Zabezpieczenie termiczne - różnice w systemach
- tas
- Administrator
- Posty: 3004
- Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
- Lokalizacja: Żywiec
- Kontakt:
Zabezpieczenie termiczne - różnice w systemach
Zabezpieczenie termiczne vs pomiar temperatury w silniku
Rozróżniamy 2 sposoby na zabezpieczenie termiczne silnika.
1. Poprzez wyłącznik termiczny 150st ON/OFF
2. Poprzez czujnik temperatury 0-150st + sterownik odczytujący temperaturę
Pierwszy polega na zamontowaniu w silniku elementu, wyłącznika termicznego. Montuje się go na miedzi uzwojeń i jeśli one się nagrzeją do temperatury 150st to wyłącznik sie rozłączy. Dzięki temu przerwie się obwód stacyjki (tak jakbyśmy wyłączyli rower) i konstrukcja się zatrzyma.
Drugi sposób polega na pomiarze temperatury wykonywanym przez sterownik. Jeśli w sterowniku mamy czujnik temperatury i sterownik potrafi go odczytać to możemy zaprogramować próg zmniejszenia mocy. Działa to tak, że przekraczając 120st na silniku sterownik ograniczy moc do 30%. Powinno to wystarczyć aby zahamowac wzrost temperatury i umożliwi jazdę wolniejszą bez wyłączenia. Jeśli jednak temperatura będzie rosnąć nadal - przy 150st zostanie odłączony silnik tak jak w przykładzie nr 1.
W obu przypadkach mechanizmy zabezpieczają silnik. Ale oba mechanizmy działają całkowicie inaczej w warunkach użytkowych.
Najpierw wykres:
Faktem jest, że paradoksalnie, użycie czujnika temperatury (i pozostawienie kontroli sterownikowi) nie zwiększa możliwości i dynamiki jazdy ale go zmniejsza.
Dlatego na wyłączniku termicznym zawsze da się zajechać dalej i dynamiczniej.
Dlatego też w ekipie ktoś, kto ma pomiar temperatury zawsze zostanie w tyle za osobami, które tego nie mają.
Na taki obraz składają się 2 zjawiska. Po pierwsze wyłącznik termiczny nie limituje mocy. Czyli w sytuacji, jeśli jesteśmy niedaleko szczytu podjazdu limit temperatury pozostałej wystarcza aby górkę pokonać bez żadnego spadku mocy. Jadąca konstrukcja z pomiarem temperatury zlimituje moc już w połowie podjazdu i umożliwi pokonanie górki, ale w sposób rażąco niezadowalający w porównaniu do reszty ekipy będącej już na górze.
Co ważniejsze, wyłącznik termiczny ma dziesiątki razy większą pojemność cieplną niż mały czujnik temperatury. Przez co realna temperatura aktywacji wyłącznika termicznego bliższa jest 180st niż 150.
Reasumując, w konstrukcjach z pomiarem temperatury istnieje bardzo duża rezerwa mocy i możliwości którą taki pomiar limituje, ale jest o wiele łatwiejsza w uruchomieniu jeśli sprzęt ją wspiera, wystarczy połączyć kabelki, uruchomić funkcje w sterowniku i jazda.
Jeśli jednak konstrukcja ma moć 100% swoich możliwości to tylko wyłącznik termiczny jest w stanie ją zapewnić.
oczywiście zaraz się podniosą głosy, że ograniczenie mocy spowoduje, że rower się nie zatrzyma, a wyłącznik termiczny rower zatrzyma, więc lepiej jest jechać słabo niż wcale. Ale, co na pewno będzie niespodzianką, nie ma to żadnego pokrycia w praktyce. Faktem jest, że w 20% przypadków tak będzie, ale w pozostałych 80% wyłącznik termiczny nie obetnie mocy i umożliwi dojechanie do celu, a czujnik temperatury moc już przedwcześnie będzie limitować.
Jest to wyjaśnienie dlaczego z pomiarem temperatury przez sterownik wydaje się nam, że silnik nagrzewa się szybciej. Nie jest to prawdą, nie nagrzewa się szybciej, nagrzewa się tak samo, ale rożnie w działaniu obu mechanizmów powodują takie wrażenie i dysproporcję możliwości podczas dynamicznej jazdy.
