[Laik] Zmiana akumulatora żelowego na baterię litowo-jonową?
-
- Nowicjusz
- Posty: 1
- Rejestracja: 23 paź 2021, 12:59
[Laik] Zmiana akumulatora żelowego na baterię litowo-jonową?
Witajcie.
Żona od kilku lat ujeżdża rower elektryczny ContestBike CB1. Występuje toto także jako Viron Motors City Bike 250. Sprzęt ogólnie OK jak na swoją cenę.
Fotka dla leniwych do wglądu
Ale problem pojawił się po paru latach - otóż żelastwo dysponuje akumulatorem żelowym (36V, 12 Ah). Jak był nowy, to rower miał zasięg 45 km na luziku, zdarzało się nawet i 50. Teraz jednak przekroczeniem 15 km jest sukcesem. Można oczywiście kupić nowy akumulator, ale jakoś nie wzbudza to u mnie entuzjazmu, bo sytuacja się powtórzy - znowu zasięg zacznie spadać. Plus sam akumulator waży ok. 20 kg (producent twierdzi, że 15, ale jednak nie).
Sam akumulator wygląda tak:
Złącze ładowania przypomina wtyk antenowy, podłączenie do roweru to typowa wtyczka znana z zasilaczy do PC, czyli IEC 60320 C13.
Wymyśliłem sobie, że dobrym pomysłem byłoby zastąpienie tego kloca baterią litowo-jonową o podobnej pojemności. Z tego, co wyczytałem, to jest znacznie lżejsza, nie ma efektu pamięci i nie trzeba cyrkować z doładowywaniem (żelowy trzeba było ładować co parę dni, nie rozładowywać do końca, nie ładować dłużej niż 12 godzin, nie kłaść na boku, nie trzymać w chłodzie itp.).
Tylko teraz - jak się do tego zabrać? Jestem totalnym laikiem w tych, więc zanim cokolwiek zrobię, to wolę się zapytać najpierw
1. Czy to w ogóle ma sens? W sensie, czy wystarczy "zmiana" (czyli przerobienie obecnej baterii lub kupienie nowej) na li-ion, czy konieczne będą jakieś dodatkowe modyfikacje, np. w samym rowerze?
2. Na rynku dostępne są inne baterie, np. takie:
Może ktoś z Was się orientuje, czy da się po prostu zamienić za obecną? Napisałem do CB z pytaniem, ale na razie bez odpowiedzi (2 tygodnie).
3. Jak wygląda przeróbka samej baterii? Sprowadza się do rozmontowania akumulatora, wywalenia ogniw żelowych, wstawienia litowo-jonowych i skręcenia obudowy? Zgaduję że nie, ale tak byłoby idealnie
Chętnie wysłucham innych opinii, nie obrażę się nawet na totalną krytykę. Dzięki z góry!
Witajcie.
Żona od kilku lat ujeżdża rower elektryczny ContestBike CB1. Występuje toto także jako Viron Motors City Bike 250. Sprzęt ogólnie OK jak na swoją cenę.
Fotka dla leniwych do wglądu
Ale problem pojawił się po paru latach - otóż żelastwo dysponuje akumulatorem żelowym (36V, 12 Ah). Jak był nowy, to rower miał zasięg 45 km na luziku, zdarzało się nawet i 50. Teraz jednak przekroczeniem 15 km jest sukcesem. Można oczywiście kupić nowy akumulator, ale jakoś nie wzbudza to u mnie entuzjazmu, bo sytuacja się powtórzy - znowu zasięg zacznie spadać. Plus sam akumulator waży ok. 20 kg (producent twierdzi, że 15, ale jednak nie).
Sam akumulator wygląda tak:
Złącze ładowania przypomina wtyk antenowy, podłączenie do roweru to typowa wtyczka znana z zasilaczy do PC, czyli IEC 60320 C13.
Wymyśliłem sobie, że dobrym pomysłem byłoby zastąpienie tego kloca baterią litowo-jonową o podobnej pojemności. Z tego, co wyczytałem, to jest znacznie lżejsza, nie ma efektu pamięci i nie trzeba cyrkować z doładowywaniem (żelowy trzeba było ładować co parę dni, nie rozładowywać do końca, nie ładować dłużej niż 12 godzin, nie kłaść na boku, nie trzymać w chłodzie itp.).
Tylko teraz - jak się do tego zabrać? Jestem totalnym laikiem w tych, więc zanim cokolwiek zrobię, to wolę się zapytać najpierw
1. Czy to w ogóle ma sens? W sensie, czy wystarczy "zmiana" (czyli przerobienie obecnej baterii lub kupienie nowej) na li-ion, czy konieczne będą jakieś dodatkowe modyfikacje, np. w samym rowerze?
