Czujnik pas / tensometr

Tematy związane z wszelką instalacją elektryczną w konwersjach rowerów
Gienadimon
Forumowicz
Posty: 228
Rejestracja: 25 lip 2018, 19:06

Czujnik pas / tensometr

Post autor: Gienadimon »

SIĘ MACIE :)

Interesuje mnie kwestia czy można podłączyć tensometr do sterownika zamiast czujników pas?
Czy to jest w ogóle możliwe?
Czy znacie inne silniki od bionxa z takim rozwiązaniem?
Pozdrawiam.
Wolan
Nowicjusz
Posty: 27
Rejestracja: 02 lip 2018, 16:33

Re: Czujnik pas / tensometr

Post autor: Wolan »

Tongsheng w midzie ma tensometr jeszcze
Gienadimon
Forumowicz
Posty: 228
Rejestracja: 25 lip 2018, 19:06

Re: Czujnik pas / tensometr

Post autor: Gienadimon »

Fakt. Jednak ja preferuje napędy na tylną pastę.
Żeby dokończyć myśl z pytania, czy można zamątować tensometr w piaście silnika?
No i czy to już kto robił?
Chodzi mi o silniki mxus. QS itd..
Paff
Forumowicz
Posty: 110
Rejestracja: 25 lut 2018, 10:09
Lokalizacja: Poznań

Re: Czujnik pas / tensometr

Post autor: Paff »

Gienadimon pisze:
06 paź 2018, 23:52
(...) czy można zamątować tensometr w piaście silnika? (...)
Można. Na aliexpress można kupić wkład suportu z czujnikiem momentu. Ale nie wystarczy podpiąc go zamiast PAS. Sterownik musi obsługiwać czujnik momentu. Można kupić też cały zestaw ze sterownikiem: https://pl.aliexpress.com/item/Free-shi ... autifyAB=0
Nie jest tanio ale jak komuś mocno zależy... Poza tym warto zwrócić uwagę, że czujnik momentu mija się z celem przy mocach powyżej 1kW. Wtedy nadwyżka mocy silnika w stosunku do wkładu kolarza zabija przyjemność jazdy z czujnikiem momentu.
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3335
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Czujnik pas / tensometr

Post autor: WojtekErnest »

Zeby to mialo sens rower musi byc lekki. Wiekszosc konstrukcji DIY tego nie spelnia. Bo im wieksza moc silnika, tym ciezar roweru, aku, silnika jest coraz wieksza i pedalowanie 'w przyrodzie' nie wystepuje.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
Awatar użytkownika
Inc0
Forumowicz
Posty: 873
Rejestracja: 28 lut 2018, 19:46

Re: Czujnik pas / tensometr

Post autor: Inc0 »

dla mnie jest logicznym że jeśli ktoś buduje e-bike który w założeniu ma mieć ponad 2kW ciągłej i osiągać ponad 50km/h to nie wiele ma zamiar sie wysilać a nawet gdy miał taki zamiar to nie specjalnie przy prędkościach powyżej 50km/h mu to wyjdzie ..zwyczajnie bedzie bic powietrze nogami.
Lepsze jest największym wrogiem dobrego.
Gienadimon
Forumowicz
Posty: 228
Rejestracja: 25 lip 2018, 19:06

Re: Czujnik pas / tensometr

Post autor: Gienadimon »

Podziwiam entuzjazm młodości, ale ja potrzebuje coś legalnego! Więc, albo tensometr, albo pas. Poradzcie, bo niechce płacić mandatów! A gliny zaczynają kontrolować, bo podatnicy opłacają im korepetycje z e bike ów. Mój rower, to jest zwykły Kross trekingowy, tył bez amor.
Dzięki za dotychczasowe wypowiedzi i info. Proszę o dalsze wymiany doświadczeń.

Tas planuje u ciebie zakupu, może też co podpowiesz?
Może masz jakieś doświadczenia z tensometrami?

Fajnej niedzieli, korzystacie ze słońca i fajnej pogody.
Pozdrawiam :)
wibi
Forumowicz
Posty: 107
Rejestracja: 12 maja 2018, 23:33
Lokalizacja: Będzin-Śląsk

Re: Czujnik pas / tensometr

Post autor: wibi »

Wolan pisze:
06 paź 2018, 12:33
Tongsheng w midzie ma tensometr jeszcze
Ale ma również PAS
Gienadimon
Forumowicz
Posty: 228
Rejestracja: 25 lip 2018, 19:06

Re: Czujnik pas / tensometr

Post autor: Gienadimon »

Może wyjaśnienie, że z przodu mam naj więcej 53z a z tyłu naj mniej 11z więc mogę pedałować nawet przy 70 km na godzinę. Pas mieży obroty korby z podałam?
Jeżeli dobrze zgłębiłem temat. A tensometr obroty wokół ośi? Jadąc na naj cięższych przełożeniach ładuje siłę w pedały, jadę bardzo szybko, ale korbowód kręci się powoli! Dla tego pytam, bo pas reaguje na obroty korby... a nie na obroty koła!?
Gienadimon
Forumowicz
Posty: 228
Rejestracja: 25 lip 2018, 19:06

Re: Czujnik pas / tensometr

Post autor: Gienadimon »

Czyli w moim przypadku idealny by był tensometr, ale koszta są raczej nie współmierne. Pas też daje legalizacje pojazdu a chce mieć spokój podczas jazdy po asfalcie. Jednak w bionx silniku tensometr jest montowany w pieście. To na pedały nakłada się czujniki tensometrryczne? Trochę to mnie zaskakuje, bo jak wyczuć inaczej nacisk na pedały?
tkoko
Forumowicz
Posty: 4925
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Czujnik pas / tensometr

Post autor: tkoko »

PAS, to jest umowna nazwa funkcji sterownika. Aby móc zastosować PAS, manetkę czy tensometr twój sterownik musi obsługiwać tą funkcję. Jeżeli nie będzie obsługiwał danej funkcji (nie będzie miał wtyków do zewnętrznych czujników), nie uruchomisz tych funkcji.
Gienadimon
Forumowicz
Posty: 228
Rejestracja: 25 lip 2018, 19:06

Re: Czujnik pas / tensometr

Post autor: Gienadimon »

No tak. Wszystko dobrze, co mi piszecie.
Jednak gdzie się taki tensometr mocuje? Bo pas jest oczywisty zwłaszcza montowany na kwadrat.
Pozdrówko :)
Witt
Forumowicz
Posty: 267
Rejestracja: 25 kwie 2018, 12:35

Re: Czujnik pas / tensometr

Post autor: Witt »

ja rozbebeszyłem jeden z silników topruna na części pierwsze wyciągając oś. Czujnik tensometryczny był wtopiony w oś i mierzył skręcenie osi, czyli nacisk na pedały. Mega precyzyjne ustrojstwo, czyli po drugiej stronie musisz mieć równie dobrze "dobrany" odbiornik. W toprunie było to na jednej zaawansowanej płytce wewnątrz silnika. Rekomenduję PASa, chcesz mieć mega użytecznego zainstaluj z 12 magnesami. Ja mam z pięcioma daje radę. I wszystko do diagnozy masz pod ręką wymienialne za grosze.
Gienadimon
Forumowicz
Posty: 228
Rejestracja: 25 lip 2018, 19:06

Re: Czujnik pas / tensometr

Post autor: Gienadimon »

No i chyba tak zrobię.
Awatar użytkownika
tatar
Forumowicz
Posty: 2556
Rejestracja: 19 lut 2018, 12:42
Lokalizacja: Warszawa

Re: Czujnik pas / tensometr

Post autor: tatar »

W starych Gazelle/do 2010r./był tzw, czujnik napięcia łańcucha.który pełni tę samą rolę-koszt ok.300zł.Problemem,tak jak pisze Witt,jest układ odbiorczy.Zrób dobry PAS i po kłopocie.
Gienadimon
Forumowicz
Posty: 228
Rejestracja: 25 lip 2018, 19:06

Re: Czujnik pas / tensometr

Post autor: Gienadimon »

Czyli tensometr, to jednak precyzyjne ustrojstwo.
Niestety ostatnio rozebrałem parę starych precyzyjnych wag... No i niespodzianka, też na tensometrach to funkcjonuje.
Pytanie, czy to jest podatne na uszkodzenia, bo rower zwłaszcza e rower jednak lubi teren i błoto?
No a w pasie tak naprawdę nie ma co się popsuć..
scuda
Forumowicz
Posty: 747
Rejestracja: 24 lut 2018, 21:49
Lokalizacja: Stalowa Wola

Re: Czujnik pas / tensometr

Post autor: scuda »

Tensometr wg mnie jak najbardziej pasuje do nawet klockowatych falconów, bo się robi wtedy bardziej rowerowy, a to ze względu na to ze im mocniej pedalujesz tym szybciej jedziesz a na PAS wystarczy krecic korba. Oczywiscie trzeba ustawic ograniczenie pradu przy tensometrze/pasie na 500-1000w i juz jazda nawet na falconie robi sie bezpieczna. Nie wyobrazam sobie jak mozna robic wycieczki po kilka godzin po lasach, sciezkach i caly czas trzymac niewygodna manetke, gdzie przy sabvotonie nie ma nawet tempomatu.
Witt
Forumowicz
Posty: 267
Rejestracja: 25 kwie 2018, 12:35

