akumulator
-
- Nowicjusz
- Posty: 5
- Rejestracja: 07 maja 2022, 19:44
akumulator
Witam
Niedawno kupiłem dwa akumulatory do mojego e-bika. Akumulatory to 48V20Ah i tyle o nich wiem. Od razy napiszę, że sprzedawca po transakcji zamilkł tzn. nie odbiera telefonów, nie odpisuje na maile. Sprawa dotyczy tego, że po około 7 godz. ładowania kontrolka na ładowarce jest cały czas czerwona. Wskaźnik naładowania baterii jest pełny (umieszczony na akumulatorze jako 5 diod) jednak po włożeniu w rower obie baterie pokazują inne V (49,7 oraz 52,7). Nie jestem elektrykiem, ale myślę, że przy takich samych bateriach i takim samym czasie ładowania V na wyświetlaczu powinny być chyba takie same. Wyświetlacz to KTLCD3. Ładowarka 54V, 2A. Mam taki plan, by znaleźć fachowca (budowniczego baterii) i wtedy zlecić sprawdzenie i przetestowanie akumulatorów. Równocześnie wszystko z bateriami może być w porządku, ale tak jak pisałem sprzedawca zapomniał o kliencie, a ja nie mam żadnego pojęcia o takich sprawach. Będę wdzięczny za wszelkie opinie i sugestie.
Niedawno kupiłem dwa akumulatory do mojego e-bika. Akumulatory to 48V20Ah i tyle o nich wiem. Od razy napiszę, że sprzedawca po transakcji zamilkł tzn. nie odbiera telefonów, nie odpisuje na maile. Sprawa dotyczy tego, że po około 7 godz. ładowania kontrolka na ładowarce jest cały czas czerwona. Wskaźnik naładowania baterii jest pełny (umieszczony na akumulatorze jako 5 diod) jednak po włożeniu w rower obie baterie pokazują inne V (49,7 oraz 52,7). Nie jestem elektrykiem, ale myślę, że przy takich samych bateriach i takim samym czasie ładowania V na wyświetlaczu powinny być chyba takie same. Wyświetlacz to KTLCD3. Ładowarka 54V, 2A. Mam taki plan, by znaleźć fachowca (budowniczego baterii) i wtedy zlecić sprawdzenie i przetestowanie akumulatorów. Równocześnie wszystko z bateriami może być w porządku, ale tak jak pisałem sprzedawca zapomniał o kliencie, a ja nie mam żadnego pojęcia o takich sprawach. Będę wdzięczny za wszelkie opinie i sugestie.
- Tooropek
- Forumowicz
- Posty: 2064
- Rejestracja: 08 wrz 2018, 10:50
Re: akumulator
A multimetr posiadasz? Sam możesz sprawdzić każdą sekcję, z czego składa się akumulator i jak jest zrobiony. Wystarczy obejrzeć jeden film na YT o budowie akumulatora li-ion i będziesz wiedział na czym stoisz.
* Akumulatory * Bidony * 36V/48V. Zapraszam na priv.
-
- Forumowicz
- Posty: 4995
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: akumulator
Doładuj jeszcze oba aku bo są niedoładowane. Przy pojemności 20Ah i ładowarce 2A czas pełnego ładowania bez CV to 10 godz, z CV ~13 godz.
-
- Nowicjusz
- Posty: 5
- Rejestracja: 07 maja 2022, 19:44
Re: akumulator
dziękuję, po 7 h ładowania ładowarka jest bardzo gorąca w niczym to nie zaszkodzi? jakie V powinny być wyświetlane na pełnym naładowaniu?
- pxl666
- Forumowicz
- Posty: 5861
- Rejestracja: 27 cze 2018, 23:05
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
-
- Forumowicz
- Posty: 79
- Rejestracja: 20 kwie 2020, 15:15
-
- Forumowicz
- Posty: 4995
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: akumulator
Przydała by się ładowarka o większym prądzie, to po pierwsze. Czy temperatura zaszkodzi ładowarce trudno powiedzieć, ale raczej nie powinna zaszkodzić.rogoznik77 pisze: ↑07 maja 2022, 20:15dziękuję, po 7 h ładowania ładowarka jest bardzo gorąca w niczym to nie zaszkodzi? jakie V powinny być wyświetlane na pełnym naładowaniu?
