Silniki BIONX
- Zxc843
- Forumowicz
- Posty: 665
- Rejestracja: 30 gru 2018, 16:11
- Lokalizacja: Kraków
Silniki BIONX
Nie widziałem, aby był ogólny temat co do informacji o tym tanim i dosyć porządnym silniku więc takowy założę.
Zaczynając: Silniki systemu bionx pochodzą z fabrycznych rowerów sprzed dobrych kilku lat i jest to konstrukcja bezprzekładniowa.
W naszych konstrukcjach takowe silniki dostają drugie życie poprzez wyrzucenie fabrycznego sterownika z wewnątrz silnika i przeciągnieciem przewodu bezpośrednio faz i czujników halli na zewnątrz aby podłączyć do after-marketowych sterownikow których jest mnóstwo.
Podczas przeróbki silnika na zewnętrzny sterownik zalecam dodać wyłącznik termiczny 140 stopni NC, który po odpowiednim podłączeniu pomiedzy przewodami stacyjki zabezpieczy przed nadmiernym przegrzaniem co skutuje spaleniem uzwojenia.
Należy dodać że zaleca używanie się tego silnika ze sterownikiem blokowym, mogą zaistnieć problemy z sinusem i wektorem.
Producent fabrycznie stosuje blokadę obrotu po jednej stronie, jest to taki "grzybek", którego mocowanie jest zależne od generacji.
Silnik w sam sobie polecam dla majsterkowiczów, ponieważ można go nabyć z uszkodzonym sterownikiem za około 200zł, trochę włożonego własnego czasu, umiejętności i mamy fajny silnik.
Większość tych konstrukcji ma zębatki montowane na gwint czyli wolnobieg.
Bionxa można używać bez większych obaw o uszkodzenie w instalacjach 36 albo 48 voltowych.
Największą wadą wszystkich generacji tego silnika jest sposób jego budowy, składa się on z dwóch pokryw nasuwanych jedna na drugą a nie jak w większości silników dwie pokrywy przykręcane do obudowy silnika z magnesami. Rozwiązanie w bionxie wymusza rozplatanie koła w celu otworzenia silnika.
Silniki te są znane pod 4 wersjami nazywanymi generacjami
Moim zdaniem wszystkie generacje oprócz 3 są godne polecenia.
W skrócie generacja 3 ma stator wklejany, przez co jest ryzyko częściowego odklejenia się podczas otwierania silnika, odklejenie powoduje "bicie" i brzęczenie podczas pracy. Dodatkowo 3 generacja wytrzymuje najmniej amper z pozostałych generacji.
Warto też dodać ze druga generacja wymaga adaptera żeby zamontować tarczę.
Jakie łożyska?
Są dwie opcje
6003 C3
6001 C3
Jakie magnesy?
25H
Moc:
1gen wytrzymuje do 30A chwilowo
2gen wytrzymuje do 30A chwilowo
3gen wytrzymuje nieco ponad 17A chwilowo
4gen wytrzymuje do 22A chwilowo
Jak wyglądają?
1gen.
2gen.
3gen.
4gen.
istnieje też zdecydowanie inna generacja tzw. D500, jest ona mniej wytrzymała, inna konstrukcyjnie i dużo droższa, stąd moim zdaniem odpada.
Nie ma tu każdych szczegółów co do tego silnika, ponieważ moim zdaniem są one zbędne dla przeciętnego użytkownika.
W razie błędów proszę napisać do mnie wiadomość PV a ja poprawię ten główny post aby nie było zamieszania w temacie.
Zapraszam do dyskusji na temat tego silnika
Zaczynając: Silniki systemu bionx pochodzą z fabrycznych rowerów sprzed dobrych kilku lat i jest to konstrukcja bezprzekładniowa.
W naszych konstrukcjach takowe silniki dostają drugie życie poprzez wyrzucenie fabrycznego sterownika z wewnątrz silnika i przeciągnieciem przewodu bezpośrednio faz i czujników halli na zewnątrz aby podłączyć do after-marketowych sterownikow których jest mnóstwo.
Podczas przeróbki silnika na zewnętrzny sterownik zalecam dodać wyłącznik termiczny 140 stopni NC, który po odpowiednim podłączeniu pomiedzy przewodami stacyjki zabezpieczy przed nadmiernym przegrzaniem co skutuje spaleniem uzwojenia.
Należy dodać że zaleca używanie się tego silnika ze sterownikiem blokowym, mogą zaistnieć problemy z sinusem i wektorem.
