Problem z uruchomieniem silnika (sterownik KT + LCD3)

Tematy związane ze sterownikami, wyświetlaczami oraz ich konfiguracją sprzętową (połączenie przewodów) i programową (MENU konfiguracyjne, serwisowe)
ODPOWIEDZ
miki
Forumowicz
Posty: 1390
Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46

Problem z uruchomieniem silnika (sterownik KT + LCD3)

Post autor: miki »

Dzisiaj dotarł do mnie silnik 250W/48V (przekładniówka NOS, trzy fazy, czujniki Hall'a i biały przewód we wiązce, chyba czujnik temperatury). Akumulator naładowany do 50V. Kontroler KT Sinus 36/48V 12/25A, jeszcze ciepły od chińskich rączek. Spiąłem fazy (kolor w kolor), te czujnikowe także (kolor w kolor), podłączyłem samą manetkę i... cisza. Zgodnie z tą bardzo ciekawą pomocą dydaktyczną (Autor zasłużył na kwadrat piwa):

https://ebike.nexun.pl/wp-content/uploa ... titled.jpg

poszedłem z górnego środka, na górny lewy, przełączyłem dwie pary faz i... dalej cisza.

Na próbę wpiąłem też silnik bez Hall'i, tylko 3 fazy. Te same objawy. Manetkę sprawdzałem z zewnętrznym napięciem 5V, daje od 0,8 do 4,3V. Co prawda nie mierzyłem jej po spięciu ze sterownikiem, ale na wiązce manetki (w sterowniku) jest prawidłowe napięcie +5V i masa (no i przewody idą jak należy w kostkach). Co do konfiguracji, wydaje mi się, że ustawienia mam prawidłowe, operowałem wartością komórek P4 i C4 zgodnie z tym materiałem:

https://ebike.nexun.pl/kt-lcd3-i-sterowniki-sinus-kt/
viewtopic.php?t=1101

(nawiasem mówiąc podczas wklejania tych linków podświadomie zadałem sobie pytanie, czy to są linki z uznawanego forum :-) )

Jutro sprawdzę napięcie na przewodzie sygnałowym manetki wpiętej w wiązkę kontrolera. Gdybym miał support na kwadrat, wpiąłbym jeszcze PAS, ale mam octalink i z czujnikiem PAS muszę trochę pokombinować. Na pewno chciałbym testowo uruchomić ten zestaw na odwróconym kołami do góry rowerze. Wyświetlacz LCD3 niby zachowuje się jak należy, działają opcje, podświetlenie i czujnik temperatury otoczenia.

Czy możecie mnie naprowadzić na właściwą ścieżkę uruchomieniową? Chciałbym w końcu dołączyć do tego zacnego grona użytkowników rowerów z cichym wspomaganiem :-) Być może robię jakiś błąd w ustawieniach LCD3, proszę o zalecane dla samej manetki opcje (brak czujnika PAS). Sprawdzę też poprawność czujników Hall'a w silniku, to jestem w stanie zrobić samodzielnie.
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3335
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Problem z uruchomieniem silnika (sterownik KT + LCD3)

Post autor: WojtekErnest »

A odnalazles w sterowniku kabel od uruchomienia (stacyjka) ?
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
Awatar użytkownika
AST034
Forumowicz
Posty: 1090
Rejestracja: 20 mar 2018, 20:04
Lokalizacja: Edynburg, Szkocja

Re: Problem z uruchomieniem silnika (sterownik KT + LCD3)

Post autor: AST034 »

Tak jak pisze WojtekErnest, musisz najpierw zalaczyc przewod od stacyjki, nawet kiedy są pomylone przewody fazowe silnik powinien ruszyć. Może szarpac, zrobić tylko ćwierć obrotu i stanac, ale powinien sie poruszyc. Zobacz czy w wiazce przewodow z sterownika masz moze dwa białe przewody (lub innego koloru, zaleznie od producenta) ktore są oznaczone jako samonauka. Jesli sterownik jest wlaczony to przy ich polaczeniu silnik ruszy.
Awatar użytkownika
Yasiu77
Moderator
Posty: 1319
Rejestracja: 20 mar 2018, 20:17
Lokalizacja: Szczyrk

Re: Problem z uruchomieniem silnika (sterownik KT + LCD3)

Post autor: Yasiu77 »

