MPe - Mózg Pojazdu elektrycznego od Marka / bikel.pl
- Kajman
- Forumowicz
- Posty: 1340
- Rejestracja: 18 maja 2018, 9:51
Re: MPe - Mózg Pojazdu elektrycznego od Marka / bikel.pl
Działaj ku chwale. Pomysł świetny.
-
- Nowicjusz
- Posty: 19
- Rejestracja: 30 kwie 2022, 7:16
Re: MPe - Mózg Pojazdu elektrycznego od Marka / bikel.pl
Jakiś czas temu pisałem z Markiem. Wspominał że ma udostępnić całe Mpe właśnie jako open source. Jeżeli rzeczywiście do tego dojdzie i będzie udostępniona wersja v6. to nie wiem czy jest sens tłuc od nowa wersję v5. Ale tak się zastanawiam na jakiej zasadzie miało by to być? Na prywatnym serwerze? Raczej nie opłacalne bo wiadomo utrzymanie domeny i serwera.
-
- Forumowicz
- Posty: 217
- Rejestracja: 26 cze 2019, 8:14
- Lokalizacja: Wrocław
Re: MPe - Mózg Pojazdu elektrycznego od Marka / bikel.pl
Wystarczy jak wrzuci kody źródłowe oraz inne dokumenty źródłowe na githuba, koszty zerowe. Marek ma konto na github i jest tam kilka udostępnionych rzeczy np. kody do oprogramowania wyświetlacza 850C
-
- Forumowicz
- Posty: 67
- Rejestracja: 22 gru 2019, 13:19
Re: MPe - Mózg Pojazdu elektrycznego od Marka / bikel.pl
E tam nie potrzebuje. Mpe jest fantastycznym dodatkiem do każdego sterownika. Przede wszystkim ze względu na możliwość podłączenia suportu tensometrycznego. Szkoda, że Marek zakończył produkcję, MPe śmiało mogło konkurować z Cycle analystV3. Całe szczęście, ze jeszcze można V5 dostać. Brak przetwornicy 12V można uzupełnić zewnętrzną, a dolutowanie 3 kabli żeby mieć wyświetlacz 850C i czujnik nacisku jest banalnie proste. Kibicuję projektowi wznowienia produkcji V5.
-
- Nowicjusz
- Posty: 3
- Rejestracja: 07 lis 2021, 13:02
Re: MPe - Mózg Pojazdu elektrycznego od Marka / bikel.pl
Wykonanie remixu samej karty nie byłoby trudne, tym bardziej że wszystkie schematy są dostępne. Wrzucić na płytkę tylko inną przetwornice i gotowe. Będę rysował taką w CADzie żeby zamówić w szkole albo na jakiejś chińskiej stronce typu JLCPCB. Chętnie udostępnię projekt jeśli ktoś byłby zainteresowany i jeśli autor projektu wyrazi zgodę.
Osobiście to ślinię się troche na kod źródłowy bo chciałbym zrobić porta na ESP32 żeby dorzucić parę funkcji
-
- Forumowicz
- Posty: 67
- Rejestracja: 22 gru 2019, 13:19
Re: MPe - Mózg Pojazdu elektrycznego od Marka / bikel.pl
Ja byłbym zainteresowany. Jakby co.skiermaxhtc pisze: ↑05 maja 2023, 16:52Wykonanie remixu samej karty nie byłoby trudne, tym bardziej że wszystkie schematy są dostępne. Wrzucić na płytkę tylko inną przetwornice i gotowe. Będę rysował taką w CADzie żeby zamówić w szkole albo na jakiejś chińskiej stronce typu JLCPCB. Chętnie udostępnię projekt jeśli ktoś byłby zainteresowany i jeśli autor projektu wyrazi zgodę.
Osobiście to ślinię się troche na kod źródłowy bo chciałbym zrobić porta na ESP32 żeby dorzucić parę funkcji
-
- Forumowicz
- Posty: 77
- Rejestracja: 12 kwie 2020, 16:09
- Lokalizacja: Bayern
Re: MPe - Mózg Pojazdu elektrycznego od Marka / bikel.pl
Mam prośbę.
Czy mógłby ktoś mi udostępnić kompletny wsad z kodem do V5.
Proszę o info na PW
Czy mógłby ktoś mi udostępnić kompletny wsad z kodem do V5.
Proszę o info na PW
-
- Nowicjusz
- Posty: 1
- Rejestracja: 05 lut 2023, 13:00
Re: MPe - Mózg Pojazdu elektrycznego od Marka / bikel.pl
Udało się komuś dostać kod do V5? Jakieś stp obudowy do wyświetlacza też by się przydały
- Wojtas
- Forumowicz
- Posty: 613
- Rejestracja: 24 lut 2018, 19:42
- Lokalizacja: Gdynia
- Kontakt:
Re: MPe - Mózg Pojazdu elektrycznego od Marka / bikel.pl
Można gdzieś kupić MPe?
Kands Maestro 29er
Mxus XF40C 8x8, ML7245 ~1600W
13S8P LGMJ1 ~48V
MPe v6
Erider T9
Mxus XF40C 8x8, ML7245 ~1600W
13S8P LGMJ1 ~48V
MPe v6
Erider T9
- Kajman
- Forumowicz
- Posty: 1340
- Rejestracja: 18 maja 2018, 9:51
-
- Forumowicz
- Posty: 77
- Rejestracja: 12 kwie 2020, 16:09
- Lokalizacja: Bayern
Re: MPe - Mózg Pojazdu elektrycznego od Marka / bikel.pl
Mam pytanie bo na tym utknąłem. Czy do zaprogramowania nowej PCP V5 wystarczy wsad ze strony Bikela?
