Wraz z użytkownikiem podly, zaplanowaliśmy budowę ebajka na mojej starej ramie wheeler buddy 03. Kilkanaście osób z was już poprzednią konstrukcję poznało na naszych spotkaniach w Warszawie, a tym co nie widzieli, wyglądała ona tak
Rama w rozmiarze 17", z fabrycznymi wzmocnieniami w miejscach newralgicznych, od ponad 15 lat produkowana przez wheelera bez większych zmian konstrukcyjnych.
Konstrukcja została rozebrana i przełożona do ramy typu full i e-bike opisanego w tym temacie. Ze starej konstrukcji została tylko rama, mostek, kierownica, oraz korba z przerzutkami.
Silnik, baterie i elektrykę ebajk dostał z innego elektryka użytkownika podly. Silnik to klon nine continent, opatrzony logiem voliamart, sprzedawany przez znanego nam użytkownika forum . SIlnik w momencie przekładki miał 151km przebiegu. Sterownik blokowy 26A, bateria 48V 13S5P 17.5Ah 850Wh na Sanyo GA.
Konstrukcja ta wyglądała dokładnie tak.
Elektryfikacja w tym ebjaku była robiona jeszcze na zamaskowanych wtyczkach i skręconych przewodach. Cała konstrukcja już słabo się nadawała to zabawy po lasach. Stąd idea budowy nowego e-bike.
Znając tempo jak i charakterystykę jazdy, biorąc pod uwagę również to, że często szalejemy razem po lasach, idea nowej kontrukcji była już z góry zaplanowana.
Budowę nowego ebajka zaczeliśmy od zamówienia męskich tarcz hamulcowych o wymiarze 203mm
Oraz męskich obręczy Dartmoor Fortess V2 naszej Polskiej produkcji o szerokości 32.4 mm wraz z zestawem nowych hebli hydraulicznych shimano. Poprzednio w tej ramie siedziały hamulce mechaniczne
Tym razem całość elektryki postanowiliśmy pociągnąć ładnie w peszlach oraz w peszlach plecionych poliestrowych PET HB(widocznych dalej)
W międzyczasie tatar wykonał kawał dobrej roboty zaplatając dzień przed wigilią tylne koło. Koło dostało wzmacniane kute na zimno szprychy koloru czarnego. Na temat samego zaplotu może powie więcej sam tatar
O ile samą obręcz bez problemu można zrobić w bezdentce, to pod elektryka wolimy jednak jeździć na klasycznych taśmach i dętkach. Tutaj do kół wybraliśmy kontrastowe owijki Polskiej produkcji - firmy Accent,
oraz grube dętki Continental Freeride 26x2.3-2.7 z zaworami presta
Jako, że opony mają być głównie do lasu, a przed nami mokra zima i pół roku życia w błocie, na obręcze wpadły niezastąpione opony downhillowe CST C1388 w odświeżonej wersji CST Antora Peak. Głęboki bieżnik uchroni koła przed przebiciami i dobijaniem opon do felgi, zapewni również dobre czyszczenie się z błota w trakcie trudnych warunków pogodowych
Po złożeniu koła formalnością było zakręcenie wolnobiegu DNP 11-28T
oraz tarczy hamulcowej 203mm, która czekała na montaż z niecierpliwością
Przyszła wigilia, więc trzeba było się czymś zająć w oczekiwaniu na mikołaja. Zacząłem robić elektrykę w trakcie oglądania Kevin sam w domu
Wpadły również nowe pedały. Fajna i mocna konstrukcja z decathlonu. Zobaczymy na ile starczą przy pierwszym dzwonie z korzeniem
Czujnik PAS zamontowany został pod lewym ramieniem korby
całość pociągneliśmy w peszlach
wpadły też hamulce na kierownice oraz grip i manetka w kolorze obręczy, czyli Dartmoor Devil Red
Z racji problemów logistycznych, wykorzystaliśmy zacisk sztycy od tatara
Zamontowane zostało nowe wygodne siodełko Selle Italia Discover
A w mięczasie przez święta dalej powstawała elektryka....
stół warsztatowy cały czas rozgrzany
do baterii wleciała wtyczka XT90 z antisparkiem
przewody ze sterownika zostały pozastąpiane nowymi. tutaj można zobaczyć fabryczne grubości przewodów. zasilające 4mm, oraz czujniki 0.5mm
w trakcie pracy, wszystkie przewody do czujników zostają wymienione na 1mm, a zasilające wymienione na dłuższe o przekroju 4mm
każda wiązka od czujnika w miejscu łaczenia z wiązką czujnika została zabezpieczona pojedynczymi termokurczkami w miejsach lutu
dobranymi oczywiście kolorami przewodów
pojedynczą dużą termokurczką na wiązkę każdego czujnika
A na koniec w poliestrowy peszel pleciony PET HB
W trakcie prac wyglądało to trochę przerażająco dla postronnych
To przy montażu tego ebjaka został wykonany ten test manetki. Wnioski - przy odcięciu przewodu, sterownik wyłącza silnik safety first
[youtube][/youtube]
Po świętach odebrałem od tatara przednie kółko, rownież jak i tylne zaplecione w Polską obręcz Dartmoor jednak ze szprychami MACH1 ze stali INOX 18/8. Piasta to sprawdzona Shimano XT, która powinna starczyć na kilka lat.
Na które została nałożona ta sama opaska,dętka i obręcz. Oczywiście do kompletu również i tutaj wpadła tarcza hamulcowa 203mm
Mając na celu niezawodność konstrukcji, jako przedni amortyzator wybrany został SR SunTour XCR na grubej golenii
W którym znajdzie się chyba nawet jeszcze miejsce na mały plastikowy błotnik
Umieszczone zostały magnetyczne czujniki hamowania, Przyklejone na taśmę dwustronną i złapane lekko trytytkami by przewód nie latał (ale go nie uciskał)
A detale piasty przedniej oraz napędu wyglądają następująco
W dniu dzisiejszym odbyły się jazdy testowe. A budowa konstrukcji została zakończona.
Podsumowując
Rama i amortyzacja
- Rama typu hardtail: Wheeler Buddy 03, rozmiar 17"
- Amortyzator: Suntour XCR 100mm
- Bateria: 48V 17,5Ah 850Wh 13S5P na ogniwach Sanyo GA
- Silnik: Voilamart S1300 na wolnobieg
- Sterownik blokowy 26A
- Wyświetlacz SW900
- wywalone wszelkie wtyczki od czujników
- złącze baterii XT90 z anty-spark'iem
- przewody w termokurczkach, peszlach oraz w peszlach plecionych poliestrowych PET HB
- Wolnobieg: DNP 11-28T 7rz niklowany
- przerzutki, korba Shimano Deore
- Felgi aluminiowe Dartmoor Fortess V2 26" oczkowane anodowane w kolor Devil Red
- Opony CST 26x2.35 C1388 Andora Peak Eco
- Dętki Continental 26x2.3.5-2.7
- Hamulce hydrauliczne SHIMANO MT200, przód + tył
- Tarcze 203mm , przód + tył,
- Adpater Shimano przód PM-PM 160->203
- Adpater Shimano tył IS-PM 160->203
E-bike zapewne pojawi się na najbliższym spotkaniu grupy warszawskiej. pzdr