Strona 1 z 1

Poznań ma moc 540 kW

: 29 paź 2019, 7:43
autor: radasss
http://gramwzielone.pl/auto-ekologiczne ... na-swiecie
Testy odbyły się przy dworcu autobusowym Sobieskiego. Zainstalowano tam ładowarki o mocy 540 kW ze stacjami dokującymi EC Engineering. Autobus SBC ładował się z mocą 533 kW i natężeniem 790A.
Czyli jest to brane najprawdopodobniej z trakcji tramwajowej bo tam max w sieci 750 VDC.
Tesla 85 kWh ładowała by się < 10 minut. :)

Re: Poznań ma moc 540 kW

: 31 paź 2019, 15:54
autor: slow

Kod: Zaznacz cały

Tesla 85 kWh ładowała by się < 10 minut.
Po czym pewno by się zapaliła.

Dla ogniw Litowo jonowych zalecają ładowanie prądem 0,5C, dla polimerowych 1C.
Ładowanie prądem 6C i więcej mogło by się źle skończyć.

Re: Poznań ma moc 540 kW

: 31 paź 2019, 19:45
autor: Inc0
podobno juz pracuja nad extra szybkim ładowaniem samochodów nawet w 10min do pełna no to raczej bedzie grubo ponad standardowe 1C , poniekad trik tkwi w ładowaniu na goraco tj ogniwa maja byc podgrzewane do 60c a po naładowaniu szybko schłodzone do temperatury otoczenia i odbywa sie to z zachowaniem trwałosci ogniw ....to jeden mankament e-pojazdów odpadnie w postaci zbyt długiego ładowania i co zatym idzie ograniczonego zasiegu , pozostanie jeszcze...CENA :P

Re: Poznań ma moc 540 kW

: 31 paź 2019, 21:40
autor: Wojtek
Tesla już od jakiegoś czasu podgrzewa cele do ładowania by zmniejszyć Rw.

Re: Poznań ma moc 540 kW

: 01 lis 2019, 6:18
autor: WojtekErnest
Tesla rzeczywiscie początkowo podgrzewala aku przy niskiej temp otoczenia. Ale po czasie stwierdzono ze mozna to robic częściej bez utraty pojemnosci ale precyzyjnie kontrolujac ja do 50-ciu paru stopni i co najważniejsze uderzeniowy prąd ma być tylko przez 10 min. Pozniej trzeba zejsc zdecydowanie z prądem w dol, by powstrzymywać gwaltowny przyrost temperatury i degradacje ogniw.

Re: Poznań ma moc 540 kW

: 01 lis 2019, 23:10
autor: Wojtek
Cały czas, "pchasz" prąd 6C i w niecałe 10min bateria osiąga 80% naładowania i jest gotowa do jazdy, chłodzona jest w czasie jazdy. Prąd ładowania przez pierwsze ~ 30 sekund płynie przez grzałkę zamontowaną w celi i podgrzewa ją od wewnątrz w tempie 0,8*C/z do ~ 60*C, później ładuje celę.
https://www.cell.com/joule/fulltext/S25 ... %2930481-7#
Czy w Tesli jest identycznie to zrealizowane to nie wiem, chodzi o zasadę.

Re: Poznań ma moc 540 kW

: 02 lis 2019, 7:21
autor: ap0f1s
W tesli model 3 aby podgrzać aku nagrzewa się stator tylnego i przedniego silnika przekazuję to ciepło do baterii i nagrzewa koło 55stopni i pcha na ionity 190kW przez jakiś czas później moc spada a temp zostaje koło 50st praktycznie do końca ładowania.


Re: Poznań ma moc 540 kW

: 02 lis 2019, 7:57
autor: WojtekErnest
Wojtek pisze:
01 lis 2019, 23:10
Cały czas, "pchasz" prąd 6C i w niecałe 10min bateria osiąga 80% naładowania i ....
Czy w Tesli jest identycznie to zrealizowane to nie wiem, chodzi o zasadę.
No nie może byc identycznie, bo w PAKIETACH ROWNOLEGLYCH nie można bezkrytycznie przyjmowac wynikow pomiaru pojedynczego ogniwa. Więc TESLA to robi zdecydowanie bezpieczniej.

Re: Poznań ma moc 540 kW

: 02 lis 2019, 9:45
autor: Wojtek
Chyba nie doczytałeś opracowania z podanego linka. Po pierwsze: Tesla nie buduje baterii z odpadów, więc nie musi sobie zawracać głowy nierównomiernym rozpływem prądów, po drugie: nie ma rowerowego BMS-a, jeśli już nastąpi jakiś problem z którąś celą to algorytm procesu ładowania zapewne to wykryje - w końcu spaliło się ich mniej na całym świecie niż hulajnóg w Warszawie. Co do opracowania, to jest tam wyraźnie napisane, że podgrzewanie celi z zewnątrz jest powolne, nierównomierne i szkodzi trwałości. Podgrzewanie wewnątrz celi trwa kilkadziesiąt sekund, odbywa się za pomocą niklowego paska/ taśmy znajdującego się pomiędzy warstwami struktury celi, podwyższona temperatura trwa 0,1% czasu życia akumulatora. Czyli jakieś 7 dni w ciągu kilkunastu lat. To, że Tesle podgrzewają/chłodzą baterię cieczą w celu utrzymania optymalnej temperatury, to było od początku ich produkcji, chodzi o samo ładowanie - to pojawiło się w modelach 2017 i nowszych. W kontekście przytoczonego artykułu, było by to bez sensu i szkodliwe gdyby odbywało się cieczą. Stąd moje zaciekawienie tematem, powszechnie mówi się o wyprzedzeniu technologicznym firmy Elona jakieś 1,5 - 2 lata w stosunku do konkurencji, a rozebranej celi z nowej Tesli w internecie nie widać...