Rozróżniamy 2 sposoby na zabezpieczenie termiczne silnika.
1. Poprzez wyłącznik termiczny 150st ON/OFF
2. Poprzez czujnik temperatury 0-150st + sterownik odczytujący temperaturę
Pierwszy polega na zamontowaniu w silniku elementu, wyłącznika termicznego. Montuje się go na miedzi uzwojeń i jeśli one się nagrzeją do temperatury 150st to wyłącznik sie rozłączy. Dzięki temu przerwie się obwód stacyjki (tak jakbyśmy wyłączyli rower) i konstrukcja się zatrzyma.
Drugi sposób polega na pomiarze temperatury wykonywanym przez sterownik. Jeśli w sterowniku mamy czujnik temperatury i sterownik potrafi go odczytać to możemy zaprogramować próg zmniejszenia mocy. Działa to tak, że przekraczając 120st na silniku sterownik ograniczy moc do 30%. Powinno to wystarczyć aby zahamowac wzrost temperatury i umożliwi jazdę wolniejszą bez wyłączenia. Jeśli jednak temperatura będzie rosnąć nadal - przy 150st zostanie odłączony silnik tak jak w przykładzie nr 1.
W obu przypadkach mechanizmy zabezpieczają silnik. Ale oba mechanizmy działają całkowicie inaczej w warunkach użytkowych.
Najpierw wykres:
Faktem jest, że paradoksalnie, użycie czujnika temperatury (i pozostawienie kontroli sterownikowi) nie zwiększa możliwości i dynamiki jazdy ale go zmniejsza.
Dlatego na wyłączniku termicznym zawsze da się zajechać dalej i dynamiczniej.
Dlatego też w ekipie ktoś, kto ma pomiar temperatury zawsze zostanie w tyle za osobami, które tego nie mają.
Na taki obraz składają się 2 zjawiska. Po pierwsze wyłącznik termiczny nie limituje mocy. Czyli w sytuacji, jeśli jesteśmy niedaleko szczytu podjazdu limit temperatury pozostałej wystarcza aby górkę pokonać bez żadnego spadku mocy. Jadąca konstrukcja z pomiarem temperatury zlimituje moc już w połowie podjazdu i umożliwi pokonanie górki, ale w sposób rażąco niezadowalający w porównaniu do reszty ekipy będącej już na górze.
Co ważniejsze, wyłącznik termiczny ma dziesiątki razy większą pojemność cieplną niż mały czujnik temperatury. Przez co realna temperatura aktywacji wyłącznika termicznego bliższa jest 180st niż 150.
Reasumując, w konstrukcjach z pomiarem temperatury istnieje bardzo duża rezerwa mocy i możliwości którą taki pomiar limituje, ale jest o wiele łatwiejsza w uruchomieniu jeśli sprzęt ją wspiera, wystarczy połączyć kabelki, uruchomić funkcje w sterowniku i jazda.
Jeśli jednak konstrukcja ma moć 100% swoich możliwości to tylko wyłącznik termiczny jest w stanie ją zapewnić.
oczywiście zaraz się podniosą głosy, że ograniczenie mocy spowoduje, że rower się nie zatrzyma, a wyłącznik termiczny rower zatrzyma, więc lepiej jest jechać słabo niż wcale. Ale, co na pewno będzie niespodzianką, nie ma to żadnego pokrycia w praktyce. Faktem jest, że w 20% przypadków tak będzie, ale w pozostałych 80% wyłącznik termiczny nie obetnie mocy i umożliwi dojechanie do celu, a czujnik temperatury moc już przedwcześnie będzie limitować.
Jest to wyjaśnienie dlaczego z pomiarem temperatury przez sterownik wydaje się nam, że silnik nagrzewa się szybciej. Nie jest to prawdą, nie nagrzewa się szybciej, nagrzewa się tak samo, ale rożnie w działaniu obu mechanizmów powodują takie wrażenie i dysproporcję możliwości podczas dynamicznej jazdy.
