Konwersja skutera
- pk999
- Forumowicz
- Posty: 95
- Rejestracja: 30 mar 2019, 16:43
- Lokalizacja: Lublin
Konwersja skutera
Hej. W tym sezonie wpadnie mi w ręce skuter. Sprawny, ale rozglądam się już za elementami do konwersji na elektryka.
Z tego co zauważyłem, są na forum osoby mające doświadczenie w cięższych sprzętach. Dlatego chciałbym poprosić o naprostowanie, sugestie.
1. Silnik - celuję w 8 - 10kW. Mam dwa warianty.
1a. zostawienie wariatora, przekłani głównej ? Wyrzucenie sprzęgła aby mieć hamowanie silnikiem. Tp będzie łatwiej wykonać.
2b. wyspawanie swojego wahacza i napęd bezpośredni pasem zębatym. Skuter ma koło 17". To rozwiązanie powinno być lżejsze.
Od wybranego wariantu bardzo zależą potrzebne obroty silnika. Poszukuję w silnikach używanych z innych pojazdów, maszyn. Nie mam konkretów.
2. zasilanie - nie lubię 18650. Rozglądałem się za pakietami z motoryzacji. Dobrze wyglądają cele z nissana leaf.
Ogniwo 30Ah dostarcza 120A peak, waży około kilograma. Planowane jest 24s. 10kW nie powinno być problemem.
3. sterowanie - nie mam pomysłów. Kiedyś robiłem końcówki mocy ale nigdy na takie napięcia.
Pomysł puki co jest na kartce. Nie wiem czy jest do zrealizowana w tym roku. Może w przyszłym.
Nie wiem też jak to może wyjść z budżetem.
Z tego miejsca proszę o sugestie bardziej doświadczonych w temacie i zapraszam do dyskusji.
Z tego co zauważyłem, są na forum osoby mające doświadczenie w cięższych sprzętach. Dlatego chciałbym poprosić o naprostowanie, sugestie.
1. Silnik - celuję w 8 - 10kW. Mam dwa warianty.
1a. zostawienie wariatora, przekłani głównej ? Wyrzucenie sprzęgła aby mieć hamowanie silnikiem. Tp będzie łatwiej wykonać.
2b. wyspawanie swojego wahacza i napęd bezpośredni pasem zębatym. Skuter ma koło 17". To rozwiązanie powinno być lżejsze.
Od wybranego wariantu bardzo zależą potrzebne obroty silnika. Poszukuję w silnikach używanych z innych pojazdów, maszyn. Nie mam konkretów.
2. zasilanie - nie lubię 18650. Rozglądałem się za pakietami z motoryzacji. Dobrze wyglądają cele z nissana leaf.
Ogniwo 30Ah dostarcza 120A peak, waży około kilograma. Planowane jest 24s. 10kW nie powinno być problemem.
3. sterowanie - nie mam pomysłów. Kiedyś robiłem końcówki mocy ale nigdy na takie napięcia.
Pomysł puki co jest na kartce. Nie wiem czy jest do zrealizowana w tym roku. Może w przyszłym.
Nie wiem też jak to może wyjść z budżetem.
Z tego miejsca proszę o sugestie bardziej doświadczonych w temacie i zapraszam do dyskusji.
-
- Forumowicz
- Posty: 421
- Rejestracja: 19 lut 2018, 14:27
- pk999
- Forumowicz
- Posty: 95
- Rejestracja: 30 mar 2019, 16:43
- Lokalizacja: Lublin
Re: Konwersja skutera
Tak czułem, że o czymś zapomniałem. Odpadają silniki w kole. Muszą zostać fabryczne felgi alu.
Tym bardziej nigdy nie podobało mi się pakowanie ponad 10% masy pojazdu w jedno koło, jako masa nieresorowana.
-
- Forumowicz
- Posty: 266
- Rejestracja: 20 lut 2018, 7:03
-
- Forumowicz
- Posty: 421
- Rejestracja: 19 lut 2018, 14:27
-
- Forumowicz
- Posty: 266
- Rejestracja: 20 lut 2018, 7:03
Re: Konwersja skutera
Właśnie tak patrzę i chyba pogoda źle wpływa na trzezwe myślenie:)
Na 24S to warto uderzyć w sabvotona 96120. Zrobisz na nim 10kW. Silnik revolt 160tka, nawoj wybierzesz u producenta odpowiedni.
Wariator mógłby mu dodać niezłego kopa na starcie ale pytanie jak się zachowa podczas hamowania silnikiem?
-
- Forumowicz
- Posty: 632
- Rejestracja: 19 lut 2018, 22:37
- Lokalizacja: Kraków
Re: Konwersja skutera
Trzeba sprawdzić jakie jest przełożenie przekładni z tyłu i ustalić jakąś prędkość max, zmierzyć średnicę koła i wyjdą obroty silnika. Z tanich rozwiązań polecam silnik indukcyjny od wózka widłowego na 24V zasilany falownikiem 48V.
