: 4,19__4,20__4,19_|_4,18__4,17__4,16_|_4,05
11: 4,19__4,19__4,19_|_4,18__4,17__4,15_|_4,05
12: 4,19__4,19__4,19_|_4,17__4,17__4,16_|_4,05
13: 4,19__4,19__4,19_|_4,18__4,17__4,15_|_4,05

A: Pomiar po naładowaniu 8 piętra ładowarką 1S
B: Pomiar po 6,5 h od doładowania ładowarką 1S
C: Pomiar po 24h od doładowania ładowarką 1S
----------
D: Pomiar z podłączonym BMS po odłączeniu dedykowanej ładorawrki po godzinnym doładowaniu całości
E: Kolejny z BMS pomiar po 3,5 h od odłączenia
F: Pomiar po 19 godzinach od odłączenia
----------
G: Pomiar po przejechaniu 8,6 km, zużyciu 2,8 Ah (wg. watomierza). Napięcie na watomierzu: 53.05V
tkoko pisze:
13 maja 2021, 20:23
Kontroluj jak możesz temperaturę aku w różnych miejscach.
tkoko pisze:
15 maja 2021, 7:12
kontroluj jego temperaturę, szczególnie przy podjazdach pod górki
Wczoraj po przejechaniu 3,2 km (na samym końcu pod górkę na maksymalnej mocy i prędkości sprawdziłem temperatury na ile mogłem. Nie wygląda to chyba źle:
bateria.jpg
silnik.jpg
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3337
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Kiedy ładować e-bike, jak długo?

Post autor: WojtekErnest »

Wiemy ze :
a) '8' nie ma upływności w czasie 24 godz
b) '8' nie doladowuje się do 4,20 V. Tzn. w czasie ladowania zapewne jest na nim 4,20 a nawet wiecej,
c) nic (na razie) nie wskazuje na usterkę BMS
d) szacunek energii wchodzacej do akumulatora/segmentu, nie stanowi podstawy ze tyle aku odda.
Nie wiemy jaką rzeczywistą pojemność ma '8' i jakie będzie mial różnicę napięć w stosunku do pozostalych segmentów gdy rozładujesz go choćby do połowy.
Najczęściej w okolicach 3,7V x ilosc S, następuje gwaltowny spadek, zdecydowanie szybszy odchyl napięcia najgorszego segmentu.
Ostatnio zmieniony 15 maja 2021, 12:07 przez WojtekErnest, łącznie zmieniany 1 raz.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
tkoko
Forumowicz
Posty: 4995
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Kiedy ładować e-bike, jak długo?

Post autor: tkoko »

Golcu pisze:
15 maja 2021, 10:59
----------
G: Pomiar po przejechaniu 8,6 km, zużyciu 2,8 Ah (wg. watomierza). Napięcie na watomierzu: 53.05V
......
Jak możesz podawaj "pojemność" Wh, Ah bez znajomości napięcia przy jakim to Ah jest mierzone, to w zasadzie niewiele mówiąca liczba. Dla mnie to tak jakbyś objętość np 1 litra określał polem powierzchni podstawy bez podania wysokości. Te 2.8 Ah dotyczy wyjściowego napięcia 54.1V czy może aktualnego napięcia 53.05 V, a może napięcia pod obciążeniem a więc zapewne 52, 51, 50V. Jak widzisz, bez znajomości przy jakim napięciu jest tak określone Ah nie jesteś w stanie stwierdzić ile tak naprawdę zużyłeś "pojemności" baterii.
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3337
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Kiedy ładować e-bike, jak długo?

Post autor: WojtekErnest »

Bez przesady,,, 2,8 Ah to widoczny wprost ubytek w stosunku do 28 Ah nominalu.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
tkoko
Forumowicz
Posty: 4995
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Kiedy ładować e-bike, jak długo?

Post autor: tkoko »

WojtekErnest pisze:
15 maja 2021, 12:38
Bez przesady,,, 2,8 Ah to widoczny wprost ubytek w stosunku do 28 Ah nominalu.
Ale różnica między 152 Wh a 140 Wh, jest już istotna, bo to dla całości zamiast 1100 Wh jest "tylko" 1000 Wh, czyli dystans który dotychczas przejechał na tym aku.
Golcu
Forumowicz
Posty: 43
Rejestracja: 02 maja 2021, 17:00

Re: Kiedy ładować e-bike, jak długo?

Post autor: Golcu »

tkoko pisze:
15 maja 2021, 12:32
Jak możesz podawaj "pojemność" Wh
Jasne, że mogę, tylko skąd mam wziąć te dane? Watomierz nie pokazuje zużytych Wh, zlicza Ah na podstawie aktualnego napięcia i płynącego prądu przez bocznik. Mam mnożyć Ah przez napięcie znamionowe (54,6V)?
Ostatnio zmieniony 15 maja 2021, 14:01 przez Golcu, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3337
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Kiedy ładować e-bike, jak długo?

Post autor: WojtekErnest »

Twój pakiet 48V 26Ah, 13s9p, ogniwa LGGBMG11865.
A więc w istocie nie wiadomo ile to DOKLADNIE Wh.
A Ah są mierzone naturalnie.
Więc trzymajmy się odczytu zużytych lub ładowanych Ah, tym bardziej ze segment 9P z określonych ogniw, ma nominal Ah określony w karcie katalogowej.
Nie ma co kombinowac....
Ostatnio zmieniony 15 maja 2021, 14:48 przez WojtekErnest, łącznie zmieniany 2 razy.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
tkoko
Forumowicz
Posty: 4995
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Kiedy ładować e-bike, jak długo?

Post autor: tkoko »

Golcu pisze:
15 maja 2021, 14:00
........
Jasne, że mogę, tylko skąd mam wziąć te dane? Watomierz nie pokazuje zużytych Wh, zlicza Ah na podstawie aktualnego napięcia i płynącego prądu przez bocznik. Mam mnożyć Ah przez napięcie znamionowe (54,6V)?
Jeżeli nie masz wskazań Wh, to pozostają te Ah, plus napięcia maksymalne bez obciążenia i z obciążeniem, oraz napięcia minimalne, również bez obciążenia i z obciążeniem. Tak wyliczymy przybliżoną "pojemność/zasieg" Twojego aku.
Golcu
Forumowicz
Posty: 43
Rejestracja: 02 maja 2021, 17:00

Re: Kiedy ładować e-bike, jak długo?

Post autor: Golcu »

Trochę pogoda spowolniła temat, ale w międzyczasie pojeździłem i zrobiłem jak na razie 52 km (z pedałowaniem). Jeszcze nie wyładowałem całkiem, ale wygląda obiecująco. Trochę żałuje, że nie wyrównałem 8 pakietu do identycznego napięcia względem innych, bo jak wiadomo im mniej pojemności w baterii tym napięcie szybciej spada i teraz nie do końca wiadomo, czy ta 8 się bardziej rozjeżdża, czy po prostu była mniej doładowana przez ładowarkę 1S.