- Camis
- Forumowicz
- Posty: 138
- Rejestracja: 26 paź 2018, 16:30
- Lokalizacja: Łódź
- Kontakt:
- Camis
- Forumowicz
- Posty: 138
- Rejestracja: 26 paź 2018, 16:30
- Lokalizacja: Łódź
- Kontakt:
- Kajman
- Forumowicz
- Posty: 1340
- Rejestracja: 18 maja 2018, 9:51
Re: MPe - Mózg Pojazdu elektrycznego od Marka / bikel.pl
Pojawił się już V6 w necie
- Camis
- Forumowicz
- Posty: 138
- Rejestracja: 26 paź 2018, 16:30
- Lokalizacja: Łódź
- Kontakt:
- Kajman
- Forumowicz
- Posty: 1340
- Rejestracja: 18 maja 2018, 9:51
Re: MPe - Mózg Pojazdu elektrycznego od Marka / bikel.pl
Na fb się reklamuje ktoś
- Camis
- Forumowicz
- Posty: 138
- Rejestracja: 26 paź 2018, 16:30
- Lokalizacja: Łódź
- Kontakt:
Re: MPe - Mózg Pojazdu elektrycznego od Marka / bikel.pl
Widzę że ten sprzedawca z OLX przeprojektował cała płytkę.
-
- Nowicjusz
- Posty: 1
- Rejestracja: 21 sie 2023, 21:43
Re: MPe - Mózg Pojazdu elektrycznego od Marka / bikel.pl
Zapraszam do kontaktu pytacie czy jest zapotrzebowanie , jest tylko brakuje zasięgów to nasze płytki 12v oraz z wbudowaną przetwornica
- Kajman
- Forumowicz
- Posty: 1340
- Rejestracja: 18 maja 2018, 9:51
- marianm68
- Nowicjusz
- Posty: 15
- Rejestracja: 30 paź 2023, 19:39
- Lokalizacja: Ostróda koło Kajkowa
Re: MPe - Mózg Pojazdu elektrycznego od Marka / bikel.pl
Pozdrawiam wszystkich.
Od pewnego czasu nosiłem się z zamiarem zbudowania MPe dla siebie (zbudowania no bo niestety przestały być dostępne u Pana Marka).
Są postępy. Arduino zaprogramowane z wyświetlaczem i przyciskami działa. Przetwornik ADS1115 i "hal" do PowerPCB zamówione, jak dojadą zrobi się pcb prototypowe.
Ale...
Na schemacie MPe v5 jest wyprowadzona "druga masa" (z pinu "GND2 arduino) do wyjścia manetki (TOT - złącze JP7) a na obrazach pcb ścieżka ta jest prowadzona pomiędzy poligonami GND a przecież na module Arduino Pro Mini wszystkie piny GND i tak są połączone? Jaki jest powód takiego połączenia? Jeśli jest.
Chciałbym wiedzieć więc pytam mądrzejszych od siebie.
Od pewnego czasu nosiłem się z zamiarem zbudowania MPe dla siebie (zbudowania no bo niestety przestały być dostępne u Pana Marka).
Są postępy. Arduino zaprogramowane z wyświetlaczem i przyciskami działa. Przetwornik ADS1115 i "hal" do PowerPCB zamówione, jak dojadą zrobi się pcb prototypowe.
Ale...
Na schemacie MPe v5 jest wyprowadzona "druga masa" (z pinu "GND2 arduino) do wyjścia manetki (TOT - złącze JP7) a na obrazach pcb ścieżka ta jest prowadzona pomiędzy poligonami GND a przecież na module Arduino Pro Mini wszystkie piny GND i tak są połączone? Jaki jest powód takiego połączenia? Jeśli jest.
Chciałbym wiedzieć więc pytam mądrzejszych od siebie.
-
- Forumowicz
- Posty: 244
- Rejestracja: 26 mar 2020, 13:02
- Lokalizacja: Kutno, Łódzkie
Re: MPe - Mózg Pojazdu elektrycznego od Marka / bikel.pl
Podpowiesz kolejność wygrywania plików i ewentualnych problemów przy wgrywaniu? Buduję MPe i utknąłem na tym etapie. Jakbyś chciał to mam na sprzedaż płytki (główna i power pcb) z projektu marka, zamówiłem więcej niż potrzebuję.
Maciej
- marianm68
- Nowicjusz
- Posty: 15
- Rejestracja: 30 paź 2023, 19:39
- Lokalizacja: Ostróda koło Kajkowa
Re: MPe - Mózg Pojazdu elektrycznego od Marka / bikel.pl
Co to znaczy że utknąłeś, w czym dokładnie problem?
Wgrywałem według opisu ze strony: https://bikel.pl/aktualizacja-oprogramowania-mpe/ .
A konkretnie najpierw : "MPeV6_6010_init_3000W", a potem: "MPeV6_6010.hex" (wypakowane z "MPeV6_6010_ALL.zip"). Poszło bez jakichkolwiek problemów. Po kilka sekund każdy z plików.
