MID-DRIVE TSDZ2 750W

Dział poświęcony mechanicznym aspektom montowania silnika poza kołem
ODPOWIEDZ
Astrolux
Forumowicz
Posty: 51
Rejestracja: 10 lut 2021, 12:12

Re: MID-DRIVE TSDZ2 750W

Post autor: Astrolux »

insaimz pisze:
13 sty 2022, 13:02
ale wiem, że od jakiegoś czasu silniki mają nowy kontroler, który ma utrudnić przeprogramowywanie. Pewnie taki kontroler też został przysłany dla mnie.
To nowe kontrolery lub nie nowe, tylko myślę specjalnie zamawiane na rynek niemiecki mają całkiem inny procesor w obudowie dwurzędowej jak widać na zdjęciach.
Ja w tym tygodniu otrzymałem kontroler z pswpower, elementy ma z drugiej połowy 2021 i dalej jest z procesorem STM8S105 na płytce z 2016.05.05.
W przyszłym tygodniu podłączę go pod komputer i będzie wszystko jasne.
insaimz
Forumowicz
Posty: 82
Rejestracja: 15 maja 2020, 22:39

Re: MID-DRIVE TSDZ2 750W

Post autor: insaimz »

pxl666 pisze:
13 sty 2022, 15:40
insaimz pisze:
13 sty 2022, 13:05
Czy tu na forum była już poruszana kwestia nowych kontrolerów, które utrudniają wgranie innego oprogramowania?
Ktoś to obszedł?
Ja tylko spotkałem się z info że jest to lepszy chip kontrolera i na endlessie szukaj info czy już jest wersja pod niego
Na endless, czyli gdzie?
Tutaj?
https://endless-sphere.com/forums/viewt ... start=5800
Ostatnio zmieniony 15 sty 2022, 8:34 przez insaimz, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
pxl666
Forumowicz
Posty: 5817
Rejestracja: 27 cze 2018, 23:05
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: MID-DRIVE TSDZ2 750W

Post autor: pxl666 »

insaimz pisze:
15 sty 2022, 8:31
pxl666 pisze:
13 sty 2022, 15:40

Ja tylko spotkałem się z info że jest to lepszy chip kontrolera i na endlessie szukaj info czy już jest wersja pod niego
Na endless, czyli gdzie?
Tutaj?
https://endless-sphere.com/forums/viewt ... start=5800
Chyba tak. Nie śledzę tego... czasem tylko rzucę okiem
szkuba
Forumowicz
Posty: 440
Rejestracja: 18 lis 2018, 20:22
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontakt:

Re: MID-DRIVE TSDZ2 750W

Post autor: szkuba »

przekopałem endless we wspomnianym temacie nowego sterownika:
1. jak rozpoznać nowy kontroler po otwarciu : https://endless-sphere.com/forums/viewt ... 2#p1651892 oraz bez otwierania https://endless-sphere.com/forums/viewt ... 5#p1663548
2. jest nowy wątek dotyczący nowego sterownika niestety ciągle brakuje developerów projekt jest mocno w powijakach : https://endless-sphere.com/forums/viewt ... &start=200
3. nowy (niedokończony) projekt z mikrokontrolerem XMC1300 jest na Github : https://github.com/OpenSourceEBike/TSDZ ... /README.md
4. ciągle można kupić stare sterowniki na podmiankę (lepiej się upewnić u sprzedawcy)https://www.pswpower.com/products/bare- ... id-motor-1
przeróbki na rower elektryczny https://www.elektrorider.pl/
czujnik nacisku Sempu T4, Erider T9, ori Chińskie lub Open firmware Kuteng
także dla dzieci 8-12lat z czujnikiem nacisku. naprawy TSDZ2
Szymon
Forumowicz
Posty: 32
Rejestracja: 11 wrz 2019, 21:08

Re: MID-DRIVE TSDZ2 750W

Post autor: Szymon »

Witam, mam problem z tsdz2, wymieniłem niebieskie koło zębate ponieważ uszkodziły się dwa zęby i wszystko ładnie działa na manetce, ale silnik nie reaguje na kręcenie korbami, napewno problemem nie jest nie podłączony tensometr do sterownika. Silnik ma jakieś 6tys km przebiegu. Ktoś już się z tym spotkał i czy oznacza to uszkodzony tensometr?
Awatar użytkownika
pxl666
Forumowicz
Posty: 5817
Rejestracja: 27 cze 2018, 23:05
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: MID-DRIVE TSDZ2 750W

Post autor: pxl666 »

Szymon pisze:
17 sty 2022, 19:08
Witam, mam problem z tsdz2, wymieniłem niebieskie koło zębate ponieważ uszkodziły się dwa zęby i wszystko ładnie działa na manetce, ale silnik nie reaguje na kręcenie korbami, napewno problemem nie jest nie podłączony tensometr do sterownika. Silnik ma jakieś 6tys km przebiegu. Ktoś już się z tym spotkał i czy oznacza to uszkodzony tensometr?
Możliwe że coś źle poszło jak wymieniales nylona
prozor
Forumowicz
Posty: 105
Rejestracja: 21 lis 2021, 11:09

Re: MID-DRIVE TSDZ2 750W

Post autor: prozor »

szkuba pisze:
08 sty 2022, 12:28
Ja znalazłem jedynie na tej stronce co podałem
@ prozor
prozor pisze:
07 sty 2022, 11:51
Przecież to od dawna wiadomo. Na szczęście ciągle można kupić w Pswpower.com i to w dobrych cenach. ....
- skąd miałeś wcześniejsze info?
-drugie pytanie jak testowałes na swoim trenażerze to jaki miałeś moment obrotowy max? (ciekaw jestem czy faktycznie wyciąga 90Nm) no i jaki jest użyteczny zakres kadencji? interesuje mnie czy faktycznie na OSF wyciąga chociaż 120RPM :roll:
Z Endless-sphere chyba ;) - ale o tym czytałem jesienią, więc dokładnego źródła nie podam...
Musiałbym przeliczyć moc na moment, ale... problem w tym, że nie mam danych kadencji. Na manetce silnik ciągnie równo, trenażer nie jest w stanie wyczuć kadencji. W teorii można byłoby dołożyć magnes gdzieś na osłonę koła zębatego i zmierzyć obroty na minutę (albo dać na wyświetlacz oszacowaną kadencję, bo wyliczana jest wzorem Cadence in RPM = (60 * PWM_CYCLES_SECOND) / CADENCE_SENSOR_NUMBER_MAGNETS) / ticks - to powinno działać również na manetce). Ale tego nie zrobiłem, tak więc niestety nie da się poprzednich danych mocy przeliczyć na moment obrotowy. Teoretycznie mógłbym zrobić ponowne testy, ale na razie rower mam z lekka ufajdany błockiem po ostatnich jazdach w terenie (błoto nie całkiem przymarzło i efekt jest...), a nie miałem kiedy zrobić czyszczenia.

Na dodatek należałoby albo zastosować przełożenie 1:1, albo przeliczyć przełożenie (blat 42, napęd kasety gdzieś na środku... nie wiem gdzie ;)) - jedno wiem z jazd testowych, że przy przełożeniu 42/32 (aktualnie w moim przełaju) czy może nawet nieco mniejszym moment napędowy jest bardzo duży.

Od ostatnich testów wymieniłem akumulator, poprzedni faktycznie musiał być felerny, nie dość, ze odcinał przy ok. 46V, to miał ograniczoną wydajność prądową stąd przekroczenie 550W było wyzwaniem nie tyle dla silnika, co właśnie dla źródła zasilania. Z nowym jest zdecydowanie lepiej, ale na razie główne testy robię w terenie, a w związku z (nie)pogodą nie bardzo mi się chce czyścić rower na testy w mieszkaniu. Pewno do tego jeszcze dojdzie, ale na razie patrzę na kod źródłowy - całkiem czytelny, choć niektóre część kodu mogło by być lepiej opisane czy skomentowane (zwłaszcza zmienne/stałe itp.). Do zaglądnięcia bezpośrednio do kodu skłoniło mnie, że nie mogłem odnaleźć jak jest zaprogramowany tryb eMTB. A w kodzie jest - o dziwo całkiem do przewidzenia (delta momentu na korbie plus dodatkowy offset wg tablicy). Przy odpowiednim dobraniu właściwej tablicy offsetów ten tryb wydaje się bardzo dobry do ustawienia jednego trybu na całą jazdę - gdy trzeba ekonomiczny, gdy trzeba może wycisnąć całą moc z silnika. Później wyjaśnię co i jak, jednak wydaje mi się, że do optymalnego wykorzystania bez kalibracji się nie obejdzie, a i ustawienie pod potrzeby użytkownika warto zrobić z pomocą trenażera i mierników mocy w pedałach, czyli i tak trzeba będzie rower na trenażer wrzucić...
Aktualne testy w terenie robiłem głównie w trybie Power assist z uwagi na łatwość przełożenia mocy generowanej przeze mnie do mocy wspomagania (o dziwo jest możliwość użycia 9 sposobów wyliczenia mocy...), a wynikowo do zużycia prądu i wyliczenia na ile starczyć może prądu w akumulatorze na danym wspomaganiu i średniej mocy generowanej. W przypadku innych trybów wspomagania nie ma bezpośredniej informacji jaki prąd jest dostarczany do silnika przy każdym ze stopni wspomagania, zwłaszcza w trybach momentu, gdzie nie ustalonej wartości prądu, oczywiście poza maksymalnym prądem (mniejszy nacisk -> mniejszy prąd plus offset wspomagania). Nieco inaczej jest w trybie kadencji, aczkolwiek tu też jest mała niespodzianka, bo nieco inaczej wygląda wspomaganie od 4 km/h do 20 km/h i powyżej.

