Potrzebna konsultacja wtyków manetki i Pas

Tematy związane z dodatkowymi akcesoriami dla pojazdów EV
ODPOWIEDZ
miki
Forumowicz
Posty: 1390
Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46

Potrzebna konsultacja wtyków manetki i Pas

Post autor: miki »

PAS chyba jest standardowy. Na module z czujnikami widać śrubkę, która prawdopodobnie umożliwia odwrotne skręcenie tego elementu (i reakcję na kręcenie pedałami w drugą stronę). Wtyk posiada kolejno przewody: niebieski, czerwony, żółty. Czy można się spodziewać, że to są: masa, plus i sygnał wyjściowy (prostokąt)? Rozumiem, że strzałka na tym module pokazuje kierunek obracania się kółka z czujnikami? Przy okazji, jak się nazywa ten typ złącza?

Właśnie się zorientowałem, że Chińczyk źle opisał (na zdjęciu) wyjścia PAS i manetki ze sterownika [KT36/48V,12-25A Sinus]. Na fotce mam oba zakończone wtykiem, a w rzeczywistości jedno wyjście jest zakończone wtykiem, a drugie gniazdem (na przewodzie). Prawdopodobnie dlatego nie poszło mi puszczenie napięcia na wejście manetki z mostka rezystorowego (lub potencjometru). Wyświetlacz LCD3 za każdym razem wyświetlał Err1 i teraz chyba przestałem się dziwić. Prawdopodobnie próbowałem podać napięcie 1-4V na wejście PASS, które zdecydowanie woli prostokąt.

W moim kontrolerze mam wiązkę (podejrzewam) PASS, z przewodami: niebieski, czarny, czerwony. Dlaczego podejrzewam, że to jest wejście PASS? Ponieważ do tego gniazda pasuje wtyk z wiązką czujnika PASS (widoczne na fotkach). Czy możecie mi podpowiedzieć właściwe ustawienie przewodów?

Druga wiązka wychodząca ze sterownika KT to (prawdopodobnie) manetka, zakończona gniazdem z przewodami: żółty, czarny, brązowy. Moja manetka ma wyjście na wtyk (przewody zakończone i przygotowane do osadzenia we wtyku, który został dodany luzem) o kolorach: biały, czarny, czerwony (kolejność do ustalenia). Tu też proszę o sugestie co do połączenia. Oczywiście mogę pomierzyć napięcia przewodów wychodzących ze sterownika, ale nie wiem, jak się zachowają peryferia.

I jeszcze pytanie o samo kółko PAS. Czy strona z tymi strzałkami kierunkowymi powinna być zwrócona na zewnątrz, czy raczej do czujnika? Niby to pierwsze jest intuicyjne, ale to właśnie ta strona jest gładko wykonana, ta druga wymaga ew. korekty lekko wystających, niedokładnie wykonanych elementów plastikowego odlewu. Czy przy korbie octalink trzeba wyciąć (skrócić) te wewnętrzne plastikowe wąsy? Jeszcze nie mierzyłem, wolę zapytać PRZED :-)
Załączniki
P1010061.jpg
P1010057.jpg
P1010054.jpg
P1010051.jpg
miki
Forumowicz
Posty: 1390
Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46

Re: Potrzebna konsultacja wtyków manetki i Pas

Post autor: miki »

I jeszcze oszukany chiński opis, po kolorach mniej więcej widzę, że zamienili opis manetki pass oraz manetka jest zakończona gniazdem! To zresztą logiczne, jeśli mamy tak odwrócone piny na tych wiązkach, nie da się tego źle podłączyć (pomijając złe kolory przewodów). Dobrze, że nie mamy np. trzech szarych przewodów we wiązce...
Załączniki
bledny_opis.jpg
Awatar użytkownika
Sławek
Forumowicz
Posty: 53
Rejestracja: 08 mar 2020, 9:47

Re: Potrzebna konsultacja wtyków manetki i Pas

Post autor: Sławek »

Octalink ma ~22mm średnicy, czyli tyle, co otwór bez tych wąsów, zatem nie będzie się miała tarcza na czym trzymać. Ten typ tarczy służy do montaż na "kwadrat".

