Ładowanie do 80% podwaja żywotność.
- exmotech
- Forumowicz
- Posty: 323
- Rejestracja: 22 lut 2018, 16:19
Ładowanie do 80% podwaja żywotność.
Ostatnio miałem trochęczasu i czytałem kilka ciekawych artykułów opisujących zasadę działania baterii Li-ion i wszędzie są następujące wnioski:
- rozładowywanie do 20-30% pojemności podwaja ilość cykli jakie zniesie bateria bez zmiany swoich parametrów
- ładowanie do 80-90% pojemności też podwaja żywotność ogniw dwukrotnie, czyli z około 400 cykli do ponad 800.
I pytanie czy to ma praktyczny sens?
Bardzo rzadko potrzebujemy pełną pojemność baterii. Czyli mamy zasięg np 120km a robimy 30-60km. Często nawet mniej. Zdecydowanie widoczne jest to w pojazdach użytkowych, czyli samochody miejskie. Co noc są ładowane na 100% a robi się nimi 10km w jedną i 10km w drugą i znowu ładowanie.
Koszt baterii jest jednak niemały. Robimy swoje projekty na rozpakietowanych bateriach i dlatego jest to średnio 1000zł za pakiet, ale gdyby kupować nowe ogniwa to koszt rośnie conajmniej dwukrotnie. Uważam, że warto niedoładowywać baterii do 100% bo dzięki temu mamy parę lat więcej korzystania z tego pakietu. Niby suma niezauważalnie się rozkłada w czasie bo czerpiemy tyle radości z naszych pojazdów, że jesteśmy gotowi się pogodzić ze stratą, ale jednak chłodna kalkulacja pokazuje, że można wydać 1000zł raz na 3 lata a można też raz na 6 lat.
Przy niedoładowaniu baterii mamy problem polegający na tym, że BMS nie osiągnie 4,20 na żadnej z cel i nie dojdzie do balansowania, więc po czasie cele zaczną się rozjeżdżać. Rozwiązaniem byłoby więc dobijanie pakietu do 100% raz na jakiś czas, ale jest to niepraktyczne, bo wtedy taki cykl ładowania to murowane 10 godzin. Zastanawiam się czy da się przerobić BMS tak, aby był pstryczek 80/100%. Czyli balansowanie np przy 4.10 lub przy 4.20V.
Producenci niektórych telefonów (wiem akurat o Sony bo mam) i producenci laptopów już stosują tego typu rozwiązania. Np telefon Sony uczy się nzawyków użytkownika i podczas nocnego ładowania ładuje baterię do 90% a dopiero nad ranem, przed wyuczonym czasem wstawania użytkownika, doładowuje dodatkowe 10%. Jednak nie ma co się łudzić, że mało komu zależy na przedłużaniu życia ogniw. Jest to skrajnie nieekologiczne ale opłacalne finansowo bo ludzie wymieniają tablety i telefony co dwa lata.
Ktoś też o tym myślał?
- rozładowywanie do 20-30% pojemności podwaja ilość cykli jakie zniesie bateria bez zmiany swoich parametrów
- ładowanie do 80-90% pojemności też podwaja żywotność ogniw dwukrotnie, czyli z około 400 cykli do ponad 800.
I pytanie czy to ma praktyczny sens?
Bardzo rzadko potrzebujemy pełną pojemność baterii. Czyli mamy zasięg np 120km a robimy 30-60km. Często nawet mniej. Zdecydowanie widoczne jest to w pojazdach użytkowych, czyli samochody miejskie. Co noc są ładowane na 100% a robi się nimi 10km w jedną i 10km w drugą i znowu ładowanie.
Koszt baterii jest jednak niemały. Robimy swoje projekty na rozpakietowanych bateriach i dlatego jest to średnio 1000zł za pakiet, ale gdyby kupować nowe ogniwa to koszt rośnie conajmniej dwukrotnie. Uważam, że warto niedoładowywać baterii do 100% bo dzięki temu mamy parę lat więcej korzystania z tego pakietu. Niby suma niezauważalnie się rozkłada w czasie bo czerpiemy tyle radości z naszych pojazdów, że jesteśmy gotowi się pogodzić ze stratą, ale jednak chłodna kalkulacja pokazuje, że można wydać 1000zł raz na 3 lata a można też raz na 6 lat.
Przy niedoładowaniu baterii mamy problem polegający na tym, że BMS nie osiągnie 4,20 na żadnej z cel i nie dojdzie do balansowania, więc po czasie cele zaczną się rozjeżdżać. Rozwiązaniem byłoby więc dobijanie pakietu do 100% raz na jakiś czas, ale jest to niepraktyczne, bo wtedy taki cykl ładowania to murowane 10 godzin. Zastanawiam się czy da się przerobić BMS tak, aby był pstryczek 80/100%. Czyli balansowanie np przy 4.10 lub przy 4.20V.
Producenci niektórych telefonów (wiem akurat o Sony bo mam) i producenci laptopów już stosują tego typu rozwiązania. Np telefon Sony uczy się nzawyków użytkownika i podczas nocnego ładowania ładuje baterię do 90% a dopiero nad ranem, przed wyuczonym czasem wstawania użytkownika, doładowuje dodatkowe 10%. Jednak nie ma co się łudzić, że mało komu zależy na przedłużaniu życia ogniw. Jest to skrajnie nieekologiczne ale opłacalne finansowo bo ludzie wymieniają tablety i telefony co dwa lata.
Ktoś też o tym myślał?
- exmotech
- Forumowicz
- Posty: 323
- Rejestracja: 22 lut 2018, 16:19
- tas
- Administrator
- Posty: 3004
- Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
- Lokalizacja: Żywiec
- Kontakt:
Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.
Aku ładowany do 4.2V przeżyje Twój rower wiec po co kombinować?
Jak będziesz ładować do 50% to żywotność wzrośnie do 500%...
Jak będziesz ładować do 50% to żywotność wzrośnie do 500%...
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
- WojtekErnest
- Forumowicz
- Posty: 3338
- Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.
Te tabelki zywotnosci nie biorą pod uwagę dwoch istotnych parametrow/cech korzystania z pakietu w rowerze :
- akumulatory połączone rownolegle, rozladowywane do corwz nizszego napiecia, coraz bardziej sie różnią, a poniewaz sa ze sobą zwarte, wiec się nawzajem wyrownuja dużymi pradami czyli rowniez kosztem temperatury, bo dodatkowo sa ciasno obok siebie.
- Aby uzyskac te sama moc trzeba z ogniw pobrac większy prąd przy nizszym napieciu. To oznacza ze eksploatacja ogniw rozpoczeta przy nizszym napieciu, 'zmusza' sterownik do pobrania wyzszego pradu niz wtedy gdy napiecie jest wyzsze. To widac szczegolnie w sterownikach sinus, ze stopien utrsymywania mocy niezaleznie od malejacego napiecia, bardziej wysyca, oslabia pakiet.