Kolejna ciekawostka: tryb hybrydowy. Z opisów wynikało, że przy niskiej kadencji w hybrydzie jest wspomaganie momentem, a przy wyższej mocą. Nie do końca jest to prawda (aczkolwiek czym większa kadencja przy stałym momencie, tym większa moc, więc niby prawda...), bo tak na prawdę w hybrydzie są porównywany prąd w trybie momentu i trybie mocy. Silnik zasila prąd większy, nie ma określonych obrotów od których wspomaganie przechodzi ze wspomagania trybu kadencji na tryb mocy. Trzeba byłoby to wyliczyć znając moment obrotowy dla zadanych stopni wspomagania.

Czy faktycznie na OSF wyciąga chociaż 120RPM tego nie wiem. Z przeliczeń wygląda, że po zastosowaniu osłabienia pola o maksymalnym współczynniku, czyli o 25% o tyle samo można zwiększyć maksymalną kadencję. Silnik ma maksymalne obroty 4000 obr/min, co przy przełożeniu wewnętrznym 41,4 daje 96,6 obr/min. Osłabiając pole o 25% uzyskać można o tyle samo większą prędkość obrotową czyli 5 tys. obr/min, co przy redukcji wewnętrznym przełożeniem 41,4 da w efekcie maksymalne obroty na korbie 120,7 obr./min. Przynajmniej w teorii ;)

Patrząc po kodzie sterującym silnikiem, to osłabienie pola jest stopniowe i zaczyna się od 48 obr/min (poniżej wartość "0"), a maksymalną wartość osiąga przy obrotach większych niż 105 obr/min raczej taką wartość należy przyjąć jako rozsądną wartość roboczą wspomagania. Pole osłabiane jest skokowo, od 0 do 6. Ale należy też pamiętać, że przy maksymalnych obrotach silnika (a właściwie >105 obr/min) moc maksymalna silnika spada o ok. 25%, co faktycznie jest odczuwalne w nogach - w trybie wspomagania wg mocy zwiększając kadencję spodziewam się proporcjonalnego wzrostu mocy, a w rzeczywistości ten wzrost nie jest taki jakiego bym się spodziewał (mam doświadczenie z pomiarem mocy i mniej więcej taką różnicę potrafię odczuć). Osobiście mam kadencję rzędu 80 - 85 obr/min (na szosie, w terenie często niższą) i właściwie to mi w zupełności wystarcza. Kadencje >105 mam raczej incydentalnie, ale nie odczuwa się odcięcia mocy silnika w całym sensownym zakresie obrotów korbą. Ale warto to mieć na uwadze i jeśli potrzebna jest pełna moc wspomagania, to raczej należy ograniczyć kadencję. Ewentualnie można wyłączyć osłabienie pola, ale w TSDZ2 Parameter Configurator v20.1C opcji wł/wył aktualnie nie ma, jest domyślnie włączone. Wyłączenie jest oczywiście możliwe np. poprzez ingerencję w kod źródłowy motor.c - ustawienie na stałe ui8_fw_angle_max = 0 co wyłączy osłabienie pola (czy też ewentualnie można wyłączyć inkrementację przy wzroście kadencji). Ewentualnie włączyć osłabienie pola dopiero powyżej obrotów bliskich maksymalnym (4 tys.), ale powodowałoby to skokowe zmniejszenie mocy, stąd pewno dobranie poziomów zmniejszenia pola od 48 obr/min, a maksymalne osłabienie pola od 105. Jak widać dzięki temu, że pole jest osłabiane stopniowo, możliwe jest nie tylko przekroczenie kadencji 96 obr/min, ale i dociągnięcie kadencji do 120 obr/min - choć to mało efektywne z punktu widzenia biomechaniki, to jednak przy sprintach przydaje się.
Ostatnio zmieniony 17 sty 2022, 23:03 przez prozor, łącznie zmieniany 1 raz.
Szymon
Forumowicz
Posty: 32
Rejestracja: 11 wrz 2019, 21:08

Re: MID-DRIVE TSDZ2 750W

Post autor: Szymon »

pxl666 pisze:
17 sty 2022, 20:41
Szymon pisze:
17 sty 2022, 19:08
Witam, mam problem z tsdz2, wymieniłem niebieskie koło zębate ponieważ uszkodziły się dwa zęby i wszystko ładnie działa na manetce, ale silnik nie reaguje na kręcenie korbami, napewno problemem nie jest nie podłączony tensometr do sterownika. Silnik ma jakieś 6tys km przebiegu. Ktoś już się z tym spotkał i czy oznacza to uszkodzony tensometr?
Możliwe że coś źle poszło jak wymieniales nylona
Niestety nie, składałem specjalnie drugi raz i wszystko było jak należy. Wymiana nylonu była po uszkodzeniu silnika, bo była to pierwsza rzecz, która mi przyszła do głowy, segerow nie ściągałem, więc nie wiem jak wygląda sytuacja z czujnikiem, ale chyba nie obejdzie się bez rozbierania, mam nadzieję, że ti tylko jakiś uszkodzony przewód albo czujnik się rozkalibrował, bo ponoć też były takie sytuacje, tylko nwm czy jak jest rozkalibrowany to w ogóle nie reaguje silnik na ruch korb, czy reaguje ale mniej płynnie.
Szymon
Forumowicz
Posty: 32
Rejestracja: 11 wrz 2019, 21:08

Re: MID-DRIVE TSDZ2 750W

Post autor: Szymon »

Silnik rozebrany czujnik przeczyszczony, jest w super stanie po 6tys km nic po nim nie widać, żeby coś się działo, więc złożyłem z powrotem i dalej to samo aleee problem nie leżał w silniku tylko w złym testowaniu, był brak reakcji ale gdy kręciłem mocniej opierając się o korbę ale bez łańcucha. Złożyłem wszystko wsiadłem i śmiga, zero problemów.
prozor
Forumowicz
Posty: 105
Rejestracja: 21 lis 2021, 11:09

Re: MID-DRIVE TSDZ2 750W

Post autor: prozor »

Bo oparcie na korbę nie wystarczy. Musi być jeszcze wykryty ruch tej korby. Z drugiej strony niby w poście wyżej twierdziłeś, że silnik nie reaguje na ruch korb... Oczywiście sam ruch też nie wystarczy, musi być wykryty moment napędowy, czyli siła przyłożona do korby wraz z jej ruchem. Bez napędu o takie coś ciężko, nawet w OSF opcja asysty bez pedałowania też ma pewien próg rozruchu i bardzo dobrze.
szkuba
Forumowicz
Posty: 440
Rejestracja: 18 lis 2018, 20:22
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontakt:

Re: MID-DRIVE TSDZ2 750W

Post autor: szkuba »

Dzięki @ prozor za wyczerpującą odpowiedź, pytam o kadencję bo jak jeździsz w terenie to czasem warto mieć możliwość rozpędzenia roweru na niskim przełożeniu żeby wskoczyć na jakiś stopień. Czy 120 wystarczy to zobaczymy :D we wrześniu miałem rower z wypożyczalni na silniku Yamaha PW-X2 to ciągnął jak dziki. Potem się okazało że PW-X2 - 80Nm ( i może PW-X3) ciągnie aż do 170rm a przy 120rpm ma jeszcze 50+Nm.
Załączam wyniki pomiarów Marka z Bike.pl które robił na bodajże wersji 0.19 ale bez osłabiania pola
2022-01-20 19_46_08-tsdz2-torque.ods - LibreOffice Calc.png
z tego piszą na endless nowy soft ma większy moment w wyższych kadencjach.
Te tabele przestawne być może dostosowują odczyt momentu go kadencji. Na tym rysunku widać że generowany moment nacisku na pedał znacznie słabnie z wyższa kadencją.
Relationship-between-peak-crank-torque-crank-velocity-ie-cadence-and-power-output.png
cześciowo da się się skompensować przemnażaniem przez kadencję ale w trybie czysty moment oraz podejrzewam eMTB trzeba właśnie inaczej sczytywać czy jest 0% czy 100% nacisku. Więcej wyników badań tutaj: https://www.researchgate.net/figure/Pow ... _295814180
może się uda coś razem rozkminić ;)
Ostatnio zmieniony 20 sty 2022, 20:19 przez szkuba, łącznie zmieniany 1 raz.
przeróbki na rower elektryczny https://www.elektrorider.pl/
czujnik nacisku Sempu T4, Erider T9, ori Chińskie lub Open firmware Kuteng
także dla dzieci 8-12lat z czujnikiem nacisku. naprawy TSDZ2
prozor
Forumowicz
Posty: 105
Rejestracja: 21 lis 2021, 11:09

Re: MID-DRIVE TSDZ2 750W

Post autor: prozor »

szkuba pisze:
20 sty 2022, 20:18
we wrześniu miałem rower z wypożyczalni na silniku Yamaha PW-X2 to ciągnął jak dziki. Potem się okazało że PW-X2 - 80Nm ( i może PW-X3) ciągnie aż do 170rm a przy 120rpm ma jeszcze 50+Nm.
Głowę daję, że rower z wypożyczalni miał blat nie 42T, a jakieś 34T? To tłumaczy wysoki moment napędowy roweru, nawet pomijając wyższy moment samego silnika. W odróżnieniu od napędów HUB, (upraszczając: które mają w miarę stały moment napędowy na kole, stąd konieczność kombinacji albo szybsze silniki, ale słabsze, lub odwrotnie), w napędzie centralnym oprócz przełożenia wewnętrznego od silnika do napędu koła zębatego blatu, dochodzi jeszcze przełożenie pomiędzy napędem (kołem zębatym), a kołem poprzez koła zębate kasety koła napędowego. I tak mając przykładowo blat 42T i wybraną zębatkę kasety 32T uzyskujemy przełożenie 1,3125 - koło kręci się o tyle razy szybciej od koła napędowego silnika, o tyle samo zmniejsza się moment napędowy na kole. Zmieniając zębatkę przednią na 32T (zębatka kasety zostaje ta sama: 32T) uzyskujemy już przełożenie 1 - koło kręci się dokładnie tak samo szybko jak koło napędowe i dokładnie taki sam moment jest przenoszony na koło napędowe.