Re: Czujnik pas / tensometr

Post autor: Witt »

Tylko że autor pisze, że chce mieć coś legalne, czyli poruszać po drogach publicznych, a tu czy tensometr, czy Pas nie ma większego znaczenia. Ja wybrałbym Pas, bo nie zawsze "chce mi się naciskać". Tak też Pas jest rozwiązany w niebrandowych rowerach. Zasuwa na prawie pełnej mocy (jednej z 1-8 do wybrania) osiągając 25-27km/h, Ja mam Pas n tylko 3 stopniach wspomagania (50-100-120%) i jakoś sobie radzi, napewno do jazdy miejskiej / dojazdowej do pracy wg mnie to wystarczy. Jak jeździłem na Batavusie z tensometrem, byłem zachwycony z 1 miesiąc, po żar malał z każdym tygodniem bo musiałem "naciskać" i to czasami bardzo mocno by załączył te 100%. Zdecydowanie lepiej współpracuje mi się z PASem choć jak mówiłem mam 5 magnesowy i trochę mnie jego "zwiecha denerwuje" ale jak już się wkręci i załączy.. to i pedałuje się przyjemniej.
Awatar użytkownika
tatar
Forumowicz
Posty: 2556
Rejestracja: 19 lut 2018, 12:42
Lokalizacja: Warszawa

Re: Czujnik pas / tensometr

Post autor: tatar »

Obaj Panowie, tak @scuda jak i @Witt ,macie racje co do tensometru,a to z tego względu,że więcej mocy z silnika jest wskazane podczas jazdy w terenie/mocniejszy nacisk na korbę-więcej mocy silnika/, zaś jazda po mieście tudzież rekreacyjna lepiej wygląda z PAS-em
szkuba
Forumowicz
Posty: 436
Rejestracja: 18 lis 2018, 20:22
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontakt:

Re: Czujnik pas / tensometr

Post autor: szkuba »

Jeździłem zarówno na zwykłym PASie (1700km obecnie) jak i na czujniku nacisku na pedały. Osobiście tensometr uważam za dużo lepszy dlatego że bardziej naturalnie reaguje na nasz nacisk na pedały. Jadąc rowerem bez wspomagania to właśnie naciskając mocniej lub słabiej "sterujemy" mocą/momentem obrotowym. Jak jedziesz PASem to poziom wspomagania zależy tylko od tego co ustawisz na LCD a nie jak mocno pedałujesz. Czyli jak chcę by wspomagało delikatnie np. do manewrów zawracania 180stopni itp. to muszę zmienić na LCD co może być uciążliwe biorąc pod uwagę że np. za chwilę znów chcę mieć pełną moc.
przeróbki na rower elektryczny https://www.elektrorider.pl/
czujnik nacisku Sempu T4, Erider T9, ori Chińskie lub Open firmware Kuteng
także dla dzieci 8-12lat z czujnikiem nacisku. naprawy TSDZ2
Gienadimon
Forumowicz
Posty: 228
Rejestracja: 25 lip 2018, 19:06

Re: Czujnik pas / tensometr

Post autor: Gienadimon »

szkuba pisze:
06 sty 2019, 20:21
Jeździłem zarówno na zwykłym PASie (1700km obecnie) jak i na czujniku nacisku na pedały. Osobiście tensometr uważam za dużo lepszy dlatego że bardziej naturalnie reaguje na nasz nacisk na pedały. Jadąc rowerem bez wspomagania to właśnie naciskając mocniej lub słabiej "sterujemy" mocą/momentem obrotowym. Jak jedziesz PASem to poziom wspomagania zależy tylko od tego co ustawisz na LCD a nie jak mocno pedałujesz. Czyli jak chcę by wspomagało delikatnie np. do manewrów zawracania 180stopni itp. to muszę zmienić na LCD co może być uciążliwe biorąc pod uwagę że np. za chwilę znów chcę mieć pełną moc.

Dzięki. O taką informację mi chodziło.
Awatar użytkownika
tatar
Forumowicz
Posty: 2556
Rejestracja: 19 lut 2018, 12:42
Lokalizacja: Warszawa

Re: Czujnik pas / tensometr

Post autor: tatar »

Dostępny jest również inny rodzaj tensometru dostępny na Allegro https://allegro.pl/oferta/sensor-napiec ... 7274847277


Obrazek
Witt
Forumowicz
Posty: 267
Rejestracja: 25 kwie 2018, 12:35

Re: Czujnik pas / tensometr

Post autor: Witt »

szkuba pisze:
06 sty 2019, 20:21
Czyli jak chcę by wspomagało delikatnie np. do manewrów zawracania 180stopni itp. to muszę zmienić na LCD co może być uciążliwe biorąc pod uwagę że np. za chwilę znów chcę mieć pełną moc.
A tu akurat masz rację. Ja po prostu jeżdżę na manetce przy zawracaniu, przy używaniu pedałów weszło w nawyk że jeżdżę na lekko wciśniętych klamkach, gdzie mikrowyłącznik rozłącza silnik.
szkuba
Forumowicz
Posty: 436
Rejestracja: 18 lis 2018, 20:22
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontakt:

Re: Czujnik pas / tensometr

Post autor: szkuba »

Link do wątku gdzie opisuję działający rower z czujnikiem nacisku podłączonego do sterownika barmal x2:
viewtopic.php?f=18&t=2147
przeróbki na rower elektryczny https://www.elektrorider.pl/
czujnik nacisku Sempu T4, Erider T9, ori Chińskie lub Open firmware Kuteng
także dla dzieci 8-12lat z czujnikiem nacisku. naprawy TSDZ2
Krzyś
Nowicjusz
Posty: 7
Rejestracja: 17 mar 2018, 14:15

Re: Czujnik pas / tensometr

Post autor: Krzyś »

Jak działa ten tensometr od gazzelle? Reaguje na naprężenia ramy powstające przy napinaniu łańcucha?
Myślałem o zastosowaniu zwykłej belki tensometrycznej za 30zł, do jednego końca założyć kółko napinacza, do drugiego obejmę do ramy.
Oczywiście trzeba by było dodać wzmacniacz INA125, wtedy dostajemy na wyjściu napięcie jak z potencjometra i prawdopodobnie dałoby się to podłączyć bez większych kombinacji pod wejście manetki w sterowniku. Wtedy przełączać między manetką a czujnikiem można by było zwykły przełącznikiem mechanicznym. Jak kogoś bardziej interesuje temat to polecam szukać na forach simracingowych, tamtejsi spece ładują tensometry do pedałów i mają już wszystko obcykane, a kontrolery, podobnie jak w e-bikach, akceptują sygnał 0-5V do sterowania osiami.
Sam nie wypróbuję bo nie mam na czym ale może kogoś zainspiruję. Gołe tensometry są dosyć tanie, a i cena wzmacniacza pomiarowego nie zabija, więc może komuś coś się z tego narodzi.
Awatar użytkownika
tatar
Forumowicz
Posty: 2556
Rejestracja: 19 lut 2018, 12:42
Lokalizacja: Warszawa

Re: Czujnik pas / tensometr

Post autor: tatar »

Krzyś pisze:
21 maja 2019, 12:28
Jak działa ten tensometr od gazzelle? Reaguje na naprężenia ramy powstające przy napinaniu łańcucha?
Myślałem o zastosowaniu zwykłej belki tensometrycznej za 30zł, do jednego końca założyć kółko napinacza, do drugiego obejmę do ramy.
Oczywiście trzeba by było dodać wzmacniacz INA125, wtedy dostajemy na wyjściu napięcie jak z potencjometra i prawdopodobnie dałoby się to podłączyć bez większych kombinacji pod wejście manetki w sterowniku. Wtedy przełączać między manetką a czujnikiem można by było zwykły przełącznikiem mechanicznym. Jak kogoś bardziej interesuje temat to polecam szukać na forach simracingowych, tamtejsi spece ładują tensometry do pedałów i mają już wszystko obcykane, a kontrolery, podobnie jak w e-bikach, akceptują sygnał 0-5V do sterowania osiami.
Sam nie wypróbuję bo nie mam na czym ale może kogoś zainspiruję. Gołe tensometry są dosyć tanie, a i cena wzmacniacza pomiarowego nie zabija, więc może komuś coś się z tego narodzi.
Dzięki @Krzyś to bardzo fajny i myślę,że niedrogi pomysł wykonania czujnika nacisku,który,nie czarujmy się,w wykonaniu fabrycznym ,sporo kosztuje. ;)
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3335
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Czujnik pas / tensometr

Post autor: WojtekErnest »

A poza tym jak się samemu zrobi, to się w 100% wie jak to dziala, jak kalibrowac itp. A w fabrycznych różnie bywa.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
Krzyś
Nowicjusz
Posty: 7
Rejestracja: 17 mar 2018, 14:15