W tych typowych sinusach kt od tasa nie ma przewodu stacyjki który łączymy do plusa i zamiast stacyjki jest wyświetlacz. Nie mając go zwieramy czerwony z niebieskim we wtyczce wyświetlacza i wydaje mi się że miki nie pomylił się jeśli ten kuteng jest zbliżony do reszty. Kolory faz i halli zawsze w tych sterownikach miałem zgodne no i bez podłączonych halli raczej silnik nie ruszy i wyświetla błąd 03. Słabo to wygląda :(
Ostatnio zmieniony 26 mar 2020, 10:18 przez Yasiu77, łącznie zmieniany 1 raz.
miki
Forumowicz
Posty: 1390
Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46

Re: Problem z uruchomieniem silnika (sterownik KT + LCD3)

Post autor: miki »

Wydaje mi się, że stacyjka jest włączona, w każdym razie jest tam zworka (wtyk zwierający wykonany fabrycznie). Czy bez włączonej stacyjki LCD3 ma prawo działać? Zaraz to sprawdzę. W całej wiązce dwa złącza miały takie wtyki zwierające pin'y: złącze LCD i (chyba) stacyjki (przewody różowy i czerwony). LCD gdyby ktoś chciał używać sterownika bez wyświetlacza, a stacyjka - wiadomo. Mam nadzieję, że stacyjka działa przy zwartych pinach... Złącza i wiązki stacyjki nie ma w chińskim opisie, w rzeczywistości wychodzi ona razem z wiązką LCD, potem się to rozdziela. Zresztą popatrzcie sami:
Załączniki
stacyjka.jpg
Ostatnio zmieniony 26 mar 2020, 10:23 przez miki, łącznie zmieniany 2 razy.
miki
Forumowicz
Posty: 1390
Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46

Re: Problem z uruchomieniem silnika (sterownik KT + LCD3)

Post autor: miki »

I jeszcze chińskie kłamliwe opisy. Jak widać, nie ma wcale tej kostki z różowym i czerwonym:
Załączniki
wiazki2.jpg
wiazki1.jpg
miki
Forumowicz
Posty: 1390
Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46

Re: Problem z uruchomieniem silnika (sterownik KT + LCD3)

Post autor: miki »

Czy możecie mi podać wartości parametrów odpowiedzialne za pracę na samej manetce, bez czujnika PAS? Być może tu coś jeszcze powinienem ustawić.
miki
Forumowicz
Posty: 1390
Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46

Re: Problem z uruchomieniem silnika (sterownik KT + LCD3)

Post autor: miki »

AST034 pisze:
26 mar 2020, 5:58
Zobacz czy w wiazce przewodow z sterownika masz moze dwa białe przewody (lub innego koloru, zaleznie od producenta) ktore są oznaczone jako samonauka. Jesli sterownik jest wlaczony to przy ich polaczeniu silnik ruszy.
To jest sterownik typu sinus, tutaj chyba nie występuje taka funkcja, jak samonauka. No i nie ma tych dwóch białych przewodów, w ogóle nie mam już (chyba) nierozpoznanych wiązek.
miki
Forumowicz
Posty: 1390
Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46

Re: Problem z uruchomieniem silnika (sterownik KT + LCD3)

Post autor: miki »

WojtekErnest pisze:
26 mar 2020, 5:40
A odnalazles w sterowniku kabel od uruchomienia (stacyjka) ?
No to sprawdziłem tą wiązkę stacyjki (czerwony - różowy). Po wyjęciu fabrycznego wtyku-zwory ekran LCD3 gaśnie. Bez tej zworki nie można go włączyć. Czyli przyjmuję, że to jest wiązka stacyjki i że zwarcie tych dwóch przewodów powoduje logiczne włączenie systemu. Coś jak zielony przewód w zasilaczach ATX.
miki
Forumowicz
Posty: 1390
Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46

Re: Problem z uruchomieniem silnika (sterownik KT + LCD3)

Post autor: miki »

Pomierzyłem manetkę (model jak na obrazku, nawet kolory przewodów się zgadzają) w połączeniu ze sterownikiem i te pomiary nieco zbiły mnie z tropu. Na obrazku pokazuję realne kolory wiązki manetki idącej od sterownika oraz wiązki idącej od samej manetki. Kiedy mam nie podpiętą tą kostkę, na żółtym przewodzie (wiązka od strony kontrolera) mam +5V w stosunku do przewodu czarnego (Gnd). Wcześniej samą manetkę podpinałem czerwonym przewodem do małego zewnętrznego zasilania +5V i czarnym do masy (Gnd). Ruszając manetką na biały przewodzie (Signal) miałem od 0,8 do 4,3V. Czyli, niby działa.