Z tym, że moc pozostaje identyczna w tych dwóch przypadkach, bo zmniejszeniu momentu napędowego koła towarzyszy proporcjonalny wzrost prędkości obrotowej koła, stąd moc wynikowa jest stała.
Ale przy zastosowaniu napędu 42T/36T uzyskujemy i tak zmniejszenie momentu napędowego na kole, dopiero 42T/42T zapewniłoby pełne przeniesienie momentu na koło (pomijając straty napędu).
W fabrycznych rowerach eMTB na ogół jest stosowana obecnie konfiguracja typu blat 32T (34T) plus kaseta 11/42 (11/50?), co praktycznie zapewnia zwiększenie momentu napędowego przekazywanego na koło - przynajmniej przy przełożeniach w których zębatka kasety ma większą ilość zębów, niż blat napędowy.

I odwrotnie: blat 42T zębatka na kasecie 11T i przełożenie 3,82 - moment jest niemalże 4x niższy na kole niż na silniku co przy momencie silnika rzędu 55 Nm powoduje, że w tym przypadku na koło zostanie przekazane tylko 14,4 Nm, choć uwzględniając prędkość obrotową koła, to oczywiście moc pozostanie taka sama - tylko przyspieszenie będzie... słabe.

Ten wykres z hamowni jest zgodny z prawdą tylko w linii niebieskiej - wykresu mocy. O ile pamiętam to była hamownia motocyklowa, nie wiem skąd były brane dane obr/min, bo napęd był uruchamiany z manetki (drugi test z dokręceniem pedałami).
Była to hamownia rolkowa i to dostosowana do silników spalinowych. Stąd rejestrowana jest moc/moment występująca na rolce napędowej - nawet jeśli silnik dysponuje stałym momentem (a takie są na ogół charakterystyki silników elektrycznych), to chwilę zajmie zanim koło rozpędzi rolkę, a spadek momentu może wynikać głównie z tego, że napęd osiąga maksymalne obroty i maksymalną prędkość kręcenia rolką pomiarową.

Biorąc rower na trenażer interaktywny lepiej można zmierzyć moc i przeliczyć moment napędowy na trenażerze uwzględniając prędkość kręcenia koła napędowego podczas wyzerowywania manetką silnika. Tylko należałoby zainstalować pomiar kadencji na kole napędowym (np. na ochronnej płycie) - nie wydaje mi się, żeby na manetce obroty napędu były jakieś szczególnie wysokie, ale przypuśćmy, że obroty uzyskiwane są obrotami maksymalnymi silnika zredukowanymi o przekładnię wewnętrzną, czyli będzie to maks. 96 ob/min. Ile wtedy wynosi moc? Patrząc na powyższy wykres z hamowni byłoby to ok. 550W i moment obrotowy wyliczony z kadencji przyjmując wzór pedal power = torque * rotations per minute * 0.1047, to wyliczony moment będzie wynosić około 54,7 Nm.

Tyle tylko, że IMHO nie wydaje mi się, żeby silnik na manetce kręcił się maksymalnymi obrotami - do czasu weryfikacji należy jednak przyjąć, że raczej tak. Gdyby jednak były to niższe obroty, to oczywiście moment napędowy silnika będzie wyższy od wyliczonego wyżej czyli np. przy 80 obr/min byłoby to ok. 65,66 Nm. Ale to jest gdybanie bez sprawdzenia ;) bo patrząc na kod to silnik dostaje maksymalny prąd manetki ustawiony jako maksymalny prąd akumulatora, no chyba, że jest to ograniczone w konfiguracji. Jak nie, to będzie maksymalny prąd i powinny być maksymalne obroty. Czyli moment w okolicy 54 - 55 Nm. No chyba, że napięcie akumulatora będzie wyższe przy maksymalnym prądzie silnika, co umożliwi wygenerowanie większej mocy - na podstawie generowanego większego momentu (np. 58V*18A = ok. 1kW -> 99,5 Nm) ale tu należy liczyć się z możliwością szybkiego przegrzania silnika...

Czy na niższych obrotach silnik będzie miał większy moment? Teoretycznie tak, ale... tylko przy mocy maksymalnej. Z uwagi jednak na to, że niższe obroty to niższa moc, to skłonny byłbym przypuszczać, że charakterystyka tego silnika nie odbiega znacząco od charakterystyki innych silników elektrycznych - czyli w większości zakresów obrotów jest to stały moment napędowy. W przypadku włączonego osłabienia pola może występować większy spadek momentu wraz ze wzrostem obrotów silnika kolejno po każdej stopniowej zmianie osłabienia pola. To, że obroty zwiększają się o 25% i moc zmniejsza się o tyle samo na maksymalnym osłabieniu pola, oznaczać może tylko jedno - spadek momentu o 25% na maksymalnym osłabieniu pola. Stąd jeśli ktoś potrzebuje maksymalnego momentu napędowego, to lepiej wyłączyć osłabienie pola (wspomaganie do 96 obr/min) lub zmodyfikować stopnie osłabienia do maksymalnych pożądanych obrotów silnika / kadencji.

Wspomaganie silnika Yamaha do 170 obr/min (abstrahując od tego, że taka szybkość kręcenia jest bez sensu i wysoce nieefektywna z punktu widzenia biomechaniki kolarskiej) może być zależna od dwóch czynników: maksymalnej prędkości obrotowej silnika (TSDZ2 ma 4 tys. obr, po osłabieniu pola 5 tys. obr/min) i przełożenia wewnętrznego silnika.

Gdyby silnik był większy (a nie takie maleństwo) to mógłby mieć większą moc/moment, podobnie gdyby wewnętrzne przełożenie było nie 41,4, a np. 25 to silnik osiągałby wspomaganie do kadencji 160 obr/min kosztem proporcjonalnego zmniejszenia momentu obrotowego na kole napędowym. To bez sensu, zwłaszcza jeśli popatrzymy na ten drugi wykres, który zamieściłeś, czyli zależność maksymalnych mocy uzyskiwanych przez kolarzy (i to wcale nie pierwszych lepszych amatorów, bo większość przekroczenie 1kW nie jest w stanie osiągnąć...) od kadencji. W sprintach moce maksymalne osiągane są przy ok. 120 obr/min, aczkolwiek optymalna kadencja to od ok. 80 do 100 obr/min, powyżej dochodzą ograniczenia biomechaniczne układu mięśniowego (problem z rozkurczem i hamowanie wewnętrzne), a przy podjazdach często ta kadencja jest nawet niższa.

Stąd patrząc na przyjęte przez konstruktorów ograniczenie maksymalnej kadencji do 96 obr/min wydaje się optymalne, zwłaszcza po zastosowaniu w oprogramowaniu OSF możliwości podniesienia jej o 25% choć kosztem zmniejszenia mocy maksymalnej w górnym zakresie obrotów silnika.

Tryb eMTB to proste tablice (241 pól) dodania wartości do odczytanej wartości nacisku. Minusem jest zajmowanie (dość ograniczonej) pamięci przez te tablice, być może łatwiej byłoby obliczać wartość określoną krzywą wielomianową, ale nie wiem, jak procesor kontrolera poradziłby sobie z dodatkowymi obliczeniami wielomianowymi, teraz wystarczy do dodać wartość z tablicy do aktualnego pomiaru nacisku. Czyli delta wynosi np. 50 (wartość aktualna minus wartość po kalibracji) to prąd wspomagania równy jest wartości delta (tu: 50) plus wartość znajdująca się na 50 miejscu tablicy. Oczywiście, jeśli w tym miejscu znajduje się zero, to wspomagania nie będzie, jeśli 240 to będzie maksymalne wspomaganie. adc_pedal_torque nie może być większy niż 500, a kalibracyjny adc_pedal_torque_offset musi mieścić się w zakresie 10..300, stąd po dodaniu do delty pomiaru adc wartości 240 uzyskujemy maksymalną moc wspomagania momentem. I ta wartość jest określona jako adc_battery_current_target czyli żądany prąd, chyba że jest większy niż maksymalny prąd ograniczony w ustawieniach, to wtedy silnik dostanie nie więcej niż ten prąd maksymalny.

Może wygląda na skomplikowane, ale sama realizacja taka nie jest. Pewną niedogodnością jest zgadywanie jak mocnego wspomagania na której tabeli można się spodziewać. Bez zaglądnięcia do kodu źródłowego to jest zgadywanie, ale i po przeglądnięciu tablic też wiele się nie rozjaśnia. Właściwie nie sposób oszacować zużycia energii w tym trybie, podobnie zresztą jak w trybie asysty momentu, bo to właściwie podobny tryb wspomagania (w trybie asysty momentu prąd jest wynikiem iloczynu delta adc przez współczynnik wspomagania dzielonego przez współczynnik zmniejszający ;)), nie zmienia to jednak faktu, że ten tryb wydaje się najbardziej optymalny, zwłaszcza jeśli ktoś chce wybrać jeden tryb wspomagania i więcej go nie zmieniać. Prąd wspomagania będzie automatycznie zwiększany proporcjonalnie (wykładniczo raczej) do przyłożonego momentu na pedałach. Lekki nacisk wspomaganie i prąd niewielki, maksymalny wysiłek z maksymalnym wspomaganiem, bez konieczności naciskania przełącznika zmiany mocy wspomagania.