Re: Czujnik pas / tensometr

Post autor: Krzyś »

Tylko w takiej konfiguracji jak proponuję odpadają wszystkie rowery z przerzutkami. Ktoś kto się bardziej zna musiałby wymyślić lepsze miejsce do montażu tensometra.
Montaż jak rowerach gazzelle na zdjęciu wyżej wydaje się ciekawą opcją, wartą dalszego zgłębienia. Podejrzewam, że to rozcięcie jest tam w celu zwiększenia naprężeń powstających podczas nacisku na pedały. I teraz, czy ograniczniki obrotu osi z blachy 10mm nie usztywnią na tyle tylnego haka, że nie będzie się dało zmierzyć naprężeń?
To takie moje gdybanie bo o siłach działających przy pedałowaniu i ich rozkładzie na ramie nie mam pojęcia.
Paff
Forumowicz
Posty: 110
Rejestracja: 25 lut 2018, 10:09
Lokalizacja: Poznań

Re: Czujnik pas / tensometr

Post autor: Paff »

Przerzutka niczego nie wyklucza. Pomiar napięcia łańcucha musi być w górnej części jego biegu gdzie przenoszona jest siła nóg.
Krzyś
Nowicjusz
Posty: 7
Rejestracja: 17 mar 2018, 14:15

Re: Czujnik pas / tensometr

Post autor: Krzyś »

Chodziło mi raczej o zmianę odległości łańcucha od czujnika. Jak rozwiążemy problem z przesuwaniem łańcucha na boki rolką swobodnie wędrującą na dłuższej osi to zmienna długość dźwigni będzie zaburzać wyniki pomiaru. A do tego przecież łańcuch zmienia też położenie góra-dół. Belka tensometryczna musi być z jednej strony zamocowana na sztywno, bo jak będzie na sprężynie, tak jak wózek przerzutki, to cała siła pójdzie w sprężynę zamiast w odkształcenie tensometru.
Dlatego uważam, że lepiej kombinować w tę stronę co inżynierzy gazzelle.
Załączniki
tenso.png
tenso.png (8.63 KiB) Przejrzano 12808 razy
Paff
Forumowicz
Posty: 110
Rejestracja: 25 lut 2018, 10:09
Lokalizacja: Poznań

Re: Czujnik pas / tensometr

Post autor: Paff »

Masz rację, ale tak skrajne warunki są jedynie z tyłu przy kasecie. Można wpływ zmiany położenia rolki ograniczyć przez prostopadłe umieszczenie tensometru a najlepiej rozważyć pomiar na łańcuchu w okolicach korby gdzie łańcuch nie biega po zębatkach w prawo i lewo i nie zmienia się jego wysokość ( zakładając, że korzystamy jedynie z największego blatu). Tak czy inaczej pomysł uważam, za bardzo ciekawy i warty dalszych rozważań.
szkuba
Forumowicz
Posty: 436
Rejestracja: 18 lis 2018, 20:22
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontakt:

Re: Czujnik pas / tensometr

Post autor: szkuba »

Jest jedna ważna rzecz na która warto zwrócić uwagę. Mianowicie podpięcie takiego czujnika wprost do manetki w sterowniku nie-wektorowym spowoduje działanie skokowe dlatego ze manetka steruje prędkością obrotową silnika. Lepiej to zadziała w sterowniku FOC. Jest jeszcze jedna rzecz mianowicie poziom nacisku przy pedalowaniu bardzo mocno pulsuje. Wykres wyglądałby jak sinusoida. Spróbuj jechać na manetce naciskajac w rytm pedalowania to bedzie ciekawy test ;) musisz wygładzić sygnał ale nie za mocno gdyż wtedy rower będzie jechał na postoju.
przeróbki na rower elektryczny https://www.elektrorider.pl/
czujnik nacisku Sempu T4, Erider T9, ori Chińskie lub Open firmware Kuteng
także dla dzieci 8-12lat z czujnikiem nacisku. naprawy TSDZ2
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3335
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Czujnik pas / tensometr

Post autor: WojtekErnest »

A ja sądzę że mogła by się sprawdzić konstrukcja tensometru oparta o 2 rolki wewnatrz łańcucha, czyli między górą na dołem gdzie zmiana napręzenia jest duża przy pedałowaniu. Taki pomysł trochę podobny do przyrządów do pomiaru naciągu szprych.
Załączniki
Tensometr_do_naciagu_szprych.JPG
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
Awatar użytkownika
kinats
Forumowicz
Posty: 89
Rejestracja: 23 kwie 2019, 4:06

Re: Czujnik pas / tensometr

Post autor: kinats »

No dobrze, skończyłem post, więc wracam na początek, bo stało się to czego się obawiałem ;)
Przepraszam za rozmiar posta, ale zainteresowałem się tematem kilka dni temu, więc trochę informacji i przemyśleń się pojawiło...
Mam nadzieję, że oprócz wstępnej irytacji, ze względu na ilość tekstu który wyprodukowałem, zostanie kilka przydatnych informacji i jakiś koncept do rozwijania... Bardzo się starałem, przedstawić swoje przemyślenia w sposób przejrzysty... jeśli nie wyszło... przepraszam ;)
Gienadimon pisze:
07 paź 2018, 16:41
Podziwiam entuzjazm młodości, ale ja potrzebuje coś legalnego! Więc, albo tensometr, albo pas. Poradzcie, bo niechce płacić mandatów! A gliny zaczynają kontrolować...
Dla Ciebie temat pewnie jakoś się rozwiązał, bo chwilę już minęło, ale dla potomności... jeśli chodzi o samą legalność, i fakt że tensometr to skomplikowany temat troszku... Czy PAS spięty z manetką to by było coś co jest legalne? tzn. gdyby moc wspomagania pas można było płynnie z manetki ogarniać, to czy to by było ok? Zakładając, że pas zaczyna działać przy jakimkolwiek ruchu korbą (w momencie jak pierwszy magnes wjedzie albo zjedzie z czujnika), ale dopóki nie odkręcisz manetki, nic się nie dzieje... ?
Czyli bardziej obrazowo w praktyce. Masz manetkę i PAS w rowerze. Stoisz, czy tam jedziesz ale nie kręcisz pedałami, ruszasz manetką i nic, zaczynasz kręcić, manetka (od razu, przy pierwszym, albo można by zrobić przy drugim, żeby uniknąć że magnes się lekko kolebie na czujniku na postoju, ruchu w okolicach czujnika w PAS) działa jak manetka, z dodatkową opcją tempomatu np., w momencie jak przestajesz pedałować, manetka się rozpina... czyli manetka jest aktywna tylko wtedy, jak PAS działa. Można by jeszcze jakiś pstryczek elektryczek gdzieś dać, do zmiany, na klasyczny PAS.
Gienadimon pisze:
06 paź 2018, 23:52
Żeby dokończyć myśl z pytania, czy można zamątować tensometr w piaście silnika?
W teorii można, tensometr sam w sobie to np. płytka taka cieniutka elastyczna, o wymiarach np. 4x7mm, (zdjęcie niżej). Wkleja się ją na np. "cyjanopanie" na element który ulega odkształceniom (mierzy minimalne odchyłki). Więc jeśli w piaście znajdziesz element, który się odkształca, i najlepiej który się nie obraca (problem z przekazaniem sygnału bez zakłóceń), to niby się da. Oś jest takim elementem na pewno, ale... sporo problemów się pojawia pomiarowych, jak np. wpływ działania silnika na pomiar, jak oś będzie się odkształcać na sucho, przez działanie łańcucha, a jak w momencie kiedy silnik zadziała itp.

