Hamowanie czujniki

Tematy związane z wszelką instalacją elektryczną w konwersjach rowerów
ODPOWIEDZ
daniel89
Forumowicz
Posty: 207
Rejestracja: 07 cze 2020, 10:51

Hamowanie czujniki

Post autor: daniel89 »

Witam,
Może mi ktoś wytłumaczyć jak działają czujniki Magura w klamkach Mt4e , oraz czujnik ciśnienia oleju magura. Nie bardzo wiem jak to spiąć z sabvoton mini i co wybrać. Nie chciał bym kleić magnesu na inne klamki do hamulców.
Chciałbym hamowanie regeneracyjne i hamowanie silnikiem.
Awatar użytkownika
Inc0
Forumowicz
Posty: 873
Rejestracja: 28 lut 2018, 19:46

Re: Hamowanie czujniki

Post autor: Inc0 »

w klamkach Magury występują dwa rodzaje czujnika normalnie otwarty- NO i normalnie zamknięty - NC tzn że w spoczynku prad nie przepływa ( NO) lub przepływa (NC )kupując te klamki/hamulce musisz wybrać odpowiednia opcje do swojego sterownika ( zgaduje normalnie otwarty ale pewności nie mam ) czujnik cisnienia oleju nie wiem czy wystepuje w obu opcjach sam spotkałem sie jedynie z wersja NO
hamowanie regeneracyjne = hamowanie silnikiem ;)
Lepsze jest największym wrogiem dobrego.
daniel89
Forumowicz
Posty: 207
Rejestracja: 07 cze 2020, 10:51

Re: Hamowanie czujniki

Post autor: daniel89 »

Ale to dwie klamki z czujnikami No/NC ? Czy musi być do tego czujnik ciśnienia oleju? Jak to skonfigurować ze sterownikiem? Do czego te czujniki w klamkach lub czujniki ciśnienia w tym sterowniku się wykorzystuje?
Też nie widzę mt4e tylko samo mt4 . Wersja mt4e to sama klamka dosyć drogo jak za samą klamkę. Gdzie takie zestawy są w rozsądnej cenie na tył i przód pod tarczę 203mm i jakie do tego tarcze w rozsądnej cenie? Tylko te lepsze chłodzone. Czy może lepiej shimano do ebike? Max prędkość 50, waga gdzieś 30kg rower+ 85 ciężaru więc 115kg do wyhamowania.
Awatar użytkownika
Inc0
Forumowicz
Posty: 873
Rejestracja: 28 lut 2018, 19:46

Re: Hamowanie czujniki

Post autor: Inc0 »

nie wiem nie mam sabvatona jak sie i czy w ogóle sie tam cos konfiguruje w temacie typu czujnika hamulcai. jedno jest pewne czujniki bez wzzgledu czy to w klamce czy cisnienia oleju maja za zadanie dać sygnał sterownikowi że rozpoczęło sie hamowanie żeby ten wyłaczył silnik na czas hamowania to czy sterownik wymaga czujnika typu NC czy NO jest zapewne wyjasnione w jego specyfikacji.
Najpierw zdobadż informacje jaki typ czujnika wymaga twój sterownik a potem pytaj sprzedawce z czy z takim typem sprzedaje hamulec ,oprócz magury jeszcze tektro produkuje hamulce z wbudowanym czujnikiem w klamce i tu nie ma wyboru jest tylko NO ale że to jest standardowy czujnik kontaktronowy w obudowie walcowej to mozesz go wymienic łatwo na NC kosztem około 10pln
Lepsze jest największym wrogiem dobrego.
daniel89
Forumowicz
Posty: 207
Rejestracja: 07 cze 2020, 10:51

Re: Hamowanie czujniki

Post autor: daniel89 »