Problem tylko w doborze odpowiedniego trybu czułości, czyli wyboru odpowiedniej tablicy pod użytkownika. Oczywiście w fabrycznych wyświetlaczach są 4 tryby (w alternatywnych można względnie swobodnie wybierać w trakcie jazdy), które można modyfikować poprzez wybór kolejnego poziomu czułości. Ewentualnie nawet można dopasować krzywą tabeli pod swoje własne potrzeby wspomagania, co jest relatywnie proste - oczywiście o ile użytkownik wie gdzie ma za dużo, a gdzie za mało wspomagania.

Docelowo można byłoby pokusić się o taką modyfikację (uproszczenie) kodu, że zamiast wszystkich dostępnych trybów byłyby 4 tryby wspomagania np. Eco oparte na mocy/hybrydzie z minimalnym wspomaganiem na długie jazdy lub powrót na oparach, Tour do jazdy szosą, eMTB z optymalną tabelą wspomagania progresywnego, Turbo - maksymalne dostępne moce/moment, używany incydentalnie. Albo ostatni to tryb kadencji (znany użytkownikom PAS) do kręcenia bez męczenia się itd.
Aczkolwiek aktualnie przełączenie pomiędzy trybami wspomagania jest możliwe (w fabrycznych licznikach, alternatywne oczywiście też i to na ogół łatwiej) to trochę mało intuicyjne, ale da się tego nauczyć (albo ściągę zrobić). Bardziej kusi mnie interfejs bezprzewodowy BT/ANT+ i możliwość ustawiania opcji z aplikacji smartfonowej, czy też obsługa z garmina.
Ostatnio zmieniony 21 sty 2022, 13:54 przez prozor, łącznie zmieniany 1 raz.
insaimz
Forumowicz
Posty: 82
Rejestracja: 15 maja 2020, 22:39

Re: MID-DRIVE TSDZ2 750W

Post autor: insaimz »

Panowie,
idzie zrobić tak, żeby silnik z open source działał bez czujnika prędkości/obrotów koła, żeby wspomagał?
Awatar użytkownika
pxl666
Forumowicz
Posty: 5817
Rejestracja: 27 cze 2018, 23:05
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: MID-DRIVE TSDZ2 750W

Post autor: pxl666 »

insaimz pisze:
21 sty 2022, 15:47
Panowie,
idzie zrobić tak, żeby silnik z open source działał bez czujnika prędkości/obrotów koła, żeby wspomagał?
manetkę podepnij ...
prozor
Forumowicz
Posty: 105
Rejestracja: 21 lis 2021, 11:09

Re: MID-DRIVE TSDZ2 750W

Post autor: prozor »

pxl666 pisze:
21 sty 2022, 17:08
insaimz pisze:
21 sty 2022, 15:47
Panowie,
idzie zrobić tak, żeby silnik z open source działał bez czujnika prędkości/obrotów koła, żeby wspomagał?
manetkę podepnij ...
Nawet jakby działało (a nie działa), to nie każdy ma opcję z manetką, zresztą jazda na wspomaganiu manetki to nie tędy droga. Podłączenie manetki nic nie da, bo po chwili silnik po prostu przestanie pracować. Po prostu oprogramowanie sprawdza, czy wszystko funkcjonuje poprawnie - w tym czujnik prędkości. Wbrew pozorom, od obecności tego czujnika zależy nie tylko możliwość ograniczenia wspomagania w trybie miejskim do 25, ale o wiele więcej np. różne rozkręcanie i zwalnianie (rampy) silnika w zależności od prędkości, tryby wspomagania pchania itd.

Oczywiście jest możliwość obejścia i włączenie trybu działania silnika pomimo błędu któregoś czujnika. Przydaje to się nie tylko w przypadku uszkodzenia czujnika prędkości (czy po prostu zgubienia magnesu), ale również innych czujników np. podstawowego tensometrycznego, choć w tym przypadku będzie możliwa jazda na wspomaganiu kadencji (jak PAS).

Jak to zrobić masz opisane w instrukcji obsługi: https://github.com/emmebrusa/TSDZ2-Smar ... v20.1C.pdf - strona 6 Error Codes. Opisałem to tu: viewtopic.php?p=101629#p101629 ale dla leni powtórzę:
"Będziesz musiał wybrać tryb wspomagania, który nie wiąże się z użyciem uszkodzonego czujnika.
W konfiguratorze "Lights mode 3" musi być ustawiony na 10 - "Assistant with sensor error".
Włącz na poziomie 4-TURBO, E04 - ASSIST WITH SENSORS ERROR, naciskając przycisk świateł 2 + 2 + 2 razy, aż E04 zacznie migać." - czyli jeśli padnie czujnik nacisku, to trzeba włączyć tryb kadencji, żeby jechać dalej. Czujnik prędkości nie powinien przeszkadzać w wybraniu dowolnego trybu."


A jeszcze jaśniej: włącz wyświetlacz i odczekaj 5 sekund (przez pierwsze 5 sekund można ręcznie ustawić poziom SOC baterii na poziomie Turbo), przejdź do poziomu 4-TURBO, naciśnij przycisk świateł 6 razy: światła włączone (E02 na wyświetlaczu), światła wyłączone, światła włączone (E03), światła wyłączone, światła włączone (E04), światła wyłączone, odczekaj 5 sekund "Asysta w przypadku błędu" jest włączona.
Uwaga, jeśli chcesz zachować ustawienia po restarcie, musisz zapisać w eepromie, przejść do poziomu 0-OFF, włącz przycisk światła 6 razy jak opisano powyżej. Bez zapisania ustawień w eepromie po wyłączeniu ponownie należy ustawić "asystę w przypadku błędu".

Oczywiście jeśli zasilanie jest włączone, to nie ma potrzeby wyłączać i czekać 5 sekund, tylko można przejść od razu do rekonfiguracji wg powyższej procedury. Te pierwsze 5 sekund po włączeniu jest zarezerwowane do ustawienia poziomu SOC baterii gdy wkładamy nie w pełni naładowaną baterię po programowaniu, albo zmieniamy na inną o innym poziomie naładowania niż poprzednia. Po włączeniu należy w ciągu 5 sekund przełączyć na Turbo i dwa razy wcisnąć przycisk oświetlenia. SOC ustawi się wg napięcia baterii, co jest nieco mniej dokładne niż monitorowanie zużycia w czasie eksploatacji, ale lepsze to niż informacja 99% gdy bateria w połowie pusta...

Podczas użytkowania roweru, E08 będzie ponownie wyświetlany cyklicznie, aby przypomnieć o usterce.
Pamiętaj, że silnik nie pracuje tak dobrze, jak z zainstalowanym czujnikiem prędkości, ponieważ rampy przyspieszania i zwalniania nie są obliczane.
Z VLCD6 jest to trochę niewygodne, światła włączają się lub wyłączają za pomocą przycisku UP przez 2 sekundy.

Powyższą procedurą zmienia się tryby wspomagania:
W skrócie:
- Cadence assist >>> Level 2 TOUR -E04: L2- 6 x przycisk światła
- Torque assist >>> Level 2 TOUR - E03: L2 - 4 x przycisk światła
- Power assist >>> Level 2 TOUR - E02: L2 - 2 x przycisk światła
- Emtb assist >>> Level 3 SPEED - E02: L3 - 2 x przycisk światła
- Hybrid assist >>> Level 3 SPEED- E03: L3 - 4 x przycisk światła
- Cruise assit >>> Level 3 SPEED - E04: L3 - 6 x przycisk światła
- Off Road lub Street mode >>> Level 1 ECO - E02: L1 - 2 x przycisk światła
- Startup Boost >>> Level 1 ECO - E03: L1 - 4 x przycisk światła
- Kalibracja czujnika nacisku >>> Level 1 ECO - E04: L1 - 6 x przycisk światła, jak E04 miga, nacisnąć jeszcze raz przycisk światła (on), wartość ADC sensora nacisku (conversion factor, domyślnie 67) będzie wyświetlana przez 5 sekund, kolejne przyciśnięcie przycisku (off) przedłuża wyświetlenie ADC o 25 sekund, wystarczająco do uzyskania wartości kalibracyjnych do wprowadzenia w konfiguratorze. Procedura kalibracji opisana szczegółowo w instrukcji.

Jeszcze jedno - jeśli w konfiguratorze nie ma ustawionej opcji "Set parameters on startup" to żeby powyższe zmiany były możliwe należy włączyć ustawianie parametrów na poziomie 0 (Level 0 OFF) 2x przycisk światła.
Tak wiem - powyższe czynności wydają się nieco mało intuicyjne i lekko skomplikowane, ale warto zapamiętać (albo zrobić ściągę i trzymać gdzieś przy rowerze), bo mogą się przydać. Zwłaszcza włączanie asysty w przypadku błędów oraz przełączanie trybów wspomagania.
Reszta w instrukcji obsługi ;)
Ostatnio zmieniony 21 sty 2022, 23:07 przez prozor, łącznie zmieniany 10 razy.
szkuba
Forumowicz
Posty: 440
Rejestracja: 18 lis 2018, 20:22
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontakt:

Re: MID-DRIVE TSDZ2 750W

Post autor: szkuba »

A może byś jakiś filmik instruktażowy nakręcił? Osobiście słabo kumam rzeczy techniczne pisane ciągłym tekstem ;) a niejeden by skorzystał z szybszego aha :idea:
przeróbki na rower elektryczny https://www.elektrorider.pl/
czujnik nacisku Sempu T4, Erider T9, ori Chińskie lub Open firmware Kuteng
także dla dzieci 8-12lat z czujnikiem nacisku. naprawy TSDZ2
słowik
Nowicjusz
Posty: 5
Rejestracja: 09 sty 2022, 13:45

Re: MID-DRIVE TSDZ2 750W

Post autor: słowik »

Panowie, krótkie pytanie. Czy aby mieć zalety oprogramowania open source dla TSDZ2 muszę zmienić wyświetlacz na KT-LCD3, czy jest też wersja dla fabrycznego KT-LCD5. Jeśli jest dla LCD5, to czy coś tracę w stosunku do LCD3.
prozor
Forumowicz
Posty: 105
Rejestracja: 21 lis 2021, 11:09

