Dylemat - 48V czy 60V

Nie wiesz jaki silnik lub kontroler wybrać? Jesteś nowy? Zacznij od tego działu
ODPOWIEDZ
Bary_Ldz
Nowicjusz
Posty: 4
Rejestracja: 16 paź 2020, 20:15

Dylemat - 48V czy 60V

Post autor: Bary_Ldz »

Witam wszystkich :)


Planuje elektryfikacje roweru, jest to hardtail Kross A4.

Mam dylemat z napięciem instalacji, czy wybrać pojemniejsza baterie 48V czy jednak 60V.

Mieszkam w Łódzkim tak więc teren płaski. Rower będzie służył do rekreacyjnych wycieczek w “koło komina” max do 100-120km kilka razy w roku.

Prędkości max jakie preferuje to do 40-45km/h max, przy 40km/h czuje już strach na tym sprzęcie :D.

W terenie nie jeżdżę, w górach tym bardziej. Tak więc zamiast prędkości wolę większy moment. A nie ważę też mało bo 117kg… :)


Zastanawiam się na 13s10p lub 16s8p na ogniwach Sanyo GA lub LG MJ1.

Do 60V planowałem sterownik KT 45A.
Awatar użytkownika
Yasiu77
Moderator
Posty: 857
Rejestracja: 20 mar 2018, 20:17
Lokalizacja: Szczyrk

Re: Dylemat - 48V czy 60V

Post autor: Yasiu77 »

Jakiej wielkości masz koło i czy planujesz już jakiś konkretny silnik? Na 26" i 13s przy normalnym nawoju np mxus 30h 10x6 powinieneś osiągać nawet 50km/h. Lepiej mieć więcej "p" bo mniej obciążasz baterię. Zamiast 5,6A w 16s będą dostawać max 4,5A na ogniwo w 13s i pakiet dłużej pożyje :)
Bary_Ldz
Nowicjusz
Posty: 4
Rejestracja: 16 paź 2020, 20:15

Re: Dylemat - 48V czy 60V

Post autor: Bary_Ldz »

Koło to standardowe 26', silnik planuje QS 205 35H 1000W.
Awatar użytkownika
Tooropek
Forumowicz
Posty: 936
Rejestracja: 08 wrz 2018, 10:50
Lokalizacja: Siedlce

Re: Dylemat - 48V czy 60V

Post autor: Tooropek »

Ilość watogodzin jest ta sama przy 13S10P i 16S8P zakładając, że ogniwa są te same więc tu nie będzie żadnej różnicy jeśli chodzi o przejechany dystans z tą samą prędkością przelotową. Jeśli planujesz dynamiczniej się przemieszczać sugeruję instalacje 16S, gdyż te kilka km/h będziesz miał więcej a moment obrotowy będzie z pewnością większy przy wyższym napięciu bo jak wiadomo moc określa się przez mnożenie napięcia przez prąd.

Z drugiej strony jak Yasiu wspomniał lepiej jest iść w większą ilość ogniw równolegle bo pakiet będzie miał dłuższą żywotność przez odciążenie ogniw, a jak nie zależy Ci na vmaxie to 13S będzie lepszym rozwiązaniem.

Stoisz przed wyborem dłuższej żywotności pakietu vs lepszym momentem obrotowym i większą prędkością maxynalną.

Może ktoś jeszcze coś doda do tematu, więc wstrzymaj się z decyzją jeszcze trochę...
Bidony 13S5P 17Ah, 14Ah. Zapraszam na priv.
Awatar użytkownika
Yasiu77
Moderator
Posty: 857
Rejestracja: 20 mar 2018, 20:17
Lokalizacja: Szczyrk

Re: Dylemat - 48V czy 60V

Post autor: Yasiu77 »

na 13s10p przejedzie z 2 km dalej niż na 16s8p ;)
Mateusz78721
Forumowicz
Posty: 159
Rejestracja: 03 maja 2018, 23:51
Lokalizacja: Wloszczowa

Re: Dylemat - 48V czy 60V

Post autor: Mateusz78721 »

16s większa sprawność silnika :)
Piotrek7231
Forumowicz
Posty: 34
Rejestracja: 13 wrz 2020, 14:19

Re: Dylemat - 48V czy 60V

Post autor: Piotrek7231 »

Lepiej 60v
gienek333
Forumowicz
Posty: 333
Rejestracja: 19 lut 2018, 22:37
Lokalizacja: Kraków

Re: Dylemat - 48V czy 60V

Post autor: gienek333 »

Mateusz78721 pisze:
17 paź 2020, 14:52
16s większa sprawność silnika :)
13S większa sprawność i żywotność aku ;)
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 2189
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Dylemat - 48V czy 60V

Post autor: WojtekErnest »

A dotego warto dodać ze nie tylko większa żywotność aku, ale co idzie w parze mniejsze przysiadanie napiecia pakietu pod obciazeniem. Czyli mniejszy SAG, dluzej , stabilniej jedziemy z max prędkością po naladowaniu. Tym bardziej że jak piszesz, 40-45 km/ to Twoje max podyktowane rozsądkiem. Ja bym stawial na 13S10P
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
zdzban
Forumowicz
Posty: 30
Rejestracja: 30 lip 2020, 13:43

Re: Dylemat - 48V czy 60V

Post autor: zdzban »