Producent fabrycznie stosuje blokadę obrotu po jednej stronie, jest to taki "grzybek", którego mocowanie jest zależne od generacji.
Silnik w sam sobie polecam dla majsterkowiczów, ponieważ można go nabyć z uszkodzonym sterownikiem za około 200zł, trochę włożonego własnego czasu, umiejętności i mamy fajny silnik.
Większość tych konstrukcji ma zębatki montowane na gwint czyli wolnobieg.
Bionxa można używać bez większych obaw o uszkodzenie w instalacjach 36 albo 48 voltowych.
Największą wadą wszystkich generacji tego silnika jest sposób jego budowy, składa się on z dwóch pokryw nasuwanych jedna na drugą a nie jak w większości silników dwie pokrywy przykręcane do obudowy silnika z magnesami. Rozwiązanie w bionxie wymusza rozplatanie koła w celu otworzenia silnika.
Silniki te są znane pod 4 wersjami nazywanymi generacjami
Moim zdaniem wszystkie generacje oprócz 3 są godne polecenia.
W skrócie generacja 3 ma stator wklejany, przez co jest ryzyko częściowego odklejenia się podczas otwierania silnika, odklejenie powoduje "bicie" i brzęczenie podczas pracy. Dodatkowo 3 generacja wytrzymuje najmniej amper z pozostałych generacji.
Warto też dodać ze druga generacja wymaga adaptera żeby zamontować tarczę.
Jakie łożyska?
Są dwie opcje
6003 C3
6001 C3
Jakie magnesy?
25H
Moc:
1gen wytrzymuje do 30A chwilowo
2gen wytrzymuje do 30A chwilowo
3gen wytrzymuje nieco ponad 17A chwilowo
4gen wytrzymuje do 22A chwilowo
Jak wyglądają?
1gen.
2gen.
3gen.
4gen.
istnieje też zdecydowanie inna generacja tzw. D500, jest ona mniej wytrzymała, inna konstrukcyjnie i dużo droższa, stąd moim zdaniem odpada.
Nie ma tu każdych szczegółów co do tego silnika, ponieważ moim zdaniem są one zbędne dla przeciętnego użytkownika.
W razie błędów proszę napisać do mnie wiadomość PV a ja poprawię ten główny post aby nie było zamieszania w temacie.
Zapraszam do dyskusji na temat tego silnika
Ostatnio zmieniony 16 lis 2021, 10:10 przez Zxc843, łącznie zmieniany 6 razy.
KRAKÓW
-
- Nowicjusz
- Posty: 13
- Rejestracja: 09 lis 2021, 13:17
-
- Forumowicz
- Posty: 534
- Rejestracja: 16 mar 2018, 14:41
- Lokalizacja: podkarpackie
Re: Silniki BIONX
Mam ten który nazwałeś 4generacją i też ma wklejany stator który rozpada się podczas otwierania
- tas
- Administrator
- Posty: 3004
- Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
- Lokalizacja: Żywiec
- Kontakt:
Re: Silniki BIONX
Co chwila ktoś dzwoni, że kupił na OLX czy FB Bionxa i ma problem bo mu ten specjalista nie powiedział, że połowa bionxów nie działa z sinusami, potrafią spalić sterownik/silnik wskutek nie płynnego działania. Aż musiałem w opisie sterowników dać informacje do KT, żeby ludzie nie próbowali tego uruchamiać na tych silnikach bo to była zmora usterek i problemów
Ja mam o tych silnikach maksymalnie złą opinię (a tak właściwie to do osób, co tym handlują), ten silnik powinien być w chwili zakupu jasno sygnalizowany, że działa prawidłowo tylko na sterownikach blokowych a nie spychologia i radź sobie człowieku sam po zakupie.
Ja mam o tych silnikach maksymalnie złą opinię (a tak właściwie to do osób, co tym handlują), ten silnik powinien być w chwili zakupu jasno sygnalizowany, że działa prawidłowo tylko na sterownikach blokowych a nie spychologia i radź sobie człowieku sam po zakupie.
Ostatnio zmieniony 15 lis 2021, 21:51 przez tas, łącznie zmieniany 3 razy.
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
- tas
- Administrator
- Posty: 3004
- Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
- Lokalizacja: Żywiec
- Kontakt:
Re: Silniki BIONX
Niech to wyjaśni osoba sprzedająca silniki dlaczego część działa a część nie działa. Może podczas przeróbki na sterownik zewnętrzny ktoś coś robi źle i potrzebna jest jakaś nowsza instrukcja, a nie tylko tu utnij, tam utnij.