Re: MID-DRIVE TSDZ2 750W

Post autor: prozor »

szkuba pisze:
23 sty 2022, 16:15
A może byś jakiś filmik instruktażowy nakręcił? Osobiście słabo kumam rzeczy techniczne pisane ciągłym tekstem ;) a niejeden by skorzystał z szybszego aha :idea:
Spoko, żaden problem. Aczkolwiek raczej dam to w wątku dotyczącym oprogramowania z fabrycznymi wyświetlaczami ;)
Wideo umieszczone tutaj: viewtopic.php?p=103061#p103061 - proste, prawda? Co prawda dotyczy to włączania wspomagania w przypadku problemów z czujnikami, ale w identyczny sposób przełącza się tryby wspomagania np. eMTB: przełączyć na 3 tryb wspomagania SPEED i nacisnąć 2 razy przycisk światła. Po chwili sterownik przełączy wspomaganie na eMTB. Proste, tylko zapamiętać podstawowe używane tryby i po problemie ;)
słowik pisze:
23 sty 2022, 16:41
Panowie, krótkie pytanie. Czy aby mieć zalety oprogramowania open source dla TSDZ2 muszę zmienić wyświetlacz na KT-LCD3, czy jest też wersja dla fabrycznego KT-LCD5. Jeśli jest dla LCD5, to czy coś tracę w stosunku do LCD3.
Nie, nie trzeba zmieniać wyświetlacza na KT-LCD3, kóry zresztą dawno przestał być oficjalnie wspierany przez Casainho i zakończono wsparcie na wersji 1.0.0. z 26 maja 2020. Jeśli masz silnik z którymś z fabrycznych wyświetlaczy czyli VLCD5, VLCD6 lub XH18 to wystarczy wgrać oprogramowanie dostępne na github: https://github.com/emmebrusa/TSDZ2-Smart-EBike-1 do pobrania: https://github.com/emmebrusa/TSDZ2-Smar ... 6-XH18.zip - najbardziej aktualna wersja z lipca 2021r. (późniejsza powodowała palenie się MOSFETów w niektórych konfiguracjach).

Nie ma nic dla LCD5, bo to wyświetlacz VLCD5. Czy coś tracisz w stosunku do starego KT-LCD3? Nie sądzę. Niby daje on możliwość ustawienia parametrów w czasie jazdy (raczej na postoju), to jednak bez długiej ściągi z kodami raczej ciężko to zrobić. W kolorowych wyświetlaczach jest to o wiele łatwiejsze, bo widać co się przestawia, a nie tyko same kody...
Co zyskujesz? Oszczędność pieniędzy, bo nie trzeba kupować dodatkowego wyświetlacza. Prostotę programowania i użytkowania (aczkolwiek przydaje się ściąga). No i należy pamiętać, że jeśli chciałoby się zmienić parametr np. siłę wspomagania na jakimś poziomie, to niestety trzeba podłączać komputer i wysyłać oprogramowanie do sterownika.

Resztę informacji dot. OSF dla sterownika silnika wykorzystującego fabryczne wyświetlacze będę udzielał w wątku: viewtopic.php?p=103059#p103059
Ostatnio zmieniony 23 sty 2022, 19:23 przez prozor, łącznie zmieniany 4 razy.
słowik
Nowicjusz
Posty: 5
Rejestracja: 09 sty 2022, 13:45

Re: MID-DRIVE TSDZ2 750W

Post autor: słowik »

A mam jeszcze pytanie dotyczące wersji sterownika. Jak mam poznać czy mam starą czy nową wersję sterownika i czy do nowej jest już oprogramowanie. Silnik kupiłem na PSWPower tydzień temu.
ap0f1s
Forumowicz
Posty: 555
Rejestracja: 03 maja 2017, 9:37
Lokalizacja: Kęty

Re: MID-DRIVE TSDZ2 750W

Post autor: ap0f1s »

Z tego co pamietam mierzyło się napięcia pomiedzy pinem GND a SWIM. Jeżeli jest 5v to stary jeżeli 0v to nowy.
https://endless-sphere.com/forums/downl ... 82fba4829f
Ostatnio zmieniony 24 sty 2022, 18:53 przez ap0f1s, łącznie zmieniany 2 razy.
Budowa pakietów lion, rowerów elektrycznych (Falcon, vektor, E-kross itp.)
Kontakt 513388355
Kilka moich konstrukcji
viewtopic.php?f=30&t=399
prozor
Forumowicz
Posty: 105
Rejestracja: 21 lis 2021, 11:09

Re: MID-DRIVE TSDZ2 750W

Post autor: prozor »

słowik pisze:
24 sty 2022, 17:25
... Silnik kupiłem na PSWPower tydzień temu.
To masz sterownik, który normalnie przeprogramować można na OSF.
Wyjaśniając powyższe, PSWPower sprzedaje na razie TSDZ2 TYLKO ze sterownikiem, który da się przeprogramować na OSF. Tak samo jest to pewne, jak to, że jeśli kupiłbyś w Enerprof Germany, to miałbyś silnik ze sterownikiem, którego nie da się teraz przeprogramować (i najprawdopodobniej w najbliższej przyszłości również nie, chyba że znajdzie się ktoś, kto będzie miał wystarczająco dużo motywacji do grzebania się w tym sterowniku - na razie nie ma sensu, wystarczy wymienić sterownik).

I "stary...nowy" traktuję jako naciągane nadużycie. Po prostu... inny. Wręcz ograniczony, bo ograniczony tylko do tego, co fabryka dała. Czyli całkiem kiepskiego oprogramowania. Wybierajcie ze źródła, które jest pewne, oczywiście o ile zależy Wam na przeprogramowywaniu na OSF, bo naprawdę warto.

Przeleciałem po temacie i wygląda mi na to, że Enerpower/Enerprof ma specjalne wersje kontrolerów dedykowanych na rynek niemiecki. Najprawdopodobniej jest ku temu dobry powód - z niemieckiego punktu widzenia: możliwość sprzedaży tych silników na ich dość restrykcyjnym rynku. Czyli brak wersji z manetką, ograniczenie do 250W i brak możliwości zdjęcia ograniczenia wspomagania >25km/h - w odróżnieniu od silników sprzedawanych przez Pswpower silniki Enerprof nie mają możliwości on/off >25km, a jedynie ustawienie zakresu wyświetlonej prędkości (do 45km/h). No i różnicą w stosunku do PSWPower jest złącze zasilania - u Enerprof jest XT-60.

Podejrzewam, że ten ich "nowy 2020" sterownik jest wersją specjalnie zamówioną przez nich wykonaną pod ich wymagania, tak żeby nie można było tak łatwo ominąć niemieckich (czy też właściwie EU) regulacji prawnych, co z "normalnym" sterownikiem jest możliwe od ładnych paru lat. Nawet nie mogliby sprzedawać silników w których oficjalnie można wyłączyć z menu ograniczenie prędkości, takie silniki nie mogą być sprzedawane na niemieckim rynku, niby mogliby ograniczyć się tylko do usunięcia opcji wyłączania ograniczenia >25km/h, ale łatwość przeprogramowania "normalnego" sterownika mogłaby być dla nich źródłem kłopotów prawnych (użytkownik zmienia oprogramowanie i rżnie głupa, że taki silnik mu sprzedali...) stąd żeby mieć możliwość legalnego działania i sprzedaży tych silników musieli się zabezpieczyć zmieniając kontroler. Ot i najprawdopodobniej cała tajemnica.

Wniosek? Omijać zakupy w Enerprof/Enerpower - przynajmniej jeśli chodzi o silniki/sterowniki. Żaden silnik z manetką (8 pin) nie będzie miał sterownika na rynek niemiecki, stąd niemal pewnym jest, że będzie możliwe jego przeprogramowanie.
Ostatnio zmieniony 26 sty 2022, 13:10 przez prozor, łącznie zmieniany 6 razy.
słowik
Nowicjusz
Posty: 5
Rejestracja: 09 sty 2022, 13:45

Re: MID-DRIVE TSDZ2 750W

Post autor: słowik »

To dobra wiadomość. Muszę zamówić programator. A jakie grube termopady zamówić żeby dobrze pasowały między tyłem silnika a obudową?
Bolej1
Forumowicz
Posty: 49
Rejestracja: 08 mar 2020, 21:47

Re: MID-DRIVE TSDZ2 750W

Post autor: Bolej1 »

Znajomy chce kupić tsdz2. Nie mogę znaleźć wersji 750W czy 500W to ten sam silnik?
https://www.pswpower.com/products/europ ... e-lever-88
Awatar użytkownika
Kajman
Forumowicz
Posty: 1287
Rejestracja: 18 maja 2018, 9:51

Re: MID-DRIVE TSDZ2 750W

Post autor: Kajman »

tylko 36 i 48v się różnią o ile dobrze pamiętam.
prozor
Forumowicz
Posty: 105
Rejestracja: 21 lis 2021, 11:09

Re: MID-DRIVE TSDZ2 750W

Post autor: prozor »

Dokładnie - są dwa różne silniki: 36V i 48V. Mocą steruje sterownik i silnik 36V na fabrycznym oprogramowaniu ma ograniczoną moc do 350W, pomimo, że prąd maksymalny to 18A (czyli maksymalna moc przy 36V to ok. 650W). Przy 48V fabryczne oprogramowanie niby pozwala na 500/750W, ale z tego co sprawdziłem u mnie na sterowaniu z manetki było to 350W.
Dopiero OSF daje możliwość wyciągnięcia z silnika wszystkiego i to z dobrą jakością. Szczerze polecam.
słowik pisze:
01 lut 2022, 21:27
To dobra wiadomość. Muszę zamówić programator. A jakie grube termopady zamówić żeby dobrze pasowały między tyłem silnika a obudową?
Od strony niebieskiego kółka szczelina to 1,5mm stąd wystarczą paski 2mm.
Obrazek
Po drugiej stronie grubsze - minimum 3mm:
Obrazek
aczkolwiek niektórzy proponują 4mm i więcej (warto sprawdzić faktyczną szczelinę).
faust
Forumowicz
Posty: 49
Rejestracja: 02 lut 2021, 13:29

