jak ładować panelem li-ion w pojeździe ?
-
- Forumowicz
- Posty: 386
- Rejestracja: 19 lut 2018, 11:42
- Lokalizacja: Skierniewice
jak ładować panelem li-ion w pojeździe ?
Pomysł -lekkie elastyczne panele 3x100W + regulator ładowania jaki ? i ładowarka -jaka ?
dalej aku 10s5p li-ion zamiennie z 11s3p LiFePO4 i silnik do lekkiej łódki.
generalnie silnik przy powolnym pływaniu pobierałby podobnie lub mniej niż da panel -przy ostrej jeździe w ciągu kilkunastu/kilkudziesieciu minut zjadłby aku traktowane jako bufor.
Albo długie powolne pływanie korzystając ze słońca -albo krótkie dopłyniecie kilka km i postój rekreacja a aku doładowuje się z panela przez godzinę czy kilka -i potem powrót.
mam baterie do roweru/hulajnogi -bez bms ładowane ładowarkami modelarskimi (też mam) . chciałbym je wykorzystać . bez sensu robienie dodatkowych aku tylko do łódki rekreacyjnej wykorzystywanej tylko w czasie urlopu...
Czyli jak ogarnąć możliwie niedrogo elektronikę -żeby wykorzystać optymalnie panele . liczy się też waga systemu.
wychodzi że albo potrzebuję czegoś co da stabilne 12-15V do zasilania ładowarki modelarskiej -albo regulatora solarnego dającego napięcie dostosowane do baterii 10s li-ion lub 11s lifepo4 i bms do każdej z baterii.
To drugie rozwiązanie wydaje się droższe i bardziej kłopotliwe -przeróbka posiadanych baterii...
dalej aku 10s5p li-ion zamiennie z 11s3p LiFePO4 i silnik do lekkiej łódki.
generalnie silnik przy powolnym pływaniu pobierałby podobnie lub mniej niż da panel -przy ostrej jeździe w ciągu kilkunastu/kilkudziesieciu minut zjadłby aku traktowane jako bufor.
Albo długie powolne pływanie korzystając ze słońca -albo krótkie dopłyniecie kilka km i postój rekreacja a aku doładowuje się z panela przez godzinę czy kilka -i potem powrót.
mam baterie do roweru/hulajnogi -bez bms ładowane ładowarkami modelarskimi (też mam) . chciałbym je wykorzystać . bez sensu robienie dodatkowych aku tylko do łódki rekreacyjnej wykorzystywanej tylko w czasie urlopu...
Czyli jak ogarnąć możliwie niedrogo elektronikę -żeby wykorzystać optymalnie panele . liczy się też waga systemu.
wychodzi że albo potrzebuję czegoś co da stabilne 12-15V do zasilania ładowarki modelarskiej -albo regulatora solarnego dającego napięcie dostosowane do baterii 10s li-ion lub 11s lifepo4 i bms do każdej z baterii.
To drugie rozwiązanie wydaje się droższe i bardziej kłopotliwe -przeróbka posiadanych baterii...
- tas
- Administrator
- Posty: 2891
- Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
- Lokalizacja: Żywiec
- Kontakt:
Re: jak ładować panelem li-ion w pojeździe ?
Jeśli podpłyniesz mocniej to popłynie duży prąd, rozładuje aku, potem płyniesz powoli i połowa mocy idzie do aku a polowe masz tylko do dyspozycji, Ta połowa to za mało aby działać z samych solarów, więci tak będzie pobierać z aku i tak w kółko 

Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
- lukk
- Forumowicz
- Posty: 703
- Rejestracja: 05 lut 2020, 11:20
- Lokalizacja: Kraków
Re: jak ładować panelem li-ion w pojeździe ?
dobry by był jakiś dedykowany kontroler, bo jeżeli będziesz mieć przetwornicę z PV ->12V i ładowarka to przetwornica się wyłączy, gdy np. będzie chwilowe zaciemnienie a ładowarka będzie próbowała pobrać spory prąd. Podobny problem przy zwykłej przetwornicy buck albo buck boost. Ale chyba z gotowcem na 36V będzie ciężko...
Mam do pontonu silnik 86lbs (jakiś 1kW) na 24V, pływałem na pakiecie 7s7p z hulajnogi, przy oszczędnym pyrkaniu dawało to radę przepłynąć 10km, ale bez emocji:) Czasem mi się marzy jakaś mała, sztywna łódeczka, pakiet min 400 ogniw, stary silnik zaburtowy z wywaloną spaliną spod czapy i wrzuconym np. QS138, plus daszek z panelami PV. Tak żeby chociaż z 30min się poślizgać, a potem kilka godzin ładować
Mam do pontonu silnik 86lbs (jakiś 1kW) na 24V, pływałem na pakiecie 7s7p z hulajnogi, przy oszczędnym pyrkaniu dawało to radę przepłynąć 10km, ale bez emocji:) Czasem mi się marzy jakaś mała, sztywna łódeczka, pakiet min 400 ogniw, stary silnik zaburtowy z wywaloną spaliną spod czapy i wrzuconym np. QS138, plus daszek z panelami PV. Tak żeby chociaż z 30min się poślizgać, a potem kilka godzin ładować

-
- Forumowicz
- Posty: 386
- Rejestracja: 19 lut 2018, 11:42
- Lokalizacja: Skierniewice
Re: jak ładować panelem li-ion w pojeździe ?
jak popłynę wolniej to prawdopodobnie połowa mocy solara starczy do płynięcia.
fabryczne łódki "solarne" w wypożyczalni -szerokość w linii wodnej ponad 160cm -waga ponad 250kg i do 4 osób -czyli na wodzie około 500-600kg napędzane są solarem 240W... na całkowicie rozładowanym aku pływają pomalutku ale akceptowalnie.
mój katamaran będzie ważyć poniżej 30kg max 2 osoby -czyli łącznie około 250kg. I powierzchnia czołowa dużo mniejsza... więc sporo mniejszy i lżejszy ... i napęd będzie bldc a nie szczotkowy i biegi przełączane opornikami...
przy około 150-200W zasilania lekki katamaran powinien płynąć dość przyzwoicie -zwłaszcza, że i napęd będę miał raczej o lepszej sprawności.
Więc mocy solara starczy na silnik i niewielkie nadwyżki do doładowywania. To ma być czysto rekreacyjne lekkie pływadełko.
typowa eksploatacja -to spokojne płynięcie około pół godziny -2-3 godziny postoju na słońcu i znowu pół godz spokojnego płynięcia. Do tego kilkuminutowe sprinty.
Zeltom -prawdopodobnie będą 3 solary elastyczne po 100W Vmp 18,72V Imp 5,34V Voc 22,46V Isc 5,77A
Ja mam pompowany katamaran -2 pływaki fi32 cm długość 3m -złom kupiony bez masztu i batuty - zamiast obecnych drewnianych elementów będą lekkie konstrukcyjne ze sklejki i duraluminium.
Silnik -stary rosyjski salut -wywalona cała czapa zostawiona kolumna i przekładnia + dodany silnik bldc autrunner kv 120 obr/V jak do deskorolki i sterownik GT1500. Ewentualnie modelarski regulator obrotów. Obroty na śrubie około 2100 -2250 obr/min
ewentualnie słabszy long tail z silnikiem sanyo wyciągniętym z huba.
Możliwa też opcja z dwoma silnikami sanyo słaby ekonomiczny i ten drugi mocniejszy. oczywiście aktualnie nieużywany będzie wyciągany z wody.
Ostatnio zmieniony 26 lip 2021, 14:20 przez wit, łącznie zmieniany 1 raz.
- Yin
- Forumowicz
- Posty: 936
- Rejestracja: 19 lut 2018, 18:17
- Lokalizacja: Katowice
- Kontakt:
Re: jak ładować panelem li-ion w pojeździe ?
Mam ten: https://www.aliexpress.com/item/4000342058369.html i bardzo go chwalę. Co istotne zaczyna ładowanie wraz z wykryciem słońca ( świt) inne trzeba czasem załączać ''ręcznie''.
Album rowerów poziomych i nietypowych:
pl.pinterest.com/jessecuster77/recumbent-bike/
pl.pinterest.com/jessecuster77/rower/
http://forum.poziome.pl
pl.pinterest.com/jessecuster77/recumbent-bike/
pl.pinterest.com/jessecuster77/rower/
http://forum.poziome.pl
-
- Forumowicz
- Posty: 386
- Rejestracja: 19 lut 2018, 11:42
- Lokalizacja: Skierniewice
Re: jak ładować panelem li-ion w pojeździe ?
Czy do tego trzeba dodawać bms ? Czy może da się tym bezposrednio zasilić ładowarkę modelarską ?
Jeśli z BMS -to czy regulator daje jakoś regulowane napięcia -żebym mógł przekładać 10s li-ion lub 11s LiFePO4 ?
