Elektryczny buggy

Podziel się z nami opisem własnych konstrukcji
electron1
Forumowicz
Posty: 44
Rejestracja: 11 kwie 2022, 13:47

Elektryczny buggy

Post autor: electron1 »

Cześć tu Błażej

Zamierzam zbudować elektryczne buggy jeszcze w tym roku. Zmieniając konstrukcję przewidzianą pod 250cm3.

Parametry:

1. Akumulatory - 50Ah 21S LiIon
2. Sterownik SEVCON GEN4 Sieze2
3. Silnik Parker 3,9kW
3. BMS - ANT - 300A

Czy ktoś ma doświadczenie z tym ostatnim? BMS ANT?
Potrzebuję również dobrać łądowarkę.
Awatar użytkownika
pxl666
Forumowicz
Posty: 5764
Rejestracja: 27 cze 2018, 23:05
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Elektryczny buggy

Post autor: pxl666 »

coś takiego ?

DomeZ
Nowicjusz
Posty: 29
Rejestracja: 08 lip 2020, 10:14

Re: Elektryczny buggy

Post autor: DomeZ »

Z ciekawości opłaca się wsadzać tak slaby silnik w taką ramę?
Awatar użytkownika
tas
Administrator
Posty: 2964
Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
Lokalizacja: Żywiec
Kontakt:

Re: Elektryczny buggy

Post autor: tas »

Tu jest lepszy silnik:
https://allegro.pl/oferta/silnik-bldc-8 ... 1448181548
:D

Do tego sterownik za 150-200zł z toyoty yaris: https://allegro.pl/oferta/przetwornica- ... 8764850317

Oraz płytka sterująca https://www.evbmw.com/index.php/evbmw-w ... ogic-board
aby uruchomić go bez auta z manetki czyniąc go 24-400V i 1-400A z opcją charge boost bo to sterownik z 2 wyjściami na silniki i mamy w cenie ebajka napęd o mocy 200kW :D lub podłączając 2 silnik w opcji 4WD 2x200kW :D

No, to by się jakoś odpychało i nawet nie było drogie :)

A tak poważnie, to jeśłi zamierzasz robić buggy to też musisz coś powiedzieć o mechanice rozwiązań, bo jak z tego powstanie 300kg moloch napędzany takim małym silniczkiem to poza jazdą po płaskim to wiele więcej nie bezie potrafiło robić :(
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
electron1
Forumowicz
Posty: 44
Rejestracja: 11 kwie 2022, 13:47

Re: Elektryczny buggy

Post autor: electron1 »

Tak naprawdę nie zależy mi na jakiś niesamowitych osiągach, lecz na maszynie przełajowej, do spokojnej jazdy z dzieciakami.
Awatar użytkownika
Mel48
Forumowicz
Posty: 235
Rejestracja: 22 lis 2018, 9:17
Lokalizacja: kotlina kłodzka

Re: Elektryczny buggy

Post autor: Mel48 »

Witam
Do spokojnej jazdy po polach polecam poszukać pojazd typu melex - predkość max 25km ;)
electron1
Forumowicz
Posty: 44
Rejestracja: 11 kwie 2022, 13:47

Re: Elektryczny buggy

Post autor: electron1 »

Sęk w tym, że rama, zawieszenie itp są gotowe, Dobrałem napęd i przełożenia.

W związku z tym, że mam pakiet baterii LEV50 w ustawieniu 20S, który będzie zabezpieczony BMS ANT BMS 300A, poszukuję ładowarki.

Wg specyfikacji LEV50 napięcie ładowania nie może przekroczyć 4.1V. Sęk w tym, że dostępne ładowarki dają 84V co daje 4,2V na ogniwo. Co nie jest wskazane. Macie może coś do polecenia?
Awatar użytkownika
pxl666
Forumowicz
Posty: 5764
Rejestracja: 27 cze 2018, 23:05
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Elektryczny buggy

Post autor: pxl666 »

electron1 pisze:
12 kwie 2022, 23:06
Sęk w tym, że rama, zawieszenie itp są gotowe, Dobrałem napęd i przełożenia.