Są gotowe rozwiązania, do znalezienia jako "tmm sensor", ale wydaje mi się, że tam może występować ten sam problem pomiarowy. Rozwiązania te są najczęściej z tego co patrzyłem, albo na tensometrze, albo na czujniku halla + magnes, i jedno i drugie rozwiązanie, bardzo precyzyjnie mierzy, odkształcenie materiału w konkretnym miejscu. Wykonanie takiego dźinksa:
Obrazek
to nie jakiś wielki problem i koszt, ale osobiście nie jestem w stanie sobie wymyślić do końca, co się dzieje, kiedy silnik zaczyna ciągnąć mocniej, bo wychodzi mi na to, że wtedy rośnie wskazanie siły nacisku na pedała na tensometrze, i kółko się zamyka, bo moc silnika jest znowu zwiększana.
WojtekErnest pisze:
07 paź 2018, 9:19
Zeby to mialo sens rower musi byc lekki. Wiekszosc konstrukcji DIY tego nie spelnia. Bo im wieksza moc silnika, tym ciezar roweru, aku, silnika jest coraz wieksza i pedalowanie 'w przyrodzie' nie wystepuje.
Wydaje mi się, że częściowo, ten problem można zmniejszyć, w odpowiedni sposób kalibrując całość, no i robiąc odpowiednie zależności (nacisk, prędkość, moc silnika), tak, aby jako takie odczucie z jazdy było, oczywiście to do momentu, kiedy jakiejś rozsądne przełożenie jest dostępne przy danej prędkości.
Inc0 pisze:
07 paź 2018, 11:17
dla mnie jest logicznym że jeśli ktoś buduje e-bike który w założeniu ma mieć ponad 2kW ciągłej i osiągać ponad 50km/h to nie wiele ma zamiar sie wysilać a nawet gdy miał taki zamiar to nie specjalnie przy prędkościach powyżej 50km/h mu to wyjdzie ..zwyczajnie bedzie bic powietrze nogami.
Przy założeniu, że przełożenie przy takiej prędkości będzie umożliwiać jakiekolwiek pompowanie, to da radę to ogarnąć, odpowiednim wysterowaniem sygnału.
zeeltom pisze:
08 paź 2018, 2:58
Tylko PAS, bo po co kombinować z nietypowymi rozwiązaniami? Zwykły PAS obsługuje praktycznie każdy dostępny kontroler, a tensometr, to już zabawa.
Tensometr, jak i każdy inny układ, przy niewielkich kosztach, można podpiąć pod sygnał manetki, tak samo jak samą manetkę, i dowolnie to wysterować... A po co kombinować... ano właśnie po to, żeby nowe rozwiązania miały szanse powstawać... no i ja osobiście nie lubię siedzieć przy browarze czy drinku bezproduktywnie... ;) żeby była jasność... bardzo lubię siedzieć przy browarze czy drinku... ;)
tkoko pisze:
08 paź 2018, 16:13
PAS, to jest umowna nazwa funkcji sterownika. Aby móc zastosować PAS, manetkę czy tensometr twój sterownik musi obsługiwać tą funkcję. Jeżeli nie będzie obsługiwał danej funkcji (nie będzie miał wtyków do zewnętrznych czujników), nie uruchomisz tych funkcji.
To nie tak do końca, zakładając, że sterownik nie będzie miał problemu z przyjęciem sygnału (impulsowo modulowanego PWM)w zakresie jak zdaje się manetka działa, w zakresie do 5v, to każde jedno ustrojstwo możesz podpiąć, czyli jeśli masz wejście na manetkę, można podpiąć inne coś, zmieniając tylko sygnał z tego czegoś, tak aby udawał sygnał z manetki.
zeeltom pisze:
08 paź 2018, 17:12
Nacisk na pedały możesz wykryć w korbach pedałów, lub na łańcuchu. Dla wykrycia obrotów korby wystarczy typowy PAS na korbie.
Można go wykrywać też na każdym jednym elemencie, który się odkształca, w wyniku naciskania na pedały, jak mnie poniesie, to będę robił testy z wklejeniem czujników tensometrycznych, na róże pod siodłowej, w okolicach suportu :)
Witt pisze:
10 paź 2018, 22:36
ja rozbebeszyłem jeden z silników topruna na części pierwsze wyciągając oś. Czujnik tensometryczny był wtopiony w oś i mierzył skręcenie osi, czyli nacisk na pedały. Mega precyzyjne ustrojstwo, czyli po drugiej stronie musisz mieć równie dobrze "dobrany" odbiornik. W toprunie było to na jednej zaawansowanej płytce wewnątrz silnika....
Takie rzeczy najprościej ogarniać za pomocą mikrokontrolerów programowalnych, prosto się programuje, a koszt samej zaawansowanej płytki jest pomijalny, tyle że to nie są gotowe rozwiązania, więc trzeba chcieć :) Przy pomiarze skręcania osi, jak mniemam, mocowanie osi od strony łańcucha, jest zrealizowane na zasadzie jakiegoś lekko pływającego uchwytu? No i ten układ pomiarowy, to po prostu "opornik" który zmienia opór przy zmianie "kształtu", czyli w momencie naprężenia/odkształcenia
Gienadimon pisze:
31 paź 2018, 8:26
Czyli tensometr, to jednak precyzyjne ustrojstwo.
Niestety ostatnio rozebrałem parę starych precyzyjnych wag... No i niespodzianka, też na tensometrach to funkcjonuje.
Pytanie, czy to jest podatne na uszkodzenia, bo rower zwłaszcza e rower jednak lubi teren i błoto?
No a w pasie tak naprawdę nie ma co się popsuć..
Tensometr sam w sobie wygląda tak:

Zmienia swoją oporność, przy wygięciu (minimalne odkształcenia).
Wkleja się to na kleju typu np. "cyjanopan" zabezpiecza się po montażu klejem elastycznym neutralnym pod kątem przewodzenia, jakiś ala silikon... tam się nie bardzo jest co zepsuć, ten element mierzy minimalne odchylenia. tylko kwestia znalezienia miejsca, gdzie naprężenie występuje. Wagi precyzyjne czy nie, wszystkie teraz na tensometrach, precyzja ich i zakres pomiaru nie jest związana z zastosowaniem innego tensometru, tylko w zastosowaniu materiału, który tak samo się odkształca przy różnych obciążeniach. Czyli dla wagi, która ma zakres 0,01g - 100g element na którym "opiera się waga" musi odkształcać się w odpowiednim zakresie właśnie przy takim zakresie obciążenia, waga na której ważą "tiry" ma ten sam układ, tyle że przymocowany do elementu, który odkształca się w odpowiednim zakresie pod naciskiem kilkudziesięciu ton... (odpowiednio grubsza belka w dużym skrócie) (żeby nie było, to skrót dość spory, ale obrazuje działanie tensometru i wagi, najczęściej są 4 tensometry w jednej wadze). Oczywiście rozmiar samego tensometru może być różny, bo łatwiej duże obciążenia mierzyć na większym odcinku, ale zasada działa jest taka sama, pewnie w tych wagach do tirów, układ pomiarowy nie ma rozmiaru 4x7mm tylko np kilka cm .

Więc odpowiedź na pytanie: jeśli układ pomiarowy, jest zamontowany na elemencie który ma odpowiedni zakres odkształcania, nie jest to podatne na uszkodzenia, po zabezpieczeniu elastycznym klejem, można to dodatkowo zabezpieczyć czymkolwiek co ochroni przed uszkodzeniami mechanicznymi, jedynie, zabezpieczenie nie może całkowicie usztywniać elementu na którym jest dokonywany pomiar.
scuda pisze:
17 gru 2018, 0:57
Tensometr wg mnie jak najbardziej pasuje do nawet klockowatych falconów, bo się robi wtedy bardziej rowerowy, a to ze względu na to ze im mocniej pedalujesz tym szybciej jedziesz a na PAS wystarczy krecic korba. Oczywiscie trzeba ustawic ograniczenie pradu przy tensometrze/pasie na 500-1000w i juz jazda nawet na falconie robi sie bezpieczna. Nie wyobrazam sobie jak mozna robic wycieczki po kilka godzin po lasach, sciezkach i caly czas trzymac niewygodna manetke, gdzie przy sabvotonie nie ma nawet tempomatu.

Można też bez problemu, ograniczać moc w pewnym zakresie, aby było bezpiecznie, a przy większej prędkości np. ją rozkręcać, to już kwestia odpowiedniego zaprogramowania układu, który będzie mielił sygnał z tensometru i wysyłał na sterownik... Można też dołożyć pomiar temperatury, przy wysilonych konstrukcjach, i ograniczać płynnie moc, w zależności od temperatury, tak aby uniknąć odcinania przez zabezpieczenie w wielu przypadkach. Tempomat też można zrobić bez problemu raczej, cały czas zakładając, że sterowniki nie maja problemu z tym, że napięcie sygnału jest sterowane impulsowo przez PWM, oczywiście w zakresie takim jak sygnał z manetki.
Witt pisze:
20 gru 2018, 16:45
Jak jeździłem na Batavusie z tensometrem, byłem zachwycony z 1 miesiąc, po żar malał z każdym tygodniem bo musiałem "naciskać" i to czasami bardzo mocno by załączył te 100%.
można by to wysterować tak, żeby profili kilka było, i albo 1:1, albo czułość podciągnięta...
szkuba pisze:
06 sty 2019, 20:21
Jeździłem zarówno na zwykłym PASie (1700km obecnie) jak i na czujniku nacisku na pedały. Osobiście tensometr uważam za dużo lepszy dlatego że bardziej naturalnie reaguje na nasz nacisk na pedały.
Jak bardzo takie rozwiązanie gotowe jest "responsywne"?
Czy sygnał jest jakoś wygładzany bardzo? czy po prostu jak w połowie drogi korby zwolnisz nacisk na pedał, to natychmiast silnik się skręca na mocy? Czy w momencie "pompowania" np. pod górę na full silnik oddaje moc tak samo jak idzie z pedał, że czuć momentu mocnego przyspieszania i opadania mocy silnika czy jakoś sygnał jest przemielany i moc jest utrzymywana? bo jeśli to drugie? to czy nie występowały opóźnienia w momencie kiedy przestawałeś pedałować?
Krzyś pisze:
21 maja 2019, 12:28
Jak działa ten tensometr od gazzelle? Reaguje na naprężenia ramy powstające przy napinaniu łańcucha?