Ja Ci mogę powiedzieć co ten silnik robi ze sterownikami - grzeje w skutek złej pracy o niskiej efektywności. Typowe problemy to niska kultura pracy, duże zużycie energii, często problemy z pracą na wyższym rpm no i nagminne palenie sterowników sinus i wektor (tak, ludzie mają takie pomysły żeby to uruchamiać także na sabvotonach/ML-ach).
Uruchamiajcie te silniki na blokowych sterownikach i cieszcie się jazdą na takim tanim zestawie, ale unikajcie sinusów i wektorowych.
Ja Ci mogę powiedzieć co ten silnik robi ze sterownikami - grzeje w skutek złej pracy o niskiej efektywności. Typowe problemy to niska kultura pracy, duże zużycie energii, często problemy z pracą na wyższym rpm no i nagminne palenie sterowników sinus i wektor (tak, ludzie mają takie pomysły żeby to uruchamiać także na sabvotonach/ML-ach).
Uruchamiajcie te silniki na blokowych sterownikach i cieszcie się jazdą na takim tanim zestawie, ale unikajcie sinusów i wektorowych.
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
- Zxc843
- Forumowicz
- Posty: 665
- Rejestracja: 30 gru 2018, 16:11
- Lokalizacja: Kraków
Re: Silniki BIONX
możliwe, bionxow jest naprawdę sporo i ciężko znaleźć opisy i wszystkie rozwiązania, z biedy ten stator idzie ułożyć i jeszcze raz wkleić jakimś klejem, np. cyjanoakrylem.
Ostatnio zmieniony 16 lis 2021, 16:22 przez Zxc843, łącznie zmieniany 1 raz.
KRAKÓW
- Tomasz123
- Nowicjusz
- Posty: 27
- Rejestracja: 31 mar 2020, 11:09
Re: Silniki BIONX
...minęło czasu...
Właśnie znalazłem info na stronie nexun.pl o problemach BIONX - KT.
Też szukam odpowiedzi o co chodzi, u mnie BIONX Gen.2 chodzi bezproblemowo drugi sezon na sterowniku KT-sinus 500/1000W, myślę o zmianie na mocniejszy 1500W, ale te przestrogi???
Właśnie znalazłem info na stronie nexun.pl o problemach BIONX - KT.
Też szukam odpowiedzi o co chodzi, u mnie BIONX Gen.2 chodzi bezproblemowo drugi sezon na sterowniku KT-sinus 500/1000W, myślę o zmianie na mocniejszy 1500W, ale te przestrogi???
- Zxc843
- Forumowicz
- Posty: 665
- Rejestracja: 30 gru 2018, 16:11
- Lokalizacja: Kraków
Re: Silniki BIONX
Można blokowca gt1500 zamontować ewentualnie.Tomasz123 pisze: ↑30 sty 2022, 14:19...minęło czasu...
Właśnie znalazłem info na stronie nexun.pl o problemach BIONX - KT.
Też szukam odpowiedzi o co chodzi, u mnie BIONX Gen.2 chodzi bezproblemowo drugi sezon na sterowniku KT-sinus 500/1000W, myślę o zmianie na mocniejszy 1500W, ale te przestrogi???
KRAKÓW
- Tomasz123
- Nowicjusz
- Posty: 27
- Rejestracja: 31 mar 2020, 11:09
Re: Silniki BIONX
tak tylko inna kultura pracy w porównaniu do sinusaZxc843 pisze: ↑30 sty 2022, 14:36Można blokowca gt1500 zamontować ewentualnie.Tomasz123 pisze: ↑30 sty 2022, 14:19...minęło czasu...
Właśnie znalazłem info na stronie nexun.pl o problemach BIONX - KT.
Też szukam odpowiedzi o co chodzi, u mnie BIONX Gen.2 chodzi bezproblemowo drugi sezon na sterowniku KT-sinus 500/1000W, myślę o zmianie na mocniejszy 1500W, ale te przestrogi???
- Zxc843
- Forumowicz
- Posty: 665
- Rejestracja: 30 gru 2018, 16:11
- Lokalizacja: Kraków
Re: Silniki BIONX
Ja nie narzekam, moim zdaniem jest ok, a wyswietlacz czy system PAS mi nie potrzebny
KRAKÓW
- Tomasz123
- Nowicjusz
- Posty: 27
- Rejestracja: 31 mar 2020, 11:09
Re: Silniki BIONX
Jeździłeś pojazdem z lub posiadasz sterownik GT1500?
Czy masz porównanie do KT-sinus?
