Przyszłość szybkich ładowarek EV w kraju
-
- Forumowicz
- Posty: 4985
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Przyszłość szybkich ładowarek EV w kraju
Tas, a co powiesz gdyby zamiast podawać dosyć problematyczne i niezbyt "porównywalne/jednoznaczne" prędkości/zasięgi, podawać tak jak w motoryzacji ;
pojemność zbiornika (litry)/baterii (watogodziny)
spalanie silnika (litry na 100 km)/Watogodziny na kilometr).
W przeciwieństwie do hipotetycznego zasięgu w km, które bez spełnienia warunków; prędkości, oporów, pojemności itd. tak naprawdę są nieporównywalne. Mając watogodziny z baterii (które łatwo wyliczyć/zmierzyć), oraz watogodziny na kilometr, które są porównywalne/łatwo mierzalne przy tych samych warunkach pomiaru (prędkość, moc, opory itd) powinny dać porównywalny wynik, a jakakolwiek odchyłka w górę/dół świadczy o innych warunkach pomiaru (wiatr, opory, podjazd).
Myślę że każdy z nas potrafi przeliczyć zasięg auta mając w zbiorniku powiedzmy 50 litrów, i spalanie 10 litrów na 100 km. Podobnie prosto wyliczyć zasięg roweru (w tych samych warunkach eksploatacji) mając w aku 500 Wh i "spalanie" 10 Wh/km
Osobiście uzupełniłbym suwak pojemności Ah o wartość Wh (by nie było wątpliwości co do bazowej "pojemności"), a wykres "prędkości" rozszerzył o Wh/km i (dla leniwych) zasięg, kasując tabelkę "zasięgu".
pojemność zbiornika (litry)/baterii (watogodziny)
spalanie silnika (litry na 100 km)/Watogodziny na kilometr).
W przeciwieństwie do hipotetycznego zasięgu w km, które bez spełnienia warunków; prędkości, oporów, pojemności itd. tak naprawdę są nieporównywalne. Mając watogodziny z baterii (które łatwo wyliczyć/zmierzyć), oraz watogodziny na kilometr, które są porównywalne/łatwo mierzalne przy tych samych warunkach pomiaru (prędkość, moc, opory itd) powinny dać porównywalny wynik, a jakakolwiek odchyłka w górę/dół świadczy o innych warunkach pomiaru (wiatr, opory, podjazd).
Myślę że każdy z nas potrafi przeliczyć zasięg auta mając w zbiorniku powiedzmy 50 litrów, i spalanie 10 litrów na 100 km. Podobnie prosto wyliczyć zasięg roweru (w tych samych warunkach eksploatacji) mając w aku 500 Wh i "spalanie" 10 Wh/km
Osobiście uzupełniłbym suwak pojemności Ah o wartość Wh (by nie było wątpliwości co do bazowej "pojemności"), a wykres "prędkości" rozszerzył o Wh/km i (dla leniwych) zasięg, kasując tabelkę "zasięgu".
-
- Forumowicz
- Posty: 2082
- Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
- Lokalizacja: Ruda Śląska
Re: Kalkulator zasięgu roweru elektrycznego
Każdy potrafi wyliczyć jeśli chodzi o spalinowe auta jadąc szybciej to niecha będzie 1L lub 2 L więcej spali i tak wiadomo ile przejedziemy warunkach zimowych jak i letnich.
Błąd obliczeniowy jest taki że należy brać przykład auta elektrycznego a nie spalinowego.
Auto Tesli jadąc 90km/h I jadąc 150km/h będzie bardzo duża różnica zasięgu a dla auta spalinowego to może 1L więcej spali.
Jadąc autostradą A4 bardzo często wyprzedzam tesle które jadę 90km/h bo bardzo duża różnica zasięgu jest jak jedzie szybciej a przy spalinowych aż takiej różnicy nie ma czy jedziemy po mieście czy autostradą.
Druga sprawa zbyt duża różnica pojazdów i silników jest elektrycznych to jak porównywać samochód osobowy elektryczny z Tirem elektrycznym a pomiędzy tymi samochody dostawcze elektryczne.
Problem jest prędkość i duża zależność zasięgu.
Mi się podoba kalkulator aktualnej wersji mogę zobaczyć przy jakim terenie i prędkości mogę się spodziewać zasięgu. A praktycznie to i tak mam na bieżąco aktualny zasięg komputera MPe i BMS smart.
