Pomoc w doborze elementów

Tematy związane z wszelką instalacją elektryczną w konwersjach rowerów
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
DawidMikulski
Nowicjusz
Posty: 9
Rejestracja: 31 lip 2019, 11:36
Lokalizacja: Krk

Pomoc w doborze elementów

Post autor: DawidMikulski »

Witam, pomysł budowy roweru elektrycznego od dłuższego czasu chodził mi po głowie, jak się okazało głębsze zapoznanie się z tematem nie pomogło - zdecydowałem się :)

Jako, że w tej tematyce jestem nowy, chciałbym aby na mój zestaw spojrzał ktoś bardziej doświadczony i poradził. Poniżej spis części które wybrałem.

Sterownik:
Sabvoton SVMC072150 (72V 150A max)
https://nexun.pl/pl/p/Sabvoton-SVMC0721 ... 0A-max/545

Silnik:
Mxus v3 3K-Turbo 3000W 45H (16x4) Tył
https://nexun.pl/pl/p/Mxus-v3-3K-Turbo- ... x4-Tyl/378

Czujnik PAS:
https://nexun.pl/pl/p/Czujnik-PAS-ISIS% ... owtech/436

Manetka:
https://nexun.pl/pl/p/Manetka-kciukowa- ... 0-100V/580

Blokada obrotu osi:
https://nexun.pl/pl/p/Blokada-obrotu-os ... ilnika/446

Ładowarka:
https://nexun.pl/pl/p/Ladowarka-9s-20s- ... oLiIon/526

Wszystko to co powyżej wleci na ramę full DH, ewentualnie na cross country, ale to temat na inny „temat”.

Bateria aktualnie jest w trakcie budowy, ogniwa przeszły już selekcję opartą o próbę czasu (utrzymania napięcia) a aktualnie jestem w trakcie ich rozładowywania i mierzenia pojemności. Wybór BMSa zostawiam na koniec, gdy będę już wiedział ile ogniw mam do dyspozycji.

Obudowę na baterie chciałbym zbudować sam, ewentualnie na początku zastosuje jakieś sakwy.

Pytanie czy pomyślałem o wszystkich komponentach mi potrzebnych i czy dobrałem je prawidłowo.

Podrawiam!
Awatar użytkownika
Inc0
Forumowicz
Posty: 873
Rejestracja: 28 lut 2018, 19:46

Re: Pomoc w doborze elementów

Post autor: Inc0 »

napewno blokade obrotu osi musisz solidniejsza sobie zrobić skoro sabek bedzie zarzadzac moca mxusa v3 turbo.
druga a w zasadzie pierwszorzedna rzecz do czego bedziesz używac e-bike bo to definiuje podzespoły jakie sa potrzebne
Lepsze jest największym wrogiem dobrego.
Dede
Forumowicz
Posty: 2081
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Pomoc w doborze elementów

Post autor: Dede »

Na jakiej ramie bedzie to jeździło?
Awatar użytkownika
Goliath
Forumowicz
Posty: 1320
Rejestracja: 25 lut 2018, 1:02
Lokalizacja: Izabelin-Dziekanówek

Re: Pomoc w doborze elementów

Post autor: Goliath »

Jak ma się czujnik PAS do Sabka SVMC072150 ??
Z tego co mi wiadomo... nie ma bezpośredniego połączenia :mrgreen:
Można do tego celu przepuścić sygnał z PASa do Sabka poprzez CA3 lub MPe ;)
Awatar użytkownika
DawidMikulski
Nowicjusz
Posty: 9
Rejestracja: 31 lip 2019, 11:36
Lokalizacja: Krk

Re: Pomoc w doborze elementów

Post autor: DawidMikulski »

Sprzęt wybrałem adekwatnie do przeznaczenia roweru. Chodzi mi bardziej czy o czymś nie zapomniałem, lub nie popełniłem jakiegoś faux pas przy dobieraniu części do siebie, typu czy zabezpieczenie termiczne silnika jest kompatybilne ze sterownikiem. Już wiem, że przyda się mocniejsza blokada obrotu osi, dzięki @Inc0. Jaką wybrać inną? Są jakieś sprawdzone dostępne w Polsce?


Kolejna sprawa to czujnik PAS o którym wspominał @Goliath. Sabvoton nie ma wyjścia na czujnik, czego nie zauważyłem - dlatego zadałem pytanie na forum (od tego jest ten dział? Jaki sens ma wyśmiewanie laika, że nie ma takiej oczywistej wiedzy?).
CA3-DP:
https://s.click.aliexpress.com/e/cf1SiXfa
czy MPe:
https://shop.bikel.pl/pl/p/MPeV5-60A-XT ... oniczne/54
to wydatek rzędu 500zł, rozumiem, że i tak muszę zapoatrzyc się w watomierz - o którym zapomniałem ale jest to wydatek który znacznie podnosi koszt budowy.

Tutaj zaczynam się zastanawiać czy jest sens „pchać się” w Sabvotona, czy jest jakaś alternatywa w podobnej cenie obsługująca czujnik PAS i ewentualnie jakiś prosty wyświetlacz typu KT-LCD3.