Zatem czytajac niewatpiliwie prawdziwe wyniki pomiarow pojedynczych, chlodzonych ogniw, nie zapominajmy o tym jak one i gdzie pracuja.
Czyli ladujemy i balansujemy pakiet jak najczesciej do max okreslonego przez balanser, czyli typowo 4,17-4,20.
- akumulatory połączone rownolegle, rozladowywane do corwz nizszego napiecia, coraz bardziej sie różnią, a poniewaz sa ze sobą zwarte, wiec się nawzajem wyrownuja dużymi pradami czyli rowniez kosztem temperatury, bo dodatkowo sa ciasno obok siebie.
- Aby uzyskac te sama moc trzeba z ogniw pobrac większy prąd przy nizszym napieciu. To oznacza ze eksploatacja ogniw rozpoczeta przy nizszym napieciu, 'zmusza' sterownik do pobrania wyzszego pradu niz wtedy gdy napiecie jest wyzsze. To widac szczegolnie w sterownikach sinus, ze stopien utrsymywania mocy niezaleznie od malejacego napiecia, bardziej wysyca, oslabia pakiet.
Zatem czytajac niewatpiliwie prawdziwe wyniki pomiarow pojedynczych, chlodzonych ogniw, nie zapominajmy o tym jak one i gdzie pracuja.
Czyli ladujemy i balansujemy pakiet jak najczesciej do max okreslonego przez balanser, czyli typowo 4,17-4,20.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...
-
- Forumowicz
- Posty: 461
- Rejestracja: 19 lut 2018, 11:42
- Lokalizacja: Skierniewice
Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.
A najlepiej używamy balanser który wyrównuje na 4,1V -i nie nie rozładowujemy do końca.-tracimy troszkę z pojemności, mocno zwieszamy trwałość.
W ogóle nie ma czegoś takiego jak konkretne napięcie ładowania. Obecnie praktycznie każda chemia to spora tolerancja -zazwyczaj od 3,9 do 4,4V -a podawana przez producentów ogniw wartość -dopuszczalne max napięcie ładowania to kompromis. Niższe napięcie -to zdecydowanie większa trwałość -ale mniejsza pojemność.
Wyższe napięcie -rośnie pojemność kosztem trwałości.
przy czym wzrost napięcie od 3,9 do 4,2V -to znaczny przyrost pojemności przy około 2 -3 krotnym spadku trwałości.
Dalszy wzrost napięcia coraz gwałtowniej spada trwałość a zysk pojemności jest już mniejszy.
Około 4,4V spadek trwałości ogniw jest już drastyczny -i rośnie ryzyko gwałtownego uszkodzenia baterii -oraz ryzyko zapłonu.
Producenci określają napięcie ładowania li-ion jako kompromis -wg nich optimum.
Kiedyś li-ion ładowało się do 4,1V potem normą było 4,15V -obecnie 4,2V a pojawiają się ogniwa na wyższe napięcia. Ze wzrostem jakości i trwałości ogniw li-ion producenci podnosili dopuszczalne napięcie -ważne, żeby około 90% ogniw wytrzymało do końca gwarancji...
Dość często postęp pojemności ogniw -to tylko nowe napisy na koszulce i nowa ulotka -stare ogniwo dostaje nowy opis -producent pozwala ładować o 0,05V wyższym napięciem -i ma już pojemniejsze o około 400mAh ogniwa... żadnych kosztów, żadnej zmiany w produkcji... często jednocześnie producent dopuszcza mniejszy pobór prądu -co troszkę kompensuje gorszą trwałość... 2 różne parametrami i typem ogniwa -w rzeczywistości dokładnie takie same...
raczej nie zalecałbym ładować wyżej niż dopuszczalne przez producenta -groźba pożaru i znaczny spadek trwałości
-ale ładowanie niżej -o ile balanser (lub BMS) to ogarnie to wymiernie lepsza trwałość.
Niektóre lepsze ładowarki modelarskie maja możliwość ustawiania napięcia końcowego ładowania -i jednocześnie napięcia balansowania -jak ktoś ma i umie wykorzystać -to warto -jeśli ma się baterię na 100km jazdy a jeździ się po 40km -warto ładować do np. 4,1V na ogniwo i tak prądu dużo zostaje.
Ale to tylko dla świadomych użytkowników
W ogóle nie ma czegoś takiego jak konkretne napięcie ładowania. Obecnie praktycznie każda chemia to spora tolerancja -zazwyczaj od 3,9 do 4,4V -a podawana przez producentów ogniw wartość -dopuszczalne max napięcie ładowania to kompromis. Niższe napięcie -to zdecydowanie większa trwałość -ale mniejsza pojemność.
Wyższe napięcie -rośnie pojemność kosztem trwałości.
przy czym wzrost napięcie od 3,9 do 4,2V -to znaczny przyrost pojemności przy około 2 -3 krotnym spadku trwałości.
Dalszy wzrost napięcia coraz gwałtowniej spada trwałość a zysk pojemności jest już mniejszy.
Około 4,4V spadek trwałości ogniw jest już drastyczny -i rośnie ryzyko gwałtownego uszkodzenia baterii -oraz ryzyko zapłonu.
Producenci określają napięcie ładowania li-ion jako kompromis -wg nich optimum.
Kiedyś li-ion ładowało się do 4,1V potem normą było 4,15V -obecnie 4,2V a pojawiają się ogniwa na wyższe napięcia. Ze wzrostem jakości i trwałości ogniw li-ion producenci podnosili dopuszczalne napięcie -ważne, żeby około 90% ogniw wytrzymało do końca gwarancji...
Dość często postęp pojemności ogniw -to tylko nowe napisy na koszulce i nowa ulotka -stare ogniwo dostaje nowy opis -producent pozwala ładować o 0,05V wyższym napięciem -i ma już pojemniejsze o około 400mAh ogniwa... żadnych kosztów, żadnej zmiany w produkcji... często jednocześnie producent dopuszcza mniejszy pobór prądu -co troszkę kompensuje gorszą trwałość... 2 różne parametrami i typem ogniwa -w rzeczywistości dokładnie takie same...
raczej nie zalecałbym ładować wyżej niż dopuszczalne przez producenta -groźba pożaru i znaczny spadek trwałości
-ale ładowanie niżej -o ile balanser (lub BMS) to ogarnie to wymiernie lepsza trwałość.
Niektóre lepsze ładowarki modelarskie maja możliwość ustawiania napięcia końcowego ładowania -i jednocześnie napięcia balansowania -jak ktoś ma i umie wykorzystać -to warto -jeśli ma się baterię na 100km jazdy a jeździ się po 40km -warto ładować do np. 4,1V na ogniwo i tak prądu dużo zostaje.