Pozdr
miki
Forumowicz
Posty: 1390
Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46

Re: Potrzebna konsultacja wtyków manetki i Pas

Post autor: miki »

Sławek pisze:
24 mar 2020, 18:24
Octalink ma ~22mm średnicy, czyli tyle, co otwór bez tych wąsów, zatem nie będzie się miała tarcza na czym trzymać. Ten typ tarczy służy do montaż na "kwadrat".

Pozdr
A jaki jest na octalink? Może coś wytnę i przykleję epoksydem...

Tu piszą, że to niby uniwersalny...
https://allegro.pl/oferta/ebike-czujnik ... gJetfD_BwE
tkoko
Forumowicz
Posty: 4925
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Potrzebna konsultacja wtyków manetki i Pas

Post autor: tkoko »

Co do źle opisanych wtyczek/gniazd sterownika. Podłącz potencjometr do drugiego gniazda i sprawdź działanie. Być może faktycznie masz je źle opisane. Chińczyki te gniazda i wtyczki montują praktycznie dowolnie.
Co do strzałek na czujniku i tarczy. Najpierw sprawdź po, której stronie "fabrycznie" powinien być zamontowany czujnik z tarczą, ale ze zdjęcia wynika że po lewej stronie supportu. Strzałki powinny być więc w tą samą stronę.
miki
Forumowicz
Posty: 1390
Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46

Re: Potrzebna konsultacja wtyków manetki i Pas

Post autor: miki »

tkoko pisze:
24 mar 2020, 20:08
Co do źle opisanych wtyczek/gniazd sterownika. Podłącz potencjometr do drugiego gniazda i sprawdź działanie. Być może faktycznie masz je źle opisane. Chińczyki te gniazda i wtyczki montują praktycznie dowolnie.
Co do strzałek na czujniku i tarczy. Najpierw sprawdź po, której stronie "fabrycznie" powinien być zamontowany czujnik z tarczą, ale ze zdjęcia wynika że po lewej stronie supportu. Strzałki powinny być więc w tą samą stronę.
Sprawdzę, mam nadzieję, że nieprawidłowa kolejność przewodów nie zrobi krzywdy ani sterownikowi, ani np. elektronice w czujniku PASS (tu w fabrycznym Hall'u teoretycznie jest dioda zabezpieczająca, ale Chińczyk może o tym nie wiedzieć).

Czujnik PASS na logikę muszę zamontować po lewej stronie (czyli tej bez blatów zębatek), kierunek sobie znajdę. Tylko zastanawiam się nad odpowiednim montażem tej tarczy z magnesami. KIlka osób mówiło mi, że te tarcze pasują i do supportu na kwadrat i na octalink, inne są te na BB. Ale doświadczenia nie mam. Widziałem tarczę z magnesami do supportu octalink montowaną w miejsce najmniejszego blatu przednich przełożeń. W razie czego wymyślę jakiś patent, tylko po co...

Generalnie robię pierwszy ebajk i widzę, że nie ma tu żadnych standardów, jeno rzeźbienie w g...nie. Wiadomo, wezmę miernik, pilnik, lutownicę i epidian i jakoś dam radę. Ale jakakolwiek standaryzacja znacznie by pomogła. Ten bajzel powoduje, że przeróbkami w dużej mierze zajmują się wyspecjalizowane firmy przez co cena końcowa jest po prostu wyższa. A to nie jest przecież budowa promu Discovery... Czuję, że na koniec tych moich drobnych utarczek z podłączeniem zrobię mały tutorial pokazujący jak to wyglądało w moim przypadku.