Podłączone masz wszystko dobrze? Ustawienia w "XLoader" dobre: port, prędkość transmisji, rodzaj mikrokontrolera? Programator ma być skrosowany, to znaczy na krzyż RX progr. do TX arduino, a TX progr do RX arduino, GND do GNG, VCC do VCC i piąty przewód do zresetowania. Sterownik masz zainstalowany?
Propozycja z płytką interesująca, ale planuję dołożyć do płytki może softstart sterowany z zewnętrznego przełącznika/stacyjki i może jakąś przetwornicę np. do oświetlenia. Jeszce do końca nie zdecydowałem schemat jest w fazie rozwojowej.
Wgrywałem według opisu ze strony: https://bikel.pl/aktualizacja-oprogramowania-mpe/ .
A konkretnie najpierw : "MPeV6_6010_init_3000W", a potem: "MPeV6_6010.hex" (wypakowane z "MPeV6_6010_ALL.zip"). Poszło bez jakichkolwiek problemów. Po kilka sekund każdy z plików.
Podłączone masz wszystko dobrze? Ustawienia w "XLoader" dobre: port, prędkość transmisji, rodzaj mikrokontrolera? Programator ma być skrosowany, to znaczy na krzyż RX progr. do TX arduino, a TX progr do RX arduino, GND do GNG, VCC do VCC i piąty przewód do zresetowania. Sterownik masz zainstalowany?
Propozycja z płytką interesująca, ale planuję dołożyć do płytki może softstart sterowany z zewnętrznego przełącznika/stacyjki i może jakąś przetwornicę np. do oświetlenia. Jeszce do końca nie zdecydowałem schemat jest w fazie rozwojowej.
- marianm68
- Nowicjusz
- Posty: 15
- Rejestracja: 30 paź 2023, 19:39
- Lokalizacja: Ostróda koło Kajkowa
Re: MPe - Mózg Pojazdu elektrycznego od Marka / bikel.pl
Płytki wytrawione i polutowane. Dziś sprawdzałem na biurku czy działa prawidłowo (to co na biurku mogłem sprawdzić) i skonfigurowałem wstępnie.
Połączyłem też w końcu przez BT z aplikacjami w telefonie, działa to bardzo przyjemnie. Miałem mały problem ze skonfigurowaniem modułu HC-05, a dokładnie prędkości transmisji której nie znałem. Ale w końcu ustawiłem właściwą: 9600 i poszło!
Jeśli ktoś będzie miał podobny problem to w "terminalu" pomoże komenda: AT+UART=9600,0,0
Połączyłem też w końcu przez BT z aplikacjami w telefonie, działa to bardzo przyjemnie. Miałem mały problem ze skonfigurowaniem modułu HC-05, a dokładnie prędkości transmisji której nie znałem. Ale w końcu ustawiłem właściwą: 9600 i poszło!
Jeśli ktoś będzie miał podobny problem to w "terminalu" pomoże komenda: AT+UART=9600,0,0
-
- Nowicjusz
- Posty: 3
- Rejestracja: 11 lut 2024, 20:13
Re: MPe - Mózg Pojazdu elektrycznego od Marka / bikel.pl
Witam wszystkich.
Buduje do swojej konstrukcji MPe, ale mam kilka pytań.
Jako że moduł przetwornicy jest trudno dostępny chce zastosować zewnętrzną przetwornice.
Tylko zastanawia mnie w jaki sposób MPe mierzy napięcie pakietu?, bo prąd to wiadomo przez PowerPCB, a napięcie?.
Przecież Arduino nie potrafi mierzyć takich napięć, na którym pinie odbywa się mierzenie napięcia?.
I jeszcze zastanawiam się jak podłączyć dodatkową przetwornice 12V do klamotów. Przed PowerPCB czy za?, jeśli podłączę za to z tego co wyczytałem w instrukcji MPe nie ruszy bo na czujniku prądu będzie jakiś pobór powyżej 0A.
Coś wiadomo na temat udostępnienia kodów źródłowych przez Marka?.
Buduje do swojej konstrukcji MPe, ale mam kilka pytań.
Jako że moduł przetwornicy jest trudno dostępny chce zastosować zewnętrzną przetwornice.
Tylko zastanawia mnie w jaki sposób MPe mierzy napięcie pakietu?, bo prąd to wiadomo przez PowerPCB, a napięcie?.
Przecież Arduino nie potrafi mierzyć takich napięć, na którym pinie odbywa się mierzenie napięcia?.
I jeszcze zastanawiam się jak podłączyć dodatkową przetwornice 12V do klamotów. Przed PowerPCB czy za?, jeśli podłączę za to z tego co wyczytałem w instrukcji MPe nie ruszy bo na czujniku prądu będzie jakiś pobór powyżej 0A.
Coś wiadomo na temat udostępnienia kodów źródłowych przez Marka?.
-
- Forumowicz
- Posty: 2109
- Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
- Lokalizacja: Ruda Śląska
Re: MPe - Mózg Pojazdu elektrycznego od Marka / bikel.pl
Nie posiadam schematu ale wszystkie układy które mierząc większe napięcie niż możliwość układu to zostaje się dzielnik rezystorów.vandex_wilk pisze: ↑11 lut 2024, 20:23Tylko zastanawia mnie w jaki sposób MPe mierzy napięcie pakietu?, bo prąd to wiadomo przez PowerPCB, a napięcie?.
Przecież Arduino nie potrafi mierzyć takich napięć, na którym pinie odbywa się mierzenie napięcia?.