____A_____B_____C__|__D_____E_____F__|__G__|__H__|__I_
01: 4,19__4,19__4,19_|_4,18__4,16__4,15_|_4,04__3,95__3,67
02: 4,20__4,20__4,20_|_4,18__4,17__4,16_|_4,05__3,96__3,68
03: 4,19__4,19__4,19_|_4,18__4,17__4,17_|_4,05__3,95__3,67
04: 4,19__4,18__4,18_|_4,17__4,16__4,15_|_4,05__3,95__3,67
05: 4,20__4,20__4,20_|_4,19__4,18__4,16_|_4,05__3,95__3,67
06: 4,19__4,20__4,19_|_4,18__4,17__4,16_|_4,05__3,95__3,67
07: 4,19__4,19__4,19_|_4,18__4,16__4,15_|_4,05__3,95__3,67
08: 4,17__4,16__4,16_|_4,15__4,15__4,15_|_4,03__3,92__3,63
09: 4,19__4,19__4,19_|_4,18__4,16__4,15_|_4,05__3,96__3,67
10: 4,19__4,20__4,19_|_4,18__4,17__4,16_|_4,05__3,95__3,67
11: 4,19__4,19__4,19_|_4,18__4,17__4,15_|_4,05__3,95__3,68
12: 4,19__4,19__4,19_|_4,17__4,17__4,16_|_4,05__3,95__3,67
13: 4,19__4,19__4,19_|_4,18__4,17__4,15_|_4,05__3,96__3,67

A: Pomiar po naładowaniu 8 piętra ładowarką 1S
B: Pomiar po 6,5 h od doładowania ładowarką 1S
C: Pomiar po 24h od doładowania ładowarką 1S
----------
D: Pomiar z podłączonym BMS po odłączeniu dedykowanej ładowarki po godzinnym doładowaniu całości
E: Kolejny z BMS pomiar po 3,5 h od odłączenia
F: Pomiar po 19 godzinach od odłączenia
----------
G: Pomiar po przejechaniu 8,6 km, zużyciu 2,8 Ah (wg. watomierza). Napięcie na watomierzu: 53.05V
H: Pomiar po przejechaniu 21 km, zużyciu 5,2 Ah
I: Pomiar po przejechaniu 52 km, zużycie 12,2 Ah. Napięcie na watomierzu 47,96
tkoko pisze:
15 maja 2021, 7:12
Ponieważ nie znasz silnika, i nic o nim nie wiesz
Ale ja jestem durny! :P Przeczytałem w specyfikacji którą dostałem od poprzedniego właściciela, że to silnik 7x9 90Nm i jakoś nie przyszło mi do głowy żeby... spojrzeć na silnik :D
Silnik to MXUS XF40C 30H 1810 0173. Jest jeszcze naklejka "Model. XF128WY"
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3337
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Kiedy ładować e-bike, jak długo?

Post autor: WojtekErnest »

Jeszcze '8' nie wykazuje problemów. Jeździj nadal, nie musi być długo, ale agresywnie by wymusic prąd.
Ostatnio zmieniony 21 maja 2021, 19:26 przez WojtekErnest, łącznie zmieniany 1 raz.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
tkoko
Forumowicz
Posty: 4995
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Kiedy ładować e-bike, jak długo?

Post autor: tkoko »

Taki "problem" z ósmym "P" to żaden problem. Na razie zużyłeś ~600 Wh z przewidywanych przez mnie 1100 Wh (~55% aku). Zostało Ci zapewne z 500 Wh, i 40 km jazdy w tych samych warunkach co obecnie. W mojej ocenie, po kilku PEŁNYCH ładowaniach aku to ósme "P" będzie jeszcze lepsze. Twój dotychczasowy pobór z aku to ~11.7 Wh/km.
Ostatnio zmieniony 21 maja 2021, 19:50 przez tkoko, łącznie zmieniany 1 raz.
Golcu
Forumowicz
Posty: 43
Rejestracja: 02 maja 2021, 17:00

Re: Kiedy ładować e-bike, jak długo?

Post autor: Golcu »

No i w końcu wyjeździłem do wyłączenia zasilania. Różnica 8 piętra jest już większa względem innych. Nie wiem teraz, czy to wynika z niedoładowania ładowarką 1S tego pakietu i po prostu większego spadku napięcia względem pojemności już przy "końcu". Czy te piętro ma mniejszą pojemność?
Rano jak przyjadę do pracy to go podłączę i będę doglądał proces ładowania..



__|__F__|__G__|__H__|__I__|__J__|__K_
01: 4,15_|_4,04__3,95__3,67__3,43__3,36
02: 4,16_|_4,05__3,96__3,68__3,44__3,38
03: 4,17_|_4,05__3,95__3,67__3,44__3,37
04: 4,15_|_4,05__3,95__3,67__3,43__3,36
05: 4,16_|_4,05__3,95__3,67__3,45__3,38
06: 4,16_|_4,05__3,95__3,67__3,44__3,37
07: 4,15_|_4,05__3,95__3,67__3,44__3,37
08: 4,15_|_4,03__3,92__3,63__3,19__3,00
09: 4,15_|_4,05__3,96__3,67__3,44__3,37
10: 4,16_|_4,05__3,95__3,67__3,44__3,37
11: 4,15_|_4,05__3,95__3,68__3,44__3,38
12: 4,16_|_4,05__3,95__3,67__3,44__3,37
13: 4,15_|_4,05__3,96__3,67__3,44__3,37

F: Pomiar po 19 godzinach od odłączenia
----------
G: Pomiar po przejechaniu 8,6 km, zużyciu 2,8 Ah (wg. watomierza). Napięcie na watomierzu: 53.05V
H: Pomiar po przejechaniu 21 km, zużyciu 5,2 Ah
I: Pomiar po przejechaniu 52 km, zużycie 12,2 Ah. Napięcie na watomierzu 47,96
J: Pomiar po przejechaniu 85 km, zużycie 19,9 Ah. Napięcie na watomierzu 44,16
K: Pomiar po przejechaniu 88 km, zużycie 20,6 Ah. Napięcie na baterii 43,93
Dede
Forumowicz
Posty: 2089
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Kiedy ładować e-bike, jak długo?

Post autor: Dede »

Na to wygląda ze cela 08 ma mniejszą pojemność od pozostałych podejrzewam dalej to co wcześniej napisałem ze jedna sztuka ogniwa jest uszkodzona z 9P celi 08.
Z powodu ze jedna sztuka jest uszkodzona i po dłuższym czasie występuje wyładowanie tej celi i obniżanie napięcia.
Ostatnio zmieniony 28 maja 2021, 0:50 przez Dede, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3337
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Kiedy ładować e-bike, jak długo?

