Sinus vs kwardat
-
- Nowicjusz
- Posty: 11
- Rejestracja: 23 lut 2018, 23:42
Sinus vs kwardat
Zastanawiam się nad wyborem kontrolera. Mając zadany maksymalny prąd, pozostaje decyzja: blokowy czy sinus.
Znalazłem porównanie głośności pracy sterownika blokowego i sinusa (czy jest aż tak źle?)
[youtube][/youtube]
Czy blokowy zawsze jest gorszy? Czy ma jakieś przewagi nad sinusem (oprócz ceny)
Na jakim jeździcie?
Czy po przesiadce na sinus, uważacie, że trzeba było brać sinusa od początku?
Zapraszam do dyskusji.
Znalazłem porównanie głośności pracy sterownika blokowego i sinusa (czy jest aż tak źle?)
[youtube][/youtube]
Czy blokowy zawsze jest gorszy? Czy ma jakieś przewagi nad sinusem (oprócz ceny)
Na jakim jeździcie?
Czy po przesiadce na sinus, uważacie, że trzeba było brać sinusa od początku?
Zapraszam do dyskusji.
- Wojtas
- Forumowicz
- Posty: 613
- Rejestracja: 24 lut 2018, 19:42
- Lokalizacja: Gdynia
- Kontakt:
Re: Sinus vs kwardat
Mogę się wypowiedzieć gt500 vs barmal x2. Blokowy vs sinus foc. Blokowy bzyczy i jest słyszalny natomiast barmal jest bezgłośny (pod obciążeniem - jak kręcę kołem w powietrzu to go słychać .Dodatkowo na blokowcu miałem rezonanse czyli hałas ramy w przedziale 20-25 km/h. Coś jak dźwięk tramwaju. W barmalu tego nie ma. U mnie słychać jedynie szum gum. Jestem fanatykiem ciszy Plus dla blokowca cena.Z perspektywy czasu brałbym Barmala od początku jako, że lubię ciszę ale jak komuś to nie przeszkadza to blokowy na początek może być.
Kands Maestro 29er
Mxus XF40C 8x8, ML7245 ~1600W
13S8P LGMJ1 ~48V
MPe v6
Erider T9
Mxus XF40C 8x8, ML7245 ~1600W
13S8P LGMJ1 ~48V
MPe v6
Erider T9
- Przemek
- Forumowicz
- Posty: 1010
- Rejestracja: 03 maja 2017, 17:13
- Lokalizacja: Katowice
Re: Sinus vs kwardat
a oprócz dźwięku jakieś inne odczucia typowo mechaniczne / mocowe / elektryczne
-
- Forumowicz
- Posty: 86
- Rejestracja: 28 lut 2018, 20:49
Re: Sinus vs kwardat
Ja na foc nie jeździłem ale na takim sinusie co są teraz w nexun już tak. I powiem szczerze że dla mnie już przy takim sterowniku jest mega przyjemniejsza jazda od blokowego. Na blokowym jakieś dziwne dźwięki i wibracje przy ruszaniu i bardzo wolnej jezdzie. Tym bardziej że teraz ten sinus nie jest dużo droższy od blokowego.
- Iceman
- Forumowicz
- Posty: 348
- Rejestracja: 02 maja 2017, 21:28
Re: Sinus vs kwardat
Przemek wg informacji (u mnie jeszcze przed weryfikacją ) sinus w porównaniu do klasycznych sterowników blokowych pozwala na płynniejszą jazdę, zmniejsza zużycie energii oraz sprawia, że silnik pracuje ciszej (ale o tym już było).
zeeltom mi osobiście ten dźwięk z blokowca jakoś mocno nie przeszkadza, ale jeżeli mogę za podobne pieniądze mieć rozwiązanie, które generuje mniejszy "hałas" to dlaczego nie. Ja mam dość klasyczny rower i wizja cichszej jazdy jest ok.
Generalnie jak kto uważa.
zeeltom mi osobiście ten dźwięk z blokowca jakoś mocno nie przeszkadza, ale jeżeli mogę za podobne pieniądze mieć rozwiązanie, które generuje mniejszy "hałas" to dlaczego nie. Ja mam dość klasyczny rower i wizja cichszej jazdy jest ok.
Generalnie jak kto uważa.
