Co ja właściwie mam?

Tematy związane z wszelką instalacją elektryczną w konwersjach rowerów
ODPOWIEDZ
damiaszek
Nowicjusz
Posty: 8
Rejestracja: 06 paź 2022, 12:43
Lokalizacja: Krakow i okolice

Co ja właściwie mam?

Post autor: damiaszek »

Kupiłem wiosną w jednym z chińskich sklepów zestaw składający się z koła, sterownika i reszty szpeju. Jeździ dobrze na tyle na ile mogę to ocenić nie mając porównania z innm tego typu sprzętem.
Silnik HUB ma oznaczenie ZHZ-48V1000W2009467
Sterownik ZHZV1000W

I o ile napięcie pracy 48V czy nominalna moc 1000W jest oczywista, to co do reszty nie mam pojęcia, jakie są parametry tego silnika i sterownika, ile on może wytrzymać (większe napięcie itp.). Podczas jazdy i zasilania akumulatorem (13S3P teoretycznie do 20A) LCD pokazywał pobór prądu w okolicy 25A i aku siadał po kilkudzięsieciu sekundach do 12-15A. W takich warunkach sterownik i silnik się nie grzeją. Da się coś więcej z tego wycisnąć?
Manetka w rączce (a miała być kciukowa) działa prawie 0-1, tzn jak na zakres ruch to trzeba dość precyzyjnie dozować moc. Są jakieś polecane manetki kciukowe większym efektywnym zakresem pracy niż kilka stopni?
tkoko
Forumowicz
Posty: 4985
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Co ja właściwie mam?

Post autor: tkoko »

Skoro silnik ma nominalnie 1 kW to sterownik ma zapewne 30 - 40 A / 48 V / 1.5 - 2 kW (na etykiecie powinny być podane ampery). Pobór 40 A / 2 kW z baterii "3P" zawsze skończy się podobnym spadkiem napięcia/prądu/mocy.
damiaszek
Nowicjusz
Posty: 8
Rejestracja: 06 paź 2022, 12:43
Lokalizacja: Krakow i okolice

Re: Co ja właściwie mam?

Post autor: damiaszek »

Co akumulatora to zdaję sobie sprawę że 3P jest słaby, zwłaszcza że nie wiadomo na jakich ogniwach jest zrobiony, a cena 250zł pozwala przypuszczać że nie jest to top. Jednak daje radę i wspomaga dojazdy do pracy ~25km z czego 10km po całkiem niezłych podjazdach - trasa Pogórze Wielickie-Kraków. Załączam zdjęcia z oznaczeniami sterownika, silnika i kontrolera. Na etykiecie mojego sterownika jest to co widać na zdjęciu, żadnych innych naklejek itp. nawet po chińsku.
Czy do mojego silnika da się podłączyć sterownik i kontroler z odzyskiwaniem energii? Z informacji z forum, wywnioskowałem że mój sterownik jest blokowy. Czy jest to ściśle związane z silnikiem czy np. spokojnie można podpiąć sterownik z sinusem?
Załączniki
IMG_20220910_152056.jpg
IMG_20220910_152157.jpg
IMG_20220910_152210.jpg
tkoko
Forumowicz
Posty: 4985
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Co ja właściwie mam?

Post autor: tkoko »

Po pierwsze daj link do zestawu bo nikt nie będzie szukał "na ślepo" danych zestawu.
damiaszek pisze:
07 paź 2022, 11:56
........... Jednak daje radę i wspomaga dojazdy do pracy ~25km z czego 10km po całkiem niezłych podjazdach - trasa Pogórze Wielickie-Kraków. ......
Jak się domyślam jest to przejazd ze wspomaganiem nogami. Jazda jest na PAS czy na manetce?
damiaszek pisze:
07 paź 2022, 11:56
......... Czy do mojego silnika da się podłączyć sterownik i kontroler z odzyskiwaniem energii? ............
Jeżeli obracając koło w przód i tył koło kręci się jednakowo, to da się podłączyć odzysk energii. Przy tak "marnej" baterii odzysk energii jest wątpliwy lub wręcz szkodliwy dla baterii, BMS'a, sterownika.
Jeżeli koło w przód kreci się swobodnie a w tył ma opór , to nie ma odzysku energii.
damiaszek pisze:
07 paź 2022, 11:56
........ Z informacji z forum, wywnioskowałem że mój sterownik jest blokowy. Czy jest to ściśle związane z silnikiem czy np. spokojnie można podpiąć sterownik z sinusem?
Na razie trudno to stwierdzić, chyba że masz dokładny opis sterownika. ZHZ to tylko "nazwa" zestawu/producenta. Nawet wyświetlacz nie ma żadnych oznaczeń by coś wywnioskować. Podaj zestaw nastaw/wartości które można ustawić w wyświetlaczu by coś więcej ustalić. Co do sinusa, w większości przypadków nie powinno być problemu, jednak są "uwagi" że nie z wszystkimi silnikami dziłają prawidłowo. Tak na marginesie dotyczy to również i blokowych.
damiaszek
Nowicjusz
Posty: 8
Rejestracja: 06 paź 2022, 12:43
Lokalizacja: Krakow i okolice