Re: Poznań ma moc 540 kW

: 02 lis 2019, 10:53
autor: WojtekErnest
Wojtek pisze:
02 lis 2019, 9:45
..Tesla nie buduje baterii z odpadów, więc nie musi sobie zawracać głowy nierównomiernym rozpływem prądów,
Piszesz to z doświadczenia czy tylko z teorii i wyników badań laboratoryjnych na niewielkich probkach ?

Re: Poznań ma moc 540 kW

: 02 lis 2019, 14:09
autor: Wojtek
Hm, trochę z jednego, trochę z drugiego, trochę ze szkoły. Są urządzenia, pojazdy, które można budować/naprawiać w ciemno ze sprawnych, używanych części, choćby zawieszenie w samochodzie. Ale spróbuj wymienić na inną używaną panewkę na wale korbowym albo pierścienie tłokowe. Silnik też będzie działał, tylko jak długo, ile będzie zużywał oleju, jakie będą spaliny? Składając cały silnik z nowych części nie takich problemów. Składając całą baterię z nowych, jednakowych cel, też nie ma problemów związanych z nierównomiernym grzaniem, rozpływem prądów. Mimo to, niektórzy z nas je jednak mają. Moim zdaniem wynika to z błędów projektowych, wykonawczych, eksploatacyjnych. Czy w takiej Gigafactory też je popełniają? Od lat jeżdżę Priusami, w najbliższym otoczeniu, rodzinie stykam się z kolejnymi. Bateria NiMh ma 168s, bez bms-a, bez balansera, zabezpiecza ją zwykły bezpiecznik 125A i dwa czujniki temperatury + wentylatorek. Działają bezproblemowo kilkanaście lat. Problemy są gdy wymieni się jeden moduł na inny używany, albo chiński nowy. Można wtedy całą baterię zniszczyć w kilka miesięcy. Wbrew pozorom i internetowym opiniom naprawa baterii używając cel z "łapanki" jest o wiele bardziej wymagająca i krytyczna pod względem doboru wymienianego elementu niż to powszechnie się uważa. Nie tylko prądy, napięcia, Rw, ale też charakterystyki pracy, reakcje na zmiany temperatury mają wpływ na skuteczność takich napraw. Ale jak kupisz wszystkie moduły nowe i prawidłowo zmontujesz, to podziałają kilkanaście lat.

Re: Poznań ma moc 540 kW

: 02 lis 2019, 23:42
autor: WojtekErnest
Dlatego pytalem, mając na mysli standardowe dla Tesli i wiekszosci ebajkow PAKIETY złożone z kilkudziesięciu ROWNOLEGLYCH ogniw 18650. Zapewniam ze zaden z producentow takich pakietow nie zaryzykuje takiego stwierdzenia ze " nie musi sobie zawracać głowy nierównomiernym rozpływem prądów,"

Re: Poznań ma moc 540 kW

: 03 lis 2019, 12:06
autor: radasss
Jak tak czytam co to się odpierdziela, żeby z bateryjek jak najlepiej korzystać to przypomina mi się automatyczny system zasilania - urządzenie do zdmuchiwania świeczki jak włączą prąd.
Myślę, że jeszcze sporo przed nami w kwestii szybkiego, pojemnego magazynowania energii elektrycznej.
Lijonki z wewnętrznymi podgrzewaczami, to nie jest właściwy kierunek.
Przypomnę jedną, naczelną zasadę: rzeczy należy robić możliwie jak najprościej się da byle nie prościej. Z niej wyłania się zasada, że nie można w nieskończoność komplikować bo to nie będzie sensownie, bezawaryjnie działać.

Re: Poznań ma moc 540 kW

: 03 lis 2019, 13:35
autor: Wojtek
Podpisuję się obiema rękami pod tą zasadą. Bardzo mile wspominam VW garbusa, z którego na podwórku jednego dnia wyciągałem silnik, wymieniałem cylindry z tłokami, a po południu już testowałem. Dziś postaw obok siebie na ulicy otwarte: nówkę garbusa i klepanego po wypadku golfa VII. Do własnego garażu garbusa zaprowadzisz tylko Ty i ja, reszta narodu wybierze golfa, będzie płakać i płacić za serwis i pękać z dumy przed sąsiadami. Tak samo będzie z elektrykami. Jeśli bateria będzie miała ładować się 10 min. zamiast 30, to przeciętny konsument, czyli 99% społeczeństwa wiadomo co wybierze. Producent dostarcza to, czego oczekuje konsument, a ten oczekuje przede wszystkim komfortu, a w słowach opisujących produkt przedrostka: "naj".