Ale to tylko dla świadomych użytkowników
-
- Forumowicz
- Posty: 124
- Rejestracja: 20 lut 2018, 21:39
Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.
Bardzo dobrze napisane.
Użytkownik 5 letnich lipoli ze statusem około 88%
Pozdrawiam:).
Użytkownik 5 letnich lipoli ze statusem około 88%
Pozdrawiam:).
- tas
- Administrator
- Posty: 3004
- Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
- Lokalizacja: Żywiec
- Kontakt:
Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.
Współczesne BMSy ładują do ~4.13 - to tak w ramach ciekawostki bo może ktoś jeszcze nie wie, że 4.2V jest nie aktualne od czasu gdy ładowarki mają 3 fazę ładowania Icut
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
- TomaS
- Forumowicz
- Posty: 932
- Rejestracja: 03 maja 2017, 10:00
- Lokalizacja: Trójmiasto
Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.
A skąd się bierze napięcie 84,4V na pakiecie 20s po skończonym lądowaniu? To chyba 4,22V a nie 4,13V. Nie mogę tego zrozumieć, ktoś przypomni/wyjaśni ?
- tas
- Administrator
- Posty: 3004
- Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
- Lokalizacja: Żywiec
- Kontakt:
Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.
Najpewniej mierzysz przed balansowaniem, a nie po
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
-
- Forumowicz
- Posty: 224
- Rejestracja: 17 mar 2018, 22:34
- Lokalizacja: Łódź
Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.
U mnie po balansowaniu jest 83.6-83.7 więc wychodzi 4.18, ale to pewnie i tak zależy od samego modelu BMSa
-
- Forumowicz
- Posty: 562
- Rejestracja: 03 maja 2017, 9:37
- Lokalizacja: Kęty
Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.
Może mój przykład jest trochę wyjątkiem, ale mam odczynienia już z rowerami elektrycznymi trochę i używam ich codziennie. Mam już konstrukcję koło 600 cykli na lipo. Problem stała się rama, która zaraz się rozleci. Po prostu strach na tym rowerze jeździć więcej niż 30km/h, więc widać przykłąd, że aku przeżyje rower.
Następny to moje falcony na adaptto ładowane do 4,1 volta z moim falconem co użtykuję cały czas był ładowany normalnie do 4,20v. Pech tak chciał, że w jednym zalałem aku przez nie szczelną pokrywę a w drugim siadło jedno ogniwo. Przez co musiałem wymienić cały rząd P. Zmierzyłem pojemność? i co nie zauważyłem różnicy w pojemności(3 rowery mają przejechane prawie tak samo po 10 tys km, jeden używam ja, drugi brat, trzeci był na wypożyczeniu dla klientów). Nie neguje, że łądowanie do mniejszego voltarzu przedłuża żywotność, ale jest jeszcze tyle zmiennych co może pogorszyć żywotność aku, że dla mnie nie ma sensu rezygnowania z pojemności kosztem niby żywotnośći. Po prostu może się stać tyle innych rzeczy jak u mnie zalanie aku, padnięta cela, temp itp., że nie warto się przejmować tylko zbudować aku dobrze z zużyciem bms i ładować normalnie.
Być może jak falcony będą mieć już 3 lata, to będę widział różnice, ale narazie takiej nie dostrzegam. Problem tylko taki, że adaptto poszło w odstawkę i wszystkie już mają sabki i bms co łądują do 4,17-4,19 na cele.
Następny to moje falcony na adaptto ładowane do 4,1 volta z moim falconem co użtykuję cały czas był ładowany normalnie do 4,20v. Pech tak chciał, że w jednym zalałem aku przez nie szczelną pokrywę a w drugim siadło jedno ogniwo. Przez co musiałem wymienić cały rząd P. Zmierzyłem pojemność? i co nie zauważyłem różnicy w pojemności(3 rowery mają przejechane prawie tak samo po 10 tys km, jeden używam ja, drugi brat, trzeci był na wypożyczeniu dla klientów). Nie neguje, że łądowanie do mniejszego voltarzu przedłuża żywotność, ale jest jeszcze tyle zmiennych co może pogorszyć żywotność aku, że dla mnie nie ma sensu rezygnowania z pojemności kosztem niby żywotnośći. Po prostu może się stać tyle innych rzeczy jak u mnie zalanie aku, padnięta cela, temp itp., że nie warto się przejmować tylko zbudować aku dobrze z zużyciem bms i ładować normalnie.
Być może jak falcony będą mieć już 3 lata, to będę widział różnice, ale narazie takiej nie dostrzegam. Problem tylko taki, że adaptto poszło w odstawkę i wszystkie już mają sabki i bms co łądują do 4,17-4,19 na cele.
Budowa pakietów lion, rowerów elektrycznych (Falcon, vektor, E-kross itp.)
Kontakt 513388355
Kilka moich konstrukcji
viewtopic.php?f=30&t=399
Kontakt 513388355
Kilka moich konstrukcji
viewtopic.php?f=30&t=399
-
- Forumowicz
- Posty: 266
- Rejestracja: 20 lut 2018, 7:03
Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.
Niestety jest to bardzo złożony problem, bardzo fajnie WiT to przedstawił. Można ładować do 4.1 ale trzeba mu zapewnić komfortowe warunki pracy(prad/ogniwo oraz temperatura w czarnej skrzyni(?)). Na szali również trzeba postawić czy dodatkowa waga nie będzie dla nas problemem.
Przewymiarowany aku będzie pracował na niższych pradach na ogniwo.
Według producentów li-Ion pozyje około 300cykli. Mój zanim Rw wzrosło dwukrotnie-zrobilem ponad 750cykli. Wymienilem go na nowy-większy:) z ogniw 2250=>3100. Z tym że teraz więcej potrzebuje tej energii. Przez cały okres użytkowania ładowalem go z przetwornicy step-Down 1200W w przedziale 30-80%.
Przewymiarowany aku będzie pracował na niższych pradach na ogniwo.
Według producentów li-Ion pozyje około 300cykli. Mój zanim Rw wzrosło dwukrotnie-zrobilem ponad 750cykli. Wymienilem go na nowy-większy:) z ogniw 2250=>3100. Z tym że teraz więcej potrzebuje tej energii. Przez cały okres użytkowania ładowalem go z przetwornicy step-Down 1200W w przedziale 30-80%.
-
- Forumowicz
- Posty: 461
- Rejestracja: 19 lut 2018, 11:42
- Lokalizacja: Skierniewice
Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.
jeśli po ładowaniu a przed balansowaniem jest 4,22V na ogniwo i po balansowaniu spada do 4,13V -to na h*** takie balansowanie.