W związku z tym, że mam pakiet baterii LEV50 w ustawieniu 20S, który będzie zabezpieczony BMS ANT BMS 300A, poszukuję ładowarki.

Wg specyfikacji LEV50 napięcie ładowania nie może przekroczyć 4.1V. Sęk w tym, że dostępne ładowarki dają 84V co daje 4,2V na ogniwo. Co nie jest wskazane. Macie może coś do polecenia?
pokażesz furę ? bms nie jest w stanie odciąć wcześniej ?
electron1
Forumowicz
Posty: 44
Rejestracja: 11 kwie 2022, 13:47

Re: Elektryczny buggy

Post autor: electron1 »

Zrobię zdjęcia jak będę na wsi gdzie to składam. Co do BMS-a to muszę to rozkminić, ale dokumentacja jest uboga.
gienek333
Forumowicz
Posty: 631
Rejestracja: 19 lut 2018, 22:37
Lokalizacja: Kraków

Re: Elektryczny buggy

Post autor: gienek333 »

Tas, czy ten sterownik co go opisałeś będzie chodził z tym silnikiem? Jest to sprawdzone?
electron1
Forumowicz
Posty: 44
Rejestracja: 11 kwie 2022, 13:47

Re: Elektryczny buggy

Post autor: electron1 »

Tak jest to sprawdzone i kupuje sterownik z usługą sparowania i zaprogramowania.
electron1
Forumowicz
Posty: 44
Rejestracja: 11 kwie 2022, 13:47

Re: Elektryczny buggy

Post autor: electron1 »

Przeprowadziłem ostatni kilka prac nad buggy. Została dużo roboty przede mną.
Załączniki
Na zdjęciu widoczny pakiet akumulatorów LEV50 20S. Jak na razie wszystkie ogniwa są zbalansowane.
Na zdjęciu widoczny pakiet akumulatorów LEV50 20S. Jak na razie wszystkie ogniwa są zbalansowane.
Tak wygląda buggy.
Tak wygląda buggy.
Wymieniłem już łożyska, oraz założyłem nową zębatkę.
Wymieniłem już łożyska, oraz założyłem nową zębatkę.
electron1
Forumowicz
Posty: 44
Rejestracja: 11 kwie 2022, 13:47

Re: Elektryczny buggy

Post autor: electron1 »

Dostałem informację, że ANT BMS umożliwia jednak ograniczenie ładowania do 4.1 V na ogniwo. Tak, że z ładowarką nie będzie problemu.
Załączniki
Planowana przekładnia 1:6.
Planowana przekładnia 1:6.
Awatar użytkownika
tas
Administrator
Posty: 2964
Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
Lokalizacja: Żywiec
Kontakt:

Re: Elektryczny buggy

Post autor: tas »

Nie, ant umożliwia ustawienie napięcia balansowania na 4.1V, ładowarka nadal będzie chciała ładować np 4.2
Musisz mieć i BMS i ładowarkę ustawioną na 4.1V
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
Awatar użytkownika
equid
Forumowicz
Posty: 783
Rejestracja: 26 mar 2018, 13:36
Lokalizacja: zory

Re: Elektryczny buggy

Post autor: equid »

Ale to nie problem przecież ustawić na antcie żeby odłączył ładowarkę na 4,1v. Wiadomo jak ładowarka nie jest skręcona tez na 4,1v to trochę popsuje ostatnia fazę ładowania, ale ogniw mimo wszystko nie naładuje powyżej 4,1v bo bms odetnie
electron1
Forumowicz
Posty: 44
Rejestracja: 11 kwie 2022, 13:47

Re: Elektryczny buggy

Post autor: electron1 »

tas pisze:
19 kwie 2022, 12:26
Nie, ant umożliwia ustawienie napięcia balansowania na 4.1V, ładowarka nadal będzie chciała ładować np 4.2
Musisz mieć i BMS i ładowarkę ustawioną na 4.1V
Znasz może przykłądowy model, który łąduje do 4.1 lub da się w nim ustawić max napięcie ładowania?
Awatar użytkownika
tas
Administrator
Posty: 2964
Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
Lokalizacja: Żywiec
Kontakt:

