Giant Twist Hybrid 24v_baterie, sterownik

Coś się zepsuło, coś trzeba wymienić, coś trzeba wyregulować w fabrycznym rowerze?
ODPOWIEDZ
Wiesiek62
Nowicjusz
Posty: 6
Rejestracja: 02 mar 2024, 19:47

Giant Twist Hybrid 24v_baterie, sterownik

Post autor: Wiesiek62 »

Witam raz jeszcze. Od wielu lat jestem posiadaczem Gianta jak w temacie (GTH 2). Dwie baterie 24V, silnik przekładniowy Sanyo. Żadnych przeróbek aż do połowy lutego. Ze względu na coraz większe wyeksploatowanie baterii (maks. 40 km na jednej w trybie ECO) zdecydowałem się na regenerację. Usługa profesjonalna (DROGA) nowe ogniwa, większa pojemność (~15Ah) ale pojawił się problem. Na nowych bateriach przejeżdżam (tryb ECO) maksymalnie 60 km (tyle co na nominalnych). Napięcie baterii po naładowaniu 29,2v po "odcięciu" zasilania przez sterownik pozostaje 23,4V!!
Na "starych" po rozładowaniu było 17-18V. Podejrzewam sterownik ale nie mam na tyle wiedzy żeby to zgłębić, jestem bardziej elektrykiem niż elektronikiem ;)
Będę wdzięczny za wszelkie sugestie i pomoc.
zielony71
Forumowicz
Posty: 1343
Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
Lokalizacja: Kielce

Re: Giant Twist Hybrid 24v_baterie, sterownik

Post autor: zielony71 »

Najbardziej prawdopodobne jest chyba to, że ta regeneracja nie do końca się udała.
Jeden segment baterii szybciej się rozładowuje i bms odcina napięcie przed pełnym rozładowaniem.
Bo taka awaria sterownika jest raczej mało prawdopodobna.
Potrzebujesz huba w dobrej cenie: viewtopic.php?t=10489 lub napisz.
Awatar użytkownika
Tooropek
Forumowicz
Posty: 2087
Rejestracja: 08 wrz 2018, 10:50

Re: Giant Twist Hybrid 24v_baterie, sterownik

Post autor: Tooropek »

Zostałeś jawnie oszukany. Robiłem kilkukrotnie takie baterie do gianta i za każdym razem sukces także ktoś ładnie tutaj musiał cię naciągnąć, a czy profesjonalnie to zostało zrobione to wątpię i na pewno znajdą się jakieś kwiatki po otworzeniu obudowy. Może warto tam zajrzeć?
* Akumulatory * Bidony * 36V/48V. Zapraszam na priv.
tkoko
Forumowicz
Posty: 5048
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Giant Twist Hybrid 24v_baterie, sterownik

Post autor: tkoko »

Zapewne stara bateria była na ogniwach NiMH. Ich napięcie robocze to 1 do 1.4 V x 20S daje napięcie optymalnej pracy 20 do 28 V. Możliwe że sterownik pozwalał na minimalne napięcie 17 - 18 V. Prawdopodobnie ogniwa NiMH zostały zastąpione ogniwami Li-Ion o roboczym napięciu 3 - 4.2 V x 7S daje 21 - 29 V. Ponieważ w baterii jest zapewne BMS który odcina Baterie przy spadku napięcia (pod obciążeniem) do ~21 V, to BMS nie sterownik wyłącza baterię, której napięcie bez obciążenia wzrasta do 23.4 V (3.34 V na ogniwo). 15 Ah x 24 V = 360 Wh to niezbyt duża pojemność jak dla silnika 250 wat. Czy bateria ma deklarowaną pojemność ~15 Ah można łatwo stwierdzić. Wystarczy podłączyć nominalne obciążenie 240 wat / 10 A do baterii i zmierzyć czas rozładowania baterii (~1.5 godz)
Awatar użytkownika
Tooropek
Forumowicz
Posty: 2087
Rejestracja: 08 wrz 2018, 10:50

Re: Giant Twist Hybrid 24v_baterie, sterownik

Post autor: Tooropek »

Tkoko baterie są li-ion 7S5P Sanyo 2Ah w oryginale. Ja przerabiałem na Samsungach 35E i ostatnio Panasonic BD odpowiednio pojemności 16,75Ah i 15,75Ah. Podaje realne pojemności a nie wymyślone (czyt. nominalne).
* Akumulatory * Bidony * 36V/48V. Zapraszam na priv.
tkoko
Forumowicz
Posty: 5048
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Giant Twist Hybrid 24v_baterie, sterownik

Post autor: tkoko »

Tooropek pisze:
02 mar 2024, 21:17
Tkoko baterie są li-ion 7S5P Sanyo 2Ah w oryginale.
To jest mało prawdopodobne żeby stara, rozładowana, bateria miała 17 V. To jest 2.4 V na ogniwo.
Awatar użytkownika
Tooropek
Forumowicz
Posty: 2087
Rejestracja: 08 wrz 2018, 10:50

Re: Giant Twist Hybrid 24v_baterie, sterownik

Post autor: Tooropek »

Napisał autor 17-18V ale może faktycznie być 19-20V.