Re: MID-DRIVE TSDZ2 750W

Post autor: faust »

Jak już mamy fotkę silnika bez dekla :) Ma ktoś pod ręką rozmiar śrub trzymających pokrywę od strony pokazanej na w/w zdjęciach? Zjechałem główki w swoim i musiałbym zakupić nowe zanim zabiorę się za rozwiercanie :(
Ostatnio zmieniony 09 lut 2022, 13:53 przez faust, łącznie zmieniany 1 raz.
prozor
Forumowicz
Posty: 105
Rejestracja: 21 lis 2021, 11:09

Re: MID-DRIVE TSDZ2 750W

Post autor: prozor »

faust pisze:
09 lut 2022, 13:47
[...]rozmiar śrub trzymających pokrywę od strony pokazanej na w/w zdjęciach? [...]
Chodzi o te od strony silnika?
Obrazek
na samym dole w/w rysunku - widok po zdjęciu pokrywy, śruby zostawiłem ;) - jeśli te, to M4 długość 14mm.
Ostatnio zmieniony 10 lut 2022, 7:46 przez prozor, łącznie zmieniany 1 raz.
Bolej1
Forumowicz
Posty: 49
Rejestracja: 08 mar 2020, 21:47

Re: MID-DRIVE TSDZ2 750W

Post autor: Bolej1 »

Nie rozwierca srub " do końca" tylko nawierc wiertłem 2,5mm-3mm nie za głęboko i użyj wykteraka. Obejrzyj jakis filmik na YouTube jak to się robi.
Ostatnio zmieniony 10 lut 2022, 15:15 przez Bolej1, łącznie zmieniany 1 raz.
sunnboy
Nowicjusz
Posty: 2
Rejestracja: 14 paź 2019, 20:07

Re: MID-DRIVE TSDZ2 750W

Post autor: sunnboy »

Tsdz2 OS 52V,750W-
menu
7 -ustawienia kontrolera silnika
Podgrupa 1-Limit mocy silnika
domyślnie '0' możliwe 0-1000
ile ustawić dla w/w silnika?750?
faust
Forumowicz
Posty: 49
Rejestracja: 02 lut 2021, 13:29

Re: MID-DRIVE TSDZ2 750W

Post autor: faust »

prozor pisze:
10 lut 2022, 7:44
faust pisze:
09 lut 2022, 13:47
[...]rozmiar śrub trzymających pokrywę od strony pokazanej na w/w zdjęciach? [...]
Chodzi o te od strony silnika?
Obrazek
na samym dole w/w rysunku - widok po zdjęciu pokrywy, śruby zostawiłem ;) - jeśli te, to M4 długość 14mm.
Tak to te. Jakbyś jeszcze miał wymiar tych długich trzymających silnik to byłoby super.
insaimz
Forumowicz
Posty: 82
Rejestracja: 15 maja 2020, 22:39

Re: MID-DRIVE TSDZ2 750W

Post autor: insaimz »

Tych długich na śrubokręt krzyżowy? Ich nie trzeba odkręcać żeby się dostać do niebieskiego koła zębatego. Je ciężko odkręcić. Łatwo uszkodzić. Ja kiedyś wszystkie wymienilem na imbusowe bo myślałem że trzeba je odkręcić, żeby dojść do niebieskiej zębatki i niestety uszkodziłem je srubikretem. Generalnie nigdy nie ma potrzeb odkręcania tych długich, bo nic po rozebraniu tej części silnika i tak wewnątrz nie jest do wymiany ani nic się tam nie zuzywa. Żeby zdjąć silnik i dojść do koła zębatego niebieskiego należy odkręcić te większe krótsze śrubki, które nie są tak podatne na zniszczenie od śrubokręta.
Ostatnio zmieniony 10 lut 2022, 21:37 przez insaimz, łącznie zmieniany 2 razy.
insaimz
Forumowicz
Posty: 82
Rejestracja: 15 maja 2020, 22:39

Re: MID-DRIVE TSDZ2 750W

Post autor: insaimz »

Pytałem o luz na korbie ale może post się nie wysłał albo dodałem go przez nieuwagę do złego tematu.
Macie lekki luz na korbach? Tak jest od nowości? U mnie jest lekki i nie wiem, czy sobie tym głowę zawracać.
insaimz
Forumowicz
Posty: 82
Rejestracja: 15 maja 2020, 22:39

Re: MID-DRIVE TSDZ2 750W

Post autor: insaimz »

prozor pisze:
05 lut 2022, 13:48
Dokładnie - są dwa różne silniki: 36V i 48V. Mocą steruje sterownik i silnik 36V na fabrycznym oprogramowaniu ma ograniczoną moc do 350W, pomimo, że prąd maksymalny to 18A (czyli maksymalna moc przy 36V to ok. 650W). Przy 48V fabryczne oprogramowanie niby pozwala na 500/750W, ale z tego co sprawdziłem u mnie na sterowaniu z manetki było to 350W.
Dopiero OSF daje możliwość wyciągnięcia z silnika wszystkiego i to z dobrą jakością. Szczerze polecam.
słowik pisze:
01 lut 2022, 21:27
To dobra wiadomość. Muszę zamówić programator. A jakie grube termopady zamówić żeby dobrze pasowały między tyłem silnika a obudową?
Od strony niebieskiego kółka szczelina to 1,5mm stąd wystarczą paski 2mm.
Obrazek
Po drugiej stronie grubsze - minimum 3mm:
Obrazek
aczkolwiek niektórzy proponują 4mm i więcej (warto sprawdzić faktyczną szczelinę).
To jest do lepszego odprowadzania ciepła? Jak się to nazywa? Będzie przylegać dobrze?

Kiedyś latem jak dotknalem obudowę silnika to była gorąca na maksa mimo tego, że nie mam żadnych wspomagaczy odprowadzania ciepła. W środku zatem musiało być mega gorąco. Może na skraju zjadania silnika.
prozor
Forumowicz
Posty: 105
Rejestracja: 21 lis 2021, 11:09

Re: MID-DRIVE TSDZ2 750W

Post autor: prozor »

insaimz pisze:
10 lut 2022, 21:33
Pytałem o luz na korbie ale może post się nie wysłał albo dodałem go przez nieuwagę do złego tematu.
Macie lekki luz na korbach? Tak jest od nowości? U mnie jest lekki i nie wiem, czy sobie tym głowę zawracać.
Tak, wszystko zależy od egzemplarza, spasowania, łożysk... Ale na ogół jakiś tam luz zawsze będzie, choć u mnie jest niewielki...
insaimz pisze:
10 lut 2022, 21:40

To jest do lepszego odprowadzania ciepła? Jak się to nazywa? Będzie przylegać dobrze?

Kiedyś latem jak dotknalem obudowę silnika to była gorąca na maksa mimo tego, że nie mam żadnych wspomagaczy odprowadzania ciepła. W środku zatem musiało być mega gorąco. Może na skraju zjadania silnika.
Tak, do odprowadzenia ciepła z silnika. Wbrew pozorom, silnik dotyka obudowy w dość ograniczonych obszarach - w miejscu gdzie jest skręcony. Reszta promieniuje ciepło do powietrza w obudowie, a samo powietrze nie przenosi ciepła za dobrze (wręcz dość kiepsko). Stąd odprowadzenie ciepła z silnika wymaga połączenia go z metalową obudową poprzez zmaksymalizowanie powierzchni styku silnika z blachą obudowy. Oczywiście nie można "skurczyć" obudowy, tak żeby przylegała do samego silnika, stąd przykleja się specjalny, elastyczny materiał o dużym współczynniku przenoszenia ciepła tzw. termopady https://pl.wikipedia.org/wiki/Termopad np. 6W/mK tak aby ciepło z silnika było przenoszone na obudowę nie poprzez izolujące termicznie powietrze i wąski styk montażowy, ale również większą powierzchnią.
Dzięki temu możliwe jest wypromieniowanie większej ilości ciepła, które wytwarza się podczas pracy silnika, zwłaszcza gdy silnik musi wygenerować nie tylko moc na jaką został zaprojektowany czyli 250 - 350W, ale częstokroć i dwa razy tyle, gdy oprogramowanie zostanie zmienione (nie tylko OSF, ale nawet modyfikacje softu fabrycznego zwiększające prąd silnika).

Skutkiem przegrzania silnika będzie nie tyle "zjadanie" czy raczej "zjaranie" czyli spalenie silnika, co rozmagnesowanie magnesów neodymowych, a co za tym idzie spadek możliwości wytwarzania siły napędowej przez silnik. Silnik nawet może i się jeszcze obracać, ale nie będzie w stanie wytworzyć tak dużego pola magnetycznego do odpowiednio mocnego napędzania silnika.