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
- TomaS
- Forumowicz
- Posty: 932
- Rejestracja: 03 maja 2017, 10:00
- Lokalizacja: Trójmiasto
Re: Zabezpieczenie termiczne - różnice w systemach
A nie wystarczy zwiększyć sobie limity np. na 170=spadek mocy i 180=odcięcie ? Bedzie to samo co termik bez termika.
Nie wiem jak w sabku ale w CA i Ev-comp. można sobie dowolnie ustawiać.
Nie wiem jak w sabku ale w CA i Ev-comp. można sobie dowolnie ustawiać.
- tas
- Administrator
- Posty: 3004
- Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
- Lokalizacja: Żywiec
- Kontakt:
Re: Zabezpieczenie termiczne - różnice w systemach
Nie wystarczy bo fabrycznie w silnikach są czujniki do 140st, a sterowniki dają się ustawić max na 150
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
- TomaS
- Forumowicz
- Posty: 932
- Rejestracja: 03 maja 2017, 10:00
- Lokalizacja: Trójmiasto
Re: Zabezpieczenie termiczne - różnice w systemach
No tak w przypadku podłączenia do sterownika to max 150.
NTC10k też widzę do 150max.
Co innego KTY83 (w QS) który jest do 175 stopni i podłączenie tegoż do CA zamiast do sabvotona = jedna opcja żeby dorównać bimetalowi.
NTC10k też widzę do 150max.
Co innego KTY83 (w QS) który jest do 175 stopni i podłączenie tegoż do CA zamiast do sabvotona = jedna opcja żeby dorównać bimetalowi.
- tas
- Administrator
- Posty: 3004
- Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
- Lokalizacja: Żywiec
- Kontakt:
Re: Zabezpieczenie termiczne - różnice w systemach
Dodam jeszcze, że jest pewna wariacja na temat wyłacznika termicznego
Np 140st NO montowany na 1 przewodzie odłączonym od czujnika temperatury i wewnętrznie podłączony do GND halli.
Po osiągnięciu temperatury 140st podaje na 1 przewód wyjściowy GND który podłączony do wejścia sygnałowego klamek hamulcowych odłącza napę.
Dzięki temu mamy:
- zabezpieczenie na 1 przewodzie
- nie używamy niebezpiecznego +BAT tylko bezpieczne GND
Np 140st NO montowany na 1 przewodzie odłączonym od czujnika temperatury i wewnętrznie podłączony do GND halli.
Po osiągnięciu temperatury 140st podaje na 1 przewód wyjściowy GND który podłączony do wejścia sygnałowego klamek hamulcowych odłącza napę.
Dzięki temu mamy:
- zabezpieczenie na 1 przewodzie
- nie używamy niebezpiecznego +BAT tylko bezpieczne GND
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
-
- Forumowicz
- Posty: 632
- Rejestracja: 19 lut 2018, 22:37
- Lokalizacja: Kraków
Re: Zabezpieczenie termiczne - różnice w systemach
Tak celem sprostowania, to to sterownik głównie ogranicza prąd (moc zależy od prędkości), a grzanie od prądu . Dla doświadczonych wystarczy termometr (i nie musi być cyfrowy do 1stopnia), może być wskazówkowy, bo jak pisał Tas ma to różną bezwładność i po dynamice wzrostu temperatury oceniamy, czy damy radę, czy lepiej odpuścić. To tak jak w nowych autach, nie zapięte pasy, nie pojedzie, w Tesli psuły się klamki i jak się wsiadło drzwiami pasażera, to nie pojechała .
- andy101
- Forumowicz
- Posty: 109
- Rejestracja: 25 lut 2018, 7:44
- Lokalizacja: Krosno
Re: Zabezpieczenie termiczne - różnice w systemach
W opisie do silnika Mxus v3 3K-Turbo 3000W 45H (16x4) Tył jest podane:
Silnik posiada 2 RÓŻNE czujniki temperatury. Pierwszy komplet halli posiada czujnik KTY-83 dla sterowników Sabvoton, drugi komplet czujników halla posiada przewód od czujnika NTC10k dla sterowników sinus. Dzięki temu silnik może być użytkowany w pełni z oboma typami sterowników. Aby rozróżnić który z białych przewodów czujnika temperatury idzie do której jego wersji dokonaj pomiaru rezystancji między tym białym przewodem a czarnym GND czujników halla. Jesli pomiar wykaże rezystancje ~1kR = KTY83, jeśli ~10kR to jest to NTC10k. Białe przewody czujników temperatury nie są przypisane do konkretnych zestawów czujników halla, można używać jednego zestawu halli oraz czujnika z drugiego zestawu.
proszę o podanie dla początkującego do których przewodów silnika należy podłączyć wyłącznik termiczny aby działał niezależnie bez sterownika.