Re: Elektryczny buggy

Post autor: tas »

popularne ładowarki z alu obudowami można wyregulować +-2V i ją skręcisz o tyle aby miała niższe napięcie
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
electron1
Forumowicz
Posty: 44
Rejestracja: 11 kwie 2022, 13:47

Re: Elektryczny buggy

Post autor: electron1 »

tas pisze:
19 kwie 2022, 15:15
popularne ładowarki z alu obudowami można wyregulować +-2V i ją skręcisz o tyle aby miała niższe napięcie
Tę skręcę w dół? https://nexun.pl/pl/products/ladowarka- ... n-525.html
electron1
Forumowicz
Posty: 44
Rejestracja: 11 kwie 2022, 13:47

Re: Elektryczny buggy

Post autor: electron1 »

@tas polecasz 7A czy 3,5A dla pakietu który teraz ma ok 40Ah?
Awatar użytkownika
tas
Administrator
Posty: 2964
Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
Lokalizacja: Żywiec
Kontakt:

Re: Elektryczny buggy

Post autor: tas »

Tak, skręcisz ją w dół o te 0.1V/sekcję
7A lepiej, nie ograniczy żywotności a przyśpieszy ładowanie
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
electron1
Forumowicz
Posty: 44
Rejestracja: 11 kwie 2022, 13:47

Re: Elektryczny buggy

Post autor: electron1 »

tas pisze:
19 kwie 2022, 21:19
Tak, skręcisz ją w dół o te 0.1V/sekcję
7A lepiej, nie ograniczy żywotności a przyśpieszy ładowanie
Na PCB jest potencjometr regulacyjny?
Awatar użytkownika
tas
Administrator
Posty: 2964
Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
Lokalizacja: Żywiec
Kontakt:

Re: Elektryczny buggy

Post autor: tas »

Jest, ale nie reguluj więcej jak 2V bo rozjadą się fazy CC/CV/Icut i przestanie ładować prawidłowo.
Max 2V można
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
electron1
Forumowicz
Posty: 44
Rejestracja: 11 kwie 2022, 13:47

Re: Elektryczny buggy

Post autor: electron1 »

Znalazłem instrukcję jak to zrobić, Może nie jest to ten sam zasilacz, ale znając produkty z dalekiego wschodu jest podobnie.


@tas tak to mniej więcej wygląda?

Akurat muszę zjechać o dokłądnie 2V w dół. 4.1Vx20=82V.
Awatar użytkownika
tas
Administrator
Posty: 2964
Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
Lokalizacja: Żywiec
Kontakt:

Re: Elektryczny buggy

Post autor: tas »

Tak, one są wszystkie w podobnej budowie, możesz spróbować tylko nie kręć prądowymi potkami, te 2 potki są w wspólnym dzielniku też od 3 fazy Icut i łatwo już się na fabryczne ustawienia nie da wrócić
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
electron1
Forumowicz
Posty: 44
Rejestracja: 11 kwie 2022, 13:47

Re: Elektryczny buggy

Post autor: electron1 »

Ok, dzięki, zamówię u ciebie.
electron1
Forumowicz
Posty: 44
Rejestracja: 11 kwie 2022, 13:47

Re: Elektryczny buggy

Post autor: electron1 »

Witajcie,

Muszę przerobić ładowarkę 20S z 84V na 82V WAOUKS. Wg różnych tutoriali należy regulować potencjometr znajdujący się najbliżej wyjścia. Tyle tylko że w tym zasilaczu wszystkiepotencjometry znajdują się blisko siebie. Czy ktoś z was ma do∂świadzenie w tym, ew robił to już?


