Możliwość konfiguracji nacisku na pedały

Dyskusje co kupić, konsultacje parametrów, ceny i dostępności sklepowych rowerów elektrycznych
ODPOWIEDZ
Maku
Nowicjusz
Posty: 12
Rejestracja: 15 sie 2022, 22:39

Możliwość konfiguracji nacisku na pedały

Post autor: Maku »

Jaki silnik (bosh, shimano, brose, itp) w rowerach fabrycznych ma możliwość ustawienia parametru siły nacisku na pedały w stosunku do oddawanej mocy?

Inaczej - jacy producenci oferują ustawianie tensometru pod siebie?

Mam dwa scenariusze. Weekendowe treningi, gdzie wolę sam cisnąć a silnik przy cięższych podjazdach by pomagał zdobyć coś, co nie byłbym normalnie. Drugi scenariusz to daleki wypad lightowy lub dojazd po prostu do pracy. Nie chcę brać prysznica w pracy ani też zmęczyć się po 20km jak przede mną będzie jeszcze z 80. Czyli lekko cisnę w pedały a silnik daje większą moc niż normalnie. Aktualnie stopnie wspomagania u mnie działają niemal tak samo jeżeli chodzi o stosunek siły nacisku na pedały do mocy napędu silnika. Nie nadaje się to zbytnio ani do treningu ani do rekreacyjnej jazdy. Wymienię to z chęcią na coś, co da się skonfigurować.
Awatar użytkownika
2kola
Forumowicz
Posty: 274
Rejestracja: 25 lip 2019, 15:56

Re: Możliwość konfiguracji nacisku na pedały

Post autor: 2kola »

W fabrycznych ebikach nic poza stopniami wspomagania nie ustawisz.

Zostaje ci tylko jakaś przeróbka lub coś na bafangu ultra, CYC (ale CYC to chiński szmelc więc nie polecam tego) itp.
Awatar użytkownika
pxl666
Forumowicz
Posty: 5862
Rejestracja: 27 cze 2018, 23:05
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Możliwość konfiguracji nacisku na pedały

Post autor: pxl666 »

na bank specialized ma apke do ustawiania silnika. o ile wiem to shimano chyba też. a bafang wypuścił GO+ ale póki co info na temat jej działania jest słabe
prozor
Forumowicz
Posty: 105
Rejestracja: 21 lis 2021, 11:09

Re: Możliwość konfiguracji nacisku na pedały

Post autor: prozor »

2kola pisze:
28 sty 2024, 23:09
W fabrycznych ebikach nic poza stopniami wspomagania nie ustawisz.
Zależy w których. Po ostatnich aktualizacjach w silnikach Bosch Gen 4 Smart w aplikacji Bosch Flow można zrobić całkiem sporo. Wprowadzenie sterownika w wersji Smart w silnikach Bosch otworzyło nowe możliwości dla użytkownika. Na początku możliwości były niewielkie, głównie aktualizacja oprogramowania przez użytkownika bez konieczności udawania się do serwisu z autoryzacją Bosch (niezbędne oprogramowanie diagnostyczne). Sterowniki w wersji Smart można aktualizować przez BTLE, choć rozwój był/jest dość ślamazarny. Wprowadzono możliwość personalizacji niektórych trybów: zmiana stopnia wspomagania (czyli ile % dodać do przyłożonego momentu), dynamiki (czyli jak szybko i mocno silnik ma zareagować), ograniczenie prędkości wspomagania (dowolna do 25 km/h - więcej się nie da, chyba, że w USA) i ustawienie maksymalnego momentu obrotowego silnika.
Wcześniej można było ustawić parametry tylko dwóch trybów: Eco i Turbo, z tym że Turbo można było tylko ograniczyć, bo nawet jeśli suwak dodawał % wspomagania, to i tak Turbo już na "0" jest na maksymalnym wspomaganiu fabrycznie ustawione. Podobnie z dynamiką.
Nie można było zmieniać parametrów innych trybów np. eMTB czy Tour+ (takie słabsze eMTB).

No i S-pedelec (czyli rowery z maksymalną fabryczną prędkością 45km/h) nie mają możliwości zmiany ustawień dla... bezpieczeństwa. No cóż.

Po ostatnich aktualizacjach oprogramowania można parametryzować wszystkie tryby, a nawet wybrać sobie z listy dostępnych trybów te, które najbardziej odpowiadają użytkownikowi.
Np. w moim rowerze z silnikiem Bosch Performance Line CX Smart domyślnie jest:
Obrazek
Po wejściu do ustawień można wybrać tryby jakie użytkownik potrzebuje. A jest tego trochę do wyboru: Race (dostępny tylko dla wersji Race silnika Bosch), Turbo, eMTB, Sport, Auto, Tour+, Tour, Eco. Dodatkowo silniki przeznaczone dla rowerów Cargo mają tryb Cargo (ale bez eMTB czy Sport), eGravel i eUrban tryb Sprint (rowery eCity nie mają dostępu eMTB, jest słabsza opcja Tour+).

Tu wtrącę dodanie trybu AUTO: tryb po ustawieniu parametrów (assistance/dynamic) pod użytkownika jest po prostu świetny (domyślnie dla mnie było za mocno, ale dla przeciętnego użytkownika może być ok). Działa dość prosto, bo zwiększa/zmniejsza wspomaganie w zależności od warunków typu wiatr, nachylenie itp. tak aby przy stałym wysiłku użytkownika (generowanie mniej więcej jednakowego poziomu mocy) utrzymać mniej więcej stałą prędkość jazdy.