Re: Co ja właściwie mam?

Post autor: damiaszek »

Link to zestawu https://pl.banggood.com/LCD-+-36V-or-48 ... ID=6281811

Coś takiego podobnego, wygląda identycznie, ale orginalny link już nie działa. W opisie jest manetka kciukowa, w zestawie przyszła zintegrowana z gripem,

1. Tak oczywiście że przejazd wspomagany nogami. Silnik na równym rozpędza rower bez pedałowania do ~50km/h, pod górę przy ustabilizowanym prądzie ~12A daje radę do około 7% podjazdu, na świeżym aku przed spadkiem prądu można bez pedałowania podjeżdżać pod "każdą górę" ;-). Przy tych 12A uzyskałem to co oczekiwałem czyli lekką i przyjemną jazdę pod górę, a na płaskim przelotową w okolicach 30-35km/h, mało męczący start ze świateł, suchą koszulkę po dojechaniu do pracy :-), oraz redukcję czasu dojazdu z 1:15(20) do 0:55(1:05) tak mniej więcej. Baterii starcza na styk. tzn. nie odcina, ale na ostatni kilometr to mam max 3A. Podczas ładowania łyka około 170-190 Wh.
2. Koło w obie strony kręci się tak samo
3. W sumie mogę rozebrać sterownik i zobaczyć co jest w środku, ale elektronik to ze mnie taki podstawowy - rozpoznam diodę, rezystor, cewkę różne tranzystory i coś zlutuję, ale to za mało żeby ocenić co to za sterownik.

Koło testuję w dwóch rowerach, w jednym zmontowałem z manetką, a w drugim z czujnikiem PAS, tak że jednocześnie nie jeździłem z oboma w jednym zestawie. Z manetką mogę precyzyjniej dawkować moc pomimo tego że zakres jej pracy jest mocno binarny, wygodniej się z nią rusza i daje możliwość "strzału" mocy jak trzeba na kilkanaście sekund mocno się wspomóc. W planach jest bateria 6S zamawiana pod ramę.
tkoko
Forumowicz
Posty: 4985
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Co ja właściwie mam?

Post autor: tkoko »

damiaszek pisze:
07 paź 2022, 13:49
.......... 3. W sumie mogę rozebrać sterownik i zobaczyć co jest w środku, ale elektronik to ze mnie taki podstawowy - rozpoznam diodę, rezystor, cewkę różne tranzystory i coś zlutuję, ale to za mało żeby ocenić co to za sterownik.......
Nic nie musisz "rozkręcać", miałeś tylko "wejść" w ustawienia wyświetlacza. np. coś takiego;
viewtopic.php?p=80135#p80135
lub
https://ebike.nexun.pl/kt-lcd3-i-sterowniki-sinus-kt/
i opisać każde ustawienie które można ustawić w wyświetlaczu/sterowniku.
Co do podanego linku z silnikiem to tu również brak info jaki sterownik zastosowano w zestawie i jaki prąd ma sterownik. Niemniej jednak tak jak pisałem wyżej minimalna/użytkowa moc silnika/sterownika to 1.5 kW, a max zapewne 2 kW o czym świadczy prędkość 50 km/godz na manetce.
damiaszek
Nowicjusz
Posty: 8
Rejestracja: 06 paź 2022, 12:43
Lokalizacja: Krakow i okolice

Re: Co ja właściwie mam?

