W końcu zdecydowałem się pójść w elektryki. Zacząłem od douczenia się co nieco i przypomnienia co to prąd i napięcie : D. Nie będzie to e-rower, koła będą motocyklowe, całość będzie ważyć obstawiam z 60 kg.
Pewnie napiszę za długi post, ale wyjaśnię ile się da i łatwo da się odnieść do punktów, które byście chcieli mi pomóc naprostować. : )
Założenia:
1. Obecnie prędkość jaka mnie interesuje to w 90% do 25 km/h, maks jeszcze nie wiem, ale może 60 km/h za pół roku? - teraz zbędne
2. Stabilne i płynne operowanie gazem przy małych prędkościach obrotowych <25 km/h -> czyli rozumiem, manetka przyspieszenia na halowym sensorze na 5V będzie OK.
3. Chcę mieć e-lock, tzn. bezpieczne odłączanie zasilania.
4. Bateria:
Model baterii: Sony VTC5
3,6 V, 2,6 Ah, 20 A, 44,3 g
Pakiet: 14S 9P
Napięcie: 50,4 V
Pojemność: 23,4 Ah <--- pamiętając, że będzie około 10% mniej od tej wartości
Energia: 1,179 kWh
Max. ciągły prąd rozładowania: 180 A
Liczba sztuk: 126
Masa: 5,582 kg
Sprawdziłem i przy praktycznie niewielkich różnicach w pojemności te Sony ważą praktycznie najmniej.
5. Sterownik:
-zakładam sobie pobór prądu na 90A co pozwoli wykorzystać połowę dostępnego max prądu rozładowania, a to z kolei rozłoży się na połowę rozładowania pojedynczego ogniwa, czyli zgodnie z zaleceniami
-sterownik musi a) pozwolić mi na te 50 czy tam 48V napięcia b) podawać min 5V na manetkę gazu c) mieć opcję na e-lock d) sinusoidalny oraz? najlepiej wektorowy e) mieć dobre wsparcie techniczne/obsługę/sterowniki f) móc obsłużyć 90A g) mieć opcję przełączania mocy "pierwszy raz na e-rowerze" oraz "daj k..e miodu"/maksymalny bezpieczny poziom
Po wejściu na forum odkryłem istnienie Barmala także jestem przekonany, żeby wziąć jego sterownik, teraz nie wiem, który XA2 czy XA3... zobaczymy.
6. Silnik:
- 3kW
- Na pewno nie hub. Na pewno nie mid. Musi być zewnętrzny. Jedyne co znalazłem to https://goldenmotor.com/
- Jest jeszcze jedna firma, ale póki co odpisali raz, więc raczej nie liczę na nich.
- Na pewno na hallowych sensorach
- Czyli Barmalowy sterownik da radę
8. Stosunek zębatek na wale silnika do tych na kole N = 2,5
9. Czytając pracę zespołu z Uniwersytetu Olsztyńskiego dla ich pojazdu pobór mocy przez silnik 3kW/72V/80A wyszło około 24 Wh/km.
Pytania:
1. Czy jak silnik jest na 48V, ja zapodam te 50 powiedzmy, to sterownik to wytraci jako ciepło, czy wykorzysta co dostarczę?
2. Czy potrzebuję kontaktora przy 48V?
3. Jak chcę pobierać 90A z baterii to do głównego plusa i minusa muszę mieć te min 9 mm2 średnicy kabla, tak? Jak to przylutować... będzie potrzeba dużo taśmy niklowej chyba na tym przyłączu, tak?
4. Widziałem silniki 3kW Cyclone, ale one są chyba zbyt głośne, żebym jego użył jako zewnętrzny z inną zębatką na trzonie.
5. Wydaje mi się, że patrząc po różnych zebranych danych - pojemność mojej baterii powinna wystarczyć na około 3,5 godziny przy sprawności silnika 90%, dla tych 25 km/h, no 3 godziny liczmy. Tak/nie?
6. Założyłem sobie 90A poboru prądu, ale hm... jak silnik ma 3kW = 48V * 62A to czy nie powinienem jednak zejść do poboru 60A i wybrać inne akumulatorki?
Dobra tyle teraz. Dzięki za poświęcony czas na przeczytanie i odpisanie [oby] 'ojej jaki dzban'