Konwersja Unibike Vipera 2008r na e-bike.

Tematy związane z wszelką instalacją elektryczną w konwersjach rowerów
ODPOWIEDZ
rey
Nowicjusz
Posty: 16
Rejestracja: 26 mar 2023, 21:21
Lokalizacja: Warszawa

Konwersja Unibike Vipera 2008r na e-bike.

Post autor: rey »

Cześć,
Jak myślicie, czy to jest dobry pomysł pchać się w przeróbkę tego modelu?
Rower ma swoje lata, ale nie był za wiele eksploatowany. Jeździ mi się nim bardzo dobrze, ale na odległość o której piszę za duży wysiłek do codziennych wojaży.

CEL:
Dojazd do pracy, około 45km dziennie w dwie strony. Ścieżki rowerowe, ulica i kilka kilometrów lasem.
Nie zależy mi na super starcie, ale na możliwości utrzymania prędkości w przedziale 30-40km/h. Mam 100 kg wagi

Czy gotowy bezprzekładniowy zestaw bolt 1000W z aku 17.5 Ah będzie do tego celu odpowiedni, czy można wydać te +/- 4 tysiaki lepiej?

Jak się kształtują parametry tego silnika, sprzedawca nie podaje żadnych szczegółów typu moment obrotowy silnika czy moc maksymalna/użytkowa. Ma ktoś jakieś nardziej szczegółowe dane?

Koledzy w pracy kupili gotowe rowery z silnikami typu mid i są zadowoleni, ale kosztowały ich 12-14,5 tys. Nie chciałbym przeznaczać tyle środków na rower, ale też nie chciałbym popełnić błędu zakupowego.
Z lektury forum wynika, że warto pobawić się w konwersje, może być lepiej i raniej 8-)

Dzięki za wszelkie wskazówki w temacie.
Ostatnio zmieniony 27 mar 2023, 21:56 przez rey, łącznie zmieniany 1 raz.
zielony71
Forumowicz
Posty: 1324
Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
Lokalizacja: Kielce

Re: Konwersja Unibike Vipera 2008r na e-bike.

Post autor: zielony71 »

Gdzie Ty taki duży aku włożysz? :-D
Potrzebujesz huba w dobrej cenie: viewtopic.php?t=10489 lub napisz.
rey
Nowicjusz
Posty: 16
Rejestracja: 26 mar 2023, 21:21
Lokalizacja: Warszawa

Re: Konwersja Unibike Vipera 2008r na e-bike.

Post autor: rey »

Sorry, z samochodu elektrycznego mi zostało ;D

Już poprawiłem.
Ostatnio zmieniony 27 mar 2023, 23:25 przez rey, łącznie zmieniany 1 raz.
zielony71
Forumowicz
Posty: 1324
Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
Lokalizacja: Kielce

Re: Konwersja Unibike Vipera 2008r na e-bike.

Post autor: zielony71 »

Zestaw powinien się sprawdzić do tego celu, który opisałeś. Jedyna wątpliwość to pojemność tej nowej, mniejszej baterii ;-) W niekorzystnych warunkach może nie wystarczyć w dwie strony.
Potrzebujesz huba w dobrej cenie: viewtopic.php?t=10489 lub napisz.
rey
Nowicjusz
Posty: 16
Rejestracja: 26 mar 2023, 21:21
Lokalizacja: Warszawa

Re: Konwersja Unibike Vipera 2008r na e-bike.

Post autor: rey »

Na manetce, czy samym napędzie elektrycznym nie mam zamiaru się poruszać.
Wydawało mi się, że z rym aku mogę przejechać dużo więcej, przynajmniej 80-100km na niższych wspomaganiach.
zielony71
Forumowicz
Posty: 1324
Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
Lokalizacja: Kielce

Re: Konwersja Unibike Vipera 2008r na e-bike.