E-cruiser v2 - viewtopic.php?f=30&t=1421&sid=6bfcb3add ... 0df1bab511
BigHit electric - viewtopic.php?f=30&t=2828
BigHit electric - viewtopic.php?f=30&t=2828
-
- Forumowicz
- Posty: 266
- Rejestracja: 20 lut 2018, 7:03
-
- Forumowicz
- Posty: 86
- Rejestracja: 28 lut 2018, 20:49
Re: Sinus vs kwardat
Nie no ja najpierw jeździłem na sinusie to jak teraz żonie zrobiłem na blokowym maszynę to mnie strasznie drażni ten dźwięk i jakieś drżenia przy ruszaniu
- EV-Maniak
- Forumowicz
- Posty: 3031
- Rejestracja: 21 lut 2018, 9:45
- Lokalizacja: Lublin
Re: Sinus vs kwardat
Też miałem ten dylemat na początku jaki sterownik dać? Czy sinusowy, czy trapezowy ( nie kwadratowy, bo wykres przypomina bardziej trapez niż kwadrat. ) Czytałem, aż mnie głowa bolała, aż w końcu trafiłem na serownik Barmala - jest to Sinus Vektorowy jak podpowiedział Mistrz Barmal
- Umbur
- Moderator
- Posty: 1346
- Rejestracja: 27 kwie 2017, 11:02
- Lokalizacja: Bielsko-Biała
Re: Sinus vs kwardat
Sterowniki kwadrat i sinus w tym wypadku są sterownikami blokowymi. Steruje się w nich napięciem. Sterownik Barmala podobnie jak Sabvoton są sterownikami wektorowymi, gdzie steruje się prądem.henio pisze: ↑02 mar 2018, 19:57Też miałem ten dylemat na początku jaki sterownik dać? Czy sinusowy, czy trapezowy ( nie kwadratowy, bo wykres przypomina bardziej trapez niż kwadrat. ) Czytałem, aż mnie głowa bolała, aż w końcu trafiłem na serownik Barmala - jest to Sinus Vektorowy jak podpowiedział Mistrz Barmal
-
- Forumowicz
- Posty: 272
- Rejestracja: 03 maja 2017, 22:37
- Lokalizacja: Białystok
- Kontakt:
- EV-Maniak
- Forumowicz
- Posty: 3031
- Rejestracja: 21 lut 2018, 9:45
- Lokalizacja: Lublin
Re: Sinus vs kwardat
hehehe
Nie raz taka literówka powstaje, że masakra. Słownik niby podkreśla, podpowiada, człowiek nie dopatrzy kliknie i ze sterownika wychodzi serownik
- Iceman
- Forumowicz
- Posty: 348
- Rejestracja: 02 maja 2017, 21:28
Re: Sinus vs kwardat
Z mojego którtkiego porównania sterownika GT500 do sinusa KT36/48 to ten drugi daje możliwość konfiguracji działania z poziomu wyświetlacza, można m.in. regulować moc, stopnie wspomagania, pracę manetki, prędkość maksymalną ipt. Może to również mieć znaczenie na +
E-cruiser v2 - viewtopic.php?f=30&t=1421&sid=6bfcb3add ... 0df1bab511
BigHit electric - viewtopic.php?f=30&t=2828
BigHit electric - viewtopic.php?f=30&t=2828
- glebor
- Forumowicz
- Posty: 410
- Rejestracja: 04 maja 2017, 18:45
- Lokalizacja: Łódź
- Kontakt:
Re: Sinus vs kwardat
To proszę filmik mojego autorstwa z porównaniem pracy na obu sterownikach:
Uwaga! Film jest zasadny przy silnikach DD, czyli bezprzekładniowych!
W silnikach przekładniowych różnicy nie ma żadnej! film jak dziła przekładniówka na sinusie wkleję jak znajdę linka.
Uwaga! Film jest zasadny przy silnikach DD, czyli bezprzekładniowych!
W silnikach przekładniowych różnicy nie ma żadnej! film jak dziła przekładniówka na sinusie wkleję jak znajdę linka.
Wszystko, co potrzebne do budowy roweru kupisz w moim sklepie: https://mgvolt.pl
* Zestawy napędowe
* akumulatory
* zgrzewanie
* konwersje rowerów
Znajdziesz nas na FB grupa MG VOLT, YOUTUBE: https://www.youtube.com/mgvolt
TEL: 796782663
* Zestawy napędowe
* akumulatory
* zgrzewanie
* konwersje rowerów
Znajdziesz nas na FB grupa MG VOLT, YOUTUBE: https://www.youtube.com/mgvolt
TEL: 796782663
-
- Forumowicz
- Posty: 562
- Rejestracja: 03 maja 2017, 9:37
- Lokalizacja: Kęty
Re: Sinus vs kwardat
Sam nie mogę się przekonać do sterowników sinus. Jak buduje komuś sprzęt to albo zwykly blokowiec albo wektor.
Budowa pakietów lion, rowerów elektrycznych (Falcon, vektor, E-kross itp.)
Kontakt 513388355
Kilka moich konstrukcji
viewtopic.php?f=30&t=399
Kontakt 513388355
Kilka moich konstrukcji
viewtopic.php?f=30&t=399
- Iceman
- Forumowicz
- Posty: 348
- Rejestracja: 02 maja 2017, 21:28
Re: Sinus vs kwardat
Ja robię teraz rower na sterowniku sinus i będę mógł po jakimś czasie porównać jazdę na nim do blokowego GT500. Sam jestem ciekaw wniosków z używania.
Ap0f1s jakie masz wątpliwości względem sinusa?
Ap0f1s jakie masz wątpliwości względem sinusa?
E-cruiser v2 - viewtopic.php?f=30&t=1421&sid=6bfcb3add ... 0df1bab511
BigHit electric - viewtopic.php?f=30&t=2828
BigHit electric - viewtopic.php?f=30&t=2828
- barmal
- Forumowicz
- Posty: 367
- Rejestracja: 03 maja 2017, 17:32
Re: Sinus vs kwardat
Miarodajnym jest porównanie sinusa z blokowym podczas jazdy, pod obciążeniem.