Czyli nie potrzeba czujnika ciśnienia oleju tylko wystarczą klamki z kontaktronami? Rozumiem że lepiej dwie klamki z takimi czujnikami się spisuja od tylko jednej na tył gdzie silnik? I rozumiem że wyjście czujnika z obu klamek podpinam w sterownik pod hamowanie regeneracyjne i tyle? Czy do czegoś jeszcze to służy? Nie mówię tu o światłach stopu, bo to już dodatek.
Tylko właśnie jak bym nie chciał regeneracyjnie zahamowac tylko przez hamulce hydrauliczne bo np. Chce tylko zwolnić a nie odcinac silnik to maja sens takie klamki ? Chyba że da się jeszcze jakiś przełącznik za tymi sygnałami z klamek że włączam hamowanie regeneracyjne albo wyłączam. I jak to się ma do hamowania tarcza czy wtedy blokuje koło zacisk na tarczy i dodatkowo silnik hamuje regeneracyjnie czy jak?
Awatar użytkownika
Inc0
Forumowicz
Posty: 873
Rejestracja: 28 lut 2018, 19:46

Re: Hamowanie czujniki

Post autor: Inc0 »

Dokładnie nie ma potrzeby dublowania czujników na klamce czujnikiem cisnienia . mam tak rozwiązane hamulce w instalacji z sterownikiem gt1500 jak sobie gdybasz , tj: przedni hamulec tylko odcina silnik tylny hamulec odpala regen/odcina silnik
Lepsze jest największym wrogiem dobrego.
daniel89
Forumowicz
Posty: 207
Rejestracja: 07 cze 2020, 10:51

Re: Hamowanie czujniki

Post autor: daniel89 »

A jak Ci to w praktyce działa ten regen lub odcinanie silnika ?
jak naciskasz tylni hamulec to ten regen działa do kiedy trzymasz ten hamulec czy jak nacisniesz to juz wyhamuje aż koło przestanie się kręcić ?
To odcinanie silnika to wtedy pojazd zwalnia na hamulcu jak przednią dzwignię hamulca aktywujesz ? potem trzeba gazu manetką dodać na nowo by ruszył dalej czy jak ?
i jak z awaryjnością hamowania taką klamką przez kontaktron w porównaniu do takiego czujnika ciśnienia ? Nie jest bezpieczniej mieć czujnik ciśnienia ? Jak by był gdzieś wyciek to by mogło hamulec przyblokować, tylko jak by był rozpędzony i blokować , hmm... ciekawe czy to by było bezpieczniejsze ..
Awatar użytkownika
Inc0
Forumowicz
Posty: 873
Rejestracja: 28 lut 2018, 19:46

Re: Hamowanie czujniki

Post autor: Inc0 »

mam to trzeci sezon awaryjności niestwierdzono oofc co nie oznacza że nie sitnieje jak to wypada vs olejowy czujnik nie wiem nie posiadam tego drugiego a działa to normalnie naciskam przedni hamulec silnik przestaje pracować naciskam tylni hamulec silnik przestaje ciagnac i natychmiast zaczyna hamować(regen) ofc przy predkosci poniżej 13kmh silnik sie wyłancza a regen sie nie załancza by silnik ruszył po hamowaniu musi zaistniec cos co mu każe ruszyc czyli albo manetka albo pas sam z siebie bez wzbudzenia nie ruszy chyba że manetka sie zablokuje to po odpuszczeniu hamulca ruszy natychmiast
Lepsze jest największym wrogiem dobrego.
daniel89
Forumowicz
Posty: 207
Rejestracja: 07 cze 2020, 10:51

Re: Hamowanie czujniki

Post autor: daniel89 »

A jak podpiąć by klamka lewa obcinała silnik a klamka prawa hamowała regeneracyjnie? Dosyć to zamieszane w opisie sterownika jest i nie wiem jak to zrealizować.
Dede
Forumowicz
Posty: 2065
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Hamowanie czujniki

Post autor: Dede »

Jest możliwość żeby lewa odcinała z małym hamowaniem regeneracyjnym powiedzmy koło 10% ale nie idzie zrobić 0% siły.
Żeby taka instalację zrobić należy podać sygnał około 1V do 1,5V wejścia sterownika sabvotona, oczywiście należy ustawić sabvotonie hamowanie regulacyjne z manetki regulacyjne.
Żeby uzyskać odpowiedni sygnału hamowania 1,5V nalezy zastosować rezystor lub poteciometrem zrobić regulacją obniżając napięcie z 5V.
Jeśli zastosujemy poteciometrem to można nawet regulować siłę hamowania według uznania.