Czy jest możliwe zamontowanie wyłącznika termicznego na kablach czujników temperatur ? Byłbym niezmiernie wdzięczny za przykładowy rysunek lub foto.
Silnik posiada 2 RÓŻNE czujniki temperatury. Pierwszy komplet halli posiada czujnik KTY-83 dla sterowników Sabvoton, drugi komplet czujników halla posiada przewód od czujnika NTC10k dla sterowników sinus. Dzięki temu silnik może być użytkowany w pełni z oboma typami sterowników. Aby rozróżnić który z białych przewodów czujnika temperatury idzie do której jego wersji dokonaj pomiaru rezystancji między tym białym przewodem a czarnym GND czujników halla. Jesli pomiar wykaże rezystancje ~1kR = KTY83, jeśli ~10kR to jest to NTC10k. Białe przewody czujników temperatury nie są przypisane do konkretnych zestawów czujników halla, można używać jednego zestawu halli oraz czujnika z drugiego zestawu.
proszę o podanie dla początkującego do których przewodów silnika należy podłączyć wyłącznik termiczny aby działał niezależnie bez sterownika.
Czy jest możliwe zamontowanie wyłącznika termicznego na kablach czujników temperatur ? Byłbym niezmiernie wdzięczny za przykładowy rysunek lub foto.
- Umbur
- Moderator
- Posty: 1346
- Rejestracja: 27 kwie 2017, 11:02
- Lokalizacja: Bielsko-Biała
Re: Zabezpieczenie termiczne - różnice w systemach
Wybaczcie, ale usunąłem ostatnich 13 postów. Niczego nie wnosiły do tematu, a nic pozytywnego też z nich nie wynikało.
- Tsport
- Forumowicz
- Posty: 135
- Rejestracja: 19 lut 2018, 13:53
- Lokalizacja: Warszawa-Ursus
Re: Zabezpieczenie termiczne - różnice w systemach
I takie rozwiązanie mnie przekonuje w 100% do wyłącznika termicznego. Bałem się pchać + BATT do silnika, ze względu na podwyższoną możliwość zwarcia.tas pisze: ↑05 wrz 2018, 16:34Dodam jeszcze, że jest pewna wariacja na temat wyłacznika termicznego
Np 140st NO montowany na 1 przewodzie odłączonym od czujnika temperatury i wewnętrznie podłączony do GND halli.
Po osiągnięciu temperatury 140st podaje na 1 przewód wyjściowy GND który podłączony do wejścia sygnałowego klamek hamulcowych odłącza napę.
Dzięki temu mamy:
- zabezpieczenie na 1 przewodzie
- nie używamy niebezpiecznego +BAT tylko bezpieczne GND
-
- Nowicjusz
- Posty: 24
- Rejestracja: 16 mar 2019, 21:32
Re: Zabezpieczenie termiczne - różnice w systemach
A czy taki czujnik jak NTC 10k ktory jest dolaczony do silnika mxus 3 mozna wykorzystac jako czujnik temperatury do termostatu?
Kabinuje w ten sposob ze czujnik jest podlaczony do termostatu np z arduino ktory monitorujac temperature w razie jej wzrostu do 130°c odlaczy zasilanie na stacyjce przy uzyciu przekaznika ... to samo z czujnikiem w sterowniku ...
Nie chce rozkrecac silnika by montowac zabezpieczenie termiczne a w sterownik ml45 nie ma diagnostyki temperatury
Kabinuje w ten sposob ze czujnik jest podlaczony do termostatu np z arduino ktory monitorujac temperature w razie jej wzrostu do 130°c odlaczy zasilanie na stacyjce przy uzyciu przekaznika ... to samo z czujnikiem w sterowniku ...