Post autor: WojtekErnest »

Pakiet zachowal sie tak jak przewidywałem. Albo 1 ogniwo uszkodzone lub puścił zgrzew, ale ponieważ byl problem z doladowaniem do 4,20, to raczej jest wyższe RW od pozostalych lub nizsza sumaryczna pojemność.
Moja dorazna rada : podladuj te 8, do poziomu 3,40-3,50 a potem caly pakiet, normalnie ładowarką tak aby BMS pracowal. I na razie jezdzij a na jesień zaplanujj serwis.
Ostatnio zmieniony 28 maja 2021, 4:13 przez WojtekErnest, łącznie zmieniany 1 raz.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
tkoko
Forumowicz
Posty: 4995
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Kiedy ładować e-bike, jak długo?

Post autor: tkoko »

Golcu pisze:
28 maja 2021, 0:24
.........
K: Pomiar po przejechaniu 88 km, zużycie 20,6 Ah. Napięcie na baterii 43,93
Moje przewidywania z dnia 13 maja.
"Czy ósmy segment jest sprawny wyjdzie z pomiaru pojemności rozładowania/ładowania aku w Wh. Nominalnie ma ~1200 Wh. Z tego w nowym sprawnym aku dostępne powinno być 1100 Wh. Im bliżej tej wartości tym lepszy aku, i małe prawdopodobieństwo dalszych problemów z aku."

"Pojemność" wg Ah to ~990 Wh przy pobieranej mocy ~11 Wh/godz. Masz więc aktualnie 90% nominalnej pojemności, co jak na używane aku jest "normą" nie wymagającą większej ingerencji. To "P" równie dobrze mogło być niedoładowane od początku. Masz sprawny aku, jedynie dla pewności możesz kontrolować to "P", i w razie konieczności doładować gdyby BMS tego nie zrobił. Różnica w pojemności całego aku gdyby to napięcie było podobne do reszty to ~3 - 5%, czyli dalsze 5 - 6 km jazdy. :D
Dede
Forumowicz
Posty: 2089
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Kiedy ładować e-bike, jak długo?

Post autor: Dede »

tkoko pisze:
28 maja 2021, 7:32


Masz sprawny aku, jedynie dla pewności możesz kontrolować to "P"
Dla czego mówisz ze jest sprawny jak tak nie jest?

Zobaczmy charestyka wyładowania
Obrazek

Ruznica pomiędzy 3V a 3,37V jest na jednym ogniwie 300mAh pakiecie ma 9 ogniw licząc ze jedno jest nie sprawne to przy 8 ogniwach jest juz różnica 2400mAh.

Wiec akumulator jest częściowo nie sprawny bo według wyliczeń i obserwacji pomiarów wynika ze tej celi jest padnięte jedno ogniwo.
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3337
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Kiedy ładować e-bike, jak długo?

Post autor: WojtekErnest »

tkoko pisze:
28 maja 2021, 7:32
[. Masz sprawny aku, jedynie dla pewności możesz kontrolować to "P", i w razie konieczności doładować gdyby BMS tego nie zrobił.
Nie spojrzałeś na Jego wyniki, co sie stało z "8" od napięcia 3,6V do 3V.
Pozostale mają 3,47-3,48V a ten felerny 3V. A pod obciazeniem zszedl pewnie do 2,5V bo go BMS wyłączył. Ewidentnie jest o okolo 11-12% słabszy od pozostalych.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
Awatar użytkownika
lukk
Forumowicz
Posty: 774
Rejestracja: 05 lut 2020, 11:20
Lokalizacja: Kraków

Re: Kiedy ładować e-bike, jak długo?

Post autor: lukk »

Wygląda to na pęknięty zgrzew faktycznie.
Zrobiłym tak: wziąć woltomierz, przykładać sondę ujemną do ujemnego bieguna celi 8, sondę dodatnią do dodatniego, w miejsach gdzie są ogniwa, każde po kolei, mocno dociskając. Jeżeli przy dociśnięciu w danym miejscu napięcie się zmieni to od razu wiesz, że tu zgrzew jest pęknięty. A jeśli nie to...albo ogniwo "odpęknięte" ma to samo napięcie w danym momencie jak całe piętro, albo nic nie jest pęknięte albo...dociskasz za słabo :D
tkoko
Forumowicz
Posty: 4995
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Kiedy ładować e-bike, jak długo?

Post autor: tkoko »

Dede, Wojtek, wiem jaka jest różnica miedzy "8P" a resztą ogniw i jakie były końcowe napięcia wszystkich "P". "8P" ma zapewne mniejszą pojemność od reszty, i jaki z tego wniosek. Ano taki że bateria ma minimalnie mniejszą pojemność niż mogłaby mieć (moim zdaniem ~5%). Gdyby w baterii było "padnięte" ogniwo, bateria po naładowaniu nie utrzymała by napięcia przez 24 godziny, nastąpiłby naturalny spadek napięcia wynikający z rozładowywania reszty ogniw przez to "walnięte" ogniwo. O tym że bateria jest "sprawna" wystarczy porównać moje przewidywania zasięgu dla tej baterii. Zmieściłem się w 2 km. :D
"Taki "problem" z ósmym "P" to żaden problem. Na razie zużyłeś ~600 Wh z przewidywanych przez mnie 1100 Wh (~55% aku). Zostało Ci zapewne z 500 Wh, i 40 km jazdy w tych samych warunkach co obecnie. W mojej ocenie, po kilku PEŁNYCH ładowaniach aku to ósme "P" będzie jeszcze lepsze. Twój dotychczasowy pobór z aku to ~11.7 Wh/km."
Ostatnio zmieniony 28 maja 2021, 15:45 przez tkoko, łącznie zmieniany 2 razy.
Dede
Forumowicz
Posty: 2089
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Kiedy ładować e-bike, jak długo?

Post autor: Dede »

tkoko pisze:
28 maja 2021, 15:41
Dede, Wojtek, wiem jaka jest różnica miedzy "8P" a resztą ogniw i jakie były końcowe napięcia wszystkich "P". "8P" ma zapewne mniejszą pojemność od reszty, i jaki z tego wniosek. Ano taki że bateria ma minimalnie mniejszą pojemność niż mogłaby mieć (moim zdaniem ~5%). Gdyby w baterii było "padnięte" ogniwo, bateria po naładowaniu nie utrzymała by napięcia przez 24 godziny, nastąpiłby naturalny spadek napięcia wynikający z rozładowywania reszty ogniw przez to "walnięte" ogniwo.
Ale on ma 9P a nie 8P.
8 cela 9P zachowuje jak by miał 8P a nie 9P.
Według wyliczeń brakuje 2400mAh w tej celi wiec tak jakby jedno ogniwo było uszkodzone.
Wyładowanie po 24H moze nie wystąpiło to nie znaczy ze nie ma, możliwe ze wyładowanie jest takie małe ze po paru dniach zobaczy różnice minimalną wyładowania celi i nie zauważył po 12 godniach ani po 24H

Bądź razie według napięcia końcowego według mnie jest ta cela uszkodzona i należy zagłębić dla czego.
Mówienie ze jest akumulator sprawny a tak nie jest trochę nie pożądku.
Ostatnio zmieniony 28 maja 2021, 18:51 przez Dede, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3337
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Kiedy ładować e-bike, jak długo?