Może ulepszyć grafikę kalkulatora żeby wizualnie lepiej wyglądała jak u konkurencji
-
- Forumowicz
- Posty: 4985
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: Kalkulator zasięgu roweru elektrycznego
Tak sądzisz. Kilkanaście lat temu redakcja Auto Świat przeprowadziła takie małe porównanie.
Dwa te same samochody (japońskie ale nie pamiętam modelu) miały za zadanie dojechać (jak najszybciej) autostradą z Krakowa do Berlina. Jedna załoga miała "wolną rękę" na trasie, druga miała jechać "optymalnie" i zgodnie z przepisami.
https://www.google.com/maps/dir/Krak%C3 ... 0?hl=pl-PL
Dwa proste pytania;
1. jaka była różnica w czasie między "szybkim" a "spokojnym" przejazdem.
2. jaka była różnica w spalaniu między "szybkim" a "spokojnym" przejazdem.
-
- Forumowicz
- Posty: 2082
- Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
- Lokalizacja: Ruda Śląska
Re: Kalkulator zasięgu roweru elektrycznego
Że rozmawiamy o pojazdach elektrycznych to wybrałem do testów Tesla model 3 bo nie powiedziałeś o jaki model samochodu chodzi i o jakiej prędkości mowa.
Więc mają 100% naładowania nie idzie jednym słowem powiedzieć ile przejedziemy bo to zależy od prędkości brak danych o prędkości to brak konkretnej odpowiedzi chyba że powiemy do 800km przejedziemy a to na autostradzie będzie 200km zrobi to już nie ważne?
Dla tego powstaje kalkulator zasięgu precyzyjnie określić jaki zasięg.
Jak dla mnie nie mo co porównywać samochody spalinowe do elektryków bo to bez sensu.
Jak widzę Tesle na autostradzie za Tirem 90km/h to wiem że jedzie oszczędnie idzie na zasięg a nie jak inne samochody spalinowe 140km/h lecą i nie oglądając srednio ile auto spali litrów ropy bo małą różnica jest zasięgu.
Czasem Tesla wyprzedzi tira na autostradzie i porwie na prędkość 140km/h ale szybko idzie na prawy pas i dalej jedzie 90km/h tylko ze juz przd tirem na pewno już tam cyferki zasięgu szybko się zmieniły przy 140km/h
Na przykładzie Tesli pomiędzy 90km/h a 170km/h
Przy 170km/h spalimy dwa razy tyle i zasięg będzie o połowę mniejszy niż jadąc 90km/h.
-
- Forumowicz
- Posty: 4985
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: Kalkulator zasięgu roweru elektrycznego
Nie pytałem jak jechać wolno/oszczędnie, pytałem jaka jest różnica w czasie/prędkości i spalaniu/zasięgu obu samochodów tego samego typu/producenta w "typowej" jeździe.
Przez "typową" jazdę należy rozumieć dwa warianty jazdy. Jeden "agresywny", gaz, decha, wyprzedzanie, itd, drugi "spokojny", zgodny z przepisami, unikanie gwałtownych przyśpieszeń i hamowań, hamowanie silnikiem, przewidywanie zdarzeń na drodze (np zmiana świateł) itd.
Otóż załoga która miała "spokojny" tryb jazdy na trasę 660 (700) km między centrum Krakowa a centrum Berlina w godzinach szczytu przejechała wolniej o 25 MINUT[/b,] co w przeliczeniu daje różnicę poniżej 7% przy średniej prędkości 100 km/godz tej załogi. "Agresywna" załoga jechała "tylko" 107 km/godz, czyli na każdym kilometrze zyskiwała 70 metrów.
Jeszcze bardziej ciekawsze było "spalanie" obu aut. "Agresywna" załoga miała spalanie 16 l/100 km, podczas gdy "spokojna" 10 l/100 km, co przeliczając na zasięg, przy 1000 km "spokojnej" załogi, agresywna załoga przejeżdżała zaledwie 625 km, czyli na każdym kilometrze jazdy traciła 375 metrów zasięgu.