I tak blokowy:
www.youtube.com/embed/JlAE8THWikk
I sinus:
www.youtube.com/embed/ZJSbZ179RZA
I tak blokowy:
www.youtube.com/embed/JlAE8THWikk
I sinus:
www.youtube.com/embed/ZJSbZ179RZA
-
- Forumowicz
- Posty: 86
- Rejestracja: 28 lut 2018, 20:49
Re: Sinus vs kwardat
I to jest właśnie taka przepaść . Jak bym się najpierw przejechał na blokowym to pewnie bym się zniechęcił
-
- Forumowicz
- Posty: 266
- Rejestracja: 20 lut 2018, 7:03
- Umbur
- Moderator
- Posty: 1346
- Rejestracja: 27 kwie 2017, 11:02
- Lokalizacja: Bielsko-Biała
Re: Sinus vs kwardat
Kiedyś jechaliśmy w nocy we 3 na blokowych sterownikach. Każdy po 3kW. Zajebisty efekt jak ktoś dawał w palnik i wyprzedzał resztę. Coś właśnie jak V8 wśród sterowników.
- WojtekErnest
- Forumowicz
- Posty: 3338
- Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Sinus vs kwardat
Ja podchodzę do tego inaczej, brzeczenie, czy drgania silnika to SKUTEK, nieprawidlowego dla tego odbiornika jakim jest silnik, kształtu impulsow czy sposóbu jedo sterowania.zeeltom pisze: A wam przeszkadza brzękanie silnika?
Jesli jest możliwość podania sterowania aby chodzil plynnie bez drgań, to do tego trzeba dążyć.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...
-
- Forumowicz
- Posty: 266
- Rejestracja: 20 lut 2018, 7:03
Re: Sinus vs kwardat
Moment rezonansu jest szkodliwy dla silnika i wtedy warto odpuszczać mocy ale reszta zakresu absolutnie nie jest szkodliwa. Jeśli by zawęzić wybór tylko ze wzgladu na szkodliwość dla silnika ten mikrowplyw nie przekonalby mnie na sinusa czy foca.WojtekErnest pisze: ↑11 mar 2018, 6:44Ja podchodzę do tego inaczej, brzeczenie, czy drgania silnika to SKUTEK, nieprawidlowego dla tego odbiornika jakim jest silnik, kształtu impulsow czy sposóbu jedo sterowania.zeeltom pisze: A wam przeszkadza brzękanie silnika?
Jesli jest możliwość podania sterowania aby chodzil plynnie bez drgań, to do tego trzeba dążyć.
-
- Forumowicz
- Posty: 35
- Rejestracja: 08 mar 2018, 9:22
Re: Sinus vs kwardat
Moje doświadczenie z jazdy na obu to że kwadrat ma lepsze i to dużo lepsze przyspieszenie na tych samych napięciach, kołach, nastawach itd. Kwadrat także ma większą prędkość maksymalną, jest głośniejszy(tyrkocze), wprawia w rezonans silnik i całą konstrukcję przy starcie oraz przy prędkości około 20-25km/h. Jazda na tym sterowniku to "walka" z pojazdem bo każde wychylenie manetki wyrywa do przodu. Sinus natomiast ma gorsze przyspieszenie, niższą, dużo niższą prędkość maksymalną, jest cichy, łagodnie przyspiesza tz plynnie nabiera prędkości. Lepiej zarządza prądem i więcej kilometrów na nim przejedziemy. Ogólnie jest bardziej przewidywalny a gwałtowne wychylenie manetki powoduje czeekkkaaanniiee na reakcję na tylnym kole....moim zdaniem kwadrat ma wiele więcej zalet dla osób szukających wrażeń z jazdy a sinus dla kogoś kto lubi ciszę i chce się cieszyć spokojniejszą jazdą...najlepiej mieć dwa takie same rowery i dwa różne sterowniki
- AST034
- Forumowicz
- Posty: 1090
- Rejestracja: 20 mar 2018, 20:04
- Lokalizacja: Edynburg, Szkocja
Re: Sinus vs kwardat
A najlepiej zalożyć wektorowy i mieć wszystko w jednymOlo pisze: ↑08 kwie 2020, 21:31Moje doświadczenie z jazdy na obu to że kwadrat ma lepsze i to dużo lepsze przyspieszenie na tych samych napięciach, kołach, nastawach itd. Kwadrat także ma większą prędkość maksymalną, jest głośniejszy(tyrkocze), wprawia w rezonans silnik i całą konstrukcję przy starcie oraz przy prędkości około 20-25km/h. Jazda na tym sterowniku to "walka" z pojazdem bo każde wychylenie manetki wyrywa do przodu. Sinus natomiast ma gorsze przyspieszenie, niższą, dużo niższą prędkość maksymalną, jest cichy, łagodnie przyspiesza tz plynnie nabiera prędkości. Lepiej zarządza prądem i więcej kilometrów na nim przejedziemy. Ogólnie jest bardziej przewidywalny a gwałtowne wychylenie manetki powoduje czeekkkaaanniiee na reakcję na tylnym kole....moim zdaniem kwadrat ma wiele więcej zalet dla osób szukających wrażeń z jazdy a sinus dla kogoś kto lubi ciszę i chce się cieszyć spokojniejszą jazdą...najlepiej mieć dwa takie same rowery i dwa różne sterowniki
Ostatnio zmieniony 08 kwie 2020, 21:36 przez AST034, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Forumowicz
- Posty: 534
- Rejestracja: 16 mar 2018, 14:41
- Lokalizacja: podkarpackie
Re: Sinus vs kwardat
Ktoś pisze że na przekładniowym nie ma różnicy.
