Awaria roweru
-
- Nowicjusz
- Posty: 16
- Rejestracja: 04 mar 2024, 13:46
Awaria roweru
Witam,
Mam taki problem z rowerem i od jakiegoś czasu nie mogę sobie z tym poradzić więc zacznę od początku
W chyba drugim roku posiadania roweru pojawił się taki problem, że przy nagłym przyśpieszeniu manetką napięcie spada nienaturalnie nisko przez co sterownik odcina silnik po kilku sekundach. Odesłałem zestaw to producenta (ebiker) i stwierdzili, ze wina wyświetlacza. Gdy dostałem rower spowrotem wszystko działało. ale jakiś czas później pojawił sie podobny problem. tym razem rozebrałem baterie i zobaczyłem, że cele się rozjechały na tyle, że jedna była poniżej napięcia odcięcia BMSu, to wyrównałem wszystko z nadzieją, że będzie działać. Pojechałem z rowerem na wyjazd nad morze i zjeżdżając z góry użyłem hamulca regeneracyjnego z naładowaną baterią (po obejrzeniu filmu Tasa już wiem, że tak robić nie można) i od tego czasu jakoś dziwnie się rower zachowywał. Zaczął pokazywać dziwne odczyty prędkości, przy jeździe 20 pokazywał 0 a przy 50 jakieś 20 wiec totalnie losowe. również przestał działać czujnik kadencji. i następnego dnia sam ekran. zamówiłem nowy ekran a w miedzy czasie odkryłem, ze bateria się ni ładuje i ma 0V na jednej celi. po wymienieniu 5 ogniw w tej celi padła kolejna więc kupiłem nową baterie bo stwierdziłem, ze te ogniwa już się po prostu skończyły. i Z nowa baterią, ekranem rower jeździł ale po kilku godzinach zaczęło się z zwiększającą częstotliwością wyłączać coś przez co musiałem restartować rower. Po rozebraniu sterownika okazało się, że jest cały spalony, dosłownie cały w smole, parę podzespołów wybuchło prawdopodobnie przy tym zjeździe z górki. no to wymieniłem sterownik. i nadal ten sam problem. rower po kilku minutach jazdy się wyłącza pokazując, że niby akumulator spadł do krytycznego napięcia.
Podsumowując: wymieniony Akumulator, sterownik i wyświetlacz.
Rower dosłownie co 2-3 minuty pokazuje krytyczne napięcie na akumulatorze odcinając silnik, po restarcie powraca do normy
Nie działa czujnik PAS, źle wyświetlana prędkość
dziś planuje zabrać się za diagnozę silnika ale byłbym wdzięczny za jakieś wskazówki bo dotychczas moja praca diagnostyczna nie przyniosła dużo skutków.
Mam taki problem z rowerem i od jakiegoś czasu nie mogę sobie z tym poradzić więc zacznę od początku
W chyba drugim roku posiadania roweru pojawił się taki problem, że przy nagłym przyśpieszeniu manetką napięcie spada nienaturalnie nisko przez co sterownik odcina silnik po kilku sekundach. Odesłałem zestaw to producenta (ebiker) i stwierdzili, ze wina wyświetlacza. Gdy dostałem rower spowrotem wszystko działało. ale jakiś czas później pojawił sie podobny problem. tym razem rozebrałem baterie i zobaczyłem, że cele się rozjechały na tyle, że jedna była poniżej napięcia odcięcia BMSu, to wyrównałem wszystko z nadzieją, że będzie działać. Pojechałem z rowerem na wyjazd nad morze i zjeżdżając z góry użyłem hamulca regeneracyjnego z naładowaną baterią (po obejrzeniu filmu Tasa już wiem, że tak robić nie można) i od tego czasu jakoś dziwnie się rower zachowywał. Zaczął pokazywać dziwne odczyty prędkości, przy jeździe 20 pokazywał 0 a przy 50 jakieś 20 wiec totalnie losowe. również przestał działać czujnik kadencji. i następnego dnia sam ekran. zamówiłem nowy ekran a w miedzy czasie odkryłem, ze bateria się ni ładuje i ma 0V na jednej celi. po wymienieniu 5 ogniw w tej celi padła kolejna więc kupiłem nową baterie bo stwierdziłem, ze te ogniwa już się po prostu skończyły. i Z nowa baterią, ekranem rower jeździł ale po kilku godzinach zaczęło się z zwiększającą częstotliwością wyłączać coś przez co musiałem restartować rower. Po rozebraniu sterownika okazało się, że jest cały spalony, dosłownie cały w smole, parę podzespołów wybuchło prawdopodobnie przy tym zjeździe z górki. no to wymieniłem sterownik. i nadal ten sam problem. rower po kilku minutach jazdy się wyłącza pokazując, że niby akumulator spadł do krytycznego napięcia.