W przypadku używania silnika z mocami kilku setek watów, zwłaszcza przez dłuższy czas, niezbędnym jest poprawienie odprowadzania ciepła z silnika. Termopady to podstawa, dodatkowo warto zaopatrzyć silnik w pomiar temperatury z możliwością ograniczania mocy bądź odcięcia w przypadku przekroczenia maksymalnej dopuszczalnej temperatury. Najprostszym rozwiązaniem jest termostat NO 80*C zwierający, podłączony pod obwód hamulca - w przypadku przekroczenia 80*C silnik przestaje być zasilany (symulacja naciśnięcia klamki hamulca). Rozwiązanie dość proste, ale mało optymalne, o wiele lepszy jest czujnik temperatury z oprogramowaniem OSF, dzięki któremu softwarowo ogranicza się moc silnika, a dopiero po przekroczeniu temperatury granicznej wspomaganie zostanie odcięte, dzięki czemu mamy czas na zmianę wspomagania na niższe i nie ma niebezpieczeństwa zaskoczenia nagłym odcięciem np. na podjeździe.
insaimz
Forumowicz
Posty: 82
Rejestracja: 15 maja 2020, 22:39

Re: MID-DRIVE TSDZ2 750W

Post autor: insaimz »

Termopady są jak guma? Zastanawiam się, jak to ogarnąć, żeby dobrze przylegały do zew pokrywy ale jednocześnie nie ograniczały możliwości skręcenia obudowy silnika tak, żeby została zachowana szczelność. Uszczelka musi być dobrze ściśnięta miedzy dwoma połówkami obudowy silnika.
prozor
Forumowicz
Posty: 105
Rejestracja: 21 lis 2021, 11:09

Re: MID-DRIVE TSDZ2 750W

Post autor: prozor »

Termopady robione są z nanotlenku glinu. Czyli silikon. Miękkie, rozpłaszczają się pod naciskiem. Z jednej strony oczywiście trzeba przykleić - jak wyżej na zdjęciach, z drugiej strony docisk pokrywy zapewnia rozpłaszczenie pasków, stąd szczeliny pomiędzy kolejnymi "klinami".
Awatar użytkownika
Gregory
Forumowicz
Posty: 361
Rejestracja: 17 maja 2019, 18:21
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Re: MID-DRIVE TSDZ2 750W

Post autor: Gregory »

Panowie czy ja dobrze kminię, że soft 0.5.0 do SW102 https://github.com/OpenSourceEBike/Colo ... 5.0-beta-4 działa z softem 0.19 silnika?
Przy większości softów wyświetlaczy jest ładnie opisane na jakim ma pracować silnik a tutaj i w poprzedniku v0.19.17 nie jest to opisane.
Nazwa poprzednika 0.19.17 sugeruje że silnik powinien mieć 0.19 właśnie, ktoś potwierdzi?

Wiem że są sporo nowsze wersje ale problematyczne a stara dobra 0.19 śmiga bez zająknięcia i żadnych problemów to nie chcę jej zmieniać.
Specialized Epic viewtopic.php?f=30&t=3637
Projekt Jastrząb viewtopic.php?f=30&t=5882
Pavyan
Forumowicz
Posty: 57
Rejestracja: 19 lut 2018, 23:42

Re: MID-DRIVE TSDZ2 750W

Post autor: Pavyan »

prozor pisze:
10 gru 2021, 7:53
Możesz podać namiary na tą ceratkę teflonową? Może komuś się też przyda (bo ten link co umieściłem, to raczej mało dostępny dla nas).
Wtrącę się, może to będzie przydatna informacja.
To tkaniny szklane i aramidowe, powlekane teflonem, używane np. w zgrzewarkach do folii polietylenowej, dostępne z klejem i bez.
Kiedyś szukałem wysokotemperaturowej izolacji płaskiej i znalazłem ten produkt, był mi potrzebny w pracy zawodowej. Są także ceratki antystatyczne, z węglem. Tanie może to nie jest, ale przydatne i czasem nie do zastąpienia.
Jest dość duża oferta w sieci (różne grubości), trzeba wpisać w googla np. "ceratka teflonowa z klejem", na allegro jest w mniejszych kawałkach.
Tu trochę informacji ogólnych:
https://ptfe.pl/
https://ptfe.pl/ceratka-ptfe-z-klejem-gr-012-mm
Awatar użytkownika
pxl666
Forumowicz
Posty: 5817
Rejestracja: 27 cze 2018, 23:05
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: MID-DRIVE TSDZ2 750W

Post autor: pxl666 »

Pavyan pisze:
20 lut 2022, 20:19
prozor pisze:
10 gru 2021, 7:53
Możesz podać namiary na tą ceratkę teflonową? Może komuś się też przyda (bo ten link co umieściłem, to raczej mało dostępny dla nas).
Wtrącę się, może to będzie przydatna informacja.
To tkaniny szklane i aramidowe, powlekane teflonem, używane np. w zgrzewarkach do folii polietylenowej, dostępne z klejem i bez.
Kiedyś szukałem wysokotemperaturowej izolacji płaskiej i znalazłem ten produkt, był mi potrzebny w pracy zawodowej. Są także ceratki antystatyczne, z węglem. Tanie może to nie jest, ale przydatne i czasem nie do zastąpienia.
Jest dość duża oferta w sieci (różne grubości), trzeba wpisać w googla np. "ceratka teflonowa z klejem", na allegro jest w mniejszych kawałkach.
Tu trochę informacji ogólnych:
https://ptfe.pl/
https://ptfe.pl/ceratka-ptfe-z-klejem-gr-012-mm
Na moje oko czujnik jest dopasowany na grubość. Oklejanie go dodatkowo raczej mu zaszkodzi bo tarcie będzie większe
prozor
Forumowicz
Posty: 105
Rejestracja: 21 lis 2021, 11:09

Re: MID-DRIVE TSDZ2 750W

Post autor: prozor »

Oklejanie nie zaszkodzi, bo raz grubość tego to jedyne 0,12mm (nawet x2 to 0,24mm), a przy zdartej (nawet częściowo) oryginalnej folii szkoda będzie większa, bo prędzej niż później zdarciu ulegnie izolacja cewki.
Awatar użytkownika
pxl666
Forumowicz
Posty: 5817
Rejestracja: 27 cze 2018, 23:05
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: MID-DRIVE TSDZ2 750W

Post autor: pxl666 »

prozor pisze:
22 lut 2022, 14:34
Oklejanie nie zaszkodzi, bo raz grubość tego to jedyne 0,12mm (nawet x2 to 0,24mm), a przy zdartej (nawet częściowo) oryginalnej folii szkoda będzie większa, bo prędzej niż później zdarciu ulegnie izolacja cewki.
to lepiej dopasować przekładkę tak aby one wogole o siebie nie tarły - tam jest taki wypukły pierścień , albo dać minimalny film smaru który weźmie na siebie minimalne tarcie
prozor
Forumowicz
Posty: 105
Rejestracja: 21 lis 2021, 11:09

Re: MID-DRIVE TSDZ2 750W

Post autor: prozor »

Gdyby to było takie proste, to pewno fabrycznie byłoby to tak rozwiązane. Cewki muszą być bardzo blisko siebie, żeby prawidłowo przekazywać sygnał, stąd pewno rozwiązanie teflonowych powierzchni. Smar faktycznie mógłby pomóc, o ile nie zniszczy folii rozdzielającej cewki.
Awatar użytkownika
pxl666
Forumowicz
Posty: 5817
Rejestracja: 27 cze 2018, 23:05
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: MID-DRIVE TSDZ2 750W

Post autor: pxl666 »

prozor pisze:
22 lut 2022, 15:45
Gdyby to było takie proste, to pewno fabrycznie byłoby to tak rozwiązane. Cewki muszą być bardzo blisko siebie, żeby prawidłowo przekazywać sygnał, stąd pewno rozwiązanie teflonowych powierzchni. Smar faktycznie mógłby pomóc, o ile nie zniszczy folii rozdzielającej cewki.
ależ to jest proste , dla Japończyka czy Niemca wręcz banalne . żyjemy w czasach gdzie fabryczne wykonanie takich elementów jest podstawą funkcjonowania przemysłu . to po prostu tongsheng jest takim wynalazkiem gdzie inżyniera zwolnili w połowie projektowania bo wersja alfa już jeździła w rowerze kochanki prezesa czyli nadawała się do produkcji i sprzedaży . 1/3 obudowy silnika jest pusta , sam silnik nie odprowadza ciepła w banalnie prosty sposób jakim byłby kontakt z obudową , która nie ma nawet kawałka żeberka , jeśli te cewki o siebie faktycznie trą to kolejny element projektowania nadający się na śmietnik ... pomijam już ze skoro zrobili ciulowate odprowadzanie ciepła to można było zrobić chamskie odcięcie temperaturowe i jakaś tam troska o bezawaryjną pracę byłaby widoczna
prozor
Forumowicz
Posty: 105
Rejestracja: 21 lis 2021, 11:09

Re: MID-DRIVE TSDZ2 750W

Post autor: prozor »

Pomijasz najważniejszą część - to miał być prosty, tani silnik, do zelektryzowania prostych, tanich chińskich rowerów. Na dodatek przeznaczony do mocy do 250/350W, przy której właściwie nie ma potrzeby jakiejś ożebrowanej obudowy o odprowadzania dużej ilości ciepła, bo odprowadzanie 50-70W mocy cieplnej jest możliwe bez większych problemów poprzez konwekcję nawet przy takiej budowie jaka jest.

Stąd jakieś dziwne teorie o kochankach to sobie możesz w książkę z bajkami wstawić, bo tam jest ich miejsce.
Problem leży gdzie indziej, mianowicie w tym, że silnik może generować 2x (i więcej) tyle mocy co przewidzieli tongshengowscy inżynierowie, co można uzyskać przez drobne zmiany nawet w fabrycznym oprogramowaniu, o oprogramowaniu OSF nie wspominając. Ale to, że można podnieść moc, nie oznacza, że jest to bez konsekwencji. Jakich? Ano takich, że należy przy okazji zadbać o odprowadzanie ponad 2x (i więcej) ciepła niż jest to możliwe bez modyfikacji.