Każde napięcie można dostosować do możliwości układu zamiast 74V można przez dzielnik napiecia zmniejszyć poniżej 5V albo później 3,3V i układ zaprogramować zależności jakie napięcie będzie na pinie układu.
Podejrzewam że taki dzielnik rezystorów jest na pinie VIN_ON_OFF
-
- Nowicjusz
- Posty: 3
- Rejestracja: 11 lut 2024, 20:13
Re: MPe - Mózg Pojazdu elektrycznego od Marka / bikel.pl
No własnie na schemacie nie widze dzielnika, albo coś słabo patrze.
https://bikel.pl/wp-content/uploads/2019/04/MPeV5.png
A jak z tą przetwornicą dodatkową, można podłączyć za PowerPCB czy MPe będzie robił problemy?.
https://bikel.pl/wp-content/uploads/2019/04/MPeV5.png
A jak z tą przetwornicą dodatkową, można podłączyć za PowerPCB czy MPe będzie robił problemy?.
-
- Forumowicz
- Posty: 2109
- Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
- Lokalizacja: Ruda Śląska
Re: MPe - Mózg Pojazdu elektrycznego od Marka / bikel.pl
Według tego schematu to dzielnik napiecia to R1 i R2vandex_wilk pisze: ↑12 lut 2024, 9:56No własnie na schemacie nie widze dzielnika, albo coś słabo patrze.
https://bikel.pl/wp-content/uploads/2019/04/MPeV5.png
150k i 4,7K za dzielnikiem idzie do BAT_U
Przy 150V daje dzielnik max 4,55V dla układu.
Przy 74V za dzielnikiem będzie 2,24V.
- marianm68
- Nowicjusz
- Posty: 15
- Rejestracja: 30 paź 2023, 19:39
- Lokalizacja: Ostróda koło Kajkowa
Re: MPe - Mózg Pojazdu elektrycznego od Marka / bikel.pl
Jeśli dobrze rozumiem zasadę działania MPe to na podstawie zmierzonego na PowerPCB prądu tak steruje on kontrolerem silnika by na silnik była podawana odpowiednia moc (oczekiwana przez MPe- zależna od napięcia bateri i tego właśnie zmierzonego prądu), albo jej brak - po wciśnięciu hamulca.vandex_wilk pisze: ↑12 lut 2024, 9:56A jak z tą przetwornicą dodatkową, można podłączyć za PowerPCB czy MPe będzie robił problemy?.
Jeśli za PowerPCB podepniesz do przetwornicy odbiornik o stałym poborze prądu: np.: oświetlenie włączone na stałe to MPe nie powinien "robić problemu", trzeba tylko w ustawieniach odpowiednio skalibrować odczyt prądu z PowerPCB.
Jeśli jednak prąd z przetwornicy będzie się zmieniał (włączanie/wyłączanie oświetlenia, ładowanie telefonu czy inne - cokolwiek planujesz podłączyć) to lepiej podłącz przetwornicę "przed" PowerPCB bo w innym przypadku będzie to wprowadzać w błąd MPe.
To będzie też zależało od proporcji prądów "na silnik" i "na przetwornicę". Jeśli prąd przetwornicy będzie w porównaniu do prądu silnika niewielkim ułamkiem to prawdopodobnie nie będzie to zauważalne ale przy większych zmianach prądu na przetwornicy będzia miało wpływ na zmiany mocy zadawanej na silnik. No i to chyba można nazwać "robieniem problememu"!
-
- Forumowicz
- Posty: 2109
- Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
- Lokalizacja: Ruda Śląska
Re: MPe - Mózg Pojazdu elektrycznego od Marka / bikel.pl
Jeśli podłączamy lampki i ładowarkę za PowerPCB to MPe będzie brał też ten prąd pod uwagę ale czy ma to aż takie znaczenie.
Ładowanie telefonu 10W
Lampki led 15W
Szumie 25W poboru energii.
Mpe ustawiony na silnik 1000W jeśli nie mamy załączonej Lampki i ładowarki to cała energia pójdzie silnik 1000W jeśli załączona Lampki i ładowarkę to na silnik pójdzie 975W i 25W na Lampki i ładowarkę czy odczujemy brak 25W na silniku ciężko to wyczuć braku aż takiej mocy.
To zależy jaka mocą chcemy operować jeśli chcemy ustawić na silnik 250W to te 25W mniej może trochę odczuwalne być.
Ja mam przetwornicę podłączoną za PowerPCB i nie widzę różnicy mocy na silniku a Lampki led mam 50W i ładowarką szybką 18W szumie aż 68W ale za to Mpe lepiej wylicza poboru energii Wh/h z akumulatora i ile zostało do przejechania km, jeśli ładowarkę i Lampki będą przed powerPCB to nie będzie widział poboru energii Mpe z akumulatora ile pobrano Wh/h z akumulatora.
Ładowanie telefonu 10W
Lampki led 15W
Szumie 25W poboru energii.
Mpe ustawiony na silnik 1000W jeśli nie mamy załączonej Lampki i ładowarki to cała energia pójdzie silnik 1000W jeśli załączona Lampki i ładowarkę to na silnik pójdzie 975W i 25W na Lampki i ładowarkę czy odczujemy brak 25W na silniku ciężko to wyczuć braku aż takiej mocy.