Do dyspozycji mamy około 90% pojemności a ogniwa już były naładowane do poziomu zmniejszającego trwałość.
Jeśli balansuje na 4,13V a było przy 20s 84V -to prawdopodobnie niektóre ogniwa miały sporo więcej niż 4,2V -wiec ustrojstwo które to balansuje nadaje się do kosza...
Do dyspozycji mamy około 90% pojemności a ogniwa już były naładowane do poziomu zmniejszającego trwałość.
Jeśli balansuje na 4,13V a było przy 20s 84V -to prawdopodobnie niektóre ogniwa miały sporo więcej niż 4,2V -wiec ustrojstwo które to balansuje nadaje się do kosza...
- exmotech
- Forumowicz
- Posty: 323
- Rejestracja: 22 lut 2018, 16:19
Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.
No właśnie mnie to martwi, że na wyświetlaczu już mam 75,6V (18S) a balansowanie dopiero ma się zacząć. Czyli skoro BMS balansuje, to oznacza, że część ogniw przekroczyło 4,2V a część z nich jeszcze nie. Trochę lipa.
-
- Forumowicz
- Posty: 461
- Rejestracja: 19 lut 2018, 11:42
- Lokalizacja: Skierniewice
Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.
Exmotech -to niestety jest prawdopodobne, że niektóre cele/sekcje osiągają 4,3V lub nawet 4,4V - lipa i to nie tylko trochę... . Ale... nikt nie obiecywał, że będzie dobrze -ma być prosto i względnie bezpiecznie. A jak bateria padnie po roku lub dwóch -to klient kupi nową i znowu się zarobi... pewnie 90% bms sprzedaje się do baterii fabrycznych...
W moich ładowarkach modelarskich balansowanie rozpoczyna się od razu po podpięciu aku. Modelarską ładuję baterie li-pol 12s1p 5Ah -bez bms.
lub LiFePO4 12s (w trakcie montażu bateria lifepo4 14S)
-zależnie od ładowarki i co ustawię -balanser może balansować bez ładowania -i zrównać napięcia na celach do średniego poziomu -lub balansować w trakcie ładowania -ale we wszystkich zaczyna od razu -zazwyczaj zanim napięcie dojdzie do około 3,8v / cele już są wszystkie cele równo... dalej balanser tylko utrzymuje tą równość -jeśli choć jedna cela zbliża się do 4,2 (lub tego co ustawię jako koniec ładowania) to ładowarka zmniejsza prąd do prądu jaki w całości jest w stanie pochłonąć balanser... napięcie "naładowanej" celi stoi równa 4,2 a pozostałych dogania. mam podgląd na każdą celę lub sekcję...
więc zmniejszenie prądu występuje przy już zużytych nierównych bateriach sporo poniżej 50,4V na 12s...
np ładuję na 3A -jedna sekcja osiąga 4,2 -a cała bateria ma dopiero 47V -i prąd ładowania już z automatu spada na 0,1A a chwilami nawet na 0A -balanser ciągle wyrównuje.
Jeśli bateria jest równa to ładowanie jedzie dużym prądem do osiagniecia 50,4V -czyli 4,2V na ogniwo
a typowe rowerowe ładowarki 2A + bms aku 10s4p...
-w już styranej baterii niektóre cele dochodzą do 4,4V zanim bms wyrówna...
w prawie nowej baterii niektóre cele około 4,25 V a słabsze około 4,15V i dopiero równa ...
W moich ładowarkach modelarskich balansowanie rozpoczyna się od razu po podpięciu aku. Modelarską ładuję baterie li-pol 12s1p 5Ah -bez bms.
lub LiFePO4 12s (w trakcie montażu bateria lifepo4 14S)
-zależnie od ładowarki i co ustawię -balanser może balansować bez ładowania -i zrównać napięcia na celach do średniego poziomu -lub balansować w trakcie ładowania -ale we wszystkich zaczyna od razu -zazwyczaj zanim napięcie dojdzie do około 3,8v / cele już są wszystkie cele równo... dalej balanser tylko utrzymuje tą równość -jeśli choć jedna cela zbliża się do 4,2 (lub tego co ustawię jako koniec ładowania) to ładowarka zmniejsza prąd do prądu jaki w całości jest w stanie pochłonąć balanser... napięcie "naładowanej" celi stoi równa 4,2 a pozostałych dogania. mam podgląd na każdą celę lub sekcję...
więc zmniejszenie prądu występuje przy już zużytych nierównych bateriach sporo poniżej 50,4V na 12s...
np ładuję na 3A -jedna sekcja osiąga 4,2 -a cała bateria ma dopiero 47V -i prąd ładowania już z automatu spada na 0,1A a chwilami nawet na 0A -balanser ciągle wyrównuje.
Jeśli bateria jest równa to ładowanie jedzie dużym prądem do osiagniecia 50,4V -czyli 4,2V na ogniwo
a typowe rowerowe ładowarki 2A + bms aku 10s4p...
-w już styranej baterii niektóre cele dochodzą do 4,4V zanim bms wyrówna...
w prawie nowej baterii niektóre cele około 4,25 V a słabsze około 4,15V i dopiero równa ...
-
- Forumowicz
- Posty: 266
- Rejestracja: 20 lut 2018, 7:03
Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.
Bms powinien odcinać ładowanie całości po przekroczeniu jednej sekcji 4,25. Nie ma mowy żeby osiągały wyższe napięcia.
-
- Forumowicz
- Posty: 461
- Rejestracja: 19 lut 2018, 11:42
- Lokalizacja: Skierniewice
Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.
powinien nie znaczy że każdy odcina... precyzyjne elementy są drogie...
pewnie nikt w dzielniki napięć nie kładzie oporników o tolerancji ułamka % -prędzej 10% lub 15%
-w wersji optymistycznej fabryka bms sama segreguje elementy na grupy tolerancji.
-w pesymistycznej małe żółte raczki wrzucają do pudełek jak leci -bo pomiar to chwilę trwa i normy się nie wyrobi...
a jak nawet bms odetnie ładowanie bo 1 cela osiągnęła 4,25V -to część cel jest jeszcze nienaładowana -niewyrównana i już się nie wyrówna... bo bms wyrównuje tylko w trakcie ładowania... więc takie zabezpieczenie... nasuwa się przysłowie " nie kijem go to pałką"
pewnie nikt w dzielniki napięć nie kładzie oporników o tolerancji ułamka % -prędzej 10% lub 15%
-w wersji optymistycznej fabryka bms sama segreguje elementy na grupy tolerancji.
