Nietypowa konwersja dziadowera

Jesteś początkującym konstruktorem i potrzebujesz porady na temat doboru komponentów?
ODPOWIEDZ
xufel
Nowicjusz
Posty: 5
Rejestracja: 11 mar 2025, 10:24

Nietypowa konwersja dziadowera

Post autor: xufel »

Cześć,

na wstępie chciałbym się przywitać, bo jestem nowy na forum :)

Czytam i czytam i wychodzi na to, że bez doktoryzowania się z tematu lub poproszenia Was o pomoc się nie obejdzie. Chciałbym przekonwertować na elektryczny swój rower wiejski. Jest stary, paskudny i to w nim lubię. Mogę go zostawić pod dworcem na kilka dni i nikt go nie ruszy. Przewiozłem już na nim tony zakupów i pancerniak nie chce się zepsuć, a do tego jest bezobsługowy. Same zalety, a sprzęt ten bliski ideału to Kross Szafir (https://image.ceneostatic.pl/data/produ ... szafir.jpg).

No i w czym problem - dziadower jest dosyć nietypowy i nie pasuje nic z gotowych zestawów, a dobranie z części nie jest takie łatwe jak się nie zna:
1. Napęd jednobiegowy, z torpedo i przy tym chcę zostać, bo to jedyny w praktyce bezobsługowy typ hamulca.
2. Hamulec przedni "calliper" - szczękowy, jak w starych rometach. Nie pasują klamki z zestawów, bo ma inny uciąg.
3. Rama, która nie ma mocowania na bidony, a do tego jedyny prosty kawałek rury to podsiodłowa.
4. Ma być legitnie, czyli bez manetki, z PAS i z silnikiem wysterowanym na 250W, wyłącznie w trybie wspomagania.

Po lekturze forum wychodzi mi na to, że najprościej będzie zrobić przedni napęd. Moje kryteria (w kolejności od ważności):
1. Do montażu samodzielnie.
2. Zasięg po w miarę płaskim terenie i sporej masie (ja + bagaż) około 120-130 kg na co najmniej 40 km, przy średnim poziomie wspomagania.
3. Sensowny poziom jakości, żeby jako tako można było polegać na niezawodności.
4. Prosto i tanio. Nie zależy mi na rozbudowanych funkcjach na panelu. Minimum w postaci ustawiania siły wspomagania i info po poziomie baterii wystarczy. Więcej nie musi być, ale może.

Przeglądałem sporo gotowych zestawów, ale zawsze coś nie pasuje. Albo typ napędu, albo nadmiarowe elementy (manetka, klamki, lampki itp). Polecicie jakiś zestaw lub klamoty do kupienia oddzielnie?

Dzięki serdeczne!

Pozdrawiam,
xufel
zielony71
Forumowicz
Posty: 1511
Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
Lokalizacja: Kielce

Re: Nietypowa konwersja dziadowera

Post autor: zielony71 »

Zacznij od tego gdzie chcesz dać baterię. Można na bagażnik, ale wtedy już tony zakupów nie przewieziesz.
Potrzebujesz huba w dobrej cenie: viewtopic.php?t=10489 lub napisz.
xufel
Nowicjusz
Posty: 5
Rejestracja: 11 mar 2025, 10:24

Re: Nietypowa konwersja dziadowera

Post autor: xufel »

Przy tej ramie mam chyba tylko dwie opcje:
1. Bagażnik. Przy dedykowanym modelu bateria wchodzi w półkę, a na wierzch można dać kosz, który aktualnie tam wożę. Może już nie tona, ale jeszcze można korzystać.
2. Pionowo, na sztycę podsiodłową od przodu. Jak będzie to puszka do mocowania pod otwory na bidon, to pewnie da radę złapać opaskami ślimakowymi.