Wydaje mi się, że to będzie potencjometr VR3.
Załączniki
IMG_3176.jpg
IMG_3174.jpg
Awatar użytkownika
Tooropek
Forumowicz
Posty: 2028
Rejestracja: 08 wrz 2018, 10:50

Re: Elektryczny buggy

Post autor: Tooropek »

Kręć pół obrotu z wpiętym multimetrem i sprawdzaj który to, jak nic się nie zmieni to wróć do poprzedniego położenia i kręć następnym.
* Akumulatory * Bidony * 36V/48V. Zapraszam na priv.
scuda
Forumowicz
Posty: 747
Rejestracja: 24 lut 2018, 21:49
Lokalizacja: Stalowa Wola

Re: Elektryczny buggy

Post autor: scuda »

Proponuje przenieść temat do konstrukcje własne. Projekt ciekawy, tylko silnik wydaje sie za słaby. Ile w piku będzie podawał mocy ?
electron1
Forumowicz
Posty: 44
Rejestracja: 11 kwie 2022, 13:47

Re: Elektryczny buggy

Post autor: electron1 »

Tooropek pisze:
02 maja 2022, 8:31
Kręć pół obrotu z wpiętym multimetrem i sprawdzaj który to, jak nic się nie zmieni to wróć do poprzedniego położenia i kręć następnym.
Dzięki za informacje. Sprawdziłem tą ładowarkę i do regulacji napięcia służy potencjometr VR1.

Co do silnika, to wydaje mi się, że do spokonej jazdy wystarczy. Przewidziany jest sterownik do 180A i z tego co wiem, to w piku będzie w pełni wykorzystany.
scuda
Forumowicz
Posty: 747
Rejestracja: 24 lut 2018, 21:49
Lokalizacja: Stalowa Wola

Re: Elektryczny buggy

Post autor: scuda »

To wychodzi 15kw w piku, jeżeli silnik będzie to znosił i zamieniał dobrze na moc mechaniczna to będzie to nawet jechac, bo kiedyś się robiło z silnika 126p buggy i dawały rade.
electron1
Forumowicz
Posty: 44
Rejestracja: 11 kwie 2022, 13:47

Re: Elektryczny buggy

Post autor: electron1 »

Cześć,

Czy da się ten temat wprost przenieść do "kontrukcji własnych" czy trzeba założyć tam nowy?
electron1
Forumowicz
Posty: 44
Rejestracja: 11 kwie 2022, 13:47

Re: Elektryczny buggy

Post autor: electron1 »

Czy ktoś miał już do czynienia z ANT BMS dla konfiguracji 20S. Chodzi mi o parametry do ustawienia typu "Must Have" w aplikacji mobilnej
Awatar użytkownika
Yasiu77
Moderator
Posty: 1319
Rejestracja: 20 mar 2018, 20:17
Lokalizacja: Szczyrk

Re: Elektryczny buggy

Post autor: Yasiu77 »

szukaj poradnika Dede na forum
electron1
Forumowicz
Posty: 44
Rejestracja: 11 kwie 2022, 13:47

Re: Elektryczny buggy

Post autor: electron1 »

Kolejny dzień pracy nad buggy już za mną.

Udało się okablować akumulatory i podłączyć ANT BMSa-a. Na razie pozostał wyłączony, ponieważ muszę uważnie go skonfigurować.
Załączniki
Pakiet akumulatorów już jest okablowany. Widać powsadzane termistory
Pakiet akumulatorów już jest okablowany. Widać powsadzane termistory
Przygotowanie pod montaż przekładni.
Przygotowanie pod montaż przekładni.
IMG_3319 Medium.jpeg
electron1
Forumowicz
Posty: 44
Rejestracja: 11 kwie 2022, 13:47

Re: Elektryczny buggy

Post autor: electron1 »

Dodatkowe zdęcia
Załączniki
ANT BMS działa, lecz musze go jeszcze skonfigurować.
ANT BMS działa, lecz musze go jeszcze skonfigurować.
electron1
Forumowicz
Posty: 44
Rejestracja: 11 kwie 2022, 13:47

Re: Elektryczny buggy

Post autor: electron1 »

