Interpretacja momentu obrotowego. 6T,7T,8T? Pomocy
- kristofix6
- Forumowicz
- Posty: 32
- Rejestracja: 13 lis 2022, 14:24
Interpretacja momentu obrotowego. 6T,7T,8T? Pomocy
Witam, przymierzam się do silnika mxus 30H 1500w i stoje przed wyborem nawoju. Mozliwe prędkości do osiągnięcia dla poszczegolnych nawojów są dla mnie jasne, jednak nie bardzo potrafię interpretować Nm.
7T - 70Nm, 8T - 80 Nm itp.
Rowery(fulle) z półek cenowych>16 000 mają po 85Nm, z czego wnoszę że taka ilość Nm daje komfort w podjazdach - daje zapas mocy i silnik się nie przegrzeje na długim podjezdzie?
Mieszkam w rejonie płaskim, ale górek pare jest. PPrzy założeniu że będę niemal zawsze jeździł poniżej 33km/h to 8T brać bo bedzie oszczedniejszy i da mi zapas na podjazdy?
Mam problem też z interpetacją - 70Nm to jaki podjazd - o jakiej długości i o jakim nachleniu przy wadze rowerzysty 75kg? podobnie jaki podjazd o jakiej długości może wziąć silnik 80Nm?
Czy może jesli planujemy nie przekraczać 33km/h to zawsze jedynym słusznym wyborem powinno być 8T niezależnie od ilości podjazdów w okolicy?
7T - 70Nm, 8T - 80 Nm itp.
Rowery(fulle) z półek cenowych>16 000 mają po 85Nm, z czego wnoszę że taka ilość Nm daje komfort w podjazdach - daje zapas mocy i silnik się nie przegrzeje na długim podjezdzie?
Mieszkam w rejonie płaskim, ale górek pare jest. PPrzy założeniu że będę niemal zawsze jeździł poniżej 33km/h to 8T brać bo bedzie oszczedniejszy i da mi zapas na podjazdy?
Mam problem też z interpetacją - 70Nm to jaki podjazd - o jakiej długości i o jakim nachleniu przy wadze rowerzysty 75kg? podobnie jaki podjazd o jakiej długości może wziąć silnik 80Nm?
Czy może jesli planujemy nie przekraczać 33km/h to zawsze jedynym słusznym wyborem powinno być 8T niezależnie od ilości podjazdów w okolicy?
Ostatnio zmieniony 20 lis 2022, 20:04 przez kristofix6, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Forumowicz
- Posty: 534
- Rejestracja: 16 mar 2018, 14:41
- Lokalizacja: podkarpackie
Re: Interpretacja momentu obrotowego. Pomocy
Co tak wolno. 35-38km/h to na swoim 250W rowerze śmigam do pracy.Przy założeniu że będę niemal zawsze jeździł poniżej 33km/h
Fizyka.
Np.: 70Nm.
Załóżmy, że masz koło 26cali czyli 66cm=0,66m
70Nm/0,66m=106N
106N/9,81=10.8kg
tyle ten silnik teoretycznie utrzyma w równowadze gdybyś stał pod górkę pionową.
Jeśli nachylenie byłoby 45stopni to utrzymałby w równowadze ok 21,5kg.
Z funkcji trygonometrycznych policzysz dla każdego dowolnego pochylenia.
A tak praktycznie.
Jeśli stoisz przed wyborem tylko pomiędzy tymi dwoma 70Nm i 80Nm to jeśli wolisz prędkość po płaskim terenie to bierz szybszy o mniejszym momencie a jeśli wolisz wolniej ale pod większe górki to bierz wolniejszy o większym momencie.
- kristofix6
- Forumowicz
- Posty: 32
- Rejestracja: 13 lis 2022, 14:24
Re: Interpretacja momentu obrotowego. Pomocy
właśnie o to chodzi że nie wiem czy 70Nm jest już na góki wystarczające. online brak testów. przydałby się taki instruktaż. np ktoś jedzie na 70Nm i ktoś obok na 80Nm pod górke o nachyleniu 15% powiedzmy 5 minut i na koniec porównanie temeratury itp. Może jest tak, że 70Nm miałby wyższą temp ale nie na tyle żeby się tym w ogóle przejmować, co oznaczałoby że jest jednostką z możliwością rozwijania prędkości jak i pokonywania całkiem sprawni wzniesień(nie gór).
może ktoś dorzuci swoje trzy grosze do dyskusji i pomoże?
chociaż z tyłu glowy mam "jesli planujemy nie przekraczać 35km/h to zawsze jedynym słusznym wyborem powinno być 8T niezależnie od ilości podjazdów w okolicy".