Zrobiłem synowi hulajnogę, dałem tani sterownik 350W. Jazda to był koszmar. Wszystko drżało. Silnik jęczał
Po zamianie na vektorowy VESC słychać tylko szum opon i przy mocach rzędu 400-500W delikatnie przekłądnię starego silnika ze złomu.
Sam w rowerze mam tani kwadratowy 250W serii KT. Wszystko drżało. Naciągałem szprychy, mocowałem linki, wyciszałem bagażnik.
Nie idź tą drogą.
Zrobiłem synowi hulajnogę, dałem tani sterownik 350W. Jazda to był koszmar. Wszystko drżało. Silnik jęczał
Po zamianie na vektorowy VESC słychać tylko szum opon i przy mocach rzędu 400-500W delikatnie przekłądnię starego silnika ze złomu.
Sam w rowerze mam tani kwadratowy 250W serii KT. Wszystko drżało. Naciągałem szprychy, mocowałem linki, wyciszałem bagażnik.
Nie idź tą drogą.
- pxl666
- Forumowicz
- Posty: 5887
- Rejestracja: 27 cze 2018, 23:05
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: Sinus vs kwardat
Dasz namiar na tego vesca?slow pisze: ↑09 kwie 2020, 10:35Ktoś pisze że na przekładniowym nie ma różnicy.
Zrobiłem synowi hulajnogę, dałem tani sterownik 350W. Jazda to był koszmar. Wszystko drżało. Silnik jęczał
Po zamianie na vektorowy VESC słychać tylko szum opon i przy mocach rzędu 400-500W delikatnie przekłądnię starego silnika ze złomu.
Sam w rowerze mam tani kwadratowy 250W serii KT. Wszystko drżało. Naciągałem szprychy, mocowałem linki, wyciszałem bagażnik.
Nie idź tą drogą.
-
- Forumowicz
- Posty: 515
- Rejestracja: 26 wrz 2018, 19:19
Re: Sinus vs kwardat
Jest różnica nawet na przekładniowym między sinusem, a kwadratem. Sam sprawdzałem. Sinus jest cichszy, mimo zastosowanej przekładni w silniku.
-
- Forumowicz
- Posty: 534
- Rejestracja: 16 mar 2018, 14:41
- Lokalizacja: podkarpackie
Re: Sinus vs kwardat
Jest na allegro, jest na ali, są schematy, można samemu zrobić.Dasz namiar na tego vesca?
- kazuk
- Forumowicz
- Posty: 85
- Rejestracja: 17 lip 2018, 21:41
- Lokalizacja: KALISZ
Re: Sinus vs kwardat
Ja używam blokowy GT1500 i na moim silniku nie odczuwam tych wibracji, Może przy samym momencie ruszania jest takie szarpanie ale to wystarczy delikatnie operować manetką lub pomóc mu pedałami ( blokowiec podobno od samego dołu podaje pełny prąd ).WojtekErnest pisze: ↑11 mar 2018, 6:44Ja podchodzę do tego inaczej, brzeczenie, czy drgania silnika to SKUTEK, nieprawidlowego dla tego odbiornika jakim jest silnik, kształtu impulsow czy sposóbu jedo sterowania.zeeltom pisze: A wam przeszkadza brzękanie silnika?
Jesli jest możliwość podania sterowania aby chodzil plynnie bez drgań, to do tego trzeba dążyć.
Wydaje mi się że te dźwięki to też zalezą od silnika,na jednym będzie to uciążliwe na innym prawie nie wyczuwalne.
Dodam , że ja mam ramę na pełnej amortyzacji i tyle koło 24 cale ( na większym kole pewnie wibracje będą mocniejsze , a na silniku przekładniowym nie będzie ich wcale )
Przy małych obrotach wirnika to skokowe ( blokowe ) podawanie napięcia powoduje te wibracje,przy większych obrotach silnika to nie powinno już występować ,a jeśli występuje to pewnie wpływ ma dokładność budowy silnika i zamontowanych czujników hall.
Barmal w jednym z filmów pokazywał jaki wpływ na silnik ma delikatna zmiana położenia czujników hall, w jego sterowniku FOC jest możliwość programowa korekty tego położenia( super sprawa przy silnikach made in China )
Blokowiec nie grzeje się tak jak sinus.