I teraz zonk. Kiedy zepnę te dwa złącza, jak na zdjęciu, na linii Signal (biały - brązowy) mam... 2,5V. Czyli połowę napięcia. Na pierwszy rzut oka wygląda to tak, jakby były pomylone pin'y we wtyku manetki, no ale przecież pomierzyłem to wcześniej. Macie jakiś pomysł?
Załączniki
wiazka_manetki_kolory.jpg
manetka_FT21X.jpg
Awatar użytkownika
Yasiu77
Moderator
Posty: 1319
Rejestracja: 20 mar 2018, 20:17
Lokalizacja: Szczyrk

Re: Problem z uruchomieniem silnika (sterownik KT + LCD3)

Post autor: Yasiu77 »

często kolory wtyków są nieprawidłowe i nie powinno się ich używać ( nawet gdy są dobrze kolory) a tylko lutować. Poważne firmy by ustrzec przed skutkami złych połączeń obcinają wtyczki które tylko stwarzają problemy. Strzelam że ten brąz to plus. Żółty, biały, zielony, niebieski to kolory sygnałów. Czyli brąz z czerwonym, czarny z czarnym a żółty z białym. A to na pewno od manetki a nie np od pasa?
miki
Forumowicz
Posty: 1390
Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46

Re: Problem z uruchomieniem silnika (sterownik KT + LCD3)

Post autor: miki »

Yasiu, dokładnie tak samo pomyślałem. Wcześniej (kiedy nie miałem pod ręką manetki) próbowałem z potencjometrem (albo dwoma rezystorami jako dzielnik napięcia), wtedy LCD3 zgłaszał mi zawsze Err_1, przy różnych wartościach elementów i ustawieniach potencjometru. Pomyślałem więc, że być może Chinol pomylił się w instrukcji także w tym miejscu. Ale...
Po pomiarach z mojego ostatniego wpisu i wyniku 2,5V zaświtało mi, że to jest dokładnie połowa dzielnika. Wróciłem więc do wiązki opisanej jako PAS na obrazku "instrukcji". Tu nie zgadza się jedynie rodzaj złącza, zamiast gniazda mam wtyk, ale to przerobię. No i do połowy "bingo". Podłączyłem toto jak na zdjęciu (wcześniej zmierzyłem 4,52V na czerwonym przewodzie względem czarnego w wiązce PAS wychodzącej z kontrolera). Mogę włączyć LCD3. Przy luzie na manetce mam ok. 0,8V i mogę powoli dodawać napięcie aż do 3,5V (tak pokazuje mi multimetr). Jednak przy ok. 1,2V na LCD3 wyskakuje znany mi Err_1. I co myślisz o takich wynikach? Czy są manetki i manetki? Może sterownik wymagać jakiejś konkretnej?
Załączniki
wiazka_manetki_prawidlowa.jpg
Ostatnio zmieniony 26 mar 2020, 13:41 przez miki, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
AST034
Forumowicz
Posty: 1090
Rejestracja: 20 mar 2018, 20:04
Lokalizacja: Edynburg, Szkocja

Re: Problem z uruchomieniem silnika (sterownik KT + LCD3)

Post autor: AST034 »

A moze spróbuj podpiac manetke w miejsce PAS? Moze byc pomylone.
miki
Forumowicz
Posty: 1390
Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46

Re: Problem z uruchomieniem silnika (sterownik KT + LCD3)

Post autor: miki »

Jeszcze raz pomierzyłem manetkę na zewnętrznym zasilaniu +5V, kolory przewodów się zgadzają, na wyjściu sygnałowym mam 0,8 do 4,3V (z 5V zasilania).
miki
Forumowicz
Posty: 1390
Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46

Re: Problem z uruchomieniem silnika (sterownik KT + LCD3)

Post autor: miki »

AST034 pisze:
26 mar 2020, 13:31
A moze spróbuj podpiac manetke w miejsce PAS? Moze byc pomylone.
Na chińskim obrazku wiązka manetki to blue-black-red, a wiązka PAS to yellow-black-brown. Jak właśnie napisałem, wróciłem do wiązki manetki, bo na wiązce PAS nie mam żadnej reakcji na ruchy manetką, w każdej pozycji mam 2,5V. Po podłączeniu manetki do wiązki manetki (blue-black-red) na przewodzie sygnałowym (blue) mam wartość startową 0,8V, a po ruchu manetką to napięcie powoli rośnie. Mam równolegle podłączony woltomierz i widzę na nim, że manetka w maksymalnej pozycji daje ok. 3,5V (z ok. 4,3V na czerwonym przewodzie zasilającym w tej wiązce), więc manetka jako taka działa. Problemem jest pojawienie się błędu Err_1 po przekroczeniu napięcia ok. 1,2V. W opisie LCD3 opisali ten kod jako błąd manetki. Oczywiście odłączenie woltomierza nic nie zmienia.