35km/h - to predkosc wynikajaca z mojego doświadczenia i ilości kontuzji/wypadków zaliczonych na rowerze także rozumiem wasze zapędy, ale 35km/h w lesie to jest bardzo szybko.
-
- Forumowicz
- Posty: 213
- Rejestracja: 26 cze 2019, 8:14
- Lokalizacja: Wrocław
Re: Interpretacja momentu obrotowego. 6T,7T,8T? Pomocy
Ciężko takie testy przeprowadzić wiarygodnie stąd pewnie ich brak, pozostają symulacje albo opinie i tu znów pytanie o wiarygodność.
Sam po półtorej sezonu jazdy na 3K Turbo 16x4 zmieniłem nawój na wolnobieżny 12x5 na którym przejeździłem już prawie rok zbierając wrażenia, które wciąż są niejednoznaczne ale z grubsza obserwacje 16x4 -> 12x5
-spadek prędkości maksymalnej zauważyłem
-lepsze przyśpieszenie i większy kop w zakresie niskich prędkości do 15-20 km/h co wyraźnie czuć w górach w takich właśnie niskich prędkościach i jest to wyraźny plus.
-mniejszego zużycia prądu czyli większej efektywności nie zauważyłem a główna trasa testowa ma 700 m w pionie.
-co zaskakujące, ta sama trasa 700 m w pionie pokonana dość wolno i drugi raz możliwie szybko, porównywalne zużycie Wh, niestety nie mam pomiarów na stojanie 16x4.
-12x5 dostał ferrofluid i hubsinki i temperatury mocno spadły stąd nie mam nic wiarygodnego w temacie grzania.
W moim stylu jazdy głównie jeżdżę na drugim biegu ustawiony na max 37km/h i max 40A, trzeci bieg max 60A sporadycznie przy naprawdę ciężkim terenie. Mi ta zmiana na wolnobieżny pasuje bo coś tam zyskałem a straconą V max powyżej 50 km nie odczuwam bo nie jeżdżę >50 km/h.
Napisałeś: "Rowery(fulle) z półek cenowych>16 000 mają po 85Nm" ale to chyba dotyczy napędów mid i nie porównuj tego z napędem hub.
pozdrawiam
Roland
Sam po półtorej sezonu jazdy na 3K Turbo 16x4 zmieniłem nawój na wolnobieżny 12x5 na którym przejeździłem już prawie rok zbierając wrażenia, które wciąż są niejednoznaczne ale z grubsza obserwacje 16x4 -> 12x5
-spadek prędkości maksymalnej zauważyłem
-lepsze przyśpieszenie i większy kop w zakresie niskich prędkości do 15-20 km/h co wyraźnie czuć w górach w takich właśnie niskich prędkościach i jest to wyraźny plus.
-mniejszego zużycia prądu czyli większej efektywności nie zauważyłem a główna trasa testowa ma 700 m w pionie.
-co zaskakujące, ta sama trasa 700 m w pionie pokonana dość wolno i drugi raz możliwie szybko, porównywalne zużycie Wh, niestety nie mam pomiarów na stojanie 16x4.
-12x5 dostał ferrofluid i hubsinki i temperatury mocno spadły stąd nie mam nic wiarygodnego w temacie grzania.
W moim stylu jazdy głównie jeżdżę na drugim biegu ustawiony na max 37km/h i max 40A, trzeci bieg max 60A sporadycznie przy naprawdę ciężkim terenie. Mi ta zmiana na wolnobieżny pasuje bo coś tam zyskałem a straconą V max powyżej 50 km nie odczuwam bo nie jeżdżę >50 km/h.
Napisałeś: "Rowery(fulle) z półek cenowych>16 000 mają po 85Nm" ale to chyba dotyczy napędów mid i nie porównuj tego z napędem hub.
pozdrawiam
Roland
-
- Forumowicz
- Posty: 179
- Rejestracja: 02 maja 2019, 9:48
Re: Interpretacja momentu obrotowego. 6T,7T,8T? Pomocy
A nie jest to tak, że te 85Nm to 85Nm na kole przy przełożeniu 1:1?