Post autor: zielony71 »

Zobacz sobie kalkulator zasięgu: https://nexun.home.pl/kalkulator2.php
Nie jest jeszcze tak do końca gotowy, tas jeszcze nad nim pracuje, więc nie przywiazuj się do wyników, ale pobaw się suwakami i zwróć uwagę jak bardzo rośnie zużycie energii wraz z prędkością.
Masz daleko do pracy, więc musisz jechać dość szybko, bo to nie turystyka. A "szybko" szybko drenuje baterię.
Potrzebujesz huba w dobrej cenie: viewtopic.php?t=10489 lub napisz.
rey
Nowicjusz
Posty: 16
Rejestracja: 26 mar 2023, 21:21
Lokalizacja: Warszawa

Re: Konwersja Unibike Vipera 2008r na e-bike.

Post autor: rey »

Dobrze to sobie wykombinowałeś, daje duże rozeznanie w temacie.
Dzięki.
tkoko
Forumowicz
Posty: 4983
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Konwersja Unibike Vipera 2008r na e-bike.

Post autor: tkoko »

rey pisze:
27 mar 2023, 21:16
.... Jak się kształtują parametry tego silnika, sprzedawca nie podaje żadnych szczegółów typu moment obrotowy silnika czy moc maksymalna/użytkowa. Ma ktoś jakieś nardziej szczegółowe dane?
.... Nie zależy mi na super starcie, ale na możliwości utrzymania prędkości w przedziale 30-40km/h. Mam 100 kg wagi
1. Masz to jasno podane w ofercie.
https://bolt-ebike.pl/zestaw-do-konwers ... olt-e-1000
sterownik 48 V / 30 A więc moc maksymalna 1.5 kW, użytkowa/nominalna 1 kW, moment obrotowy zapewne między 60 a 80 Nm, dla Ciebie nieistotny bo "Nie zależy mi na super starcie". Bateria 48 V 17.5 Ah / 840 Wh przy maksymalnej mocy 1.5 kW starczy na pół godz jazdy, przy "nominalnej" 1 kW starczy na 50 min jazdy.
2. Do jazdy ~40 km/godz potrzeba ~800 wat mocy. Jadąc na silniku z prędkością 40 km/godz przejedziesz na baterii do 40 km, zależne to od temperatury, drogi, wiatru itd.
rey
Nowicjusz
Posty: 16
Rejestracja: 26 mar 2023, 21:21
Lokalizacja: Warszawa

Re: Konwersja Unibike Vipera 2008r na e-bike.

Post autor: rey »

Zaczynam temat, więc nie do końca potrafię sobie wyliczyć parametry, które można w jakiś sposób odnieść do ofert sklepowych.
Dzięki za konkrety i rozjaśnienie wątpliwości.

Czyli rozsądniej by było poruszać się w przedziale prędkości 25-35km/h.
Rozumiem, że jak dołożę od siebie jakieś 100-150W zasięg proporcjonalnie wzrasta.
zielony71
Forumowicz
Posty: 1324
Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
Lokalizacja: Kielce

Re: Konwersja Unibike Vipera 2008r na e-bike.

Post autor: zielony71 »

No tak, było by rozsądniej i bezpieczniej. Powyżej 35 km/h trudno jest dołożyć swoje 100-150W, chyba że wymienisz blat z przodu na co najmniej 48T, a z tyłu 11T. Inaczej będziesz mielił nogami jak chomik w kołowrotku :-D
Potrzebujesz huba w dobrej cenie: viewtopic.php?t=10489 lub napisz.
tkoko
Forumowicz
Posty: 4983
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Konwersja Unibike Vipera 2008r na e-bike.

Post autor: tkoko »

rey pisze:
28 mar 2023, 9:43
.... Czyli rozsądniej by było poruszać się w przedziale prędkości 25-35km/h.
.... Rozumiem, że jak dołożę od siebie jakieś 100-150W zasięg proporcjonalnie wzrasta.
1. do podwojenia prędkości potrzeba czterokrotnie więcej mocy.
2. jak dołożysz swoją moc to zasięg się zwiększy. Jeżeli użyjesz czujnika "PAS" zamiast manetki, na wyświetlaczu zamiast maksymalnego wspomagania (np "PAS 5") wybierzesz mniejszą moc wspomagania "PAS 4" lub nawet "PAS 3", dołożysz swoje 100 wat, to wówczas podwoisz/potroisz zasięg bez problemu, przy przelotowej prędkości ~35 km/godz.
rey
Nowicjusz
Posty: 16
Rejestracja: 26 mar 2023, 21:21
Lokalizacja: Warszawa

Re: Konwersja Unibike Vipera 2008r na e-bike.