-w pesymistycznej małe żółte raczki wrzucają do pudełek jak leci -bo pomiar to chwilę trwa i normy się nie wyrobi...
a jak nawet bms odetnie ładowanie bo 1 cela osiągnęła 4,25V -to część cel jest jeszcze nienaładowana -niewyrównana i już się nie wyrówna... bo bms wyrównuje tylko w trakcie ładowania... więc takie zabezpieczenie... nasuwa się przysłowie " nie kijem go to pałką"
-
- Forumowicz
- Posty: 224
- Rejestracja: 17 mar 2018, 22:34
- Lokalizacja: Łódź
Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.
Po odcięciu dalej będzie zbijał te cele ktore sa powyzej 4.18. Te niedoładowane doładujesz przy nastepnym cyklu i w końcu wszystkie sie wyrównają.
- WojtekErnest
- Forumowicz
- Posty: 3338
- Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.
Takie gdybanie o stanie ogniw i rzeczywistej pracy konkretnego egz/modelu BMS można sprawdzić jednym prostym sposobem - gniazdo serwisowe łatwo dostępne z zewnątrz. Tak aby bez rozpinania/rozbebeszania pakietu, było łatwo mierzyć on-line każdy segment w czasie ładowania i rozładowania.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...
-
- Forumowicz
- Posty: 461
- Rejestracja: 19 lut 2018, 11:42
- Lokalizacja: Skierniewice
Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.
Paweł -niestety przy następnym cyklu niedoładowane cele się nie doładują. Przeciwne -jeśli pakiet się rozjeżdża a BMS nie daje rady wyrównać przy KAŻDYM cyklu -to za każdym ładowaniem jest tylko gorzej.
Niestety spora część (większość ?) bms co do jakości i precyzji pozostawia wiele do życzenia. BMS typowo daje radę przy nowej równej baterii -przy lekko zużytej i już nie zapewnia odpowiedniej ochrony i bateria szybko się wykańcza dalej. 20% zużycia w 2-3 lata -i dalsze 60% zużycia w pół roku
Niestety spora część (większość ?) bms co do jakości i precyzji pozostawia wiele do życzenia. BMS typowo daje radę przy nowej równej baterii -przy lekko zużytej i już nie zapewnia odpowiedniej ochrony i bateria szybko się wykańcza dalej. 20% zużycia w 2-3 lata -i dalsze 60% zużycia w pół roku
- WojtekErnest
- Forumowicz
- Posty: 3338
- Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.
Niestety potwierdzam.... Lepier ręcznie wyrownac segmenty, i wtedy obserwowac dzialanie BMS i pakietu.wit pisze: ↑06 sie 2018, 9:18Paweł -niestety przy następnym cyklu niedoładowane cele się nie doładują. Przeciwne -jeśli pakiet się rozjeżdża a BMS nie daje rady wyrównać przy KAŻDYM cyklu -to za każdym ładowaniem jest tylko gorzej.
Niestety spora część (większość ?) bms co do jakości i precyzji pozostawia wiele do życzenia.
Nie oszukujmy sie BMS nie naprawia pakietu, ale sztucznie maskuje roznice w trakcie balansowania. Przy zbyt duzych roznicach w pakiecie, gdy segmenty wyraznie odstaja od siebie ( ja to okreslam różnica napięć naladowanego pakietu +/- > 50 mV) trzeba naprawc ten segment a nie przeciagac eksploatacje wadliwego pakietu.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...
-
- Forumowicz
- Posty: 224
- Rejestracja: 17 mar 2018, 22:34
- Lokalizacja: Łódź
Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.
Nie no oczywiście, to jest tylko do lekkich rozjazdów. Jesli sa tak duże, ze nie daje rady to pakiet kwalifikuje sie do naprawy lub wymiany.
- EV-Maniak
- Forumowicz
- Posty: 3031
- Rejestracja: 21 lut 2018, 9:45
- Lokalizacja: Lublin
Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.
Nie wiem czy dobrze rozumiem, więc wolę się zapytać:
Czy jak kupię o taką ładowarkę:
https://nexun.pl/shop/ladowarki/257-200 ... ia-20s_84v
i poproszę Tasa by mi ją ustawił na 82V a nie 84, to dla mojego aku 20S/8P będzie dobrze? Wyjdzie 4,1 V na ogniwo. Raczej przemawia do mnie by ciut mniej ładować i nie rozładowywać do końca. Da się tak ustawić tą ładowarkę?
Czy jak kupię o taką ładowarkę:
https://nexun.pl/shop/ladowarki/257-200 ... ia-20s_84v
i poproszę Tasa by mi ją ustawił na 82V a nie 84, to dla mojego aku 20S/8P będzie dobrze? Wyjdzie 4,1 V na ogniwo. Raczej przemawia do mnie by ciut mniej ładować i nie rozładowywać do końca. Da się tak ustawić tą ładowarkę?
- WojtekErnest
- Forumowicz
- Posty: 3338
- Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.
A masz BMS-a który balansuje PONIZEJ 4,1 v na ogniwo ?
Ladowarka musi być dostosowana do BMS-a. Inaczej to nie ma sensu.
Ladowarka musi być dostosowana do BMS-a. Inaczej to nie ma sensu.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...
- EV-Maniak
- Forumowicz
- Posty: 3031
- Rejestracja: 21 lut 2018, 9:45
- Lokalizacja: Lublin
Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.
BMS mam 20S z xiaoxiang, nie wiem czy on balansuje poniżej 4,1V, i czy można go tak ustawić przez PC. Może ktoś wie?
-
- Forumowicz
- Posty: 461
- Rejestracja: 19 lut 2018, 11:42
- Lokalizacja: Skierniewice
Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.
Pakiet/bateria nawet mało używany często po kilkunastu cyklach któreś sekcje mają o kilka do 10% mniejsza pojemność. W zasadzie pakiet jest w pełni sprawny -o ile przy każdym ładowaniu jest prawidłowo zbalansowany będzie jeszcze długo służył i nic nie trzeba remontować.
Ale jeśli wykorzystujemy pełną pojemność -jeździmy aż BMS lub sterownik odetnie -to cele/sekcje się rozjeżdżają.
Jeśli BMS nie jest w stanie PRZY KAŻDYM ładowaniu wyrównać cel/sekcji -to z każdym cyklem jest tylko gorzej -i błyskawicznie jest całkiem źle.
A naprawa fabrycznie zgrzanej baterii -to zazwyczaj spory kłopot -żeby wymienić jedną celę/sekcję trzeba rozebrać całą baterię... porozrywać blaszki -rozpakietować -pomierzyć każdą sekcję -a potem ponownie zgrzać -koszt wielogodzinnej robocizny przewyższa wartość ogniw...
Zabawy z naprawą baterii można robić jeśli jest dobry dostęp a baterię można rozbierać sekcjami.