Wady blokowca to brak opcji regulacji, PAS to pomyłka nie da się go używać przy mocy sterownika blokowego ok 2000W.
zostaje tylko manetka lub tempomat i to moim zdaniem największa bolączka tego sterownika, może przy słabszym sterowniku i silniku przekładniowym działanie PAS było by do przyjęcia ,ale nie miałem okazji testować.
- elektrotonus
- Forumowicz
- Posty: 1259
- Rejestracja: 19 lut 2018, 15:53
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Sinus vs kwardat
Największą zaletą blokowego sterownika jest możliwość przejścia w tryb pracy z pominięciem czujników halla w przypadku ich uszkodzenia. Fox czy sinus - rower musisz pchać
- Wheller DD 250 W - w planowanej modernizacji :-) https://tiny.pl/tnmmg
- Rockrider MID 750 W - "Srebrna Strzała" ;-) https://tiny.pl/tnmmh
- Samurai DD 3500 W - prawie gotowy :) https://tiny.pl/tnmxv
- Rockrider MID 750 W - "Srebrna Strzała" ;-) https://tiny.pl/tnmmh
- Samurai DD 3500 W - prawie gotowy :) https://tiny.pl/tnmxv
- kazuk
- Forumowicz
- Posty: 85
- Rejestracja: 17 lip 2018, 21:41
- Lokalizacja: KALISZ
Re: Sinus vs kwardat
Zapomniałem o tej zalecie , to faktycznie przy zasięgu roweru ok 100 km jest istotna zaletaelektrotonus pisze: ↑10 kwie 2020, 11:15Największą zaletą blokowego sterownika jest możliwość przejścia w tryb pracy z pominięciem czujników halla w przypadku ich uszkodzenia. Fox czy sinus - rower musisz pchać
a wracając do filmu z pierwszego postu to mój blokowiec daje taki odgłos jak przedstawiony na filmie sinus, więc ten odgłos brzęczenia to raczej nie wina samego sterowania a wypadkowej połączenia odpowiedniego silnika z odpowiednim sterownikiem.
muszę wam nagrać prace mojego silnika
Ja podczas jazdy słyszę tylko szum opon
A ta praca blokowca na tym filmie to u mnie jest podobny odgłos jak odłączę czujniki HALL,po podłączeniu z powrotem czujników nastaje cisza,po tym odgłosie silnika też poznaję czy czujniki działają.
Dodam , że mam silnik przerobiony samodzielnie na czujniki i podczas przeróbki nie tak łatwo było je ustawić aby sterownik od razu się do nich zaadoptował. Z tego co pamiętam dwa czujniki są zamontowane przodem do magnesów a jeden tyłem, inaczej ciężko było nauczyć sterownik.
Przerabiałem również inny silnik ( innej firmy ) i tam normalnie wszystkie 3 szt HALL zamontowałem tą samą strona do magnesów i ten sam sterownik nie miał problemu z adaptacją.
W moim sterowników GT1500 również można sprawdzić czy czujniki hall działają zmieniając maksymalną prędkość na 120% . Baz czujników nie ma różnicy czy damy 100% czy czy 120% koło kręci się tak samo jak na 100%. Po podłączeniu czujników różnica jest już znacząca
- kazuk
- Forumowicz
- Posty: 85
- Rejestracja: 17 lip 2018, 21:41
- Lokalizacja: KALISZ
Re: Sinus vs kwardat
Podbije jeszcze pytanie odnośnie sinus i kwadrat.
Jakim prądem jest zasilany silnik przy danym sterowniku stałym czy zmiennym.
W kwadracie to wiadomo prąd stały , a w sinusie ?
Pytam dlatego , że są dwa typy silników synchronicznych z magnesami stałymi
BLDC ( Brushless AC Motor ) - silniki bezszczotkowe zasilane napięciem stałym
PMSM (lub BLAC - Brushless AC Motor ) - zasilany najczęściej z falownika przebiegiem sinusoidalnym. Stosowany jest tam, gdzie wymaga się małych pulsacji momentu
jeszcze jest silnik PMAC ale to chyba to samo co PMSM ( chyba , że się mylę )
a tu jest praca doktorska o sterowaniu PMSM
http://www.ee.pw.edu.pl/wp-content/uplo ... torska.pdf
a tutaj jeszcze jeden temat o silnikach PMSM
http://imnipe.pwr.wroc.pl/files/prv/id3 ... PMSM_1.pdf
Kurcze trzeba było się uczyć ,żeby to wszystko zrozumieć
ogólnie BLDC to silnik prądu stałego zasilany sterownikiem blokowym( trapezowym ) taki elektroniczny komutator.
teraz jak to sie ma do zasilania silnika BLDC falownikiem sinusoidalnym , który moim zdaniem podaje napięcie zmienna ( sinusoidalne )
typowy silnik PMSM ma inne uzwojenie i inaczej zamontowane magnesy stałe .
o sinusoidalnym rozkładzie SEM rotacji, tak zwane silniki synchroniczne z magnesami trwałymi (PMSM - Permament Magnet Synchronous Motor),
o trapezowym rozkładzie SEM rotacji, tak zwane silniki bezszczotkowe prądu stałego (BLDCM - Brushless DC Motor).