- pk999
- Forumowicz
- Posty: 95
- Rejestracja: 30 mar 2019, 16:43
- Lokalizacja: Lublin
Re: Konwersja skutera
Oo to ciekawe. Fabryczny 2t kręci się do 10k rpm... szacuję prędkość ok.120km/h gdyby silniczek był w stanie tyle wykręcić pod obciążeniem. Nie wiem jakie prędkości obrotowe generują te wózkowe silniki. Co więcej wcale nie wiem jak to wygląda. Nie miałem w rękach. Co innego bldc.
No i 48V wymagałoby 2 razy większych prądów od moich poprzednich założeń.
-
- Forumowicz
- Posty: 421
- Rejestracja: 19 lut 2018, 14:27
Re: Konwersja skutera
Wózkowe są z reguły bardzo ciężkie, chyba że są teraz jakieś nowszego typu o których nie wiem
Jakie falowniki polecasz?
Jakie falowniki polecasz?
-
- Forumowicz
- Posty: 632
- Rejestracja: 19 lut 2018, 22:37
- Lokalizacja: Kraków
Re: Konwersja skutera
W wózkach są różne silniki. Nie należy się zbytnio przejmować co jest na nich napisane (moc, czy obroty), dadzą tyle mocy i obrotów jak je zasilimy, trzeba tylko dobrze chłodzić. Silnik indukcyjny przy 50 Hz zasilania i nawoju jednobiegunowym osiąga 2800 rpm, dla dwóch biegunów to jest 1400, ale falownik może dać np 200 Hz, albo więcej (tak chyba do 400Hz). Więc przy dwóch biegunach i 400Hz silnik osiągnie ponad 11 krpm (chyba że się rozleci ).
- radasss
- Forumowicz
- Posty: 494
- Rejestracja: 31 mar 2018, 8:50
- Lokalizacja: Poznań
- Kontakt:
Re: Konwersja skutera
Ciekawy wydaje się ten silnik: https://allegro.pl/oferta/insight-ii-9- ... 7880287919
10kW przy 1500 obr/min
10kW przy 1500 obr/min
warsztatmotocykli.pl
- pk999
- Forumowicz
- Posty: 95
- Rejestracja: 30 mar 2019, 16:43
- Lokalizacja: Lublin
Re: Konwersja skutera
Ten silnik byłby w punkt. Wymiarami, masą. Nie wiem jak efektywnie chłodzić outrunnera. Jakby był gdzieś w naszym kraju...
Jest coś takiego: http://ekonapedy.com/bldch-86kw72v/
Ale nie widziałem projektów na nim wykonanych. Konstrukcja wirnika jest dość nietypowa.
Wydaje się ciekawy, ale wielka jest średnica jego. Jest trochę większy lub równy średnicy koła zamachowego. Jakieś 35-40cm?radasss pisze: ↑05 maja 2019, 11:24Ciekawy wydaje się ten silnik: https://allegro.pl/oferta/insight-ii-9- ... 7880287919
10kW przy 1500 obr/min
Ostatnio zmieniony 05 maja 2019, 20:46 przez pk999, łącznie zmieniany 1 raz.
- radasss
- Forumowicz
- Posty: 494
- Rejestracja: 31 mar 2018, 8:50
- Lokalizacja: Poznań
- Kontakt:
Re: Konwersja skutera
Revolt sh 160 jest w mojej Aprilii SX50. Z Sabkiem 96120 kiepsko współpracuje.
warsztatmotocykli.pl
-
- Forumowicz
- Posty: 421
- Rejestracja: 19 lut 2018, 14:27
Re: Konwersja skutera
Silnik ciekawy, cenowo bez konkurencjiradasss pisze: ↑05 maja 2019, 11:24Ciekawy wydaje się ten silnik: https://allegro.pl/oferta/insight-ii-9- ... 7880287919
10kW przy 1500 obr/min
Tylko że trzeba dorobić do niego jakieś łożyskowanie. Jak ktoś się tego podejmie to będzie miał bardzo ciekawy produkt
- radasss
- Forumowicz
- Posty: 494
- Rejestracja: 31 mar 2018, 8:50
- Lokalizacja: Poznań
- Kontakt:
- pk999
- Forumowicz
- Posty: 95
- Rejestracja: 30 mar 2019, 16:43
- Lokalizacja: Lublin
Re: Konwersja skutera
Diagnosta "myśli" nad zagadnieniem. Jednak pomysł będzie chyba musiał trochę poczekać na spadek ceny technologii.
Jakby nie liczyć wychodzi 4-5 krotność ceny samego pojazdu, a to też licząc używane akumulatory samochodowe.
- radasss
- Forumowicz
- Posty: 494
- Rejestracja: 31 mar 2018, 8:50
- Lokalizacja: Poznań
- Kontakt:
Re: Konwersja skutera
W praktyce wychodzi tak, że jak by nie liczyć to ceny pojazdu bazowego, do przeróbki można nie wliczać w koszty; ok. 10 % całości. Jak się zmieścisz w kilkunastu tysiącach to będzie to normalny wynik. Żeby tą kwotę znacząco zmniejszyć to baterie musiały by spaść z TIR'a
warsztatmotocykli.pl