Post autor: WojtekErnest »

@tkoko nie możesz zakładać ze uszkodzenie spowoduje upływność. Może być fizyczna przerwa 1 ogniwa, a nadto ponieważ pracowało jako 8P a pozostale 9P, to ten segment byl bardziej obciazany od pozostalych, bardziej się grzał i pozostale 8 ogniw moze miec juz dodatkowa utratę pojemności. Więc w żadnym wypadku nie zaryzykuję diagnozy że to tylko niedoladowanie i pakiet jest sprawny. Na 99% niestety nie jest.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
tkoko
Forumowicz
Posty: 4995
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Kiedy ładować e-bike, jak długo?

Post autor: tkoko »

Dede ja wiem ile ogniw ma "P".
Znowu mała matematyka. Nominalnie NOWA bateria ma (wg Twojego wykresu) 9 X 2800 = 25.2 Ah, przy napięciu max 4.2V i min 2.5V.
Na BMS'ie to napięcie jest już tylko 4.16V do 3V, więc już masz "spadek" pojemności min 5%, a wiec 2.35Ah
Bateria jest używana więc jej aktualna pojemność jest wielką niewiadomą. Ale załóżmy że jej pojemność jest już mniejsza o 5% i wynosi 2.25 Ah.
I TERAZ NAJCIEKAWSZE CO DOTYCZY PORÓWNYWANIA POJEMNOŚCI w Ah
Weźmy dwa skrajne wykresy Ah dla prądu > 0.5 A x 9 = 4.5 A x 48V = 220 wat (da się jechać z 25 - 30 km/godz)
oraz wykres dla 8A > 8 A x 9 x 48V = 3.5 kW (silnik ma zapewne trochę mniejszą moc ale łatwiej zrozumieć te wykresy)
Dla prądu 0.5A mamy średnie (płaski odcinek wykresu) napięcie ~3.775V x 9 x 13 ogniw x 2.8 Ah = 1260 Wh
Dla prądu 8A mamy (płaski odcinek wykresu) napięcie ~3.4V x 9 x 13 ogniw x 2.65 Ah = 1050 Wh
RÓŻNICA W REALNEJ "POJEMNOŚCI" WYNOSI 83%, To jest właśnie urok podawania pojemności w Ah. :D
I teraz najważniejsze, przy prądzie 8 A BMS odetnie nawet w pełni sprawny aku przy pojemności 2.25 Ah x 9 x 13 x 3.4 V = czyli mamy dostępne zaledwie 890 Wh z nominalnych 1260 a więc tylko 70% pojemności, i to przy sprawnym akumulatorze !!! :D
Golcu jak masz czas testu baterii i średnią prędkość testu zobaczymy z jaka mocą/prędkością jeździłeś i jak się to ma do Wh.
Ostatnio zmieniony 28 maja 2021, 20:00 przez tkoko, łącznie zmieniany 2 razy.
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3337
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Kiedy ładować e-bike, jak długo?

Post autor: WojtekErnest »

tkoko pisze:
28 maja 2021, 19:59
Dede ja wiem ile ogniw ma "P".
Znowu mała matematyka. Nominalnie NOWA bateria ma (wg Twojego wykresu) 9 X 2800 = 25.2 Ah, przy napięciu max 4.2V i min 2.5V.
Na BMS'ie to napięcie jest już tylko 4.16V do 3V, więc już masz "spadek" pojemności min 5%, a wiec 2.35Ah
Tymi dwoma zdaniami "manipulujesz " wynikiem....
Jesli w stanie naladowanym ogniwa mialy 4,19V a to slabsze "8" 4,16V to o ile % bylo niedoladowane ? 1-2% ? Podczas rozladowania całości doszlo do różnicy okolo 12% a napiecie
Różniło się nie o 30 mV ale o 450 mV. Co tu jeszcze jest niejasne ?
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
tkoko
Forumowicz
Posty: 4995
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Kiedy ładować e-bike, jak długo?

Post autor: tkoko »

WojtekErnest pisze:
28 maja 2021, 20:41
......
Tymi dwoma zdaniami "manipulujesz " wynikiem....
.....
A jak z dalszymi wynikami ;)
Ostatnio zmieniony 28 maja 2021, 20:46 przez tkoko, łącznie zmieniany 1 raz.
Dede
Forumowicz
Posty: 2089
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Kiedy ładować e-bike, jak długo?

Post autor: Dede »

tkoko pisze:
28 maja 2021, 20:45
WojtekErnest pisze:
28 maja 2021, 20:41
......
Tymi dwoma zdaniami "manipulujesz " wynikiem....
.....
A jak z dalszymi wynikami ;)
Wszystko robisz żeby zamieszać informacjami masz jakiś interesy w tym żeby przekonać ze akumulator ktury jest częściowo nie sprawny udowodnić ze wszystko pożądku?
Dede pisze:
28 maja 2021, 14:15

Zobaczmy charestyka wyładowania
Obrazek

Ruznica pomiędzy 3V a 3,37V jest na jednym ogniwie 300mAh pakiecie ma 9 ogniw licząc ze jedno jest nie sprawne to przy 8 ogniwach jest juz różnica 2400mAh.

Wiec akumulator jest częściowo nie sprawny bo według wyliczeń i obserwacji pomiarów wynika ze tej celi jest padnięte jedno ogniwo.
Jedna cela odbiega od normy od pozostałych wszystkich gdzie równo mają 3,37 + - 0,01V a jedna odbiega od reszty az 0,37V więc gdzie tu logika ze akumulator sprawny?


Golcu pisze:
28 maja 2021, 0:24

__|__F__|__G__|__H__|__I__|__J__|__K_
01: 4,15_|_4,04__3,95__3,67__3,43__3,36
02: 4,16_|_4,05__3,96__3,68__3,44__3,38
03: 4,17_|_4,05__3,95__3,67__3,44__3,37
04: 4,15_|_4,05__3,95__3,67__3,43__3,36
05: 4,16_|_4,05__3,95__3,67__3,45__3,38
06: 4,16_|_4,05__3,95__3,67__3,44__3,37
07: 4,15_|_4,05__3,95__3,67__3,44__3,37
08: 4,15_|_4,03__3,92__3,63__3,19__3,00
09: 4,15_|_4,05__3,96__3,67__3,44__3,37
10: 4,16_|_4,05__3,95__3,67__3,44__3,37
11: 4,15_|_4,05__3,95__3,68__3,44__3,38
12: 4,16_|_4,05__3,95__3,67__3,44__3,37
13: 4,15_|_4,05__3,96__3,67__3,44__3,37
Chciałem zauważyć ze start był wyrównany min 4,15V max 4,16V wiec odchyłki tylko 0,01V to normalka.