Często wystarczy porządny balanser zamiast słabego bms. Wyrównywanie niezależnie od ładowania bateri i/lub wyrównywanie prądem kilkuset mA lub kilku A zamiast prądem 50mA pozwala eksploatować baterie aż rzeczywiste padnie a nie do pierwszego rozjazdu... i unika się napraw tego co jeszcze sprawne...
Albo trzeba szukać naprawdę sprawdzonych dobrych bms.
Ale jeśli wykorzystujemy pełną pojemność -jeździmy aż BMS lub sterownik odetnie -to cele/sekcje się rozjeżdżają.
Jeśli BMS nie jest w stanie PRZY KAŻDYM ładowaniu wyrównać cel/sekcji -to z każdym cyklem jest tylko gorzej -i błyskawicznie jest całkiem źle.
A naprawa fabrycznie zgrzanej baterii -to zazwyczaj spory kłopot -żeby wymienić jedną celę/sekcję trzeba rozebrać całą baterię... porozrywać blaszki -rozpakietować -pomierzyć każdą sekcję -a potem ponownie zgrzać -koszt wielogodzinnej robocizny przewyższa wartość ogniw...
Zabawy z naprawą baterii można robić jeśli jest dobry dostęp a baterię można rozbierać sekcjami.
Często wystarczy porządny balanser zamiast słabego bms. Wyrównywanie niezależnie od ładowania bateri i/lub wyrównywanie prądem kilkuset mA lub kilku A zamiast prądem 50mA pozwala eksploatować baterie aż rzeczywiste padnie a nie do pierwszego rozjazdu... i unika się napraw tego co jeszcze sprawne...
Albo trzeba szukać naprawdę sprawdzonych dobrych bms.
- exmotech
- Forumowicz
- Posty: 323
- Rejestracja: 22 lut 2018, 16:19
Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.
A te druciki idące od BMSa to ile mA wytrzymają? Może faktycznie podpinać co jakiś czas do zewnętrznej ładowarki (chyba Tas ma o tym filmik) i ładować każdą sekcję z osobna. Jeśli cała bateria będzie miała około 95% to ładowanie każdej sekcji potrwa minuty a nie godziny. Jedne cele będą miały 99% inne 90% ale chyba raz na kilkanaście ładowań warto by było zrobić takie prawdziwe wyrównanie.
-
- Forumowicz
- Posty: 461
- Rejestracja: 19 lut 2018, 11:42
- Lokalizacja: Skierniewice
Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.
Fabryczne druciki serwisowe około 0,3 A niektóre około 0,5A wytrzymują -to i tak kilka x więcej niż daje bms.
Niestety jak pisano na forum, odpinanie i podpinanie bms często uszkadza bms. Trzeba by mieć wyprowadzone DODATKOWE złącza specjalnie do wyrównywania.
Jednak "co jakiś czas" nic nie zmienia -potrzeba wyrównywać przy każdym ładowaniu.
Co jakiś czas to można jeśli wszystkie cele są idealne i się nie rozjeżdżają....
Niestety jak pisano na forum, odpinanie i podpinanie bms często uszkadza bms. Trzeba by mieć wyprowadzone DODATKOWE złącza specjalnie do wyrównywania.
Jednak "co jakiś czas" nic nie zmienia -potrzeba wyrównywać przy każdym ładowaniu.
Co jakiś czas to można jeśli wszystkie cele są idealne i się nie rozjeżdżają....
-
- Forumowicz
- Posty: 224
- Rejestracja: 17 mar 2018, 22:34
- Lokalizacja: Łódź
- WojtekErnest
- Forumowicz
- Posty: 3338
- Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.
To nie sa kabelki, zlacza na prąd 2A, przynajmniej w wiekszosci BMS-ow.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...
-
- Forumowicz
- Posty: 224
- Rejestracja: 17 mar 2018, 22:34
- Lokalizacja: Łódź
Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.
Możliwe, tylko napisalem z doświadczenia, u mnie przy 2A nic się z nimi nie działo
-
- Forumowicz
- Posty: 461
- Rejestracja: 19 lut 2018, 11:42
- Lokalizacja: Skierniewice
Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.
pewnie zależy od producenta.
Otwierałem kilka różnych baterii - i zdarzały się też troszkę grubsze przewody do BMS.
Obecnie -w obu fabrycznych bateriach bidonowych przewodziki do BMS mają może z 0,2mm2 -i więcej niż te pół ampera to nie wytrzyma.
lepiej być ostrożnym lub zmierzyć średnicę drucików -drucików a nie izolacji.
Często poważny na oko przewód -to drucik grubości włosa i gruba izolacja. I to ma sens dodatkowy - małe ryzyko uszkodzenia izolacji i zwarcia -a w razie zwarcia cieniutki drucik serwisowy się przepala jak bezpiecznik.
Gorzej jeśli się urywa bez powodu.
Otwierałem kilka różnych baterii - i zdarzały się też troszkę grubsze przewody do BMS.
Obecnie -w obu fabrycznych bateriach bidonowych przewodziki do BMS mają może z 0,2mm2 -i więcej niż te pół ampera to nie wytrzyma.
lepiej być ostrożnym lub zmierzyć średnicę drucików -drucików a nie izolacji.
Często poważny na oko przewód -to drucik grubości włosa i gruba izolacja. I to ma sens dodatkowy - małe ryzyko uszkodzenia izolacji i zwarcia -a w razie zwarcia cieniutki drucik serwisowy się przepala jak bezpiecznik.
Gorzej jeśli się urywa bez powodu.
- Kajman
- Forumowicz
- Posty: 1292
- Rejestracja: 18 maja 2018, 9:51
Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.
W modelarskich złaczach da się do 1.5-2A puścić, są przecież ładowarki ładujące przez gniazdo balansera. Ale kiedyś robiono grubsze przewody niż daje się obecnie.
- WojtekErnest
- Forumowicz
- Posty: 3338
- Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.
Od wielu lat standardem jest odrębne złącze prądowe do zasilania calosci + i - , oraz cienkie zlacze balansujace typu JT. Więc zapomnijcie o poradach balansowania przez te zlacza/przewody pradami kilkaset mA a o calych Amp. tym bardziej...
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...
- Kajman
- Forumowicz
- Posty: 1292
- Rejestracja: 18 maja 2018, 9:51
Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.
Wojtek nie bądź taki pewny, Pulsar 3 i wiele innych ładowarek balansuje 1A a pulsar 3+ i kilka innych ładowarek balansuje prądem 2A. Przez te złącza właśnie
- WojtekErnest
- Forumowicz
- Posty: 3338
- Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.
Ja nie neguję bycia na rynku takich ładowarek, ale mowa jest o KABLACH i złączach BMS-ów pakietów do ebajków.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...
- Kajman
- Forumowicz
- Posty: 1292
- Rejestracja: 18 maja 2018, 9:51
Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.