Ale że opcja 2 pewnie się nie uda, to realnie celowałbym w bagażnik dedykowany pod baterię.
zielony71
Forumowicz
Posty: 1511
Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
Lokalizacja: Kielce

Re: Nietypowa konwersja dziadowera

Post autor: zielony71 »

Na tą rurę podsiodlową to raczej nie wejdzie. Najprościej będzie zmierzyć i porównać z długością standardowego bidonu.
A specjalny bagażnik prawdopodobnie będzie kosztowny. Obawiam się, że będzie droższy niż wartość Twojego roweru.
Potrzebujesz huba w dobrej cenie: viewtopic.php?t=10489 lub napisz.
xufel
Nowicjusz
Posty: 5
Rejestracja: 11 mar 2025, 10:24

Re: Nietypowa konwersja dziadowera

Post autor: xufel »

zielony71 pisze:
11 mar 2025, 16:01
Na tą rurę podsiodlową to raczej nie wejdzie. Najprościej będzie zmierzyć i porównać z długością standardowego bidonu.
A specjalny bagażnik prawdopodobnie będzie kosztowny. Obawiam się, że będzie droższy niż wartość Twojego roweru.
Myślałem o czymś takim jak pod linkiem poniżej. Tylko w zestawie dostaję manetkę, której nie potrzebuję, klamki, których nie użyję i lampkę, którą mam. A przede wszystkim nie wiem, czy to sensowny zestaw pod kątem doboru, opłacalności i jakości, bo nawet nie wiadomo, jacy to producenci. Pewnie da radę coś lepiej dobrać...

https://yosepower.com/products/e-bike-c ... more-quiet

To, że jakakolwiek modernizacja gruza, włączając wymianę dętki, przekroczy jego wartość to wiem i akceptuję ;) Pasują mi jego walory użytkowe i chętnie zainwestuję więcej, niż jest warty, żeby je jeszcze podnieść ;)
zielony71
Forumowicz
Posty: 1511
Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
Lokalizacja: Kielce

Re: Nietypowa konwersja dziadowera

Post autor: zielony71 »

A w jakim przedziale prędkości masz teraz sensowną kadencję? Do tych 25 km/h dasz radę dokręcić bez gubienia butów?
Nadmiarowe graty to mały problem, zawsze można odsprzedać. Co do chińskich baterii to trudno przewidzieć. Może być dobra, a może być beznadziejna. Reszta na ogół jest wystarczającej jakości, żeby bez problemu używać.
Potrzebujesz huba w dobrej cenie: viewtopic.php?t=10489 lub napisz.
xufel
Nowicjusz
Posty: 5
Rejestracja: 11 mar 2025, 10:24

Re: Nietypowa konwersja dziadowera

Post autor: xufel »

zielony71 pisze:
11 mar 2025, 17:10
A w jakim przedziale prędkości masz teraz sensowną kadencję? Do tych 25 km/h dasz radę dokręcić bez gubienia butów?
Nadmiarowe graty to mały problem, zawsze można odsprzedać. Co do chińskich baterii to trudno przewidzieć. Może być dobra, a może być beznadziejna. Reszta na ogół jest wystarczającej jakości, żeby bez problemu używać.
A z tym to absolutnie nie ma problemu. Koła 28", duża zębatka z przodu i niewielka z tyłu. Przełożenie jest na tyle twarde, że komfortowo jadę te 25 km/h. To już bardziej jest problem z podjazdami i dynamicznym ruszaniem. Z tego powodu nie biorę właśnie pod uwagę napędu centralnego, bo po mieście często pracowałby z dużym obciążeniem. Nawet jak by mu to nie szkodziło, to całemu napędowi bardzo duży moment też nie służy...
zielony71
Forumowicz
Posty: 1511
Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
Lokalizacja: Kielce

Re: Nietypowa konwersja dziadowera

Post autor: zielony71 »

Najlepiej to byłoby baterię kupić w Polsce, z gwarancją. A już najlepiej to żeby było napisane z jakich ogniw jest zbudowana i były to ogniwa znanej marki. No-name od Chińczyka to ruletka.
Potrzebujesz huba w dobrej cenie: viewtopic.php?t=10489 lub napisz.
Badlook
Forumowicz
Posty: 366
Rejestracja: 05 cze 2023, 21:31
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Re: Nietypowa konwersja dziadowera

Post autor: Badlook »

Silnik w tylnym kole, bateria na bagażniku plus ewentualny towar na bagażniku i mamy kloca na tylnym kole. Ten rower jest stalowy więc można zrobić mocowanie fajnego bidonu w ramie
Mikestorm
Nowicjusz
Posty: 25
Rejestracja: 08 paź 2024, 16:22

Re: Nietypowa konwersja dziadowera

Post autor: Mikestorm »