Post autor: rey »

Właśnie o takie informacje mo chodzilo.

Znalazłem jeszcze ofertę, ale droższą, z silnikiem bodajże szczotkowym Bafang 500W (ma 3kg wagi) i osiąga z kołem 28 cali około 45 km/h. Czy mniejszy silnik pozwoli zaoszczędzić energii przy podobnych prędkościach co ten 1000W od Bolta?
Myślę, że to 40km/h krótkimi odcinkami to max, a realnie 30-35 km/h będzie w zupełności wystarczające.

Czy ten Bafang ze słabszym silnikiem ma jakąś przewagę w jakości podzespołów w odniesieniu do tańszego i mocniejszego Bolta? Który będzie lepszym wyborem do mojego zastosowania? (Pierwszy post)
tkoko
Forumowicz
Posty: 4983
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Konwersja Unibike Vipera 2008r na e-bike.

Post autor: tkoko »

rey pisze:
28 mar 2023, 12:11
.... Znalazłem jeszcze droższą ofertę z silnikiem bodajże szczotkowym Bafang 500W (ma 3kg wagi) i osiąga z kołem 28 cali około 45 km/h.
..... Czy mniejszy silnik pozwoli zaoszczędzić energii przy podobnych prędkościach co ten 1000W od Bolta?
Myślę, że to 40km/h krótkimi odcinkami to max, a realnie 30-35 km/h będzie w zupełności wystarczające.
..... Czy ten Bafang ze słabszym silnikiem ma jakąś przewagę w jakości podzespołów w odniesieniu do tańszego i mocniejszego Bolta? Który będzie lepszym wyborem do mojego zastosowania? (Pierwszy post)
1. Bafang to taki sam silnik bezszczotkowy tyle że z przekładnią co Bolt który jest bez przekładni.
2. przy zbliżonych prędkościach i tych samych parametrach roweru, oba silniki będą miały zbliżony pobór mocy/energii.
3. przewaga silników bezprzekładniowych (Bolt) nad silnikami przekładniowymi (Bafang) to brak przekładni. Dla jednych to zaleta, dla innych wada.

główne zalety silników bezprzekładniowych;
1. większa niezawodność, awaryjne tylko łożyska, cewki,
2. cichsza praca, brak przekładni
wady;
1. waga,
2. większe opory toczenia w przypadku braku prądu.

główne zalety silników przekładniowych;
1. waga silnika nawet poniżej 2 kG, co wpływa na zdecydowanie niższą wagę całego roweru.
2. przy braku prądu jedziesz rowerem jak dotychczas.
3. rower jest nadal rowerem nie "skuterem"
wady;
1. głośniejsza praca silnika (przekładnia), jednak przy prędkościach ~40 km/godz i tak większy będzie szum wiatru, praca zębatek, łańcucha, wolnobiegu itd.
2. większa podatność napędu na awarie; plastikowe zębatki, wolnobieg, dodatkowe łożyska.
zielony71
Forumowicz
Posty: 1324
Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
Lokalizacja: Kielce

Re: Konwersja Unibike Vipera 2008r na e-bike.

Post autor: zielony71 »

Codzienne dojazdy do pracy to nawet ponad 10 tyś km rocznie, w dodatku ta przekladniówka będzie pracowała prawie na 100% swoich możliwości, dlatego w Twoim przypadku wybrałbym jednak bezprzekladniowy.
Potrzebujesz huba w dobrej cenie: viewtopic.php?t=10489 lub napisz.
rey
Nowicjusz
Posty: 16
Rejestracja: 26 mar 2023, 21:21
Lokalizacja: Warszawa

Re: Konwersja Unibike Vipera 2008r na e-bike.