tam chyba na hallach jest to zrobione i magnesie, choć na tensometrze też by było, jeśli na hallach to mierzona jest szczelina którą widać (z jednej strony hall, z drugiej magnes), jak na tensometrze, to naprężenie na elemencie który tam jest i się odkształca. Widziałem gdzieś w sieci jeszcze dziwny patent, gdzie było jakieś pływające ustrojstwo, tak jak by element pomiarowy zamontowany przy osi, wychylał się o jakieś na oko 10stopni pod wpływem nacisku, ale nie za bardzo rozumiałem jak to działa, nie widać było nic konkretnego...
Krzyś pisze:
21 maja 2019, 12:28
Myślałem o zastosowaniu zwykłej belki tensometrycznej za 30zł, do jednego końca założyć kółko napinacza, do drugiego obejmę do ramy.
Oczywiście trzeba by było dodać wzmacniacz INA125...
Belki z pomiarem do 1kg, 5kg, 10kg, 20kg są dostępne po 12,5zł , osobiście uważam, że lepiej to przez mikrokontroler puścić, i zaprogramować, bo ma się większą kontrolę nad sygnałem... no i wtedy można dowalić tam choć co, zaczynając od płynnej zmiany czułości, w zależności od tego co tam się chce żeby było zależne, przez jakieś dodatkowe funkcję typu tempomat i inne takie, aż do automatycznie odpalanego oświetleniem z czujnika zmierzchowego (jak już mikrokontroler będzie, to można dokładać), koszty niskie, a możliwości dość spore... no i sam sobie wymyślasz, co byś chciał i jak... A programowanie tego do takich celów, do ogarnięcia przy dwóch piwach ;) (ambitniejsze tematy flaszki wymagają i pół nocy, tylko dlatego, że programowanie miałem 20kilka lat temu w szkole ;) )
Krzyś pisze:
22 maja 2019, 11:22
Tylko w takiej konfiguracji jak proponuję odpadają wszystkie rowery z przerzutkami...
Montaż jak rowerach gazzelle na zdjęciu wyżej wydaje się ciekawą opcją(...) czy ograniczniki obrotu osi z blachy 10mm nie usztywnią na tyle tylnego haka, że nie będzie się dało zmierzyć naprężeń?
To takie moje gdybanie bo o siłach działających przy pedałowaniu i ich rozkładzie na ramie nie mam pojęcia.
Mi się widzi, że przy mocniejszych konstrukcjach, będzie problem z braniem pomiaru z okolic osi, bo działanie silnika, może generować znacznie większe naprężenia, niż sam nacisk na pedały. Coś w stylu... naciskasz na pedały, występuje naprężenie na mocowaniu, łańcuch ciągnie oś koła do przodu, silnik się odpala bezzwłocznie, i pcha oś do przodu, pomiar wzrasta, wzrasta moc silnika, naprężenie... i tak do maksa (jeśli silnik jest odpowiednio mocny), niby można by to odfiltrowywać, że jak idzie sygnał jakiś na kontroler, to ujmować z pomiaru odpowiednią wartość, ale coś mi się wydaje, że np. przy ruszaniu, naprężenie będzie znacznie większe, niż przy wysokiej prędkości, przy tej samej mocy silnika chwilowej. W teorii można by zrobić kalibrację na sucho, czyli, odpalasz silnik bez pedałowania, i się bawisz manetką, z różnymi mocami, z różnymi prędkościami (zakładam że prędkość można do takiego mikrokontrolera pożyczyć z czujników halla z silnika), później wynik pomiaru/kalibracji można by odejmować od tego, co jest mierzone podczas jazdy, ale to już wyższa matematyka, i mam ogólnie wątpliwości, czy to by działało jakoś sensownie, dość sporo zmiennych... typu, jazda pod ekstremalnie stromy podjazd... utrata przyczepności koła itp.

Jedyny rozsądny, łatwo do zrealizowania pomiar, który będzie obarczony małym błędem, wydaje się pomiar na łańcuchu...
Chciałem zrobić wózek na łańcuch u góry, dwie rolki od dołu, jedna od góry, ta górna zamontowana na belce tensometrycznej, która by łączyła z dolnymi rolkami (dla uproszczenia konstrukcji), a docelowo mógł by być wklejany taki czujnik jak ze zdjęcia, żeby bardziej kompaktowe to było, kupiłem kółka od przerzutek, prowadzące łańcuch, bo rolka małej średnicy okrągła, nie dość, że wpływała by bardzo mocno na charakterystykę sygnału (choć to odfiltrować by można było, tylko po co), no i głośne raczej, i mało płynne, opór by stawiało itp. ... więc kółka... kupiłem, nawet wygrzebałem analoga swojego z piwnicy, żeby mieć na czym testować, no i zonk... nie ma miejsca na takie konstrukcję... łańcuch na małej zębatce z tyłu, idzie zaraz nad widelcem, i nawet maksymalne przesunięcie wszystkiego w stronę przedniego blatu nie rozwiązuje problemu, nadal jest za mało miejsca stanowczo. no chyba że jakiś pojedynczy blat wielki... to może by się zmieściło.
Koncept był taki:


Zakładam że na łańcuch idzie coś, co na łańcuchu miękko się będzie kręcić, bo rozwiązania ze ślizgami, były by znacznie bardziej kompaktowe, ale opory, zużycie itp raczej dyskwalifikują takie rozwiązani (no chyba że nie znam jakiś standardowych rozwiązań które są stosowane, choć nawet jeśli są jakieś tematy ślizgowe, to są montowane na dolnej części łańcucha, a tam nie ma żadnych sił/naprężeń, u góry raczej materiał będzie się dość mocno męczył)
Jak zaznajomiona firma odpali po awarii laser postaram się wyciąć stalowe kółka tego typu co na zdjęciu, tylko o małej średnicy, ale nie wiem ile minimalnie zębów mogło by mieć, żeby na łożysku to chciało się toczyć jakoś kulturalnie, tam dość spore siły będą występować przy mocnym pompowaniu na pedały

Rozwiązania z czujnikiem nacisku na korbach i pedałach, to trochę słaba opcja, bo pojawia się problem jazdy na stojąco, stajesz na pedałach i wychodzi, że nieźle pompujesz cały czas ;)... niby można by znowu brać sygnał z lewego i prawego pedała/korby i porównywać, a raczej odejmować jedną wartość od drugiej, i by wychodził w przybliżeniu nacisk, i czy w ogóle się kręci, ale jest też problem z przekazaniem sygnału, w zasadzie tylko rozwiązania bezprzewodowe wchodzą w grę, no i tu zaczyna koszt mocno wzrastać, a przy okazji... trzeba to zasilić jakoś, dodatkowe układy może nie są duże, ale są, i nie wygląda to dobrze, zajmuje miejsce, a zamontować to można tylko w takim miejscu (na pedale jeśli pomiar z pedała, albo na korbie jeśli z korby) które z założenia niesie spore ryzyko uszkodzenia, przy założeniu, że nie jest to rower szosowy... Zostaje jeszcze rozwiązanie w stylu koła dwumasowego przy sprzęgle, zamontowanie blatów na jakimś czymś co będzie minimalnie pracować pod obciążeniem, i tam moment mierzyć, no ale to rozwiązanie można sobie z założenia odpuścić, przerabianie mocowania na korbie plus problem z ruchem obrotowym i przekazaniem sygnału...
szkuba pisze:
27 maja 2019, 8:42
...podpięcie takiego czujnika wprost do manetki w sterowniku nie-wektorowym spowoduje działanie skokowe dlatego ze manetka steruje prędkością obrotową silnika. Lepiej to zadziała w sterowniku FOC. Jest jeszcze jedna rzecz mianowicie poziom nacisku przy pedalowaniu bardzo mocno pulsuje. Wykres wyglądałby jak sinusoida...
Dlatego ja namawiam cały czas do puszczenia sygnału przez mikrokontroler, można wtedy z sygnałem zrobić co się chce, do tego wrzucić kilka przycisków gdzieś dostępnych czy małych potencjometrów, czy czegokolwiek innego, do szybkiej zmiany charakterystyki...
Optymalnie było by zmierzyć i porównać, jak to jest w gotowych rozwiązaniach, co idzie z tensometru na kontroler, a co z kontrolera na silnik, żeby podglądnąć, jak bardzo sygnał jest "prostowany", jakie opóźnienia itp... (idealnie, podpiąć na dwóch kanałach do oscyloskopu, do jednego kanału sygnał z tensometru, do drugiego to co idzie na silnik, i zobaczyć jak bardzo różnią się te sygnały)

Jeśli się orientujesz, możesz wypunktować, co konkretnie robi sygnał z manetki w danym typie sterownika? Bo jak rozumie, można przyjąć, że każda manetka daje sygnał w zakresie 0-5V ?
WojtekErnest pisze:
04 cze 2019, 20:58
A ja sądzę że mogła by się sprawdzić konstrukcja tensometru oparta o 2 rolki wewnatrz łańcucha, czyli między górą na dołem gdzie zmiana napręzenia jest duża przy pedałowaniu. Taki pomysł trochę podobny do przyrządów do pomiaru naciągu szprych.
Przy opcji z przerzutkami, to odpada niestety, przerzutka ma napinacz łańcucha, który by się poddawał... do tego przy opcji z przerzutkami, łańcuch się krzyżuje, zmienia pozycje itp. Przy pomiarze tego typu, łańcuch musi być cały czas minimalnie "ściśnięty", przy tensometrze, zakres ruchu przy pomiarze jest żaden, to są dziesiąte mm jak nie mniej, nie mam jak zmierzyć (najprościej chyba wagą taką co się waży wiszące rzeczy), jaką siłę łańcuch generuje przy mocnym nacisku na pedały, kiedy chce się "wyprostować", inna sprawa, że w zależności od tego ile zębów jest zapięte akórat na łańcuch na przednim blacie, siła ta się będzie zmieniać... ale to w sumie jeden z mniejszych problemów w całym temacie.