To zależy jaka mocą chcemy operować jeśli chcemy ustawić na silnik 250W to te 25W mniej może trochę odczuwalne być.
Ja mam przetwornicę podłączoną za PowerPCB i nie widzę różnicy mocy na silniku a Lampki led mam 50W i ładowarką szybką 18W szumie aż 68W ale za to Mpe lepiej wylicza poboru energii Wh/h z akumulatora i ile zostało do przejechania km, jeśli ładowarkę i Lampki będą przed powerPCB to nie będzie widział poboru energii Mpe z akumulatora ile pobrano Wh/h z akumulatora.
- marianm68
- Nowicjusz
- Posty: 15
- Rejestracja: 30 paź 2023, 19:39
- Lokalizacja: Ostróda koło Kajkowa
Re: MPe - Mózg Pojazdu elektrycznego od Marka / bikel.pl
Dokładnie to miałem na myśli pisząc:
"To będzie też zależało od proporcji prądów "na silnik" i "na przetwornicę". Jeśli prąd przetwornicy będzie w porównaniu do prądu silnika niewielkim ułamkiem to prawdopodobnie nie będzie to zauważalne ale przy większych zmianach prądu na przetwornicy będzia miało wpływ na zmiany mocy zadawanej na silnik."
Dodam jeszcze jeden przykład: mam na 1-szym stopniu wspomagania ustawione zaledwie 100W (tak mam, bo mogę - jazda spacerowa ), jak odejmę od tego przykładowe 25W to będę miał 75% zamierzonej mocy na silnik. Oczywiście da się z tym żyć, to nie jest wielki problem. No ale takie 68W to robiłoby znaczącą róznice!
"To będzie też zależało od proporcji prądów "na silnik" i "na przetwornicę". Jeśli prąd przetwornicy będzie w porównaniu do prądu silnika niewielkim ułamkiem to prawdopodobnie nie będzie to zauważalne ale przy większych zmianach prądu na przetwornicy będzia miało wpływ na zmiany mocy zadawanej na silnik."
Bardzo trafna uwaga!Dede pisze: ↑12 lut 2024, 21:34Ja mam przetwornicę podłączoną za PowerPCB i nie widzę różnicy mocy na silniku a Lampki led mam 50W i ładowarką szybką 18W szumie aż 68W ale za to Mpe lepiej wylicza poboru energii Wh/h z akumulatora i ile zostało do przejechania km, jeśli ładowarkę i Lampki będą przed powerPCB to nie będzie widział poboru energii Mpe z akumulatora ile pobrano Wh/h z akumulatora.
Dodam jeszcze jeden przykład: mam na 1-szym stopniu wspomagania ustawione zaledwie 100W (tak mam, bo mogę - jazda spacerowa ), jak odejmę od tego przykładowe 25W to będę miał 75% zamierzonej mocy na silnik. Oczywiście da się z tym żyć, to nie jest wielki problem. No ale takie 68W to robiłoby znaczącą róznice!
-
- Forumowicz
- Posty: 449
- Rejestracja: 18 lis 2018, 20:22
- Lokalizacja: Bydgoszcz
- Kontakt:
Re: MPe - Mózg Pojazdu elektrycznego od Marka / bikel.pl
Problemu nie będzie w tym że moc na silnik pójdzie za mała, raczej może być problem z punktem zerowym. Po włączeniu sam sterownik pobiera kilka watów jeśli dołączysz lampki to znacząco zmienisz punkt zerowy. Mpe będzie traktować to jako pobór prądu w momencie kiedy go nie ma, więc albo je mieć włączone na stałe albo przed punktem pomiaru. Nie znam algorytmu od środka ale bym się spodziewał że jednak to może powodować różne problemy z działaniem.
przeróbki na rower elektryczny https://www.elektrorider.pl/
czujnik nacisku Sempu T4, Erider T9, ori Chińskie lub Open firmware Kuteng
także dla dzieci 8-12lat z czujnikiem nacisku. naprawy TSDZ2
czujnik nacisku Sempu T4, Erider T9, ori Chińskie lub Open firmware Kuteng
także dla dzieci 8-12lat z czujnikiem nacisku. naprawy TSDZ2
-
- Forumowicz
- Posty: 2109
- Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
- Lokalizacja: Ruda Śląska
Re: MPe - Mózg Pojazdu elektrycznego od Marka / bikel.pl
To tylko teoria czy ktoś miał problem?szkuba pisze: ↑12 lut 2024, 22:45Problemu nie będzie w tym że moc na silnik pójdzie za mała, raczej może być problem z punktem zerowym. Po włączeniu sam sterownik pobiera kilka watów jeśli dołączysz lampki to znacząco zmienisz punkt zerowy. Mpe będzie traktować to jako pobór prądu w momencie kiedy go nie ma, więc albo je mieć włączone na stałe albo przed punktem pomiaru. Nie znam algorytmu od środka ale bym się spodziewał że jednak to może powodować różne problemy z działaniem.
czy miał ktoś podłączone przetwornicę za PowerPCB i miał z tym problem?
Od strony praktycznej działa u mnie bez problemu sterownik i lampki led i ładowarki 18W szybkiej i dodadek bezprzewodowej impulsowej nie spotkałem że Mpe źle coś działa a wszytko działa po PowerPCB.
Wszystko komputer widzi pobór prądu i jedynie co to obejmuje Wh/h z powodu poboru prądu. Tak po za tym działa bez problemu od 3,5 lata taka instalacja u mnie.