Nie chce rozkrecac silnika by montowac zabezpieczenie termiczne a w sterownik ml45 nie ma diagnostyki temperatury
Re: Zabezpieczenie termiczne - różnice w systemach
tak. bez problemu. tu masz gotowy projekt z kodem
http://www.circuitbasics.com/arduino-th ... -tutorial/
http://www.circuitbasics.com/arduino-th ... -tutorial/
- Yasiu77
- Moderator
- Posty: 1327
- Rejestracja: 20 mar 2018, 20:17
- Lokalizacja: Szczyrk
Re: Zabezpieczenie termiczne - różnice w systemach
To i ja się podepnę. Kiedyś dawno kupiłem https://allegro.pl/oferta/cyfrowy-termo ... YTk3YjE%3D z czujnikiem ntc10k jak w silnikach i ciekawy jestem czy to by też działało?grafffik pisze: ↑14 kwie 2019, 18:10tak. bez problemu. tu masz gotowy projekt z kodem
http://www.circuitbasics.com/arduino-th ... -tutorial/
Re: Zabezpieczenie termiczne - różnice w systemach
tak. zrobiłem kiedyś na takiej sondzie badanie temperatury w intercoolerze z natryskiem wody po przekroczeniu zadanej temperatury.
trzymaj kod. masz gotowy schemat komunikacji z sondą. resztę sobie wywalisz
http://wklejto.pl/732162
trzymaj kod. masz gotowy schemat komunikacji z sondą. resztę sobie wywalisz
http://wklejto.pl/732162
-
- Nowicjusz
- Posty: 24
- Rejestracja: 16 mar 2019, 21:32
Re: Zabezpieczenie termiczne - różnice w systemach
To jeszcze szybszy spob znalazles , wystarczy podpiac sonde z silnika i gotoweYasiu77 pisze: ↑14 kwie 2019, 18:18To i ja się podepnę. Kiedyś dawno kupiłem https://allegro.pl/oferta/cyfrowy-termo ... YTk3YjE%3D z czujnikiem ntc10k jak w silnikach i ciekawy jestem czy to by też działało?grafffik pisze: ↑14 kwie 2019, 18:10tak. bez problemu. tu masz gotowy projekt z kodem
http://www.circuitbasics.com/arduino-th ... -tutorial/
- EV-Maniak
- Forumowicz
- Posty: 3031
- Rejestracja: 21 lut 2018, 9:45
- Lokalizacja: Lublin
Re: Zabezpieczenie termiczne - różnice w systemach
Ja mam w swoim Mxusie potrójne zabezpieczenie termiczne : dwa czujniki temperatury - jeden do sterownika Barmala, drugi do watomierza Michała , oraz odcięcie automatyczne .
Ale nie wiem po co mi to potrzebne , bo silnika i tak nie mogę zagrzać powyżej 30 C hehehe poważnie !
Ma ferro , radiatory , polska miedź , a nie chińską, ale przede wszystkim ma nawój customowy 15x5
Ale nie wiem po co mi to potrzebne , bo silnika i tak nie mogę zagrzać powyżej 30 C hehehe poważnie !
Ma ferro , radiatory , polska miedź , a nie chińską, ale przede wszystkim ma nawój customowy 15x5
-
- Nowicjusz
- Posty: 24
- Rejestracja: 16 mar 2019, 21:32
Re: Zabezpieczenie termiczne - różnice w systemach
A czy sterownik ml45 ma jakies zabezpieczwnie termiczne sam w sobie?
-
- Forumowicz
- Posty: 408
- Rejestracja: 20 lut 2018, 0:11
Re: Zabezpieczenie termiczne - różnice w systemach
Głowy nie dam sobie uciąć ale chyba widziałem jakiś czujnik temperatury w środku sterownika. Jak będę go rozbierał przy okazji to potwierdzę
-
- Forumowicz
- Posty: 5056
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: Zabezpieczenie termiczne - różnice w systemach
Henio, być może się mylę, ale jest takie przysłowie
"Co za dużo to niezdrowo"
jak zacznie Ci coś szwankować, to się tego nie "doszukasz"
"Co za dużo to niezdrowo"
jak zacznie Ci coś szwankować, to się tego nie "doszukasz"