Jakim prądem jest zasilany silnik przy danym sterowniku stałym czy zmiennym.
W kwadracie to wiadomo prąd stały , a w sinusie ?
Pytam dlatego , że są dwa typy silników synchronicznych z magnesami stałymi
BLDC ( Brushless AC Motor ) - silniki bezszczotkowe zasilane napięciem stałym
PMSM (lub BLAC - Brushless AC Motor ) - zasilany najczęściej z falownika przebiegiem sinusoidalnym. Stosowany jest tam, gdzie wymaga się małych pulsacji momentu
jeszcze jest silnik PMAC ale to chyba to samo co PMSM ( chyba , że się mylę )
a tu jest praca doktorska o sterowaniu PMSM
http://www.ee.pw.edu.pl/wp-content/uplo ... torska.pdf
a tutaj jeszcze jeden temat o silnikach PMSM
http://imnipe.pwr.wroc.pl/files/prv/id3 ... PMSM_1.pdf
Kurcze trzeba było się uczyć ,żeby to wszystko zrozumieć
ogólnie BLDC to silnik prądu stałego zasilany sterownikiem blokowym( trapezowym ) taki elektroniczny komutator.
teraz jak to sie ma do zasilania silnika BLDC falownikiem sinusoidalnym , który moim zdaniem podaje napięcie zmienna ( sinusoidalne )
typowy silnik PMSM ma inne uzwojenie i inaczej zamontowane magnesy stałe .
o sinusoidalnym rozkładzie SEM rotacji, tak zwane silniki synchroniczne z magnesami trwałymi (PMSM - Permament Magnet Synchronous Motor),
o trapezowym rozkładzie SEM rotacji, tak zwane silniki bezszczotkowe prądu stałego (BLDCM - Brushless DC Motor).
Ostatnio zmieniony 10 kwie 2020, 18:27 przez kazuk, łącznie zmieniany 2 razy.
- Przemek
- Forumowicz
- Posty: 1010
- Rejestracja: 03 maja 2017, 17:13
- Lokalizacja: Katowice
Re: Sinus vs kwardat
prądem z baterii - stały - dc
jak już coś to chyba bym brał gt 1500 ... dawno nie jeździłem tramwajem
- kazuk
- Forumowicz
- Posty: 85
- Rejestracja: 17 lip 2018, 21:41
- Lokalizacja: KALISZ
Re: Sinus vs kwardat
Ja sie nie pytam o prąd zasilania sterownika tylko o prąd zasilania silnika a to zupełnie dwie inne rzeczy.
Falownik silnika asynchronicznego też najpierw prostuje napięcie na prąd stały po to aby wytworzyć prąd zmienny o odpowiedniej częstotliwości potrzebnej do regulacji obrotów. w sieci mamy częstotliwość 50HZ a to ogranicza obroty silnika.
-
- Forumowicz
- Posty: 5065
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: Sinus vs kwardat
W obu masz "prąd stały", "impulsowy", tyle że w "kwadracie" masz "impulsy", w uproszczeniu, o stałym napięciu i mocy, które dają kształt "prostokątów", a w sinusie napięcie i moc impulsu jest zmienna, i przybiera kształt "fali". Stąd zachowanie obu sterowników. Blokowy "kwadrat", daje "mocny" impuls kosztem większego obciążenia baterii. "Sinus" przez swoje "wolne" narastanie i opadanie impulsu, generuje "mniejszą" moc, ale zapewnia większy zasięg, generując dodatkowo mniejszy "hałas".
- kazuk
- Forumowicz
- Posty: 85
- Rejestracja: 17 lip 2018, 21:41
- Lokalizacja: KALISZ
Re: Sinus vs kwardat
Tylko definicja fali sinusoidalnej nijak ma się do prądu stałego. To typowy przebieg prądu zmiennego ( nie mylić z prądem zmiennym -przemiennym występującym w sieci 220V, w którym sinusoida przechodzi przez 0V https://teoriaelektryki.pl/prad-staly-z ... h-slowach/ )tkoko pisze: ↑10 kwie 2020, 20:07W obu masz "prąd stały", "impulsowy", tyle że w "kwadracie" masz "impulsy", w uproszczeniu, o stałym napięciu i mocy, które dają kształt "prostokątów", a w sinusie napięcie i moc impulsu jest zmienna, i przybiera kształt "fali". Stąd zachowanie obu sterowników. Blokowy "kwadrat", daje "mocny" impuls kosztem większego obciążenia baterii. "Sinus" przez swoje "wolne" narastanie i opadanie impulsu, generuje "mniejszą" moc, ale zapewnia większy zasięg, generując dodatkowo mniejszy "hałas".
W opisie np. sterowników SABVOTON podają , że obsługują oba typy silników BLDC i PMSM
https://www.qsmotor.com/product/sabvoton-controller/
Sterownik blokowy obsługuję tylko BLDC
Nie miałem styczności ze sterownikiem SABVOTON , nie wiem czy jest tam opcja wybory typu silnika na BLDC czy PMSP, ale jeśli nie ma to te sterowniki sinusoidalne powinny lepiej pracować z silnikami PMSM ( to tylko moje zdanie nie poparte wiedzą naukową i praktyką ).