Przez "typową" jazdę należy rozumieć dwa warianty jazdy. Jeden "agresywny", gaz, decha, wyprzedzanie, itd, drugi "spokojny", zgodny z przepisami, unikanie gwałtownych przyśpieszeń i hamowań, hamowanie silnikiem, przewidywanie zdarzeń na drodze (np zmiana świateł) itd.
Otóż załoga która miała "spokojny" tryb jazdy na trasę 660 (700) km między centrum Krakowa a centrum Berlina w godzinach szczytu przejechała wolniej o 25 MINUT[/b,] co w przeliczeniu daje różnicę poniżej 7% przy średniej prędkości 100 km/godz tej załogi. "Agresywna" załoga jechała "tylko" 107 km/godz, czyli na każdym kilometrze zyskiwała 70 metrów.
Jeszcze bardziej ciekawsze było "spalanie" obu aut. "Agresywna" załoga miała spalanie 16 l/100 km, podczas gdy "spokojna" 10 l/100 km, co przeliczając na zasięg, przy 1000 km "spokojnej" załogi, agresywna załoga przejeżdżała zaledwie 625 km, czyli na każdym kilometrze jazdy traciła 375 metrów zasięgu.
- radasss
- Forumowicz
- Posty: 494
- Rejestracja: 31 mar 2018, 8:50
- Lokalizacja: Poznań
- Kontakt:
Re: Kalkulator zasięgu roweru elektrycznego
Szkoda, że dzisiejsze bateryjki dają tak niskie zasięgi pojazdów. Gdyby były tak 3x pojemniejsze czy nadal byśmy prowadzili te dywagacje... Mamy w ogóle szanse na taki wzrost pojemności w najbliższym 10-leciu ?
warsztatmotocykli.pl
-
- Forumowicz
- Posty: 4985
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: Kalkulator zasięgu roweru elektrycznego
Problemem nie jest pojemność aku, tylko czas ładowania. Gdyby baterie można było naładować w tym samym czasie co nalanie benzyny do samochodu nie byłoby większego problemu.
- radasss
- Forumowicz
- Posty: 494
- Rejestracja: 31 mar 2018, 8:50
- Lokalizacja: Poznań
- Kontakt:
Re: Kalkulator zasięgu roweru elektrycznego
Chyba jest jeszcze problem dostępności takich szybkich ładowarek, bo nie tak łatwo stworzyć infrastrukturę dostarczającą setki kilowatów.
warsztatmotocykli.pl
-
- Forumowicz
- Posty: 4985
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: Kalkulator zasięgu roweru elektrycznego
To już jest wtórna sprawa. Podać 100 kW na gniazdo nie jest problemem dla współczesnej technologii. Taka ciekawostka. Około 100 lat temu na "świecie" jeździło 30 % aut elektrycznych, a tylko z 25 % spalinowych (reszta to parowe i inne tego typu wynalazki)
Elektryki przegrały "wojnę" ze spalinowymi dlatego, że spalinowym mogłeś podjechać do dowolnej apteki i kupić "rozpuszczalnik do farb" i jechać dalej, tak jak to zrobiła Mercedes jadąc 105 km do swoich rodziców pierwszym "Mercedesem". Elektrykiem baterii starczało wówczas na 35 km.
- radasss
- Forumowicz
- Posty: 494
- Rejestracja: 31 mar 2018, 8:50
- Lokalizacja: Poznań
- Kontakt:
Re: Kalkulator zasięgu roweru elektrycznego
Coś nie ten teges. Jest ogromnym problemem doprowadzić grube setki kilowatów do np. obecnych miejsc gdzie są stacje paliw; np. 8 stanowisk. A te elektryki z przed wieku, poruszające się w granicach miasta miały sens. I pojemność obecnych akumulatorów ( w szczególności wolumetryczna ) to raczej główny problem.
warsztatmotocykli.pl
-
- Forumowicz
- Posty: 2082
- Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
- Lokalizacja: Ruda Śląska
Re: Kalkulator zasięgu roweru elektrycznego
Technologia jest i możliwości są ale chodzi o zarobek Polsce jest za mało elektryków i się nie opłaca budować szybkich ładowarek za duże koszta do zysków jak przyjedzie jeden samochód na dzień żeby naładować.
Jedynie na autostradzie najlepiej budować szybkie ładowarki ale to są ogromne koszta instalacji jeśli nie ma blisko infrastruktury dużej mocy.