Dawno temu wymieniałem nagrzewnicę w renówce, tutoriala napisał kolega z Krk. Miał osiem stron, był szczegółowy i zaczynał się tak: "Zarezerwuj tyle, a tyle czasu, przygotuj takie narzędzia i dwie skrzynki piwa" :-)
tkoko
Forumowicz
Posty: 4925
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Potrzebna konsultacja wtyków manetki i Pas

Post autor: tkoko »

Montaż przy "kwadracie" jest banalnie prosta, wystarczy odkręcić lewą korbę (bez zębatek), odkręcić nakrętkę blokującą support, założyć pierścień z czujnikiem, zakręcić nakrętkę blokującą support, założyć tarczę założyć i zakręcić korbę, podpiąć wtyczkę do sterownika i gotowe.
Z "octalinkiem" będzie większy problem, raz z montażem czujnika, dwa z nałożeniem i luzami ta luzem tarczy z magnesami. O ile czujnik od biedy mógłbyś zamontować do rury podsiodłowej nawet trytkami, to założenie tarczy będzie wymagało rozwiercenia średnicy, a być może i "pocienienia" grubości tarczy, by "płynnie" się obracała
miki
Forumowicz
Posty: 1390
Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46

Re: Potrzebna konsultacja wtyków manetki i Pas

Post autor: miki »

tkoko pisze:
24 mar 2020, 22:18
Montaż przy "kwadracie" jest banalnie prosta, wystarczy odkręcić lewą korbę (bez zębatek), odkręcić nakrętkę blokującą support, założyć pierścień z czujnikiem, zakręcić nakrętkę blokującą support, założyć tarczę założyć i zakręcić korbę, podpiąć wtyczkę do sterownika i gotowe.
Z "octalinkiem" będzie większy problem, raz z montażem czujnika, dwa z nałożeniem i luzami ta luzem tarczy z magnesami. O ile czujnik od biedy mógłbyś zamontować do rury podsiodłowej nawet trytkami, to założenie tarczy będzie wymagało rozwiercenia średnicy, a być może i "pocienienia" grubości tarczy, by "płynnie" się obracała
Silnik z czujnikami Hall'a jeszcze do mnie jedzie. Na razie rozpracowałem pin'ologię manetki. Manetka FT21X, czerwony +5V, czarny GND, biały Signal. Od strony sterownika: żółty +5V, czarny GND, brązowy Signal. Jak przyjdzie silnik, zmierzę napięcie na linii sygnałowej, na razie mam 4,33V niezależnie od pozycji klamki manetki, ale nie kombinowałem za wiele bez obciążenia, tak na wszelki wypadek, żeby mi tu jakiś FET nie odparował.

Manetka na pewno jest na półprzewodnikach, pewnie Hall + jakiś FET na wyjściu. Tak mówią wyniki testów rezystancji o testu diody.

Co do tarczy od czujnika PASS, pomierzę to na spokojnie na rowerze. Jak będzie bardzo pod górkę, oddam ten czujnik i poszukam innego rozwiązania. Ostatecznie zrobię coś a'la tempomat, tzn. generator prostokąta. On i tak tym prostokątem nie reguluje siły wspomagania, to się ustawia w LCD3.

Oto co znalazłem na zagranicznym forum (autotłumacz):
Różne korby mają różne procedury montażu. Kwadratowy stożek wymaga tylko miejsca. Jeśli nie ma miejsca, zdobądź dłuższy suport. Octalink jest najgorszy. Nigdy nie ma miejsca, więc musisz wycinać i kleić rzeczy i ogólnie być innowacyjnym. Hollowtech wymaga wywiercenia otworu na dysk magnetyczny do 25 mm i ponownego zamontowania czujnika po drugiej stronie wspornika. Jeśli śruby są asymetryczne, musisz wywiercić nowe. Wsuwasz również przekładki, jeśli masz kulę 68 mm. Jeśli masz 83 mm, będzie to ścisłe ściśnięcie, ale będzie pasować, jeśli nieco rozrzedzisz dysk.

I pomyśleć, że miałem support na kwadrat i właśnie go wymieniłem na nieco lżejszy octalink...
Awatar użytkownika
Sławek
Forumowicz
Posty: 53
Rejestracja: 08 mar 2020, 9:47

Re: Potrzebna konsultacja wtyków manetki i Pas

Post autor: Sławek »

Na manetce powinno się zmieniać napięcie w przedziale mniej więcej 0.8 do 4.2V, nie może byś stałe i brak obciążenia nie ma tu znaczenia. Tam są czujniki halla, do prawidłowej pracy potrzebne jest zasilanie +5V na czerwony, GND na czarny a na białym sygnał wyjściowy.