Podsumowując: wymieniony Akumulator, sterownik i wyświetlacz.
Rower dosłownie co 2-3 minuty pokazuje krytyczne napięcie na akumulatorze odcinając silnik, po restarcie powraca do normy
Nie działa czujnik PAS, źle wyświetlana prędkość
dziś planuje zabrać się za diagnozę silnika ale byłbym wdzięczny za jakieś wskazówki bo dotychczas moja praca diagnostyczna nie przyniosła dużo skutków.
-
- Forumowicz
- Posty: 1343
- Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
- Lokalizacja: Kielce
Re: Awaria roweru
Proponuję zacząć od sprawdzenia baterii, ale nie w rowerze tylko z zewnętrznym obciążeniem. Bo może po prostu kolejna bateria padła. Hint "pan cegła"
Potrzebujesz huba w dobrej cenie: viewtopic.php?t=10489 lub napisz.
-
- Nowicjusz
- Posty: 16
- Rejestracja: 04 mar 2024, 13:46
Re: Awaria roweru
Bateria sądzę, że jest sprawna. ma mniej niż 5 cykli. wszystkie parametry prawidłowe, dla mnie to wygląda na to, że BMS odcina zasilanie bo wykrywa jakieś zwarcie a na wyświetlaczu pokazuje się, że napiecie spada powoli bo kondensatory w wyświetlaczu się rozładowują.
-
- Nowicjusz
- Posty: 16
- Rejestracja: 04 mar 2024, 13:46
Re: Awaria roweru
sprawdziłem silnik i nie wiem czy to dobrze robię ale po podłączeniu zasilania do czujników halla jeden pokazuje max 3v drugi 2 a trzeci 0
czy to możliwe, że silnik z uszkodzonymi czujnikami halla jeździł ale pokazywał źle prędkość?
również zauważyłem, że złącze na jednym z rpzewodów fazowych jest mocno wypalone więc trzeba będzie przylutować to wszystko
czy to możliwe, że silnik z uszkodzonymi czujnikami halla jeździł ale pokazywał źle prędkość?
również zauważyłem, że złącze na jednym z rpzewodów fazowych jest mocno wypalone więc trzeba będzie przylutować to wszystko
-
- Forumowicz
- Posty: 5065
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: Awaria roweru
Przy "zwarciu" bateria/BMS się fizycznie odłącza, i bez "restartu" (odłączenia od instalacji, lub włączenia ładowarki) sie nie uruchomi. Skoro wyświetlacz się nie wyłącza, to silnik jest rozłączany przez LBV sterownika (minimalne napięcie baterii).piotrzawadzki pisze: ↑04 mar 2024, 15:22Bateria sądzę, że jest sprawna. ma mniej niż 5 cykli. wszystkie parametry prawidłowe, dla mnie to wygląda na to, że BMS odcina zasilanie bo wykrywa jakieś zwarcie a na wyświetlaczu pokazuje się, że napiecie spada powoli bo kondensatory w wyświetlaczu się rozładowują.