Szybka ładowarka np. 250kw i zrobić cztery stanowiska to już 1000kw to już jest moc.
Niemczech gdzie mieszkam to ładowarki się pojawiają jak grzyby po deszczu i to nie wolne ładowarki tylko szybkie. A co Polska robi też buduje ale powolne ładowarki np. Turon ma większość wolno ładowarki 22kw ale jest tanio i szybko idzie zrobić adaptacje do infrastruktury i nie wydać majątek na instalacje i kupno ładowarki.
Jedynie na autostradzie najlepiej budować szybkie ładowarki ale to są ogromne koszta instalacji jeśli nie ma blisko infrastruktury dużej mocy.
Szybka ładowarka np. 250kw i zrobić cztery stanowiska to już 1000kw to już jest moc.
Niemczech gdzie mieszkam to ładowarki się pojawiają jak grzyby po deszczu i to nie wolne ładowarki tylko szybkie. A co Polska robi też buduje ale powolne ładowarki np. Turon ma większość wolno ładowarki 22kw ale jest tanio i szybko idzie zrobić adaptacje do infrastruktury i nie wydać majątek na instalacje i kupno ładowarki.
- radasss
- Forumowicz
- Posty: 494
- Rejestracja: 31 mar 2018, 8:50
- Lokalizacja: Poznań
- Kontakt:
Re: Kalkulator zasięgu roweru elektrycznego
Może się mylę, ale auta zasilane bateryjkami to taka niezbyt długo funkcjonująca przejściówka do innego źródła. Może ogniwa paliwowe i wodór zgromadzony w jakimś rewolucyjnym pojemniku, może mały reaktor jądrowy a może jezdnie indukcyjne i przesył bezprzewodowy ee.
Fajne było też opracowanie m.in. BMW a mianowicie połączenie silnika spalinowego z parowym. Udało im się uzyskać około 10 kW dodatkowej mocy z układu chłodzenia i energii spalin i napędzenie tym jak pisali silnika ekspansyjnego ( parowego ). Wtedy robi się sporo większa sprawność wykorzystania energii chemicznej paliwa. No, ale widomo - komplikacja, koszty, mała jak na tamte czasy opłacalność i projekt zarzucony. Może kiedyś zacznie się opłacać.
Fajne było też opracowanie m.in. BMW a mianowicie połączenie silnika spalinowego z parowym. Udało im się uzyskać około 10 kW dodatkowej mocy z układu chłodzenia i energii spalin i napędzenie tym jak pisali silnika ekspansyjnego ( parowego ). Wtedy robi się sporo większa sprawność wykorzystania energii chemicznej paliwa. No, ale widomo - komplikacja, koszty, mała jak na tamte czasy opłacalność i projekt zarzucony. Może kiedyś zacznie się opłacać.
warsztatmotocykli.pl
-
- Forumowicz
- Posty: 2082
- Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
- Lokalizacja: Ruda Śląska
Re: Kalkulator zasięgu roweru elektrycznego
Ze tak zastanawiam na autostradzie w ciągu godziny tankuje bardzo duża ilość samochodów na jednej stacji że robią się korki a jak by nie było spalinowych samochodów tylko elektryczne dalegiej przyszłości to stacja ładowania była by jak duży parking na 500/1000 samochodów i dla każdego ładowarka.
Jaka moc przy tych ilościach ładowarek bedzie problem dopiero przed nami.
Jaka moc przy tych ilościach ładowarek bedzie problem dopiero przed nami.
-
- Forumowicz
- Posty: 166
- Rejestracja: 17 wrz 2020, 11:14
Re: Kalkulator zasięgu roweru elektrycznego
Sprawa wtórna? Elektro mobilność to utopia to się nie dodaje. Typowy przyłącz do domu jednorodzinnego zaprojektowany jest na 6-10kW, aby dostarczyć do każdego domu min. 100kW trzeba by było całą infrastrukturę zbudować na nowo a nie modernizować, dalej aby zdołać zasilić taką sieć w godzinach szczytu elektrownia jądrowa musiała by stać w każdym powiecie a może nawet gminie. Weź sobie kalkulator do ręki samochody tylko z bielska gdyby je podłączyć do ładowania przekroczyłyby dwukrotnie możliwości produkcyjne wszystkich elektrowni w tym kraju a to tylko jedno miasto drobny procent wszystkich pojazdów w kraju... Nie pomogą nam wiatraki ani panele choćbyśmy zaścielili każdy dach. Budowa takiej infrastruktury chodź teoretycznie możliwa jest absurdalna. Niemcy w tej chwili mają problem żeby dostarczyć prąd z wiatraków z północy kraju na południe gdzie jest duże zapotrzebowanie na energię przez przemysł a co dopiero my... po za tym nie ma fizycznie tak dużo niklu, kobaltu itd. aby zbudować tak dużo pojazdów jak jest obecnie.Chyba jest jeszcze problem dostępności takich szybkich ładowarek, bo nie tak łatwo stworzyć infrastrukturę dostarczającą setki kilowatów.