Ale to te same przewody i wtyczki z reguły, używam zarówno do ebike i do modeli Przy lipolach czasem są grubsze, ale generalnie przez te ebikowe puszczam 1A i nie ma problemu.
- WojtekErnest
- Forumowicz
- Posty: 3338
- Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.
Chyba rozmawiamy o róznych złączach i kabelkach BMS.
Przewodziki do BMS mają może z 0,2-0,3 mm2, do tego delikatne styki i ścieżki na laminacie.
1A to zdecydowanie dla takich połączeń to za dużo...
To zdjęcie w sporym powiększeniu. Do części BMS-ów, producenci/sprzedawcy dostarczają włożone w gniazda kable. Są naprawdę (druty) cienkie.
Przewodziki do BMS mają może z 0,2-0,3 mm2, do tego delikatne styki i ścieżki na laminacie.
1A to zdecydowanie dla takich połączeń to za dużo...
To zdjęcie w sporym powiększeniu. Do części BMS-ów, producenci/sprzedawcy dostarczają włożone w gniazda kable. Są naprawdę (druty) cienkie.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...
- Kajman
- Forumowicz
- Posty: 1292
- Rejestracja: 18 maja 2018, 9:51
Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.
te bms które ja mam używają złączy takich samych jak większość modelarzy, jst-xh, tak to wygląda i przez to idzie 1A
To co pokazałeś na zdjęciu to mniej polularny, ale występujący standard EH o ile mnie wzrok nie myli.
A tu JST-XH
To co pokazałeś na zdjęciu to mniej polularny, ale występujący standard EH o ile mnie wzrok nie myli.
A tu JST-XH
- tas
- Administrator
- Posty: 3004
- Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
- Lokalizacja: Żywiec
- Kontakt:
Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.
Ładowarki modelarskie mają duże prądy balansujące żeby dać rade trzymać przy życiu trupy LiPo modelarskie o małej Rw czego spodziewają sięmodelatzre, a nie dlatego, że wyższy prąd balansujacy jest lepszy... Nie jest lepszy, jest gorszy bo maskuje problemy z aku oraz zmniejsza skuteczność wyrównywania. Dodatkowo skraca żywotność BMSów i ładowarek modelarskich bo powoduje wyższe temperatury a to wygrzewa elementy wykonawcze zmniejszając ich dokładność i powodujac usterki
Ładowarka za 1000zł nie potrafi ogarnąć pracy BMSa za 145zł, ot cała tajemnica
Ładowarka za 1000zł nie potrafi ogarnąć pracy BMSa za 145zł, ot cała tajemnica
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
- Kajman
- Forumowicz
- Posty: 1292
- Rejestracja: 18 maja 2018, 9:51
Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.
Po pierwsze w ładowarce mogę sobie wybrać prąd balansowania od 0.1 do 1A Po drugie co maskuje, balanser wyrównuje, stan pakietu i poszczególnych ogniw określa IR i pojemność, którą w odróżnieniu od BMS na ładowarce widziszprzy każdym ładowaniu
Nie bardzo rozumiem jak wyższy prąd wyrównjący ma zmniejszać skutecznośc wyrównania? Większy prąd może być przykładany krócej, efekt jest ten samo co roładowywanie mniejszym dłużej, czyli po jego rozłączeniu ogniwo ma oczekiwane napięcie. Jakoś jak wysłałem schulze do kalibacji to po 8 latach używania błąd był na poziomie... 2%? Teraz będzie weselej bo wyślę pulsara po 10 latach, zobaczymy czy się rozjechał.
Czego nie potrafi ładowarka podczas ładowania w porównaniu do bms za 145zł? Wybacz, ale nie widze zalet BMS nad ładowarką podczas ładowania pakietu.
Nie bardzo rozumiem jak wyższy prąd wyrównjący ma zmniejszać skutecznośc wyrównania? Większy prąd może być przykładany krócej, efekt jest ten samo co roładowywanie mniejszym dłużej, czyli po jego rozłączeniu ogniwo ma oczekiwane napięcie. Jakoś jak wysłałem schulze do kalibacji to po 8 latach używania błąd był na poziomie... 2%? Teraz będzie weselej bo wyślę pulsara po 10 latach, zobaczymy czy się rozjechał.
Czego nie potrafi ładowarka podczas ładowania w porównaniu do bms za 145zł? Wybacz, ale nie widze zalet BMS nad ładowarką podczas ładowania pakietu.
- tas
- Administrator
- Posty: 3004
- Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
- Lokalizacja: Żywiec
- Kontakt:
Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.
Balansowanie działa zero jedynkowo, nie ma żadnej fazy CC/CV
To potrafi, że BMS za 140zł zrobi wszystko sam, a Ty musisz klikać, przepinać, używać alarmów, dodatkowe złącza, element błędu ludzkiego i do tego trzeba za to płacić, a efekt taki sam, aku równie dobrze naładowane
To potrafi, że BMS za 140zł zrobi wszystko sam, a Ty musisz klikać, przepinać, używać alarmów, dodatkowe złącza, element błędu ludzkiego i do tego trzeba za to płacić, a efekt taki sam, aku równie dobrze naładowane
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
- Kajman
- Forumowicz
- Posty: 1292
- Rejestracja: 18 maja 2018, 9:51
Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.
Ale skąd wziął Ci się balanser cccv? Ja napisałem tylko, że w ładowarce, w odróżnieniu od BMS mogę wybrać jakim prądem ma być balansowany pakiet BMS to umie? Poka
Co do dodatkowych złączy, dlaczego? Wypinam z BMS i wpinam złącze balansera w ładowarkę, dziękuję. Jeśli nie mam BMS to po prostu mam złącze balansera i wtyczkę pakietu/gniazdo ładowania, tak jak i większośc ebike. Element błędu ludzkiego przy wtyczkach, których nie da się inaczej podłączyć pomińmy, bo to raczej trudne do popełnienia (wsadź xt90 lub EC6 odwrotnie). Jakie klikać, raz ustawiona ładowarka po podpięciu pakietu pyta się sama czy ładować, klikasz jeden raz (!) tak i jedzie. Po wszystkim odpinasz pakiet. Jak chcesz to możesz sobei w historii sprawdzić potem każde jego ładowanie z zapisanymi wszystkimi parametrami. BMS też to ma? 1000 lub więcej cykli wstecz?
Za to w odróżnieniu od BMS masz za każdym razem pogląd na stan pakietu, możlwość dowolnego ustawienia napięcia końca ładowania, dokładność znacznie większą niż w tej puszeczce za 145zł.
Ta dyskusja już kiedyś była. Balanser jest tańszy, prostszy. Ale nie lepszy. I na pewno bardziej zawodny.