Kolejne pytanie dotyczy kontrolowania „biegów” sterownika. W pinoucie jest oznaczenie: „Three Speed Pin Definition; Pink: high speed; Black: GND; Transparent: low speed”. Rozumiem, że za pomocą takiej manetki będę mógł „zmieniać biegi”: https://nexun.pl/pl/p/Przyciski-na-kierownice-4x-CD/432

To moja pierwsza konstrukcja, z biegiem czasu będę wprowadzał udoskonalenia. Staram się zdobywać informacje na temat elektryków, proszę o wyrozumiałość.
Awatar użytkownika
Umbur
Moderator
Posty: 1346
Rejestracja: 27 kwie 2017, 11:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Re: Pomoc w doborze elementów

Post autor: Umbur »

Sabvotona 150A do fulla zdecydowanie odradzam. :D
Załóż sterownik 45A - max 60A. Jeżeli bierzesz wszystko z Nexuna, zadzwoń i zapytaj w co lepiej pójść. Niech Ci dobiorą sprzęt. ;)
Awatar użytkownika
AST034
Forumowicz
Posty: 1090
Rejestracja: 20 mar 2018, 20:04
Lokalizacja: Edynburg, Szkocja

Re: Pomoc w doborze elementów

Post autor: AST034 »

PAS w sterowniku ustawionym na 45-60A moze Ci zrobic krzywde, taki rower wyrywa kierownice z rąk i trzeba miec manetke zeby to kontrolowac. Polecam gt-1500 45A, mozesz podlutowac bocznik na 50-60A i rower bedzie przyspieszał naprawdę szybko a i predkosc bedzie wystarczająca.
Awatar użytkownika
DawidMikulski
Nowicjusz
Posty: 9
Rejestracja: 31 lip 2019, 11:36
Lokalizacja: Krk

Re: Pomoc w doborze elementów

Post autor: DawidMikulski »

Dzwoniłem do Nexuna, rozmawiałem z Tasem i do tego silnika (Mxus v3 3K) polecił mi sterownik: KT60SVPRCK-JLS02, 60V, 45A (sinus)
https://nexun.pl/pl/p/KT60SVPRCK-JLS02% ... -sinus/544

Do tego wyświetlacz KT-LCD3:
https://nexun.pl/pl/p/Wyswietlacz-KT-LCD3-60V/552

Bateria którą powinienem uzyskać: 16S9P 60V 45A

Więc wychodzi na to, że wszystkie moje wątpliwości zostały rozwiązane, chciałbym tylko się upewnić czy będzie to ze sobą grało.

No i jeszcze kwesta blokady obrotu osi silnika. Brać tą:
https://nexun.pl/pl/p/Uniwersalna-bloka ... M12M14/587
czy może z Allegro:
https://allegro.pl/oferta/blokada-obrot ... 8282356933
Awatar użytkownika
Umbur
Moderator
Posty: 1346
Rejestracja: 27 kwie 2017, 11:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Re: Pomoc w doborze elementów

Post autor: Umbur »

Będzie grało. ;)
Co do blokady, to wg mnie najlepszym rozwiązaniem jest wyrzeźbić coś z kawałka blachy 3-5mm po obu stronach silnika i skręcenie na sztywno do ramy.
Jeżeli chodzi o PAS, tak jak @ASTR034 powiedział. Lepiej unikać przy takiej mocy.
Awatar użytkownika
DawidMikulski
Nowicjusz
Posty: 9
Rejestracja: 31 lip 2019, 11:36
Lokalizacja: Krk

Re: Pomoc w doborze elementów

Post autor: DawidMikulski »

@Umbur w zasadzie to racja, warun do zrobienia blokady mam, więc coś skonstruuje.
Co do czujnika PAS, to chciałbym mieć tą opcje, chociażby używaną tylko na pierwszym biegu na KT-LCD3.
Czy nadal jest to nierealne? Nie chce traktować roweru jak motocykla, czasami chciałbym wybrać się na szlak i trochę zmęczyć.
Awatar użytkownika
cyklista
Forumowicz
Posty: 204
Rejestracja: 27 maja 2019, 11:14
Lokalizacja: Rzeszów, gg:7481912

Re: Pomoc w doborze elementów

Post autor: cyklista »

spokojnie rób pas, sam zdecydujesz przecież o mocy ustawiając odpowiednio stopnie, zwłaszcza jak to ma być dalej rower a nie tylko motorower na manetkę
Awatar użytkownika
Goliath
Forumowicz
Posty: 1320
Rejestracja: 25 lut 2018, 1:02
Lokalizacja: Izabelin-Dziekanówek

Re: Pomoc w doborze elementów

Post autor: Goliath »