Bez przełożeń, temat prosty jak budowa cepa...

z przełożeniami się komplikuje dość mocno ...

Ze względu na to, że nie posiadam ani jednego sterownika czy manetki, nie mam jak sprawdzić, pokazać działanie w oparciu o mikrokontroler odpowiednio zaprogramowany, więc póki co taka prosta symulacja ;) :D
Wykałaczka, to manetka (zakres sygnału 0-5V) idzie na mikrokontroler, to drewniane coś reprezentuje nacisk na pedały, czyli np. pomiar napięcia łańcucha, daje sygnał w takim samym zakresie jak manetka, 0-5V. W tym momencie to proste przerzucanie 1:1, jedynie co tam dopisane w kodzie, to że jest wybierany sygnał o wyższej wartości... Sygnał wyjściowy jest wysterowany impulsowo, za pomocą PWM, jeśli ktoś ma wiedzę, że taki sygnał jest problemem dla sterownika, to proszę o znak, będzie wtedy trzeba rozbudować troszku układ...
granada
Forumowicz
Posty: 188
Rejestracja: 13 gru 2018, 13:57

Re: Czujnik pas / tensometr

Post autor: granada »

Ciekawe bo taki czujnik znalazłem w środku silnika bionx. Myślałem przez chwile ze to termistor ale teraz widzę na pewno ze to to. Dziwne jest to żę był wklejony dokładnie na środku silnik pomiędzy oś a stojan. Jak on tam mógł cos mierzyć ? Raczej mógł sobie wykryć jak mocno ktoś dał w palnik a nie jak ktoś mocno pedałuje hmmm
Awatar użytkownika
kinats
Forumowicz
Posty: 89
Rejestracja: 23 kwie 2019, 4:06

Re: Czujnik pas / tensometr

Post autor: kinats »

granada pisze:
05 cze 2019, 21:38
Ciekawe bo taki czujnik znalazłem w środku silnika bionx. Myślałem przez chwile ze to termistor ale teraz widzę na pewno ze to to. Dziwne jest to żę był wklejony dokładnie na środku silnik pomiędzy oś a stojan. Jak on tam mógł cos mierzyć ? Raczej mógł sobie wykryć jak mocno ktoś dał w palnik a nie jak ktoś mocno pedałuje hmmm
ale taki że go widać takiego? one raczej są zabezpieczane czymś, najczęściej czymś taki jak silikon, elastycznym, górna część, ta z prążkami, jeśli zostanie zanieczyszczona czymkolwiek co zmienia rezystancję (wystarczy utłuścić palcem) to pomiar wtedy jest przekłamany, albo niemożliwy...
Jeśli był między osią a stojanem, i faktycznie to tensometr, to jedyne co mógł mierzyć, to faktyczny moment jaki generuje silnik w danej chwili. W zasadzie, to na tej podstawie, można by mniej więcej określić, nacisk na pedała generowany przez użytkownika. heh... dość ciekawe w sumie...
Gdyby to kalibrowane jakoś było fabrycznie, a w sumie tak może być, sterownik będzie wiedział, przy jakiej mocy danej na silnik i jakiej prędkości obrotowej koła, jaki moment ma być na sucho, bez pedałowania, to co dopedałujesz, to różnica między momentem wzorcowym, a zmierzonym. Napędzane łańcuchem jest koło (element silnika z magnesami), więc oś, będzie poddawana mniejszemu momentowi przez stojan... takie wymyślanie w locie, ale tak może być... Może być też tak, że dzięki temu czujnikowi, moment jest ograniczany, tak aby kultura pracy byłe większa... a może to nie jest tensometr :)
granada
Forumowicz
Posty: 188
Rejestracja: 13 gru 2018, 13:57

Re: Czujnik pas / tensometr

Post autor: granada »

Na bank to jest tensometr i widzę jeszcze ze już temat został poruszany. Jednak bionx to nie byle co tylko z oryginalnym osprzętem heh. Ja to wywaliłem i mam chiński sterownik niestety.. Trudno jest mi sobie to wyobrazić jak to miało działać, ale był wklejony tu gdzie najbardziej sie świeci. Schowany pomiedzy stojanem a ośką. Oś w tym miejscu jest płaska i był on przyklejony do niej a stojan to była osłona tylko. Z tego co tu piszą to mierzy mement skręcający oś silnika.... nieźle to wymyślili i bardzo prosto przy tym. Zadnych elemntów zewnetrzynch i kombinacji alpejskich
https://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=7241
Załączniki
bionx.jpg
Iras67
Forumowicz
Posty: 157
Rejestracja: 27 kwie 2018, 23:11

Re: Czujnik pas / tensometr

Post autor: Iras67 »

WojtekErnest pisze:
04 cze 2019, 20:58
A ja sądzę że mogła by się sprawdzić konstrukcja tensometru oparta o 2 rolki wewnatrz łańcucha, czyli między górą na dołem gdzie zmiana napręzenia jest duża przy pedałowaniu. Taki pomysł trochę podobny do przyrządów do pomiaru naciągu szprych.
Na asfalcie idealnym tak .Na wertepach i większości polskich dróg chybiony pomysłbo łańcuch trzepei non stop
Awatar użytkownika
kinats
Forumowicz
Posty: 89
Rejestracja: 23 kwie 2019, 4:06

Re: Czujnik pas / tensometr

Post autor: kinats »

Iras67 pisze:
06 cze 2019, 14:45
WojtekErnest pisze:
04 cze 2019, 20:58
A ja sądzę że mogła by się sprawdzić konstrukcja tensometru oparta o 2 rolki wewnatrz łańcucha, czyli między górą na dołem gdzie zmiana napręzenia jest duża przy pedałowaniu. Taki pomysł trochę podobny do przyrządów do pomiaru naciągu szprych.
Na asfalcie idealnym tak .Na wertepach i większości polskich dróg chybiony pomysłbo łańcuch trzepei non stop
Na asfalcie też się nie sprawdzi, jeśli masz naciąg przy przerzutce na dole, siła jaka działa na górze łańcucha powodowała by, że sprężyna od naciągu by się poddawała, nic by się nie mierzyło ...
Awatar użytkownika
kinats
Forumowicz
Posty: 89
Rejestracja: 23 kwie 2019, 4:06

Re: Czujnik pas / tensometr

Post autor: kinats »

granada pisze:
06 cze 2019, 9:40
Trudno jest mi sobie to wyobrazić jak to miało działać, ale był wklejony tu gdzie najbardziej sie świeci.
Ten czujnik jeśli jest i jest dostęp do kabli od niego, można by wykorzystać, przy zewnętrznym sterowniku.
Najprostszy sposób jak z niego coś wysterować, to zakładać wspomaganie silnika odpowiednim momentem "stałym" w danej chwili.
Chcesz, aby silnik wspomagał Cię momentem na osi np. 10Nm. To łatwo na starcie wyskalować, oczywiście wartość wziąłem z d... znaczy z powietrza...
No więc mierzysz sobie tym tensometrem, jak bardzo stojan próbuje się przekręcić (w przeciwnym kierunku do kierunku kręcenia koła), czyli jak bardzo napręża oś (a to tensometr właśnie mierzy). Na tej podstawie, sygnał idzie na sterownik, aby utrzymać ten moment, czyli jak moment spada, to wartość na manetce rośnie, a jak jest większy, to wartość spada, żeby silnik słabiej ciągnął (ogólnie to bez pedałowania, gdybyś zaczął zjeżdżać z góry, silnik zwiększył by moc, a gdybyś pod górę jechał, to by ją zmniejszył. Na starcie moc była by ograniczona, a wraz ze wzrostem prędkości zwiększana... , To mogło by robić za takie elektroniczne zabezpieczenie, gdybyś nie miał blokady obrotu, żeby oś się nie obróciła)
Kiedy silnik ciągnie z jakąś tam wartością na manetce i moment jest stały, np. przy utrzymywaniu jakiejś tam prędkości, a Ty zaczniesz dopedałowywać, to przy stałej wartości na sterowniku, moment na ośce się zmniejszy, bo pomagasz silnikowi, więc przy założeniu, że jest to tak ustawione, żeby stały moment był, silnik zwiększa moc, aby naprężenie osi się utrzymało na zadanej wartości...
Nie jestem w stanie tego jakoś inaczej wytłumaczyć :D
Gienadimon
Forumowicz
Posty: 228
Rejestracja: 25 lip 2018, 19:06