Umnie jak mam napięcie na BMSie koło 3,37 według Smart BMS jest u mnie koło 10% pojemności akumulatora wiec jest o co walczyć o te 10%
Ostatnio zmieniony 28 maja 2021, 23:05 przez Dede, łącznie zmieniany 2 razy.
Golcu
Forumowicz
Posty: 43
Rejestracja: 02 maja 2021, 17:00

Re: Kiedy ładować e-bike, jak długo?

Post autor: Golcu »

Ale tu się aktywnie zrobiło :) Ale do rzeczy:
Rano podłączyłem ładowarkę na 5 minut, żeby się troszkę wspomóc w jeździe do pracy (o 5 w nocy człowiek nie ma siły oddychać a co dopiero pedałować :D) i z niewielkim wspomaganiem (żeby BMS mnie nie odciął) zajechałem do roboty.
Podłączyłem do "8" ładowarkę 1S i podciągnąłem napięcie do pozostałych. Jak dobrze pamiętam bo nie zapisałem, to do 3,40 V. Zajęło to 1,5 h ładowarką 1A, czyli wychodzi na to, że brakowało 1,5Ah względem innych. Podłączyłem dedykowaną ładowarkę i doglądałem co jakiś czas. Przez pierwsze 4 godziny napięcia na wszystkich piętrach wzrastały równomiernie więc nie zapisywałem wyników, dopiero pod koniec wyłapałem szybszy przyrost na "8" co można zobaczyć poniżej:

__|__F__|__G__|__H__|__I__|__J__|__K__|__L____M__
01: 4,15_|_4,04__3,95__3,67__3,43__3,36_|_4,13__4,15
02: 4,16_|_4,05__3,96__3,68__3,44__3,38_|_4,13__4,16
03: 4,17_|_4,05__3,95__3,67__3,44__3,37_|_4,13__4,15
04: 4,15_|_4,05__3,95__3,67__3,43__3,36_|_4,13__4,15
05: 4,16_|_4,05__3,95__3,67__3,45__3,38_|_4,14__4,16
06: 4,16_|_4,05__3,95__3,67__3,44__3,37_|_4,13__4,16
07: 4,15_|_4,05__3,95__3,67__3,44__3,37_|_4,13__4,16
08: 4,15_|_4,03__3,92__3,63__3,19__3,00_|_4,16__4,21
09: 4,15_|_4,05__3,96__3,67__3,44__3,37_|_4,13__4,16
10: 4,16_|_4,05__3,95__3,67__3,44__3,37_|_4,13__4,16
11: 4,15_|_4,05__3,95__3,68__3,44__3,38_|_4,13__4,16
12: 4,16_|_4,05__3,95__3,67__3,44__3,37_|_4,13__4,16
13: 4,15_|_4,05__3,96__3,67__3,44__3,37_|_4,14__4,16

F: Pomiar po 19 godzinach od odłączenia
----------
G: Pomiar po przejechaniu 8,6 km, zużyciu 2,8 Ah (wg. watomierza). Napięcie na watomierzu: 53.05 V
H: Pomiar po przejechaniu 21 km, zużyciu 5,2 Ah
I: Pomiar po przejechaniu 52 km, zużycie 12,2 Ah. Napięcie na watomierzu 47,96 V
J: Pomiar po przejechaniu 85 km, zużycie 19,9 Ah. Napięcie na watomierzu 44,16 V
K: Pomiar po przejechaniu 88 km, zużycie 20,6 Ah. Napięcie akumulatora 43,93 V
-----------
L: Pomiar po 5,5 h ładowania w trybie CC (cały czas 3,5A) wcześniej napięcia na poszczególnych piętrach były równe
M: Pomiar po 7 h ładowania, BMS odłączył ładowarkę. Napięcie akumulatora 54,53V

Odłączyłem ładowarkę i po 2 godzinach napięcie na "8" wynosiło już 4,19 V, więc pewnie balanser zaczął działać. Wróciłem autem do domu żeby sprawdzić do jakiego napięcia BMS wyrówna to piętro. Ostatnio równał do 4,16 V więc w tym przypadku trafił by idealnie. Jak wyrówna, to pomyślałem żeby jeszcze raz podłączyć dedykowaną ładowarkę i podciągnąć całość. (chociaż nie wiem czy to ma sens)
Dede pisze:
06 maja 2021, 11:54

Ładowarka 3,5A powinna ładować akumulatora od zera do 80% az 6 godzin (21Ah) później pozostałe 20% (5Ah) następne 3 godziny ładowania bo pod koniec spada prąd ładowania.
Następny 2/3 godziny balasowanie ogniw.

Narazie to akumulator od zera do 80% ładuje dwie godziny a następne trzy godziny juz spada prąd jemu do kilka mA
Trakcie ładowania od zera wykazuje 10Ah a powinno byc 26Ah
To jest ponad przeszło połowa pojemności akumulatora to nie możemy zwalić na temperaturę bardziej bym stawiam na uszkodzoną cele.
Teraz ładuje się już bardzie tak jak napisał Dede, aczkolwiek przez naładowanie "8" zbyt wcześnie ładowarka najprawdopodobniej nie doładowała reszty do końca bo BMS odłączył ją wcześniej.
Dede pisze:
28 maja 2021, 0:48
Na to wygląda ze cela 08 ma mniejszą pojemność od pozostałych podejrzewam dalej to co wcześniej napisałem ze jedna sztuka ogniwa jest uszkodzona z 9P celi 08.
Z powodu ze jedna sztuka jest uszkodzona i po dłuższym czasie występuje wyładowanie tej celi i obniżanie napięcia.
Czas nie ma wpływu na wyładowanie (przynajmniej przez 24h). Bardziej właśnie ta mniejsza pojemność lub brak styku z jednym ogniwem w tym pakiecie.
WojtekErnest pisze:
28 maja 2021, 4:10
Pakiet zachowal sie tak jak przewidywałem. Albo 1 ogniwo uszkodzone lub puścił zgrzew, ale ponieważ byl problem z doladowaniem do 4,20, to raczej jest wyższe RW od pozostalych lub nizsza sumaryczna pojemność.
Moja dorazna rada : podladuj te 8, do poziomu 3,40-3,50 a potem caly pakiet, normalnie ładowarką tak aby BMS pracowal. I na razie jezdzij a na jesień zaplanujj serwis.
Wszystko wskazuje na to, że jest tak jak piszesz. Mam jeszcze cień nadziei, że po doładowaniu 10Ah "8" piętra i wyrównaniu napięć, po kilku ładowniach całości to piętro "ożyje", ale dane sugerują coś innego :(
tkoko pisze:
28 maja 2021, 7:32
To "P" równie dobrze mogło być niedoładowane od początku. Masz sprawny aku, jedynie dla pewności możesz kontrolować to "P", i w razie konieczności doładować gdyby BMS tego nie zrobił. Różnica w pojemności całego aku gdyby to napięcie było podobne do reszty to ~3 - 5%, czyli dalsze 5 - 6 km jazdy.
Brzmi to realnie, jeśli poprzedni użytkownik mówił faktycznie prawdę i od zawsze ładował 4 godziny, to od początku "8" mogło mieć niższe napięcie. Teraz sprawdzę, czy BMS wyrówna to piętro no i pozostaje mi na razie jeździć i obserwować jak się będzie zachowywała całość.
Dede
Forumowicz
Posty: 2089
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Kiedy ładować e-bike, jak długo?