-
- Forumowicz
- Posty: 449
- Rejestracja: 18 lis 2018, 20:22
- Lokalizacja: Bydgoszcz
- Kontakt:
Re: MPe - Mózg Pojazdu elektrycznego od Marka / bikel.pl
Teoria... , jeśli u Ciebie działa to spoko. Zakładam że kalibrowałeś zero bez włączonych dodatkowych urządzeń?
przeróbki na rower elektryczny https://www.elektrorider.pl/
czujnik nacisku Sempu T4, Erider T9, ori Chińskie lub Open firmware Kuteng
także dla dzieci 8-12lat z czujnikiem nacisku. naprawy TSDZ2
czujnik nacisku Sempu T4, Erider T9, ori Chińskie lub Open firmware Kuteng
także dla dzieci 8-12lat z czujnikiem nacisku. naprawy TSDZ2
-
- Nowicjusz
- Posty: 3
- Rejestracja: 11 lut 2024, 20:13
-
- Forumowicz
- Posty: 2109
- Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
- Lokalizacja: Ruda Śląska
Re: MPe - Mózg Pojazdu elektrycznego od Marka / bikel.pl
MPe nie uruchomi silnik jak jest ładowanie akumulatora.
Jeśli będzie pobór prądu przez lampki czy inne urządzenie to nie ma wpływu na uruchomienie silnika.
Problem powstaje jeśli zrobimy złą kalibracje lub zły kierunek poboru prądu.
Dla tego należy ustawić odpowiedni kierunek poboru prądu i jak wyzerować prąd na zero bez podłączonych urządzeń dodatkowych.
Po wyzerowaniu prądu możemy podpiąć przetwornicę lampki i ładowarkę lub inne urządzenia i powinno działać i komputer MPe działa prawidłowo pod warunkiem że mamy dobrze zaprogramowany MPe.
Jeśli będzie pobór prądu przez lampki czy inne urządzenie to nie ma wpływu na uruchomienie silnika.
Problem powstaje jeśli zrobimy złą kalibracje lub zły kierunek poboru prądu.
Dla tego należy ustawić odpowiedni kierunek poboru prądu i jak wyzerować prąd na zero bez podłączonych urządzeń dodatkowych.
Po wyzerowaniu prądu możemy podpiąć przetwornicę lampki i ładowarkę lub inne urządzenia i powinno działać i komputer MPe działa prawidłowo pod warunkiem że mamy dobrze zaprogramowany MPe.
-
- Nowicjusz
- Posty: 21
- Rejestracja: 08 lip 2019, 19:19
Re: MPe - Mózg Pojazdu elektrycznego od Marka / bikel.pl
Panowie po latach bezawaryjnej jazdy, prawdopodobnie uległ awarii moduł power pcb 90A w moim mpe, z stąd moje pytanie czy na pinach elementu ACS758 eecb-200B ktory tam siedzi pomiędzy pinem środkowym Gnd a pinem 3 ViOUT powinno być 5V które wychodzi do mpe ?
Jeśli tak to chyba spalone ACS758 bo nie ma tam 5V, gdzie mogę zakupić ten element jeśli można to poproszę o jakiś link.
Jeśli tak to chyba spalone ACS758 bo nie ma tam 5V, gdzie mogę zakupić ten element jeśli można to poproszę o jakiś link.
- marianm68
- Nowicjusz
- Posty: 15
- Rejestracja: 30 paź 2023, 19:39
- Lokalizacja: Ostróda koło Kajkowa
Re: MPe - Mózg Pojazdu elektrycznego od Marka / bikel.pl
Jak mierzyłeś to napięcie, odpinałeś przewód "sygnałowy" od MPe? Raczej powinno być 2,5V!
Przy zerowym prądzie na pinie 3 (czyli na przewodzie "CUR.S") powinna być połowa napięcia zasilania - czyli około 2,5V i w zależności od kierunku prądu napięcie rośnie lub maleje proporcjonalnie do wielkości tego prądu (dla ACS758 200B to jest 10mV czyli 0,01V na 1 Amper)
ACS758 eecb-200B kupisz na pewno u chińczyków na "Ali", wpisz w googlach a znajdziesz też w polsce.
I jeszcze takie pytanie się nasuwa: jaki prąd potrzebujesz podawać na silnik? Jeśli byłby problem z dostaniem ACS758 200B mógłbyś zastosować np ACS758 100B (który ma 1/2 zakresu pomiaru ACS758 200B), trzeba wtedy zmienić odpowiednią wartość w konfiguracji MPe.
Kupując zwróć uwagę na oznaczenie: ACS758 200B - "200" oznacza zakres 200A ,"B" oznacza "bidirectional" - dwukierunkowy pomiar, nie kupuj z literką "U" -"unidirectional".
Dostępne są wersje:
ACS758 050B - 50A, 40mV/A
ACS758 100B - 100A, 20mV/A
ACS758 150B - 150A, 13.3mV/A
ACS758 200B - 200A, 10mV/A
-
- Nowicjusz
- Posty: 21
- Rejestracja: 08 lip 2019, 19:19
Re: MPe - Mózg Pojazdu elektrycznego od Marka / bikel.pl
Dzięki za odpowiedz w temacie.