Interesuje mnie porównanie tych sterowników.
-
- Forumowicz
- Posty: 433
- Rejestracja: 20 maja 2019, 22:28
- Zxc843
- Forumowicz
- Posty: 665
- Rejestracja: 30 gru 2018, 16:11
- Lokalizacja: Kraków
- Tomasz123
- Nowicjusz
- Posty: 27
- Rejestracja: 31 mar 2020, 11:09
- Tomasz123
- Nowicjusz
- Posty: 27
- Rejestracja: 31 mar 2020, 11:09
Re: Silniki BIONX
A widzisz... mój zestaw przy starcie takim na max i np. lekko pod górkę pokazuje na LCD moc do 800-900W (oczywiście pomiar nie jest dokładny).
Daje radę, ale skoro ludzie piszą że można by pocisnąć do 1500W, zacząłem się zastanawiać nad mocniejszym sterownikiem.
Stąd moje pytania.
-
- Forumowicz
- Posty: 433
- Rejestracja: 20 maja 2019, 22:28
Re: Silniki BIONX
Podlać cyną żeby zmniejszyć rezystancje drutów odpowiedzialnych za max prąd.
Tak zwany "ruski mod"
https://ebike.nexun.pl/zwiekszenie-mocy-sterownika/
Tak zwany "ruski mod"
https://ebike.nexun.pl/zwiekszenie-mocy-sterownika/
- Tomasz123
- Nowicjusz
- Posty: 27
- Rejestracja: 31 mar 2020, 11:09
Re: Silniki BIONX
nie lubię takich rozwiązańgość pisze: ↑01 lut 2022, 0:39Podlać cyną żeby zmniejszyć rezystancje drutów odpowiedzialnych za max prąd.
Tak zwany "ruski mod"
https://ebike.nexun.pl/zwiekszenie-mocy-sterownika/
- Zxc843
- Forumowicz
- Posty: 665
- Rejestracja: 30 gru 2018, 16:11
- Lokalizacja: Kraków
Re: Silniki BIONX
Na gt1500 bionx już będzie się konkretnie grzał, więc aby to podziałało dłużej należy używać tylko i wyłącznie z wyłącznikiem termicznym, NC najlepiej pod stacyjke podlaczonym. Ja swój gt500 nie raz zagrzałem do odcięcia.Tomasz123 pisze: ↑31 sty 2022, 23:07A widzisz... mój zestaw przy starcie takim na max i np. lekko pod górkę pokazuje na LCD moc do 800-900W (oczywiście pomiar nie jest dokładny).
Daje radę, ale skoro ludzie piszą że można by pocisnąć do 1500W, zacząłem się zastanawiać nad mocniejszym sterownikiem.
Stąd moje pytania.
KRAKÓW
- Tomasz123
- Nowicjusz
- Posty: 27
- Rejestracja: 31 mar 2020, 11:09
Re: Silniki BIONX
Mam termiki w silniku i w sterowniku, teraz konfiguracja mocy jest optymalna, nigdy nie odcięło.
Jednak apetyt na zwiększenie mocy jest.
Chyba rozsądnym rozwiązaniem jest najpierw mocniejszy silnik, ale to już nie w tej ramie.
Jednak apetyt na zwiększenie mocy jest.
Chyba rozsądnym rozwiązaniem jest najpierw mocniejszy silnik, ale to już nie w tej ramie.
Ostatnio zmieniony 01 lut 2022, 13:45 przez Tomasz123, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Forumowicz
- Posty: 433
- Rejestracja: 20 maja 2019, 22:28
Re: Silniki BIONX
I takie rozwiązanie ma sens.
Obecny silnik zamienia dużo energii w ciepło.
Ruski mod dał by Ci możliwość sprawdzenia po taniości czy większy prąd zostanie zmieniony w moment obrotowy czy ciepło.
Ale dopiero mocniejszy silnik w pełni wykorzysta dodatkowe A.
Nie ma cudów w tym temacie.
Chcesz poczuć większą moc to Potrzebujesz innego silnika, sterownika, baterii i w sumie nowego ebika.
Obecny silnik zamienia dużo energii w ciepło.
Ruski mod dał by Ci możliwość sprawdzenia po taniości czy większy prąd zostanie zmieniony w moment obrotowy czy ciepło.
Ale dopiero mocniejszy silnik w pełni wykorzysta dodatkowe A.
Nie ma cudów w tym temacie.
Chcesz poczuć większą moc to Potrzebujesz innego silnika, sterownika, baterii i w sumie nowego ebika.