Post autor: Dede »

Z obserwacji wynika ze jak doładowanie o 1500mAh bo taka ruznica brakuje w tej celi.
Ale z powodu wyrównania na wyładowanym akumulatorze to miałeś za dużo na pełnym puzniej bo 4,21V zamiast 4,16V jak u innych sekcjach.

Teraz BMS wyrówna wyładuje sekcje 8 do pozostałych tych 4,16 +- 0,01V ale znowu będzie powtórka z poprzedniego pomiaru bo znowu bedzie na wyładowanym akumulatorze brakowało tych 1500mAh
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3337
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Kiedy ładować e-bike, jak długo?

Post autor: WojtekErnest »

To sugeruje, ze caly segment "8" może jest slabszy (Ah lub RW) o część pojemności 1 ogniwa.
Czyli może być stały zly styk, lub przerywajacy zgrzew albo "8" w całości jest slabsza/słabnie. Zresztą to co też typowe, to słabnięcie segmentów obserwujemy częściej w środku pakietów, lub /i w sąsiedztwie radiatora BMS, co wskazuje na to, że częściej jest narażane temperaturowo.
Jak BMS wyrówna i znów zaczniesz jeździć, to druga próba rozładowania do końca, raczej potwierdzi nasze (Dede i moje) hipotezy. Powodzenia
Ostatnio zmieniony 29 maja 2021, 3:58 przez WojtekErnest, łącznie zmieniany 3 razy.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
tkoko
Forumowicz
Posty: 4995
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Kiedy ładować e-bike, jak długo?

Post autor: tkoko »

1. aku jest na tyle "sprawny" że Golcu może bez problemu dalej jeździć 88 km i całe DWA TYGODNIE na tym "niesprawnym" aku :D
2.aku ma jedną sekcję o mniejszej pojemności, jak podaje 1.5 Ah, czyli 6% całkowitej pojemności aku. Ma do wyboru, jeździć ze świadomością że ta sekcja jest nieco "zrąbana", co jakiś czas zajrzeć do niej, i zająć się nią w momencie kiedy dalsza jazda będzie problemem. Może również "rozbebeszyć" cały aku od zaraz, wymienić tą sekcję bez gwarancji że uzyska większy zasięg o te 6%. To będzie jego wybór.
Co do przyczyny mniejszej pojemności. Wystarczy że ta sekcja została zrobiona z innej, starszej partii aku i być może bardziej wysłużonych aby wystąpił podobny efekt, czyli mniejsza pojemność.
Wojtek, jak wrócę z odwiedzin u braciszków i siostrzyczek w Meteorach za kilkanaście dni.



sprawdzę Sanyo GA w Ah, Wh, i procentowo, jaka jest różnica pojemności między aku naładowanym do 4.2 V i rozładowanym do 2.5 V, a aku naładowanym do 4.15 - 4.16V bo z takim napięciem na 12 ogniwach Golcu startował do testu rozładowania (pozycja F), i rozładowanym do 3V, bo takie było najniższe napięcie "P".
Załączniki
Clipboard.jpg
Awatar użytkownika
pxl666
Forumowicz
Posty: 5858
Rejestracja: 27 cze 2018, 23:05
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Kiedy ładować e-bike, jak długo?

Post autor: pxl666 »

Rozumiem że sprawę załatwia ładowanie przez noc ...
Awatar użytkownika
pxl666
Forumowicz
Posty: 5858
Rejestracja: 27 cze 2018, 23:05
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Kiedy ładować e-bike, jak długo?

Post autor: pxl666 »

zeeltom pisze:
29 maja 2021, 8:59
Oczywizda, po cholerę tyle wpisów w temacie?
Ponieważ gatunek posiadł zdolność mowy/pisma ... I korzysta z tego . Spoko . Ja myślę że każda dyskusja jest w jakiś sposób konstruktywna
borsuk
Forumowicz
Posty: 82
Rejestracja: 03 sty 2021, 9:26
Lokalizacja: Jelenia Góra

Re: Kiedy ładować e-bike, jak długo?

Post autor: borsuk »

zeeltom pisze:
29 maja 2021, 6:40
Ależ kombinujecie...
Ładujcie 3 godziny więcej, niż zielona dioda na ładowarce i będzie dobrze.
Zwłaszcza, że dla wielu ładowarek przy zielonej diodzie prąd wynosi 0.
I tak powstaje never ending story :)
Golcu ma 3 możliwości:
1. Olać sprawę, ładować baterię do pełna i jeździć do jej wykończenia.
2. Wykonać jeszcze 1000 pomiarów i napisać pracę doktorską, której promotorem będzie tkoko
3. Rozebrać baterię i sprawdzić 8 sekcję :twisted:
Golcu
Forumowicz
Posty: 43
Rejestracja: 02 maja 2021, 17:00

Re: Kiedy ładować e-bike, jak długo?

Post autor: Golcu »

Dzisiaj rano pomierzyłem napięcia, BMS wyrównał 8 piętro do 4,16 i teraz na wszystkich piętrach napięcie jest podobne. Po tym wszystkim wiem już, że zrobię ok. 80 km (a nie 40) i że muszę ładować nie 4 godziny, a najlepiej zostawiać na całą noc.
borsuk pisze:
29 maja 2021, 10:54
Zwłaszcza, że dla wielu ładowarek przy zielonej diodzie prąd wynosi 0.
W mojej przy zielonej diodzie idzie jeszcze 0,5 A, więc zielona dioda nie jest równoznaczna z zakończeniem ładowania.
borsuk pisze:
29 maja 2021, 10:54
Golcu ma 3 możliwości:
1. Olać sprawę, ładować baterię do pełna i jeździć do jej wykończenia.
2. Wykonać jeszcze 1000 pomiarów i napisać pracę doktorską, której promotorem będzie tkoko
3. Rozebrać baterię i sprawdzić 8 sekcję
Jeszcze trochę naiwnie liczę, że jest 4 opcja: po doładowaniu brakujących 10Ah ósmego piętra zacznie ono pracować w większym zakresie napięć i po kilku/kilkunastu pełnych ładowaniach wróci trochę pojemności (o ile w ogóle takie zjawisko może wystąpić przy ogniwach 18650).