Pozdr
tkoko
Forumowicz
Posty: 4925
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Potrzebna konsultacja wtyków manetki i Pas

Post autor: tkoko »

Tak jak piszą koledzy, sygnał z manetki jest niezależny od sterownika/silnika. By to sprawdzić weź manetkę, podepnij ja pod dowolne napięcie 4.2 - 5V, a na sygnałowym musisz mieć zmieniające się napięcie 0.7 - 3.5V (zależne od napięcia zasilania), przy kręceniu manetką. Manetka/hall nie ma "żadnej" diody. To jest "scalak" reagujący na pole magnetyczne, zamiast na napięcie/prąd.
miki
Forumowicz
Posty: 1390
Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46

Re: Potrzebna konsultacja wtyków manetki i Pas

Post autor: miki »

tkoko pisze:
25 mar 2020, 8:06
Tak jak piszą koledzy, sygnał z manetki jest niezależny od sterownika/silnika. By to sprawdzić weź manetkę, podepnij ja pod dowolne napięcie 4.2 - 5V, a na sygnałowym musisz mieć zmieniające się napięcie 0.7 - 3.5V (zależne od napięcia zasilania), przy kręceniu manetką. Manetka/hall nie ma "żadnej" diody. To jest "scalak" reagujący na pole magnetyczne, zamiast na napięcie/prąd.
Pisałem o diodzie zabezpieczającej przed odwrotną polaryzacją zasilania. Ta dioda jest wbudowana w strukturę czujnika Hall. Tak przynajmniej mówią noty katalogowe. Gdyby tej diody nie było, prawdopodobnie ten element byłby często "upalany" podczas podłączania tych czujników. A Hall'a sprawdzę, jeśli mówisz, że to nie zaboli sterownika. Zasiliłbym go z czego innego, ale od sterownika mam fajne złącze, więc jest wygodniej.
miki
Forumowicz
Posty: 1390
Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46

Re: Potrzebna konsultacja wtyków manetki i Pas

Post autor: miki »

Sławek pisze:
25 mar 2020, 6:02
Na manetce powinno się zmieniać napięcie w przedziale mniej więcej 0.8 do 4.2V, nie może byś stałe i brak obciążenia nie ma tu znaczenia. Tam są czujniki halla, do prawidłowej pracy potrzebne jest zasilanie +5V na czerwony, GND na czarny a na białym sygnał wyjściowy.

Pozdr
Dzisiaj to sprawdzę na spokojnie.
miki
Forumowicz
Posty: 1390
Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46

Re: Potrzebna konsultacja wtyków manetki i Pas

Post autor: miki »

zeeltom pisze:
25 mar 2020, 4:43
miki pisze:
24 mar 2020, 22:23
Silnik z czujnikami Hall'a jeszcze do mnie jedzie. Na razie rozpracowałem pin'ologię manetki. Manetka FT21X, czerwony +5V, czarny GND, biały Signal. Od strony sterownika: żółty +5V, czarny GND, brązowy Signal. Jak przyjdzie silnik, zmierzę napięcie na linii sygnałowej, na razie mam 4,33V niezależnie od pozycji klamki manetki, ale nie kombinowałem za wiele bez obciążenia, tak na wszelki wypadek, żeby mi tu jakiś FET nie odparował.
To coś jest nie tak. Zawsze musi się zmieniać napięcie sygnałowe przy kręceniu klamką. To nie ma nic wspólnego z istnieniem silnika.
Dzięki za wpis, looknę szczegółowo raz jeszcze. Może jednak przewody trzeba odwrotnie podłączyć, wbrew kolorom... Czy odwrotne podłączenie zasilania manetki może ją "upalić"?
miki
Forumowicz
Posty: 1390
Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46

Re: Potrzebna konsultacja wtyków manetki i Pas

Post autor: miki »

No dobrze, sprawdziłem to za dnia, na zewnętrznym zasilaczu 5V. Manetka sprawna, daje napięcie w zakresie 0,82-4,31V. Przynajmniej tutaj jest jasność.
ODPOWIEDZ