Post autor: rey »

Czy przy sześciokilogramowym silniku i sztywnym tyle (jest amortyzacja w sztycy siodełka) oszprychowanie koła da radę przy tych boltowskich zestawach?

Czy różnica w akumulatorkach Sanyo GE vs Samsung w baterii jest jakaś znacząca? Aku z Sanyo są już/chwilowo niedostępne.
zielony71
Forumowicz
Posty: 1324
Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
Lokalizacja: Kielce

Re: Konwersja Unibike Vipera 2008r na e-bike.

Post autor: zielony71 »

Co do wytrzymałości koła to raczej nikt nie przewidzi jakie Ty dziury napotkasz na drodze i z jaką prędkością je będziesz pokonywał.
Co do baterii to na forum kupisz tańszą, a o pojemności powyżej 20 Ah, zobacz sobie w dziale bazar.
Potrzebujesz huba w dobrej cenie: viewtopic.php?t=10489 lub napisz.
tkoko
Forumowicz
Posty: 4983
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Konwersja Unibike Vipera 2008r na e-bike.

Post autor: tkoko »

rey pisze:
28 mar 2023, 14:23
Czy przy sześciokilogramowym silniku i sztywnym tyle (jest amortyzacja w sztycy siodełka) oszprychowanie koła da radę przy tych boltowskich zestawach? .....
Dasz "mocne" szprychy (2.5 mm) i będzie OK.
https://nexun.pl/pl/products/szprychy-r ... e-962.html
rey
Nowicjusz
Posty: 16
Rejestracja: 26 mar 2023, 21:21
Lokalizacja: Warszawa

Re: Konwersja Unibike Vipera 2008r na e-bike.

Post autor: rey »

Finalnie kupiłem zestaw MXUS XF40-30H oraz aku 24Ah wykonany przez kolegę z forum.
Niesamowite wrażenia z jazdy. Do normalnej eksploatacji PAS3 jest wystarczający, zasięg >100km, czyli jest spory zapas na mazurskie podjazdy :D
Dzięki za wszystkie wskazówki.
zielony71
Forumowicz
Posty: 1324
Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
Lokalizacja: Kielce

Re: Konwersja Unibike Vipera 2008r na e-bike.

Post autor: zielony71 »

Z jakimi prędkościami najczęściej jeździsz? Tak z ciekawości pytam jak to się ma do Twoich założeń i przewidywań z kalkulatora zasięgu.
Potrzebujesz huba w dobrej cenie: viewtopic.php?t=10489 lub napisz.
rey
Nowicjusz
Posty: 16
Rejestracja: 26 mar 2023, 21:21
Lokalizacja: Warszawa

Re: Konwersja Unibike Vipera 2008r na e-bike.

Post autor: rey »

Poruszam się w zależności od trasy. Ścieżki rowerowe 25-35 km/h w zależności od tego czy jest pusto. Las i ulica do końca zakresu, czyli ok 46km/h gdy zdarzy mi się późno wyjechać do pracy. Tam gdzie jeżdżę jest pusto i sporadycznie jeżdżą samochody.
Momentami żałuję, że nie zdecydowałem się na silnik 6T, czyli z opcją do 55km/h bo mocy jest duży zapas. Nie jestem tylko pewien jak by się to wszystko mogło grzać latem, albo na podjazdach.
Miało być uniwersalnoe i jest, to i tak zasuwa bardzo dobrze i używam głównie PAS3 i 4.
zielony71
Forumowicz
Posty: 1324
Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
Lokalizacja: Kielce

Re: Konwersja Unibike Vipera 2008r na e-bike.

Post autor: zielony71 »

Przy 55 km/h wskaźnik baterii spadłby w oczach :-D
Potrzebujesz huba w dobrej cenie: viewtopic.php?t=10489 lub napisz.
ODPOWIEDZ