-
- Nowicjusz
- Posty: 16
- Rejestracja: 04 mar 2024, 13:46
Re: Awaria roweru
Przepraszam źle to powiedziałem, z pierwsza baterią ekran był cały czas zapalony ale spadało naiecie poniżej 40V i było odcięcie a z tą baterią całkowicie ekran i bateria się wyłączała. Kluczykiem (podłączonym do BMSA) restartowałem baterie i potem działała znowu
-
- Forumowicz
- Posty: 5065
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: Awaria roweru
To masz zapewne dalszy problem z baterią. Najprościej obciążyć samą baterię maksymalnym prądem sterownika i sprawdzić spadek napięcia pod obciążeniem.piotrzawadzki pisze: ↑04 mar 2024, 15:46Przepraszam źle to powiedziałem, z pierwsza baterią ekran był cały czas zapalony ale spadało naiecie poniżej 40V i było odcięcie a z tą baterią całkowicie ekran i bateria się wyłączała. Kluczykiem (podłączonym do BMSA) restartowałem baterie i potem działała znowu
-
- Nowicjusz
- Posty: 16
- Rejestracja: 04 mar 2024, 13:46
Re: Awaria roweru
Czy jest możliwa usterka innego komponentu który powodowałby takie zachowanie? Bo jestem przekonany że bateria jest sprawna i chciałbym rozważyć awarię innych komponentów zanim odeślę baterie gdzieś na gwarancję na dwa tygodnie.
-
- Forumowicz
- Posty: 1343
- Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
- Lokalizacja: Kielce
Re: Awaria roweru
Jeśli nie chce Ci się przetestować baterii to możesz jeszcze spróbować przetestować całą resztę podłączając na próbę inna baterię lub (z braku laku) zasilając rower z ładowarki. Tyle, że z ładowarki to z kołem w górze, bo wydajność ładowarki nie wystarczy do normalnej pracy.
Potrzebujesz huba w dobrej cenie: viewtopic.php?t=10489 lub napisz.
-
- Forumowicz
- Posty: 5065
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: Awaria roweru
Test baterii to 2 - 4 żarówki H4 i 1.5 - 2.5 godz czasu.piotrzawadzki pisze: ↑04 mar 2024, 18:54Czy jest możliwa usterka innego komponentu który powodowałby takie zachowanie? Bo jestem przekonany że bateria jest sprawna i chciałbym rozważyć awarię innych komponentów zanim odeślę baterie gdzieś na gwarancję na dwa tygodnie.
viewtopic.php?p=125179#p125179
-
- Forumowicz
- Posty: 1415
- Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46
Re: Awaria roweru
Piotr, masz za mało wiedzy praktycznej, żeby szybko znaleźć usterkę. Myślę, że najprościej będzie skorzystać jednak z pomocy jakiegoś dobrego serwisu. Niekoniecznie tego, którego używałeś. Oni mają sprzęt, który zdecydowanie ułatwia postawienie diagnozy.
-
- Nowicjusz
- Posty: 16
- Rejestracja: 04 mar 2024, 13:46
Re: Awaria roweru
Macie do polecenia jakiś serwis? bo bardzo chętnie bym oddał żeby ktoś inny to zrobił tylko nie znam żadnych w okolicy Piaseczna/warszawy
doświadczenie z serwisem ebiker było bardzo nie fajne bo chyba 4 razy rower u nich był i tylko raz skutecznie rozwiązali problem ale i tak tymczasowo
doświadczenie z serwisem ebiker było bardzo nie fajne bo chyba 4 razy rower u nich był i tylko raz skutecznie rozwiązali problem ale i tak tymczasowo
-
- Forumowicz
- Posty: 2100
- Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
- Lokalizacja: Ruda Śląska
Re: Awaria roweru
Może też być upalone uzwojenia silniku od temperatury lub zwarcia któryś uzwojeń silniku i sterownik nie równo pracuje z silnikiem dla tego jest duży pobór prądu i sterownik wyłącza.