Jeśli to nie nastąpi to temat jest już jasny, akumulator w zimę do przejrzenia. Na razie nie ma już robić "pracy doktorskiej", wiadomo, że nie ma upływności, BMS nie ma zwarcia na tranzystorze, ładować trzeba całą noc żeby zaczął działać balanser i napięcia wyrówna. Jak by to był sam akumulator, to bym się tym może i zajął, ale tam jest więcej rzeczy do zrobienia: prawdopodobnie nie działają mi czujniki halla, mam luz na korbie, amorach, rozcentrowane koło.. do zimy tak dojeżdżę, a w zimę będę kopał :)
tkoko
Forumowicz
Posty: 4995
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Kiedy ładować e-bike, jak długo?

Post autor: tkoko »

WojtekErnest pisze:
28 maja 2021, 20:41
tkoko pisze:
28 maja 2021, 19:59
Dede ja wiem ile ogniw ma "P".
Znowu mała matematyka. Nominalnie NOWA bateria ma (wg Twojego wykresu) 9 X 2800 = 25.2 Ah, przy napięciu max 4.2V i min 2.5V.
Na BMS'ie to napięcie jest już tylko 4.16V do 3V, więc już masz "spadek" pojemności min 5%, a wiec 2.35Ah
Tymi dwoma zdaniami "manipulujesz " wynikiem....
.......
Zgodnie z obietnicą pomiary, co prawda dla Sanyo GA bo nie mam LG, ale wyniki będą mniej lub bardziej podobne :D
Załączniki
mix2.jpg
mix1.jpg
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3337
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Kiedy ładować e-bike, jak długo?

Post autor: WojtekErnest »

@tkoko, istotą rozbieżności naszych wniosków jest to nie jestes przekonany do stanu w którym ciąg szeregowy ogniw, ma USTERKĘ polegająca na tym ze jeden segment ma:
a) niższą pojemność oraz
b) wyższą impedancje.
Naladowany na równe 4,20V a następne rozladowany JAKO pakiet, musi dawać różnicę. I to wyrównywanie BMS-em napięć przy LADOWANIU, go Fizycznie nie naprawi, bo jest wadliwe. To wszystko.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
tkoko
Forumowicz
Posty: 4995
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Kiedy ładować e-bike, jak długo?

Post autor: tkoko »

WojtekErnest pisze:
12 cze 2021, 20:20
@tkoko, istotą rozbieżności naszych wniosków jest to nie jestes przekonany do stanu w którym ciąg szeregowy ogniw, ma USTERKĘ polegająca na tym ze jeden segment ma:
a) niższą pojemność oraz
b) wyższą impedancje.
Naladowany na równe 4,20V a następne rozladowany JAKO pakiet, musi dawać różnicę. I to wyrównywanie BMS-em napięć przy LADOWANIU, go Fizycznie nie naprawi, bo jest wadliwe. To wszystko.
Ale co tu naprawiać. Jeżeli ten "walnięty" segment nie ma "upływności", czyli jego napięcie samoistnie nie spada bardziej niż w pozostałych "P", to bateria ma tylko mniejszą pojemność niż mogłaby mieć. Sam segment się szybciej rozładuje, ale tez szybciej naładuje i tyle. Zwykły BMS da sobie z tym radę. Trzeba tylko ładować do pełna, by za każdym razem startować z tego samego napięcia wyjściowego, czyli około 4.16 V. A co jest przyczyną mniejszej pojemności, np. jedno takie ogniwo jak niżej czyli LG M1 (zbliżony do Sanyo GA) tyle że używka o mniejszej pojemności.
Załączniki
Clipboard.jpg
Ostatnio zmieniony 12 cze 2021, 22:04 przez tkoko, łącznie zmieniany 2 razy.
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3337
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Kiedy ładować e-bike, jak długo?

Post autor: WojtekErnest »

tkoko pisze:
12 cze 2021, 22:01
[
Ale co tu naprawiać. .
Jeśli różnica jest okolo 10%, to ten segment jest do naprawy. Puścił zgrzew 1 ogniwa lub/i pracuje w gorącu i są skoki RW itp. No jest po prostu wadliwy i nie ma co "lukrowac" że jest prawie dobry.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
zielony71
Forumowicz
Posty: 1334
Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
Lokalizacja: Kielce

Re: Kiedy ładować e-bike, jak długo?

Post autor: zielony71 »

Chyba nikt tu nie napisał, że "jest prawie dobry". Rozbieżności dotyczą tylko zaleceń. Chirurg mówi "operować", a internista twierdzi, że można leczyć zachowawczo ;-)
Potrzebujesz huba w dobrej cenie: viewtopic.php?t=10489 lub napisz.
Golcu
Forumowicz
Posty: 43
Rejestracja: 02 maja 2021, 17:00

Re: Kiedy ładować e-bike, jak długo?

Post autor: Golcu »

Witam wszystkich ponownie :) Trochę mnie nie było ale wynika to z tego, że na tym etapie temat został maksymalnie wyczerpany. Zamknąłem skrzynkę i zacząłem normalnie jeździć. Jak podłączałem do ładowarki to zawsze na całą noc, żeby nie było problemu z niedoładowaniem. Co kilka ładowań sprawdzałem napięcia i mierzyłem czy wadliwe "P" zbyt mocno nie odstaje od innych, ale napięcia były zawsze porównywalne do tych które wcześniej mierzyłem: po naładowaniu wszystkie piętra równe, po rozładowaniu 8 "P" z nieznacznie niższym napięciem. Za każdym razem spokojnie mogłem "wyjeździć" 20Ah i BMS nie rozłączał baterii.

Aktualnie mamy temperatury zimowe, więc postanowiłem dobrać się do akumulatora i zobaczyć jak wygląda te piętro, ale o tym za później, bo zabrakło z mojej strony jednego ważnego elementu:

BARDZO DZIĘKUJĘ WSZYSTKIM OSOBĄ AKTYWNYM W TEMACIE ZA POMOC!!!
Naprawdę! Jestem bardzo mile zaskoczony merytoryczną i pełną zaangażowania aktywnością w tym temacie. Nie spodziewałem się takiego zainteresowania tym wątkiem tym bardziej, że pisząc to byłem nowym użytkownikiem.

Wracając do tematu:
Wygrzebałem z pianki akumulator, rozkleiłem i sprawdziłem wadliwe piętro. Wizualnie nie widać żadnych nieprawidłowości, wycieków z ogniwa, przegrzanych bądź też odstających styków. Przy każdym ogniwie blaszkę próbowałem odciągnąć i wszędzie dobrze się trzyma. Sprawdziłem miernikiem przejście pomiędzy blaszką a polem styku ogniwa, wszędzie pełne przejście.