Co do dodatkowych złączy, dlaczego? Wypinam z BMS i wpinam złącze balansera w ładowarkę, dziękuję. Jeśli nie mam BMS to po prostu mam złącze balansera i wtyczkę pakietu/gniazdo ładowania, tak jak i większośc ebike. Element błędu ludzkiego przy wtyczkach, których nie da się inaczej podłączyć pomińmy, bo to raczej trudne do popełnienia (wsadź xt90 lub EC6 odwrotnie). Jakie klikać, raz ustawiona ładowarka po podpięciu pakietu pyta się sama czy ładować, klikasz jeden raz (!) tak i jedzie. Po wszystkim odpinasz pakiet. Jak chcesz to możesz sobei w historii sprawdzić potem każde jego ładowanie z zapisanymi wszystkimi parametrami. BMS też to ma? 1000 lub więcej cykli wstecz?
Za to w odróżnieniu od BMS masz za każdym razem pogląd na stan pakietu, możlwość dowolnego ustawienia napięcia końca ładowania, dokładność znacznie większą niż w tej puszeczce za 145zł.
Ta dyskusja już kiedyś była. Balanser jest tańszy, prostszy. Ale nie lepszy. I na pewno bardziej zawodny.
-
- Forumowicz
- Posty: 5065
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.
Kajman, przy ładowaniu i balansowaniu ogniw Li-Ion, nie bierzesz pod uwagę faktu, że napięcie końcowe ładowania, nie jest równoznaczne z PEŁNYM NASYCENIEM akumulatora.
nasycenie zaś akumulatora jest zaś zależne od czasu CV ładowania/balansowania akumulatora
jak widzisz powyżej, czas CV/balansowania akumulatora ładowanego prądem 2C to 80min przy łącznym czasie ładowania ~1.5godz, zaś ładowanego prądem 0.2C to zaledwie 40min PRZY ŁĄCZNYM CZASIE ŁADOWANIA 5godz 10 min.
Jak widzisz, czas pełnego nasycenia baterii prądem 2C jest tylko ~3 razy krótszy, niż przy ładowaniu prądem dziesięć razy mniejszym 0.2C
To zadanie spełniają BMS'y nie balansery
nasycenie zaś akumulatora jest zaś zależne od czasu CV ładowania/balansowania akumulatora
jak widzisz powyżej, czas CV/balansowania akumulatora ładowanego prądem 2C to 80min przy łącznym czasie ładowania ~1.5godz, zaś ładowanego prądem 0.2C to zaledwie 40min PRZY ŁĄCZNYM CZASIE ŁADOWANIA 5godz 10 min.
Jak widzisz, czas pełnego nasycenia baterii prądem 2C jest tylko ~3 razy krótszy, niż przy ładowaniu prądem dziesięć razy mniejszym 0.2C
To zadanie spełniają BMS'y nie balansery
- Kajman
- Forumowicz
- Posty: 1292
- Rejestracja: 18 maja 2018, 9:51
Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.
Nie łącz czasu balansowania z nasycaniem. To 2 osobne sprawy, to że BMS się nie wyrabia tylko przypadkiem wydłuża proces ładowania. Poza tym nowe algorytmy ładowania rozwiązały ten temat, nie pytaj mnie jak, ale w tej chwili Pulsar jest najszybciej łądującą ładowarką. O tym drobiazgu w porównaniu z chinolkami nie wpsominałem. Ale nawet Graupner jest szybszy i doprowadza do pełnego nasycenia. Więc mogę Cię zapewnić, ze ten sam akumulator naładowany nowoczesną ładowarką będzie naładowany szybciej i tak samo do pełna. Temat wałkowany przez niemieckich lotników, nie wiedzą jak, ale to działa.
-
- Forumowicz
- Posty: 5065
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.
Jednym słowem producenci akumulatorów się mylą, co do czasu nasycenia, bo to jest oficjalny wykres Samsunga Wytłumacz mi prostą sprawę, dlaczego czas nasycenia Li-Iona, przy prądzie 2C jest dwa razy dłuższy niż przy 0.2C. Z logiki powinien trwać 1/10 czasu dla 0.2C, czyli około 5min.
- Kajman
- Forumowicz
- Posty: 1292
- Rejestracja: 18 maja 2018, 9:51
Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.
Wykres UR18650 to sanyo a nie samsung. Archaiczne cele niskoprądowe z roku 2007 używane w laptopach i tak samo archaiczne metody. Chcesz mi powiedzieć, że te ogniwa to wzór techniki budowy ogniw? Z resztą ich żywotność potwierdziła słuszność założeń producenta
Pokaż jeszcze jaki producent dla obecnych ogniw wysokopradowych podaje takie same dane.
Chcesz empirycznie, naładuj ogniwo ze swoim Xgodzinnym nasyceniem, ja je naładuję nowoczesną ładowarką i zobaczymy po czym będzie miało więcej mocy/pojemności Nie bez powodu tanie chińskie ładowarki mają problem z fazą CV i przeciągają ją w odróżnieniu od zaawansowanych ładowarek europejskich. Tak swoją drogą, te chinolki do ebike chociaż ładują impulsowo?
Pokaż jeszcze jaki producent dla obecnych ogniw wysokopradowych podaje takie same dane.
Chcesz empirycznie, naładuj ogniwo ze swoim Xgodzinnym nasyceniem, ja je naładuję nowoczesną ładowarką i zobaczymy po czym będzie miało więcej mocy/pojemności Nie bez powodu tanie chińskie ładowarki mają problem z fazą CV i przeciągają ją w odróżnieniu od zaawansowanych ładowarek europejskich. Tak swoją drogą, te chinolki do ebike chociaż ładują impulsowo?
- tas
- Administrator
- Posty: 3004
- Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
- Lokalizacja: Żywiec
- Kontakt:
Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.
Kajman a znasz nie impulsowe ładowarki do LiIon?
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
- Kajman
- Forumowicz
- Posty: 1292
- Rejestracja: 18 maja 2018, 9:51
Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.
Tak, mam nawet kilka. W niektórych wybierasz rodzaj ładowania. Rozumiem, że rozmawiamy o tym samym, być może źle przetłumaczyłem, pulse charge, gdzie ładowanie przerywane jest super krótkimi impulsami rozładowującymi. Takie działanie do osiągnięcia napięcia szybciej ładuje, a połączone z malejącym prądem w fazie CV powoduje znacznie szybsze nasycenie cel. To te chinki wszystkie to mają?
- tas
- Administrator
- Posty: 3004
- Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
- Lokalizacja: Żywiec
- Kontakt:
Re: Ładowanie do 80% podwaja żywotność.
Chyba nie, takie cuda mają tylko super europejskie ładowarki Pulsar za 1000zł
Marnujesz się na tym forum, trzeba dyskutować z tyloma ignorantami
Marnujesz się na tym forum, trzeba dyskutować z tyloma ignorantami
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl