Druga bateria

Dział zawiera tematy związane z akumulatorami, ładowarkami oraz BMSami
ODPOWIEDZ
nowakd14
Nowicjusz
Posty: 29
Rejestracja: 15 sty 2025, 18:59

Druga bateria

Post autor: nowakd14 »

Witam.
Mam taki rower jak na foto i do tej grubej "rury" w jego ramie chciałbym włożyć drugą baterię, którą mam zamiar zrobić. Oczywiście rozumiem że ta bateria będzie miała własny BMS. Pytanie tylko jak wpiąć tą baterię w instalację roweru. Czy wystarczy zastosować kabel typu "Y"?
Załączniki
sn02_480x480.jpg
Awatar użytkownika
Tooropek
Forumowicz
Posty: 2483
Rejestracja: 08 wrz 2018, 10:50

Re: Druga bateria

Post autor: Tooropek »

Jeżeli będą to identycznej pojemności i innych parametrów baterie to wystarczy połączenie Y. Natomiast jeżeli będą to różne baterie to lepiej zrób sobie przełącznik kołyskowy, lub zaryzykuj i użyj gotowego modułu dual z aliexpress.
* Akumulatory * Bidony * 36V/48V. Zapraszam na priv.
slow
Forumowicz
Posty: 623
Rejestracja: 16 mar 2018, 14:41
Lokalizacja: podkarpackie

Re: Druga bateria

Post autor: slow »

Pojemności nie musza być identyczne. Bez problemu można łączyć różne pojemności.
Zobacz tylko gdzie masz sterownik silnika. Jeśli sterownik jest w podstawie tej baterii co masz na ramie to dołożenie drugiej będzie trochę utrudnione (ale da się zrobić), jeśli sterownik jest zewnętrzny to bez problemu przez kabel Y.
vIrek62
Nowicjusz
Posty: 2
Rejestracja: 07 mar 2025, 12:33

Re: Druga bateria

Post autor: vIrek62 »

Mam takie rowiązanie w 2 rowerach. Działa bez problemu od ponad roku. Połączone przez dwa przełączniki 30A. Pojemności baterii nie muszą być jednakowe, napięcia już tak.
Załączniki
20250303_115106_2.jpg
rower2.jpg
Ostatnio zmieniony 04 lis 2025, 18:33 przez vIrek62, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
RadQ
Forumowicz
Posty: 215
Rejestracja: 01 paź 2020, 22:56
Lokalizacja: Miasto Grzejników

Re: Druga bateria

Post autor: RadQ »

Lepszym rozwiązaniem od przełączników jest zastosowanie dwóch lub więcej połączonych równolegle w zależności od zapotrzebowania na prąd wysokoprądowych diod schottky separujących plusy obu baterii. Spadek napięcia pomijalny ale za to SAG baterii mniejszy ;)
Awatar użytkownika
lukk
Forumowicz
Posty: 926
Rejestracja: 05 lut 2020, 11:20
Lokalizacja: Kraków

Re: Druga bateria

Post autor: lukk »

Sa takie moduły 2-bateryjne na ali, na przyklad:
https://a.aliexpress.com/_EGe4Ugu
Używam takiego w wersji 60A od kilku miesięcy i póki co działa tak jak sie spodziewałem - zaczyna rozladowywac baterie o wyższym napięciu, gdy napięcia sie zrownuja to łączy baterie równolegle. Czyli mozna spinac baterie i nie trzeba sprawdzać dokladnie jakie sa napięcia.
Ja mam zrobione, ze upchnalem ten moduł w ramię i wyprowadziłem xt60 do podłączenia drugiej baterii.
A w innym rowerze mam rozwiązanie "na sztywno", 2 xt60 obok siebie, w ktore wpinam odpowiednie zawory, zeby podłączyć 1 lub 2 baterie. Też dziala, przejechało sporo kilometrów, ale tu trzeba sprawdzać napięcie baterii przed podłączeniem i potencjalnie wyrównać (wpinając rezystory przed zapięciem zwory).
Rozwiązanie z diodami spoko, ale ten spadek napięcia i moc tracona jednak jest spora. Jeśli to będzie 0.5V przy 30A to już 15W. Z punktu widzenia sprawności niedużo, ale z perspektywy rozproszenia mocy na komponencie to dużo. No i opcja z diodami tylko przy braku regena. W tych rowerach powyżej są przekładniówki, więc spoko, w tym moim ze zworami na XT60 jest DD i używam regena.
Awatar użytkownika
RadQ
Forumowicz
Posty: 215
Rejestracja: 01 paź 2020, 22:56
Lokalizacja: Miasto Grzejników

Re: Druga bateria

Post autor: RadQ »

lukk pisze:
05 lis 2025, 10:12
Jeśli to będzie 0.5V przy 30A to już 15W. Z punktu widzenia sprawności niedużo, ale z perspektywy rozproszenia mocy na komponencie to dużo. No i opcja z diodami tylko przy braku regena.
Diody Schottky mają minimalny spadek napięcie a w połączeniu równoległym dla zwiększenia wytrzymałości prądowej wręcz pomijalny i spokojnie wysokoprądowe wytracą taką moc strat na obudowie. Co do regena słuszna uwaga, dzięki za sprostowanie ;)
ODPOWIEDZ