Jeśli z BMS -to czy regulator daje jakoś regulowane napięcia -żebym mógł przekładać 10s li-ion lub 11s LiFePO4 ?
- Yin
- Forumowicz
- Posty: 936
- Rejestracja: 19 lut 2018, 18:17
- Lokalizacja: Katowice
- Kontakt:
Re: jak ładować panelem li-ion w pojeździe ?
Tak bateria powinna mieć bms. Czy dało by się zasilić ładowarkę modelarska - ta przetwornica mppt jest dc do dc jeśli ładowarka jest dc i napięcie jakiego wymaga jest zgodne z tym co daje przetwornica i ma odpowiednia moc do udźwignięcia ładowarki to powinno być ok. Natomiast nie ma potrzeby dawać ładowarki modelarskiej, ta przetwornica na ustawiane napięcie pod pakiety 10s ,13s 16s i 20s. Czyli - podłączasz pod panele, ustawiasz jakie ma być napięcie na wyjściu ( np dla pakietu 13s 54,6v ) i podłączasz do pakietu jak zwykłą ładowarkę. Dokładnej regulacji nie ma są nastawy producenta po li-ion / li-po, może jak by się pobawić z elektroniką to by się dało ale jak tak zaawansowany nie jestem i moje potrzeby ta przetwornica spełnia.
Album rowerów poziomych i nietypowych:
pl.pinterest.com/jessecuster77/recumbent-bike/
pl.pinterest.com/jessecuster77/rower/
http://forum.poziome.pl
pl.pinterest.com/jessecuster77/recumbent-bike/
pl.pinterest.com/jessecuster77/rower/
http://forum.poziome.pl
-
- Forumowicz
- Posty: 386
- Rejestracja: 19 lut 2018, 11:42
- Lokalizacja: Skierniewice
Re: jak ładować panelem li-ion w pojeździe ?
czyli koszty rosną -nie używam bms -które też maja swoje wady oraz kosztują, bms do LiFePo4 11s są dość trudno dostępne .
A dobre ładowarki modelarskie z o wiele skuteczniejszym wyrównaniem ogniw mam.
idąc dalej pomysłem zasilania ładowarki modelarskiej -wiele regulatorów solarnych podobno musi mieć jakieś napięcie na wyjściu żeby rozpocząć przekazywanie prądu / czyli jeśli aku jest za mocno rozładowane to regulator solarny nie rozpocznie pracy ?
ładowarka modelarska na wejściu nie ma żadnego napięcia
a i pobór prądu się zmienia -chwilami do zera -wtedy prawdopodobnie regulator solarny wykryje wzrost napiecia jako przeładowanie aku i też się wyłączy -czyli trzeba by jakiś akumulator buforowy pomiędzy regulator solarny a ładowarkę ? ciekawe czy duzy kondensator załatwiłby sprawę ?
A dobre ładowarki modelarskie z o wiele skuteczniejszym wyrównaniem ogniw mam.
idąc dalej pomysłem zasilania ładowarki modelarskiej -wiele regulatorów solarnych podobno musi mieć jakieś napięcie na wyjściu żeby rozpocząć przekazywanie prądu / czyli jeśli aku jest za mocno rozładowane to regulator solarny nie rozpocznie pracy ?
ładowarka modelarska na wejściu nie ma żadnego napięcia
a i pobór prądu się zmienia -chwilami do zera -wtedy prawdopodobnie regulator solarny wykryje wzrost napiecia jako przeładowanie aku i też się wyłączy -czyli trzeba by jakiś akumulator buforowy pomiędzy regulator solarny a ładowarkę ? ciekawe czy duzy kondensator załatwiłby sprawę ?
- Goliath
- Forumowicz
- Posty: 1306
- Rejestracja: 25 lut 2018, 1:02
- Lokalizacja: Izabelin-Dziekanówek
Re: jak ładować panelem li-ion w pojeździe ?
Dodam tylko... że wiele regulatorów solarnych "musi" mieć stałe podłączony akumulator kiedy podpięte są panele fotowoltaiczne produkujące prąd.
Zawsze do regulatora podpinamy najpierw akumulator /zwłaszcza w tych uniwersalnych 12/24V/ i dopiero załączam obwód paneli foto. Odłączamy instalacje w odwrotnej kolejności.
Nie stosowanie się do tej procedury grozi spaleniem/uszkodzeniem regulatora.
Zawsze do regulatora podpinamy najpierw akumulator /zwłaszcza w tych uniwersalnych 12/24V/ i dopiero załączam obwód paneli foto. Odłączamy instalacje w odwrotnej kolejności.