Post autor: damiaszek »

"Wszedłem" w te ustawienia na wyświetlaczu i prawie się u mnie to zgadza z opisem:
- mam mniej pozycji od 1-16
- część mogę zweryfikować i się pokrywa (1-jasność ekranu,2-jednostka km/mil,3-napięcie itp)
- w P08 ograniczenie max. prędkości było ustawione na 50, czyli tak jak chwilową osiągnąłem, ciągłą na manetce przy tym zasilaniu co mam jestem w stanie utrzymać około 33-38 km/h przy ~11-13A,
Spróbuję ustawić w P08 25 i sprawdzę czy to działa i jak działa.
Czy w P14 da się ustawić ograniczenie maksymalnego prądu np. na 15A tak aby nie przeciążać baterii?
tkoko
Forumowicz
Posty: 4985
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Co ja właściwie mam?

Post autor: tkoko »

Z tego wynika że masz sterownik blokowy typu GT, LH, TF, QS.
Spróbuj następujących ustawień.
P08 - 35
P11 - 1
P12 - 5 (1 największa moc przy starcie, 5 najmniejsza)
P13 - 5, lub 4 przy tarczy z 6 magnesami
P14 - 3
Do zmniejszenia poboru prądu/mocy/prędkości wystarczy zmniejszyć poziom wspomagania "PAS" na wyświetlaczu.
damiaszek
Nowicjusz
Posty: 8
Rejestracja: 06 paź 2022, 12:43
Lokalizacja: Krakow i okolice

Re: Co ja właściwie mam?

Post autor: damiaszek »

Pojeździłem i posprawdzałem trochę tych ustawień i:
P08 - teoretycznie limit prędkości - zmiany od 1 do 99 nie wpływają na limit prędkości
P05 - stopnie wspomagania PAS, 0 = "gear 3", 1 = "gear 5", 2 = "gear 9" OK to działa, ale nie tak jak się spodziewałem
ustawienie 9 działa jak limit prędkości do ~30km/h (z pedałowaniem) i ogranicza też prąd przy ruszaniu nie ma takich "pików" poboru.
ustawienie 5 daje "ile fabryka" tzn akumulator da.
P13 5 z 6 magnesami na tarczy -tego nie ruszałem

W sumie ustawienie P08 na 9 daje mocno zbliżony do przepisów rower, nawet moc poza ruszaniem i jazdą pod góre jest zbliżona do 250W. Z jazdy po płaskim i bez wiatru przy 25km/h z baterii idzie ~5A co by przy napięciu ~50V dawało te ~250W.
tkoko
Forumowicz
Posty: 4985
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Co ja właściwie mam?

Post autor: tkoko »

damiaszek pisze:
19 paź 2022, 10:15
...... P05 - stopnie wspomagania PAS, 0 = "gear 3", 1 = "gear 5", 2 = "gear 9" OK to działa, ale nie tak jak się spodziewałem
ustawienie 9 działa jak limit prędkości do ~30km/h (z pedałowaniem) .......
P05 - stopnie wspomagania PAS, 0 = "gear 3", 1 = "gear 5", 2 = "gear 9" nie ma (przynajmniej nie powinien mieć) wpływu na prędkość maksymalną i przyśpieszenie. Niezależnie czy "P05" = 0 (3 stopnie wspomagania), czy "P05" = 2 (9 stopni wspomagania) jeżeli masz maksymalne wartości, czyli "PAS 3" (dla P05 = 0), lub "PAS 9" (dla P05 = 2) moc powinna być ta sama. Wspomaganie różni się jedynie ilością pośrednich mocy, czyli trzy stopnie mocy przy PAS 3, lub 9 stopni mocy przy PAS 9. Łatwo to sprawdzisz, wystarczy podnieść koło i nacisnąć manetkę. Zapewne w obu przypadkach będziesz miał tą samą prędkość. Dowiesz się również jaką maksymalną prędkość wspomagania masz na kole.
damiaszek
Nowicjusz
Posty: 8
Rejestracja: 06 paź 2022, 12:43
Lokalizacja: Krakow i okolice

Re: Co ja właściwie mam?