2. Na rynku dostępne są inne baterie, np. takie:
Może ktoś z Was się orientuje, czy da się po prostu zamienić za obecną? Napisałem do CB z pytaniem, ale na razie bez odpowiedzi (2 tygodnie).
3. Jak wygląda przeróbka samej baterii? Sprowadza się do rozmontowania akumulatora, wywalenia ogniw żelowych, wstawienia litowo-jonowych i skręcenia obudowy? Zgaduję że nie, ale tak byłoby idealnie
Chętnie wysłucham innych opinii, nie obrażę się nawet na totalną krytykę. Dzięki z góry!
- 2kola
- Forumowicz
- Posty: 271
- Rejestracja: 25 lip 2019, 15:56
Re: [Laik] Zmiana akumulatora żelowego na baterię litowo-jonową?
Dużo baterii przerabiałem z akumulatorów żelowych na li-ion. Więc jest do dosyć popularny zabieg.
Miejsca zwykle jest tyle, że można spokojnie zwiększyć pojemność 2-2,5 razy przy obniżeniu wagi 2 razy.
Miejsca zwykle jest tyle, że można spokojnie zwiększyć pojemność 2-2,5 razy przy obniżeniu wagi 2 razy.
- Tooropek
- Forumowicz
- Posty: 2054
- Rejestracja: 08 wrz 2018, 10:50
Re: [Laik] Zmiana akumulatora żelowego na baterię litowo-jonową?
Tak wygląda mały aku 14Ah w oryginalnej obudowie, pakiet na li-ion 18650, jak widać miejsca jest na 30Ah spokojnie, lecz 17Ah moim zdaniem to kompromis między wagą i osiągami. Oryginalny aku waży 15kg, przeróbka na 14Ah/17Ah waży 4 do 4,5kg i jest to koszt rzędu 600/700zł. Jeśli jesteś zainteresowany przeróbką to zapraszam na priv po szczegóły.
Ostatnio zmieniony 23 paź 2021, 14:30 przez Tooropek, łącznie zmieniany 2 razy.
* Akumulatory * Bidony * 36V/48V. Zapraszam na priv.
- Tooropek
- Forumowicz
- Posty: 2054
- Rejestracja: 08 wrz 2018, 10:50
Re: [Laik] Zmiana akumulatora żelowego na baterię litowo-jonową?
* Akumulatory * Bidony * 36V/48V. Zapraszam na priv.
- krzychu666
- Forumowicz
- Posty: 148
- Rejestracja: 19 lut 2018, 19:52
- Lokalizacja: wiskitki
Re: [Laik] Zmiana akumulatora żelowego na baterię litowo-jonową?
mnie po małej przeróbce udało się upchnąć 252 szt.
elektryczna damka MXUS 3K 18S 35ah 50 A, MAXIM -MXUS 500W 14S 20ah 25A
- krzychu666
- Forumowicz
- Posty: 148
- Rejestracja: 19 lut 2018, 19:52
- Lokalizacja: wiskitki
Re: [Laik] Zmiana akumulatora żelowego na baterię litowo-jonową?
jak chcesz to możesz sprawdzić po co miał bym pisać nie prawdę 18 s x 14p = 252
Ostatnio zmieniony 24 paź 2021, 10:43 przez krzychu666, łącznie zmieniany 2 razy.
elektryczna damka MXUS 3K 18S 35ah 50 A, MAXIM -MXUS 500W 14S 20ah 25A
- krzychu666
- Forumowicz
- Posty: 148
- Rejestracja: 19 lut 2018, 19:52
- Lokalizacja: wiskitki
Re: [Laik] Zmiana akumulatora żelowego na baterię litowo-jonową?
czy ja napisałem że to taka sama obudowa /po małej przeróbce/ 12cmx12cm x50cm 7pakietów po 36 szt. PF 2,9AH ułożonych jeden na drugim
Ostatnio zmieniony 24 paź 2021, 14:23 przez krzychu666, łącznie zmieniany 4 razy.
elektryczna damka MXUS 3K 18S 35ah 50 A, MAXIM -MXUS 500W 14S 20ah 25A
- krzychu666
- Forumowicz
- Posty: 148
- Rejestracja: 19 lut 2018, 19:52
- Lokalizacja: wiskitki
Re: [Laik] Zmiana akumulatora żelowego na baterię litowo-jonową?
Tomek człowieku małej wiary można
Ostatnio zmieniony 24 paź 2021, 14:24 przez krzychu666, łącznie zmieniany 1 raz.
elektryczna damka MXUS 3K 18S 35ah 50 A, MAXIM -MXUS 500W 14S 20ah 25A