Dla tego aku maksymalne napięcie ładowania to nominalnie 54.6V bezpośrednio po pełnym naładowaniu, i 54 - 54.2 V po zbalansowaniu (po kilku godzinach od wyłączenia ładowania).
-
- Nowicjusz
- Posty: 5
- Rejestracja: 07 maja 2022, 19:44
Re: akumulator
włączyłem na noc ładowanie i rano kontrolka na ładowarce zielona, a napięcie na wyświetlaczu 53,1, czy te 53,1 zamiast sugerowanych 54,2 jest oznaką czegoś niedobrego?
Ostatnio zmieniony 08 maja 2022, 8:08 przez rogoznik77, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Nowicjusz
- Posty: 5
- Rejestracja: 07 maja 2022, 19:44
Re: akumulator
Chcę kupić druga ładowarkę. Z tego co wiem prąd ładowarki dobiera się do BMS a ja nie wiem jakie BMS mamtkoko pisze: ↑07 maja 2022, 21:31Przydała by się ładowarka o większym prądzie, to po pierwsze. Czy temperatura zaszkodzi ładowarce trudno powiedzieć, ale raczej nie powinna zaszkodzić.rogoznik77 pisze: ↑07 maja 2022, 20:15dziękuję, po 7 h ładowania ładowarka jest bardzo gorąca w niczym to nie zaszkodzi? jakie V powinny być wyświetlane na pełnym naładowaniu?
Dla tego aku maksymalne napięcie ładowania to nominalnie 54.6V bezpośrednio po pełnym naładowaniu, i 54 - 54.2 V po zbalansowaniu (po kilku godzinach od wyłączenia ładowania).
- WojtekErnest
- Forumowicz
- Posty: 3337
- Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
- Lokalizacja: Warszawa
Re: akumulator
Jeśli ładowarka ma nominalne napięcie to może wskazywać że aku jest nierówny lub nadal niedoladowany. Jeśli masz dostęp do wnętrza lub chociaż styku BMS sprawdź 13 napięć, bo tak to tylko zgadywanie.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...
-
- Forumowicz
- Posty: 4995
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: akumulator
Zapewne jest rozjazd między "P". Pojeździj i podładuj możliwie długo aku. Jeżeli napięcie końcowe będzie stopniowo rosło to zapewne będzie OK. Jeżeli jednak rozjazd zacznie się powiększać i końcowe napięcie jeszcze spadnie to konieczne będzie wyrównanie baterii i być może wymiana któregoś "P/ogniw".rogoznik77 pisze: ↑08 maja 2022, 7:49......... włączyłem na noc ładowanie i rano kontrolka na ładowarce zielona, a napięcie na wyświetlaczu 53,1, czy te 53,1 zamiast sugerowanych 54,2 jest oznaką czegoś niedobrego?
Jaką maksymalną moc ma Twój sterownik/silnik, taką zapewne moc/prąd ma BMS. 10% tej mocy to nominalny prąd ładowania BMS'a. W Twoim przypadku zapewne 5 - 10A.rogoznik77 pisze: ↑08 maja 2022, 7:51........ Chcę kupić druga ładowarkę. Z tego co wiem prąd ładowarki dobiera się do BMS a ja nie wiem jakie BMS mam
-
- Nowicjusz
- Posty: 5
- Rejestracja: 07 maja 2022, 19:44
Re: akumulator
sterownik KT48SVPRCK prąd znamionowy 22A, prąd maksymalny 45A, czyli ładowarka 4A?tkoko pisze: ↑08 maja 2022, 8:37Zapewne jest rozjazd między "P". Pojeździj i podładuj możliwie długo aku. Jeżeli napięcie końcowe będzie stopniowo rosło to zapewne będzie OK. Jeżeli jednak rozjazd zacznie się powiększać i końcowe napięcie jeszcze spadnie to konieczne będzie wyrównanie baterii i być może wymiana któregoś "P/ogniw".rogoznik77 pisze: ↑08 maja 2022, 7:49......... włączyłem na noc ładowanie i rano kontrolka na ładowarce zielona, a napięcie na wyświetlaczu 53,1, czy te 53,1 zamiast sugerowanych 54,2 jest oznaką czegoś niedobrego?
