Sterownik FOC X1 X2 X4 -Parametryzacja

Modele, oznaczenia, wyprowadzenia inne parametry
Zablokowany
Awatar użytkownika
Wojtas
Forumowicz
Posty: 589
Rejestracja: 24 lut 2018, 19:42
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Sterownik FOC X1 X2 X4 -Parametryzacja

Post autor: Wojtas »

Paramteryzacja

Parametryzację przeprowadzamy najlepiej na zasilaczu z ograniczeniem prądowym tak aby przez nadmierny prąd nie uszkodzić żadnych komponentów! Zasilacz najlepiej 24...30V i 3 do 5A. Jeżli nie mamy zasilacza, można użyć w ładowarki do aku. Należy jednak mieć na uwadze, że może nastąpić napięcie zwrotne, które może w skrajnych wypadkach doprowadzić do jej uszkodzenia.


Samonauka

1. Zdjąć łańcuch z napędu roweru.

2. Koło w tym momencie musi być uniesione w powietrzu. Jest to niezbędne do przeprowadzenia poprawnej samonauki. Następnie parametr Hall change ustawiamy na 1 i klikamy Save Parameter. Po rozpoczęciu procesu autonauki parametry prądu pola IdKp oraz IdKi zostają wyzerowane.

3. Parametrem "I Accu Drive" zwiększamy prąd dopóki w polu "I Mot" nie pojawi się wartość 17 do 20. To odpowiada prądowi silnika podczas parametryzacji.

4. Koło zacznie się powoli obracać. Oznacza to poprawny przebieg samonauki. Jak koło przestanie się ruszać (trwa to około minuty) klikamy Save Parameter. Jeżeli proces trwa więcej niż 2 minuty i silnik się nie zatrzymał należy sprawdzić czy sensory Halla poprawnie działają, np. miernikiem.

Jeżeli po zakończeniu autonauki silnik kręci się wyczuwalnie ciężko i z oporami należy ponownie zastartować proces. Można również zamienić 2 fazy w silniku i ponowić autonaukę.


Po puszczeniu manetki przy obracającym się silniku może dojść do odłączenia sterownika na skutek wygenerowanego napięcia na sterowniku. Jest to spowodowane prądem wstecznym (regen),
który (w przypadku parametryzacji z zastosowaniem zasilacza) nie mogąc swobodnie
upłynąć do odbiornika (aku) generuje napięcie wyższe niż wejściowe.

Jeśli sterownik wykryje napięcie wyższe niż 90V odłącza tranzystory i się resetuje.

Aby uniknąć tego niekontrolowanego wyłączenia sterownika podczas konfiguracji należy po ustawieniu odpowiednich offsetów zapisać parametry bez puszczania manetki i dopiero po zapisaniu ją puścić.


Ustawienie Offsetów

OFFSET, kierunek 1. Po Autonauce

1. Manetkę odkręcamy ostrożnie “na full” i ją przytrzymujemy aby koło kręciło się z maksymalną prędkością.

2. Ustawiamy w tym czasie parametr Offset (Lewy lub prawy. W zależności na który sterownik reaguje zmianą obrotów silnika. Po parametryzacji przy pomocy autonauki sterownik nie wie, które obroty są lewe a które prawe.) tak aby pobór prądu był jak najniższy i przy tym silnik miał jak najwyższe obroty. Zapisujemy na kartce obroty silnika dla tego kierunku (wartość RPM).

3. Po znalezieniu odpowiedniego ustawienia zwalniamy manetkę i klikamy Save Parameter.

OFFSET, kierunek 2. Po Autonauce

4. Zmieniamy parametr Set direction na przeciwny do poprzedniego i klikamy Save Parameter.

5. Manetkę odkręcamy “na full” i ją przytrzymujemy aby koło kręciło się z maksymalną prędkością.

6. Ustawiamy w tym czasie parametr Offset (lewy lub prawy. Patrz punkt 3) tak aby pobór prądu był jak najniższy i przy tym silnik miał jak najwyższe obroty. Zapisujemy na kartce obroty silnika dla tego kierunku (wartość RPM).

7. Po znalezieniu odpowiedniego ustawienia zwalniamy manetkę i klikamy Save Parameter.
Po puszczeniu manetki przy obracającym się silniku może dojść do odłączenia sterownika na skutek wygenerowanego napięcia na sterowniku. Jest to spowodowane prądem wstecznym (regen), który (w przypadku parametryzacji z zastosowaniem zasilacza) nie mogąc swobodnie upłynąć do odbiornika (aku) generuje napięcie wyższe niż wejściowe.
Jeśli sterownik wykryje napięcie wyższe niż 90V odłącza tranzystory i się resetuje.
Aby uniknąć tego niekontrolowanego wyłączenia sterownika podczas konfiguracji należy po ustawieniu odpowiednich offsetów zapisać parametry bez puszczania manetki i dopiero po zapisaniu ją puścić.


Ustawienie parametrów IdKp, IdKi oraz IqKp, IqKi.

1. Sprawdzamy czy parametry IdKp oraz IdKi są ustawione na 0. Jeśli nie to ustawiamy wartości 0 dla obu parametrów.

2. Zmieniamy parametr I ACCU DRIVE na około 3 do 5A oraz I Motor na 10 do 20A.

3. Zapamiętać jakie obroty były przy IdKp oraz IdKi na 0.

4. Ustawić IdKp + IdKi na odpowiednio 1200 i 60 i sprawdzamy czy obroty silnika zmieniły się w stosunku do tych, które wcześniej zapisaliśmy, przy parametrach IdKp oraz IdKi na 0. Jeśli nie to przechodzimy do następnego punktu.
Jeśli tak, zapisujemy obroty przy parametrach IdKp + IdKi ustawionych na odpowiednio 1200 i 60

5. Ustawiamy parametry IdKp oraz IdKi na 0, Zapisujemy parametry i korygujemy obroty dla obu kierunków offsetami na obroty zapisane z punktu 4. Drobna różnica w obrotach jest dopuszczalna.

6. Zapamiętać obroty.

7. Jeśli są takie same, => koniec.

8. Następnie IdKp, IdKi + IqKp, IqKi na 1200 i 60 i koniec (drobna uwaga: zmieniając parametry IqKp oraz IqKi zmieniają się jednocześnie parametry dla prądu pola, czyli IdKp i IdKi. Nie trzeba klikać ich osobno).

9. Podczas jazdy testowej powoli podnosić prąd aku i silnika obserwując temperaturę silnika i sterownika. Jeśli nie występuje nadmierne grzanie, wszystko ustawiliśmy poprawnie.
Kands Maestro 29er
Mxus XF40C Barmal X2 2.2 kW 13S8P LGMJ1 54.6V
Suntour NVX, NCX,Avid SD7
Marathon MTB Plus

Mapa szlaków OSM
http://www.mapaszlakow.eu
Facebook
https://www.facebook.com/MapaSzlakow/
Zablokowany