-
- Forumowicz
- Posty: 5073
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: Interpretacja momentu obrotowego. 6T,7T,8T? Pomocy
nie jest tak bo;
te Nm są na korbie/MID a na kole to 20 - 100 Nm (zależne od przełożenia).Te 100 Nm mają przy prędkości 5 - 8 km/godz. podczas gdy HUB te 85 Nm ma przy prędkości 20 - 30 km/godz (i więcej).kristofix6 pisze: ↑20 lis 2022, 12:01........ Rowery(fulle) z półek cenowych>16 000 mają po 85Nm, z czego wnoszę że taka ilość Nm daje komfort w podjazdach - daje zapas mocy i silnik się nie przegrzeje na długim podjezdzie?.......
- kristofix6
- Forumowicz
- Posty: 32
- Rejestracja: 13 lis 2022, 14:24
Re: Interpretacja momentu obrotowego. 6T,7T,8T? Pomocy
Piszez ze fabryczne midy przy 5-10kmh mają 100Nm (temu zasługują zapewne umiejetnosc wspinania się na podjazdy 15% bez pożaru), to przekładniowka, która na papierze ma napisane 70Nm, to ile moze mieć przy 5-10kmh?
Pytam bo teraz obawiam się ze napiszesz ze 10-30Nm, a to znaczyłoby że umiejetnosci wspiania się nie ma za dobrych, a jednak jakieś górki przekładniowka dobrze znosi.
- tas
- Administrator
- Posty: 3007
- Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
- Lokalizacja: Żywiec
- Kontakt:
Re: Interpretacja momentu obrotowego. 6T,7T,8T? Pomocy
Zrobiłem taki uber pro wykres poglądowy
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
-
- Forumowicz
- Posty: 175
- Rejestracja: 17 wrz 2020, 11:14
Re: Interpretacja momentu obrotowego. 6T,7T,8T? Pomocy
Mid a hub to zupełnie inna bajka a porównywanie samych liczb jest bez sensu. Poniżej masz dwa filmy do obejrzenia, które może dadzą Ci do myślenia.A nie jest to tak, że te 85Nm to 85Nm na kole przy przełożeniu 1:1?
Jeżeli dla Ciebie istotne są podjazdy a prędkości 3-40km/h wystarczające to czy aby na pewno HUB to dobry wybór?Czy może jesli planujemy nie przekraczać 33km/h to zawsze jedynym słusznym wyborem powinno być 8T niezależnie od ilości podjazdów w okolicy?
- kristofix6
- Forumowicz
- Posty: 32
- Rejestracja: 13 lis 2022, 14:24
Re: Interpretacja momentu obrotowego. 6T,7T,8T? Pomocy
nie podjazdy tylko bezdroża + pagórki i predkosci do 35kmh. czyli przekładnia albo xf19c albo xp04(najlepiej zalane olejem żeby się nie grzały.oczywiscie z uwzglednieniem likwidacji potencjalnych wycieków). bezprzekladniowy odpada.rezystor1990 pisze: ↑25 lis 2022, 11:04
Jeżeli dla Ciebie istotne są podjazdy a prędkości 3-40km/h wystarczające to czy aby na pewno HUB to dobry wybór?
dla mnie bezprzekladniowy to synonim dojazdu do pracy po asfalcie. coś typu "rozpędzę się i bede jechał prosto po równym".
-
- Forumowicz
- Posty: 179
- Rejestracja: 02 maja 2019, 9:48
Re: Interpretacja momentu obrotowego. 6T,7T,8T? Pomocy
Coś mi się zdaje, że nie do końca zostałem zrozumiany. Pisząc o przełożeniu 1:1 mam na myśli: na korbie jest blat np. 38 i na kasecie łańcuch leży na koronce 38 i wtedy masz do dyspozycji 85Nm. Jeśli zrzucisz łańcuch na koronkę 19 będziesz miał 42,5Nm, jeśli na 50 to 112Nm. Hub w zasadzie od startu będzie miał swoje maksymalne 85Nm i w miarę wzrostu prędkości moment będzie malał - coś pokręciłeś chyba z charakterystyką sprawności silnika elektrycznego. W midzie możemy sobie żonglować momentem vs prędkość i huba z midem spokojnie można porównać dla tych samych prędkości lub momentów. Jeśli hubem uzyskamy 45 km/h , to mida musimy zrzucić na koronkę np.11 by jechać tyle samo, w efekcie czego na kole przy starcie będzie 25Nm ze wszystkimi tego konsekwencjami. No, ale nie zapominajmy, że w takiego mida dajemy 500W , a w huba 1500W, a najważniejsze - w którym punkcie charakterystyki pracy silników jesteśmy w danym momencie.tkoko pisze: ↑25 lis 2022, 7:20nie jest tak bo;
te Nm są na korbie/MID a na kole to 20 - 100 Nm (zależne od przełożenia).Te 100 Nm mają przy prędkości 5 - 8 km/godz. podczas gdy HUB te 85 Nm ma przy prędkości 20 - 30 km/godz (i więcej).kristofix6 pisze: ↑20 lis 2022, 12:01........ Rowery(fulle) z półek cenowych>16 000 mają po 85Nm, z czego wnoszę że taka ilość Nm daje komfort w podjazdach - daje zapas mocy i silnik się nie przegrzeje na długim podjezdzie?.......