DawidMikulski pisze:
31 lip 2019, 23:34

Kolejna sprawa to czujnik PAS o którym wspominał @Goliath. Sabvoton nie ma wyjścia na czujnik, czego nie zauważyłem - dlatego zadałem pytanie na forum (od tego jest ten dział? Jaki sens ma wyśmiewanie laika, że nie ma takiej oczywistej wiedzy?).
CA3-DP:
https://s.click.aliexpress.com/e/cf1SiXfa
czy MPe:
https://shop.bikel.pl/pl/p/MPeV5-60A-XT ... oniczne/54
to wydatek rzędu 500zł, rozumiem, że i tak muszę zapoatrzyc się w watomierz - o którym zapomniałem ale jest to wydatek który znacznie podnosi koszt budowy.
Wybacz... swoim wpisem nie chciałem nikogo "wyśmiewać"... wrecz przeciwnie. Sam wszystkiego się uczę, czytając zawartość forum. Do tej pory nie miałem okazji bawić się Sabkiem, dlatego moje pierwsze pytanie kierowane było do "fachowców od sabków" by rozwiali moje wątpliwości.
Awatar użytkownika
Umbur
Moderator
Posty: 1346
Rejestracja: 27 kwie 2017, 11:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Re: Pomoc w doborze elementów

Post autor: Umbur »

DawidMikulski pisze:
01 sie 2019, 12:06
@Umbur w zasadzie to racja, warun do zrobienia blokady mam, więc coś skonstruuje.
Co do czujnika PAS, to chciałbym mieć tą opcje, chociażby używaną tylko na pierwszym biegu na KT-LCD3.
Czy nadal jest to nierealne? Nie chce traktować roweru jak motocykla, czasami chciałbym wybrać się na szlak i trochę zmęczyć.
Jasne, że można założyć PAS i korzystać tylko "na pierwszym biegu", ale prędzej czy później pomylą Ci się ustawienia i wylądujesz w najlepszym wypadku na ścianie, w gorszym pod samochodem. ;)
Uwierz - nie warto. Chociaż teoretycznie jest to wymóg legalności, to przy większej mocy jest to już niebezpieczne. Kilka osób pewnie mogłoby to potwierdzić z doświadczenia. :)
Zmęczyć można się tak samo dozując manetką potrzebną ilość watów do wspomagania.
Awatar użytkownika
AST034
Forumowicz
Posty: 1090
Rejestracja: 20 mar 2018, 20:04
Lokalizacja: Edynburg, Szkocja

Re: Pomoc w doborze elementów

Post autor: AST034 »

DawidMikulski pisze:
01 sie 2019, 12:06
@Umbur w zasadzie to racja, warun do zrobienia blokady mam, więc coś skonstruuje.
Co do czujnika PAS, to chciałbym mieć tą opcje, chociażby używaną tylko na pierwszym biegu na KT-LCD3.
Czy nadal jest to nierealne? Nie chce traktować roweru jak motocykla, czasami chciałbym wybrać się na szlak i trochę zmęczyć.
Jezeli nie jezdziles na elektryku to podpowiem, ze zwykly PAS nie dziala zaleznie od sily nacisku na pedaly, tylko od krecenia korba, ustawisz wspomaganie na max na wyswietlaczu przez przypadek, zakrecisz korba i lezysz.

Chcesz PAS to załóż słabszy zestaw, przy takim silniku i kontrolerze jak sie zapomnisz to gleba murowana. Ja ostatnio chcialem zmienic bieg z tyłu i kciukiem zahaczyłem o manetkę, a rower od razu poderwał koło :o
maciek72
Forumowicz
Posty: 290
Rejestracja: 18 lut 2018, 14:22
Lokalizacja: BLACHOWNIA

Re: Pomoc w doborze elementów

Post autor: maciek72 »

Panowie ja bym nie demonizował tego pasa.
Mam i nigdy nic mi sie nie wydarzyło w przeciwieństwie do manetki gdzie zaliczyłem spektakularną glebe przy wstawianiu roweru tylnim kołem w stojak.mówie o tm sinusie bo nie wiem jak reaguje sabek.
Te sinusy mają softstart, nie są tak dynamiczne jak blokowce.
Mówienie ze jak sie pomylisz czy zapomnisz to takie średnie bo na 250siątce jak sie pomylisz też pod tirem możesz wylądować.
MACIEK
tkoko
Forumowicz
Posty: 4985
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Pomoc w doborze elementów

Post autor: tkoko »

AST034 pisze:
01 sie 2019, 14:45
...Jezeli nie jezdziles na elektryku to podpowiem, ze zwykly PAS nie dziala zaleznie od sily nacisku na pedaly, tylko od krecenia korba, ustawisz wspomaganie na max na wyswietlaczu przez przypadek, zakrecisz korba i lezysz.

Chcesz PAS to załóż słabszy zestaw, przy takim silniku i kontrolerze jak sie zapomnisz to gleba murowana. Ja ostatnio chcialem zmienic bieg z tyłu i kciukiem zahaczyłem o manetkę, a rower od razu poderwał koło..
W jaki sposób chcesz 50kg rowerem zakręcić "niespodziewanie" korbą na postoju :D Dodatkowo aby PAS w ogóle zareagował, potrzeba 1 do 2 takich pełnych, równomiernych obrotów korby, i prędkości kilku/nastu km/godz :D U mnie oryginalny PAS wyłącza się nawet w momencie przejazdu przez większą przeszkodę (korzeń, kamień, itp.), a jest to spowodowane zaburzeniem rytmu obrotów korby.
ODPOWIEDZ