Ostatnio zmieniony 01 lut 2022, 19:43 przez gość, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Forumowicz
- Posty: 70
- Rejestracja: 12 kwie 2020, 16:09
- Lokalizacja: Bayern
Re: Silniki BIONX
Chciałbym się podpiąć pod temat. Jaka to jest wersja silnika na załączonej fotce?
Mam taki komplecik z uszkodzonym BMS w akku. Chciałbym najpierw sprawdzić działanie sterownika w piaście podając 5V i 12V na odpowiednie piny.
Jeżeli to nie wypali to pozostaje przeróbka silnika na zewnętrzny sterownik. I tutaj rodzi się pytanie o wersję silnika. Jaki sterownik do niego dobrać.
Bateria 48V.
Mam taki komplecik z uszkodzonym BMS w akku. Chciałbym najpierw sprawdzić działanie sterownika w piaście podając 5V i 12V na odpowiednie piny.
Jeżeli to nie wypali to pozostaje przeróbka silnika na zewnętrzny sterownik. I tutaj rodzi się pytanie o wersję silnika. Jaki sterownik do niego dobrać.
Bateria 48V.
- Zxc843
- Forumowicz
- Posty: 665
- Rejestracja: 30 gru 2018, 16:11
- Lokalizacja: Kraków
Re: Silniki BIONX
Mi to na 4 generacje wygląda, ale pewności nie mam, sterownik najbezpieczniej GT500Atebo pisze: ↑08 kwie 2022, 22:19Chciałbym się podpiąć pod temat. Jaka to jest wersja silnika na załączonej fotce?
Mam taki komplecik z uszkodzonym BMS w akku. Chciałbym najpierw sprawdzić działanie sterownika w piaście podając 5V i 12V na odpowiednie piny.
Jeżeli to nie wypali to pozostaje przeróbka silnika na zewnętrzny sterownik. I tutaj rodzi się pytanie o wersję silnika. Jaki sterownik do niego dobrać.
Bateria 48V.
KRAKÓW
- Tomasz123
- Nowicjusz
- Posty: 27
- Rejestracja: 31 mar 2020, 11:09
- Tomasz123
- Nowicjusz
- Posty: 27
- Rejestracja: 31 mar 2020, 11:09
Re: Silniki BIONX
Sprawdziłem!
Na sterowniku KT 48 sinus 22/45A Bionx 2Gen "ciągnie" jak szalony i grzeje się jak szalony, odcina termik 140st po 15-20 minutach jazdy na manetce na max. Nie podłączyłem jeszcze pomiaru temperatury z silnika wiec nie znam temperatur przy jeździe na sterowniku KT 48 sinus 12/25A, ale ten nigdy mi nie zagotował silnika.
Na sterowniku KT 48 sinus 22/45A Bionx 2Gen "ciągnie" jak szalony i grzeje się jak szalony, odcina termik 140st po 15-20 minutach jazdy na manetce na max. Nie podłączyłem jeszcze pomiaru temperatury z silnika wiec nie znam temperatur przy jeździe na sterowniku KT 48 sinus 12/25A, ale ten nigdy mi nie zagotował silnika.
-
- Forumowicz
- Posty: 70
- Rejestracja: 12 kwie 2020, 16:09
- Lokalizacja: Bayern
Re: Silniki BIONX
Rozebrałem i chyba jest to 2Gen.
Więc będzie mocniejszy sterownik niż 15A. + eRider T9+ MPe i powinno smigać.
Zamówiłem termostat +czujnik temp do wklejenia i jak dojdą działam dalej.
Więc będzie mocniejszy sterownik niż 15A. + eRider T9+ MPe i powinno smigać.
Zamówiłem termostat +czujnik temp do wklejenia i jak dojdą działam dalej.
- Tomasz123
- Nowicjusz
- Posty: 27
- Rejestracja: 31 mar 2020, 11:09
Re: Silniki BIONX
rotor wygląda jak 2gen ale pokrywy zupełnie inne, kup nowe łożyska niezależnie od stanu obecnych
na fotkach mój stojan Gen2 w trakcie przeróbki i zastępcze PCB dla "większego" porządku
na fotkach mój stojan Gen2 w trakcie przeróbki i zastępcze PCB dla "większego" porządku
- Załączniki
-
- Bionx Gen2 płyta zastępcza
- pcb.jpg (76.06 KiB) Przejrzano 4974 razy
-
- Bionx Gen2 - stojan
- Gen2.jpg (59.8 KiB) Przejrzano 4974 razy