Z racji mojej raczej miernej wiedzy w zakresie elektroniki ,obstawiałem ze zepsuło się power pcb bo myślałem ze tam siedzi przetwornica która daje 5V na mpe, dopiero póżniej doczytałem ze przetwornica 5V siedzi w mpe. I tak napięcie główne wchodzi do mpe , ale już na pinach gdzie powinno być 5V jest go brak, obstawiam że uwaliłem mpe bo zapomniałem wyłączyć stacyjki a potrzebowałem na chwilę odpiąć power pcb, przy ponownym podłączeniu power pcb dość sporo zaiskrzyło na wtyczce i mpe już nie wstał. Wysłałem dzis moduł do kolegi z olx który ma zdiagnozować usterkę , może kolega jest tu na forum?
Z racji mojej raczej miernej wiedzy w zakresie elektroniki ,obstawiałem ze zepsuło się power pcb bo myślałem ze tam siedzi przetwornica która daje 5V na mpe, dopiero póżniej doczytałem ze przetwornica 5V siedzi w mpe. I tak napięcie główne wchodzi do mpe , ale już na pinach gdzie powinno być 5V jest go brak, obstawiam że uwaliłem mpe bo zapomniałem wyłączyć stacyjki a potrzebowałem na chwilę odpiąć power pcb, przy ponownym podłączeniu power pcb dość sporo zaiskrzyło na wtyczce i mpe już nie wstał. Wysłałem dzis moduł do kolegi z olx który ma zdiagnozować usterkę , może kolega jest tu na forum?
-
- Nowicjusz
- Posty: 3
- Rejestracja: 11 cze 2019, 1:12
Re: MPe - Mózg Pojazdu elektrycznego od Marka / bikel.pl
Witam wszystkich. Potrzebuję schematu włączenia sterownika roweru elektrycznego. Po włączeniu wyświetlacza na jednym z pinów pojawia się napięcie 12V. Aby włączyć sterownik potrzebuję podania na jeden z pinów napięcia baterii, czyli w moim przypadku maksymalnie 84V DC.
Dziękuję za pomoc
Dziękuję za pomoc
-
- Forumowicz
- Posty: 2109
- Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
- Lokalizacja: Ruda Śląska
Re: MPe - Mózg Pojazdu elektrycznego od Marka / bikel.pl
Ogólnie to ludziska używają stacyjki ale jeśli chcesz uruchomić przez LCD to będziesz musiał zastosować układ na mosfecie żeby uruchomić 84V.
Schemat układu na mosfetach jest gdzieś tutaj na forum ale innym temacie będzie musiał poszukać.
Będziesz musiał zastosować mosfety typu P żeby uruchomić plusowe 84V i układ który go uruchamia przez 12V więc jakiś draver przed mosfetem.
Edit.
Więcej info:
viewtopic.php?t=5142&start=100
Schemat który by pasował później:
R2 10K zamienić na koło 20Ω i zamiast stacyjki to podłączamy do 12V
Załączanie 12V wyłączanie brak 12V
Schemat układu na mosfetach jest gdzieś tutaj na forum ale innym temacie będzie musiał poszukać.
Będziesz musiał zastosować mosfety typu P żeby uruchomić plusowe 84V i układ który go uruchamia przez 12V więc jakiś draver przed mosfetem.
Edit.
Więcej info:
viewtopic.php?t=5142&start=100
Schemat który by pasował później:
R2 10K zamienić na koło 20Ω i zamiast stacyjki to podłączamy do 12V
Załączanie 12V wyłączanie brak 12V
-
- Nowicjusz
- Posty: 21
- Rejestracja: 08 lip 2019, 19:19
Re: MPe - Mózg Pojazdu elektrycznego od Marka / bikel.pl
Panowie czy Marek udostępnił gdzieś Stl'a do mini oleda?
w razie uszkodzenia, niestety osoby które zakupiły mpe bezpośredio od Marka są trochę w czarnej d..
Trochę przykro że autor projektu zostawił nabywców mpe bez wsparcia.
Jeśli ktoś posiada plik stl ,to proszę ewentualnie o wysłanie na pw.
w razie uszkodzenia, niestety osoby które zakupiły mpe bezpośredio od Marka są trochę w czarnej d..
Trochę przykro że autor projektu zostawił nabywców mpe bez wsparcia.
Jeśli ktoś posiada plik stl ,to proszę ewentualnie o wysłanie na pw.
- branqu
- Forumowicz
- Posty: 86
- Rejestracja: 22 lis 2020, 20:06
- Lokalizacja: Wielkopolska
Re: MPe - Mózg Pojazdu elektrycznego od Marka / bikel.pl
mi bez problemu odpisał na maila, spróbuj tam uderzyć
-
- Forumowicz
- Posty: 198
- Rejestracja: 21 wrz 2020, 22:03
Re: MPe - Mózg Pojazdu elektrycznego od Marka / bikel.pl
Jakby ktoś chciał to mam mini oleda na sprzedaż.
-
- Nowicjusz
- Posty: 21
- Rejestracja: 08 lip 2019, 19:19
Re: MPe - Mózg Pojazdu elektrycznego od Marka / bikel.pl
A kiedy pisałeś do niego?
Chociaż nie mam pojęcia o projektowaniu w 3d , to coś próbuje wyrzeźbić sam , powoli coś idzie.
- Camis
- Forumowicz
- Posty: 138
- Rejestracja: 26 paź 2018, 16:30
- Lokalizacja: Łódź
- Kontakt:
Re: MPe - Mózg Pojazdu elektrycznego od Marka / bikel.pl
Szkoda że Marek nadal nie udostępnił źródeł oprogramowania.