-
- Forumowicz
- Posty: 5073
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: Interpretacja momentu obrotowego. 6T,7T,8T? Pomocy
Fizyka jest jedna, Nm = watom (w dużym uproszczeniu). Tak wiec przy tych samych mocach/prędkościach NA KOLE, HUB czy MID to jest "to samo". MID ma tylko tą przewagę nad HUB, że jak w każdym pojeździe z biegami możesz moc/Nm na kole zwiększyć/zmniejszyć kosztem zmniejszenia/zwiększenia prędkości, czyli dostosować do terenu/warunków.
- radasss
- Forumowicz
- Posty: 495
- Rejestracja: 31 mar 2018, 8:50
- Lokalizacja: Poznań
- Kontakt:
Re: Interpretacja momentu obrotowego. 6T,7T,8T? Pomocy
Już nie jeden raz temat mocy / momentu był poruszany, ja też wykładałem to w przystępny sposób, ale raz po raz znajdzie się pasjonat ( może perpetum mobile ), który zadając pytania chce otrzymać inna odpowiedź niż z fizyki zjawiska ona wynika. I w ten sposób zapełniamy serwery a i poczytać jest co
warsztatmotocykli.pl
-
- Forumowicz
- Posty: 5073
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: Interpretacja momentu obrotowego. 6T,7T,8T? Pomocy
Zależność między mocą, prędkością a Nm
https://zaltec.pl/narzedzia/obroty-mome ... kalkulator
https://zaltec.pl/narzedzia/obroty-mome ... kalkulator
- radasss
- Forumowicz
- Posty: 495
- Rejestracja: 31 mar 2018, 8:50
- Lokalizacja: Poznań
- Kontakt:
Re: Interpretacja momentu obrotowego. 6T,7T,8T? Pomocy
Kalkulator może i by coś dał, ale obawiam się że wiele osób nie czuje bluesa mocowo-momentowego. Może jaka apka na smrkfona coś by im rozjaśniła.
warsztatmotocykli.pl
-
- Forumowicz
- Posty: 632
- Rejestracja: 19 lut 2018, 22:37
- Lokalizacja: Kraków
Re: Interpretacja momentu obrotowego. 6T,7T,8T? Pomocy
Do obliczania siły bierze się promień, a nie średnicę koła, czyli ten moment co liczył kolega slow będzie 2x większy (212N).
-
- Forumowicz
- Posty: 5073
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: Interpretacja momentu obrotowego. 6T,7T,8T? Pomocy
Pudło.kristofix6 pisze: ↑25 lis 2022, 10:25.... Piszez ze fabryczne midy przy 5-10kmh mają 100Nm (temu zasługują zapewne umiejetnosc wspinania się na podjazdy 15% bez pożaru), to przekładniowka, która na papierze ma napisane 70Nm, to ile moze mieć przy 5-10kmh?
Pytam bo teraz obawiam się ze napiszesz ze 10-30Nm, a to znaczyłoby że umiejetnosci wspiania się nie ma za dobrych, a jednak jakieś górki przekładniowka dobrze znosi.
-
- Forumowicz
- Posty: 440
- Rejestracja: 18 lis 2018, 20:22
- Lokalizacja: Bydgoszcz
- Kontakt:
Re: Interpretacja momentu obrotowego. 6T,7T,8T? Pomocy
polecam kalkulator ze strony ebikes.ca :
https://ebikes.ca/tools/simulator.html
https://ebikes.ca/tools/simulator.html
przeróbki na rower elektryczny https://www.elektrorider.pl/
czujnik nacisku Sempu T4, Erider T9, ori Chińskie lub Open firmware Kuteng
także dla dzieci 8-12lat z czujnikiem nacisku. naprawy TSDZ2
czujnik nacisku Sempu T4, Erider T9, ori Chińskie lub Open firmware Kuteng
także dla dzieci 8-12lat z czujnikiem nacisku. naprawy TSDZ2