Akumulator ze sterownikiem w ramę ale nie gotowiec tylko pod tą ramę. Jest kilka firm co to robi obudowy dedykowane więc tylko poszukać trzeba, może z forum ktoś poleci? Napęd w tylne koło mxus xf15 500w.
xufel
Nowicjusz
Posty: 5
Rejestracja: 11 mar 2025, 10:24

Re: Nietypowa konwersja dziadowera

Post autor: xufel »

Dzięki za wszystkie odpowiedzi! Mimo wszystko zdecyduję się na silnik przedni, bo zależy mi na torpedo. Wystarczy mi 25 km/h, więc nie przejmuję się, że to tylko spowalniacz. No i raczej na standardową obudowę baterii, bo robiona na wymiar raczej mocno zwiększy budżet.

Jeszcze kilka pytań:
1. Przy napędzie jednobiegowym z torpedo, gdzie hamuje się przez obrót korby w tył - czy PAS nie będzie włączał silnika przy obrocie korby do tyłu? Typowy PAS ma 12 sekcji, więc podaje impuls co 30 stopni. To mniej więcej tyle, ile trzeba cofnąć korbą do włączenia hamulca. PAS załącza napęd po jednym impulsie czy kilku (ilu?). Czy można to konfigurować?
2. Jak przymocować baterię bidonową do ramy bez otworów na bidon i bez ich wiercenia? Widziałem szyny montażowe łapane na opaski ślimakowe, ale nie wiem, czy i tak nie wymagają otworów w ramie.
3. Jeśli zamontuję PAS i sprawdzę, że dobrze działa, to czy potrzebny jest czujnik na klamkę hamulca przedniego? W takim układzie (torpedo + archaiczny hamulec szczękowy na przód) i tak nigdy nie dochodzi do sytuacji, że hamuje się jednocześnie pedałując.

Dzięki!

Pozdrawiam,
xufel
tkoko
Forumowicz
Posty: 5695
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Nietypowa konwersja dziadowera

Post autor: tkoko »

xufel pisze:
12 mar 2025, 19:43
Jeszcze kilka pytań:
1. Przy napędzie jednobiegowym z torpedo, gdzie hamuje się przez obrót korby w tył - czy PAS nie będzie włączał silnika przy obrocie korby do tyłu? PAS załącza napęd po jednym impulsie czy kilku (ilu?). Czy można to konfigurować?
Przy lekkim obrocie korby/tarczy PAS do tyłu sterownik najczęściej wyłącza silnik. Nie da się tego konfigurować, lecz nawet przy tarczy 5/6 magnesów silnik zapewne się wyłączy.
xufel pisze:
12 mar 2025, 19:43
3. Jeśli zamontuję PAS i sprawdzę, że dobrze działa, to czy potrzebny jest czujnik na klamkę hamulca przedniego?
Przy silniku 250 wat, czujnik hamulca jest "dodatkiem", choć trochę chroni szczęki hamulca.
gość
Forumowicz
Posty: 449
Rejestracja: 20 maja 2019, 22:28

Re: Nietypowa konwersja dziadowera

Post autor: gość »

Jeśli chodzi o dedykowany bagażnik z półką na akumulator to problem rozwiązują dłuższe śruby i dodatkowe nakrętki dzięki którym pod koszykiem robi się miejsce na akumulator.

Jeśli jednak chcesz przymocować to do którejś z rur ramy to zrób obejmy z blachy skręcane na śruby i pod nią daj kawałek dętki. Trzyma jak diabeł sołtysa.
Do takich obejm można przyspawac płaskownik alno od razu szynę i masz mocowanie akumulatora.
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3357
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Nietypowa konwersja dziadowera

Post autor: WojtekErnest »

Jeśli zakładasz prędkość 25-30 km, to spokojnie 'dziadersa' zelektryfikijesz. Oczywiście silnik z przodu, Torpedo i 1 hamulec z przodu wystarcza. Aku, płaski na tylny bagaznik też. Nie ma problemu. Nadal są dziesiątki modeli tego typu konstrukcji sprzedawanych choćby w supermarketach, Juli, Decatlon itp Tyl bagażnika z obustronie zakrytymi torbami, chroni aku przez wzrokiem i deszczem.
Taki rower, nie zwraca uwagi, poza... nienaturalnym przyspieszeniem od startu...
Tym bardziej że napęd elektryczny na przód + napęd nożny na tyle robi robotę.
Powodzenia.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
ODPOWIEDZ