-
- Nowicjusz
- Posty: 3
- Rejestracja: 25 sie 2024, 2:35
Re: MPe - Mózg Pojazdu elektrycznego od Marka / bikel.pl
Cześć, jeśli mam rozumieć to da radę zbudować mpev5/v6 samemu, żeby działało jak ori. Skąd zamawialiście PCB i czy wystarczy samo zdjęcie ze strony Marka czy trzeba podawać dane, do których się jeszcze nie dobrałem?
- marianm68
- Nowicjusz
- Posty: 15
- Rejestracja: 30 paź 2023, 19:39
- Lokalizacja: Ostróda koło Kajkowa
Re: MPe - Mózg Pojazdu elektrycznego od Marka / bikel.pl
Da radę zbudować samemu. Wiem bo sprawdziłem (patrz mój wpis ze stycznia, kilkanaście postów wcześniej w tym temacie).
Na podstawie zdjęcia nie zamówisz wykonania pcb w firmie - potrzebne są pliki w odpowiednim formacie z programu KiCAD, Eagle czy innego programu EDA.
Jeśli masz zamiar zbudować takie urządzenie na podstawie istniejącego projektu (miałbyś pliki potrzebne do zamówienia płytki pcb) to weź pod uwagę że musiałbyś mieć też dostęp do wszystkich komponentów użytych w tym projekcie (pcb) w takich obudowach (wielkościach) jakie zostały przewidziane podczas projektowania. Jeśli nie spełnisz tego warunku to nie polutujesz układu bo nie zgrasz elementów z footprintami na pcb.
A z tego co kojarzę to zaprzestano produkcji MPe v6 właśnie z powodu problemów z dostępem do części.
PS
Jest dostępny schemat MPe v5 a versja 6 różni się nieznacznie (pod względem elektrycznym) Marek zrezygnował z obsługi zegara czasu rzeczywistego i dodał chyba ze dwa przełączniki i rezystory do konfigutacji (chyba pomiaru temperatury) oraz jest zasilanie 12V do "alternatywnego" kolorowego wyświetlacza(jeśli dobrze pamiętam). Oprogramowanie wersji 6 działa na MPe v5. Na podstawie tego schematu i informacji o MPe v6 można przy odrobinie uporu (i wiedzy) stworzyć taki projekt i zamówić/wykonać płytki pcb.
Pozostaje jeszcze kwestia obudowy na wyświetlacz i przyciski sterowania czyli rzeźbienie 3D i pewnie wydruk co zostało poruszone kilka postów wyżej.
Na podstawie zdjęcia nie zamówisz wykonania pcb w firmie - potrzebne są pliki w odpowiednim formacie z programu KiCAD, Eagle czy innego programu EDA.
Jeśli masz zamiar zbudować takie urządzenie na podstawie istniejącego projektu (miałbyś pliki potrzebne do zamówienia płytki pcb) to weź pod uwagę że musiałbyś mieć też dostęp do wszystkich komponentów użytych w tym projekcie (pcb) w takich obudowach (wielkościach) jakie zostały przewidziane podczas projektowania. Jeśli nie spełnisz tego warunku to nie polutujesz układu bo nie zgrasz elementów z footprintami na pcb.
A z tego co kojarzę to zaprzestano produkcji MPe v6 właśnie z powodu problemów z dostępem do części.
PS
Jest dostępny schemat MPe v5 a versja 6 różni się nieznacznie (pod względem elektrycznym) Marek zrezygnował z obsługi zegara czasu rzeczywistego i dodał chyba ze dwa przełączniki i rezystory do konfigutacji (chyba pomiaru temperatury) oraz jest zasilanie 12V do "alternatywnego" kolorowego wyświetlacza(jeśli dobrze pamiętam). Oprogramowanie wersji 6 działa na MPe v5. Na podstawie tego schematu i informacji o MPe v6 można przy odrobinie uporu (i wiedzy) stworzyć taki projekt i zamówić/wykonać płytki pcb.
Pozostaje jeszcze kwestia obudowy na wyświetlacz i przyciski sterowania czyli rzeźbienie 3D i pewnie wydruk co zostało poruszone kilka postów wyżej.
- Camis
- Forumowicz
- Posty: 138
- Rejestracja: 26 paź 2018, 16:30
- Lokalizacja: Łódź
- Kontakt:
Re: MPe - Mózg Pojazdu elektrycznego od Marka / bikel.pl
Pliki do płytki w v5 są na stronie Marka:
https://bikel.pl/pliki/MPe/MPeV5.rar
Sam zamawiałem do niej płytki. Wszystkie potrzebne podzespoły też są dostępne.
- marianm68
- Nowicjusz
- Posty: 15
- Rejestracja: 30 paź 2023, 19:39
- Lokalizacja: Ostróda koło Kajkowa
- Camis
- Forumowicz
- Posty: 138
- Rejestracja: 26 paź 2018, 16:30
- Lokalizacja: Łódź
- Kontakt:
Re: MPe - Mózg Pojazdu elektrycznego od Marka / bikel.pl
Nie wiem ja robiłem płytkę jeszcze przed wyjściem v6 i dałem zegar.
Z resztą koszt zegara to kilka złotych.
Z resztą koszt zegara to kilka złotych.