Realne pojemności ogniw 18650

Dział zawiera tematy związane z akumulatorami, ładowarkami oraz BMSami
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3335
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Realne pojemności ogniw 18650

Post autor: WojtekErnest »

tkoko pisze:
25 mar 2020, 14:54

Jeżeli po przejechaniu 100 km, pozostało Ci 72V na baterii, to znaczy że zużyłeś około 50 - 60% pojemności, czyli ~1500 Wh.
I to też nie jest takie pewne. Sprawdz przy ruszaniu do jakiego napięcia spada wtedy napięcie. Bo jeśli np do 66-67V to nie jedz dalej jak 25-30 km. Od 4.2 V do 3,6 V jest na ogół wiecej energii o 20 % niż od 3,6 do 3,0 V. O,6V w górę i w dół nie znaczy to samo.
Przy okazji pamietaj że im niższe napięcie, tym aby utrzymac moc musi być większy prąd, więc zuzycie aku gwałtownie spada. To niestety nie bak z benzyną, któremu obojętne czy jest prawie pełny czy prawie pusty, bo samochód jedzie tak samo.
Rower z napedem elektrycznym już nie.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
ap0f1s
Forumowicz
Posty: 555
Rejestracja: 03 maja 2017, 9:37
Lokalizacja: Kęty

Re: Realne pojemności ogniw 18650

Post autor: ap0f1s »

W dodatku dasz więcej gazu przy 70v i odcina bms a jadac spokojnie masz jeszcze z 20% energii. Dodając do tego spadku przy niskich temperaturach. Akumulator jednak trzeba wyczuć i parę razy poznać jego granicę.
Budowa pakietów lion, rowerów elektrycznych (Falcon, vektor, E-kross itp.)
Kontakt 513388355
Kilka moich konstrukcji
viewtopic.php?f=30&t=399
Awatar użytkownika
szczur333
Forumowicz
Posty: 451
Rejestracja: 18 maja 2019, 1:19
Lokalizacja: Kraków/Busko-Zdrój
Kontakt:

Re: Realne pojemności ogniw 18650

Post autor: szczur333 »

no wlasnie jestem ciekawy czy bms odciał mi np przez to ze mialem duzy spadek chwilowy czy poprostu odcina przy wiekszym napieciu, nie sprawdzilem tego jeszcze bo pradu zabrakło mi tylko raz (pierwsza jazda) bo myslalem ze odetnie mi przy 60V a odciał mi w okolicach 67V, niestety voltomierz/wskaznik baterii pokazuje tylko volty na poczatku po przekreceniu stacyjki jesli bateria ma mniej niz 20% pojemnosci

lcd voltmeter juz mam (pokazuje idealne wartosci jak miernik za 100zł) wiec bede mogl to sprawdzic jak bedzie cieplej

EDIT
tkoko pisze:
25 mar 2020, 14:54


Problem w tym że "fabryczne" dane twoich ogniw, to napięcie 3.6V, i pojemność 2.6Ah, i tego nie zmienisz
Tak wiec nominalnie twoja bateria ma 2620 Wh(jeżeli ma "fabryczną" pojemność). 20 x 3.6 x 14 x 2.6 = 2620.
Jeżeli po przejechaniu 100 km, pozostało Ci 72V na baterii, to znaczy że zużyłeś około 50 - 60% pojemności, czyli ~1500 Wh. Jeżeli podczas ładowania masz 3150Wh, to zapewne masz złe wskazania miernika.

no "fabryczne" ale przeciez jak PRZEŁADUJE ogniwa na 4,30V to mam wiecej Wh w srodku bo lampka wtedy dzialac mi bedzie 5 godzin zamiast 4h i 50minut ;)
falcon v2 - qs205 5T - sabvoton - 20s14p vtc5a - 54kg - 76kmh/vmax
energica eva esse esse 9+ 80kW, 21,5kWh 0-100kmh 3,1s
tesla model 3 2018 (US) 75kWh RWD 0-100kmh 5,6s
tkoko
Forumowicz
Posty: 4925
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Realne pojemności ogniw 18650