Jedyne co wydaje mi się, że jeszcze mogę zrobić to oderwać wszystkie blaszki z wadliwego P i pomierzyć każde ogniwo z osobna. Ale nie wiem czy to dobry pomysł? Jak wcześniej wielu z Was pisało, pakiet jest sprawny a z powodu wadliwego P można przyjąć, że akumulator jako całość ma 90% sprawności, co jest normalne po paru latach użytkowania. Po oderwaniu blaszek z tego co się orientuję ogniwa mogą się rozszczelnić, jeśli faktycznie jedno ogniwo było by wadliwe musiał bym znaleźć używane takie samo o tej samej RW i pojemności co reszta ogniw, no i uderzyć do kogoś żeby mi to zgrzał w całości. Co więcej: nie wiem, czy z tych klastrów miodu da się wyciągnąć jedno ogniwo, czy czasem nie trzeba odrywać całości żeby zdjąć plastikową nakładkę.
Jeśli o mnie chodzi: poskładał bym to wszystko do kupy i normalnie użytkował biorąc poprawkę na to, że mam zamiast teoretycznych 26Ah (nowe ogniwa odłączone z ładowarki przed balansowaniem), mam po prostu 21Ah.
Natomiast chętnie posłucham wypowiedzi bardziej ode mnie doświadczonych w temacie :)
image005.jpg
image004.jpg
image001.jpg
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3337
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Kiedy ładować e-bike, jak długo?

Post autor: WojtekErnest »

Paradoksalnie, mam nowe spojrzenie/przypuszczenie na Twoj problem. Mialem podobną sytuacje w jedym ze swoich 3-4ro letnich pakietow, gdzie środkowy segment mial to samo, nie doladowywal się do max a przy próbie rozladowania, wyraźnie szybciej schodzil w dol i jako pierwszy osiagal 2,6V przy którym odcinal BMS, gdy pozostale mialy jeszcze okolo 3V. Więc roznica juz 400 mV. Moja diagnoza taka sama, trzeba rozebrac. Ponieważ tu są moduly łączone po 2S, to zdemontowalem (w moim przypadku) 6 i 7 i taki modulik poddalem testom ladowania/rozladowania. Wynik nie jest jednoznaczny !!.
Otóż oba segmenty poza pakietem są prawie równe pojemnościowo i RW. Ale nie są to różnice kilkanascie % i nie jest to pad calego ogniwa. Ten slabszy (6) wyraźnie trudniej się laduje POWYZEJ 4,20 gdy robię celowo taką próbę. No i najważniejsze co ma wplyw na mój ostatni wniosek, bo to nie może byc przypadek. Otóż w tym miejscu W PAKIECIE jest zauważalne przypalenie szyny pradowej i odczepu do BMS. To mi wskazuje że dochodzi/lo tam do przeladowywania duzym prądem wewnątrz części P lub/i montaż byl niepoprawny.
Nie mialem innego gotowca o takich samych parametrach, więc modul wrócił na swoje miejsce, poprawione miejsce styku do balansera. Pomiar pakietu przez ladowanie i rozladowanie i jednoczesny odczyt wielokanalowy segmentów jest znacznie bardziej wyrównany. W kazdym razie na tyle, że pakiet będzie dalej jezdzil.
W Twoim przypadku, ze względu na znacznie trudniejszy demontaż a jednocześnie po pół rocznej kontrolowanej eksploatacji, chyba tez by się nie decydowal na demontaż. Czyli ew. spójrz na styk DO BMS 8 kanalu, bo może jest niepewny lut, lub są wskazowki ze tam jest przegrzanie -bylo najgoręcej. Czyli rekomendacja na dzis, jeździć, czesciej mierzyć ale nie demontowac 😀
Ostatnio zmieniony 12 lut 2022, 6:01 przez WojtekErnest, łącznie zmieniany 1 raz.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
Golcu
Forumowicz
Posty: 43
Rejestracja: 02 maja 2021, 17:00

Re: Kiedy ładować e-bike, jak długo?

Post autor: Golcu »

Dzięki WojtekErnest za odpowiedź :)

Jestem jak najbardziej za tym co napisałeś. Poskładać i jeździć, kopać w nim nie ma sensu przy tak niewielkim ubytku pojemności na jednym "P"
WojtekErnest pisze:
12 lut 2022, 5:55
Czyli ew. spójrz na styk DO BMS 8 kanalu, bo może jest niepewny lut,
Będę zmieniał wtyk z BMSa na nowy, bo niestety przy tych wszystkich pomiarach kilka razy zrobiłem zwarcie końcówką miernika i kable są podtopione.. Więc może ten zabieg coś pomoże, zobaczymy 8-)
20220211_190715.jpg
20220211_190708.jpg
tkoko
Forumowicz
Posty: 4995
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Kiedy ładować e-bike, jak długo?

Post autor: tkoko »

Na przyszłość, pięć minut roboty, dwie igły, dwa przewody, trochę taśmy i termokurczu, a unikniesz na przyszłość kłopotów. :D
Załączniki
20220212_195249.jpg
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3337
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Kiedy ładować e-bike, jak długo?

Post autor: WojtekErnest »

@Tkoko dobrze radzi. Bo jak do takich zwarc doprowadzales, to i nie ma pewności czy BMS jest sprawny....
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
Golcu
Forumowicz
Posty: 43
Rejestracja: 02 maja 2021, 17:00

Re: Kiedy ładować e-bike, jak długo?

Post autor: Golcu »

Święta racja. W zasadzie mam drugi miernik (cęgowy) z bardziej precyzyjnymi końcówkami, ale pod ręką miałem zwykły i "tak tylko na szybko" zmierzyłem. No i teraz z tej "szybkości" muszę wymieniać całą wtyczkę z kablami i dobrze, że się pożarem akumulatora nie skończyło... :?
Golcu
Forumowicz
Posty: 43
Rejestracja: 02 maja 2021, 17:00

Re: Kiedy ładować e-bike, jak długo?

Post autor: Golcu »

WojtekErnest pisze:
13 lut 2022, 0:12
@Tkoko dobrze radzi. Bo jak do takich zwarc doprowadzales, to i nie ma pewności czy BMS jest sprawny....
Z tego co widzę, to takiego wtyku nie da się łatwo kupić. Zamówiłem nowego BMSa, za 100 zł mam święty spokój i pewność, że BMS będzie sprawny a tu przeciez chodzi równiez o bezpieczeństwo. Wykluczę przy okazji potencjalnie wadliwe połączenia na 8 sekcji i jakąś usterkę BMSa (chociaż wątpie, że sytuacja się poprawi)
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3337
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Kiedy ładować e-bike, jak długo?

Post autor: WojtekErnest »

Każdy wtyk da się kupic. Oczywiście najłatwiej z rastrem 2,54, Twoj jest chyba z rastrem 2mm
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
ODPOWIEDZ