Dlatego zastanawiam się, czy np. te kontrolery KT mają jakieś swoje preferencje co do modelu manetki... Drugi wariant to uszkodzona część elektroniki, trzeci (hipotetyczny) to błąd w ustawieniach konfiguracyjnych LCD3. O co tu chodzi?
Awatar użytkownika
Yasiu77
Moderator
Posty: 1319
Rejestracja: 20 mar 2018, 20:17
Lokalizacja: Szczyrk

Re: Problem z uruchomieniem silnika (sterownik KT + LCD3)

Post autor: Yasiu77 »

Zastanawiam się czy nie uwalil sie sterownik jak podlaczyles zasilanie do sygnału. Raczej manetki są takie same w srodku i nie sądzę żeby w niej był problem, z kt te typowe wszystkie dzialają. Spróbuj jeszcze zresetować sterownik i ustaw odnowa. Nie pomogę :(
miki
Forumowicz
Posty: 1390
Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46

Re: Problem z uruchomieniem silnika (sterownik KT + LCD3)

Post autor: miki »

Yasiu77 pisze:
26 mar 2020, 14:27
Zastanawiam się czy nie uwalil sie sterownik jak podlaczyles zasilanie do sygnału. Raczej manetki są takie same w srodku i nie sądzę żeby w niej był problem, z kt te typowe wszystkie dzialają. Spróbuj jeszcze zresetować sterownik i ustaw odnowa. Nie pomogę :(
Jakie "zasilanie" do "sygnału"? Może opisałem to niezbyt jasno, ale łączyłem prosto: plus do plusa, masa do masy i sygnał do sygnału. Bez kombinacji. Rzeczywiście zresetuję LCD3 i sprawdzę. Sprawdzę też, czy kontroler bez podłączonego LCD3 (wpinam wtedy fabryczny wtyk-zworę w gniazdo wiązki wyświetlacza) zechce zakręcić silnikiem. Może problem tkwi w wyświetlaczu, to tam jest cała wyższa "logika".
tkoko
Forumowicz
Posty: 4924
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Problem z uruchomieniem silnika (sterownik KT + LCD3)

Post autor: tkoko »

A na wyświetlaczu jaki masz wybrany poziom PAS?
miki
Forumowicz
Posty: 1390
Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46

Re: Problem z uruchomieniem silnika (sterownik KT + LCD3)

Post autor: miki »

Po resecie LCD3 silnik ruszył, teraz zostało ew. dostrojenie. Dziękuję wszystkim Kolegom za wsparcie merytoryczne.
Awatar użytkownika
Yasiu77
Moderator
Posty: 1319
Rejestracja: 20 mar 2018, 20:17
Lokalizacja: Szczyrk

Re: Problem z uruchomieniem silnika (sterownik KT + LCD3)

Post autor: Yasiu77 »

Bardzo się cieszę że reset wystarczył, obawiałem się że niechcący coś tam dotknąłeś lub przyjechał już padnięty. Kt zdaje się po ustawieniu z wyświetlacza jakiejś konfiguracji i odłączeniu go, zapamiętuje je i może tam coś złego zostało. Powodzenia w dalszych pracach i pokaż co tam już zbudowałeś :)
miki
Forumowicz
Posty: 1390
Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46

Re: Problem z uruchomieniem silnika (sterownik KT + LCD3)

Post autor: miki »