Post autor: tkoko »

szczur333 pisze:
26 mar 2020, 7:30
no wlasnie jestem ciekawy czy bms odciał mi np przez to ze mialem duzy spadek chwilowy czy poprostu odcina przy wiekszym napieciu, nie sprawdzilem tego jeszcze bo pradu zabrakło mi tylko raz (pierwsza jazda) bo myslalem ze odetnie mi przy 60V a odciał mi w okolicach 67V, niestety voltomierz/wskaznik baterii pokazuje tylko volty na poczatku po przekreceniu stacyjki jesli bateria ma mniej niz 20% pojemnosci

lcd voltmeter juz mam (pokazuje idealne wartosci jak miernik za 100zł) wiec bede mogl to sprawdzic jak bedzie cieplej
Jeżeli po "odcięciu" zasilania, natychmiast, lub po chwili, mogłeś ponownie uruchomić rower, to "odciął" zapewne sterownik. Jeżeli nie da się uruchomić roweru bez podładowania, lub odpięcia baterii od sterownika, to "odciął" BMS.
"Odcięcie" BMS'a, a "odcięcie" sterownika, to dwa różne "systemy", i mogą się różnić dość mocno napięciem "odcięcia".
W moim Yoch, i baterii "13S", było to 3V, a pod pełnym obciążeniem nawet 6V. Teraz na baterii "14S", mam prawie identyczne napięcie "odcięcia". Z jednej strony plus, bo mogę wykorzystać "całą" pojemność baterii, z drugiej strony minus, bo zdarzyło mi się już wracać bez wspomagania, bo BMS zablokował baterię :D
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3335
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Realne pojemności ogniw 18650

Post autor: WojtekErnest »

szczur333 pisze:
26 mar 2020, 7:30
......bo myslalem ze odetnie mi przy 60V a odciał mi w okolicach 67V, niestety voltomierz/wskaznik baterii pokazuje tylko volty na poczatku po przekreceniu stacyjki jesli bateria ma mniej niz 20% pojemnosci
l
Właśnie o tym pisalem wyżej. Masz 67 V ale energi juz prawie nic. Dajesz gazu, spada natychmiast w poblizu 60V (czyli 3V na ogniwo) i koniec jazdy. Poza tym warto wspomniec o czyw wielu zapomina, gdy napiecie jest niskie, pakiet sie rozjezdza i jedne segmenty moga miec 3,3V a inne 3,1V. Wtedy odcięcie jest jeszcze szybsze, a potem ladowanie dłuższe i mniej skuteczne.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
maciesz
Forumowicz
Posty: 39
Rejestracja: 07 sie 2019, 20:30
Lokalizacja: Świdnica 58-100

Re: Realne pojemności ogniw 18650

Post autor: maciesz »

tas pisze:
22 mar 2020, 18:20
2A zawsze uzywam
Tylko 2A?
Awatar użytkownika
tas
Administrator
Posty: 2964
Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
Lokalizacja: Żywiec
Kontakt:

Re: Realne pojemności ogniw 18650

Post autor: tas »

Raczej miałeś na myśli "aż 2 ampery"?.
Noty katalogowe zazwyczaj wskazują, że należy testować ogniwa przy około 650mA obciążenia, ja stosuje 3x taki prąd jak w nocie i to dla wszystkich ogniw taki sam celem porównywania parametrów miedzy modelami
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3335
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Realne pojemności ogniw 18650

Post autor: WojtekErnest »