To samo dotyczy pozostałych podzespołów - zwiększanie mocy zmniejsza żywotność. To tak jak stuningować silnik samochodowy wykręcając jego parametry na maksa, bez zmiany intercoolera, chłodnicy, wydechu, czy wzmocnienia wału korbowego itp.
Sam silnik jest wręcz prymitywnie prosty, co dla ludków oczekujących dużej niezawodności jest oczywiście wadą, ale coś za coś. W tej cenie (1,4 tys zł) jest bez konkurencji. Na upartego można kupić dwa (drugi na wymianę po ewentualnej awarii pierwszego, który pójdzie do prostego serwisu) i tak będzie porównywalny lub tańszy od bezpośrednich konkurentów Japończyków czy Niemców. Z drugiej strony to raczej bezpośredniej konkurencji tu się nie znajdzie, bo... czegoś takiego nie ma. Są silniki do montażu w dedykowanych ramach. Nie można zamontować w dotychczas używanym rowerze. Czyli konkurencji brak. No i właściwie TSDZ2 należałoby raczej porównywać do niemca, ale starego Bosha montowanego z 10 lat temu - wygląda podobnie, żadnych żeber nie ma, no i wymaga dedykowanej ramy...
Awatar użytkownika
pxl666
Forumowicz
Posty: 5817
Rejestracja: 27 cze 2018, 23:05
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: MID-DRIVE TSDZ2 750W

Post autor: pxl666 »

ale fabrycznie on ciągnie 15-16 A, więc nie 250w ... skoro fabryczny kontroler tyle puszcza to jaki problem było zaprojektować ciasną obudowę dupy silnika ? ja nic nie modyfikowałem i wiem jak on się grzeje i ile ssie . i nie jestem hejterem bo sam mam 4 rowery na tym . po prostu ubolewam ze zabrakło tak niewiele do 100% lepszego produktu
Awatar użytkownika
Kajman
Forumowicz
Posty: 1287
Rejestracja: 18 maja 2018, 9:51

Re: MID-DRIVE TSDZ2 750W

Post autor: Kajman »

Sorki, ale ludzie mający ustawione tsdz2 na 250-300W donosza o przegrzewaniu na dłuższych podjazdach również ;)
prozor
Forumowicz
Posty: 105
Rejestracja: 21 lis 2021, 11:09

Re: MID-DRIVE TSDZ2 750W

Post autor: prozor »

Rozumiem, że posiadający silnik z fabrycznym oprogramowaniem na 250/350W (bo wersje tzw. 500/750W to wersje "zhakowane" gdzie zmieniono w fabrycznym oprogramowaniu nieco parametry pracy, a i tak silnik "750W" na manetce daje 350W mocy ciągłej) mieli możliwość bieżącej kontroli temperatury silnika? Czy po prostu stwierdzali, że się grzeje? Bo grzać będzie, ale przegrzewanie to przekraczanie dopuszczalnej temperatury pracy silnika czyli np. 80*C (wirnik będzie cieplejszy), ale do tego trzeba mieć przynajmniej czujnik temperatury na silniku. W fabrycznym sofcie tego nie ma, aczkolwiek faktycznie powinno być nawet zwykłym termistorem po przekroczeniu temperatury pracy, co właściwie jest proste do realizacji (podpiąć termistor pod kable hamulca).
pxl666 pisze:
22 lut 2022, 17:29
ale fabrycznie on ciągnie 15-16 A, więc nie 250w ... skoro fabryczny kontroler tyle puszcza to jaki problem było zaprojektować ciasną obudowę dupy silnika ? ja nic nie modyfikowałem i wiem jak on się grzeje i ile ssie . i nie jestem hejterem bo sam mam 4 rowery na tym . po prostu ubolewam ze zabrakło tak niewiele do 100% lepszego produktu
Fabrycznie to jest 18A jako maksymalne natężenie przepuszczane przez sterownik. Fabrycznie do 16A ale jako moc chwilowa, a nie moc ciągła. Zresztą nawet przy tych 16A i 36V to daje 576W. Mocy chwilowej, a nie ciągłej. A to duża różnica. W OSF sugerowane natężenia to 17A dla 36V (612W) i 12A dla 48V (576W). Można więcej? Ano można - choć na odpowiedzialność użytkownika. Elektronika przepuszcza 18A, dając np. 55V uzyskujemy prawie 1kW mocy, z czego jakieś 20% będą to straty cieplne. A to już dość mocno grzeje i ryzyko zniszczenia magnesów wirnika na skutek przegrzania jest bardzo duże, nawet dbając o możliwie duże odprowadzenie ciepła z silnika. Czy właściwie silniczka, bo jest on dość mały jak na tak dużą moc.

Nie twierdzę, że projektujący silnik nie mogli zrobić tego lepiej. Jasne, że mogli. Jak dla mnie to przy tym projekcie jest to silnik albo do spokojnego kręcenia do 250W i to niekoniecznie mocy ciągłej czy na manetce prawie bez pedałowania (bo silnik ma wspomagać przy nacisku na pedały), albo nawet i do tych 0,5kW mocy, ale zdecydowanie po tuningu mechanicznym, zwłaszcza zadbaniu o odprowadzanie energii cieplnej bezpośrednio z silnika, na dodatek przy takich mocach raczej z monitorowaniem temperatury stojana z możliwością ograniczania czy wręcz odcięcia wspomagania przy przekroczeniu temperatury granicznej.

Co mi się podoba w tym silniku? Prostota. Naprawę uszkodzonego elementu można szybko wykonać, zwłaszcza wymieniając zużyte części typu łożyska czy inne części eksploatacyjne, których właściwie dużo nie ma. W porównaniu do silnika spalinowego nawet jakiegoś motoroweru to właściwie żadna naprawa. Fakt, nie jest to silnik bezobsługowy i z tym się należy liczyć, ale za te pieniądze nie ma alternatywy, a szkoda. Jeśli nie ma, to trzeba we własnym zakresie ulepszyć to, co fabryka dała i korzystać dopóki można.
vakl
Forumowicz
Posty: 57
Rejestracja: 16 cze 2021, 14:40
Lokalizacja: Gliwice

Re: MID-DRIVE TSDZ2 750W

Post autor: vakl »

Hej, wiosna idzie, elektryfikuję moją konę - gdzie teraz najlepiej kupić tsdz2 i którą opcję wybrać 36V czy 48V, 500W czy 750W (moja bateria i skrzynka dopiero będzie robiona). W psw power nie ma wyświetacza VLCD6 przy wysyłce z Niemiec, VLCD5 wydaje mi się trochę za duży, a XH18 trzeba chyba montować między grip a manetkę - wygodne to?
Awatar użytkownika
Kajman
Forumowicz
Posty: 1287
Rejestracja: 18 maja 2018, 9:51

Re: MID-DRIVE TSDZ2 750W

Post autor: Kajman »

rob open firmware, wtedy nie potrzebujsz tego lcd tylko kt albo inne. 48v wszystkie są takie same, 36v jest inny tylko.
prozor
Forumowicz
Posty: 105
Rejestracja: 21 lis 2021, 11:09

Re: MID-DRIVE TSDZ2 750W

Post autor: prozor »

vakl pisze:
24 lut 2022, 17:56
Hej, wiosna idzie, elektryfikuję moją konę - gdzie teraz najlepiej kupić tsdz2 i którą opcję wybrać 36V czy 48V, 500W czy 750W (moja bateria i skrzynka dopiero będzie robiona). W psw power nie ma wyświetacza VLCD6 przy wysyłce z Niemiec, VLCD5 wydaje mi się trochę za duży, a XH18 trzeba chyba montować między grip a manetkę - wygodne to?
Przy 36V należy liczyć się z tym, że przy tej samej mocy prąd pobierany z akumulatora będzie o 33% wyższy, warto przy planowaniu akumulatora brać to pod uwagę. Oczywiście 33% wyższy prąd będzie płynąć przez uzwojenia stojana silnika, przez co należy liczyć się z wyższą temperaturą silnika.
Sugerowany maksymalny prąd dla silnika 36V to 17A (612W), dla 48V to 12A (576W), aczkolwiek kontroler ma ograniczenie do 18A i jak ktoś chce zaryzykować mając odpowiednio wydajny akumulator i (ważne) dobre odprowadzenie ciepła i kontrolę temperatury, to może zaryzykować nawet taki prąd dla silnika 48V.

Co prawda te 33% większego poboru prądu z akumulatora może mieć znaczenie przy konfiguracji typu 3P czy nawet 4P, bo o ile nawet ogniwo 5A ciągłego poboru prądu da radę przy 48V (4x5A=20A, czy nawet i 3P: 3x5A=15A, ale tu już na styk), to przy 17A obciążenia już będą pracowały na obciążeniu zbliżonym do dopuszczalnego ciągłego. Ale to dla ogniw o standardowym prądzie rozładowania 5A. Ale takie ogniwa jak Samsung INR18650-29E Seria 7 ma standardowy prąd rozładowania 2,75 A (maksymalny 8A, w pakiecie rowerowym 5,5A) no i tu zaczyna się problem jeśli chce się mieć mniej niż 5P. Jak widać 4P to 11A (12A w 48V też nie problem) czyli 36V i 16/17A to minimum 4A. Za dużo. Przy 5P też przekracza standardowy prąd rozładowania, dopiero 6P zaczyna mieścić się w prądzie rozładowania przewidzianym przez producenta. Oczywiście problemu nie powinno być w przypadku ogniw wysokoprądowych mających np. 20A na ogniwo (bo raczej nikt nie będzie używał pakietów 1P), ale o tym trzeba pamiętać przy zapotrzebowaniu na baterię.

XH18 to rozwiązanie dedykowane do zastąpienia lewej manetki grip shift, czyli zmieniarki przedniej przerzutki zmienianiem stopnia wspomagania. Jak ma się coś takiego w rowerze, to zostawia z prawej strony zmieniarkę manetkową, a z drugiej strony daje XH18 do kompletu wywalając stare pokrętło zmieniarki przerzutki przedniej. Wtedy zastosowanie XH18 ma jakiś sens...
ODPOWIEDZ