Projekt prostego holownika samolotowego

Tematy związane z wszelką instalacją elektryczną w konwersjach rowerów
ODPOWIEDZ
Jacob99
Nowicjusz
Posty: 3
Rejestracja: 30 sie 2022, 11:15

Projekt prostego holownika samolotowego

Post autor: Jacob99 »

Dzień dobry! Cześć!

Planuję budowę prostego holownika do samolotu, wzorując się tym z poniższych linków.




Z uwagi na przeznaczenie holownika do cięższego samolotu (ok. 1300 kg) zdecydowałem się na zakup większego silnika elektrycznego (Magma ZY1020ZXF, 24VDC, 500W) i potrzebuję pomocy przy doborze zębatki i łańcucha, tak by pasowały do zębatki przy silniku (11T, moduł zęba zębatki na łańcuch 420).
Zakładana prędkość holowania do 5 km/h.

Ponadto potrzebuję rady w kwestii doboru akumulatorów. Zakładam zastosowanie dwóch szeregowo połączonych akumulatorów 12V. Obliczona pojemność akumulatorów dla silnika pracującego z maksymalnymi obrotami przez godzinę wynosi ok. 40Ah. Jakiego rodzaju akumulatory powinienem zastosować, jeśli holownik będzie używany średnio dwa razy dziennie przez ok. 15 min?

Parametry silnika:
https://magma.sklep.pl/product-pol-1771 ... torem.html

Dziękuję za każdą pomoc!
tkoko
Forumowicz
Posty: 4886
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Projekt prostego holownika samolotowego

Post autor: tkoko »

1. Przy kole napędowym o średnicy ~50 cm (po obwodzie 1.5 - 1.6 m) potrzebne przełożenie to 1 : 10 czyli 44 zębów dużej zębatki.
2. maksymalny prąd przy 24 V to ~27 A, co przy 30 minutach użytkowania to zaledwie 15 Ah. nawet 30 Ah aku zapewne będzie OK, ale aby obciążyć koło napędowe (by się nie ślizgało) dałbym cięższe/większe akumulatory.
Jacob99
Nowicjusz
Posty: 3
Rejestracja: 30 sie 2022, 11:15

Re: Projekt prostego holownika samolotowego

Post autor: Jacob99 »

Dziękuję za odpowiedź!

Koło, które planuję wykorzystać ma 15 cali, czyli ~40 cm. W holowniku z załączonych filmów zastosowano silnik o mocy 350 W (MY1016Z) i zębatkę o 44 zębach. W komentarzach do filmu znalazłem informację autora o tym, że jeśli wprowadzałby jakieś zmiany, to założyłby zębatkę o 60-65 zębach dla zwiększenia momentu, dlatego że przy przełożeniu 9.7:1 jego holownik ma niewielki, zbędny nadmiar prędkości. Czy może również powinienem rozważyć zastosowanie większej zębatki?
tkoko
Forumowicz
Posty: 4886
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Projekt prostego holownika samolotowego

Post autor: tkoko »

Sorry za wprowadzenie w błąd, potrzebujesz zębatkę 110 zębów na kole "szewski błąd" (przełożenie 1 : 10 więc 11T x 10 = 110T) !!!
Przy kole średnicy ~40 cm (po obwodzie 125 cm) maksymalna prędkość przy powyższym przełożeniu to ~4 km/godz "spacerowa". Tą prędkość zawsze możesz zmniejszyć zmniejszając prąd silnika.
Awatar użytkownika
Przemek
Forumowicz
Posty: 1003
Rejestracja: 03 maja 2017, 17:13
Lokalizacja: Katowice

Re: Projekt prostego holownika samolotowego

Post autor: Przemek »

mmmy ,,, zębatka 110 zębów skąd jak to znam ,,, spójrz na awatar ,,
gienek333
Forumowicz
Posty: 629
Rejestracja: 19 lut 2018, 22:37
Lokalizacja: Kraków

Re: Projekt prostego holownika samolotowego

Post autor: gienek333 »

Mam gdzieś w garażu kółka od maszyny sprzątającej z silnikiem i przekładnią planetarną (silnik 24 V DC PM), ale z oryginalnym kółkiem to tylko beton, asfalt itp.
tkoko
Forumowicz
Posty: 4886
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Projekt prostego holownika samolotowego

Post autor: tkoko »

Zamiast tak dużego przełożenia na cienkim łańcuchu, prościej będzie zrobić podwójne przełożenie 11T / 52-5T. Pierwsze na rowerowym łańcuchu, drugie na łańcuchu skutera/motoru
Jacob99
Nowicjusz
Posty: 3
Rejestracja: 30 sie 2022, 11:15

Re: Projekt prostego holownika samolotowego

Post autor: Jacob99 »

@Przemek Hahaha, po przejrzeniu Internetu obawiałem się, że ciężko będzie znaleźć taką zębatkę, ale widzę, że da się, więc może powinienem szukać dalej.

@gienek333 Do zbudowania holownika brakuje mi już właściwie tylko zębatki i łańcucha, ale dziękuję za komentarz.

@tkoko Zastanawiam się właśnie jak miałoby wyglądać takie przełożenie i nie wiem czy podołam.
tkoko
Forumowicz
Posty: 4886
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Projekt prostego holownika samolotowego

Post autor: tkoko »

Jacob99 pisze:
05 wrz 2022, 18:54
...... @tkoko Zastanawiam się właśnie jak miałoby wyglądać takie przełożenie i nie wiem czy podołam.
Między bieżnikiem opony i silnikiem/aku, montujesz jeszcze jedną oś na której będzie podwójna zębatka (dodatkowe przełożenie). Przykładowa kombinacja. Przełożenie "rowerowe" 11T : 44T = 4x
https://allegro.pl/oferta/kolo-44t-zeba ... 2142181814
Przełożenie "moto" 14T : 43T = 3x
https://allegro.pl/oferta/zebatka-przod ... 1488419859
Przełożenie silnik koło = 12x , czyli 550 obr/min : 12 = 46 obr/min koła x 1.25m x 0.06 = 3.45 km/godz
Możesz sam sprawdzić czy taka prędkość jest OK. Wystarczy odmierzyć ~60 kroków (jak sędzia na boisku) i zmierzyć czas "'przejazdu" tej odległości jakimś wózkiem. Jeżeli czas przejścia/przejazdu jest około minuty, prędkość będzie OK. Aby zwiększyć prędkość wózka wystarczy zmniejszyć dużą zębatkę "rowerową" np. na 36T (przełożenie 10x = prędkość 4 km/godz, 70 m/kroków / min)
ODPOWIEDZ