WojtekErnest pisze: ↑03 cze 2022, 20:05
Pytający wyraźnie porusza się w obszarze rowerów miejskich, jakie jezdza pewnie w 95% ogólu ebajkow. I tymi rowerami z aku 36V, 10-13Ah jeżdżą tysiące ludzi w PL i setki tys w EU. Po prostu. Nie ma co nawiązywać do doświadczen z pojazdow do jazdy wyczynowej w górach, bo to inny, marginalny dla ogółu sprzęt, akumulatory, silniki itp.
Aś zaszalał z tym "wyczynowym/górskim" Yoch'em 500 wat.
Mam typowo turystyczny, dojazdowy, miejski rower/silnik którym jeżdżę i po górach bo mam je w zasięgu. Wcześniej jeździłem (od 2013 r) "wyczynowym" składakiem z baterią "3P" i też nie miałem większych problemów z jazdą po górach. Ponadto mam dalsze 6 rowerków typowo miejskich, z marnymi bateriami, więc jakieś tam "doświadczenie" w tej sprawie mam.
Dla ciekawskich. W płaskim terenie, przy baterii 36 V, 15 A, "3P", zasięg ze wspomaganiem nogami przy "HIGH" (maksymalna moc) to (w moim przypadku) ~60 - 80 km, prędkość 28 - 32 km/godz. 5 km podjazdu (10%) na Szyndzielnię w trybie "MEDIUM" (70 - 80% mocy) i prędkości podjazdu ~15 km/godz "wyssało" 3P" do odcięcia przez sterownik/BMS.
tas pisze: ↑03 cze 2022, 22:43
Im słabszy napęd tym dłużej i tym częściej pracuje na 100% swoich możliwości i tym bardziej obciąża akumulator maksymalnymi prądami. Dlatego tym bardziej nie wolno używać tak małego aku na takim napędzie
Tak jak napisałem wcześniej.
NIE MA OBOWIĄZKU JEŹDZIĆ NA MAKSYMALNEJ MOCY SILNIKA. Zresztą bardzo szybko r2d2000 się o tym przekona jeżeli zechce używać manetki i maksymalnej mocy silnika. Poniżej są symulacje zachowania mocnego silnika przy ograniczeniu mocy sterownika (np. PAS'em) przy 10% podjeździe. Jak widać 3 kW silnik przy ograniczeniu prądu o połowę (z 20 A do 10 A) pobierze "zaledwie" 33% prądu silnika 250 - 500 wat.
Żeby uniknąć dyskusji że to tylko kalkulator, fizyczne pomiary mocy/prądu w podobnych warunkach.
Sterownik GT-350 wat, pobór prądu / mocy dla parametru "PO14" = 5A, 10A, 20A, oraz "PAS 1 - 3"
ul. Wenecka, płaski teren, manetka;
"PAS 1" / "PO14" = 5A >>> 15A / 500 wat >>> 2.5A / 90 wat
"PAS 2" / "PO14" = 5A >>> 15A / 500 wat >>> 6.0A / 220 wat
"PAS 1" / "PO14" = 20A >>> 20A / 750 wat >>> 2.8A / 110 wat
"PAS 2" / "PO14" = 20A >>> 20A / 750 wat >>> 6.5A / 250 wat
Przy "PO14" = 5A, na "PAS 1" (LOW) średni prąd/moc przejazdu to 2.5A / 90 wat. Na "PAS 2" (MEDIUM) średni prąd przejazdu to 6 A / 220 wat. Maksymalny prąd i moc to 15 A / 500 wat.
Przy "PO14" = 20A, na "PAS 1" (LOW) średni prąd/moc przejazdu to 2.8A / 110 wat. Na "PAS 2" (MEDIUM) średni prąd przejazdu to 6.5 A / 250 wat. Maksymalny prąd i moc to 20 A / 750 wat.
Jak widać mimo 25 - 33% wzrostu prądu/mocy sterownika (z 15 A / 500 wat do 20 A / 750 wat) realna moc pobierana przez silnik wzrasta zaledwie o ~10 - 15%.
To samo tylko w Yoch'u
Realna moc i "przeliczone" osiągi, na poszczególnych asystach (PAS), przy przełożeniu 48T / 14T, kole 24", i baterii 48V, 15Ah, są następujące;
"PAS 1" max 0.5A, 30 wat, ~20 km/godz, dystans ~120km, wspomaganie od 5 do 40 RPM korby,
"PAS 2" max 1.8A, 95 wat, ~23 km/godz, dystans ~85 km, wspomaganie od 5 do 60 RPM korby
"PAS 3" max 3A, 165 wat, ~24 km/godz, dystans ~80 km, wspomaganie od 5 do 60 RPM korby
"PAS 4" max 6A, 320 wat, ~25 km/godz, dystans ~75 km, wspomaganie od 5 do 60 RPM korby
"PAS 5" max 17A, 850 wat, ~40km/godz, dystans 50 km, wspomaganie od 5 do 120 RPM korby
Tabelka z charakterystyką wspomagania wygląda więc nieco inaczej niż wcześniej demonstrowałem.
Silnik największą moc wspomagania ma przy ruszaniu, po czym w miarę wzrostu prędkośći/RPM, wspomaganie szybko i skokowo maleje. Prędkość "przelotowa" na "PAS 5" to 36-37 km/godz, przy poborze prądu 8 - 10A / 400 - 500 wat.
Jak widać z powyższego, w moim przypadku, "PAS 1, i PAS 2" są praktycznie bezużyteczne. Dwa miesiące po zawale, miałem zaleconą podobną moc przy rehabilitacji (80 wat), a na testach wydolnościowych "dojechałem" do 150 wat
. Dopiero PAS 3, szczególnie w cięższym terenie jest w moim przypadku, w miarę użyteczny. "PAS 5", jest natomiast na tyle mocny, że na przełożeniu 48T / 14T, prędkość podjazdu pod "górkę" (~35 km/godz), równała się prędkości swobodnego zjazdu z tejże górki
viewtopic.php?p=57587#p57587