Nie bez przyczyny te sterowniki sinusoidalne bardziej się grzeją na silnikach BLDC niż sterowniki blokowe. I nie przekonuje mnie, że mają mniejszy pobór prądu, gdyż silnik BLDC osiąga mniejszą prędkość na sterowniku sinus, oraz przyspieszenie również jest słabsze niż na blokowym. Co świadczy o mniejszej sprawności z tego typu silnikiem, no i grzanie się sterownika to również straty energii.
Może Barmal by się w tej kwestii podzielił swoją wiedzą. Kto jak kto ale on jest naszym największym autorytetem w dziedzinie sterowników
- PoulN
- Forumowicz
- Posty: 366
- Rejestracja: 17 lip 2018, 20:14
- Lokalizacja: Miasto Wież i Róż
Re: Sinus vs kwardat
Dobry moment na uporządkowanie
- Blok np. GTxxx (przebieg trapezowy) od momentu uruchomienia podaje maks prąd, zmiana napięcia powoduje zmianę prędkości.
- Sinus np. KTxxx podobnie - prąd jest staly, prędkość również zależna jest od napięcia, czyli zasada dzialnia podobna do blokowego tyle, ze o przebiegu sinusoidalnym.
- FOC np. SVMCxxxx, SSCxxxx, sterowanie momentem - prądem. Napiecie jest stałe, zmienia sie natężenie. Przebieg sinusoidalny.
- FOC np. MLxxxx. Wektor, ale sterowanie jak w blokowym i sinusie - liniowe działanie manetki.
Tak to, czy całkiem inaczej?
- Blok np. GTxxx (przebieg trapezowy) od momentu uruchomienia podaje maks prąd, zmiana napięcia powoduje zmianę prędkości.
- Sinus np. KTxxx podobnie - prąd jest staly, prędkość również zależna jest od napięcia, czyli zasada dzialnia podobna do blokowego tyle, ze o przebiegu sinusoidalnym.
- FOC np. SVMCxxxx, SSCxxxx, sterowanie momentem - prądem. Napiecie jest stałe, zmienia sie natężenie. Przebieg sinusoidalny.
- FOC np. MLxxxx. Wektor, ale sterowanie jak w blokowym i sinusie - liniowe działanie manetki.
Tak to, czy całkiem inaczej?
<<>>Merida: 16s8p >><< Kariwa: 26s15p<<>>
-
- Forumowicz
- Posty: 5065
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: Sinus vs kwardat
A kto tu mówi o "fali" sinusoidalnej, Jeden "kwadrat" czy jeden "sinus" składa się z serii "szpilek". W "kwadracie" o jednakowym prądzie i napięciu (jednakowej mocy), a w "sinusie" o narastającym i malejącym prądzie i napięciu (zmiennej mocy). Impulsy "szpilek" mają wartość od zera do napięcia baterii (oczywiście w dużym uproszczeniu).
- kazuk
- Forumowicz
- Posty: 85
- Rejestracja: 17 lip 2018, 21:41
- Lokalizacja: KALISZ
Re: Sinus vs kwardat
Ale mylisz pojęcia . Mi nie chodzi dokładnie o ampery ale o wykres napięcia wykres napięcia zasilania sinusoidalnego . I moc nie ma tu nic do tego to nie chodzi o moc tylko o schemat zasilania. skoro wykres napięcia ma charakter sinusoidu to mamy do czynienia z tzw. prądem zmiennym. Samo pojęcie prądu zmiennego jest niezbyt domyślnym określeniem bo w zasadzie nie chodzi o narastający sinusoidalnie prąd w amperach a o zmianę sinusoidalną w Voltach. Każdy przebieg sinusoidalny w Voltach jest tzw. prądem zmiennym a gdy ta sinusoida przechodzi przez zero czyli zmienia się polaryzacja napięcia występuje wtedy prąd przemienny. Te określenia , że to jest prąd to są trochę mylące bo odnoszą się do napięcia które mierzone w Voltach.tkoko pisze: ↑10 kwie 2020, 21:42A kto tu mówi o "fali" sinusoidalnej, Jeden "kwadrat" czy jeden "sinus" składa się z serii "szpilek". W "kwadracie" o jednakowym prądzie i napięciu (jednakowej mocy), a w "sinusie" o narastającym i malejącym prądzie i napięciu (zmiennej mocy). Impulsy "szpilek" mają wartość od zera do napięcia baterii (oczywiście w dużym uproszczeniu).
Proszę zobacz sobie na oscyloskopie jak zasila silnik sterownik sinusoidalny i znajdź mi różnicę pomiędzy tzw prądem zmiennym
- kazuk
- Forumowicz
- Posty: 85
- Rejestracja: 17 lip 2018, 21:41
- Lokalizacja: KALISZ
Re: Sinus vs kwardat
Jak może być napięcie stałe skoro piszesz , że zmienia się natężenie i dodatkowo całość ma przebieg sinusoidalny. Tu nawet prawo Ohma , które jest podstawą każdej zasady działania układów elektrycznych załamuje się pod tym twierdzeniem.PoulN pisze: ↑10 kwie 2020, 21:09Dobry moment na uporządkowanie
- Blok np. GTxxx (przebieg trapezowy) od momentu uruchomienia podaje maks prąd, zmiana napięcia powoduje zmianę prędkości.