Najlepiej było by sprawdzić miernikiem pod kontem rezytacji uzwojeń czy na wszystkich trzech fazach jest prawidłowe i czy nie ma silnik przebicia na stojan.
Najlepiej było by sprawdzić miernikiem pod kontem rezytacji uzwojeń czy na wszystkich trzech fazach jest prawidłowe i czy nie ma silnik przebicia na stojan.
-
- Nowicjusz
- Posty: 16
- Rejestracja: 04 mar 2024, 13:46
Re: Awaria roweru
Mógłbyś opisać jak to zmierzyć miernikiem?
Poprostu sprawdzić rezystancje na wszystkich możliwych kombinacjach przewodów fazowych?
Poprostu sprawdzić rezystancje na wszystkich możliwych kombinacjach przewodów fazowych?
-
- Forumowicz
- Posty: 1415
- Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46
Re: Awaria roweru
Chodzi o rezystancję wewnętrzną ogniw. Ogniwa każdego producenta mają swoją rezystancję wewnętrzną (RW) deklarowaną w nocie katalogowej. Z wartości tej rezystancji wynika chociażby maksymalny prąd, jaki możemy pobrać z ogniwa, a także maksymalny bezpieczny (dla ogniwa) prąd ładowania. To się najprościej mierzy np. ładowarką modelarską z funkcją wyrównywania sekcji. Tu masz przykładową notę innego ogniwa:
https://www.farnell.com/datasheets/2634739.pdf
Na szybko, zwykłym multimetrem możesz zmierzyć napięcie całej baterii przed i po włączeniu silnika (czyli w stanie nieobciążonym i obciążonym). To już coś powie o kondycji akumulatora. Jeżeli coś tam nie gra, oddaj go do naprawy/wymiany, a najlepiej oddaj całość, może występuje jakiś problem w instalacji. Cały czas sądzę, że lepiej (i bezpieczniej) zrobi to osoba zajmująca się tematem. To są jednak duże napięcia (stałe!) i prądy, zabawa jest więc umowna.
-
- Forumowicz
- Posty: 2100
- Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
- Lokalizacja: Ruda Śląska
Re: Awaria roweru
Sprawdzenie uzwojenia czy silnik jest sprawny a dokładnie to uzwojenie cewek.piotrzawadzki pisze: ↑06 mar 2024, 9:26Mógłbyś opisać jak to zmierzyć miernikiem?
Poprostu sprawdzić rezystancje na wszystkich możliwych kombinacjach przewodów fazowych?
Problem w tym że uzwojenie jest bardzo małej rezystancji i należało by mieć miernik na mΩ a na pewno takiego nie będziesz miał.
Praktycznie idzie sprawdzić to miernikiem napięciowym i zasilaczem stabilizowanym.
Ja robię tak że zasilaczem regulowanym ustawiam na 5A i przykładem do przewodów silnika i sprawdzam napięcie na przewodzie i według prawa ohma wyliczamy ile ma uzwojenie mΩ.
Pomiar robimy 3 razy na wszystkich uzwojeniach i jak wyjdzie tak samo to jest silnik sprawny jak pomiary są nie zbliżone do siebie i są różne to jakieś uzwojenie jest uszkodzone czym bardziej uzwojenie uszkodzone tym większe różnicę będą na uzwojeniach.
Taka metodę możemy ustalić sprawność bez rozbierania silnika i szukanie uszkodzonego uzwojenia wizualnie.
-
- Forumowicz
- Posty: 1415
- Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46
Re: Awaria roweru
Są takie przystawki, np. w formie "kit'u", pozwalające mierzyć małe rezystancje. Pierwszy z brzegu przykład:
https://ep.com.pl/files/6415.pdf
https://ep.com.pl/files/6415.pdf