Jaką maksymalną moc ma Twój sterownik/silnik, taką zapewne moc/prąd ma BMS. 10% tej mocy to nominalny prąd ładowania BMS'a. W Twoim przypadku zapewne 5 - 10A.rogoznik77 pisze: ↑08 maja 2022, 7:51........ Chcę kupić druga ładowarkę. Z tego co wiem prąd ładowarki dobiera się do BMS a ja nie wiem jakie BMS mam
-
- Forumowicz
- Posty: 4995
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: akumulator
4A - to pełne ładowanie 7 - 8 godz, OK jeżeli chodzi o brak degradacji ogniw i czas ładowania. Myślę że BMS jest na min 60 - 80A i osobiście szukałbym ładowarki 5 - 6A. Masz wówczas "optymalny" czas ładowania 4 - 6 godz i relatywnie niski prąd ładowania (degradację ogniw, temperaturę)rogoznik77 pisze: ↑08 maja 2022, 12:51........ sterownik KT48SVPRCK prąd znamionowy 22A, prąd maksymalny 45A, czyli ładowarka 4A?
- Tooropek
- Forumowicz
- Posty: 2064
- Rejestracja: 08 wrz 2018, 10:50
Re: akumulator
45A sterownik to wątpię, że jest tam większy bms jak 50A i ładowanie takiego pakietu 20Ah prądem większym niż 5A też nie będzie wpływać korzystnie. Pakiet za pewne jest 6P lub 7P. Więc nie ma sensu ani korzyści dawać ładowarki mocniejszej jak 5A. Ja bym polecił dostać się do złącza bmsa i zmierzyć cele po naładowaniu. Jeżeli pakiet jest świeży, ogniwa są w porządku to wystarczy wyrównać i za kilkaset kilometrów znów zmierzyć napięcia na sekcjach, wtedy będzie można stwierdzić czy coś jest nie tak i podjąć decyzję co dalej.
* Akumulatory * Bidony * 36V/48V. Zapraszam na priv.
- WojtekErnest
- Forumowicz
- Posty: 3337
- Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
- Lokalizacja: Warszawa
Re: akumulator
Zmierzyć cele po naładowaniu oraz PO ROZLADOWANIU czyli w okolicach 40-45V. To po rozladowaniu jest bardziej wiarygodnym wskaznikiem rozjazdu bo BMS nie falszuje wskazan napięcia. Nierówność FIZYCZNĄ ogniw lepiej widać przy obciążeniu/rozladowaniu.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...
- Tooropek
- Forumowicz
- Posty: 2064
- Rejestracja: 08 wrz 2018, 10:50
Re: akumulator
Jeżeli nie wykorzystasz całkowitej dostępnej pojemności a ogniwa są w szeregach o tej samej rezystancji i pojemności to w połowicznym rozładowaniu też nic nie wykryjesz bo z każdej sekcji pobierze tyle samo prądu. Dla laika najprostszym sposobem jest zrównanie sekcji i ładowanie przez ładowarkę ebajkową i za kilka dni zmierzenie napięć na każdej z sekcji.WojtekErnest pisze: ↑08 maja 2022, 15:30Zmierzyć cele po naładowaniu oraz PO ROZLADOWANIU czyli w okolicach 40-45V. To po rozladowaniu jest bardziej wiarygodnym wskaznikiem rozjazdu bo BMS nie falszuje wskazan napięcia. Nierówność FIZYCZNĄ ogniw lepiej widać przy obciążeniu/rozladowaniu.
Dla bardziej zaawansowanych dopiero obciążenie całego Aku jakimś większym prądem może wykazać rozbieżności w sekcjach, w grę wchodzi także użycie termokamery .
Na razie nie ma co wchodzić w głębsze tematy jak zmierzenie napięć na sekcji - od tego powinien zacząć autor.
* Akumulatory * Bidony * 36V/48V. Zapraszam na priv.
-
- Forumowicz
- Posty: 79
- Rejestracja: 20 kwie 2020, 15:15
Re: akumulator
Przy bidonie 14s6p na Sanyo GA mam ładowarkę 6A i wszystko działa jak powinno. Ładuje do pełna i oddaje to co powinno.