Do autora: zrób nam proszę zdjęcia tej baterii i jak możesz rozkręć obudowę i zajrzyj co masz w środku, inaczej jesteśmy w stanie tylko wróżyć z fusów.
* Akumulatory * Bidony * 36V/48V. Zapraszam na priv.
Wiesiek62
Nowicjusz
Posty: 6
Rejestracja: 02 mar 2024, 19:47

Re: Giant Twist Hybrid 24v_baterie, sterownik

Post autor: Wiesiek62 »

Dziękuję za wszystkie opinie i sugestie. Po dwóch ładowaniach pojechałem do "regeneratora".
Przemierzone segmenty, napięcie (baterie były naładowane). Wszystko OK. Postaram się jak najszybciej załączyć zdjęcia po regeneracji/wymianie ogniw.
Awatar użytkownika
Tooropek
Forumowicz
Posty: 2087
Rejestracja: 08 wrz 2018, 10:50

Re: Giant Twist Hybrid 24v_baterie, sterownik

Post autor: Tooropek »

No i super. Czekamy zatem na zdjęcia. Może problem nie istnieje, a zauważyłeś zjawisko powrotu napięcia po odcięciu obciążenia... Może po prostu dużą rezystancję wewnętrzną mają ogniwa użyte do regeneracji i przysiad napięcia jest niezwyczajnie duży. Może jest pakiet zgrzany na taśmie stalowej, zły przekrój, źle dobrane blaszki, a może jakieś inne błędy w budowie akumulatora się pojawiły co powoduje większy niż zwyczajnie sag? Może zdjęcia nam coś wyjaśnią...
* Akumulatory * Bidony * 36V/48V. Zapraszam na priv.
zielony71
Forumowicz
Posty: 1343
Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
Lokalizacja: Kielce

Re: Giant Twist Hybrid 24v_baterie, sterownik

Post autor: zielony71 »

Zanim zaczniesz rozbierać to warto jeszcze zrobić jedną rzecz.
Skoro to była profesjonalna (droga) regeneracja to powinieneś dostać na papierze wykres z rozładowania baterii stałym, wysokim prądem. Rozumiem że go nie dostałeś? W takim razie warto zrobić to teraz samemu.
Nie masz wprawdzie do tego przyrządu, ale od biedy wystarczy do tego woltomierz, kartka, długopis, zegarek i kilka żarówek samochodowych. Na wykresie rozładowania będzie widać jak zachowuje się bateria pod obciążeniem. Czy ma duży SAG i jaka jest faktyczna pojemność.
Potrzebujesz huba w dobrej cenie: viewtopic.php?t=10489 lub napisz.
tkoko
Forumowicz
Posty: 5048
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Giant Twist Hybrid 24v_baterie, sterownik

Post autor: tkoko »

Zacytuję sam siebie, wystarczy zegarek i 2 drogowe żarówki samochodowe H4 55/60 wat.
tkoko pisze:
02 mar 2024, 21:12
.. Czy bateria ma deklarowaną pojemność ~15 Ah można łatwo stwierdzić. Wystarczy podłączyć nominalne obciążenie 240 wat / 10 A do baterii i zmierzyć czas rozładowania baterii (~1.5 godz)
Wiesiek62
Nowicjusz
Posty: 6
Rejestracja: 02 mar 2024, 19:47

Re: Giant Twist Hybrid 24v_baterie, sterownik

Post autor: Wiesiek62 »

Zdjęcia pakietu.
Załączniki
pakiet
pakiet
pakiet
pakiet
pomiar napięcia naładowanej baterii
pomiar napięcia naładowanej baterii
Wiesiek62
Nowicjusz
Posty: 6
Rejestracja: 02 mar 2024, 19:47

Re: Giant Twist Hybrid 24v_baterie, sterownik

Post autor: Wiesiek62 »

zdjęcia c.d.
Załączniki
BMS
BMS
pakiet -
pakiet -
Awatar użytkownika
Tooropek
Forumowicz
Posty: 2087
Rejestracja: 08 wrz 2018, 10:50

Re: Giant Twist Hybrid 24v_baterie, sterownik

Post autor: Tooropek »

Pakiet zregenerowany na bak 21700 5Ah więc faktycznie ma 15Ah... Problemu nie widzę. Ja regeneruje te pakiety na oryginalnych koszykach i robię 15,75Ah w konfiguracji 7s5p 18650.
Nie widzę tu żadnego problemu, poza tym, że regeneracja była droga ale jeszcze nie znam ceny i mogę się tylko domyślać.
Co do ilości energii to masz 15Ah 388Wh więc raczej więcej jak 60km na jednej baterii nie osiągniesz, to mała bateria.
Także problemu nie ma i nie było, a tu już prawie telenowela się tworzy.
* Akumulatory * Bidony * 36V/48V. Zapraszam na priv.
Wiesiek62
Nowicjusz
Posty: 6
Rejestracja: 02 mar 2024, 19:47

Re: Giant Twist Hybrid 24v_baterie, sterownik

Post autor: Wiesiek62 »

Dziękuję za zaangażowanie. Reasumując jest OK.
Trzeba się cieszyć tym co jest. Zawsze 60 lepsze od 30-40 km :D
Koniec tematu.
ODPOWIEDZ