Może zacznij na jakich ogniwach planujesz tą baterie, wtedy coś koledzy wiecej doradzą
Piotrek7231
Forumowicz
Posty: 34
Rejestracja: 13 wrz 2020, 14:19

Re: Dylemat - 48V czy 60V

Post autor: Piotrek7231 »

Co ty gadasz, im większe napięcie tym większa sprawność silnika :D :D

gienek333 pisze:
18 paź 2020, 0:24
Mateusz78721 pisze:
17 paź 2020, 14:52
16s większa sprawność silnika :)
13S większa sprawność i żywotność aku ;)
tkoko
Forumowicz
Posty: 1786
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Dylemat - 48V czy 60V

Post autor: tkoko »

Piotrek7231 pisze:
19 paź 2020, 10:25
Co ty gadasz, im większe napięcie tym większa sprawność silnika :D :D ....
Z czego wynika ta "większa sprawność" silnika przy wyższym napięciu. Tak dla porównania testuję teraz silniki z wolnobiegiem, TranzX 24V, przewoltowany do 36V, z silnikiem DXF 135 z nominalnym napięciem 36V. Silnik TranzX pobiera ponad 1A przy ~380 RPM (36km/godz dla 20"), podczas kiedy DXF 135 pobiera zaledwie 0.8A przy tym samym RPM. Który z tych silników ma większą sprawność, i o ile procent :D
Wojtek
Forumowicz
Posty: 115
Rejestracja: 02 maja 2019, 9:48

Re: Dylemat - 48V czy 60V

Post autor: Wojtek »

Przecież to dwa różne napędy i co tu porównywać? Mają taki sam nawój, przełożenie przekładni, są zaprojektowane do zasilania takim samym przebiegiem?
tkoko
Forumowicz
Posty: 1786
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Dylemat - 48V czy 60V

Post autor: tkoko »

Wojtek pisze:
19 paź 2020, 17:21
Przecież to dwa różne napędy i co tu porównywać? Mają taki sam nawój, przełożenie przekładni, są zaprojektowane do zasilania takim samym przebiegiem?
Mówisz że nie da się porównać sprawności obu silników w zależności od mocy/napięcia/prądu to proszę porównanie obu silników tym samym sterownikiem.

________TranzX______________DXF____________________
PAS 3 - 12 km/godz - 0.21 A / 12 km/godz -0.24 A - sprawność TranzX większa o ~14%
PAS 4 - 16 km/godz - 0.37 A / 16 km/godz -0.42 A - sprawność TranzX większa o ~14%
PAS 5 - 20 km/godz - 0.49 A / 20 km/godz -0.58 A - sprawność TranzX większa o ~19%
PAS 6 - 23 km/godz - 0.59 A / 23 km/godz -0.68 A - sprawność TranzX większa o ~16%
PAS 7 - 27 km/godz - 0.68 A / 27 km/godz -0.71 A - sprawność TranzX większa 0 ~5%
i nagle cud
PAS 8 - 31 km/godz - 0.81 A / 31 km/godz -0.75 A - sprawność DXF większa 0 ~8%
PAS 9 - 36 km/godz - 1.10 A / 36 km/godz -0.81 A - sprawność DXF większa 0 ~36% !!!

Jak więc widzisz TranzX zasilany do ~28V, czyli na swoje nominalne napięcie, ma większą sprawność niż DXF, przy tej samej predkości. Powyżej 30V wygrywa DXF bo jego nominalne napięcie to 36V.
Że "swobodne" podnoszenie mocy/prądu/napięcia na silniku zmniejsza sprawność KAŻDEGO silnika masz przykład w tabeli poniżej. Tabela dotyczy silnika szczotkowego, ale podobna zależność dotyczy każdego silnika, nie tylko elektrycznego. Jak widzisz podwyższanie mocy/prądu/napięcia powyżej 50 - 60% jego mocy nominalnej (w tym wypadku 200 wat) skutkuje spadkiem sprawności silnika.
Załączniki
1016-200w12v-dane.jpg
Dede
Forumowicz
Posty: 946
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Dylemat - 48V czy 60V

Post autor: Dede »

Każdy silnik największą sprawność ma nominalny wartościach który był skonstruowany.
Z drugiej strony silnik QS205 o mocy 3000W kto jeździ na takiej mocą? Zazwyczaj dostarczamy nawet 12000W do silnika sprawność jest mała ale nikt na to nie patrzy na sprawność.

A napięcie czym większe to szybciej pojedziemy.
Problem jest ze czym szybciej sie jedzie to większe użycie energi więc na mniejszym napięciu dalej pojedziemy bo nie osiągniemy dużej prędkości.

Jeśli miałbym wybierać to wolałbym 16S bo większa prędkość uzyskania a na dalekie wycieczki planowane to ograniczyć prędkość i nie rozpędzić za mocno to bedzie małe użycie energi na km.
Bary_Ldz
Nowicjusz
Posty: 4
Rejestracja: 16 paź 2020, 20:15

Re: Dylemat - 48V czy 60V

Post autor: Bary_Ldz »

Bardzo dziekuje wszystkich za pomoc, wybór padł na 16S :).
fokowski
Nowicjusz
Posty: 6
Rejestracja: dzisiaj, 13:00

Re: Dylemat - 48V czy 60V

Post autor: fokowski »

hej moim zdaniem jak na takie długie wycieczki to 48v bo większy zasięg, a 40 45 km na godz wystarczy 8-)
ODPOWIEDZ