- Sinus np. KTxxx podobnie - prąd jest staly, prędkość również zależna jest od napięcia, czyli zasada dzialnia podobna do blokowego tyle, ze o przebiegu sinusoidalnym.
- FOC np. SVMCxxxx, SSCxxxx, sterowanie momentem - prądem. Napiecie jest stałe, zmienia sie natężenie. Przebieg sinusoidalny.
- FOC np. MLxxxx. Wektor, ale sterowanie jak w blokowym i sinusie - liniowe działanie manetki.
Tak to, czy całkiem inaczej?
A co do działania manetki to co ma to w ogóle wspólnego z rodzajem zasilania silnika ? W motocyklach spalinowych też jest manetka i co tam też mamy sterownik blokowy lub sinus
Upieracie się przy tezie że zasilacie swoje silniki BLDC prądem stałym ze sterowników sinus. Co z samej nazwy sinus daje do myślenia, ze jest to prąd zmienny. Każdy prąd zmienny ma wykres sinusoidalny dlatego nazywamy go zmiennym, jak by był stały to by był zero-jedynkowy jak w przypadku sterownika blokowego ( trapezowego ).
Proszę przeanalizujcie sobie wykres zasilania blokowego i sinusoidalnego. skoro napięcie zmienia się narastająco to z samego wykresu widać , że may do czynienia z tzw prądem zmienny tu nie trzeba mieć doktoratu aby to stwierdzić.
https://teoriaelektryki.pl/dlaczego-pra ... usoidalny/
-
- Forumowicz
- Posty: 5065
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: Sinus vs kwardat
oba sterowniki zasilane są prądem stałym, ale w wyniku indukcji, sygnał na cewce silnika ma "prąd zmienny" tyle ze w silniku "kwadrat" masz strome narastanie i opadanie prądu (back EMF), a w sinusie masz stopniowe narastanie i opadanie prądu, stąd "kwadrat" i "sinus".
- PoulN
- Forumowicz
- Posty: 366
- Rejestracja: 17 lip 2018, 20:14
- Lokalizacja: Miasto Wież i Róż
Re: Sinus vs kwardat
Może mało fachowo, a wręcz pewnie w ogóle napisałem
Ale skoro w FOC, prędkość zadajawana jest poprzez zmianę wartości prądu, to jak w inny sposób - prosty nazwać? Wychylenie manetki - sterowanie obrotami silnika odbywa sie poprzez zmianę momentu.
Blokowy na stojaku - wychylenie manetki ~15% - prędkość - 15%
FOC na stojaku - wychylenie manetki ~15% - prędkość 100%.
Pewnie, że w ust. sabka można ustwic inaczej, bardziej liniowo, ale w większości przypadków tak to wygląda
W FOC, w uproszczeniu wartość napięcia podawanego na silnik jest stała, tzn. dokladnie rzecz biorąc przy niskich obrotach, gdzie idzie wysoki prąd międzyfazowy chyba napiecie jest niższe, w miarę zwieksznia prędkości napiecie wyrównuje sie z tym z bat, podobnie jak prądy. W przeciwnym razie np. 100V x 300A fazowego dało by wiadomo 30kW
Ale tu niech sie lepiej dobrze obyci w temacie wypowiadają
Ale skoro w FOC, prędkość zadajawana jest poprzez zmianę wartości prądu, to jak w inny sposób - prosty nazwać? Wychylenie manetki - sterowanie obrotami silnika odbywa sie poprzez zmianę momentu.
Blokowy na stojaku - wychylenie manetki ~15% - prędkość - 15%
FOC na stojaku - wychylenie manetki ~15% - prędkość 100%.
Pewnie, że w ust. sabka można ustwic inaczej, bardziej liniowo, ale w większości przypadków tak to wygląda
W FOC, w uproszczeniu wartość napięcia podawanego na silnik jest stała, tzn. dokladnie rzecz biorąc przy niskich obrotach, gdzie idzie wysoki prąd międzyfazowy chyba napiecie jest niższe, w miarę zwieksznia prędkości napiecie wyrównuje sie z tym z bat, podobnie jak prądy. W przeciwnym razie np. 100V x 300A fazowego dało by wiadomo 30kW
Ale tu niech sie lepiej dobrze obyci w temacie wypowiadają
<<>>Merida: 16s8p >><< Kariwa: 26s15p<<>>
- Rysiekkk
- Forumowicz
- Posty: 172
- Rejestracja: 19 lut 2018, 13:55
- Lokalizacja: Krk
Re: Sinus vs kwardat
odkop
Jak rozpoznać z jakim rodzajem sterownika mamy do czynienia?
jakieś oznaczenia na obudowie?
Jak rozpoznać z jakim rodzajem sterownika mamy do czynienia?
jakieś oznaczenia na obudowie?