Re: Czujnik pas / tensometr

Post autor: Gienadimon »

Fajnie, że temat się rizwinął:)
Ostatnio zauważyłem na bikel.pl, jego konstrukcji komputer pojazdu elektrycznego razem z zintegrowanem pasem mimo braku funkcji w sterowniku!
Ciekawe by było podpiąć pod ten komputer MPE tensometr?! Myślę, że młodzi i sprytni powinni kolegę z bikel.pl zapytać o tą kwestię, bo on też jest młodziutki a jego pomysły i precyzja wykonania szuka sobie równych!!! Pozdrawiam :)
Awatar użytkownika
kinats
Forumowicz
Posty: 89
Rejestracja: 23 kwie 2019, 4:06

Re: Czujnik pas / tensometr

Post autor: kinats »

Gienadimon pisze:
08 cze 2019, 15:43
Fajnie, że temat się rizwinął:)
Ostatnio zauważyłem na bikel.pl, jego konstrukcji komputer pojazdu elektrycznego razem z zintegrowanem pasem mimo braku funkcji w sterowniku!
Ciekawe by było podpiąć pod ten komputer MPE tensometr?! Myślę, że młodzi i sprytni powinni kolegę z bikel.pl zapytać o tą kwestię, bo on też jest młodziutki a jego pomysły i precyzja wykonania szuka sobie równych!!! Pozdrawiam :)
Też ostatnio oglądałem jego konstrukcję.
Odwalił kawał roboty, a później to skomercjalizował.
MPE jest ciekawym rozwiązaniem, tyle, że raczej nie można nazwać go budżetowym.
Ja osobiście szukam rozwiązań, które raczej nie mam planu komercjalizować, które będą budżetowe, i pozwolą przy niezbyt dużej wiedzy kogoś kto by chciał sobie coś takiego zrobić, przy minimalnym nakładzie finansowym, rozszerzyć możliwości swojego ebajka (ja swojego nie posiadam póki co, żeby nie było). W tym przypadku, przez minimalny nakład finansowy rozumie zmieszczenie się w symbolicznej stówce :)

Bikel ma fajne rozwiązanie, przebiegi, dystanse, kontrola pakietu itp itd. Ale jeśli ktoś szuka opcji na podpięcie do sterownika który ma tylko obsługę manetki, PAS, tempomat czy cokolwiek innego, jest w stanie to ogarnąć na układzie który u chińczyka kosztuje 1-2$, a w Polandii, 10-20zł. Fakt, że nie będzie wyświetlacza w tej cenie, ani ładnej obudowy pasującej na kiere, ale będzie robić to co ma robić, dawać możliwość podpięcia czegoś innego niż tylko manetka.

Mam plan w najbliższym czasie ulepić coś co będzie można nazwać ebajkiem, choć to będzie ultra budżetowy projekt, raczej dla zabawy, ale dzięki temu, będę mógł coś konkretnego na przykładzie pokazać, bo póki co to tylko gadanie. A że przymierzam się, do budowy czegoś na przyszły sezon, to będzie to dla mnie, ciekawy poligon doświadczalny, jeśli chodzi o sterowanie.

Podpięcie pod MPE tensometru, to tylko kwestia chęci i czasu jego konstruktora (technicznie nie ma z tym żadnych problemów, konstruktor musiał by to "doprogramować" po prostu, później siąść nad ustawieniami jakimiś), innych ograniczeń nie ma.
Ze względu, że już taki całkiem młody nie jestem, nauczyłem się, że większą satysfakcję daje, proponowanie rozwiązań, które "każdy" we własnym zakresie może ogarnąć, niż podrzucanie rozwiązań do komercyjnych projektów, na które nie każdego będzie stać, a które tak naprawdę, oprócz rozszerzenia funkcjonalności tego produktu, nie przyniosą nikomu żadnej korzyści, no może poza użytkownikami tego konkretnego sprzętu, no i oczywiście temu, kto komercyjnie to rozprowadza.

Dla mnie osobiście, koncept na PAS, który działa 0-1, gdzie odpala zadaną moc, czy dobija do zadanej prędkości, to jakaś bzdura, będąca niezbyt do tego bezpiecznym rozwiązaniem, jeśli chodzi o sposób sterowania.

W kwestii legalności, to opcja z manetką która uaktywnia się przez PAS i która ma tempomat, to jakaś tam najbardziej minimalna opcja do sterowania.
Czyli, kręcimy pedałami, wtedy możemy sobie manetką sterować, odpalamy tempomat, i wtedy działa jak klasyczny PAS, przestajemy kręcić, manetka jest rozpinana, tak samo jak tempomat.
No i co do legalności, może rozwiązania budżetowe, nie pozwolą na precyzyjne ograniczenie mocy do 250W, jeśli watomierza nie będzie, ale przy mocniejszych konstrukcjach, i tak ograniczenie do 250W nie daje nic, jeśli ktoś by chciał dokładniej oglądać sprzęt, bo troszkę za dużo S'ów w pakiecie siedzi, a jeśli ktoś nie będzie oglądał dokładnie, to i nie zwróci uwagi, że to nie do końca 250W tylko może ciut więcej, lub mniej.
tkoko
Forumowicz
Posty: 4925
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Czujnik pas / tensometr

Post autor: tkoko »

Przymierzam się do takiego układu, na LM2907/2917, lecz już widzę że będzie problem :D

Obrazek

Przy założeniu ze maksymalne RPM korby to 90-100 obr/min (1.5 obr/s), mamy przy pięciu magnesach maksymalnie 8Hz, a przy 12 magnesach 18Hz sygnału sterującego. Można by tą wartość zwiększyć przez "własne" kółko z magnesami o większej liczbie, wówczas zapewne i jakość sygnału sterującego, jak i jego precyzja, będą zapewne większe.
Na razie z wyliczeń wynika że; dla 5 magnesów (8Hz), przy zasilaniu Vcc 5V, oporniku R1 220k i kondensatorze C1 15nF, maksymalne napięcie to zaledwie ~0.5V. Nieco lepiej jest dla kółka 15 magnesów (18Hz), Vcc 15V, R1 330k, C1 100nF, bo teoretycznie jest 3V, czyli typowa wartość z manetki. Czy będzie to działać przy tak niskich częstotliwościach to się dopiero okaże.
Co do tensometru; założenie jest proste, lecz jak to mówią "diabeł tkwi w szczegółach"
Weźmy najprostszy układ, czyli czujniki bezpośrednio na "pedałach". Dla osoby 100kg która stanie na "pedale" silnik da 100% mocy, natomiast dla 30kg dziecka, będzie to "ułamek" mocy silnika. Tak więc żeby to działało z różnymi "masami" trzeba by kalibrować układ pod konkretną osobę. :D
Załączniki
czujnik prędkości PAS.JPG
Awatar użytkownika
kinats
Forumowicz
Posty: 89
Rejestracja: 23 kwie 2019, 4:06

Re: Czujnik pas / tensometr

Post autor: kinats »

tkoko pisze:
14 cze 2019, 7:07
Przymierzam się do takiego układu, na LM2907/2917, lecz już widzę że będzie problem :D
Problemów będziesz miał więcej raczej, osobiście nie zmieniam zdania, że opieranie się na kadencji przy sterowaniu mocą, będzie sporo problemów generowało. Nie będziesz w stanie wykorzystać w 100% przy takim sterowaniu, dostępnej mocy silnika i nóg, aby np. rozpędzić się do jakiejś tam prędkości. Nie da się rozpędzać efektywnie, używając miękkich przełożeń, przy twardszych, częstotliwość będziesz miał niską, więc silnik będzie słabo ciągnął. A co do ogólnego wysterowania takich rozwiązań, to będę się upierał, że większość problemów, rozwiązuje zastosowanie płytki programowalnej typu arduino.
tkoko pisze:
14 cze 2019, 7:07
Co do tensometru; założenie jest proste, lecz jak to mówią "diabeł tkwi w szczegółach"
Weźmy najprostszy układ, czyli czujniki bezpośrednio na "pedałach". Dla osoby 100kg która stanie na "pedale" silnik da 100% mocy, natomiast dla 30kg dziecka, będzie to "ułamek" mocy silnika. Tak więc żeby to działało z różnymi "masami" trzeba by kalibrować układ pod konkretną osobę. :D
Na pedałach to nie jest najprostszy układ, bo sygnał trzeba jakoś przekazać, raczej bezprzewodowe metody wchodzą w grę tylko (podrożenie konstrukcji o bezprzewodowe rozwiązania, do tego jeszcze zasilanie niezależne na każdej korbie), i odfiltrować wskazania, gdzie ktoś stoi na pedale/pedałach, nie kręcąc. No ale, jaki by nie był układ, to trzeba go kalibrować, i nie chodzi tylko o wagę rowerzysty, ale też o to jakie ma możliwości siłowe. I tak pasuje kilka trybów robić, bo przynajmniej dla mnie, inaczej powinien działać, przy popylaniu po mieście na krótkich dystansach, a inaczej, na długich dystansach. Na krótkich, powinien wg. mnie wymagać dużej siły nacisku, na dalekobieżnych jazdach, gdzie chodzi o to, żeby szybko się przemieścić, przy okazji zmachać trochę, czułość powinna być większa, tak aby jadąc dystans np. 20km dało się utrzymać wysoka moc silnika.
tkoko
Forumowicz
Posty: 4925
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Czujnik pas / tensometr