Akumulatory beda zamknięte w skrzyni razem z BMS oraz sterownikiem Sevcon. Jak myślicie czy nie będą miały za ciepło? Czy nie trzeba przypadkiem zastosować wentylacji?
Awatar użytkownika
Tooropek
Forumowicz
Posty: 2028
Rejestracja: 08 wrz 2018, 10:50

Re: Elektryczny buggy

Post autor: Tooropek »

Myślę, że nie zaszkodzi dać jakiś wentylator w jedną ze ścianek obudowy i zrobić wylot powietrza ze skrzynki. Będziesz miał 4 pomiary temperatury na samym bmsie więc będziesz widział na bieżąco co się dzieje w środku skrzynki. Na sterownik możesz dać jeden termistor z bmsa i ustawić próg alarmu na 50°C ale niestety każdy z termistorów działa równolegle z antem i na pakiecie też będzie ograniczenie do 50°C. Co do ogniw to przeczytaj kartę katalogową jakie temperatury są dopuszczalne i jeżeli pokrywa się to z temperaturą graniczną sterownika to byś miał zabezpieczenie i Aku i sterownika realizowane przez bms.
* Akumulatory * Bidony * 36V/48V. Zapraszam na priv.
electron1
Forumowicz
Posty: 44
Rejestracja: 11 kwie 2022, 13:47

Re: Elektryczny buggy

Post autor: electron1 »

Dzięki za podpowiedź. Pogadam jeszcze z osobą, która będzie programowała Sevcona. Najwyżej dam niezależny termostat uruchamiający dmuchawę. Sęk w tym, że na pewno temperatura w obudowie będzie spora w słoneczne dni. Obudowa jest czarna. Całe szczęście są otwory oryginalnie służące do przewietrzania, więc nie powinno być problemu z montażem. Muszę jeszcze rozwiązać problem kurzu i zastosować filtr na wejście powietrza.
Awatar użytkownika
pxl666
Forumowicz
Posty: 5764
Rejestracja: 27 cze 2018, 23:05
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Elektryczny buggy

Post autor: pxl666 »

może wentyle komputerowe z niezależnymi czujnikami ?
electron1
Forumowicz
Posty: 44
Rejestracja: 11 kwie 2022, 13:47

Re: Elektryczny buggy

Post autor: electron1 »

Yasiu77 pisze:
13 maja 2022, 15:12
szukaj poradnika Dede na forum
Cześć Yasiu77, nie mogę niczego takiego znaleźć na forum jak "poradnik Dede". Przeszukiwałem już pod frazami ANT BMS itp. Masz może do tego linka?
Awatar użytkownika
Yasiu77
Moderator
Posty: 1319
Rejestracja: 20 mar 2018, 20:17
Lokalizacja: Szczyrk

Re: Elektryczny buggy

Post autor: Yasiu77 »

Awatar użytkownika
radasss
Forumowicz
Posty: 494
Rejestracja: 31 mar 2018, 8:50
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Elektryczny buggy

Post autor: radasss »

electron1 - dlaczego Sevcon a nie propozycja tas'a ? Chcę kupić ten zestaw tak na wszelki wypadek ;-)
warsztatmotocykli.pl
wwojciech
Forumowicz
Posty: 266
Rejestracja: 20 lut 2018, 7:03

Re: Elektryczny buggy

Post autor: wwojciech »

Tez walcz z tym silnikiem, gt1500 juz sie spalil:) vesc prad fazowy tylko do 100A moge wykrecic co przy tym silniku tylko 20A ciagnie pradu baterii, i jak narazie bezczujnikowo nie chce ruszyc sam motoru 125cc. Teraz robie konwerter sygnalu resolvera UVW na halla, to moze ozyje to. Silnik 8 polowy wiec musi byc szybki sterownik. Przy 4tys rpm erpm wychodzi 32tys czyli powyzej maksa dla sabvotona.
electron1
Forumowicz
Posty: 44
Rejestracja: 11 kwie 2022, 13:47