Yasiu77 pisze:
26 mar 2020, 19:22
Bardzo się cieszę że reset wystarczył, obawiałem się że niechcący coś tam dotknąłeś lub przyjechał już padnięty. Kt zdaje się po ustawieniu z wyświetlacza jakiejś konfiguracji i odłączeniu go, zapamiętuje je i może tam coś złego zostało. Powodzenia w dalszych pracach i pokaż co tam już zbudowałeś :)
Jednak radość chyba przedwczesna. Kontroler jakby ok, ale silnik działa kilka sekund, po czym rzęzi. To jest nowy, ale nie używany (i nie testowany) egzemplarz. Sprawdziłem wiązkę z Hall'ami od silnika, z kontrolera dałem plus (ok. +4,2V) na czerwony, masę na czarny i po kolei patrzyłem co pokaże woltomierz przy bardzo powolnym ruchu kołem. Jeden z tych trzech przewodów od Hall'i zachowywał się książkowo, czyli albo 0V, albo 4V (ale tylko w jednej pozycji na całym obwodzie kola). Pozostałe dwa przewody od Hall'i zachowywały się gorzej, jeden dawał cały czas 0V, drugi coś ok. 0,3-0,6V. Więc sądzę, że albo chińskie rączki spieprzyły coś na kabelkach, albo te dwa Hall'e wymiękły. Przepalić się nie miał ani gdzie, ani jak, wszystko było odizolowane. Poza tym w tej wiązce jest też biały, chyba od czujnika temperatury, generalnie nie pokazywał temperatury silnika (mimo włączonej opcji w LCD3), ale za którymś razem ją pokazał. Generalnie bardzo losowe zachowanie. Ech... tak to jest jak się coś robi po raz pierwszy i jeszcze ma być dobra cena :-) No, nic, szukam dalej.

Przy okazji pomierzę ilość miejsca na czujnik PAS w moim supporcie octalink. Podobno proste rzeczy nie cieszą.
Awatar użytkownika
Yasiu77
Moderator
Posty: 1319
Rejestracja: 20 mar 2018, 20:17
Lokalizacja: Szczyrk

Re: Problem z uruchomieniem silnika (sterownik KT + LCD3)

Post autor: Yasiu77 »

Niedobrze. Tu diagnoza silnika od tasa https://ebike.nexun.pl/diagnostyka-silnika/ i filmik tego samego jegomościa do otwarcia silnika bo prawdopodobnie to Cię czeka

Nie znam się ale może zmierz rezystancję między tym białym a czarnym silnika, jak będzie ok 10kR to to jest czujnik temperatury NTC10k który pasuje z lcd3 i powinno to działać ciągle a nie przerywać. Nie rozumiem czemu to tylko czasami działa, może masa halli się naderwała i bruździ? Niech się wypowiedzą fachowcy :)
tkoko
Forumowicz
Posty: 4924
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Problem z uruchomieniem silnika (sterownik KT + LCD3)

Post autor: tkoko »

miki pisze:
26 mar 2020, 21:44
..... Sprawdziłem wiązkę z Hall'ami od silnika, z kontrolera dałem plus (ok. +4,2V) na czerwony, masę na czarny i po kolei patrzyłem co pokaże woltomierz przy bardzo powolnym ruchu kołem. Jeden z tych trzech przewodów od Hall'i zachowywał się książkowo, czyli albo 0V, albo 4V (ale tylko w jednej pozycji na całym obwodzie kola). Pozostałe dwa przewody od Hall'i zachowywały się gorzej, jeden dawał cały czas 0V, drugi coś ok. 0,3-0,6V. ..............
Albo źle mierzysz, albo wszystkie halle są wadliwe.
Masz zapewne silnik przekładniowy, więc obrót silnika/koła, musi być bardzo wolny, tak by móc "zarejestrować" przejście magnesu nad hallem. Takich skoków zero-jedynkowych powinno być z kilkadziesiąt/kilkaset (zależne od przełożenia i ilości magnesów), na jeden obrót koła. To ze w jednym położeniu uzyskałeś 4V znaczy że magnes zatrzymał się nad hallem. Zmierz na początek, czy miedzy przewodami w wiązce do silnika nie masz zwarcia.
miki
Forumowicz
Posty: 1390
Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46

Re: Problem z uruchomieniem silnika (sterownik KT + LCD3)

Post autor: miki »

Tak, to silnik przekładniowy, obracałem go bardzo wolno, aż do przesady. Pomiędzy trzema głównymi przewodami (tworzącymi topologię gwiazdy) mam ok. 2 omów (każdy z każdym), brak zwarć faz do obudowy silnika. Gdyby fazy poleciały, silnik nie pracowałby chyba wcale.
slow
Forumowicz
Posty: 520
Rejestracja: 16 mar 2018, 14:41
Lokalizacja: podkarpackie

Re: Problem z uruchomieniem silnika (sterownik KT + LCD3)

Post autor: slow »

Zakładam że w dobrą stronę ten silnik obracałeś.
miki
Forumowicz
Posty: 1390
Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46

Re: Problem z uruchomieniem silnika (sterownik KT + LCD3)

Post autor: miki »

slow pisze:
27 mar 2020, 11:15
Zakładam że w dobrą stronę ten silnik obracałeś.
:-) Tak.
ODPOWIEDZ