Ja też stosuje (aż) 2A przy pomiarze. To po pierwsze jest odpowiednie temperaturowo dla sprawnych ogniw a poza tym, pozwala poza pojemnością, w sposób powtarzalny obserwować napiecie na ogniwie po ustaniu obciążenia. Zresztą w istocie to wg mnie powinna być srednia wartość prądu w zrownoleglonych, ciasno zabudowanych pakietach, bez chłodzenia, pracujacych rowniez w lato w zbyt wysokich temperaturach.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
Awatar użytkownika
szczur333
Forumowicz
Posty: 451
Rejestracja: 18 maja 2019, 1:19
Lokalizacja: Kraków/Busko-Zdrój
Kontakt:

Re: Realne pojemności ogniw 18650

Post autor: szczur333 »

WojtekErnest pisze:
27 mar 2020, 7:00
szczur333 pisze:
26 mar 2020, 7:30
......bo myslalem ze odetnie mi przy 60V a odciał mi w okolicach 67V, niestety voltomierz/wskaznik baterii pokazuje tylko volty na poczatku po przekreceniu stacyjki jesli bateria ma mniej niz 20% pojemnosci
l
Właśnie o tym pisalem wyżej. Masz 67 V ale energi juz prawie nic. Dajesz gazu, spada natychmiast w poblizu 60V (czyli 3V na ogniwo) i koniec jazdy. Poza tym warto wspomniec o czyw wielu zapomina, gdy napiecie jest niskie, pakiet sie rozjezdza i jedne segmenty moga miec 3,3V a inne 3,1V. Wtedy odcięcie jest jeszcze szybsze, a potem ladowanie dłuższe i mniej skuteczne.
napewno nie spada w poblize 60V, mysle ze w okolicy 64V max, mysle ze w nast niedziele bede miał wszystko do pomiaru to sprawdze
falcon v2 - qs205 5T - sabvoton - 20s14p vtc5a - 54kg - 76kmh/vmax
energica eva esse esse 9+ 80kW, 21,5kWh 0-100kmh 3,1s
tesla model 3 2018 (US) 75kWh RWD 0-100kmh 5,6s
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3335
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Realne pojemności ogniw 18650

Post autor: WojtekErnest »

Tak naprawdę napięcie całości niewielu mówi gdy obciążone ogniwa są rozładowanie nierówno. Czyli może odciąć i przy 64V jesli którykolwiek najsłabszy segment będzie miał chwilowo <3,0V
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
Awatar użytkownika
szczur333
Forumowicz
Posty: 451
Rejestracja: 18 maja 2019, 1:19
Lokalizacja: Kraków/Busko-Zdrój
Kontakt:

Re: Realne pojemności ogniw 18650

Post autor: szczur333 »

baterie mam po 18 cyklach dopiero, diody na BMS zaswiecaja sie praktycznie idealnie rowno i rowno gasną wiec wydaje mi sie ze pakiet mam na te chwile w idealnej kondycji
falcon v2 - qs205 5T - sabvoton - 20s14p vtc5a - 54kg - 76kmh/vmax
energica eva esse esse 9+ 80kW, 21,5kWh 0-100kmh 3,1s
tesla model 3 2018 (US) 75kWh RWD 0-100kmh 5,6s
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3335
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Realne pojemności ogniw 18650

Post autor: WojtekErnest »

Przyczyna musi być. Zbadaj na obciazeniu sztucznym na na gniezdzie serwisowym BMS mierz napiecie kazdego segmentu w czasie rozladowania. Pod wplywem temperatury i duzego pradu prawie rozladowany pakiet, wcale jest tak rowny jakby to wynikalo z przebiegu ladowania i balansowania gdy jest naladowany. Powod moze byc rowniez prozaiczny, niedokladnosc miernika lub za duze RW kabli, doprowadzen, zgrzewu.
Poza tym nie wiem czy piszemy o tym samym momencie pomiaru napiecia odcięcia. Gdy trwa obciążenie i napiecie jest chwilowo np 60V ale po zatrzymaniu, ustaniu obciazenie za chwile moze byc 64V.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
ODPOWIEDZ