Baza powstała 3 lata temu kiedy to syn uczył się jeździć na swoim rowerze a ja powoli nie nadążałem za nim biegać. Wcześniej przez 20 lat raczej rowerów nie tykałem.
Należę do osób które nie przepadają za gotowymi rozwiązaniami i raczej lubią wyważać już otwarte drzwi (co najczęściej kończy się projektami długoterminowymi), dlatego całość była składana od zera.. taki ulep z części raczej używanych / chińskich / tańszych. Rower do spokojnej jazdy. Elektryfikacja miała nastąpić w późniejszym terminie. Niestety projekt (koncepcja użycia silnika od deskorolki z przekładnia itd.) się mocno przeciągał i w pewnym momencie, a dokładnie na początku tego roku, postanowiłem go trochę skrócić i jednak skorzystać z gotowca w postaci TSDZ2, chociaż i tak z odrobiną modyfikacji z mojej strony.
(Link do galerii roweru i modyfikacji: https://photos.app.goo.gl/B94vdf5aCDySZPSr5):
Baza:
- rama: 21” BMC TrailFox 02 z 2007r.
- amortyzatory a raczej uginacze przód/tył: SUNTOUR NRX / KS A5-RR1
- hamulce: Magura (chyba) MT-4 z wyjściem czujnika dla e-bike. Tarcze 160/180 ZTTO
- koła/opony: 26” NOVATEC + CST C1381
- kaseta: 9-rz 11-50T ZTTO
- przerzutka: Przerzutka Sunrace RDM900 + Shimano SL-M2010
- oświetlenie: Prox Indus + Prox Mirach + własny sterownik na attiny85.
- TSDZ2B z modyfikacjami
- SW102 z modyfikacjami
- 14S4P na Samsung 25R ograniczony mniej więcej do zakresu 10-90% ~330Wh
- BMS z BT (JBD-SP17S005)
- obudowa jak i uchwyt drukowane. Akumulator wysuwany na złączach AMASS AS120.
- wkładka dookoła silnika, stykająca się z obudową, z silikonu (dwuskładnikowego, do zalewania transformatorów) i miedzianych drutów. (plik formy .stl do wydruku https://drive.google.com/file/d/1nD-DSj ... sp=sharing)
- przestrzeń po stronie konektorów wypełniona blaszkami miedzianymi 0,1mm i silikonem j/w.
- wypełniona, miedzianym drutem oraz blaszka 0.5mm, przestrzeń pomiędzy kołnierzem silnika i obudową.
- drukowana pokrywa kabli z otworami umożliwiającymi przepływ powietrza.
(plik .stl: https://drive.google.com/file/d/1SxQwm ... sp=sharing)
- zmiana simeringów na łożyska 6902RS + oringi (mocowane klejem anaerobowym).
strona prawa: oring - 6902RS - oring - korba
strona lewa: 6902RS - oring - 6902RS - oring - korba
- dodany czujnik temperatury LM35
- dodatkowy wyprowadzone 3 pinowe złącze dla oświetlenia z VBAT / GND / Hamulec.
- sygnał czujnika hamulca puszczony przez diodę i połączony z kabelkiem od manetki który w tym przypadku będzie działał jako sygnał zmiany biegów. Dzięki diodzie oba sygnały (hamulec, zmiana biegów) zatrzymują silnik ale tylko hamulec załącza oświetlenie (światło stopu).
- Wyświetlacz SW102 wpasowany w mostek i przerobiony tak żeby można go używać z zewnętrznymi przyciskami.
- silnik i wyświetlacz ma wgrany soft emmerbrusa
- dodatkowy magnesy (razem 3 sztuki) na kole dla czujnika prędkości. Wymaga to zmiany średnicy koła w ustawieniach SW102, na średnica koła/3, a co za tym idzie niestandardowego softu gdyż nie można ustawić tego parametru poniżej 750.
- zębatka 44T dla TSDZ2
Ładowarka (Link do galerii ładowarki: https://photos.app.goo.gl/C1q8TDR8E9NrEsmcA):
Ładowarka to zasilacz 36V/250W + przetwornica MPT-7210A (w teorii max 600W/90V/10A). W praktyce moc wyjściowa w dużej mierze zależy od różnicy napięcia wejściowego i wyjściowego i dlatego nie polecam tego rozwiązania. Przy zasilaczu 12V Akumulator 14S (ograniczony do 56V) ładowany był maksymalnie prądem 1,5A. Po zmianie zasilacza na 36V maksymalny prąd zwiększył się do maksymalnie 4,5A. Pewnie dla ładowania akumulatora 36V (cos koło 42V max) prąd będzie jeszcze większy. Tutaj można poczytać o tym trochę więcej (ja niestety za późno znalazłem tą stronę): https://mschausprojects.blogspot.com/20 ... oller.html
Czujnik zmiany biegów w manetce (Link do galerii manetki: https://photos.app.goo.gl/ZwrWxXGB7M2oa9kQA):
Dość tania, w miarę łatwa i średnio inwazyjna, modyfikacja manetki Shimano SL-M2010 tak żeby działała również jako czujnik zmiany biegu. Wykrywanie zmiany biegu odbywa się jeszcze zanim linka zostanie przemieszczona. Wymagane 2 magnesy okrągłe 3x1mm i czujnik hala SS41. Dokładne miejsce mocowania hala i układ biegunów magnesu należy dobrać doświadczalnie przed wklejeniem.
Podsumowanie:
Ogólnie z roweru i silnika jestem bardzo zadowolony. Po wszystkich modyfikacjach silnik został porządnie przesmarowany oryginalnym smarem i działa bardzo cicho. Nie zauważam póki co żadnych luzów na korbach a i temperatura na silniku jeszcze ani razu nie przekroczyła mi 40 stopni. Nie mniej jeżdże raczej spokojnie (rekreacynie), pogoda jeszcze nie dorzuciła do pieca a całość po elektryfikacji nie przejechała wiecej jak 100km. Jak będzie później? ...zobaczymy.
Pozdrawiam
wektor