Nie stosowanie się do tej procedury grozi spaleniem/uszkodzeniem regulatora.
Ostatnio zmieniony 27 lip 2021, 22:43 przez Goliath, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Forumowicz
- Posty: 386
- Rejestracja: 19 lut 2018, 11:42
- Lokalizacja: Skierniewice
Re: jak ładować panelem li-ion w pojeździe ?
Goliath dzięki -nie wiedziałem o tym ... jakoś w instrukcjach w necie mi to umknęło -lub nie jest podawane.
Nie wiesz czy tyczy to także regulatorów z podpiciem napięcia DC-DC -czyli z przetwornicą gdy napięcie aku musi być wyższe niż napięcie paneli ? -bo to trochę inne regulatory
Ostatnio zmieniony 28 lip 2021, 9:32 przez wit, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Forumowicz
- Posty: 386
- Rejestracja: 19 lut 2018, 11:42
- Lokalizacja: Skierniewice
Re: jak ładować panelem li-ion w pojeździe ?
i jeszcze pytanie o sens zastosowania BMS -skoro praca baterii będzie w zakresie pośrednich napięć -zmienny pobór prądu i jednoczesne doładowywanie z niewielka szansą ładowania do pełna -to BMS nie będzie wyrównywał cel ?
Ładować baterie do pełna można by nocą po wyjęciu z łódki -w dzień pewnie solar doładowywał by tylko częściowo...
Czy nie lepiej zamiast BMS dać aktywny balanser ?
np taki https://www.aliexpress.com/i/4000040233683.html
Ładować baterie do pełna można by nocą po wyjęciu z łódki -w dzień pewnie solar doładowywał by tylko częściowo...
Czy nie lepiej zamiast BMS dać aktywny balanser ?
np taki https://www.aliexpress.com/i/4000040233683.html
- lukk
- Forumowicz
- Posty: 703
- Rejestracja: 05 lut 2020, 11:20
- Lokalizacja: Kraków
Re: jak ładować panelem li-ion w pojeździe ?
Te balansery, które pokazujesz (indukcyjne) są kiepskie - startują wyrównanie gdy różnica osiągnie 100mV i balansują do poziomu 30mV. Używałem wersji 7s i 13s, słabo to wyglądało.
Trzeba by się zainteresować pojemnościowymi: https://pl.aliexpress.com/item/1005002583694532.html
większe prądy balansowania przy mniejszych różnicach napięć i balansowanie do różnicy 5mV.
Trzeba by się zainteresować pojemnościowymi: https://pl.aliexpress.com/item/1005002583694532.html
większe prądy balansowania przy mniejszych różnicach napięć i balansowanie do różnicy 5mV.
-
- Forumowicz
- Posty: 4577
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: jak ładować panelem li-ion w pojeździe ?
Przecież i tak, dla bezpieczeństwa, musisz doładować/naładować do pełna baterię przed wypłynięciem łódką . Kiepskim pomysłem jest pływać łódką z rozładowaną baterią, szczególnie przy nagłej zmianie pogody, dużym wietrze i wysokiej fali. Jak będziesz doładowywał nocą baterię to BMS jest od tego by było OK. Podobnie działa regen w rowerach jak Twoje solary w łódce.wit pisze: ↑30 lip 2021, 9:51i jeszcze pytanie o sens zastosowania BMS -skoro praca baterii będzie w zakresie pośrednich napięć -zmienny pobór prądu i jednoczesne doładowywanie z niewielka szansą ładowania do pełna -to BMS nie będzie wyrównywał cel ?
Ładować baterie do pełna można by nocą po wyjęciu z łódki -w dzień pewnie solar doładowywał by tylko częściowo...
Czy nie lepiej zamiast BMS dać aktywny balanser ?
np taki https://www.aliexpress.com/i/4000040233683.html
Ostatnio zmieniony 30 lip 2021, 14:45 przez tkoko, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Forumowicz
- Posty: 386
- Rejestracja: 19 lut 2018, 11:42
- Lokalizacja: Skierniewice
Re: jak ładować panelem li-ion w pojeździe ?
tylko, że regen władowuje pojedyncze % tego co przez kilka godzin władują solary... owszem -moc regena jest spora -ale ładowanie trwa pojedyncze sekundy co jakiś czas jazdy. Moc spora -energi mało.
A solary w ciaug kilku godzin będą pchały 2-3x pojemność baterii -i podobnie będzie okresowo wciągane przez silnik.