Wybrać można 4 ze wszystkich dostępnych i po wybraniu można indywidualnie ustawiać parametry:
Obrazek
Tu edycja trybu ECO, ale identycznie działa to w każdym trybie.
Ustawienia Assistance i Dynamic można ustawić na minus i plus w wartościach od 0 do 5 w stosunku do ustawień fabrycznych. Ten 1 stopień to ok. 10% w stosunku do %wspomagania fabrycznie ustawionego. Czyli jeśli ECO dodaje 50% mocy użytkownika, to można zmniejszyć lub zwiększyć o maksymalnie połowę (czyli od 25% do 75%).
Dynamika: jeśli tryb domyślny reaguje za wolno/szybko ze zbyt małym/dużym przyspieszeniem, to wystarczy pobawić się ustawieniami dynamiki. Działa jak powinno.
Ustawienie ograniczenia maksymalnej prędkości ma pewno dla większości raczej marginalne znaczenie, ale może się czasami przydać.
Podobnie ustawienie maksymalnego momentu. Jeśli jakiś tryb np. Eco ma być nastawiony na energooszczędność, to można ustawić maksymalny moment obrotowy w zakresie od 10 do 85Nm.

Można ustawić wszystkie 4 tryby wybierane z kontrolera, a po zatrzymaniu (w czasie jazdy nie da się - bezpieczeństwo...) można dowolnie zmienić każdy z 4 parametrów każdego z trybu, czy wybrać inny aktualnie potrzebny np. zastąpić eMTB trybem Turbo...

Gdyby jeszcze Bosch Smart był na tyle Smart, żeby jeszcze transmitował parametry jazdy przez BT (ANT+ raczej nie wbudowali), tak żeby zapisywane były nie tylko w apce Bosch Flow czy Strava (po zakończeniu jazdy i zapisie w Flow wysyłka do Strava/Komoot), ale tak, żeby np. urządzenia garmina (i inne) mogły odbierać parametry mocy, kadencji, prędkości. Nie powinno być z tym problemu, jednak nie bardzo chcą to zrobić, a szkoda...
Awatar użytkownika
pxl666
Forumowicz
Posty: 5862
Rejestracja: 27 cze 2018, 23:05
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Możliwość konfiguracji nacisku na pedały

Post autor: pxl666 »

ja tam wogole uważam za dziwne że możliwość dostosowania silnika nie jest obecna przez bt od samego początku. przy czym imho wystarczyło
by "max power per assist level" i " pedal hardness" . wisienka na torcie to możliwość kalibracji nacisku pod siebie .
prozor
Forumowicz
Posty: 105
Rejestracja: 21 lis 2021, 11:09

Re: Możliwość konfiguracji nacisku na pedały

Post autor: prozor »

No, niestety - fabryczne systemy napędów ebike cechują się dość mocnym zamknięciem systemów. Filozofia jak w iOS - masz działający system i używaj, zmieniać lepiej nie, bo zepsujesz...
Chyba pierwszym było Shimano, które umożliwiło jakieś "tuningowanie" trybów wspomagania już chyba w2016r. Aktualnie aplikacja E-TUBE PROJECT umożliwia sporo - włącznie z automatyzacją zmiany przełożeń w Di2. Szczegóły: https://mtb.shimano.com/pl/stories/cust ... ct-cyclist
Obrazek
Jak widać na powyższym obrazku, można tu zrobić naprawdę sporo - zwłaszcza w Fine Tune Mode. Dwa profile z możliwością ustawień.

Stąd nie ma się co dziwić, że Bosch musiał wprowadzić unowocześnienie swoich silników serią SMART, bo po prostu pozostawał pod tym względem mocno z tyłu za głównym konkurentem, czyli Shimano. Fakt, mając dostęp do oprogramowania diagnostycznego Bosch'a można zaprogramować sterownik silnika w dość szerokim zakresie, ale... dostęp do oprogramowania ma tylko autoryzowany serwis. I trzeba ciągnąć rower do serwisu, tracić czas, płacić za przeprogramowanie. A i tak nie było gwarancji, że to co serwis wprowadził, zadowoli klienta.
W silnikach Smart (zwłaszcza po ostatnich zmianach oprogramowania) można już zrobić dużo więcej, może nie aż tak "fine" jak w oprogramowaniu Shimano (np. nie ma możliwości wprowadzenia dolnego limitu momentu), to jednak można ustawiać parametry wspomagania podczas jazdy. No może nie do końca, bo zmiana parametrów wymaga jednak zatrzymania roweru (bezpieczeństwo jazdy?), ale jednak jest to duże ułatwienie dopasowania parametrów silnika do potrzeb użytkownika.
Na pewno nie wybrałbym Boscha starszej generacji (bez Smart), bo pomimo, że domyślne tryby wspomagania są niezłe, to jednak dla mnie na ogół za mocno wspomagające. Po małych korektach rower jeździ wspomagając pracę moich nóg tak, jak ja sobie życzę.

Na Boschu jeżdżę, dostęp do Shimano też mam. Do innych nie mam dostępu, to i za bardzo nie byłem zainteresowany sprawdzeniem czy (i w jakim stopniu) można coś zmieniać w silnikach Brose, Panasonic, Yamaha... Pewnym jest to, że prędzej czy później producenci będą musieli przynajmniej częściowo zapewnić możliwość modyfikacji przez użytkownika. Jasne, że znacznej części użytkowników będą pasować poziomy wspomagania ustawione przez producenta i o żadnym grzebaniu i ustawianiu oprogramowania słyszeć nie będą chcieli. Jednak bardziej świadomi będą żądać możliwości ustawienia wspomagania pod swoje potrzeby, które na dodatek mogą zmieniać się w czasie w miarę np. wytrenowania czy wieku. Wydawanie kilkunastu tysięcy (i więcej) cebulionów bez tych możliwości jest trochę bez sensu...
ODPOWIEDZ