Post autor: damiaszek »

Sprawdziłem parę ustawień na sucho:
P05 - działa inaczej niź myślałem. Jak ustawię 0 czyli gear 3 to na wyświetlaczu + i - można ustawić tylko trzy poziomy wspomagania. Na 1 pięć poziomów, a na 2 9 poziomów, ale wyświetlacz ma tylko 5 pozycji wspomagania i używanie poziomów powyżej 5 działa, ale na wyświetlaczu tego nie widać. Wcześniej pop prosty nie "kliknołem" + po ustawieniu 5 "kreski" i stąd wrażenie że na P05-3 jest jakieś ograniczenie.
Na świeżo załadowanej baterii (54V) koło bez obciążenia osiąga 66km/k. Niestety zmiana stopnia wspomagania nie zmienia poboru max prądu z baterii, tzn. zmienia przy osiągnięciu prędkości podróżnej, ale np. przy jeździe pod górę przy 15km/h to czy ustawię wspomaganie na 3 lub 4 lub 5 nie wpływa na pobierany prąd. Działą natomiast z moja słabą baterią ustawienie minimalnej wartości napięcia, jeżeli z powody SAG-u napięcie spada do dolnej granicy to prąd pobierany płynnie zmniejsza się (oczywiście pojemność efektywna baterii też)
tkoko
Forumowicz
Posty: 4985
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Co ja właściwie mam?

Post autor: tkoko »

1. skoro na luzie masz 66 km/godz, to nie masz żadnego ograniczenia prędkości.
2. nie odpowiedziałeś jakie maksymalne prędkości osiąga rower na PO5 = "0" i "2" (na luzie), ale domniemywam że w obu przypadkach masz 66 km/godz. W poniższej tabeli masz dwa rodzaje wspomagania mocy przy PO5.
Oba dotyczą praktycznie tego samego, niemniej jednak w zależności od sterownika może być wspomaganie tylko manetki, tylko PAS'a w korbie, lub obu urządzeń. Aby sprawdzić jak działa twój sterownik, zdejmij łańcuch z korby, podnieś koło, wybierz minimalny "PAS" (1-2) naciśnij manetkę a następnie zakręć szybko korbą i sprawdź jakie prędkości osiąga silnik na obu sterowaniach. Jeżeli w obu wypadkach jest to niska/taka sama prędkość to poziomy wspomagania dotyczą zarówno manetki jak i PAS'a. Podobny pomiar zrób na maksymalnym wspomaganiu "PAS".
3. sprawdź czy jak wolno kręcisz korbą prędkość jest mniejsza niż przy szybkim kręceniu korbą (zdjęty łańcuch).
4. nie odpowiedziałeś czy jak dasz PO8 = "35" silnik na luzie nie przekracza tej prędkości zarówno na PAS jak i manetce.
5. nie odpowiedziałeś czy przy PO14 = "3 - 4" masz taki sam prąd/moc lub mniejszy spadek napięcia jak przy wyższych wartościach "10 - 20".
6. jeszcze raz zaproponuję;
PO5 = "3"
PO8 = "35"
PO11 = "1"
PO12 = "5"
PO13 = "5"
PO14 = "4"
7. sprawdź na tych ustawieniach jaki masz pobór prądu lub spadek napięcia przy podjazdach względem dotychczasowych ustawień.
Załączniki
pas.jpg
damiaszek
Nowicjusz
Posty: 8
Rejestracja: 06 paź 2022, 12:43
Lokalizacja: Krakow i okolice

Re: Co ja właściwie mam?

Post autor: damiaszek »

Ustawiłem i sprawdziłem. Zmian nie zauważyłem. Być może jakieś małe były, ale do tego przydał by się jakiś rejestrator parametrów. Być może zmian nie widać z powodu słabej baterii, która niezależnie od ograniczeń i tak daje co może.

Sprawdzałem też ustawienia "P15 - dolny próg napięcia baterii" i tu jest pewien efekt. Sterownik przy spadku napięcia płynnie ogranicza pobierany prąd, oczywiście zmniejsza się też ilość dostępnej do wykorzystania energii. Ustawiałem ten parametr od 45V do 39V. Przy ustawieniu na 40-39V zasilanie odcina BMS z baterii, przy ustawieniu 42,5-45V wskaznik napięcia nie schodzi poniżej ostatniej kreski. Ustawieni na 43V sprawia że, poza pierwszymi 2-3km na świeżej baterii nie jestem w stanie z niej wycisnąć więcej niż 17-18A, a po 6-8km max prąd do ~10A do prawie samego końca - to myślę że jest bezpieczne dla tego pakietu i jego trwałości, pojemność użytkowa spada o ~10% w porównaniu do standardowego ustawienia (fabrycznego ) na 41V.
ODPOWIEDZ