To już jest wtórna sprawa. Podać 100 kW na gniazdo nie jest problemem dla współczesnej technologii.
- radasss
- Forumowicz
- Posty: 494
- Rejestracja: 31 mar 2018, 8:50
- Lokalizacja: Poznań
- Kontakt:
Re: Kalkulator zasięgu roweru elektrycznego
No właśnie to chciałem zasygnalizować bo raz po raz lubię sobie pewne kwestie przeliczyć. Jednak duża część pasjonatów woli wpierw budować a później się zastanawiać nad sensownością; jutubowi stawiacze wiatraczków na wysokości 5 metrów.
warsztatmotocykli.pl
-
- Forumowicz
- Posty: 4985
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: Kalkulator zasięgu roweru elektrycznego
Ale kto mówi o 100 KW w każdym domu. Co do liczenia też potrafię liczyć i nie widzę specjalnej różnicy w ładowaniu 1000 samochodów słabą ładowarką przez 12 godz, a szybkimi przez kilka minut. W dobie internetu, 5/6G, satelitarnych połączeń, nie widzę większych problemów żeby już podczas jazdy mieć informację gdzie po drodze mam wolne ładowarki z odpowiednią mocą.
A tak swoją drogą, co do kalkulatora mają dylematy na temat elektromobilności, szczególnie na forum pojazdów elektrycznych.
A tak swoją drogą, co do kalkulatora mają dylematy na temat elektromobilności, szczególnie na forum pojazdów elektrycznych.
- WojtekErnest
- Forumowicz
- Posty: 3337
- Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Przyszłość szybkich ładowarek EV w kraju
Znamiona realnosci to małe reaktory jądrowe SMR .
Nie wielka elektrownia budowana 25-30 lat ale wlasnie wiele małych w różnych rejonach kraju w czasie kilku lat.
Nie wielka elektrownia budowana 25-30 lat ale wlasnie wiele małych w różnych rejonach kraju w czasie kilku lat.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...
-
- Forumowicz
- Posty: 433
- Rejestracja: 20 maja 2019, 22:28
Re: Przyszłość szybkich ładowarek EV w kraju
Właściciele samochodów elektrycznych ładują je domowymi ładowarkami, przeciętnie o mocy 11kW.
Jeśli samochód stoi tak podpięty przynajmniej 8 godzin to będzie miał zasięg 200km, nie wiem czy ktoś robi tyle codziennie wokół komina.
Jeśli tak to będzie się męczył z elektrykiem.
Jeśli nie to spokojnie w parę dni będzie miał pełną baterie.
I nie będzie odwiedzać żadnych stacji ładowania.
Ja na przykład chciałbym takie auto, jako drugie do jazdy na codzień.
Jeśli samochód stoi tak podpięty przynajmniej 8 godzin to będzie miał zasięg 200km, nie wiem czy ktoś robi tyle codziennie wokół komina.
Jeśli tak to będzie się męczył z elektrykiem.
Jeśli nie to spokojnie w parę dni będzie miał pełną baterie.
I nie będzie odwiedzać żadnych stacji ładowania.
Ja na przykład chciałbym takie auto, jako drugie do jazdy na codzień.
- WojtekErnest
- Forumowicz
- Posty: 3337
- Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Przyszłość szybkich ładowarek EV w kraju
No właśnie realna droga do upowszechnie elektrykow, to właśnie male samochody. Szczegolnie teraz propagowanie dużych elektrykow to strzał w kolano i prosta droga do zniechęcenia nawet tych co bardziej wierzą w przyszłość tych napędów.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...