Prawą klamkę można podpiąć bez rezystora i sterować pełnym napięciem 5V wtedy mamy hamowanie regeneracyjne 100%
daniel89
Forumowicz
Posty: 207
Rejestracja: 07 cze 2020, 10:51

Re: Hamowanie czujniki

Post autor: daniel89 »

O dzięki za dobra radę. Jeszcze jak byś powiedział jakie klamki z jakimi czujnikami lepiej NO , NC pod daną czynność i dlaczego.
Też nie rozumiem po co na wtyczkach jest brake 0V , brake 12V i ten cały e-brake z manetki dodatkowej. Chińczycy chyba nie do końca przemyśleli swoje rozwiązanie nie dajac możliwości odcięcia silnika bez hamowania bo jak ktoś tylko chce wytrącić predkosc nie chcąc blokować tylnego koła regenem to co?
Rozumiem że nie można w obwód zasilania dać czujnika NC i odcinać wtedy zasilanie na sterownik trzymając przednia klamkę hamulca bo sterownik głupieje od ciągłego włączania włączania mu zasilania?
Ten hamulec z manetki to musi być na 1V a masę jak się tam poda to co? Pisze że od 0 do 5V. Nie ma że przy masie tylko odcina silnik? Ciężko mi chińczyków zrozumieć ...
Jeszcze jedna rzecz mnie zastanawia w tym sterowniku czemu nie ma możliwości ustawienia tempomatu bardzo ważnej funkcji na dłuższe trasy? Znaczy coś tam jest ale na forum piszą że to nie działa i lepiej 3 predkosci, a jak bym chciał 3 predkosci i dodatkowo tempomat to co wtedy własny sterownik jako nakładka na ten czy jak? Nie robią aktualizacji by to naprawić?
Ostatnio zmieniony 30 cze 2020, 20:12 przez daniel89, łącznie zmieniany 1 raz.
Dede
Forumowicz
Posty: 2065
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Hamowanie czujniki

Post autor: Dede »

Nie przemyślane raczej rozwijanie rozwiązań zależności od instalacji.
Aktualnie są 3 sposoby na załaczania hamowania:
1. Załączenie hamowania 100% podaniem sygnału +12V
2. Załączenie hamowania 100% podaniem sygnału do minusa
3. Regulacyjne manetką hamowania od 0,8V do 5V czujnik halla lub dzielnik napięcia rezystorowy np. Wtedy uzyskamy regulację hamowania zależności od napięcia.

Oczywiście należy programie sabvotonie ustawić odpowiednie parametry zależności co chcemy uzyskać funkcje.
daniel89
Forumowicz
Posty: 207
Rejestracja: 07 cze 2020, 10:51

Re: Hamowanie czujniki

Post autor: daniel89 »

No a nie prubował ktoś dać czujnik NC w obwód zasilania? Fakt że tam duże napięcie z baterii ale można to też masa na własnym układziku wysterować tylko jak się wtedy ten sterownik będzie zachowywał. Czy to głupie by było?
Te 0.8 V nie da się ustawić na hamowanie z 0 Amper odzysku? Może tak?
A ta klamka to rozumiem że wtedy NO musi być by podać tam odpowiednie napięcie w momencie naciśniecia klamki, tak? Jak by rozwierac obwod na lewej to wtedy NC, ale nie wiem czy tak można, by nie uszkodzić tam czegoś jak będzie silnik się kręcił bo to w zasadzie pradnica będzie wtedy
I jeszcze jedno jak damy sygnał z czujnika do hamowania tego przykładowo regeneracyjnego to naickajac manetke gazu nie reaguje na tą manetke czy reaguje?
Jeszcze te załaczenie na 100% hamowania masa to regen czy jak?
Dede
Forumowicz
Posty: 2065
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Hamowanie czujniki

Post autor: Dede »

Czujnik NC to nie bardzo lepiej używać NO.

0,8V to wyłączony hamowanie.
Powyżej 1V załącza hamowanie i to orientacyjne 10% napisałem bo tez zależy od prędkości czym wolniej to słabiej działa regen, pełna moc regenu uzyskamy przy 5V
Zrobione tak jest do przystosowania manetki z czujnikiem halla.

Jesli zadziała hamowanie regeneracyjne to wyłącza manetką gazu.
ODPOWIEDZ