I niekoniecznie bateria będzie ładowana przed pływaniem do pełna -jeśli na weekend pojadę nad jezioro -to wezmę naładowaną a potem zasilanie tylko z solara. Więc naładuje się na ile zdąży przed zachodem słońca...
A solary w ciaug kilku godzin będą pchały 2-3x pojemność baterii -i podobnie będzie okresowo wciągane przez silnik.
I niekoniecznie bateria będzie ładowana przed pływaniem do pełna -jeśli na weekend pojadę nad jezioro -to wezmę naładowaną a potem zasilanie tylko z solara. Więc naładuje się na ile zdąży przed zachodem słońca...
-
- Forumowicz
- Posty: 4577
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: jak ładować panelem li-ion w pojeździe ?
W tydzień dwa tygodnie, sprawna bateria się nie rozjedzie, chyba że się "zagotuje". Jeżeli to będzie łódka której jedynym źródłem energii/napedu będzie silnik/bateria zasilany/a z solarów, to tym bardziej przed wypłynięciem bateria musi być naładowana, bo podczas płynięcia pobór prądu będzie większy niż możliwości solara, i nastąpi dalsze rozładowanie aku, a w przypadku zmiany warunków na wodzie/powietrzu nie będzie już czasu i możliwości na doładowanie aku.
-
- Forumowicz
- Posty: 386
- Rejestracja: 19 lut 2018, 11:42
- Lokalizacja: Skierniewice
Re: jak ładować panelem li-ion w pojeździe ?
Łódka ma być rekreacyjna -pływanie blisko brzegu -i tylko przy dość dobrej pogodzie. A bateria -LiFe wystarczy na 8 minut pełnej mocy i około godzinkę ekonomicznej powolnej -druga li-ion na pół godziny pełnej (mniejszej ) mocy i 2 godziny ekonomicznego spokojnego pływania. Sam solar powinien zapewnić prędkość 4-5km/h.
Nocleg w namiocie -dmuchany katamaran -nie ma skąd wziąć prądu do doładowania -tylko to co solar w czasie postoju zgromadzi...
Nocleg w namiocie -dmuchany katamaran -nie ma skąd wziąć prądu do doładowania -tylko to co solar w czasie postoju zgromadzi...
-
- Forumowicz
- Posty: 4577
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: jak ładować panelem li-ion w pojeździe ?
To najlepszym/najoptymalniejszym rozwiązaniem byłby drugi panel solarny na brzegu/lądzie ładujący rezerwową baterię.wit pisze: ↑30 lip 2021, 20:48Łódka ma być rekreacyjna -pływanie blisko brzegu -i tylko przy dość dobrej pogodzie. A bateria -LiFe wystarczy na 8 minut pełnej mocy i około godzinkę ekonomicznej powolnej -druga li-ion na pół godziny pełnej (mniejszej ) mocy i 2 godziny ekonomicznego spokojnego pływania. Sam solar powinien zapewnić prędkość 4-5km/h.
Nocleg w namiocie -dmuchany katamaran -nie ma skąd wziąć prądu do doładowania -tylko to co solar w czasie postoju zgromadzi...
-
- Forumowicz
- Posty: 386
- Rejestracja: 19 lut 2018, 11:42
- Lokalizacja: Skierniewice
Re: jak ładować panelem li-ion w pojeździe ?
Dodatkowy solar musi się zmieścić do samochodu (a będzie tam już łódka ze swoimi solarami ), dodatkowy solar kosztuje, zapasowa bateria kosztuje, dodatkowy regulator solarny, dodatkowy BMS lub balanser.... i cena się podwaja. A zostawione na lądzie na brzegu jeziora -zaraz ktoś **** -czyli dostanie przysłowiowych nóżek.
Nie będzie zapasowej baterii i dodatkowego solara. To ma być rekreacyjne pływadło -używane na urlopie i czasem w weekendy.
Nie będzie zapasowej baterii i dodatkowego solara. To ma być rekreacyjne pływadło -używane na urlopie i czasem w weekendy.
Ostatnio zmieniony 30 lip 2021, 22:29 przez wit, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Forumowicz
- Posty: 4577
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: jak ładować panelem li-ion w pojeździe ?
To praktycznie nie ma większego znaczenia jak solar będzie doładowywał (lub nie) aku. Popływasz tyle ile da "bozia", a BMS na pewno ułatwi sprawę ładowania. W najgorszym przypadku zostaną pagaje.