Re: Elektryczny buggy

Post autor: electron1 »

radasss pisze:
28 maja 2022, 5:23
electron1 - dlaczego Sevcon a nie propozycja tas'a ? Chcę kupić ten zestaw tak na wszelki wypadek ;-)
Sterownik poleciła mi osoba od której kupowałem silnik Parker.
electron1
Forumowicz
Posty: 44
Rejestracja: 11 kwie 2022, 13:47

Re: Elektryczny buggy

Post autor: electron1 »

wwojciech pisze:
01 cze 2022, 10:31
Tez walcz z tym silnikiem, gt1500 juz sie spalil:) vesc prad fazowy tylko do 100A moge wykrecic co przy tym silniku tylko 20A ciagnie pradu baterii, i jak narazie bezczujnikowo nie chce ruszyc sam motoru 125cc. Teraz robie konwerter sygnalu resolvera UVW na halla, to moze ozyje to. Silnik 8 polowy wiec musi byc szybki sterownik. Przy 4tys rpm erpm wychodzi 32tys czyli powyzej maksa dla sabvotona.
Mam namiary na osobę, która te silniki już parowała z Sevcon-em i ma praktyczne doświadczenia (program dla sterownika również potrafi dostosować)
W przeciągu 2 tygodni powinienem już dostać zaprogramowany sterownik i będę go podłączał do silnika. Dam znać jakie są efekty.

W ten weekend mam nadzieję dokończę konstrukcję pod silnik aby połączyć go z ramą.
electron1
Forumowicz
Posty: 44
Rejestracja: 11 kwie 2022, 13:47

Re: Elektryczny buggy

Post autor: electron1 »

Zakończyłem już część mechaniczną - przekładnie wraz z jarzmem silnika.

Każda przekładnia ma swój napinacz- zarówno dla tej łańcuchowej jak i dla pasowej.

Przekładnia to 5,6:1.

Silnik wg specyfikacj ma w piku 47Nm momentu, lecz przez sterownik Sevcon Gen 4 Size 2(max 180A) zapewne takiej wartości nie osiągnę. Jestem bardzo ciekawy co z tego wyjdzie i jak się to przełoży na walory jezdne.
Załączniki
IMG_3834 Large.jpeg
IMG_3833 Large.jpeg
IMG_3835 Large.jpeg
electron1
Forumowicz
Posty: 44
Rejestracja: 11 kwie 2022, 13:47

Re: Elektryczny buggy

Post autor: electron1 »

Witajcie,

Nie odzywałem się od dłuższego czasu. W końcu udało mi się dopowadzić projekt do etapu gdy mogę się nim przejechać - zresztą nie tylko ja :)

Tu można zobaczyć pokaz slajdów z kilku etapów budowy:

Tutaj kilka innych filmików.



electron1
Forumowicz
Posty: 44
Rejestracja: 11 kwie 2022, 13:47

Re: Elektryczny buggy

Post autor: electron1 »

Na razie licznik wskazuje złe wartości - pomyliłem się z przelicznikiem obwodu koła do obrotów silnika. Muszę przeprogramować SEVCON-a.

Po testach okazało się, że jedna z 20 cel jest uszkodzona i bardzo szybko spada na niej napięcie pod obciążeniem. Czeka mnie wymiana.
scuda
Forumowicz
Posty: 747
Rejestracja: 24 lut 2018, 21:49
Lokalizacja: Stalowa Wola

Re: Elektryczny buggy

Post autor: scuda »

Projekt widać dopieszczony. Jak dla mnie to aż prosi się o więcej mocy ;) Tak by chociaż tył przyczepność tracił.
Awatar użytkownika
pxl666
Forumowicz
Posty: 5764
Rejestracja: 27 cze 2018, 23:05
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Elektryczny buggy

Post autor: pxl666 »

potencjał jest . zawsze można zwiększyć moc . pytanie jak się wspina i czy nie miał być dwumiejscowy ? cos tam bylo o dzieciach ...
ODPOWIEDZ