Post autor: tkoko »

kinats pisze:
14 cze 2019, 12:00
....Problemów będziesz miał więcej raczej, osobiście nie zmieniam zdania, że opieranie się na kadencji przy sterowaniu mocą, będzie sporo problemów generowało. Nie będziesz w stanie wykorzystać w 100% przy takim sterowaniu, dostępnej mocy silnika i nóg, aby np. rozpędzić się do jakiejś tam prędkości. Nie da się rozpędzać efektywnie, używając miękkich przełożeń, przy twardszych, częstotliwość będziesz miał niską, więc silnik będzie słabo ciągnął......
Źle kombinujesz :D W przypadku PAS'a sterowanego obrotami korby (proporcjonalnym napięciem wyjściowym), przy 90-100 RPM będziesz miał największe napięcie "na manetce", a więc i największą moc podawaną na silnik. To tak jakbyś miał manetkę "na ful". Czy przełożenie na koło będzie duże "szosa", czy małe "góry", nie ma znaczenia. Moc podawana na silnik będzie rosła proporcjonalnie do obrotów korby (w dużym uproszczeniu) i osiągnie maksimum przy maksymalnych obrotach korby. Od RPM'u korby, przełożenia korba-koło, "kierowcy" i ukształtowania terenu, zależeć będzie jaką moc dostanie silnik w danym momencie.
Gienadimon
Forumowicz
Posty: 228
Rejestracja: 25 lip 2018, 19:06

Re: Czujnik pas / tensometr

Post autor: Gienadimon »

Jedyne rozsądne zastosowanie tensometru jest przy tylnej osi silnika, tak jak np. w Bionx - sie!
Eliminuje to problemy ze staniem na pedałach i ciężarem osoby mającej jeździć rowerem!!
Cała moc jest przenoszona przez łańcuch, co za tym idzie zależna jedynie od siły z którą naciskamy pedały.
Trzeba powiedzieć, że waga przy nacisku też ma pewne oddziaływanie ale też trzeba zauważyć, jeśli ktoś jest umieśniony i waży 100 kg a inny jest tylko gruby z masą tłuszczu, to będzie różnica w pracy tego tensometru.. Więc przy osobach bez kondycji proponuję jednak pas, bo wspiera zawsze na podjazdach i na zjazdach tak samo, co dla wyrobienia kondycji i mięśni jest ważne... Pozdrawiam i miłych dyskusji... :)
Awatar użytkownika
kinats
Forumowicz
Posty: 89
Rejestracja: 23 kwie 2019, 4:06

Re: Czujnik pas / tensometr

Post autor: kinats »

tkoko pisze:
14 cze 2019, 12:46
Źle kombinujesz :D W przypadku PAS'a sterowanego obrotami korby (proporcjonalnym napięciem wyjściowym), przy 90-100 RPM będziesz miał największe napięcie "na manetce", a więc i największą moc podawaną na silnik. To tak jakbyś miał manetkę "na ful". Czy przełożenie na koło będzie duże "szosa", czy małe "góry", nie ma znaczenia. Moc podawana na silnik będzie rosła proporcjonalnie do obrotów korby (w dużym uproszczeniu) i osiągnie maksimum przy maksymalnych obrotach korby. Od RPM'u korby, przełożenia korba-koło, "kierowcy" i ukształtowania terenu, zależeć będzie jaką moc dostanie silnik w danym momencie.
Nie no, ja założenie rozumie, i osobiście uważam, że nie jest najrozsądniejsze. Tzn. uzależnianie mocy od kadencji jest dla mnie słabe, ma się ni jak, do momentu, jaki występuje na korbie, a przecież ta wartość określa, ile Ty "pary" wkładasz w pedałowanie. Kiedy chcesz szybko ruszyć ze skrzyżowania, nie zapinasz przełożenia, na którym po 3 metrach, będziesz miał kadencję na poziomie 100, bo było by to bez sensu totalnie.
Z tego co kojarzę, z moich jazd analogiem, jak chciałem szybko wystartować, to twarde dość przełożenie, pierwsze metry, na niskiej kadencji, ale z pełną mocą jaką miałem dostępną pod butem (u nas się to pompowanie nazywało), dojście do kadencji na poziomie wydaje mi się, że nie większej niż 60-80, i zrzucanie na kolejne twardsze przełożenia, taka opcja na rozpędzanie na prostej, wydaje mi się najbardziej sensowna dla mnie. Nigdy nie lubiłem wysokich częstotliwości.

Chodzi mi o to, że nie masz mocy z silnika na niskiej kadencji, kiedy chcesz przyłożyć i się rozpędzić, a masz pełną moc, kiedy chcesz sobie rekreacyjnie podjechać pod wzniesienie bez pośpiechu
Nie wyobrażam sobie na "szosie" jechać np. 10-20km z kadencją na poziomie 100-120, no chyba że to takie pedałowanie w powietrze by było, w celu robienia "rzeźby"
tkoko
Forumowicz
Posty: 4925
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Czujnik pas / tensometr

Post autor: tkoko »

kinats pisze:
14 cze 2019, 13:32
.. Nie wyobrażam sobie na "szosie" jechać np. 10-20km z kadencją na poziomie 100-120, no chyba że to takie pedałowanie w powietrze by było, w celu robienia "rzeźby"
Załóż "blat" 70T i uzyskaj 100 RPM na szosie :D , Przy tensometrze, rozwiązanie podane przez Gienadimon jest najrozsądniejsze, lecz niemożliwe do uzyskania w warunkach "domowych".
Awatar użytkownika
kinats
Forumowicz
Posty: 89
Rejestracja: 23 kwie 2019, 4:06

Re: Czujnik pas / tensometr

Post autor: kinats »

tkoko pisze:
14 cze 2019, 14:26

Załóż "blat" 70T i uzyskaj 100 RPM na szosie :D , Przy tensometrze, rozwiązanie podane przez Gienadimon jest najrozsądniejsze, lecz niemożliwe do uzyskania w warunkach "domowych".
Stąd moje wątpliwości co do sterowania za pomocą kadencji, w takiej wersji, nie jesteś w stanie na przełożeniu twardym, jeśli takie masz, lecieć sobie z pełną mocą silnika.

Ale o którym rozwiązaniu mówisz? podpięciu tensometru do sterownika ?
tkoko
Forumowicz
Posty: 4925
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Czujnik pas / tensometr

Post autor: tkoko »

Opiszę Ci jak działa oryginalny, PAS w moim starym (5lat) elektryku, ze sterownikiem KU65, i wyświetlaczem LCD. Otóż sterownik ma trzy tryby; "Low", "Medium", "High". Na początek trzeba obrócić korbą 1-2 razy zanim włączy się "wspomaganie", tak wiec starowanie z największego "twardego" przełożenia, jest niekomfortowe :D Po "uruchomieniu" PAS'a w miarę wzrostu obrotów korby (RPM), rośnie poziom "wspomagania" PAS'a. I tak w trybie "Low" mamy 3-4 poziomy "mocy", a w trybie "High" jest ich około 7-8 (czuć te wzrosty mocy w trakcie zwiększania kadencji korby). Po osiągnięciu maksymalnej prędkości, dla w pełni naładowanej baterii; 30-33km/godz, silnik przestaje wspomagać (ustaje dźwięk "tramwaju"). Minimalne prędkości przy których włącza się PAS to 6-8 km,/godz do nawet 12 i więcej km/godz (zależy od "widzimisię" sterownika). Niemniej jednak po "przyzwyczajeniu się" do takiego działania, nie jest to dokuczliwe, a na pewno "zdrowe" dla baterii. :D
Jeżeli chodzi o oryginalne sterowanie w rowerze, to manetka daje sygnał analogowy w zakresie 0.7-1V do 3.5 - 4V, a PAS daje sygnał cyfrowy (zero-jedynkowy.
Teraz odnośnie RPM korby i "magicznego" 100 RPM korby.

http://akademiatriathlonu.pl/poradnik-kadencja/

Jak widzisz "optymalne" kadencje korby dla rowerzysty to 85 - 95 RPM. Przy tych obrotach korby, przeciętny rowerzysta osiąga maksimum swojej mocy/prędkości. Stąd maksymalna moc silnika w okolicy 100 RPM, gdyż jest to najoptymalniejsze dla mnie RPM (przy wzroście 162cm). Natomiast rzeczywista prędkość przy tym RPM'ie, zależy od przełożenia (rozmiaru blatu przedniego i tylnego) i średnicy koła. :D
ODPOWIEDZ